PDA

View Full Version : Ik ben verslaafd aan mijn Roland Cube 60



aaronstonebeat
8 oktober 2011, 02:12
Vandeweek was ik op het open podium in De Brasserie te Emmen alwaar een Gibson L5 en een Vox AC30 ter beschikking waren. Beide versterkers was ik al eens eerder tegengekomen en ik vind ze beide niks, ondanks dat ik ze afgelopen maandag weer een kans heb gegeven. De L5 begon tijdens het eerste nummer te haperen en de AC30 kon ik niet horen toen eenmaal de hele band inzette (en geloof me dat ik aan de volumeknop heb gedraaid, voor zover ik die kon vinden).

Wat ik al sinds acht jaar geweldig vind, is mijn Roland Cube 60. Als ik dat ding op 'classic stack' zet met de gain op ongeveer een kwart, kan ik doen wat ik wil. Met elke gitaar die ik erop aansluit, in de huiskamer, bij repetities en bij optredens.

Ik heb inmiddels al best wat stoere buizenversterkers geprobeerd, maar geen enkele doet wat die Cube 60 doet. Vooral qua hoorbaarheid en zelfde karakter van geluid als de rest van de band ook eenmaal speelst. Zeker sinds ik er sinds enige tijd een extra cabinetje (zelfbouw, 35 Watt) op aansluit.
Die L5 haperde, zoals gezegd; en van de Vox bleef alleen een dun 'pling pling'-geluid over toen ik eenmaal met de hele band speelde.

Afgelopen weekend deelde ik een podium met een ander bandje en de gitarist speelde over een grote Marshall-versterker met een grill aan de voorkant waardoor het sfeervol verlichte binnenwerk te zien was; maar die versterker hield er wel al tijdens het tweede nummer mee op.
Je zag nog steeds al die mooi verlichte buizen :seriousf:

Ooit heb ik één keer eerder op een AC30 gespeeld en toen was me al opgevallen dat de teksten bij de knoppen ondersteboven staan geschreven als je er vanaf het podium naar kijkt. Wie heeft dat ooit verzonnen bij Vox? Die dingen zijn sowieso al niet makkelijk in te stellen en om dan nog eens de beschrijving op de kop te zetten :confused:

Ik vraag me al een tijdje af waarom het gras toch niet groener is aan de overkant. Maar intussen ben ik al heel lang heel blij met mijn Cube 60 :sssh:

Duhsjaak
8 oktober 2011, 02:40
.........Ooit heb ik één keer eerder op een AC30 gespeeld en toen was me al opgevallen dat de teksten bij de knoppen ondersteboven staan geschreven als je er vanaf het podium naar kijkt. Wie heeft dat ooit verzonnen bij Vox? Die dingen zijn sowieso al niet makkelijk in te stellen en om dan nog eens de beschrijving op de kop te zetten :confused:

Ik vraag me al een tijdje af waarom het gras toch niet groener is aan de overkant. Maar intussen ben ik al heel lang heel blij met mijn Cube 60 :sssh:

Hi
Ehm..... in Engeland rijden ze ook aan de andere kant van de weg zonder dat ze zich afvragen of dat rationeel gedrag is. En dat van die tekst vind je vreemd?

Ooit, tussen Griekse, Thaise, Chinese en Indonesische Restaurants een Engels restaurant gezien?

En toch blijven die Angelsaksen ons via de buis bestoken met hun opvattingen over koken.

Het is niet voor niets dat er een stevige slotgracht om dat eiland is gegraven hoor.
Dat heeft echt een reden! Daarom ben ik mild religieus. Geen mens zou ooit op dat fabelachtige idee zijn gekomen.

Met vriendelijke groet, Gus

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 02:53
Hoi Gus :),

Aan de andere kant van de weg rijden is één ding, het zij zo. Maar vanaf het podium zouden er weinig verschillen moeten zijn tussen ons en de Britten; tenzij ze, net als de Chinezen, gewoon zijn ondersteboven en van achter naar voren te lezen.

Van de Engelse keuken weet ik weinig uit eerste hand. Ik heb ervaren dat men inderdaad wel eens dingen op smaak brengt met 'een wolkje lauw water'; de koffie op Jersey was in ieder geval niet te zuipen toen ik daar was (alhoewel dat lang geleden is).

Lenny Henry als 'Chef' vind ik dan weer geweldig!

Pepe
8 oktober 2011, 02:53
Vroeger stonden ze achter de amps en dan wordt het ineens weer logisch.

Maar ELKE tweed amp heeft dat toch ook? Om maar eens wat te noemen...

TimS
8 oktober 2011, 03:33
Ik geloof je als je zegt dat een AC30 niet je favoriete versterker is, maar als je er niet hoorband bent in een band doe je denk ik toch iets verkeerd...

grayfink
8 oktober 2011, 09:28
Buizen vs modelling. Tja, het zit ook een beetje tussen de oren heb ik het idee.
Je dénkt dat de Cube net zo goed klinkt als een goede buizenversterker. :ok:

Duhsjaak
8 oktober 2011, 10:21
Vroeger stonden ze achter de amps en dan wordt het ineens weer logisch.

Maar ELKE tweed amp heeft dat toch ook? Om maar eens wat te noemen...

Hi
@Pepe
Ah... dat van achter je amp staan wist ik dan weer niet. Leuk! Haddik ook moeten doen. Nu zijn mijn oren er vooral om mijn bril op te leggen.

Weer wat geleerd. Bedankt!
Vriendelijke groet, Gus

Terminus
8 oktober 2011, 10:39
Buizen vs modelling. Tja, het zit ook een beetje tussen de oren heb ik het idee.
Je dénkt dat de Cube net zo goed klinkt als een goede buizenversterker. :ok:

De Clean is op Cubes prima, beter dan sommige buizenversterkers die bekend staan om hun slechte clean. Als je je drive goed instelt zal dat je ook geen problemen opleveren. Net zo goed nee, maar makkelijk in gebruik zijn ze zeker.

macwilliams
8 oktober 2011, 10:54
Hi
@Pepe
Ah... dat van achter je amp staan wist ik dan weer niet. Leuk! Haddik ook moeten doen. Nu zijn mijn oren er vooral om mijn bril op te leggen.

Weer wat geleerd. Bedankt!
Vriendelijke groet, Gus

Dan weet ik nog wel iets wat je met die oren kunt doen! Je kunt er ook achter krabben als iets niet helemaal duidelijk is....

on topic:
Had bass ook niet zo'n ding? Die had dan toch de voorkeur voor de mustang.

Brum
8 oktober 2011, 10:54
Je staat niet alleen in je mening over de AC30. Ik heb er persoonlijk ook niks mee. Gek genoeg is mijn ervaring juist dat ie heel muf klinkt in mijn oren en dat terwijl ik helemaal niet zo'n treble bijdraaier ben, ik houd juist meer van een warmere klank. Het zijn nu ook niet echt pedalen happers.

Nou moet ik wel eerlijk zijn, mijn ervaring met een AC30 beperkt zich wel tot twee stuks en het schijnt dat de verschillende soorten speakers die je in die dingen kunt hebben zitten ook nogal een verschil maakt.

Die Cubes zijn ook heul niet zo slecht.

Rinze
8 oktober 2011, 10:57
Buizen vs modelling. Tja, het zit ook een beetje tussen de oren heb ik het idee.
Je dénkt dat de Cube net zo goed klinkt als een goede buizenversterker. :ok:
Hoorbaarheid en door de mix prikken zit niet tussen de oren, lijkt mij :ok:

bass blom
8 oktober 2011, 11:03
Dan weet ik nog wel iets wat je met die oren kunt doen! Je kunt er ook achter krabben als iets niet helemaal duidelijk is....

on topic:
Had bass ook niet zo'n ding? Die had dan toch de voorkeur voor de mustang.

nee dat was de BC60 bluescube

Mitch
8 oktober 2011, 11:37
Zowel de Bluescube als de Cube60 zijn héél aardige versterkers. Als groot liefhebber van AC30s vraag ik me wel af welk type AC30 je hebt gebruikt en ik vermoed zo maar een AC30CC2 (met de Wharfedale sepakers) óf de eindbuizen waren gaar, want 'niet hoorbaar' en 'AC30' in één zin, waar ook nog flink aan de volumeknop wordt geschroefd.... daar is iets loos.

macwilliams
8 oktober 2011, 12:01
Ik dacht al waar blijft de voorzitter van de vox funky fanclub....



:D

Mitch
8 oktober 2011, 12:09
Ik heb mijn fanboyticket niet in mijn sig staan hoor :jam:

macwilliams
8 oktober 2011, 12:17
Ik heb mijn fanboyticket niet in mijn sig staan hoor :jam:

Ghehehe, maar ik ben het wel met je eens dat er iets mis met de amp of zn bestuurder moet zijn.

zeiler
8 oktober 2011, 19:35
ik speelde toevallig afgelopen week op een AC30 handwired en ik moet bekennen: als je daarmee niet door de mix kunt prikken: was voor 150 man in een kerk en ik vroeg mij af hoe de vaste gitarist die daar normaal over speelt dat in vredesnaam kon inregelen :o!!!

iWishmaster
8 oktober 2011, 22:49
De reden dat de tekst andersom zit is omdat vroeger de versterkers voor aan het podium stonden: er was nog geen PA. Tegenwoordig zouden ze ook bij Vox (Korg) toch moeten weten dat andersom makkelijker is.
Overigens heb ik heel wat optredens gezien in mijn leven, verreweg de meeste gitaristen spelen op een buizenbak en ik heb er nog nooit één stuk zien gaan tijdens een optreden. Kwestie van onderhoud en kennis.

Dat terzijde vind ik de Cubes van Roland te gekke versterkers. In een band zijn ze het 'net niet' vind ik zelf, maar ik heb alleen ervaring met een Cube 30, misschien doet de 60 het beter. De Cube 30 prikt slecht door de mix en komt qua volume niet mee met een luide band.

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 22:54
Dank voor de reacties :ok:

Ik weet van die Voxversterkers dat de toonregeling 'interactief' is en ik kan me voorstellen dat het even duurt voordat je je geluid hebt gevonden; de eerste keer dat ik op een speelde, wist ik het van tevoren en heb ik die middag een handleiding door zitten lezen. En nog waren de tien, vijftien minuten die ik had voor we gingen spelen eigenlijk te kort.
Toch had ik toen en van de week min of meer dezelfde ervaring: zonder band hoorde ik een geluid met een lekkere drive erin en toen de band eenmaal speelde, leek het een volkomen clean geluid; hoorbaar was het wel, daar niet van.
Mijn Cube klinkt altijd zoals ik verwacht, of ik nu alleen speel of met band. De afmetingen, het gewicht en de onafhankelijkheid van slijtage van buizen vind ik ook erg prettig. Van de staat van de buizen in de buizenversterkers waarover ik heb gespeeld heb ik natuurlijk geen idee.

Ik heb ook wel eens even over een Koch (ik meen TwinTone, het was een combo) gespeeld; ik vond het net een knetterende brommer.

Maar ja, gelukkig heb ik geen probleem want ik ben blij met mijn versterker.

@ iWishmaster:

De Cube 60 gaat ongehoord hard; ik heb 'm meestal op een kwart tot een derde staan als ik met band speel, half open is ie nog nooit geweest in de acht jaar dat ik 'm heb.

Henri H
8 oktober 2011, 23:49
'k Heb nog niet veel negatiefs gelezen over welke Cube dan ook, dus als je d'r blij mee bent, prima toch?

Mocht je je bedenken, dan heb ik nog een leuke optie voor je. ;)

jutter
9 oktober 2011, 00:08
......Ik heb ook wel eens even over een Koch (ik meen TwinTone, het was een combo) gespeeld; ik vond het net een knetterende brommer.......

Knetterende brommer? Man, ik speel al jaren op een Twintone en heb een hekel aan knetterende brommers. Misschien eens een cursus ' hoe stel ik een versterker in' volgen? :D

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:18
Knetterende brommer? Man, ik speel al jaren op een Twintone en heb een hekel aan knetterende brommers. Misschien eens een cursus ' hoe stel ik een versterker in' volgen? :D

Ik vond de vervorming niet mooi. Als ik iets nieuws probeer zet ik eerst alle knoppen op half en van daaruit ga ik ze stuk voor stuk verdraaien; er volgt, als ik tijd heb, ook een fase dat ik alles op nul zet en van daaruit elke knop proef.
Maar nogmaals, ik heb geen idee van de staat van de buizen in alle door mij ervaren gevallen.

En natuurlijk zoekt niet iedereen hetzelfde geluid.

terrasbeest
9 oktober 2011, 00:32
Hoi Gus :),

Van de Engelse keuken weet ik weinig uit eerste hand. Ik heb ervaren dat men inderdaad wel eens dingen op smaak brengt met 'een wolkje lauw water'; de koffie op Jersey was in ieder geval niet te zuipen toen ik daar was (alhoewel dat lang geleden is).

Lenny Henry als 'Chef' vind ik dan weer geweldig!

Hmm, op de deftige BBC heb ik , in een toeristisch programma, de kijkers de raad horen krijgen om eten mee te nemen bij een bezoek aan NL.

Maar over die Cube, ik heb een 80, en daar ben ik ook blij mee. Ik heb momenteel ' slechts' 5 gitaren, alle verschillend, en toch maar één amp nodig.

Anderzijds : m'n enige gear is lange tijd een Gibson ES330 en een Vox AC30 geweest, beiden uit de sixties, en toen had ik ook niks anders nodig.

Kon ik alles mee wat toen bestond.
Die ES330 heb ik trouwens nog.... van ' relic' gesproken:sssh:

Little Jay
9 oktober 2011, 09:53
Ik heb mijn Cube 30x verkocht omdat 'ie het ene truukje waarvoor ik 'm aangeschaft had niet goed genoeg deed naar mijn smaak: een cleane jazztoon met een beetje reverb. Er zit ook een soort compressor of limiter ingebouwd en die hoorde je soms aan het eind van een noot ineens en in stille passages opkomen als een soort ruis ('swoosh'). En de reverb vond ik helemáál niet mooi klinken..

Maar ik was wel zeer onder de indruk van de overstuurde tonen: van lichte crunch tot zwaardere oversturing vond ik het erg goed klinken met vooral het juiste aandeel in middenfrequenties dat ik net als Aaron maar lastig kan vinden in grotere buizenamps.... ik vermoed dat dat vooral met volume te maken heeft: de Cubes kunnen dezelfde toon op elk volume reproduceren, terwijl buizenamps vaak (veel te veel) volume moeten maken om tot hun 'sweetspot' te komen. En dan vind ik een 30 watter al volkomen onbruikbaar op podiumvolume, dus laat staan alles dat meer vermogen heeft.

Overigens speel ik nu alles op m'n Session Rockette en daar heb ik dus mee wat Aaron met z'n Cube heeft: gebruik 'm veel vaker dan m'n Blues Deluxe, Twin Reverb en Epiphone Blues Custom omdat 'ie altijd en overal goed klinkt. Overigens heb ik (hoop ik dan) in de loop der jaren veel beter geleerd in te schatten welke situatie om welke amp vraagt, dat heeft er wellicht ook mee te maken.

Ben ook al alles op podia tegengekomen: Marshall, Koch, Twins, AC30, Jazzchorus 120.... Marshall kan ik niks mee (maar ik speel vnl clean) en Twins vind ik in wat luidruchtiger omgevingen wel vaak prima (maar ik draai wel altijd de bas eruit en mid gaat op 10, anders ervaar ik wat Aaron met de AC30 had: dan klinken ze op zich wel mooi, maar verzuipt het geluid voledig in de mix als de band gaat spelen en blijft alleen het hoog over; pling-pling inderdaad.)

Maar ergo: ja, ik snap je wel Aaron!

heinz3110
9 oktober 2011, 11:24
@Jay: Er zit een noisegate in. Terwijl ik mijn cube 40xl (ook) erg bruikbaar vind voor de snelle en/of kleinere gigs(en mijn 20x voor nog kleiner :) ), erger ik mij vaak dood aan die noisegate. Klapt veel te snel dicht in overdrive, en clean hoor je inderdaad een rare woosh op het eind van de gespeelde noot. Het geluid, formaat en mogelijkheden zijn prima, of in ieder geval erg bruikbaar, maar die noisegate.. brr.

arjanb01
9 oktober 2011, 11:46
Ikzelf heb ooit een Roland Cube 30 gehad en inderdaad was die noisegate op zowel het overstuurde als het cleane kanaal ronduit irritant. Als ze die noisegate schakelbaar kunnen maken op de Cubes dan is dit de beste modelling amp die je kan vinden qua sound vind ik.

Pepe
9 oktober 2011, 12:23
Liever een goeie tranny dan een slechte buizen, zeker. Maar liever een goeie buizen dan een goeie tranny, dat ook wel weer.
Ik zou anytime een Bcube of Rockette boven een Marshalll kiezen maar die weer eerder dan een Jazz Chorus.
Zo heb iedereen sijn lijssie natuurlijk.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 12:41
Als ik iets tegenkom dat me beter bevalt, zal ik het zeker melden.

Ik zag trouwens laatst een filmpje van Seasick Steve by Jools Holland; op een Cube 30:


http://www.youtube.com/watch?v=-RlUwS1LKRs&feature=fvwrel

Schrevel
9 oktober 2011, 13:28
Ikzelf heb ooit een Roland Cube 30 gehad en inderdaad was die noisegate op zowel het overstuurde als het cleane kanaal ronduit irritant. Als ze die noisegate schakelbaar kunnen maken op de Cubes dan is dit de beste modelling amp die je kan vinden qua sound vind ik.

Volgens deze review (http://theguitarist.wordpress.com/2006/08/18/roland-cube-60/) heeft de Cube 60 ook een noisegate op de rectifier stand: It doesn’t really quiet it when you’re not playing, but it cuts the sustain of off the notes you want to ring out.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 13:33
Volgens deze review (http://theguitarist.wordpress.com/2006/08/18/roland-cube-60/) heeft de Cube 60 ook een noisegate op de rectifier stand: It doesn’t really quiet it when you’re not playing, but it cuts the sustain of off the notes you want to ring out.

Bij mij staat ie altijd op 'classic stack'; dat probleem heb ik dus niet.

Nobler
10 oktober 2011, 16:21
... de AC30 kon ik niet horen toen eenmaal de hele band inzette (en geloof me dat ik aan de volumeknop heb gedraaid, voor zover ik die kon vinden)... en van de Vox bleef alleen een dun 'pling pling'-geluid over toen ik eenmaal met de hele band speelde.

Ik ben blijkbaar niet de enige die zich niet in jouw relaas herkent. Ik speel al jaren over een Vox AC30 (uit 1964 zonder TopBoost), dat wil zeggen, ik speel ook regelmatig over andere versterkers ... omdat ik mijn AC30 niet zacht genoeg kan zetten. Als ik hem net open zet vinden de geluidsmensen het vaak al te hard, en zachter kan dan niet...

Ik denk dus echt dat er iets heeft gemankeerd aan die Vox waar jij op hebt gespeeld. Weet je wel zeker dat het een AC30 was, en niet een van de hybride Voxen?

telecastermaster
10 oktober 2011, 16:30
alwaar een Gibson L5 en een Vox AC30 ter beschikking waren.

Even voor mijn eigen begrip: bedoel je soms een Lab L5 met die Gibson? Da's namelijk best een lekker transistorbak, hoor. :cooler:

aaronstonebeat
10 oktober 2011, 16:44
Even voor mijn eigen begrip: bedoel je soms een Lab L5 met die Gibson? Da's namelijk best een lekker transistorbak, hoor. :cooler:

Jawel, maar ik kon geen gain op die versterker ontdekken en die moest dus uiteindelijk uit een mij onbekend pedaal komen; al met al was dat aanvankelijk best een lekker vet geluid maar na een tijdje begon het uit zichzelf harder en zachter te worden.
Geen idee waaraan dat heeft gelegen; niet aan mijn gitaar en mijn kabel in ieder geval.


...Ik denk dus echt dat er iets heeft gemankeerd aan die Vox waar jij op hebt gespeeld. Weet je wel zeker dat het een AC30 was, en niet een van de hybride Voxen?

Ik dacht dat het een AC30 was, meende de layout van het bedieningspaneel nog te herkennen van een vorige confrontatie met een ander exemplaar.
Maar hij kon inderdaad niet erg hard van de mensen van de PA; en de gain moest daar uiteindelijk ook uit een pedaaltje (tubescreamer) komen.

Geen optimale omstandigheden natuurlijk om versterkers uit te proberen, 't is eigenlijk inpluggen en spelen, met maar een paar minuten om het geluid in te stellen; en een heel stel onbekende factoren. Ik kan het dus ook geen echt afgewogen oordeel noemen maar ik registreer het wel allemaal in een mentaal notitieblokje.

telecastermaster
10 oktober 2011, 17:13
Ah, d'r zit ook geen gain op die Lab. Het is een soort transistor versie van de Twin reverb. Je hebt alleen de keuze uit hard en clean, en hard en clean met een uitgebreide EQ regeling.

Ik heb verder alleen ervaring met een heel oude cube; die vond ik toen niet zo lekker, maar ik ben erg onder de indruk van mijn oefenversterkertje: een micro cube en een mobile cube. Die jongelui van tegenwoordig, die hebben het toch maar gemakkelijk met zulke mooie spullen.

Mr. Dynamite
10 oktober 2011, 17:13
Leuk ding hoor zon cube, heb zelf ook een 20xl op de kamer staan. Maar gast, er is zoo veel beters dan een cube voor live gebruik. Prima dat jij er tevreden mee bent maar als je er voor open staat is er genoeg om je sound te verbeteren. ;)

guitarkid
10 oktober 2011, 17:47
Ah, d'r zit ook geen gain op die Lab. Het is een soort transistor versie van de Twin reverb. Je hebt alleen de keuze uit hard en clean, en hard en clean met een uitgebreide EQ regeling.


Toch wel. Kanaal 1 en 2 hebben beide een gain-regeling en hij heeft ook een mastervolume. Begin 80s heel veel op zo'n ding gespeeld. Vond 'm toen wel erg goed, maar geen idee hoe ik dat nu zou vinden... ;)

Rinze
10 oktober 2011, 19:47
Toch wel. Kanaal 1 en 2 hebben beide een gain-regeling en hij heeft ook een mastervolume. Begin 80s heel veel op zo'n ding gespeeld. Vond 'm toen wel erg goed, maar geen idee hoe ik dat nu zou vinden... ;)
Yup, je kunt er zelfs een scheur uit krijgen.

guitarkid
10 oktober 2011, 20:52
Yup, je kunt er zelfs een scheur uit krijgen.

Behoorlijk zelfs! Ik weet dat ik indertijd bij een muziekzaak in Assen gitaren probeerde en dan ook altijd de Lab L5 gebruikte die daar stond. Kanaal 2 en rausen maar, vooral met een Washburn A-20! :rockon:

barno
10 oktober 2011, 21:11
Leuk ding hoor zon cube, heb zelf ook een 20xl op de kamer staan. Maar gast, er is zoo veel beters dan een cube voor live gebruik. Prima dat jij er tevreden mee bent maar als je er voor open staat is er genoeg om je sound te verbeteren. ;)

denk ik ook. bv echte SF/BF geluid van een Fender Super net op het randje ofzo, met juist die perfecte reverb derop, dat haal je niet uit zo'n Cube
Maar dan spreek ik waarschijnlijk over een geluid dat Aaron niet gebruikt of wil.

aaronstonebeat
10 oktober 2011, 21:33
denk ik ook. bv echte SF/BF geluid van een Fender Super net op het randje ofzo, met juist die perfecte reverb derop, dat haal je niet uit zo'n Cube
Maar dan spreek ik waarschijnlijk over een geluid dat Aaron niet gebruikt of wil.

Dat is een goed punt. Ik speel al sinds eind 2003 op diezelfde Cube en ik vermoed dat ik nogal vergroeid ben met het geluid op de specifieke stand die ik gebruik.
Ik had 'm kort daarvoor gedemonstreerd gezien op een beurs waaraan Schack & Peleman (die kende ik toen al van Camden, niet erg bekend in NL) bijdroegen en vlak daarna kwam ik d'n Axl tegen bij het demonstratiemodel van die versterker. Mijn interesse was meer dan gewekt door die demonstratie, en nog meer nadat ik er samen met Axl wat mee had zitten freaken.

Sindsdien heb ik leren lezen en schrijven met dat ding en naast het geluid ben ik, nogmaals, nog steeds erg blij met de afmetingen, het gewicht en de betrouwbaarheid. Ik ben ervan overtuigd dat er dingen op de markt zijn die beter zullen klinken in mijn oren en daarom vind ik het heel tof om alle reacties hier te lezen.
Maar de nood is niet hoog, eigenlijk is die er nog helemaal niet; ik ben ook gewoon benieuwd wat anderen vinden.

barno
10 oktober 2011, 21:38
Dat is een goed punt. Ik speel al sinds eind 2003 op diezelfde Cube en ik vermoed dat ik nogal vergroeid ben met het geluid op de specifieke stand die ik gebruik.
Ik had 'm kort daarvoor gedemonstreerd gezien op een beurs waaraan Schack & Peleman (die kende ik toen al van Camden, niet erg bekend in NL) bijdroegen en vlak daarna kwam ik d'n Axl tegen bij het demonstratiemodel van die versterker. Mijn interesse was meer dan gewekt door die demonstratie, en nog meer nadat ik er samen met Axl wat mee had zitten freaken.

Sindsdien heb ik leren lezen en schrijven met dat ding en naast het geluid ben ik, nogmaals, nog steeds erg blij met de afmetingen, het gewicht en de betrouwbaarheid. Ik ben ervan overtuigd dat er dingen op de markt zijn die beter zullen klinken in mijn oren en daarom vind ik het heel tof om alle reacties hier te lezen.
Maar de nood is niet hoog, eigenlijk is die er nog helemaal niet; ik ben ook gewoon benieuwd wat anderen vinden.

en aaron, laten we eerlijk zijn, het is ook de leeftijd ... :) ik bedoel, ik pak tegenwoordig ook enkel de grote kanonnen mee als het echt moet, in andere gevallen pak ik gewoon mijn transistor voxje mee: is ook zo iets cube achtig maar dan zonder de simulaties. Gewoon mega betrouwbaar, handelbaar en een geweldig goed basisgeluid. In de plaats van die grote buizenbakken pak ik wel steeds weer een pak gitaren mee (maar da's dan ook sexier dan amps :)

guitarkid
10 oktober 2011, 21:45
Maar dan spreek ik waarschijnlijk over een geluid dat Aaron niet gebruikt of wil.

Wijze woorden, Barno! Dit is het relativeringvermogen dat nog wel eens ontbreekt in gitaarland!
En het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een "goedkope" amp het geluid krijgt dat hij zoekt. Ik heb zelf ook op dure versterkers gespeeld (in de winkel dus!), maar heb zelden het gevoel gehad dat het geschikter was voor mij en dat ik mijn Delta Blues + booster kwijt moest. Ik schrijf dus bewust "geschikter" en niet beter!
Ik heb overigens ook een tijd een Cube 60 gehad die ik gekocht heb n.a.v. de preset die Aaron dus gebruikt (Classic stack). Inderdaad een zeer bruikbaar geluid! Ik had 'm helemaal onherkenbaar verbouwd in een soort "vintage" behuizing en kreeg regelmatig vragen, m.n. over het goede geluid... ;)

Mitch
10 oktober 2011, 23:01
Typisch. Ik hoor vaker mensen zeggen dat een matige gitaar over een goede versterker beter kan klinken dan een goede gitaar over een matige versterker. Maar goed, een goede transistorversterker...
Al met al is het zo gek niet. Ik denk dat waar het hier om draait is dat je erg gewend raakt aan een sound. En dan is het voordeel van een transistorversterker dat -ie altijd hetzelfde klinkt.
Dat gezegd hebbende: dat gemeut altijd van gitaristen over "mijn gitaar klinkt de ene dag geweldig over mijn buizenversterker en de andere dag kut": nog nooit last van gehad :chicken:

big dooley
10 oktober 2011, 23:49
"mijn gitaar klinkt de ene dag geweldig over mijn buizenversterker en de andere dag kut": nog nooit last van gehad :chicken:
normaliter ik ook niet... maar zo af en toe met bepaalde "gigs" wel...
en ja, dan ga je meten... 190Vac uit het stopcontact???
"ja we hadden maar 1 groep vrij en die komt uit de keuken"

...zucht...

barno
10 oktober 2011, 23:53
mijn buizenamps klinken vaak anders (opvallend vaak als ik Nederland speel..) maar niets wat met niet met wat getweak te verhelpen is.

Pepe
11 oktober 2011, 01:32
Het is natuurlijk onzin, een amp, tranny of buizen, klinkt de ene dag niet anders dan de andere, de perceptie wellicht. De spanning zal iets uitmaken maar in dat gebied begeef ik me niet.
Ik ken het verschijnsel ook wel maar het is zoiets als naar je voetbalschoen kijken als je de penalty mist.

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 01:44
Nou die Gibson Lab L5, of het pedaal dat ervoor zat, of de kabels die ertussen zaten etc.: het ging van 100% naar 200% naar 10% in dat half uurtje dat ik erop speelde.

Het was natuurlijk maar een open podium. Maar wel de Monday Night Music Club in Emmen.

Pepe
11 oktober 2011, 01:49
De Lab zal geïntimideerd zijn geweest :D

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 01:57
De Lab zal geïntimideerd zijn geweest :D

Ik geloof dat ik 'm wel van katoen heb gegeven :sssh:

guitarkid
11 oktober 2011, 07:21
Ik geloof dat ik 'm wel van katoen heb gegeven :sssh:

That's the spirit!!! :)

Mitch
11 oktober 2011, 08:02
Ik kreeg ook een keer commentaar van de gitaristen uit het bandje dat ná ons speelde in een strandtent over mijn 12wattertje, dat -ie het niet redde. Maar dat deed -ie anders nooit, zo zachtjes blaffen.... Totdat ze met hun 100W Marshalls ook ineens moeite bleken te hebben om te blazen en bleek dat de spanning drastisch gedaald was :D

Rutger
11 oktober 2011, 10:53
Tja, k heb zelfs met succes opgetreden met een 15W Vox Pathfinder. Zo ook eens met de goedkooptste Richwood Tele. Het was misschien niet optimaal maar werkte prima voor dat moment.
Ik denk dat het niet zozeer gaat om de de techniek achter het apparaat, maar dat je begrijpt hoe, waarvoor en wanneer je het apparaat kunt toepassen. Als je je apparatuur begrijpt ken je ook z'n sterke en zwakke kanten, weet je hoe je hem moet gebruiken en hoe niet. Dan kun je er hele mooie dingen mee voor elkaar krijgen.

Pepe
11 oktober 2011, 10:57
Nou, ik begrijp wel een of twee dingen van het toepassen maar ik zet mijn geld op de techniek van de amp.:D

big dooley
11 oktober 2011, 16:18
Ik kreeg ook een keer commentaar van de gitaristen uit het bandje dat ná ons speelde in een strandtent over mijn 12wattertje, dat -ie het niet redde. Maar dat deed -ie anders nooit, zo zachtjes blaffen.... Totdat ze met hun 100W Marshalls ook ineens moeite bleken te hebben om te blazen en bleek dat de spanning drastisch gedaald was :D

hebben het een keer gehad in een feesttent... 2 groepen... eentje voor licht, de ander voor geluid... tja, als ze dan buiten 3 frieteuzes erbij aansluiten is het gauw afgelopen... :seriousf:

tegenwoordig neem ik overal een variac mee... een automatische spanningsregelaar is natuurlijk het beste, maar dit werkt ook goed...

Baker
12 oktober 2011, 10:04
[/azijn aan]
Niet om het een of ander hoor, maar heb laatst een optreden gezien van een band met zo'n kleine roland cube op het podium, mic ervoor en gaan.

Maar, ik heb zelden zo'n slecht, nasaal, compressed kutgeluid uit een PA horen komen als die avond. Bah. [/azijn uit]

Little Jay
12 oktober 2011, 10:42
[/azijn aan]
Niet om het een of ander hoor, maar heb laatst een optreden gezien van een band met zo'n kleine roland cube op het podium, mic ervoor en gaan.

Maar, ik heb zelden zo'n slecht, nasaal, compressed kutgeluid uit een PA horen komen als die avond. Bah. [/azijn uit]

[cynisme + sarcasme]

Als 't uit de PA kwam dan lag 't aan de geluidsman, niet aan de Cube.....
:D

[/cynisme + sarcasme]

guitarkid
12 oktober 2011, 11:20
[cynisme + sarcasme]

Als 't uit de PA kwam dan lag 't aan de geluidsman, niet aan de Cube.....
:D

[/cynisme + sarcasme]

Dat is in ieder geval heel goed mogelijk.;)
Ik zag/hoorde laatst een gitarist met een Hook en weet ik niet wat nog meer. Zelden zo'n beroerd gitaargeluid gehoord.
Ik weet het, een Cube 60 is niet de Holy Grail, maar iemand met een beetje verstand van geluid kan daar wel mee uit de voeten.

Rutger
12 oktober 2011, 12:02
Ik zag/hoorde laatst een gitarist met een Hook en weet ik niet wat nog meer. Zelden zo'n beroerd gitaargeluid gehoord.
Dat is geen uitzondering, regelmatig op festivals van de hele lineup slechts 1 of 2 goede gitaarsounds gehoord (en dat is geen smaakkwestie), terwijl de gear niet van de lucht is. t Is maar net wat je ermee doet/kunt.

guitarkid
12 oktober 2011, 12:37
Dat is geen uitzondering, regelmatig op festivals van de hele lineup slechts 1 of 2 goede gitaarsounds gehoord (en dat is geen smaakkwestie), terwijl de gear niet van de lucht is. t Is maar net wat je ermee doet/kunt.

Right! :ok:

Mitch
12 oktober 2011, 19:19
Dit is natuurlijk niet het geluidsman-zeiktopic, maar er zijn inderdaad genoeg geluidsmensen die de basissound van de gitarist en per definitie een draai aan de mids geeft in het door hem gewenste gebied om zijn totaalmix naar zijn ide goed te hebben.
Maar back on topic: de klelinste Cubejes moet je niet miken, dat heeft geen zin. Maar vanaf de 30 moet het al te doen zijn hoor, dus met de 60 zeker. Dat hoeft niet per se nasaal of blikkerig te zijn.