PDA

View Full Version : Ontstemming verhelpen



Ijselrobo 07
7 oktober 2011, 22:42
goedenavond :D

Voor een van de nummers die we met de band spelen moet ik mijn gitaar een hele toon omlaag stemmen (dus van de hoge e af: D.A.F.C.A.D). maar voor dit nummer ga ik niet een van mijn goede gitaren (Fender Lonestar, ½ omlaag gestemd en een Fender Am. standard in drop d of normaal gestemd) omstemmen. dus dan maar de EKO S-300 (http://www.ekoguitars.it/viewdoc.asp?co_id=79843&pid=71811) omstemmen. alleen onstemt deze gitaar binnen 1 tot 2 minuten nadat ik deze gitaar gestemd heb (duh, het is een budget gitaar, maar toch). erg irritant als ik dan aan het eind van het nummer een gitaar heb die weer een halve toon omhoog of omlaag is gegaan. daarom:
Hoe moet ik deze gitaar stemvast maken? nieuwe tuners en/of een nieuw topkammetje? en wat zou ik dan moeten kopen? (aan de brug kan het probleem niet liggen. want die is een tijdje geleden vervangen door een goede wilkinson (of zoiets), snaren zijn Dean Markley Blue Steel 010-052)

Grtz.
Ijselrobo 07

edit: ohja.. maten van het topkammetje: 3.5 cm van 1e naar de 6e snaar. totale lengte is 4.3 cm

aaronstonebeat
7 oktober 2011, 23:23
Zitten er schroefjes boven op de knoppen van de mechanieken? Als je die aandraait (als ze er zitten), gaan ze stroever en bieden ze meer weerstand tegen de snaarspanning:

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQUL81GWQ6CohF-VdQi-Gd2CVF4FyzDWopAaVZF_pE81joaUiA62dkPqkpqAA

Er zijn althans veel mechanieken die je op die manier kunt afstellen.

Smeren met grafiet (schraapsel van een potloodstift) helpt ook; in de slots zodat de snaren over een laagje grafiet door de topkam lopen. Zorgen dat de slots in de topkam niet te krap zijn eveneens.

JohnLord
8 oktober 2011, 11:45
Heeft de gitaar er bij standaard tuning ook last van?
Hoe lager de snaarspanning, hoe makkelijker de snaar in de topkam blijft hangen.

Ijselrobo 07
8 oktober 2011, 12:45
@aaron: die schroefjes heb ik al vaker vastgedraaid en het helpt niet echt.
En als ik de snaren vervang, doe ik altijd grafiet in het kammetje.

@John: de gitaar onstemt ook op de standaard stemming. maar ik heb hem een tijdje in drop b gestemd gehad en toen was de onstemming minder.

Wabbie
8 oktober 2011, 12:48
Misschien gewoom de tuners vervangen, en evt de tremolo vastzetten (het was een strat kopie toch?)

Ijselrobo 07
8 oktober 2011, 13:40
Misschien gewoom de tuners vervangen, en evt de tremolo vastzetten (het was een strat kopie toch?)

de tremolo is al vastgezet (doe ik standaard bij mij gitaren met tremolo's)
maar zijn dit (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Guitar-parts/Fender-Mechaniken-70-s-F-Type-chrome/art-GIT0001388-006) goede tuners? (en passen ze op de gitaar?)

Wabbie
8 oktober 2011, 13:47
Dan zou je even de diameter van de gaten op de headstock van je EKO moeten checken. Of het goede mechanieken zijn weet ik niet. Ik heb op al mijn Fenders gewoon de stock mechanieken zitten en die blijven prima op stemming. Ook met tremolo gebruik. Ik heb wel van die vintage tuners erop zitten met sleuven ivp oogjes waar de snaar door heen moet.

Plant
8 oktober 2011, 13:48
Een mechaniek (tandwieltje, wormwieltje) heeft vaak wel iets speling. Bij omlaag stemmen is het raadzaam eerst iets te ver naar beneden te draaien en dan weer omhoog tot je precies bij de toon bent. Dan zit je niet meer in een eventuele speling-gebied, kan het tandwieltje niet ietsje vrij draaien en zakt de toon niet tijdens het spelen.

Buzzel
8 oktober 2011, 16:09
ik heb op mijn strat van die vintage tuners zitten, ik heb er geen problemen mee, maar ze zijn niet echt metal of zo :seriousf:

Als ze precies het zelfde zijn als de mijne zou ik ze niet nemen, ze zijn gemaakt om het uiteinde van je snaar zo gek in te prikken, das zo'n uitmeten.

Wabbie
8 oktober 2011, 16:16
Ik heb een tijdje mijn Jazzmaster met vintage tuners in B gestemd (gewoon omdat het kan). Dat bleef ook prima op stemming. Snaren verwisselen moet je wel even wat meer bij afmeten dan de modernere tuners, maar daar ben ik ondertussen al aan gewend.

allochthomas
8 oktober 2011, 16:41
Niks locking tuners, gewoon een goeie manier gebruiken om je snaren er op te leggen.

http://www.youtube.com/watch?v=Qn_dLDJeS9s&feature=channel_video_title
Ook meteen even wat grafiet(gewoon een potlood gebruiken) in de topkam smeren.

geert1976
8 oktober 2011, 22:09
Die Eko heeft een mensuur van 24,75 meen ik, indien je een hele toon naar beneden moet, zou ik er wel minimaal een setje 0.11 snaren op zetten.

Met 0.10 wordt de spanning zo laag, dat de gitaar ook eerder gaat ontstemmen.

Indien het topkammetje van plastic is en oud is, is het raadzaam om ook die te wissen, wellicht dat de originele tuners dan kunnen blijven zitten.

Bij snel ontstemmen van een gitaar, worden de mechanieken al snel als schuldige aangemerkt en vaak onterecht.

marter544
9 oktober 2011, 01:44
Stemmechanieken zijn meestal niet het probleem. Die dingen draaien vaak wel kut, en het is vervelend er snaren op te leggen, daarom gebruik ik locking tuners. Luiheid dient de mens en idd, de stemvastheid wordt er wel iets beter vann. Het grootste problemen zijn vaak de topkam, en snaren die stroef in de trem lopen. Daarnaast is het ook belangrijk de snaren er goed op te leggen, heb je daar geen tijd/zin voor dan neem je net als ik locking tuners.

Mijn vintage trem kan ik mishandelen wat ik wil, divebombs, noot omhoog, wilde vibrato, geen probleem, mijn strat blijft in stemming. Het is een London City, met de originele trem en topkam. De topkam goed op maat gemaakt en gesmeerd met grafiet, en er een setje locking tuners opgezet want die vintage tuners zijn bagger in gebruik. Het kan dus wel.

EDIT: Nog een vraagje, wanneer je omlaag gaat, stem je dan wel omhoog? Je moet nooit naar beneden stemmen. Hoewel dat met locking tuners en een goede topkam nog wel kan. Doe je dat met normale tuners dan wordt de spanning in je windingen lager en zal de gitaar daardoor ontstemmen.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 01:51
Stemmechanieken zijn meestal niet het probleem...

, en er een setje locking tuners opgezet want die vintage tuners zijn bagger in gebruik.


Dit lijkt me een tegenspraak :makeup:

marter544
11 oktober 2011, 13:55
Dit lijkt me een tegenspraak :makeup:


Beetje late reactie, maar ik vind het vintage systeem met een gaatje en een gleufje gewoon heel vervelend werken. Hoe je de snaren er op legt zegmaar.. Wanneer je ze er goed op legt zou het geen probleem moeten zijn.

TimoSomers
11 oktober 2011, 14:00
Je kan het nummer niet in drop D spelen en je gewone gitaar gebruiken?

Buzzel
11 oktober 2011, 16:56
Ja of sparen voor nog een gitaar :)