PDA

View Full Version : Welke plectrum bij elektrische gitaar?



obiwan
7 oktober 2011, 19:24
Ik ben kort geleden begonnen met lessen elektrisch gitaar. En ben benieuwd welke (dunlop) plectrum nu het meest gangbaar en populair is. Ik heb een grijze standaard plectrum van 0,6 mm (heel slap) en van het materiaal Tortex in 0,6 mm, 0,74 en 0,88.

Schrevel
7 oktober 2011, 19:28
Het leukst is verschillende types uit te proberen. Harde, zachte, kleine grote. Probeer ook eens een duim- of vingerplectrum.

En maak je eigen plectrum door ze uit raar materiaal te knippen. De dikke transparante plastic bakjes die ooit in dozen wasmiddel zaten gaven goede plectra. Flippo's deden het ook goed (die ronde chips van de kinder-rage), alleen ze sleten zo snel dat ze een soort witte roos op de slagplaat achterlieten. Maar ze speelden fijn.

Brian May van Queen speelde met een 10 pence muntje.

aaronstonebeat
7 oktober 2011, 19:42
Been en kokosnotenschillenhout zijn al een hele tijd mijn favorieten; en dan dik, 2 a 3 mm.

mesaman
8 oktober 2011, 00:47
ik zelf ben een fan van mammoet ivoren plectra, can't be beat!
aron s.b. kan u het waarschijnlijk ook wel vertellen,deze worden in zn woonplaats verkocht, kenner als hij kan het niet laten dit te weten en geprobeerd te hebben.



mr. stonebeat?staat die steinberger cloon je al in de weg?

barno
8 oktober 2011, 00:58
Ik zou gewoon zonder leren spelen. later mèt plectrum leren spelen is makkelijk. Als je nooit zonder hebt gespeeld, is omschakelen naar zonder pak moeilijker.

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 00:59
@Mesaman:
Ik wist niet dat hier ook mammoetivoren plectra werden verkocht, alhoewel ik een aardig assortiment andere materialen bij het lokale Muziekcentrum ben tegengekomen. Daar heb ik mijn inspiratie voor been opgedaan; ik heb er toen geen gekocht maar ben naar de slager gegaan voor een stuk been van 25 cent :D
Ik zal er eens op uit gaan, ik wil dat mammoetivoor wel eens ervaren.

Die Hohner G2T staat me nog helemaal niet in de weg, vrees ik. Hoe kan het ook, zo'n klein gitaartje ;)

lindstrom
24 oktober 2011, 09:04
Een plectrum is erg persoonlijk, zoals al gezegd is, gewoon een aantal verschillende kopen ( zijn niet zo duur ) en proberen.
Uiteindelijk vind je er één erg fijn en blijf je daar waarschijnlijk bij.

Ik begon met Fender Medium (bruin kleurig dingetje gekregen van mijn vader) heb daar een poosje mee gespeeld en toen iets van 30 verschillende geprobeerd, stubby's, metalen plectra, dik, dun, met scherp puntje, geribbeld, glad, steen, totdat ik een Dunlop 2.0mm van Jan Akkerman kreeg, zo'n paarse.

Hier heb ik ruim 7 jaar met tevredenheid mee gespeeld.

Ben sinds 3 jaar overgestapt op de dunlop 1.14 groen, net wat scherpere aanslag, net wat sneller mee te spelen... denk dat ik niet zo gauw meer zal switchen.

TimS
24 oktober 2011, 11:45
Ja zeg, ga even kokosnoten plectra aanraden aan een beginner die waarschijnlijk met een Squier over een 10 watt versterkertje speelt.

@obiwan: Ik zou met een gemiddelde dikte beginnen, 0.88 ofzo. Hoe dikker het plectrum, hoe preciezer je aanslag moet zijn (dik plectrum blijft sneller "haken"). Het is overigens niet zo dat alle goede gitaristen enorm dikke plectrums gebruiken, probeer gewoon wat verschillende soorten uit en kijk wat je het beste vindt.

Schrevel
24 oktober 2011, 12:16
Je kunt ook een automatisch plectrum nemen. Dan hoef je zelf niet meer aan te slaan. Die zijn natuurlijk wel iets dikker vanwege de batterijtjes.

lindstrom
24 oktober 2011, 14:13
@obiwan: Ik zou met een gemiddelde dikte beginnen, 0.88 ofzo. Hoe dikker het plectrum, hoe preciezer je aanslag moet zijn (dik plectrum blijft sneller "haken"). Het is overigens niet zo dat alle goede gitaristen enorm dikke plectrums gebruiken, probeer gewoon wat verschillende soorten uit en kijk wat je het beste vindt.

Dunne snaren & dunne plecta = alsof je door soep staat te roeren. :stop:

beruk
24 oktober 2011, 14:51
Deze vind ik prettig:
http://www.guitarplectrums.co.uk/images/medium/dunlop-tortex-jazz-round-tip-heavy-purple_m.jpg
Maar deze zijn mijn favo's:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQa9XUuFCmVMlC9JrRkWBi5jMYpEJqCE 0OP_2payUt50kP8a6sYGG99YweZ
Zijn beide klein, de laatste heeft een wafelprofiel, erg handig.

piker
24 oktober 2011, 15:21
Akoestisch mag het van mij wat dunner zijn.
Een grijze dunlop van 0.73mm. Elektrisch speel
ik al snel met 1mm dikte. Woensdag nog Mark knopfler
bezig gezien en die speelt zonder plectrum. Met de
vingers kun je veel intiemer spelen.

beruk
24 oktober 2011, 15:27
Met de
vingers kun je veel intiemer spelen.
Dat is zeker waar!:soinnocent:

Pakie
24 oktober 2011, 16:32
Plectrums:

zoals meerdere mensen al zeggen: heel persoonlijk.
Ligt een beetje aan de soort gitaar en de soort muziek die je wilt spelen.
Vette rock akkoorden of metal raggen vergt een heel andere aanslag die bijv van die kort funky akkoordjes.
Dus eigenlijk zou je van alles wat moeten hebben als je heel veelzijdig speelt.
De laatste tijd speel ik eigenlijk alleen nog maar met Jazzpicks van Dunlop.
Als je er eenmaal aan gewend bent wordt het net een verlengstuk van je vingers.
Overigens is duur, niet perse altijd het beste.
Ik heb eens van die hele dure (dikke, handgemaakte) plectrums gekocht en kon er niet mee overweg. Vooral dat harde getik bij de aanzet op de snaren, begon me te storen.

Robin...
24 oktober 2011, 16:40
Een plectrum is erg persoonlijk, zoals al gezegd is, gewoon een aantal verschillende kopen ( zijn niet zo duur ) en proberen.
Uiteindelijk vind je er één erg fijn en blijf je daar waarschijnlijk bij.

Ik begon met Fender Medium (bruin kleurig dingetje gekregen van mijn vader) heb daar een poosje mee gespeeld en toen iets van 30 verschillende geprobeerd, stubby's, metalen plectra, dik, dun, met scherp puntje, geribbeld, glad, steen, totdat ik een Dunlop 2.0mm van Jan Akkerman kreeg, zo'n paarse.

Hier heb ik ruim 7 jaar met tevredenheid mee gespeeld.

Ben sinds 3 jaar overgestapt op de dunlop 1.14 groen, net wat scherpere aanslag, net wat sneller mee te spelen... denk dat ik niet zo gauw meer zal switchen.

Begon zelf ook met fender heavy (gebruik ik nu bij akoestisch) maar vorige jaar ben ik overgestapt naar die paarse dunlop 2.0mm. Ik zie ook nu geen reden om over te stappen ,omdat ik nu vooral bij solo's lekker hard kan aanslaan en snel spelen lukt met deze plectrum ook prima. Probeer gewoon uit. Dun raad ik aan bij slag gitaar maar bij solo's moet je toch wat dikker gaan.

Probeer het uit, en je zult zien wat je lekker vind spelen.

lindstrom
24 oktober 2011, 16:45
Begon zelf ook met fender heavy (gebruik ik nu bij akoestisch) maar vorige jaar ben ik overgestapt naar die paarse dunlop 2.0mm. Ik zie ook nu geen reden om over te stappen ,omdat ik nu vooral bij solo's lekker hard kan aanslaan en snel spelen lukt met deze plectrum ook prima. Probeer gewoon uit. Dun raad ik aan bij slag gitaar maar bij solo's moet je toch wat dikker gaan.

Probeer het uit, en je zult zien wat je lekker vind spelen.

Dat harde aanslaan vind ik ook terug in de groene dunlop,.. die buigen minimaal en toch dun. dat was voor mij de reden om over te stappen.. ik hou niet van buigende plectra...

O'melly
24 oktober 2011, 16:52
Deze vind ik prettig:
http://www.guitarplectrums.co.uk/images/medium/dunlop-tortex-jazz-round-tip-heavy-purple_m.jpg
Maar deze zijn mijn favo's:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQa9XUuFCmVMlC9JrRkWBi5jMYpEJqCE 0OP_2payUt50kP8a6sYGG99YweZ
Zijn beide klein, de laatste heeft een wafelprofiel, erg handig.

Op de nieuwe Jim Dunlop III's hebben ze nu inderdaad een profiel opgemaakt, erg fijn moet ik zeggen. Vooral met klamme handjes

mrweird
24 oktober 2011, 17:07
Ik zou zeggen ga met een paar euro naar de dichtbijzijnde muziek winkel, alle winkels die ken hebben wel een bak met plectrums. Koop een stapeltje verschillende en ga lekker ff proberen welke voor de jouw de beste is..

TimS
24 oktober 2011, 17:48
Dunne snaren & dunne plecta = alsof je door soep staat te roeren. :stop:

Haha klopt, ik gebruik al een tijdje Jazz III plectrums, maar ik had nog wat van die dunne tortexjes liggen. Speelt wel apart als ik er daar een van pak.

Robin...
24 oktober 2011, 19:07
Dat harde aanslaan vind ik ook terug in de groene dunlop,.. die buigen minimaal en toch dun. dat was voor mij de reden om over te stappen.. ik hou niet van buigende plectra...

Ik ga hem die groene dan ook is uitproberen want die van mij zijn al weer rond ,en ik heb nog maar 1 pakje ernie ball 0.11 dus dat word weer shoppe

el loco
24 oktober 2011, 21:54
Gewoon heel veel uitproberen! Ik speelde vroeger met die 3,0 mm van JD, maar toen in een keer geswitched naar 0.88 tortex JD omdat het gewoon veel beter klinkt voor mijn muziekstijl (metal/hardcore) Heeft dus zowel met gevoel als geluid te maken en daar groei je vanzelf in.