PDA

View Full Version : Vastgeschroefde tremolobrug



Methoxy7
6 oktober 2011, 13:01
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een oude Aria STG-004 strat gekregen,
en daar staat een tremolo-brug (heet dat zo?) op.

Aangezien de vorige eigenaar geen tremolo gebruikte,
had die indertijd de brug volledig vastgeschroefd tegen de body.

Nu viel het mij wel op dat de gitaar redelijk wa zoemt als ik die aansluit op mijn versterker.
Het gezoem verdwijnt wel van zodra ik mijn vinger op de brug plaats ...

Mijn vragen:

1. Kan dat gezoem effectief aan de brug liggen? Ergens een bepaalde storing met de electronica?

2. Ikzelf gebruik de tremolo ook niet, kan ik deze dan mss beter vervangen door een hardtail (qua intonatie, ontstemmen, ...)?

Dank u.

Gearjunkie
6 oktober 2011, 15:23
Je brug is (zoals het hoort) geaard. Daarom verdwijnt het gezoem als je je vinger erop legt. Zit de stekker van je versterker in een geaard stopcontact?

Een tremolo voor een vaste brug vervangen is niet handig, moet je de lege holtes met hout op gaan vullen. Voor de intonatie of stemvastheid maakt het in principe niets uit.

Methoxy7
6 oktober 2011, 15:52
Je brug is (zoals het hoort) geaard. Daarom verdwijnt het gezoem als je je vinger erop legt. Zit de stekker van je versterker in een geaard stopcontact?

Een tremolo voor een vaste brug vervangen is niet handig, moet je de lege holtes met hout op gaan vullen. Voor de intonatie of stemvastheid maakt het in principe niets uit.

Die zit in een geaard stopcontact, ja.
Kan dat gezoem ook door iets anders geproduceerd worden?
Het viel mij gewoon op dat da gezoem vermindert (of verdwijnt) als ik de brug aanraak.
Kan het bijvoorbeeld ook liggen aan de pu's, switch, ...?

Ivm die tremolo, dat kan ik dus zo laten dan.
En als ik die ooit wil gebruiken, gewoon even losschroeven en terug veertjes plaatsen vanachter?

Jeroen_K
6 oktober 2011, 16:40
Een brom waarschijnlijk? Aardeprobleempje. Als je met een geaarde stekker in een geaard stopcontact zit, kijk dan even of alle draadjes goed vast zitten en geen kortsluiting maken.

Als hij goed vast zit is het voor ontstemming ook geen probleem en zou ik het lekker zo laten, anders moet je inderdaad de holte opvullen en dan de vastebrug plaatsen. Buiten de looks geen verschil, behalve voor mensen met een obsessieve sustain fetish, maar die moeten gewoon sneller spelen =P.