PDA

View Full Version : Gekocht! Ampeg VT60 (voorheen; Doen of niet doen?)



FruscianteFan
6 oktober 2011, 14:36
Sommige van jullie weten dat ik al geruime tijd het probleem heb met mijn Blues Junior dat-ie gewoon tekortkomt op bandniveau. Voor de twijfelaars: hij gaat hard, maar onze drummer 'helaas' ook.

Sinds enige tijd speel ik bij repetities dan ook over zowel de Blues Junior als een daar aanwezige Marshall Valvestate 80 (ook 1x12) en dat gaat prima: gewoon de BJ normaal aanzetten en de Marshall erbij draaien voor dat nodige extra laag en flink wat spreiding. Voor optredens gooi ik gewoon een mic ervoor en eventueel kan ik mijn BJ ook op een andere cab aansluiten.

Echter, ik zit inmiddels ook alweer 1,5 jaar te azen op een Ampeg VT60, een 60 watt 1x12 die in de buurt te koop staat. Toen ik erop speelde was ik verliefd, maar nader onderzoek deed blijken dat het niet een heel betrouwbare amp is die wel loodzwaar is. Dat heeft me tot nu toe tegengehouden, naast dat ik niet zomaar €450 wil uitgeven aan wat dan ook. Maar een flinke tijd terug ging-ie al van 450 naar 395, en nu staat-ie blijkbaar in de uitverkoop voor 350. Daarbij komt dat ik tegenwoordig een baantje heb waardoor het iets minder een aanslag is op mijn spaarrekening.

En dat maakt het toch wel heel verleidelijk... kan iemand mij een beetje advies geven? Ik heb al 100 keer gegoogled, maar inmiddels ken ik alle zoekresultaten wel zo'n beetje.

Mr. Dynamite
6 oktober 2011, 17:30
Gewoon lekker gaan spelen en op je gevoel afgaan :ok:
Verder kan ik je eigenlijk niet veel meegeven, wel associeer ik Ampeg licht met Tank.
Don't ask me why, puur de looks denk ik maar :soinnocent:

Rinze
6 oktober 2011, 18:00
Meestal is Ampeg wel ok qua betrouwbaarheid, van deze combo weet ik verder niks.

Het valt me op dat er over bijna elke versterker wel horrorverhalen te vinden zijn op internet. Het wordt er niet eenvoudiger op met al die informatie zonder redactie. Vroeger wist je gewoon niks, je zag wat staan tweedehands en als het niet te kut klonk dan kocht je het ding gewoon :crazyhappy:

Intussen voel ik me onderhand ook gevangen in een web van twijfels en besluiteloosheid :dontgeti:

FruscianteFan
6 oktober 2011, 22:24
Meestal is Ampeg wel ok qua betrouwbaarheid, van deze combo weet ik verder niks.

Het valt me op dat er over bijna elke versterker wel horrorverhalen te vinden zijn op internet. Het wordt er niet eenvoudiger op met al die informatie zonder redactie. Vroeger wist je gewoon niks, je zag wat staan tweedehands en als het niet te kut klonk dan kocht je het ding gewoon :crazyhappy:

Intussen voel ik me onderhand ook gevangen in een web van twijfels en besluiteloosheid :dontgeti:
Daar heb je heel erg gelijk in, maar aan de andere kant is deze ampeg ook geen versterker waarvan er heel veel in omloop zijn, voorzover ik weet althans. Daar ben ik dus wel bang voor, maar er is waarschijnlijk maar 1 manier om erachter te komen...

Rinze
6 oktober 2011, 23:17
Op zich hebben ze op de locatie die je bedoelt wel meer leuke aanbiedingen op het moment :crazyhappy: Vroeger had een van de winkels in Groningen ook een ruimte met ongeveer net zoveel tweedehands versterkershit. Als je regelmatig binnenliep kon je van alles zo even proberen en zo een beeld van de veel versterkers krijgen, dat mis ik wel.



Deze Ampeg is toch een van die door Lee Jackson ontworpen versterkers, eind jaren 80/begin 90, zoiets? Of vergis ik me?

tommus42
6 oktober 2011, 23:27
Ik heb hier nog een oude Music Maker met een test van de VT120. Kwam er goed uit, ik herinner me dat ie onder andere een penthode/triode switch heeft, kan mooi klinken.

FruscianteFan
6 oktober 2011, 23:44
Op zich hebben ze op de locatie die je bedoelt wel meer leuke aanbiedingen op het moment :crazyhappy: Vroeger had een van de winkels in Groningen ook een ruimte met ongeveer net zoveel tweedehands versterkershit. Als je regelmatig binnenliep kon je van alles zo even proberen en zo een beeld van de veel versterkers krijgen, dat mis ik wel.



Deze Ampeg is toch een van die door Lee Jackson ontworpen versterkers, eind jaren 80/begin 90, zoiets? Of vergis ik me?Dat schijnt wel zo te zijn ja. Ik weet niet zoveel van Ampeg, behalve dat basgitaren er supervet door klinken en dat iedereen die in Godspeed You! Black Emperor een snaarinstrument bespeelt, erover speelt. En deze bewuste versterker heb ik eens geprobeerd, samen met een Laney en een Mesa Boogie die daar ook stonden. Deze klonk wel erg mooi!

Verder vind ik deze winkel niet heel gastvrij. Nu kom ik er ook niet wekelijks, maar de beste man is in mijn ervaring niet het type dat je zomaar dingen laat uitproberen...


Ik heb hier nog een oude Music Maker met een test van de VT120. Kwam er goed uit, ik herinner me dat ie onder andere een penthode/triode switch heeft, kan mooi klinken.
Kijk, da's interessant om te horen :)

edit:
Over de betrouwbaarheid van deze versterker is wel te lezen dat die nog weleens te wensen overlaat. Zou jammer zijn, want na alle ellende met mijn Blues Junior zou ik liever gaan voor één die geen problemen oplevert. Wat dat betreft: er staat voor €250 ook een Fender stage160 2x12. Maar goed... ga je voor een Fender transistor die ongetwijfeld erg mooi klinkt, of voor een oude Ampeg?

Denk dat ik de keuze al wel zo'n beetje heb gemaakt... wellicht wacht ik nog tot woensdag (ook omdat ik zaterdag moet werken) zodat ik het echt zeker weet.

MarkS
7 oktober 2011, 20:01
Tools4Tones bedoel je?
Volkert is wellicht beetje eigenzinnig en communicatief niet zo heel sterk.
(zit vooral achter zijn beeldscherm) maar laat je rustig van alles uitproberen hoor. Gewoon ff vragen.
Wat hij niet fijn vindt is als mensen zich gedragen alsof ze in een pawnshop zijn en ongevraagd allerlei gitaren van de muur trekken.

FruscianteFan
7 oktober 2011, 20:37
Tools4Tones bedoel je?
Volkert is wellicht beetje eigenzinnig en communicatief niet zo heel sterk.
(zit vooral achter zijn beeldscherm) maar laat je rustig van alles uitproberen hoor. Gewoon ff vragen.
Wat hij niet fijn vindt is als mensen zich gedragen alsof ze in een pawnshop zijn en ongevraagd allerlei gitaren van de muur trekken.
Nou, naar mij toe is hij echt wel 'huiverig' om mij aan spullen te laten zitten. En ik ben echt niet het type dat in elke gitaarwinkel zonder te vragen een gitaar uit het rek pakt.

MarkS
7 oktober 2011, 20:39
Nou, naar mij toe is hij echt wel 'huiverig' om mij aan spullen te laten zitten. En ik ben echt niet het type dat in elke gitaarwinkel zonder te vragen een gitaar uit het rek pakt.

Die amp staat er al jaren (3,4) trouwens.
Staan overigens wel paar leuke dingen in de aanbieding.

FruscianteFan
7 oktober 2011, 21:42
Die amp staat er al jaren (3,4) trouwens.
Staan overigens wel paar leuke dingen in de aanbieding.
Ja, alleen niet veel waar ik nu naar op zoek ben.

Ben trouwens benieuwd of ik die Ampeg voor nog minder zou meekrijgen... maar ik ga bij die vent geen zin hebben om af te dingen. Zeker niet omdat-ie inmiddels al €100 is gezakt.

FruscianteFan
8 oktober 2011, 17:17
Ladies and Gentleman, I got him!

muziekschuur
8 oktober 2011, 17:28
Goeie keuze. Mooi ding.
Vergeet niet terzijnertijd er een 1x12 cabje bij te scoren. Als je zo'n fame cabe scoort en er een AMPEG logo op plakt, knappe neodynium speaker.... en rocken..


Een AMPEG VT60
http://www.youtube.com/watch?v=IGPElJ-VLXE

FruscianteFan
8 oktober 2011, 17:57
Goeie keuze. Mooi ding.
Vergeet niet terzijnertijd er een 1x12 cabje bij te scoren. Als je zo'n fame cabe scoort en er een AMPEG logo op plakt, knappe neodynium speaker.... en rocken..


Een AMPEG VT60
http://www.youtube.com/watch?v=IGPElJ-VLXE
Nou, ik heb hem niet gekocht met oog op uitbreiding. Wel met in mijn achterhoofd dat er een hoop ext. cab-aansluitingen op zitten: 1x4, 1x8, 2x8, 2x16 en 1x16, of gewoon om in stereo te gebruiken met de blues junior.

Nee... rocken, dat moet zo ook wel goedkomen.

Rinze
8 oktober 2011, 18:23
Gefeliciteerd, veel plezier ermee! Nu mag je de volgende keer vast wel gewoon alles uitproberen :crazyhappy: Wat daar dan weer het gevolg van zal zijn...

tommus42
8 oktober 2011, 19:08
Mooi, hoe klinkt ie? Zit er ook een effectlus op?:strat:

FruscianteFan
8 oktober 2011, 19:14
Mooi, hoe klinkt ie? Zit er ook een effectlus op?:strat:
Hoe die klinkt, kan ik niet zo goed omschrijven.

Ik dacht dat er een effectlus op zat, maar dat lijkt niet zo. Wel een line out én line in, maar het lijkt me geen goed idee om daar effecten op aan te sluiten...

Sowieso ben ik gewend om mijn distortion uit pedalen te halen, en de crunch/drive in de amp te laten voor wat-ie is. Misschien met opnemen handig, maar ik heb hem echt gekocht om het cleane kanaal.

edit: Ik heb het vermoeden dat het clean het midden houdt tussen Twin Reverb en Mesa. Het is in elk geval heel erg clean, en klinkt redelijk 'koud', zeker met de treble een beetje open.

Zo maar eens kijken of een voetschakelaar werkt. Zowel de kanalen als de galm zijn ermee te bedienen, maar de galm vind ik erg weinig interessant, zeker ook gezien de hoeveelheid brom.

Hoe dan ook, ik kan niet wachten tot de repetitie. Hoewel hij zeker erg zacht kán, spat de claustrofobie ervan af zoals hij nu op m'n kamer staat. Ik vermoed dat de twee drive kanalen al helemaal wat volume nodig hebben om echt lekker te klinken... maar ik vermoed ook dat ik daar nog even mee moet wachten, aangezien we morgen weinig tijd hebben en gewoon serieus aan de slag willen :)

tommus42
8 oktober 2011, 19:51
......Ik dacht dat er een effectlus op zat, maar dat lijkt niet zo. Wel een line out én line in, maar het lijkt me geen goed idee om daar effecten op aan te sluiten...

Kan wel, maar als die niet gebufferd zijn, vergt dat op zijn minst een degelijke effectenbak.

FruscianteFan
8 oktober 2011, 20:14
Kan wel, maar als die niet gebufferd zijn, vergt dat op zijn minst een degelijke effectenbak.
hoe bedoel je?

tommus42
9 oktober 2011, 09:07
Het preamp-out signaal is vrij hoog, moet je ingangsnivo van de effectprocessor terugdraaien. Op zich geen probleem, maar het uitgangssignaal van de processor moet je navenant hoog kunnen instellen, mijn ervaring is dat er vaak niet genoeg (analoge) gain in zit.

FruscianteFan
9 oktober 2011, 09:41
Het preamp-out signaal is vrij hoog, moet je ingangsnivo van de effectprocessor terugdraaien. Op zich geen probleem, maar het uitgangssignaal van de processor moet je navenant hoog kunnen instellen, mijn ervaring is dat er vaak niet genoeg (analoge) gain in zit.
Aangezien mijn effectlus-geschikte effecten bestaan uit een Marshall Vibratrem, Holy Grail en DD-7 denk ik dan dat dat hem niet wordt.

Eigenlijk had ik gehoopt dat een line-out pas na de eindversterker zou zitten, want ik zie het wel gebeuren dat we die uitgang voor opnames gaan gebruiken. Maar dat zien we wel...

Over 20 minuutjes repetitie, wat betekent dat ik hem echt aan de tand kan voelen :D

macwilliams
9 oktober 2011, 09:46
Je hebt hem dus toch genomen ondanks alle waarschuwingen:ok: gefeliciteerd.
Erg dapper ook:rockon:

Ik heb er geen ene niks verstand van dus echt heel waardevol is deze reaktie niet.;)

tommus42
9 oktober 2011, 10:29
Het schema van de VT60 kan ik niet vinden, maar hier de pre-out, en poweramp-in van de VT120. Is gebufferd, is vrij eenvoudig een goede parallelle lus van te maken.
http://img163.imageshack.us/img163/7407/ampegbuffer.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/163/ampegbuffer.jpg/)

FruscianteFan
9 oktober 2011, 15:23
Net terug van repetitie.

Hij kan echt loeihard, en dat vind-ie nog lekker ook. Helemaal goed dus. Wat ik wel duidelijk merkte, is dat hij niet lang clean blijft. Geen mastervolume, dus met de gain houdt het op. Met mijn vrij hotte P90-Jackson heeft hij met gain op 4 uit 10 al een duidelijk randje. Vind ik erg opvallend, maar niet storend. Het is ook zeker niet zo dat hij daarna niet meer harder gaat, integendeel. Ik heb hem heel even helemaal opengedraaid, toen niemand (ik zelf ook niet) in de ruimte was. Ben blij dat ik niet in de zaal stond want naast overstuurd is dat gewoon veel te hard.

Ik moet duidelijk nog even wennen hoe mijn Jaguar en Jackson verschillend reageren met de versterker, maar dat viel ook wel te verwachten. Met name de treble heeft veel invloed, en is behoorlijk gevoelig. Het is gewoon een ander beestje dan de Blues Junior, maar voor beide geldt dat ze clean gewoon klinken zoals ik dat wil.

Dan het a-kanaal - het echte scheurkanaal. Dan merk je, nog sterker dan met het cleane c-kanaal, dat hij op repetitievolume (of vol geweld, zo je wilt) echt pas uitblinkt. Thuis hoorde ik al dat dat wel goedkwam, en het kwam ook goed. Gewoon, Lekkere Scheur met hoofdletters. Misschien maar eens kijken of ik een schakelaar kan bouwen zodat ik dat kanaal ook kan selecteren, dan heb ik een fijne afwisseling op mijn Danelectro Cool Cat Drive en Rat.

Over die pedalen gesproken: het was ff zoeken, maar die werken gewoon zoals ze moeten werken. Doet het allemaal fijn, en de LPB-1 werkt ook prima als boost op gainkanalen.

B-kanaal, voor crunch bedoeld, vind ik nog niet zo geweldig. Klinkt erg donker en heeft geen toonregeling... achja, boeiend.

Al met al: ik ben heel erg blij, want deze versterker doet wat ik van een versterker verwacht. Klinkt goed met beide main-gitaren, slikt pedalen, klinkt niet als een klein doosje, meer dan hard genoeg. Ik ben heel, heel erg tevreden. Verliefd? misschien over een tijdje, als ik wat meer heb getweaked en meer gewend ben. Voorlopig ben ik helemaal tevreden, en dat is ook een hoop waard.

FruscianteFan
9 oktober 2011, 18:18
Daarnaast ben ik trouwens benieuwd hoe hij klinkt met el34's, want die kan hij ook hebben. Moet hij wel gebiased worden, en ik ken zelf niemand die dat kan (Schreeven? Tools4Tones?).

Sowieso wil ik, als ik weer wat geld heb, misschien wel wat reservebuizen aanschaffen (dan gelijk een kwartet eindbuizen dus). Al schrok ik wel enorm van wat 6l6'jes kosten, en El34's zijn niet veel goedkoper.

edit: die cleane headroom zet me wel aan het denken. Aan de ene kant is het niets nieuws dat mijn band best hard kan spelen en zitten er maar 2 eindbuizen in de versterker. Maar, los van of het me uitmaakt dat-ie een beetje overstuurt, een 60 watter zonder mastervolume (op het cleane kanaal althans) die op bandvolume niet clean is... klopt dat eigenlijk wel? Is dat niet een indicatie dat de speaker te weinig aankan, of dat de bias te heet staat?

De speaker die er oorspronkelijk inzit, is een of andere Celestion (75). In de winkel heb ik er nog naar gekeken, en Volkert op mijn verzoek ook: er stond niets op, en het viel me op dat hij op de 4 Ohm uitgang zat. Hij zei dat het weleens een Eminence kon zijn, afgaande op het uiterlijk. Het baart me dus wel een beetje zorgen dat ik in feite geen idee heb welke speaker erin zit. Zowel de impedantie (is achter te komen met een multimeter?) als het vermogen is onbekend.
Wellicht dat ik morgen even probeer de speaker van mijn Blues Junior aan te sluiten - heb even nagezocht dat die 75 watt aankan. Het gaat me er sowieso niet om dat-ie per se clean moet zijn totdat-ie zo hard staat dat ik in Amsterdam nog te horen ben, maar ik wil gewoon niet het risico lopen dat ik mijn amp misbruik...

MarkS
10 oktober 2011, 07:53
Wellicht dat Stockenhof in Beek/Ubbergen ook aan amp servicing doet.

Midwolda
10 oktober 2011, 08:09
Impedantie van een niet-aangesloten speaker, multimeter op + en - van de speaker:
3-en-een-beetje = 4 Ohm, 7-en-een-beetje = 8 Ohm.

muziekschuur
10 oktober 2011, 09:51
Ik kwam dit nog tegen;

I just came by a VT-120 which is the four tube version of the VT-60. I was intending to trade it for something else but need to repair it first. For a hard rock/metal player they could be pretty useful, sort of a poor man’s boogie. I sent to Ampeg for a schematic and they included versions for both amps along with some recommended mods and instructions on how to repair a weakness in the design. The cathodes of the power tubes have some small resistors going to ground. Eventually, they will incinerate as they did on this one. The fix is to lighten the resistance and put a hefty diode in. A couple of the IC’s need to be upgraded too. They aren’t especially easy to work on since the PC board is cramped and kind of flimsy. Plan to fix these deficiencies if you buy the amp. They also come stock with really shitty tubes so that’s another $100.

FruscianteFan
10 oktober 2011, 11:13
Had ik al eens gelezen ja...

edit: paar foto's gemaakt, zal ik zo uploaden. Maar het viel me nu pas op dat er in de achterkant een sticker van Eigenhuijsen zit... denk dat ik die ff een mail stuur of ze me meer info kunnen geven. EDIT: ik heb een reactie terug en die is zeer sympathiek, maar niet informatief...

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_4104.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_4105.jpg

Dat ding dat in de achterkant ligt is een standback waarmee je de amp achterover kunt laten leunen. Vind ik fijn om bij me te hebben, maar is met deze vooralsnog niet nodig...

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_4111.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b43/erikharings/IMG_4103.jpg

FruscianteFan
10 oktober 2011, 15:42
HELL YES!

Net 'even' wat geëxperimenteerd met de speakers. Allereerst gewoon de speaker van de BJ ingeplugd in de Ampeg. Wat blijkt? Klinkt verrekte goed. Het 'koude' van de Ampeg is weg, en de 'warme presence' die ik zo lekker vind aan de BJ is er weer. Toen voor de gein even beide speakers aangesloten - klinkt goed, maar aangezien dat vrijwel zeker een mismatch oplevert (1x4 en 1x8?), heb ik dat maar gelaten voor wat het is.

Toen... tsjah. Wat doe je als je net 2 dagen een nieuwe versterker hebt, je eerste in 3 jaar? De boel openmaken natuurlijk! Ik had hier en daar al gelezen dat het vervangen van een speaker niet zoveel werk is. Kwestie van de ruimte vrijmaken (een hoop werk, maar niet gevaarlijk of moeilijk), paar schroefjes los en de jack eruithalen. Zo gezegd, zo gedaan.

Eerste wat opvalt: die blanco speaker in de Ampeg is een stuk kleiner en vooral lichter dan de Fender/Eminence uit de BJ. De eerste weegt nog geen 2,4 kg, de laatste ruim 3,3 kg. Dat scheelt nogal. Dat stemt me al goed, want ergens heb ik de indruk dat groter en zwaarder gewoon beter is. Eenmaal geïnstalleerd kan ik mijn oren nauwelijks geloven: precies wat ik hoopte. Op laag volume zit er al een hoop leven in, en ik heb ook het gevoel dat de speaker nu een stuk beter reageert op de EQ dan dat-ie in de BJ deed. Eigenlijk dus he-le-maal goed, de magie die gister nog ontbrak.

Dan, minstens even spannend: de kans dat ik de versterker uiteindelijk in het repetitiehok laat staan, is best groot. Dat betekent dat ik niet mijn BJ kan opofferen, want ik wil thuis ook een lekker geluid. Maar uiteindelijk zijn die zorgen helemaal voor niks: eenmaal geïnstalleerd klinkt de BJ niet significant anders dan voorheen. Het enige is dat deze speaker in de ampeg dus op de 4 ohm zat, dus de kans is aanwezig dat het een mismatch is - al schijnt de BJ daar goed mee overweg te kunnen.

Hoe dan ook: een flinke stap vooruit voor de Ampeg en een heel klein stapje achteruit voor de Blues Junior. Nu maar hopen dat dat bij repetities ook zo bevalt.. en anders is het ook maar een uurtje werk om het weer terug te draaien.

BasHermus
10 oktober 2011, 15:44
Stoere amp... Gefeliciteerd. Zeker voor 350 euro.

Maar begrijp ik je nu goed. Hij heeft te weinig heqadroom op het clean kanaal, en daarom mis je een mastervolume?
Een mastervolume zet je amp alleen zachter. Als die knop er niet is staat hij dus altijd op 10 (of 11 als je Nigel Tufnel heet).

Als hij vervormt, maar wel nog steeds harder kan, zou je kunnen proberen om de -6dB input te proberen (en/of eventueel de volumeknop op je gitaar dicht te draaien).

Die 6L6-en vervangen door EL34's zal tot een minder grote verandering leiden dan je misschien hoopt. Ik betwijfel echter of je daardoor meer headroom gaat krijgen (denk eerder het tegenovergestelde).

FruscianteFan
10 oktober 2011, 16:14
Nee, het viel me op dat hij al zo snel overstuurde terwijl je op het cleane kanaal geen mastervolume hebt. Niet echt aan elkaar gerelateerd, maar het leek me nuttig om erbij te zeggen dat er geen master is ;)

Ik heb net, in de hoop dat ik ongeveer de enige in de buurt ben die thuis is, de versterker behoorlijk ver opengedraaid. Het lijkt erop dat het de speaker was die overstuurde, want zelfs op met volume op 6,5 is hij nu nog clean. Mind you, om daar achter te komen ben ik zelf maar even een paar kamers verderop gaan staan. Dit ding gaat echt loei- en loeihard.

Bij repetitie heb ik hem inderdaad ook even in de -6 gehad, maar ik kreeg sterk de indruk dat je dan net zo goed de gain wat terug kunt draaien. Klopt in zekere zin dus ook, aangezien ik dus denk dat het de speaker was die snel overstuurde. Van 6L6 naar EL34 is geen overweging vanwege (gebrek aan) cleane headroom, maar simpelweg omdat ik benieuwd ben naar het verschil in geluid, en misschien wel omdat ik zo snel goedkopere kwartetten EL34 vind dan 6L6. Maar denk dat de speakerswap voorlopig echt wel genoeg heeft gedaan.

Mr. Dynamite
10 oktober 2011, 16:21
Nee, het viel me op dat hij al zo snel overstuurde terwijl je op het cleane kanaal geen mastervolume hebt. Niet echt aan elkaar gerelateerd, maar het leek me nuttig om erbij te zeggen dat er geen master is ;)

Ik heb net, in de hoop dat ik ongeveer de enige in de buurt ben die thuis is, de versterker behoorlijk ver opengedraaid. Het lijkt erop dat het de speaker was die overstuurde, want zelfs op met volume op 6,5 is hij nu nog clean. Mind you, om daar achter te komen ben ik zelf maar even een paar kamers verderop gaan staan. Dit ding gaat echt loei- en loeihard.

Mooi om te horen, maar heeft je BJ nu niet dat probleem?

FruscianteFan
10 oktober 2011, 16:28
Mooi om te horen, maar heeft je BJ nu niet dat probleem?
Misschien als ik hem openzet, maar dat heb ik niet geprobeerd en dat lijkt me ook niet nuttig. Zoals ik al zei, gister overstuurde de Ampeg met een P90 al rond de 4, maar dat is op zichzelf al even hard als de BJ maximaal is. En ik kan je zeggen dat dat behoorlijk hard is...

FruscianteFan
10 oktober 2011, 16:51
Oh, en nog iets.

De reverb klinkt nergens naar. Is totaal niet interessant, en als je hem überhaupt wilt horen moet-ie half open staan. Helaas bromt hij tegen die tijd erg hard, heb ik dus geen zin in. Sowieso gebruik ik meestal de interne galm van een versterker niet. Kan het kwaad om de galmtank los te koppelen en de reverb altijd op 0 te zetten? Heb ik op mijn BJ ook en dat gaat goed, maar in de Ampeg zit er een aparte buis voor de reverb. Wil dus niets opblazen, maar die galm ben ik liever kwijt dan rijk...

FruscianteFan
6 november 2011, 22:34
Inmiddels heb ik al een paar repetities gespeeld met de reverb gedemonteerd, met de buis er nog in. Doet het prima. Ook bevalt het me prima om hem in het hok achter te laten.

Wel is het net zoals de Blues Junior nog tricky om hem goed te plaatsen. Alleen precies om de omgekeerde reden: ik had de distortion er eens op gezet, en liep richting de toetsenis. Waar ik voorheen mezelf gewoon niet meer zou horen, hoor ik mezelf nu alleen maar harder, en feller! En dan hebben we het hier over een afstand van een slordige 12 meter.

Goed, het probleem van de spreiding is dus helemaal opgelost, en dit is gewoon iets om rekening mee te houden. Ik richt de speaker ook niet meer op mezelf, dat zal een hoop schelen. Ik ben in elk geval blij dat ik uiteindelijk de oplossing niet heb gezocht in het 'vast blijven houden' aan mijn nog steeds zeer geliefde blues junior :)