PDA

View Full Version : geschiedenis: de evolutie van de tuner ( en de zuiver spelende gitarist..)



zoon van Piet
6 oktober 2011, 12:31
Naar aanleiding van het 'evolutie' topic voel ik me geroepen een kort stukje geschiedenisles te geven..

Toen ik in mijn eerste bandjes speelde, in de tweede helft van de jaren zeventig, stemden we de gitaren op de kiestoon van de telefoon (toen nog A=440hz). of op het orgel of de saxofoon, al naar gelang de bandbezetting. Stemmen deden we in de kleedkamer ( ik had een klein Novanex-ampje, speciaal daarvoor) en dan liepen we vanuit de koude gangen het podium op en dan stond alles meteen vals en moest ieder voor zich stemmen..
Ik herinner me ook dat we opnames maakten en toen stemden met een stemvork. Dat was een ramp, want de tijdens een vorstperiode gemaakte opnames stemden niet met de latere mooiweeropnames..
Toen hadden we al wel eens gehoord dat de Amerikaanse grote jongens speciale apparaten hadden: Strobe tuners. Maar die kende ik alleen van plaatjes. Zo rond 1977 maakte ik kennis met het allereerste stemapparaat. Het was een Korg, waarvan het typenr me is ontschoten. hij had een naald en een grote draaischijf met twaalf standen, voor de twaalf noten. het was erg moeilijk er een gitaar op te stemmen,omdat de naald enorm zwieperde bij een gitaarsignaal.
Zo rond 1980 kwam Korg echter met de betaalbare GT-6, kort daarna verscheen de iets goedkopere Zen On Justina
http://img451.imageshack.us/img451/4425/img0031xd2.jpg

Deze twee apparaten waren een revolutie, want ze waren speciaal voor gitaar. De naald stond nagenoeg stil en de schakelaar beperkte zich tot de gitaarstanden. Je moest dus voor iedere snaar even schakelen, maar dat gaf niet: je kon zuiver stemmen. En zelfs je gitaar intoneren in een mum van tijd! :)
Er verschenen meer tuners, waarvan sommige handig en andere niet zo handig waren ( ik herinner me een onding van Morley). Maar de standaard tuner, de Moeder van alle stemapparaten, was de Korg Gt-6. iedereen had zo'n ding, van kleine jongen tot grote rockster. De mijne doet het nog steeds, is hartstikke zuiver en geeft de stemming heel precies aan.

Een paar jaar later, zo rond 1985, verschenen de eerste automatische stemmers, die intelligent genoeg waren om te snappen welke snaar je probeerde te stemmen. Ik had de Seiko van bovenstaand plaatje, die was prima. Maar de grote man van dat moment was meneer Boss, met zijn TU-12 (http://www.bossarea.com/other/tu12.asp)

Vreemd genoeg was al die tijd nog niemand op de markt gekomen met een stempedaal. Stemmen deed je op die Korg of Boss of Justina in de kleedkamer of voor de show op het podium. Je kan stemmen tussen twee nummers, door je plug uit je amp te trekken en in het stemapparaat te duwen. Toen ik een Britse gitarist ( Geoff Whitehorn) zijn gitaar 'stil' zag stemmen zonder al die handelingen, zag ik het licht. Ik bouwde mijn Seiko in in mijn pedalenbak met een voetschakelaar die mijn signaal naar dat ding switchte. Dat was in 1987 en het overkwam me toen regelmatig dat gitaristen me kwamen vragen hoe ik dat voor mekaar gekregen had...

Ik was natuurlijk erg trots... maar ook voorzichtig. want alle stemapparaten waren immers plastic prutsdingen, die net echt roadproof waren. Ik heb Zelfs een aluminium kastje om mn stemmer gebouwd.

De muziekindustrie zag kennelijk geen brood in publiekverwennerij als stil stemmen. want de komst van echte stempedalen - met de mogelijkheid om stil te stemmen- kwam pas rond 1990, of misschien zelfs iets later. Ik kan me herinneren dat Dod zo'n ding uitbracht, begin jaren 90. Boss volgde zelfs pas aan het einde van het millenium. Tot die tijd werd het publiek regelmatig verwend met gitaargestem op oorlogsvolume..

Gelukkig is het nu stil tussen de nummers en staan we allemaal hartstikke zuiver als we spelen..

geert1976
6 oktober 2011, 12:49
Tjemig, leuk topic.

In 1988 kocht ik mijn stemapparaat.

Een Zen On Justina en die kostte mij fl 75,00 (gekocht bij Muziekhuis Temmermans in Nunspeet).

Meneer Temmermans, was een al wat ouder baasje, maar nieuwe gimmicks had die altijd wel in zijn winkel liggen.

Bijna niemand had zo'n ding toen, want ze waren vrij prijzig.
De mijne had een in- en uitgang, zodat die tussen de gitaar en versterker kon blijven zitten.

Ik had een kort kabeltje tussen de gitaar en de Zen-on zitten en die met een touwtje vastgemaakt aan mijn gitaarband en vanuit de Zen-on ging er een kabel naar de pedalen, die los op de grond stonden.....

Zal nog eens kijken of ik dat stemapparaat nog heb en dan plaats ik wel een foto.

zoon van Piet
6 oktober 2011, 13:05
Was dat dan een andere dan in de foto? De Justina was er ook in kekke kleurtjes, oranje en wit en zo.. ;)
Maar ik meen juist dat ie wat goedkoper was dan de Korg..
Wel typisch is de manier waarop jij ook iets moest improviseren op het podium.. pedalen zijn toch handiger! ;)

peter_heijnen
6 oktober 2011, 13:34
Haha, ik heb mijn justina ook nog ergens liggen in stemmig zwart.

Btw zvp, in dat andere evolutie topic noem je de tuner een zegen voor de mensheid en speciaal voor de gitarist, toch? Ik zou dat toch echt willen omdraaien. ;)

bass blom
6 oktober 2011, 13:39
zo een als die ARION? rechtop op je foto was mijn eerste, kreeg ik bij een abonnement op music maker :D
polytune is mijn huidige, bevalt top, alleen jammer dat ie maar tot 435 hertz omlaag kan, had wel eens 432 willen proberen.

peter_heijnen
6 oktober 2011, 13:46
432 haha, 435 is net te nazi zeker? :)

bass blom
6 oktober 2011, 13:54
of het nou nazi is of niet zal mij bommen.
ik wilde het wel eens proberen.
bestaande muziek omzetten lijkt me 100% kolder.

zoon van Piet
6 oktober 2011, 13:55
Haha, ik heb mijn justina ook nog ergens liggen in stemmig zwart.

Btw zvp, in dat andere evolutie topic noem je de tuner een zegen voor de mensheid en speciaal voor de gitarist, toch? Ik zou dat toch echt willen omdraaien. ;)

Voor de mensheid in het algemeen en de gitarist in het bijzonder.. maar je hebt gelijk: het publiek is de grote winnaar als de gitaren goed gestemd staan! ;)

wireman
6 oktober 2011, 14:27
TE gekke spinoff van het 'evolutue' topic!!! Ik zit met smaak te lezen... meer! meer!!

peter_heijnen
6 oktober 2011, 14:50
of het nou nazi is of niet zal mij bommen.
ik wilde het wel eens proberen.
bestaande muziek omzetten lijkt me 100% kolder.
Ik heb het allebei geprobeerd, gitaar en bestaande muziek. Het is iets minder dan een halfje lager, dus zeg maar hendrix en co, vindt bijna iedereen mooi toch?

Met bestaande muziek was er ook effect, mij leek het of er 'meer ruimtelijkheid' was. Als dat idd zo was en dat zou komen door het downtunen, dan zou het op 430 natuurlijk nog 'opener' kunnen klinken... ;)

Ik zou eigenlijk eens opnames moeten maken in beide hoogtes van eenzelfde stuk.

qwertyuiop
6 oktober 2011, 23:17
dit wil ik wel ff kwijt over tuners;
ik speel nu bijna dertig jaar, en heb in die tijd 4 of 5 tuners gehad, en mijn eerste tuner was die boss tu12. die is van pedalboard naar rack gegaan en vice versa, en dat zo'n 50 keer ofzo? hij ziet er niet uit, heeft vele zalen in Nederland gezien, en doet het dus gewoon nog steeds!!!
ik gebruik 'm thuis als een gitaar (van de velen...) nieuwe snaren krijgt en ff gestemd moet worden. altijd strak in tune. hoezo boss-kwaliteit? top!
de tuner (en zeker de tu12) is 1 van de beste uitvindingen voor een gitarist. stil stemmen en strak in tune.
heb nu een polytune, eens kijken of die het ook 30 jaar gaat volhouden....

FruscianteFan
7 oktober 2011, 00:05
En inmiddels zie je steeds vaker stemapparaten die in de gitaar zijn ingebouwd - al dan niet met robotmechanieken - of simpel op de gitaar zijn geklemd. Ik heb op aanraden van de andere gitarist in mijn band zo'n ding gekocht, en hij werkt gewoon heel fijn (al helemaal voor die €15). Nu hebben wij beide ook de beschikking over een stempedaal, waar mijn voorkeur nog steeds naar uitgaat, maar de toetsenist die tegenwoordig ook gitaar speelt, heeft er nu ook één. Hartstikke handig!

grayfink
7 oktober 2011, 00:20
Die Zen On Justina uit het eerste plaatje was ook mijn eerste tuner. Jaren gelukkig geweest met een Korg GA-30 en een stagetuner aangeschaft toen ik weer met een bandje begon. Inmiddels gebruik ik de ingebouwde tuner van een Line6 M9. Thuis gebruik ik ook vaak even mijn telefoon met de Polytune app.

Nielsje
7 oktober 2011, 10:10
Leuk verhaal :)

zoon van Piet
7 oktober 2011, 10:55
dit wil ik wel ff kwijt over tuners;
ik speel nu bijna dertig jaar, en heb in die tijd 4 of 5 tuners gehad, en mijn eerste tuner was die boss tu12. die is van pedalboard naar rack gegaan en vice versa, en dat zo'n 50 keer ofzo? hij ziet er niet uit, heeft vele zalen in Nederland gezien, en doet het dus gewoon nog steeds!!!
ik gebruik 'm thuis als een gitaar (van de velen...) nieuwe snaren krijgt en ff gestemd moet worden. altijd strak in tune. hoezo boss-kwaliteit? top!
de tuner (en zeker de tu12) is 1 van de beste uitvindingen voor een gitarist. stil stemmen en strak in tune.
heb nu een polytune, eens kijken of die het ook 30 jaar gaat volhouden....

Die Boss Tu-12 is een echte klassieker, samen met de Korg GT-6, natuurlijk. De Arion ( ik noemde m seiko, maar Bass corrigeerde prima) op mn foto was destijds een tegenhanger van de TU-12 en op zich een prima ding.. maar die doet het tegenwoordig alleen nog bij vlagen.. net als de Justina :(
Mijn GT-6 doet het echter nog prima!

Ik heb ook een Polytune gekocht, maar ben weer terug bij mijn Korg DT-10. Om precies dezelfde reden: mijn technicus keek naar het ding en zei: met die Korg stem je over vijftien jaar nog, maar dit ding gaat dat niet halen..

aan de andere kant koop je tegenwoordig voor een paar euro kleine stemapparaatjes die prima werken.. ik heb er een van Korg. Type weet ik zo snel niet, want het ding heeft maar één nadeel: het is zo klein, dat ik 'm steeds kwijt ben...

lindstrom
7 oktober 2011, 11:00
Gelukkig is het nu stil tussen de nummers en staan we allemaal hartstikke zuiver als we spelen..

helaas is het tegendeel waar, van die indie plengelbandjes die het blijkbaar maar niet voor elkaar krijgen om de gitaar te stemmen en vaak zo vals als een aap staan te spelen. TENENKROMMEND

Om nog maar niet te spreken over hoe je een versterker af moet stellen voor mooi geluid. enfin, dat is weer een andere discussie.

bass blom
7 oktober 2011, 11:08
zo zag mijn eerste tuner er uit :D
http://www.vanillamusicstore.com/images/901920.jpg
toen ik elektrisch speelde.
daarvoor op een akoestische eko was het er zo een
http://www.muziektotaalwaalwijk.nl/images/BPP-6%20%2018216.jpg

onrust nv
7 oktober 2011, 11:20
zo zag mijn eerste tuner er uit :D
http://www.vanillamusicstore.com/images/901920.jpg.

Weet iemand of en waar je nog stemvorken kan kopen?

bass blom
7 oktober 2011, 11:22
Weet iemand of en waar je nog stemvorken kan kopen?

ja die komt van een webshop, 7 euro geloof ik

zoon van Piet
7 oktober 2011, 11:24
zo zag mijn eerste tuner er uit :D
http://www.vanillamusicstore.com/images/901920.jpg
toen ik elektrisch speelde.
daarvoor op een akoestische eko was het er zo een
http://www.muziektotaalwaalwijk.nl/images/BPP-6%20%2018216.jpg

Stemfluitje was ik vergeten! ook een klassieker en je kon er een bluesje in A op spelen!
die stemvork heb ik wel genoemd..midden in de winter in een kouwe koeienstal hadden we een studiootje gebouwd ( we waren apetrots op onze viersporen bandrecorder! ) alles gestemd met de vork bij temperatuur onder nul.. tot de orgelpartij ingedubd moest worden, die stemde voor geen meter..

@lindstrom: Ik had natuurlijk de 'licht-sarcasme-modus' aan moeten zetten, maar kon de knop niet vinden..
en wil zelf best wel met de billen bloot: afgelopen dinsdag nog stemde ik stil, zette een intro in en kneep mn tenen bij mekaar...

lindstrom
7 oktober 2011, 11:29
@lindstrom: en wil zelf best wel met de billen bloot: afgelopen dinsdag nog stemde ik stil, zette een intro in en kneep mn tenen bij mekaar...

Billen bloot en dan knijp je je tenen bij elkaar?

Maar even serieus,.. kuch,... als je gitaar in stemming is dan is vals spelen niet te wijten aan de gitaar toch? :seriousf:

zoon van Piet
7 oktober 2011, 11:54
Billen bloot en dan knijp je je tenen bij elkaar?

Maar even serieus,.. kuch,... als je gitaar in stemming is dan is vals spelen niet te wijten aan de gitaar toch? :seriousf:

Das een filosofisch vraagstuk: lag het aan mij, dat ik niet goed op de wijzertjes heb gekeken? of lag het aan de gitaar: hij was niet in stemming..

Hoe dan ook: een passende schaamte overkwam mij... :)

lindstrom
7 oktober 2011, 11:59
Das een filosofisch vraagstuk: lag het aan mij, dat ik niet goed op de wijzertjes heb gekeken? of lag het aan de gitaar: hij was niet in stemming..

Hoe dan ook: een passende schaamte overkwam mij... :)

wellicht lag het natuurlijk aan,............. zuiver spelen mischien? :crazyhappy:

Liquid_Metal
7 oktober 2011, 11:59
Toen ik begon gebruikte ik de piano om te stemmen (meestal alleen de lage E, de rest ging via die snaar) want tuners waren zo duur (ik was 9 en het was dus ongeveer 1996).
Tegenwoordig gebruik ik een tuner, maar als ik hoor dat een snaar vals is wil ik het ook nog wel eens op gehoor doen. Dat gebeurt echter nóóit on stage: daar gaat het volume op 0 om te stemmen. Wel zo netjes.

zoon van Piet
7 oktober 2011, 12:09
die sociale kant van stemapparaten is natuurlijk belangrijk. Vroeger hoorde je gewoon van die flageoletten op oorlogssterkte: wapwapwap wapwap wap. En vaak dat je dan in de zaal stond en dacht: nee! draai nog een tikkie verder, please!!


Tegenwoordig gebruik ik een tuner, maar als ik hoor dat een snaar vals is wil ik het ook nog wel eens op gehoor doen.
Dat brengt me bij een andere kwestie: de klacht dat gitaristen niet meer op het gehoor zouden kunnen stemmen.. Niet dat ze dat vroeger allemaal wel konden, maar toch. Het stemapparaat wordt dan juist als boosdoener afgeschilderd..

FruscianteFan
7 oktober 2011, 12:41
tsjah in principe kan ik met mijn gehoor prima stemmen, maar soms wil de situatie nog weleens vervelend zijn. Als ik heel zenuwachtig ben en op een vreemde gitaar speel, kan het nog weleens lastig worden. Of als ik het gewoon niet goed kan horen.

wireman
7 oktober 2011, 13:49
Vorig jaar heb ik een tuner gekocht.. Hiervoor altijd op gehoor, danwel op toetsen idd... (of ff lenen van een bandmaatje)Op advies van Mitch ging ik aanvankelijk voor de Korg DT-10... Die gasten van feedback hebben me uiteindelijk een Boss TU-3 verkocht.. zou beter zijn en net zo duur...
Doet het prima eigenlijk.. Maar ja.. wel tegen het advies van de GN'ers in.. :hide::makeup:

Harry
7 oktober 2011, 14:15
leuk verhaal inderdaad, met veel herinneringen. Ben ooit begonnen met stemmen via een mondharmonica, waarna de rest van de band op mijn gitaar stemde. Ging niet altijd goed....
Tot ik als gast bij een banje meespeelde waarvan de andere gitarist een heus stemaparaat had. Vreemd genoeg raadde hij me aan om de hoogste snaren iets hoger te stemmen dan de naald aangaf. Op het moment zelf hoorde ik het niet, maar op de bandopname wrong het wel een beetje.
Toen ook zo'n ding gekocht, ik dacht ook een Justina, dezelfde als op Zoon van Piet's foto. Heb nog zoiets van een ander merk gehad omdat de eerste kapot ging.
Later een tunerpedaal van Arion van iemand gekregen, en nog latern Korg gekocht. De Arion wordt nog door m'n vriendin gebruikt, de Korg ligt in de oefenruimte van de 2e band. Voor de andere band heb ik een cliptunertje, ideaal ding!

zoon van Piet
7 oktober 2011, 14:49
Vorig jaar heb ik een tuner gekocht.. Hiervoor altijd op gehoor, danwel op toetsen idd... (of ff lenen van een bandmaatje)Op advies van Mitch ging ik aanvankelijk voor de Korg DT-10... Die gasten van feedback hebben me uiteindelijk een Boss TU-3 verkocht.. zou beter zijn en net zo duur...
Doet het prima eigenlijk.. Maar ja.. wel tegen het advies van de GN'ers in.. :hide::makeup:

ehh.. niks ten nadele van die Boss, maar 'beter'? :seriousf:
vertrouw nooit gasten van de feedback!:soinnocent:

@Harry: het door jou genoemde Arion pedaal (http://guitargeek.com/gearview/94/) is een klassieker die in dit verhaal niet mag ontbreken. Misschien wel de allereerste pedaaltuner en tot voor enkele jaren zeker een van de populairste, met een gunstige prijs en veel tunegemak.

Al is de mijne wel kapot, intussen.. :(

lindstrom
7 oktober 2011, 15:17
ehh.. niks ten nadele van die Boss, maar 'beter'? :seriousf:


vertrouw nooit gasten van de feedback!:soinnocent:



Ik vind de korg ook beter dan de boss.. rustiger met die lampjes.

overigens is een winkelnaam bashen niet netjes, ookal deel ik je mening over feedback. :seriousf::soinnocent:

zoon van Piet
7 oktober 2011, 15:26
is niet netjes.. en ze zitten ook op gitnet..
maar iemand met wat zeverpraatjes een ander apparaat aansmeren dan wat hij wil, is dat ook niet.
Voor goede raad hoeven we duidelijk niet naar fb...

lindstrom
7 oktober 2011, 15:30
Maar daar waren we toch al jaren geleden achter gekomen?

Lomeos
7 oktober 2011, 15:43
http://img451.imageshack.us/img451/4425/img0031xd2.jpg


Die Seiko had ik ook! Eerst een fluitje en een stemvork (boven het element houden gaat prima).
Later nog een korg gt-3 (stuk)
http://p.gzhls.at/341992.jpg

En een korg dt-3 (gaar, maar doet het nog steeds min of meer)
http://image1.dolphinmusic.co.uk/product180x180/4341-korg-dt3-thumb.jpg

Ik heb ook nog een ander heel oud ding liggen die ik thuis gebruik. Geen idee wat voor een.

Verder gebruik ik al jaaaaren een Boss TU-2. Prima ding! Ik heb ook nog een TC polytune, maar ik geef de voorkeur aan de Boss.

Liquid_Metal
7 oktober 2011, 15:53
Dat brengt me bij een andere kwestie: de klacht dat gitaristen niet meer op het gehoor zouden kunnen stemmen.. Niet dat ze dat vroeger allemaal wel konden, maar toch. Het stemapparaat wordt dan juist als boosdoener afgeschilderd..

Het probleem zou dan kunnen zijn dat je niet hoort of je gitaar vals is, maar toch denk ik dat horen of een gitaar (of noot) vals is en het op gehoor stemmen van een gitaar niet per sé hetzelfde ding zijn (ik kan me voorstellen dat er gitaristen zijn die het wel horen maar niet op gehoor kunnen stemmen).
Een tuner is sneller en dat doet het 'm voor mij: natuurlijk is het een skill als je op gehoor kunt stemmen maar ik heb het nog niet nodig gehad (ja ik dek me in voor "wat als je tuner opeens kapot is").

FruscianteFan
7 oktober 2011, 16:00
achja, skills... ik kan inmiddels zelfs op gevoel mijn Jaguar in drop-D stemmen. Zegmaar dat ik gewoon op gevoel zo ongeveer de juiste slag van het mechaniek maak.

Ben trouwens erg jaloers op mensen zoals Neil Finn die gewoon live voor weet-ik-hoeveel-mensen op gehoor hun gitaar stemmen. En toch heeft hij weleens gezegd dat het beter is om gewoon met een stemapparaat te stemmen.

bat
7 oktober 2011, 17:15
In de tijd van mijn eerste bandje waren stempedaaltjes ook nog een bijzonderheid en had de helft van de band "normale" stemapparaatjes. Van verschillende merken. Met als gevolg dat het toch altijd net niet lekker klonk (beide kon je instellen met de A van ik meen 438 t/m 442 Hz, alleen helaas bij die van onze tweede gitarist niet al te nauwkeurig blijkbaar...).

Tip bij de eerste demo-opname in een serieuze studio: jongens, stem alsjeblieft allemaal met hetzelfde apparaatje, anders klinkt het nog nergens naar! Klonk de bassist als muziek in de oren, hij had nog geen stemapparaatje, ondanks dat we hem aan de kop zeurden toch zo'n ding te kopen. Want het gebrek aan een stemapparaat en een budget bas leverde nogal eens aparte momenten op als ie ook nog even vergat om voor de oefensessie even te stemmen...

Ik heb nog jaren gewerkt met mijn oude stemapparaatje en een A/B switchje. Pas toen ik een jaar of wat terug weer pedaaltjes ging kopen, heb ik ook een stempedaal gekocht.

piezo
7 oktober 2011, 17:45
Ik herinner me ook dat we opnames maakten en toen stemden met een stemvork. Dat was een ramp, want de tijdens een vorstperiode gemaakte opnames stemden niet met de latere mooiweeropnames.. Volgens mij had je dan gewoon een slechte stemvork, de frequentie van een stemvork is toch niet afhankelijk van de materiaaluitzetting?


Zo rond 1977 maakte ik kennis met het allereerste stemapparaat. Het was een Korg, waarvan het typenr me is ontschoten. hij had een naald en een grote draaischijf met twaalf standen, voor de twaalf noten. het was erg moeilijk er een gitaar op te stemmen,omdat de naald enorm zwieperde bij een gitaarsignaal. Je bedoelt deze toch? WT-10A. Die heb ik nog.
http://www.korg.co.uk/korg2003/support/history/hist70/wt10a.jpg
Het leuke ervan is, dat ie ook meteen toongenerator is.

zoon van Piet
7 oktober 2011, 17:53
Ja, die was het! Prachtig ding en heel duur... en inderdaad kon ie ook zelf geluid maken ;)

Stemvorken werken eigenlijk alleen op huiskamertemperatuur. en ja, de frequentie van een -althans van die- stemvork is afhankelijk van de materiaaluitzetting. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij dure stemvorken anders is, want het is een natuurkundig principe - een waar iedere gitarist mee te maken heeft en die aan de basis ligt van dit topic: wat warm wordt, zet uit. En daardoor verandert de toonhoogte.
Maar misschien hadden we een te goedkope stemvork, misschien te weinig ervaring, misschien was het gewoon te koud.. feit is dat het erg vals was, allemaal...

E-J
7 oktober 2011, 18:21
Pink Floyd gebruikte tijdens The Wall tour in 1981-1982 de zogenaamde Conn ST-11 Strobe Tuner. Zowel David Gilmour als Roger Waters gebruiken deze nog steeds (!). Lijkt me een erg gaaf ding:

http://www.youtube.com/watch?v=j_G66Bl_6KU

Mitch
7 oktober 2011, 18:26
Mijn eerste stemapparaat was een ding met ingebouwde microfoon of een gewone kabel input. Gen pedaal dus, maar zo'n klein kastje à la Boss TU12, maar dan crappier. Het merk weet ik helaas niet meer en volgens mij heb ik 'm ook niet meer. Het ding moest inderdaad ook per snaar gestemd worden, dus iedere keer op het knopje drukken om de goed snaar te selecteren, schattig hè? De grootste kwaal was dat hij alléén perfect werkte op een volle 9V batterij. Zodra je een paar keer gestemd had was de 9V batterij niet optimaal maar en zakte de bterouwbaarheid van het apparaat naar een twijfelachtig dieptepunt. Met als gevolg dat ik vel op gehoor moest stemmen en dat dus niet helemaal verleerd heb "door het stemapparaat'' :D
Anyway, vanaf het moment dat ik serieus met bandjes in de weer ging kwam de DT10 net uit en is daarmee mijn langst in gebruik zijnde pedaal. Love it.

piezo
7 oktober 2011, 18:30
Een stemvork wordt zo geconstrueerd dat de voortgebrachte toon nauwelijks afhangt van de temperatuur en de luchtvochtigheidsgraadhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Stemvork

Ik zal mijn 2 stemvorken deze winter eens buiten leggen om de temperatuurinvloed te bepalen. Overigens heb ik bij de aankoop van alle (wat betere) stemvorken uit de winkel de zuiverste er nog uit gezocht ook.

Ik stem meestal uit het blote hoofd, behalve als ik gedronken heb.;)
Heb ook zo'n TU-2 en diverse ingebouwde stemhulpjes (bijv. in Tonelab), handig voor op een podium, maar stemvork en gehoor vind ik plezieriger.

Alleen krijg ik altijd van die verbaasde blikken uit het publiek als ik die stemvork aansla - op mijn hoofd....

dml
7 oktober 2011, 19:17
Ben ook begonnen met een Justina. Heb een hele rits aan tuners gehad, gewoon, omdat het kon en kan: Korg DT-1 pro, DTR-1, DTR-2, DTR-1000, DTR-2000, GT-3, DT-10 (heb ik nog steeds, maar uitgeleend), GT-4 (ligt ergens in een la), Peterson Strobostomp, Boss TU-2, Sonic Research Turbo Tuner (heb ik ook nog steeds) en natuurlijk mijn meest recente aanschaf: Boss TU-1000, de pedaltuner die alle andere pedaltuners in zijn schaduw zet. Letterlijk.
Heb altijd met dit soort hulpmiddelen gestemd, nooit met stemfluit of -vork.

peter_heijnen
7 oktober 2011, 21:54
Je hoeft je stemvork in de winter niet buiten te leggen, want je gaat in de winter noch buiten stemmen noch buiten opnemen. ;)

the sure thing
7 oktober 2011, 22:10
... ik mis zo'n stemfluitje!!! Zijn jullie daar niet mee begonnen dan?

Henri H
8 oktober 2011, 00:06
Ik stemde altijd op de muziek die ik meespeelde, in eerste instantie was dat Metallica - "For Whom The Bell Tolls", of "Remember Tomorrow" van Iron Maiden, simpel in E. :)

Met AC/DC's "Highway To Hell" album was het lastig, bijna elk nummer stond weer anders gestemd, dus heb ik veel letterlijk spelenderwijs leren stemmen.

Vervolgens ergens rond 1990 een Korg GT-2 aangeschaft, prima ding voor die tijd, en doet het nog steeds.
Daarna gebruikte ik de tuners in diverse floorunits, en nu heb ik de Polytune en Pitchblack. Ik vind de PB eigenlijk beter, omdat die geen ruis veroorzaakt als je hem inschakelt, wat de Polytune dus wel doet, maar ik vind de Polytune er mooier uitzien. :chicken:

FruscianteFan
8 oktober 2011, 00:24
Da's wel altijd vervelend, zeker als ik een nummer moet leren voor een band/optreden. Ik ben gewend om nummers gewoon mee te spelen, maar dan is het wel fijn als ze ze in 440Hz staan.

DemolitionColorScheme
8 oktober 2011, 01:52
Ik stond vandaag op het podium te stemmen met m'n Axe-Fx ULTRA en moest toch stiekem aan dit topic denken. Heerlijk, stil stemmen. Simpel. Technology, gotta love it.

zoon van Piet
8 oktober 2011, 11:20
Ik kan m'n stemvork niet meer vinden. Anders mikte ik m effe een nachtje in de vriezer. Maar ik heb geen idee of het dezelfde vork is als destijds. en Misschien lag het gewoon aan onze onkunde, of loopt een bandrecorder trager (?) bij vrieskou.

Met platen of cassettes meespelen was vaak een crime. Sommige bands houden er heel eigen ideeën op na wat toonhoogte betreft, en het ene cassettedeck kon wel eens wat sneller of langzamer lopen dan het andere. Ik had vroeger zo'n klein philipsding, in mono. Dat had een soort pitchregelaar, waardoor je de snelheid een beetje kon variëren, dat was wel handig..



nu heb ik de Polytune en Pitchblack. Ik vind de PB eigenlijk beter
De Poly valt me behoorlijk tegen.. ik ben ook weer terug bij de DT-10..

bass blom
8 oktober 2011, 11:22
... ik mis zo'n stemfluitje!!! Zijn jullie daar niet mee begonnen dan?

dan heb je het hele topic niet gelezen :D

the sure thing
8 oktober 2011, 13:05
Ik stemde altijd op de muziek die ik meespeelde, in eerste instantie was dat Metallica - "For Whom The Bell Tolls", of "Remember Tomorrow" van Iron Maiden, simpel in E. :)

Met AC/DC's "Highway To Hell" album was het lastig, bijna elk nummer stond weer anders gestemd, dus heb ik veel letterlijk spelenderwijs leren stemmen.

Vervolgens ergens rond 1990 een Korg GT-2 aangeschaft, prima ding voor die tijd, en doet het nog steeds.
Daarna gebruikte ik de tuners in diverse floorunits, en nu heb ik de Polytune en Pitchblack. Ik vind de PB eigenlijk beter, omdat die geen ruis veroorzaakt als je hem inschakelt, wat de Polytune dus wel doet, maar ik vind de Polytune er mooier uitzien. :chicken:

voegt de polytune RUIS toe? Hij stemt toch stil?

bass blom
8 oktober 2011, 13:11
voegt de polytune RUIS toe? Hij stemt toch stil?

als je (stil) stemt kom er wel een soort processing geluid uit ja, een soort kruising tussen brom en ruis, maar die hoor je alleen als je alleen thuis staat te stemmen.

peter_heijnen
8 oktober 2011, 13:13
Misschien lag het gewoon aan onze onkunde, of loopt een bandrecorder trager (?) bij vrieskou.
Dat zal wellicht meer richting de waarheid komen, ik spreek daarbij ook uit eigen ervaring. Want ook en vooral, ook al vriest het buiten 40 graden, in de opname ruimte zal toch zeker wel een kacheltje staan. ;)

Maar ook: ik weet niet met wat voor materiaal jullie opnamen, maar wij namen vroeger op met de poor mans 16 track, de fostex b16 dus, en de onze verdachten we er op een gegeven moment sterk van dat ie niet altijd op dezelfde snelheid draaide. In die tijd stemden we met de hele band al op de korg gt6.

zoon van Piet
8 oktober 2011, 13:35
Dat zal wellicht meer richting de waarheid komen, ik spreek daarbij ook uit eigen ervaring. Want ook en vooral, ook al vriest het buiten 40 graden, in de opname ruimte zal toch zeker wel een kacheltje staan. ;)


Nee, een ding weet ik nog heel goed: er was geen kachel!!!!!



Maar ook: ik weet niet met wat voor materiaal jullie opnamen, maar wij namen vroeger op met de poor mans 16 track, de fostex b16 dus, en de onze verdachten we er op een gegeven moment sterk van dat ie niet altijd op dezelfde snelheid draaide. In die tijd stemden we met de hele band al op de korg gt6.

Dat is wel een goeie en kwam al ter sprake: heel de band op een apparaat stemmen. Dat is natuurlijk niet meer aan de orde, nu iedere gitarist/bassist in de regel zijn eigen pedaal heeft. Dan kun je weer voor verrassingen komen te staan, want die pedalen dienen op elkaar gekalibreerd te worden. Of op de overige instrumenten. Als ik met mn broer de saxofonist speel, stel ik mn Korg een puntje lager af, op 439..

piezo
8 oktober 2011, 15:15
Ik kan m'n stemvork niet meer vinden. Anders mikte ik m effe een nachtje in de vriezer. Maar ik heb geen idee of het dezelfde vork is als destijds. en Misschien lag het gewoon aan onze onkunde, of loopt een bandrecorder trager (?) bij vrieskou.
Ik heb zojuist even een stemvork een paar uur in de vriezer gehad bij -20 gr. C. Het verschil met de vork op kamertemperatuur was minder dan 1 Hz, ongeveer even veel als de afwijking die de meter (draaispoelmeter) zelf al kan vertonen.

Henri H
8 oktober 2011, 17:18
als je (stil) stemt kom er wel een soort processing geluid uit ja, een soort kruising tussen brom en ruis, maar die hoor je alleen als je alleen thuis staat te stemmen.Het publiek en de geluidsman horen het ook wel hoor.
Hoe meer gain je gebruikt, hoe harder je het hoort, en ook alleen als je een snaar aanslaat. Als je de gitaar stil hebt is er geen ruis. Ik meende dat sommige DT10 gebruikers hier ook wel 's last van hebben.
Ik vind het best irritant eigenlijk, en denk dat ik toch de Pitchblack weer ga gebruiken.

interessander
8 oktober 2011, 17:45
@Henri:

Stem voor de gein nog eens je gitaar op for whom de bell tolls en check hem dan met je stemapparaat (of andersom) dan zul je merken dat dat zeker geen zuivere E is, misschien hebben ze dat nummer aangepast op die bel, hoewel creeping death van hetzelfde album ook niet geheel zuiver is.

Het eerste pedaal wat ik ooit kocht was een TU-2, en deze heeft zeker meer dan 10 jaar trouw dienst gedaan. Sinds ik van pedalboard naar rack ging mocht hij met pensioen en nu heb ik een dtr-1 van Korg, ook een prima ding en ideaal om stil mee stemmen.

Henri H
8 oktober 2011, 17:52
Ja, klopt idd. Nu weet ik het weer. "Ride The Lightning" was ook zo'n album waarbij je continu je gitaar moest bijstemmen, en dan vooral die 2 nummers idd.

Ik meende met "Leper Messiah" ook (van MoP), maar nu kunnen we natuurlijk alle nummers wel op gaan noemen... :D

peter_heijnen
9 oktober 2011, 01:50
Nee, een ding weet ik nog heel goed: er was geen kachel!!!!!
Ouch! :)

Btw over evolutie gesproken, de bassist stemde vanavond op zijn iphone, de polytune app heeft hem 3 euro gekost. Toen moest ik toch even denken aan de 150 euro (of meer?) die ik voor mijn turbo tuner heb overgemaakt.

tomdiedom
9 oktober 2011, 10:08
Ouch! :)

Btw over evolutie gesproken, de bassist stemde vanavond op zijn iphone, de polytune app heeft hem 3 euro gekost. Toen moest ik toch even denken aan de 150 euro (of meer?) die ik voor mijn turbo tuner heb overgemaakt.

Op je iphone stampen gaat uiteindelijk toch meer kosten. tt kan daar lekker wel tegen.

Liquid_Metal
9 oktober 2011, 10:22
Ik heb zojuist even een stemvork een paar uur in de vriezer gehad bij -20 gr. C. Het verschil met de vork op kamertemperatuur was minder dan 1 Hz, ongeveer even veel als de afwijking die de meter (draaispoelmeter) zelf al kan vertonen.

Like!!!

1234567

Venlonaer
9 oktober 2011, 11:01
Het publiek en de geluidsman horen het ook wel hoor.
Hoe meer gain je gebruikt, hoe harder je het hoort, en ook alleen als je een snaar aanslaat. Als je de gitaar stil hebt is er geen ruis. Ik meende dat sommige DT10 gebruikers hier ook wel 's last van hebben.
Ik vind het best irritant eigenlijk, en denk dat ik toch de Pitchblack weer ga gebruiken.

Dit heb ik dus ook met mijn sonic research turbo tuner. Maar alleen als de versterker op het overdrive kanaal staan. Best irritant eigenlijk.....

zoon van Piet
9 oktober 2011, 12:26
Ik heb zojuist even een stemvork een paar uur in de vriezer gehad bij -20 gr. C. Het verschil met de vork op kamertemperatuur was minder dan 1 Hz, ongeveer even veel als de afwijking die de meter (draaispoelmeter) zelf al kan vertonen.

Dus lag het echt aan onze onkunde.... ;)
Misschien herinner ik het me verkeerd en was het het toonwielorgel dat niet meer wilde stemmen in de kou?

En ja,we repeteerden/namen op in een varkensstal, zonder varkens en dus zonder verwarming...

Pepe
9 oktober 2011, 13:07
zoals ZvPiet heb ik ook een handvol stemmers rondslingeren met de Boss TU12 als rode draad en de Poly in de live setup wegens automatisch mute bij gebruik.

De beste stemmert zit, wat mij betreft, in ampfarm. Waarom dat ding zo goed is weet ik niet precies, hij werkt gewoon super.
Als dat in pedaal vorm zou verschijnen gaat de poly er gelijk uit.

http://line6.com/podfarm/photos/PF2-Elements-Tuner.jpg

showband
10 oktober 2011, 12:06
Opnames van oude bands waren vaak vals om meerdere redenen.

1) je platenspeler / cassettespeler was gewoon niet op het zuivere toerental

2) met oude multitracks was de afspeel en opnamesnelheid gewoon regelbaar. Dus als een zangert de hoge noten niet haalde pitchte je gewoon. En als het beter klonk iets omlaag hield je het gewoon zo.

3) als je heel lang met een analoge band bezig bent. Dan rekt de tape een beetje op. En is ie onzuiver voor de eerder opgenomen partijen.

Rock Bottom
10 november 2011, 15:01
Tjemig, leuk topic.

In 1988 kocht ik mijn stemapparaat.

Een Zen On Justina en die kostte mij fl 75,00 (gekocht bij Muziekhuis Temmermans in Nunspeet).

Meneer Temmermans, was een al wat ouder baasje, maar nieuwe gimmicks had die altijd wel in zijn winkel liggen.

Bijna niemand had zo'n ding toen, want ze waren vrij prijzig.
De mijne had een in- en uitgang, zodat die tussen de gitaar en versterker kon blijven zitten.

Ik had een kort kabeltje tussen de gitaar en de Zen-on zitten en die met een touwtje vastgemaakt aan mijn gitaarband en vanuit de Zen-on ging er een kabel naar de pedalen, die los op de grond stonden.....

Zal nog eens kijken of ik dat stemapparaat nog heb en dan plaats ik wel een foto.

Ligt bij mij, ik had er eens met spoed een nodig en toen hebben we hem bij een ruil inbegrepen geloof ik.