PDA

View Full Version : Frets gevlakt in de fabriek ?



Brewskie
8 oktober 2011, 11:44
Ik vroeg me af of de frets in de fabriek worden gevlakt, nadat ze in het fretbord zijn gedrukt.

Ik kan me voorstellen dat dit bij de goedkopere modellen niet gebeurd, maar hoe zit het bijvoorbeeld bij mijn Fender American Standard 2008 ? Is die al gevlakt ? De frets hebben namelijk wel kleine groefjes in de lengterichting van de hals. Het polijsten is niet perfect geweest in ieder geval. Met name met het opdrukken van een snaar merk ik dat het niet gladjes verloopt.

bass blom
8 oktober 2011, 12:35
dat is slecht nieuws!
zeker een amerikaan zou gewoon netjes uit de fabriek moeten komen.
of heb je hem tweedehands gekocht en heeft iemand er op zitten beunen?

Brewskie
8 oktober 2011, 12:51
dat is slecht nieuws!
zeker een amerikaan zou gewoon netjes uit de fabriek moeten komen.
of heb je hem tweedehands gekocht en heeft iemand er op zitten beunen?

Ja, inderdaad. Het is niet heel erg, maar het is me wel opgevallen. Het is een nieuwe gitaar, vorig jaar gekocht bij een Fender dealer in Noord Holland. En van Fender bevestigd gekregen:



This was manufactured 08/2010 in our California facility.

Ik zal eens een foto posten van de groeven. Maar, is het wel gebruikelijk dat de amerikaanse fenders gevlakt worden (en fatsoenlijk gepolijst ? )

bass blom
8 oktober 2011, 12:55
Maar, is het wel gebruikelijk dat de amerikaanse fenders gevlakt worden (en fatsoenlijk gepolijst ? )

dat zou je wel mogen denken.

als het nou een brol ding van onder de 100 euro zou zijn, dan kon je van alles verwachten :D

Brewskie
8 oktober 2011, 13:24
Ik zal eens een foto posten van de groeven. Maar, is het wel gebruikelijk dat de amerikaanse fenders gevlakt worden (en fatsoenlijk gepolijst ? )

Hier een foto:
http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/American%20Standard%20Olympic%20White%20Stratocast er/exportgroevenfretsamericanstandardbrewskie-8609.jpg

bass blom
8 oktober 2011, 13:37
dat lijken wel afdrukken van een pers ofzo :chicken:

wietse
8 oktober 2011, 13:45
dat lijken wel afdrukken van een pers ofzo :chicken:
zal wel kloppen, de frets worden er in gepersd in de fabriek vlakken is dan in principe niet nodig, polijsten wel en dat is hier niet gebeurd.

Brewskie
8 oktober 2011, 13:57
zal wel kloppen, de frets worden er in gepersd in de fabriek vlakken is dan in principe niet nodig, polijsten wel en dat is hier niet gebeurd.

Zullen ze dat nou bij mijn gitaar gewoon vergeten zijn ? ...is er iemand die ook een american standard heeft (2008-2011) die een vergelijkbare foto kan posten ?

Orpheo
8 oktober 2011, 14:05
Het is echt lullig. maar blijkbaar heeft die andere grote Amerikaan er ook problemen mee. Ik was van de week bij Feedback, en vroeg om een gibson LP standard uit de customshop. dat ding was echt ronduit bagger gewoon. de actie was echt hoog, lager kon niet want dan ging 't ratelen; er zat al wel een lichte backbow in dus de halspen zelf stond in principe goed. de frets waren niet gepolijst, de lak had druipers en was niet goed gepolijst. de brug zat scheef, de knoppen zaten niet goed op de pots, de pots staken 5mm boven de top uit, dus de knoppen waren niet 'flush' met de top (margen van 2mm is netjes, imho, maar niet 7 tot 8 mm!), de outputjackplate zat scheef, de jack zelf zat los, de trussrodcover zat scheef, de tuners zaten scheef.

en dat op een gitaar van 2500 euro. ka-ching! En om het echt af te maken hing het controlekaartje aan de gitaar met overal een 'check' als in: goed/voltooid.

kansloos.


als je het zelf wilt polijsten, is dat heel eenvoudig. Ik zou je toets afplakken met schilderstape, en dan met commandant 4 en een doekje de boel lekker poetsen. Dit is zo niet-abrassief dat je je geen zorgen hoeft te maken om het 'vlakwerk' zelf. als je iets pittigers wilt, zou ik schuurpapier grit 1200 nemen, en dan lekker effe heen en weer gaan ermee. ik doe 't ook af en toe op de gitaren waar ik heel veel op speel, en die gewoon doffe frets krijgen van 't spelen, of aanslag hebben door het spelen.

barno
8 oktober 2011, 14:39
volgens mij worden fabrieksgitaren altijd gevlakt, ook goedkope, want zelfs het indrukken van frets met pers garandeert geen perfectie.

Die fret op foto ziet eruit alsof ie grof gevlakt is , maar dus niet gecrownd en gepolijst (daarin kruipt het meeste werk en kan me voorstellen dat dat bij budgets al eens wordt overgeslagen

Duhsjaak
8 oktober 2011, 14:56
volgens mij worden fabrieksgitaren altijd gevlakt, ook goedkope, want zelfs het indrukken van frets met pers garandeert geen perfectie.

Die fret op foto ziet eruit alsof ie grof gevlakt is , maar dus niet gecrownd en gepolijst (daarin kruipt het meeste werk en kan me voorstellen dat dat bij budgets al eens wordt overgeslagen

Hi

@Barno
Ik zou het echt een schande vinden. Door omstandigheden speel ik op echt goedkope shit en daarbij heb ik dit nooit gezien.
GBP 109,00 en daarbij is geen fret overgeslagen.

@TS
Terug naar de winkel ermee zou ik zeggen en laten ze hun product maar netjes afleveren.
Als je niet tevreden bent of ze sputteren tegen, doe je een beroep op de Wet Consumentenkoop. Hier is duidelijk sprake van non conformiteit.

Wet consumenten koop geeft je de mogelijkheid het betaalde bedrag in zijn geheel terug te vragen als blijkt dat het gekochte niet aan redelijke eisen voldoet.

Heel veel middenstanders kennen de Wet niet (of misschien is het wel handiger de Wet niet te kennen), maar zo zit dat sinds 1992 in elkaar.

Wel je kassabon of pinbewijs mee!

Succes!

Vriendelijke groet, Gus

Brewskie
8 oktober 2011, 14:57
Die fret op foto ziet eruit alsof ie grof gevlakt is , maar dus niet gecrownd en gepolijst (daarin kruipt het meeste werk en kan me voorstellen dat dat bij budgets al eens wordt overgeslagen

Het is een 'american standard', dus geen budgetgitaar.

Roel64
8 oktober 2011, 15:12
Die groeven zien eruit als vjlsporen die achtergebleven zijn na het vlakken. De frets moeten dus nog gecrowned en gepolijst worden.
Slordig van Fender om zoiets te verschepen. En van een winkelier mag je ook wel verwachten dat hij op dit soort zaken let bij gitaren in deze prijsklasse.
Als ik jou was zou ik iets bij die winkel proberen te regelen. Er is tenslotte half werk geleverd.

Brewskie
8 oktober 2011, 16:47
Om na een jaar nog terug te gaan naar de winkel, vind ik wat overdreven. Dan had ik eerder moeten ageren.

Ik ben bij Halfords langsgegaan en het advies van Orpheo opgevolgd om straks met Commandant 4 aan de gang te gaan. Verder heb ik nog schuurpapier grid 1000 (1200 was er niet) achter de hand. Ik heb overigens wel besloten om eerst met mijn oude Squier te beginnen, om te oefenen.

bass blom
8 oktober 2011, 16:48
dat is heel verstandig, eerst op een goeiekoopje proberen :D

barno
8 oktober 2011, 17:04
Om na een jaar nog terug te gaan naar de winkel, vind ik wat overdreven. Dan had ik eerder moeten ageren.

Ik ben bij Halfords langsgegaan en het advies van Orpheo opgevolgd om straks met Commandant 4 aan de gang te gaan. Verder heb ik nog schuurpapier grid 1000 (1200 was er niet) achter de hand. Ik heb overigens wel besloten om eerst met mijn oude Squier te beginnen, om te oefenen.

da's voor te polijsten, eerst moet je die fret crownen, met vijltje, desnoods met schuurpapier, 200 à 400 om de vijlsporen weg te werken.

muziekschuur
8 oktober 2011, 17:38
Het leukste vind ik gewoon dat de OP nu zelf leert om zelf de finishing touch te leveren. Uiteindelijk, hoe meer de speler zelf kan, hoe beter ie gaat spelen, denk ik dan maar.

Als je soms leest wat een aantal spelers voor (lijdens) weg afleggen in hun zoektocht naar hun "tone", dan zijn dit soort dingen als je ze eenmaal hebt geleerd "mooi meegenomen".

Lang leve dit forum...

oigun
8 oktober 2011, 18:14
Heb de laatste tijd wel meer fenders gezien waar het fretwerk niet in orde was... Wel even je toets goed afplakken voordat je begint met schuurpapier en commandant... Voor het goeie zouden frets nog eens gevlakt moeten worden met een wat fijnere grit.

benwave
8 oktober 2011, 19:23
Zullen ze dat nou bij mijn gitaar gewoon vergeten zijn ? ...is er iemand die ook een american standard heeft (2008-2011) die een vergelijkbare foto kan posten ?

Ik heb er èèn gehad, maar die was toch echt perfect. Ook nieuw in de winkel gekocht
Misschien is het polijsten vergeten, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt

frekie
8 oktober 2011, 19:33
idd schande dat dit in die prijsklasse zo afgeleverd wordt. Ben er pas de laatste jaren achter gekomen hoe belangrijk fretwerk is. Richwood ES335 kloon, zo uit de winkel rammelderammel. Na een vlakbeurtje: overal op de neck een goede toon en sustain.

Vaste prik bij oudjes van MP: fretjes polijsten met spul van de fietsenmaker. Toets schoonmaken. Bij palissander toetsen: in de olie zetten. Ziet er veel beter uit en het speelt ineens ook veel beter.

Orpheo
8 oktober 2011, 19:36
ik had een bloedje van een post gemaakt, maar ik begin nog maar een keer opnieuw.


Het gebeurd wel vaker dat de frets niet goed gevlakt en gepolijst worden. Gibson heeft er ook een handje van om het niet goed te polijsten hoor. Ik heb van de week een gibson LP standard uit de customshop geprobeerd. nagelnieuw. het 'alles gecheckt en ok bevonden' kaartje hing aan de headstock. Het was verschrikkelijk. outputjackplate: scheef. outputjack: los, en niet vast te draaien omdat ie ook scheef zat. trussrodcover: scheef. tuners: scheef. frets: matig gevlakt en niet gepolijst. toolingmarks nog zichtbaar. fretnibs: lelijk gedaan, grof, onafgewerkt. pots: veel te hoog boven de body, dus de knoppen steken te hoog boven de body uit, ipv 2 millimeter bijna 7, tot wel 8 bij de brugvolumepot.

kortom: het is bar en boos daar in de USA, lijkt af en toe wel.

Wat je het best kan doen is een pot commandant 4 nemen, toets afplakken en met een doekje het lekker opboenen. Als het nog niet genoeg is, moe tje schuurpapier grit 1200 of hoger pakken, en dan schuren. NIET Met een blokje maar met je vinger, omdat je met een blokje de 'crown' eraf kan halen. en na het schuurpapier kan je altijd nog met polijstmiddel aan de gang. Tandpasta werkt overigens ook als een tierelier, als je heel subtiel wilt polijsten. hoe goedkoper, hoe beter overigens. tandpasta is immers ook een polijstmiddeltje ;) Ik heb genoeg gitaren opgefrist, letterlijk en figuurlijk, met tandpasta. maarrrrr: laat het niet op je toets komen! het droogt ontiegelijk uit, en je bent daarna nog tijden bezig met olie (parafine is mijn suggestie; immers, lemoil is parafine met een geurtje) om de toets op te kalefatren.

succes!

Orpheo
8 oktober 2011, 19:55
idd schande dat dit in die prijsklasse zo afgeleverd wordt. Ben er pas de laatste jaren achter gekomen hoe belangrijk fretwerk is. Richwood ES335 kloon, zo uit de winkel rammelderammel. Na een vlakbeurtje: overal op de neck een goede toon en sustain.

Vaste prik bij oudjes van MP: fretjes polijsten met spul van de fietsenmaker. Toets schoonmaken. Bij palissander toetsen: in de olie zetten. Ziet er veel beter uit en het speelt ineens ook veel beter.

helemaal mee eens. Ik heb ooit een Lp gekocht op ebay. warmoth... ding speelde voor geen meter, maar was wel netjes vlak enzo. beetje olie, en hij speelde weer als een tierelier.

Brewskie
8 oktober 2011, 20:38
ik had een bloedje van een post gemaakt, maar ik begin nog maar een keer opnieuw.


Ja, en dat bloedje van een post staat keurig in deze thread. Je hebt 'm gepost om 14:05.

Afijn, vanmiddag dus twee gitaren gepolijst. Stijve vingers van, maar ze zijn allebei geslaagd. Met commandant 4 werkt prima. Ik heb overigens wel het idee dat die Squier (90'er jaren) veel hardere frets heeft. Die had ook nog wat onregelmatigheden in de frets en die waren veel moeilijker weg te krijgen dan op de Am.Std.

Ik zit nu met een zonnebril op te spelen. Zo glimmen ze :cooler:

Ik had mijn Epiphone Les Paul een paar jaar geleden ook gekocht met een rammel. Ik speel graag met lage actie. Dus die heb ik ook volledig zelf gevlakt. (met een waterpas en schuurpapier met dubbelzijdig plakband.) Dat zijn tijdrovende klusjes en als je een fabriek hebt, zijn dat toch de dingen waar tijd (=geld) op te besparen valt. En ik denk dat ze er op rekenen dat veel gitaristen het toch niet opvalt.

Bedankt weer mannen. Het 'benden' gaat nu zo gladjes, dat ik steeds te hoog zit. :crazyhappy:

Orpheo
8 oktober 2011, 22:14
huh? zo vroeg? maf. ik had 'm later gepost. nou ja. ach. het staat er dubbel. en ik ben blij dat je gitaar(ren) nu goed spelen! toppie!