PDA

View Full Version : Advies handschaven



Rizz
6 oktober 2011, 19:18
Zoals jullie misschien wel weten, ben ik onlangs (begeleid) aan een zelfbouwproject begonnen. Aangezien ik in houtbewerking een absolute noob ben, moet ik nog heel veel leren. Toch is het uiteindelijk de bedoeling dat ik dit ook thuis ga doen, ik heb een fantastische, nog in te richten werkruimte, die helaas nog geheel verstoken is van houtbewerkingsgereedschap.

Ik dacht te beginnen met de aanschaf van enkele schaven en een paar stukken hout, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat ik wel weet, is dat er verschillende groottes zijn en met verschillende hoeken..

Na wat onderzoek kwam ik op bijvoorbeeld een Stanley nr 4 en een nr6 voor de wat grotere vlakken, maar wat is wijsheid? Wat is leuk om mee te beginnen? Moet ik dan ook kleinere schaven hebben?
Er is genoeg 2ehands te koop en ik hoef niet de duurste schaven te hebben, aangezien het voor de hobby is..

Alvast dank!

stijnkenens
6 oktober 2011, 20:22
Ik zou gaan voor een stanley nr 5 en een kopshoutschaafje. Of toch een variatie van een ander merk. Ik vind de 4 of 3 eigenlijk net iets te klein.
Daar kom je al een heel eind mee.


Kijk ook eens op dictum (http://www.mehr-als-werkzeug.de/page/homepage.htm;jsessionid=42A0C7AF3D7CA7D25F3D9CD30B 174978?lang=en), die hebben ook goed gereedschap.

Vergeet anant, rali en kunz dat is echt rommel, of teveel werk om er echt iets goeds van te maken.
Ik denk dat hun eigen huismerk: dick-planes zeer degelijk is.

Ik heb mijn schaven, een nr 5 en 7 van stanley op ebay.com gekocht.
Met mooie palissander handvaten en een gehavende patina, love them !!!
Maar ja, ik heb dan ook een zwak voor oud gereedschap ...


s.

Roel64
6 oktober 2011, 23:58
Een #5 is een goede allrounder.
Stanley en Record zijn gunstig geprijsd. Mocht je meer te besteden hebben dan kun je ook naar Clifton en Lie-Nielsen kijken.
Zag laatst in de winkel van Baptist ook schaven van Peaktool. (Volgens mij een eigen merk. Heb ze nl nergens anders gezien). Ziet er goed uit en de prijzen zijn ook redelijk.

Javaca
7 oktober 2011, 07:25
Een #5 is een goede allrounder.
Stanley en Record zijn gunstig geprijsd. Mocht je meer te besteden hebben dan kun je ook naar Clifton en Lie-Nielsen kijken.
Zag laatst in de winkel van Baptist ook schaven van Peaktool. (Volgens mij een eigen merk. Heb ze nl nergens anders gezien). Ziet er goed uit en de prijzen zijn ook redelijk.

Vergeet Veritas niet!
Op www.dicktum.biz kun je ook een keur aan schaven vinden. Leuk goedkoper merk is daar Anant qualitatief goed en voor een goede prijs.

Rizz
7 oktober 2011, 07:35
Kijk, daar hebben we wat aan..

Over Anant, is dat nou wel of niet goed? Stijn zegt van niet en Javaca wel..

Nou ja maakt ook niet uit, belangrijker is denk ik een goede scherpe beitel en doorzettingsvermogen, want ik vind het vies tegenvallen, dat schaven! Het ziet er makkelijker uit dan dat het is.. Moest toch wel een paar keer hulp inroepen omdat ik het niet voor elkaar kreeg tijdens de cursus.. En dan heeft de cursusgever het in 1 minuut voor elkaar, terwijl ik er al drie kwartier mee bezig ben :( .. Enigszins frustrerend wel...

stijnkenens
7 oktober 2011, 10:25
Over Anant, is dat nou wel of niet goed? Stijn zegt van niet en Javaca wel..

...want ik vind het vies tegenvallen, dat schaven! ...

... Het ziet er makkelijker uit dan dat het is...

... Enigszins frustrerend wel...


Een rede te meer om voor goed gerief te kiezen.

Ik heb een paar anant schaven in m'n handen gehad, en het deed me niets.
In het CMB te Puurs hebben ze er zo een paar aangekocht om te proberen, ze hebben ze allemaal terug gestuurd.
Slecht afgewerkt, lelijke handvaten, messen die niks waard zijn (slechte legering waarschijnlijk). Niet vlak, de mond niet recht, slechte kikker enz...

Het lijken schaven uit de € 1 bak van de doehetzelf winkel. Waarbij het initiële idee is: het is goedkoop dus wordt het verkocht, ook al is het rommel !!!

Ik zou zoiets nooit in huis pakken.
Maar soit dat is mijn mening !


s.

Rizz
7 oktober 2011, 10:48
Goed onderbouwd Stijn!

Je hebt me ook gelijk een paar aanknopingspunten gegeven waar ik op moet letten als ik evt. voor een 2ehands ga kijken.. Ik moet het toch allemaal rustig opbouwen, het plan is om een beetje gelijk op te gaan met de cursus en zo ook het gereedschap aanschaffen. Daar komt ook nog bij dat ik geen geldboompje heb groeien en het dus wel zo móet doen! Marktplaats en veilingsites hou ik iig goed in de gaten. (blijf een nederlander.. :) )
Slijpen kan ik op de cursus doen, dus dat is het probleem niet..

tx,

Richie

Rizz
7 oktober 2011, 14:25
@stijnkenens:
Als je van oud gereedschap houdt, moet je hier 's kijken.. Hij staat bij mij iig in m'n favorieten vanaf vandaag..

http://www.ducotools.eu/index.php?id

oigun
7 oktober 2011, 14:32
Stanley 9 1/2 is mijn favo! Zeker voor wat hardere en kruisdradige houtsoorten. Voordeel is de stelbare bek en lage beitelhoek.
http://www.highlandwoodworking.com/ProductImages/handplanes/031206.jpg

stijnkenens
7 oktober 2011, 19:28
@stijnkenens:
Als je van oud gereedschap houdt, moet je hier 's kijken.. Hij staat bij mij iig in m'n favorieten vanaf vandaag..

http://www.ducotools.eu/index.php?id

Miljaar en alles voor bijna geen geld, die staat ook geregistreerd bij mij !


s.

Rizz
13 oktober 2011, 18:28
Dit is 'm geworden, mijn eerste aankoop voor houtbewerking. Misschien voor een ander niet zo heel bijzonder, maar voor mij het begin van een mooie hobby!

Het is een engelse Stanley nr. 5 en voor zover ik het kan beoordelen in redelijk goede staat.

https://lh5.googleusercontent.com/-yG1gr3piops/TpcPmr67YQI/AAAAAAAAACQ/C_AAgbTnt5k/s800/CIMG2452.JPG

En nee, de beitel steekt er nu niet onderuit, ik denk dat mijn vriendin het niet waardeert als ik haar kastje van origineel Slovenisch eiken fineer van nieuwe krassen voorzie! :D

Bedankt voor het advies!

stijnkenens
13 oktober 2011, 20:43
Properkes !!!
Met mooie patine.

Als ik een zchaaf stockeer, dan zorg ik er altijd voor dat de neus op een blokje ligt, zodat het mes niet tegen de ondergrond komt.

Als je met een schaaf aan het werken bent, en je legt ze even weg, altijd op de zijkant !!!

Zo bespaar je uren kappen uit je messen slijpen, of afwetten...


s.

Rizz
13 oktober 2011, 21:36
En nee, de beitel steekt er nu niet onderuit, ik denk dat mijn vriendin het niet waardeert als ik haar kastje van origineel Slovenisch eiken fineer van nieuwe krassen voorzie! :D

Daar ben ik me van bewust, daarom stond deze opmerking er ook bij.. :) Hij ligt nu ook ingeolied en ingepakt op z'n zijkant opgeborgen.. :ok:

getzapped
20 oktober 2011, 05:28
Een mooie schaaf die je daar gescoord hebt. Als je meer over het hoe en waarom van het werken met handschaven wilt weten, kan ik je Working with handplanes van de taunton press aanraden. ISBN 1-56158-748-6. Op 150 blz. wordt stap voor stap uitgelegd welke schaaf voor welke klus geschikt is, en hoe deze te hanteren,fine-tunen etc. Ook het zelf bouwen van enkele houten modellen word gedetailleerd beschreven. Is te koop voor minder dan 20 euri.

Rizz
20 oktober 2011, 12:47
Een mooie schaaf die je daar gescoord hebt. Als je meer over het hoe en waarom van het werken met handschaven wilt weten, kan ik je Working with handplanes van de taunton press aanraden. ISBN 1-56158-748-6. Op 150 blz. wordt stap voor stap uitgelegd welke schaaf voor welke klus geschikt is, en hoe deze te hanteren,fine-tunen etc. Ook het zelf bouwen van enkele houten modellen word gedetailleerd beschreven. Is te koop voor minder dan 20 euri.

Bedankt! Ben er ook erg content mee!

Momenteel ben ik al bezig met het leren omgaan met de schaaf en op internet is genoeg te vinden over het instellen van en werken met de handschaaf.. Maar het boekje is zeker de moeite waard om 's te bekijken..

Rizz
25 december 2011, 14:13
Deze maar 's omhoogschoppen...:)

Ik heb intussen ook een een Stanley 9 1/2 aangeschaft, maar de zool is verre van glad, dus deze moet ik zelf polijsten.. Is niet erg, heb toch vakantie, dus een mooi klusje!

Nu had ik begrepen om dit te doen met een glasplaat en wet 'n dry schuurpapier, van grof tot fijn, maar kan iemand mij vertellen welke korrel voor de verschillende stappen ik moet nemen?

oigun
25 december 2011, 14:52
Leuk setje:
http://www.axminster.co.uk/axminster-boxed-set-of-two-planes-prod554049/
Zal wel iets werk aan zitten om te perfectioneren maar lijkt me een goede basis voor het geld.

Zool vlakken: het hangt er een beetje vanaf met welke grofte schuurpapier je moet beginnen... Als er erg diepe krassen in zitten 400 tm1000
Ander kan je met 600 beginnen lijkt me. Maakt eigenlijk niet zo heel veel uit het belangrijkste is dat de zool vlak is, en als je met fijner schuurpapier begint ben je wat langer bezig...


Leesvoer:
http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/148814-plane-refurbishing.html

Rizz
25 december 2011, 15:13
Dank! Dat is idd een goed stukje leesvoer.. De zool van de 9 1/2 is wel vlak gelukkig, dus hoeft alleen glad gemaakt te worden.. De nr. 5 is, voor z'n leeftijd, nagenoeg perfect en behoefte alleen geslepen te worden.

grizzly
26 december 2011, 09:53
Stanley 9 1/2 is mijn favo! Zeker voor wat hardere en kruisdradige houtsoorten. Voordeel is de stelbare bek en lage beitelhoek.
http://www.highlandwoodworking.com/ProductImages/handplanes/031206.jpg

Rizz,

Ik ben ook op dit advies afgegaan en daar heb ik zeker geen spijt van.
Mijn vaardigheden met de schaaf staan nog in de beginschoenen, maar met dit stukje gereedschap lukte het zelfs mij prima.

Daarnaast heb ik een tijdje zitten afwachten op marktplaats tot er een lange Stanley 6 langs kwam.
Kijk ook eens naar deze schaaf van Silverline.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Shop-Tools/i-TwTZfrX/0/M/CIMG2083-M.jpg
Te koop bij HBM in Gouda. (dus niet die in Waddinxveen)
Voelde degelijk en mooi strak afgewerkt. Met 35Euro niet te duur.

Rizz
26 december 2011, 10:18
Rizz,

Ik ben ook op dit advies afgegaan en daar heb ik zeker geen spijt van.
Mijn vaardigheden met de schaaf staan nog in de beginschoenen, maar met dit stukje gereedschap lukte het zelfs mij prima.

Daarnaast heb ik een tijdje zitten afwachten op marktplaats tot er een lange Stanley 6 langs kwam.
Kijk ook eens naar deze schaaf van Silverline.
Te koop bij HBM in Gouda. (dus niet die in Waddinxveen)
Voelde degelijk en mooi strak afgewerkt. Met 35Euro niet te duur.

Ha , maar ik heb al een nr. 5 èn de 9 1/2, misschien had ik ff een nieuw topic moeten openen :D. Moet alleen de zool van de 9 1/2 polijsten.. Maar ik kan me herinneren dat jij onlangs dezelfde hebt gekocht, geen problemen met je zool?

grizzly
26 december 2011, 21:55
Oeps, ik zag bladzijde 2 niet.

Afijn, ik heb de 9 1/2 nieuw aangeschaft (voor weinig) en de 6 gebruikt.
De 6 was zeer goed onderhanden genomen door de verkoper.
Oudere heer die er een hobby van maakt om oude schaven op te knappen en met kleine marge te verkopen. Ze is zo vlak als een glasplaat.

De 5 is ook nieuw en ook van Stanley, maar een wat goeikopere versie met plastic handvat:(