PDA

View Full Version : 3e project: Telecaster, met bamboe top



KoenB
7 oktober 2011, 20:47
Al ruim twee jaar heb ik niks aan gitaarbouw gedaan. Maar nu kreeg ik van de week 2 stukken mahonie in handen, ik mocht ze gratis hebben. Een balk van een meter bij 7 cm bij 9cm, en een plank van een meter bij 15 cm bij 2 cm. En toen begon het toch wel weer erg te jeuken!

Nou wil al een flinke tijd een telecaster hebben. Ik heb vooral gibson-achtigen in mn bezit en gebouwd, en nu wil ik eens wat anders. Dit heb ik vervolgens met kisekae in elkaar gezet:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/teleontwerpjes.png

De bovenste was mijn eerste gepruts, een vrij standaard tele. Vervolgens ontstond de nummer 2, en de onderste is zoals ik hem nu voor ogen heb. Een beetje een 'evil' tele, met al dat zwart, maar ik denk dat het een hele strakke look gaat geven. Ik heb hier overigens geen rekening gehouden met hoe het hout er uit gaat zien, dat kun je hieronder zien:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/tele3d.png

Om een idee te geven van hoe ik de body wil hebben qua hout heb ik even wat in elkaar gezet in een 3d programma. Al het donkere is mahonie, voor de lichte stukken ga ik bamboeplaat gebruiken, dat zijn strookjes bamboe parallel verlijmd. Een vriend van me heeft er laatst een longboard mee gemaakt en ziet er heel mooi uit, dus ik wil er ook wel eens mee experimenteren.

Vandaag op de TU Delft was men wel bereid mijn balk mahonie even door de zaagtafel te duwen. De balk is in twee stukken gezaagd, en vervolgens zijn die in de lengte nog doormidden gegaan. De vier stukken heb ik vervolgens verlijmd tot 2 plakken de buitenste plakken van de body zullen vormen.
De stroken mahonie in het midden van de body ga ik uit de andere plank halen, deze stroken zijn dan ook precies zo breed als de dikte van de plank. Alles daartussen wordt 5 mm bamboeplaat.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00145-20111007-1736.jpg
Dit zijn de eerste vorderingen

pim raaijmakers
7 oktober 2011, 21:34
een tele met reversed headstock is supergeil...

Rhythm Machine
8 oktober 2011, 12:57
een tele met reversed headstock is supergeil...

Ik vind net het omgekeerde... Reversed headstocks vind ik altijd weer een enorme afknapper...

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 21:53
Ik vind het een mooi ontwerp. En als ik nog eens een gitaar met zes mechanieken aan één kant maak, ga ik het ook zo doen; bij bends heb je op de dunne e zo'n 12 cm minder snaar die je hoeft op te rekken.
Als iets functioneel is, vind ik het bijna automatisch mooi.

Ik ben benieuwd naar de voortgang. Ook naar dat bamboe.

Succes :ok:

Rhythm Machine
8 oktober 2011, 22:54
Hoe korter de snaar, hoe moeilijker te benden. Die 12 cm extra maken het dus net gemakkelijker.

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 23:00
Leg dat dan eens uit.

Het eind snaar voorbij de topkam moet je bij een bend ook uitrekken; hoe langer dat het is, hoe meer kracht dat je moet zetten. Zo zie en ervaar ik het.

oigun
8 oktober 2011, 23:08
Een langere snaar (achter topkam of brug) rekt makkelijker maar met minder effect. Of denk ik nu krom?
(in een langere snaar zit meer rek, dus is makkelijker op te drukken)

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 23:11
Dat lijkt mij ook; om hetzelfde effect te krijgen, moet je een stuk verder doorduwen. Stel je hebt een meter snaar voordat je bij de mechanieken bent; dan kun je benden wat je wil.

Op mijn 2x3 gitaren gaan bends op de dunne e een stuk makkelijker dan op die met 1x6 koppen; en dan neem ik de snaardikte mee. Op al mijn 2x3's zitten 011 snaren; op één van mijn 1x6 010 snaren, en op die gaan bends op de dunne e nog steeds zwaarder.

EDIT:

Ik heb ook een 'koploze' Hohner G2Tremolo met misschien maar een centimeter snaar voorbij de nulfret en twee voorbij de brugzadels; uiterst licht qua bends.

oigun
8 oktober 2011, 23:37
Zal misschien wel een voordeel kunnen zijn mbt intonatie/hoge actie.

Rhythm Machine
8 oktober 2011, 23:45
Zet eens een capo op de 4de of 5de fret, en dan benden maar. Gemakkelijker dan met de volledige snaarlengte?

Je gitaren met 2 x 3 sleutels hebben waarschijnlijk een 24.75" mensuur, die met 1 x 6 25.5". Dat betekent dat op de snaren van de laatste een hogere spanning staat om dezelfde standaard toonhoogte te halen. Hogere spanning = moeilijker te benden. Dat is niet hetzelfde als kortere snaar = gemakkelijker te benden.

barno
8 oktober 2011, 23:57
Dat lijkt mij ook; om hetzelfde effect te krijgen, moet je een stuk verder doorduwen. Stel je hebt een meter snaar voordat je bij de mechanieken bent; dan kun je benden wat je wil.



Is dat wel zo? niet retorisch bedoeld, ik vraag het me af. And if so: why?

Ik dacht wel dat een reversed head als gevolg heeft dat je strakkere bassen kan spelen (omdat de relatieve spanning hoger is naarmate je meer lengte hebt na de topkam) . maar ik heb er geen in huis om het nu even te proberen :)

oigun
8 oktober 2011, 23:58
Het gaat hier om het stuk achter de topkam of brug. Als je dat oneindig lang zou maken moet je dus een oneindig eind opdrukken om de spanning en dus de toon te verhogen. Is dat stuk kort ofwel nul dan heeft het opdrukken van de snaar meteen effect op de snaarspanning en dus de toon. Het opdrukken is dus veel effectiever. Of je dat makkelijker vind is een ander verhaal... Een langere snaar(mensuur) is lichter op te drukken maar je moet ook verder opdrukken dan met een kortere snaar om dezelfde verhoging te krijgen.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:02
Zet eens een capo op de 4de of 5de fret, en dan benden maar. Gemakkelijker dan met de volledige snaarlengte?


Ik heb het net even geprobeerd en ik voel geen verschil; maar een capo is natuurlijk ook iets anders dan een top lock, je moet nog steeds die 'loze' snaarlengte oprekken.

Dat van die mensuren klopt helemaal; maar ik heb nogal een uitgebreide collectie gitaren, sommige met 010-snaren en sommige met 011-snaren; en sommige staan in E en sommige staan in Es.
Ik blijf erbij dat een dunne e makkelijker te benden is naarmate de mechaniek dichter bij de topkam zit.

oigun
9 oktober 2011, 00:03
Is dat wel zo? niet retorisch bedoeld, ik vraag het me af. And if so: why?

Ik dacht wel dat een reversed head als gevolg heeft dat je strakkere bassen kan spelen (omdat de relatieve spanning hoger is naarmate je meer lengte hebt na de topkam) . maar ik heb er geen in huis om het nu even te proberen :)

Spanning van de snaar blijft hetzelfde (anders een andere noot)alleen de rekbaarheid wordt lager. Correct me if I'm wrong..

barno
9 oktober 2011, 00:03
Een langere snaar(mensuur) is lichter op te drukken maar je moet ook verder opdrukken dan met een kortere snaar om dezelfde verhoging te krijgen.

ik ben slecht in natuurkunde en mss is dit een lompe opmerking: waarom zou je de snaar verder moeten opdrukken als de snaar evengoed zelfde ankerpunten (kam en nut) heeft waartussen de tone wordt gemaakt?

oigun
9 oktober 2011, 00:08
Omdat de snaar ook achter de topkam/brug uitrekt en dus de spanning moeilijker hoger word.(meer snaarspanning hogere toon)

Rhythm Machine
9 oktober 2011, 00:08
Het gaat hier niet om een oneindig stuk snaar achter de brug of topkam, maar om een paar centimeter. Een gewone of een reversed headstock op dezelfde gitaar met dezelfde mensuur en dezelfde snaarspanning maakt in "feel" bij het benden geen verschil. De spanning maakt het verschil. Stem je 25.5" gitaar eens een halve toon lager, dan zal je gemakkelijker benden, en wel omdat de spanning dan min of meer dezelfde is als op een 24.75" gitaar in standaardstemming.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:10
Is dat wel zo? niet retorisch bedoeld, ik vraag het me af. And if so: why?

Ik dacht wel dat een reversed head als gevolg heeft dat je strakkere bassen kan spelen (omdat de relatieve spanning hoger is naarmate je meer lengte hebt na de topkam) . maar ik heb er geen in huis om het nu even te proberen :)

Bij bends verhoog je de spanning van de snaar; tegelijk maak je de snaar langer maar het effect van de spanningsverhoging wint het.

Nog eens naar het absurde idee dat de kop een meter lang zou zijn: dan heeft het opdrukken van zeg twee of drie centimeter veel minder invloed op de spanning.

oigun
9 oktober 2011, 00:22
Brengt me op een eerdere post van jou aaron over intonatie, oude snaar>> minder rek dus zadel naar voren...

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:24
Stem je 25.5" gitaar eens een halve toon lager, dan zal je gemakkelijker benden, en wel omdat de spanning dan min of meer dezelfde is als op een 24.75" gitaar in standaardstemming.

Ik ken alle varianten wat dat betreft; lang en kort met dunnere snaren en lang en kort met dikkere snaren.

Rhythm Machine
9 oktober 2011, 00:24
Ik heb net getest met een tele (1 x 6) en een musicman (4 + 2), beide met een mensuur van 25.5", .010 - .046 snaren en in standaardstemming. Op de musicman staat de hoge E en de B stemsleutel dichter bij de topkam, maar ik voel geen noemenswaardig verschil bij het benden (normale bends, geen bends van 5 halve tonen of zo...). De musicman is fractioneel lichter te benden, maar dat ligt eerder aan de 12" toets (tele is 7.25") dan aan de positie van de stemsleutels.

Los daarvan vind ik een reversed headstock op een klassieker als een tele of een strat spuuglelijk. Call me conservative...

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:35
Brengt me op een eerdere post van jou aaron over intonatie, oude snaar>> minder rek dus zadel naar voren...

Ha ja, dat was een extreem geval van lang geen snaren vernieuwen :seriousf:

Maar ik kan moeilijk beredeneren wat daar nu de oorzaak was. Zo'n snaar rekt uit in de loop van de tijd, wordt wat dunner; er vormt zich ook roest en vuil. Duidelijk is dat dat allemaal invloed heeft want die dunne e was gewoon niet meer te intoneren.
De meeste rek zal er inderdaad uit zijn geweest na twee jaar; maar tegelijk is dat een grootheid die niet voorkomt in de natuurkundige formule voor de frequentie van een snaar waarbij lengte, massa en spanning gegeven zijn.

oigun
9 oktober 2011, 00:43
Omdat de snaar naar de fret gedrukt word gaat de spanning omhoog, minder rek hogere toon. Daarom is er ook meer compensatie nodig bij hogere actie.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 01:02
Omdat de snaar naar de fret gedrukt word gaat de spanning omhoog, minder rek hogere toon. Daarom is er ook meer compensatie nodig bij hogere actie.

Klopt helemaal.
Maar waarom een stokoude snaar op een gegeven moment niet meer te intoneren is, dat is me vooralsnog een natuurkundig raadsel. Qua actie, en qua alles, is het een goed gitaartje waarover ik het heb; die kleine 2 mm die je een snaar indrukt op de 12de positie kun je nauwelijks een bend noemen (en ik weet dat het wel invloed heeft).

En toch was die echt knettervals; en alleen de dunne e. De snaar waarvan het brugzadel praktisch op de theoretische mensuur staat.

Als het puur in de 'rek' zat, zou die snaar ook makkelijker te benden moeten zijn geweest; maar dat gevoel had ik niet. :???:

@ Rythm Machine:

Tja, als je reversed headstocks lelijk vind, dan is dat zo natuurlijk.

barno
9 oktober 2011, 01:39
Klopt helemaal.
Maar waarom een stokoude snaar op een gegeven moment niet meer te intoneren is, dat is me vooralsnog een natuurkundig raadsel.

zou dat niet zijn omdat een oude snaar niet evenveel slijtage heeft over de hele lengte en dus bij wijze van spreken gaat variëren in dikte/dus spanning op verschillende punten van de snaar.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 01:43
zou dat niet zijn omdat een oude snaar niet evenveel slijtage heeft over de hele lengte en dus bij wijze van spreken gaat variëren in dikte/dus spanning op verschillende punten van de snaar.

Ik denk dat dat er inderdaad mee te maken heeft en dat er daardoor allerlei gekke, 'niet lineaire' effecten gaan meespelen.

Sanderltd
9 oktober 2011, 02:36
Hier zojuist geprobeerd: heb mijn stratocaster met toplock afwisselend mét en zonder de toplock aan te spannen geprobeerd. (Telkens ook juist gestemd.)
- Zonder toplock moet de snaar meer gebogen worden dan met de toplock. Het is wel maar een klein verschil moet ik zeggen. Maar met een stemapparaatje erbij zie je duidelijk het verschil. :)

Woml
9 oktober 2011, 09:18
Empirisch onderzoek FTW! :cheerup:

D3nnis
10 oktober 2011, 23:49
Ik weet niet waarom, maar ik ben het wel eens met Aaronstonebeat zijn bevindingen; ik heb een Musicman met Floyd Rose (Floyd helemaal tegen de body aan) double locking systeem, en eentje met een vintage trem (helemaal tegen de body aan), en bij die met de Floyd vind ik bends ook makkelijker.

Zou het wellicht zo zijn, dat je bij een langere snaarlengte na de topkam misschien (initieel) minder kracht hoeft te zetten, maar omdat je een langere weg omhoog moet drukken, je ook (meer) kracht moet overbrengen op de andere snaren, waardoor het zwaarder voelt?

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 00:03
Daar zeg je iets. Bij een full bend moet je minstens één andere snaar ook een stukje meenemen; en hoe verder, hoe zwaarder. Het gebeurt zo onwillekeurig dat ik daar nog niet eens over had nagedacht.

RS-Rik
11 oktober 2011, 00:20
Ik weet niet waarom, maar ik ben het wel eens met Aaronstonebeat zijn bevindingen; ik heb een Musicman met Floyd Rose (Floyd helemaal tegen de body aan) double locking systeem, en eentje met een vintage trem (helemaal tegen de body aan), en bij die met de Floyd vind ik bends ook makkelijker.

Zou het wellicht zo zijn, dat je bij een langere snaarlengte na de topkam misschien (initieel) minder kracht hoeft te zetten, maar omdat je een langere weg omhoog moet drukken, je ook (meer) kracht moet overbrengen op de andere snaren, waardoor het zwaarder voelt?


dat kan niet want snaarspanning is snaarspanning. Misschien moet je hem verder omhoog benden maar de kracht in de snaar moet in beide situaties hetzelfde worden. We praten over millimeters, niet meters. Volgens mij is wrijving door gladde of stroeve frets van grotere invloed.

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 00:41
dat kan niet want snaarspanning is snaarspanning. Misschien moet je hem verder omhoog benden maar de kracht in de snaar moet in beide situaties hetzelfde worden. We praten over millimeters, niet meters. Volgens mij is wrijving door gladde of stroeve frets van grotere invloed.

Hoezo kan dat niet?
Sanderltd heeft al een serieuze meting gedaan en naar mijn stellige ervaring is het een feit dat je bij een full bend ook minstens de aangrenzende snaar een stukje mee moet buigen (tenzij je het prettig vindt cq het je lukt om onder die snaar door te gaan) ; en hoe verder je een snaar moet opdrukken, hoe meer kracht dat kost. Dus als je de snaar zelf al verder op moet drukken als de stemmechaniek verder weg staat, kost het ook meer kracht om de naastliggende snaar opzij te drukken.

En stroefheid van frets kan wel invloed hebben, maar als je verder moet opdrukken, kost dat hoe dan ook nog meer kracht.

barno
11 oktober 2011, 00:55
idd, scherp gezien van d3nnis, had ik ook niet aan gedacht. Als ik (en iemand anders ook veronderstel ik :) ) een hele toon up bend (fender scale), gaan er twee extra snaren mee naar boven

Duhsjaak
11 oktober 2011, 03:44
Hi
Kijk ik ergens overheen? Kom ik een troebele discussie alleen maar troebeler maken?

ZIe ik nergens in de discussie concreet terug dat de scale van de gitaar van doorslaggevende invloed is?

Als we het erover eens zijn dat op een longscale gitaar de snaarspanning hoger is dan op een shorty, dan moet een reversed stock dus ook van invloed zijn. En dus even los van de vraag of je dat nou mooi vind of niet, zou een reversed head stock bends op de hogere snaren makkelijker moeten maken.

Je kunt dus bij een overigens gelijkblijvende gitaar de snaarlengte van de hogere snaren reduceren door het omdraaien van de headstock.

Het theekist bas principe: Als je thee kist de spanning niet meer aankon, verkleinde je de hoogte, waardoor de snaarspanning verlaagd kon worden. En je dus 'eerder' bij de gewenste toon was.

Hoeveel snaren mee worden gebend is daarop niet van invloed. Het gaat naar mijn smaak gewoon om het idee dat een kortere snaar per definitie een lagere spanning heeft om op een zuivere D, Es of E te komen.

Heb ik iets essentieel in de discussie over het hoofd gezien? Excuus dan.

Ben wel benieuwd wat deze discussie voor een inzichten gaat opleveren.

Vooral ook: Succes met deze excentrieke tele!
Vriendelijke groet, Gus

barno
11 oktober 2011, 07:39
je hebt iets idd essentieels over het hoofd gezien. het gaat niet over de scale maar over de invloed van de lengte van de snaar na de nut, ongeacht de scale...

Marcel2
11 oktober 2011, 08:20
Dit lijkt me nou een mooie vraag voor de Nationale Wetenschapsquiz.

bass blom
11 oktober 2011, 08:34
je hebt iets idd essentieels over het hoofd gezien. het gaat niet over de scale maar over de invloed van de lengte van de snaar na de nut, ongeacht de scale...

dus elke gitaar met floyd rose o.i.d. en toplock speelt makkelijker..
ja, ik heb er 1 gehad en dat was de makkelijkst en snelst spelende gitaar die ik ooit had. die had ook wel een heel dun smal halsje :D
en 1 van mijn eersten, een oude hofner, waarschijnlijk een bariton.. was voor geen meter te benden.

Van Dattum
11 oktober 2011, 09:03
Ik vind reversed headstocks gewoon lilluk....

Is dat ook een goede reden?

:D

Zjef
11 oktober 2011, 11:04
Ik vind reversed headstocks gewoon lilluk....

Is dat ook een goede reden?

:D

Lelijk en onhandig. Twee redenen? :seriousf:

pueblo
11 oktober 2011, 21:32
Lelijk en onhandig. Twee redenen? :seriousf:

dat is toch net wel handig? zet je hand in een positie en verplaats die gewoon richting kop, bij een reversed head staat je hand al in de goede positie om aan de stemsleutels te draaien, bij een non-reversed niet ;)

KoenB
12 oktober 2011, 02:03
dat is toch net wel handig? zet je hand in een positie en verplaats die gewoon richting kop, bij een reversed head staat je hand al in de goede positie om aan de stemsleutels te draaien, bij een non-reversed niet ;)


Het ligt er maar net aan wat je handig vind natuurlijk. Ik vind het persoonlijk wel een leuke feature, zo'n reversed headstock, en ik hoorde ook inderdaad dat er kwa effecten op snaarspanning en bend-ability wat voordeel is dus ik wil het gewoon eens proberen. Ik kan me ook helemaal voorstellen dat mensen het lelijk vinden, maar over smaak valt nou eenmaal niet te twisten ;) .

En wat een heerlijke discussie dit, hier hou ik van als techneut in opleiding. Ook even twee cent inleggen dus. Wat betreft het verhaal over de oude snaar waar de rek eruit is: de rek is er nooit uit. Metaal rekt altijd, en veert ook weer terug, dat heet elastisch vervormen. Maar metaal kent metaalmoeheid, en kan dat elastische rektruukje steeds minder goed uitvoeren hoe het vaker gebeurt. Op een gegeven moment zal de snaar niet alleen elastisch maar ook deels plastisch, oftewel permanent, vervormen wanneer jij er een flinke zwengel aan geeft dmv benden of hoger stemmen. Dan komt de snaar dus niet meer terug in de staat waarin hij is begonnen. Hoe vaker je dit nog doet, hoe erger het wordt, en op een gegeven moment ga je te ver en breekt je snaar. Maar het is niet zo dat metaal niet langer meer kan rekken, je brengt alleen 'schade' aan door het rekken.

Wat betreft de niet-intoneerbaarheid: ik denk dat dit niet alleen slijtage is, of niet-lineare effecten, maar ook work hardening (interessant google materiaal!). Dit is het verharden van staal door plastische vervorming. De schade die aangebracht wordt door plastische vervorming maakt dat het metal zich sterker zal verzetten tegen rek. Dit klinkt heel vreemd maar het gebeurt, als iemand wil weten hoe kan ik het nog wel verder toelichten. Enniewee, wat daardoor gebeurt is dat je snaar-op-fret-indruk-effect anders wordt, omdat je de snaar dan een beetje uitrekt. Het metaal verzet zich echter harder tegen uitrekken en krijgt dus meer spanning, met als resultaat een hogere noot. Dit is de verklaring die ik eraan wil geven, maar ik wil (durf?) niet gelijk claimen dat ik het bij het rechte eind heb!

G.G.
12 oktober 2011, 20:56
dat is toch net wel handig? zet je hand in een positie en verplaats die gewoon richting kop, bij een reversed head staat je hand al in de goede positie om aan de stemsleutels te draaien, bij een non-reversed niet ;)

Dat is dus een van de argumenten die ik ook heb en waarom ik o.a. alleen maar reversed headstocks bouw. Zeker wanneer je net als ik lekker nerdy, je gitaar hoog hebt hangen.

oigun
12 oktober 2011, 21:13
Dat is dus een van de argumenten die ik ook heb en waarom ik o.a. alleen maar reversed headstocks bouw. Zeker wanneer je net als ik lekker nerdy, je gitaar hoog hebt hangen.

Ja, maar eigenlijk zo ik het liefst de tuners aan de onderkant hebben maar toch de lage E het dichtst bij de nut:seriousf:

aaronstonebeat
12 oktober 2011, 21:46
Wat betreft de niet-intoneerbaarheid: ik denk dat dit niet alleen slijtage is, of niet-lineare effecten, maar ook work hardening (interessant google materiaal!). Dit is het verharden van staal door plastische vervorming. De schade die aangebracht wordt door plastische vervorming maakt dat het metal zich sterker zal verzetten tegen rek. Dit klinkt heel vreemd maar het gebeurt, als iemand wil weten hoe kan ik het nog wel verder toelichten. Enniewee, wat daardoor gebeurt is dat je snaar-op-fret-indruk-effect anders wordt, omdat je de snaar dan een beetje uitrekt. Het metaal verzet zich echter harder tegen uitrekken en krijgt dus meer spanning, met als resultaat een hogere noot. Dit is de verklaring die ik eraan wil geven, maar ik wil (durf?) niet gelijk claimen dat ik het bij het rechte eind heb!

Dat zou helemaal verklaren waarom bij mij indertijd die stokoude dunne e niet meer te intoneren was.

Zjef
12 oktober 2011, 21:52
dat is toch net wel handig? zet je hand in een positie en verplaats die gewoon richting kop, bij een reversed head staat je hand al in de goede positie om aan de stemsleutels te draaien, bij een non-reversed niet ;)

Ik vind een reversed versie vreselijk. Eén van mijn gitaren heeft een 4/2 headstock. Die onderste twee vind ik altijd nogal 'krampachtig' om te stemmen. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommigen dat wel handig vinden. Het hangt een beetje van je houding/techniek af. En ik heb geen techniek. :soinnocent:

KoenB
19 oktober 2011, 15:15
En ik ben weer wat verder! Inmiddels zijn de verlijmde blokken mahonie door een vlakbank geschoven, en ik heb daar aan beide kanten een strookje bamboe tegenaan geplakt. Dit heb ik thuis gedaan, waar ik helaas maar twee lijmklemmen had. Gelukkig had ik nog genoeg bierkratten om het enigszins goed te maken:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00156-20111017-2136.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00157-20111018-1650.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00160-20111018-1702.jpg

Ook heb ik de middenbalk gemaakt, bestaande uit twee stukken mahonie met daar tussenin een plakje bamboe. Dit heb ik even met wat fatsoenlijker lijmklemmen aangepakt. Ook had ik even twee kleine spijkertjes in een van de stukken mahonie gemept, en gaatjes geboord in de plak bamboe en het andere stuk mahonie. Hierdoor bleef de boel uitstekend op zijn plek tijdens het aandraaien van de klemmen.

Als het goed is gaat de middenbalk deze week nog gevlakt worden. Daarna ga ik de grote mahonie flanken deels uithollen en dan komt daar een topje van bamboe op. Voor wie nu compleet het spoort bijster is, in de allereerste post staat een plaatje waarin je ziet hoe het moet gaan worden ;)

TijmenSarneel
19 oktober 2011, 23:41
Mag ik vragen waar je dat bamboe gekocht hebt? Ik heb ook wat nodig voor een ander projectje

KoenB
20 oktober 2011, 14:17
Mag ik vragen waar je dat bamboe gekocht hebt? Ik heb ook wat nodig voor een ander projectje

Ik heb t van een vriend van me gekregen, ik zal hem eens vragen waar hij het vandaan heeft

[Edit] Hij heeft het bij bambusa vandaan (www.bambusa.nl). Maar je schijnt dan wel gelijk een plaat van drie vierkante meter te moeten kopen...

TijmenSarneel
20 oktober 2011, 17:32
kut. Heb je toevallig wat over? :mmmm:

KoenB
21 oktober 2011, 12:57
kut. Heb je toevallig wat over? :mmmm:

Haha nee helaas. Maar ik kreeg gister nog een tip: in scheveningen zit een custom longboardbouwer, Durke's, en die verkoopt ook bamboeplaten los. Dan heb je geloof ik een plaat van iets van 40 cm bij 120 cm oid, 3 mm dik, voor een tientje. Dat moet te doen zijn lijkt me ;)

TijmenSarneel
24 oktober 2011, 18:03
thanks voor de tip, ik zal eens kijken!

Rob Groen
27 oktober 2011, 14:14
[QUOTE=KoenB;2723428]http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00160-20111018-1702.jpg

Misschien een tip.

Als je twee balkjes tussen het te lijmen hout en je klemmen doet, beschadigd je het hout niet, geen ringen van je lijmklem in je hout gedrukt, plus de druk wordt meer gelijk verdeeld over het hout, en heb je minder kans op kieren op de plek waar geen klem zit.

KoenB
27 oktober 2011, 16:40
[QUOTE=KoenB;2723428]http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00160-20111018-1702.jpg

Misschien een tip.

Als je twee balkjes tussen het te lijmen hout en je klemmen doet, beschadigd je het hout niet, geen ringen van je lijmklem in je hout gedrukt, plus de druk wordt meer gelijk verdeeld over het hout, en heb je minder kans op kieren op de plek waar geen klem zit.

Helemaal waar, en normaal doe ik dat ook altijd. Op dit moment had ik echter niks bijdehand, dus heb ik het maar even bare gedaan. Gelukkig is mahoniehout vrij hard en het oppervlak van de cirkels van de klemmen is ook redelijk fors, dus het heeft niks achtergelaten.

KoenB
18 november 2011, 14:18
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00183-20111118-1339.jpg

Inmiddels ligt de boel er zo bij. De bodyhelften zijn vandaag voorzien van uitsparingen, om het gewicht een beetje te drukken. De rechterhelft werd er 330 gram lichter van, de linker waarschijnlijk nog wat meer door de grotere uitsparing.

De volgende stap is de bamboe plaatjes op de bodyhelften plakken en alles netjes haaks maken. Daarna gaat de hele boel aan elkaar en moet het een mooie solide plank worden ;)

grizzly
18 november 2011, 17:59
Met Bamboe heb ik nog nooit gewerkt.
Ik ben heel benieuwd hoe dit eruit komt te zien.

KoenB
7 december 2011, 17:22
Zo, er is weer een hoop gedaan!

Eerst heb ik de bamboeplakjes op de uitgeholde zijstukken mahonie geplakt. Vervolgens heb ik dat allemaal netjes vlak gemaakt, zodat alles verlijmd kon worden. Heb ik even geen foto van, maar dat ging met een hoop klemmen gepaard.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00196-20111201-1556.jpg

Het verlijmen van de drie delen heb ik met de vacuumtafel van een vriend van me gedaan. Het vacuum drukt niet alleen op de bovenkant maar ook op de zijkanten, dus de hele boel wordt mooi vlak op de tafel geduwd en flink tegen elkaar aan gedrukt.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00202-20111207-1618.jpg

De achterkant was daarna nog ongelijk, dus die kreeg even een ritje door de vlakbank.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00203-20111207-1646.jpg

Dit is na de lintzaag. Ik ben echt heel tevreden met het eerste resultaat!

Voor het freeswerk heb ik lekker de faciliteiten van de uni misbruikt, en dus een zooi mallen laten laseren:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00201-20111205-1036.jpg

Binnenkort dus meer!

Ike57
7 december 2011, 17:48
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00203-20111207-1646.jpg


Wow dat ziet er echt wel mooi uit. Prachtig contrast tussen de manhonie en de bamboe. :ok:

Valt het bewerken van de bamboe een beetje mee?

KoenB
7 december 2011, 17:57
Valt het bewerken van de bamboe een beetje mee?

Bamboe bewerken is een eitje eigenlijk. Het laat zich heerlijk gemakkelijk frezen, en schuren gaat ook prima. De splinters ervan schijnen wel echt heel naar te zijn, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

aaronstonebeat
7 december 2011, 18:05
Klasse man! :crazyhappy:

spirit
7 december 2011, 18:30
Netjes hoor. Ik vind vooral de haakse hoek die je gecreëerd door de bamboe strips erg mooi :ok:

haakman123
28 december 2011, 17:39
Ik zie net dit op de Fender website! http://www.fender.com/en-NL/products/telebration/models.php/?prodNo=0170144

ze hebben je idee gestolen XD

KoenB
30 december 2011, 15:18
Ik zie net dit op de Fender website! http://www.fender.com/en-NL/products/telebration/models.php/?prodNo=0170144

ze hebben je idee gestolen XD

Ach, zij hebben weer geen sjieke mahonie stripes ;)

Ike57
30 december 2011, 16:03
Volgens de specs zijn bij die Tele nek en fretboard ook van bamboe gemaakt. Ben wel benieuwd hoe zich dat gaat houden.

KoenB
9 januari 2012, 13:22
En ik ben weer wat verder!

Inmiddels is de body volledig uitgefreesd, en de randen zijn afgerond. Er moet nog wel wat schuurwerk aan de randen gebeuren.
Helaas heeft de frees soms een stukje mahonie weggerukt. Misschien toch wat grof te werk gegaan zo nu en dan?

Enniewee, jullie willen gewoon foto's! :

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00224-20120106-2037.jpg
Hapje van de frees. Gevuld met wat houtstof + houtlijm, hier nog ruw en met vreselijke flits. Ik heb het gisteren gladgeschuurd, en het ziet er nu uit als gewoon een wat donkerder plekje in het hout. Helaas geen foto van...

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00226-20120108-2002.jpg

De voorkant. Het bamboe is een beetje viezig geworden van het mahoniestof, maar het geheel moet toch nog een keer grondig opgeschuurd worden.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG00225-20120108-2002.jpg

En de achterkant. Ook gelijk maar even de control cavity gedaan, inclusief een randje waar het afdekplaatje in kan liggen. Ik heb een mal gemaakt voor zowel het plaatje als dit gefreesde randje, dus als het goed is gaan ze perfect passen.

Helaas was er nog maar erg weinig vlees over om de schroefjes in te draaien (dankzij de tonechambers), en aan de bovenkant heb ik het enige wat er was per ongeluk weggefreesd :chicken: . Als oplossing heb ik wat blokjes mahonie gezaagd en eronder geplakt ter versteviging (geen foto van)

KoenB
25 april 2012, 13:49
Goed nieuws en slecht nieuws. Ik begin maar met het goede, ik ben weer wat verder! Fretboard is binnen (ebben, compound radiusje), trussrod is ingefrees en ik ben begonnen met het vomen van de hals mbv de mal die ik heb:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000116.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000117.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000118.jpg

Er is helaas bij de hiel een stukje hout weggesprongen, te zien op de laatste foto. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuw kopieerbitje, de huidige heeft al 2 hele gitaren en een body gedaan en heeft zijn beste tijd wel gehad.

Nou is het slechte nieuws dat ik afgelopen weekend gevallen ben, en daarbij is mn rechter schouder uit de kom geschoten. Jaar geleden voor het eerst gebeurd tijdens een snowboardongeluk, en nu gebeurde het weer toen ik van mn longboard af stekkerde. Dat wordt twee weekjes met een mitella rondhuppelen, en daarna duurt het wel minimaal een maand of twee voordat ik weer lekker kan klussen. Goed balen, maarja het is niet anders.

Rizz
25 april 2012, 14:04
Balen man! Blij dat je zelf nog wat kan relativeren... succes en sterkte ermee! :grouphug:

oigun
25 april 2012, 14:33
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000118.jpg
Als ik het goed zie probeer je ook veel teveel eraf te frezen... Zaag de volgende keer zo dicht mogelijk langs de mal zeker bij de kopse stukken.
beterschap!!

Tabula Rasa
25 april 2012, 14:42
Het lijkt ook alsof je in 1 zet bijna de gehele dikte van de hals wil meepakken en dat moet ook wel omdat je mal zo dun is. Dat is hard werken voor je freesbitje. Ik zaag zelf ook vaak erg ruim omdat een decoupeerzaag nog weleens wil uitlopen. Daarna gebruik ik een oude freesbit om een beetje in de buurt van de lijn te komen en het laatste stukje doe ik met een goeie bit. Het lijkt erop alsof je bij de heel de hele strook in 1 keer probeert weg te frezen. Zelf zou ik dit in een pas of 5, 6 of 7 doen in stappen van ongeveer 1 mm. Dan is de kans kleiner dat er een stuk uitklapt. Gelukkig is dit wel onzichtbaar te fixen, zodra je weer opgeknapt bent.

Mattia
25 april 2012, 15:21
Er is helaas bij de hiel een stukje hout weggesprongen, te zien op de laatste foto. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuw kopieerbitje, de huidige heeft al 2 hele gitaren en een body gedaan en heeft zijn beste tijd wel gehad.

Als het een degelijk carbide (widia) tip bitje is moet het veel, veel langer dan twee gitaren meegaan. Ik heb er een paar die ik voor bijna alle gitaren die ik gebouwd heb gebruikt heb, maar ik moet wel bekennen dat ik er meerdere heb en gebruik voor verschillende taken. Verder zijn ze redelijk gemakkelijk te slijpen (diamantsteen, of langs een ijzerwarenhandel brengen waar ze het voor je kunnen doen).

no 1 hops
25 april 2012, 17:04
tijdens de meubelmakers opleiding leerden we.
per omgang van de frees niet meer dan de helft van de diameter, dus 12mm diameter, max 6mm diep.

oigun
25 april 2012, 18:05
tijdens de meubelmakers opleiding leerden we.
per omgang van de frees niet meer dan de helft van de diameter, dus 12mm diameter, max 6mm diep.

Dit geld voor het frezen van sleuven. Als je langs een mal freest en je haalt minder dan een mm weg dan kan je best 1a2 cm diep gaan.

KoenB
8 mei 2012, 14:09
Met m'n arm gaat het gelukkig al wat beter, sneller dan ik zelf had verwacht. Ik kan inmiddels weer vrij veel dingen doen, alleen veel kracht zetten en rare bewegingen maken zijn nog erg pijnlijk. Ik kon het echter niet laten om weer aan de slag te gaan (gas?), en ik heb de afgelopen twee dagen lekker wat werk verzet.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000135.jpg

Eerst begonnen met het op dikte brengen van de kop. Ik heb twee dikke balken naast de kop geklemd en daar de frees op gezet. Werkt prima!

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000137.jpg

Alles klaargelegd om te lijmen

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000142.jpg

En in de klemmen

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000144.jpg

Daarna heb ik, met de drumsander-truuk die ik afgekeken heb van meerdere forumleden, de overgang fretboard-kop gemaakt. Hierbij wordt de hals haaks op het werkblad gehouden met een simpel jigje, en tegen een draaiende schuurrol gehouden. Dit viel me heel erg mee, ik ben zeer tevreden! Helaas geen foto van het jigje (stelde ook weinig voor), maar gelukkig wel van het resultaat.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000147.jpg

Onder het mom van 'als je toch bezig bent..' maar gelijk verder gegaan met het trimmen van het fretboard. Eerst de grove overlap weggezaagd met de lintzaag, en daarna de laatste mm met een onderlager freesbitje weggehaald (ik luister wel naar jullie tips hoor ;) ). Ook gelijk de dots en sidedots ingelegd en vanochtend nog eventjes vlak geschuurd.

En ineens leek het op een hals!

KoenB
3 juni 2012, 15:20
Ik heb al een tijdje niks gepost, maar ik heb absoluut niet stilgezeten de laatste tijd. Dit is wat ik heb gedaan:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000168.jpg

Eerst mezelf getrakteerd op een vervroegd verjaardagscadeau. Met allerlei leuke gammakorting voor 80 e meegenomen. Nog niet heel veel gebruikt, maar so far ben ik er zeer tevreden mee.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000169.jpg

Eerst maar eens aan het shapen geslagen. De hiel is nog te dik, daar moet de frees nog even overheen. Verder is de shape zo goed als klaar.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000170.jpg

Toen het fretwerk maar eens opgepakt. Dit is mijn versie van de fretbender: een oud rond krukje met een groef erin, en een ringetje aan het einde om de fret op zn plek te houden. Met een plastic hamer vervolgens over de fret 'gewreven'. Werkt perfect!

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000185.jpg

Meppen met de plastic hamer, en daarna lekker de eindjes vijlen. Dit is het resultaat. Zeker niet ontevreden.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000183.jpg

De halspocket zit er inmiddel ook in, maar was aan een kant ietsje ruim. Een maatje van me had nog wat bamboefineer liggen, dus gelijk maar even herstellen.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000188.jpg

En even een inputgat gemaakt, met covertje. Ik heb gekozen voor een LP style covertje, past net wat beter bij de stijl die ik voor ogen heb.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000181.jpg

Dit is de brug die er op komt. Ik heb, na lang wikken en wegen, gekozen voor een single coil sized humbo: de seymour duncan little 59, die ik splitbaar ga aansluiten. Mocht ik nou toch een wat meer traditionele telesound willen, dan kan er altijd nog een single coil in komen.

Neckpickup wordt een standaard tele neck geval, waar ik nog naar op zoek ben. Ik ben van plan de tele eerst even af te bouwen zonder neckpup en zonder lak of olie. Ik kan dan beslissen of de hals nog wat dunner moet, en kijken of de brugpup een beetje bevalt.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000189.jpg

En nog een totaalplaatje van wat ik nu heb

KoenB
7 juli 2012, 13:45
Nul reacties? Leuk...

Enniewee, ik ben weer een heel eind verder. De frets zijn gevlakt, en de gitaar heeft een tijdje in elkaar gezeten met alleen een brugpickup er in. Inmiddels is de neckpickup binnen (GFS professional series 52) en werd het dus tijd om de gitaar weer uit elkaar te halen, zodat er gefreesd kon worden.

Ik wil de gitaar afbouwen zonder slagplaat. Daarom heb ik een alternatieve constructie bedacht om de neckpickup te monteren, zodat deze geen oversized cavity nodig heeft voor de baseplate. Komt ie:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000258.jpg

Eerst de baseplate van de neckpickup flink gekortwiekt.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000252.jpg

het grootste deel van de cavity klaar

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000253.jpg

Hier zit de pickup er in, er moest nog een kleine notch gemaakt worden voor het lipje waar de draden aan zitten. De draden gaan door een gaatje in de baseplate van de pickup, en hier past precies nog een klein schroefje tussen, waarmee ik de pickup tegen het hout heb geschroefd.

Vervolgens heb ik (geen foto) vanuit de neckpocket een gat gemaakt, waar ik vervolgens schuin naar beneden een schroef doorheen heb geprikt. De kop van de schroef trekt de pickup plat tegen de bodem. De twee schroefjes samen zorgen dat de pickup stevig vast zit. Ik heb nu alleen geen hoogte instelling, ik hoop dat ik het in een keer goed heb qua output, anders moet ik een beetje gaan improviseren.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000260.jpg

Daarna kon ik het niet laten, en heb ik de eerste laag Danish oil er op gesmeerd. Het hangt nu te drogen, ik zal binnenkort met goed zonlicht even wat goede foto's schieten van het resultaat


Btw, hoe veel lagen olie smeren jullie er op?

Martin_
7 juli 2012, 14:18
Wordt mooi. Om zonder slagplaat een pickup netjes weg te werken, heeft mij ook al veel hoofdbrekens gekost. Voorlopig ga ik toch maar voor een slagplaat. Dit is echter wel een mooie oplossing.

barno
7 juli 2012, 14:27
Looking good Koen !

aantal lagen olie: denk dat je er minimum drie moet doen, liefst wat meer, de lagen telkens een dag laten uitharden en met fijne grid schuren.

keep going, wordt mooi

Malle Eppie
7 juli 2012, 22:10
Ziet er goed uit! Ik blijf die zwarte hardware mooi vinden op dat blanke hout! Van mij mocht je best een zwarte neck PU monteren. Maar deze standaard lipstick is er netjes in vastgezet!

Ike57
8 juli 2012, 14:49
Nice Koen!

Wil die bamboe de olie een beetje opnemen? Of gebruik je dat alleen op de nek?

KoenB
17 juli 2012, 20:50
Nice Koen!

Wil die bamboe de olie een beetje opnemen? Of gebruik je dat alleen op de nek?

Het bamboe absorbeert de olie prima. Na twee lagen voelt het al glad en strak aan. Het moet wel eerst goed geschuurd worden, anders springen er nog wel eens wat splintertjes vanaf. Maar ach, schuren moet je toch wel ;)

KoenB
25 oktober 2012, 16:21
Even een teasertje, vlak voor de meeting. Deze is namelijk af! Al een tijdje eigenlijk, maar ik heb nog niet echt tijd voor genomen om wat plaatjes te schieten. De foto's zijn met een telefoon en bij bewolkt weer, dus verre van optimaal, dus excuses ;) komt ie:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000548.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000563.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000561.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000555.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000556.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000550.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000564.jpg

Gitaar is uiteindelijk toch wat anders gewoon dan ik in de eerste instantie had bedacht. Geen slagplaat, geen reversed headstock, en de elementschakelaar is een draaiknop geworden. De brugpickup is een seymour duncan little '59, die met de pushpull volumepot naar singlecoil kan worden gesplit. De neck is een GFS pro series 63 tele, waarvan ik het kapje uiteindelijk zwart heb gespoten (chrome viel ie nogal uit de toon). Al met al ben ik ontzettend blij met de gitaar. Hij klinkt als een tele dankzij die fijne neck pickup, maar heeft toch de ballen om ontzettend hard te rocken. Ik speel in een ska/punkband waar af en toe nog wel eens wat heavy distortionriffing voorbij komt, en dat kan deze gitaar prima.

Uiteraard sleep ik hem mee naar de meeting. Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden!

orangerocker
25 oktober 2012, 18:09
Super mooie gitaar! :ok:

Ike57
25 oktober 2012, 20:08
Mooi Koen !!

Nog een tele op de meeting :ok:

Rizz
25 oktober 2012, 20:12
Strakke gitaar man, erg geslaagd! Gefeliciteerd! :ok:

da Liks
25 oktober 2012, 20:27
wat een retevette build!

Rickenbender
25 oktober 2012, 22:20
Prachtige gitaar geworden, ga hem bewonderen op de meeting.

bad65
25 oktober 2012, 22:27
Mooi geworden!...:)

Quoenusz
26 oktober 2012, 14:03
Ziet er goed uit man! Heel mooi geworden.

arjenlubb
27 oktober 2012, 12:48
Whaa wat een gave tele. Ook een leuk idee dat bamboe. Ik ken durke's, sterker nog, ik heb ooit gelongboard op #310 of #340 of zoiets, ze worden handgebouwd, maar wat ik dus wil zeggen is dat ik t materiaal erg mooi vind. Verrassende maar smaakvolle keuze.

Daan Muller
27 oktober 2012, 17:49
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/WP_000550.jpg


Vandaag irl gezien, echt een mooi ding!

Cocobolo
27 oktober 2012, 19:50
Ik heb vandaag helaas niet veel rond kunnen lopen omdat ik achter mijn stand stond, maar op een gegeven moment stond ik te praten met iemand en uit mijn ooghoek zag ik een paar man met deze tele staan. WOW !!! Echt waanzinnig smaakvol in z'n soberheid met zwarte hardware en heel strak ogend hout. Echt he-le-maal te gek!:lovelove:

KoenB
28 oktober 2012, 16:14
Ik heb vandaag helaas niet veel rond kunnen lopen omdat ik achter mijn stand stond, maar op een gegeven moment stond ik te praten met iemand en uit mijn ooghoek zag ik een paar man met deze tele staan. WOW !!! Echt waanzinnig smaakvol in z'n soberheid met zwarte hardware en heel strak ogend hout. Echt he-le-maal te gek!:lovelove:


Kijk, dit zijn nou toffe reacties (en zeker niet alleen van cocobolo hoor). Jammer dat ik weinig mensen persoonlijk heb gesproken die de gitaar in hun handen hebben gehad, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik het zelf al veel te druk het met kwijlen op al het moois wat op de meeting tentoongesteld stond. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij, wat een vette dag!

Tabula Rasa
28 oktober 2012, 16:20
Inderdaad een zeer fraai exemplaar om in het hecht te zien. Super!