PDA

View Full Version : Meer headroom?



Vraag
7 oktober 2011, 23:24
Ik lees wel eens dat je sommige pedalen op een ander voltage kan laten werken voor meer 'headroom', bijvoorbeeld op 12v in plaats van 9v. Wat houdt dit in? Moet ik een verandering in klank horen bij een hoger voltage?

Wie legt me dit eventjes uit.

Lomeos
7 oktober 2011, 23:46
Tsja, hoe leg je dat uit. Het effect hiervan is afhankelijk van het pedaal. Ik heb een Fulldrive 2 die op 9V of 18V kan werken. Op 9V klinkt het erg goed en op 18v ronduit fantastisch. Het geluid wordt 'opener', alsof je geluid letterlijk meer ruimte heeft. Het effect is subtiel, maar je hoort het zeker.

the sure thing
8 oktober 2011, 13:03
Meer headroom betekent dat het pedaal (of de versterker) op hogere volumes langer clean blijft, voordat het gaat oversturen.

Ik heb ook de fulltone fulldrive 2 op 9v en 18v aangesloten, en ik vind de verschillen zo minimaal dat ik live (in een band) de verschillen totaal niet meer hoor.

Mitch
8 oktober 2011, 13:16
Voor de duidelijkheid: het kan niet bij alle pedalen. Wat het doet, is dat het dynamisch bereik vergroot wordt. Dat houdt bij een overdrive dus in dat je iets minder drive hebt en meer volume. Dat kan handig zijn of niet, net wat je zoekt. Bij het ene pedaal maakt het meer uit dan bij het andere, hangt van het ontwerp af.