PDA

View Full Version : gitaar kapot



DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:03
Mijn gitaar is nu kapot wat kan ik er aan doen om hem weer klaar te laten komen ?

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:04
bij de hiel zit een krak

BobvanKempen
5 oktober 2011, 23:04
Mijn gitaar is nu kapot wat kan ik er aan doen om hem weer klaar te laten komen ?


Je zou kunnen beginnen met zeggen wat er kapot is. Dat helpt iets handiger.

geert1976
5 oktober 2011, 23:04
Mijn gitaar is nu kapot wat kan ik er aan doen om hem weer klaar te laten komen ?

Hem/haar een beurt geven:sssh:

Oftewel welke gitaar is kapot en wat is er aan kapot?

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:07
sorry niet duidelijk geweest

gibson lp std uit ' 96, door een val (eigenlijk een worp van mn 1/5 jr oude dochter) zit er aan het begin van de body (dus de neck) een crack (niet helemaal door , maar het ziet er niet uit)(helaas heb ik geen cam)
ik ben er ook niet zo blij mee

geert1976
5 oktober 2011, 23:09
sorry niet duidelijk geweest

gibson lp std uit ' 96, door een val (eigenlijk een worp van mn 1/5 jr oude dochter) zit er aan het begin van de body (dus de neck) een crack (niet helemaal door , maar het ziet er niet uit)(helaas heb ik geen cam)
ik ben er ook niet zo blij mee

Dat wordt een paar lijmtangen kopen en goede houtlijm.

Daarnaast, houdt het ding in een koffer en niet in een standaard in de kamer, waar ook je kinderen rond hobbelen, vroeg of laat is je gitaar aan de beurt.

Mesjoggah
5 oktober 2011, 23:10
sorry niet duidelijk geweest

gibson lp std uit ' 96, door een val (eigenlijk een worp van mn 1/5 jr oude dochter) zit er aan het begin van de body (dus de neck) een crack (niet helemaal door , maar het ziet er niet uit)(helaas heb ik geen cam)
ik ben er ook niet zo blij mee


De scheur voorzichtig wat opentrekken en daarna lijmen, of breng hem/haar weg naar een luthier.

BobvanKempen
5 oktober 2011, 23:14
als je moet vragen hoe je dat moet maken moet je op zeker dat ding wegbrengen. Weet je zeker dat het goed gebeurt.

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:15
Ik ga het zelf proberen, nog tips voor houtlijm.

De kids moeten ook leren muziek te maken... dit is gewoon domme pech, als ik ze in een andere ruimte zet heb ik de tijd niet om ze te pakken.
Hoe zit het nu met de warde van mn gitaar ? Want heb er even buiten gezet, zodat ze niet in de weg staat

BobvanKempen
5 oktober 2011, 23:17
Ik ga het zelf proberen, nog tips voor houtlijm.

De kids moeten ook leren muziek te maken... dit is gewoon domme pech, als ik ze in een andere ruimte zet heb ik de tijd niet om ze te pakken.
Hoe zit het nu met de warde van mn gitaar ?

Dat ligt er maar net aan hoe goed het gerepareerd wordt. Is het heel erg zichtbaar dan zou zomaar je gitaar 40 tot 50% minder waard kunnen zijn. Wordt het door een luthier gedaan die het onzichtbaar weg kan werken is er vrij weinig aan de hand.

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:19
ok tanx,

ik ga het zelf wel proberen, zal wel een paar honderd euro's kosten terwijl het in 1 minuut gefixed is !

BobvanKempen
5 oktober 2011, 23:20
ok tanx,

ik ga het zelf wel proberen, zal wel een paar honderd euro's kosten terwijl het in 1 minuut gefixed is !

Nee je haalt de 100 euro niet eens bij de gemiddelde gitaarbouwer. Ik heb ooit een neckcrack die helemaal door was laten maken en dat koste me 40 euro.

barno
5 oktober 2011, 23:22
Ik ga het zelf proberen, nog tips voor houtlijm.

De kids moeten ook leren muziek te maken... dit is gewoon domme pech, als ik ze in een andere ruimte zet heb ik de tijd niet om ze te pakken.


that's the spirit!
mijn huis staat vol gitaren. koffers zijn voor transportation only. Ik wil ze zien, vastpakken. en mijn dochter is onlangs gewoon zelf beginnen spelen omdat die dingen overal rondslingeren.
zo'n breukje: accident de parcours; gebeurt trouwens vaker door toedoen van volwassenen :)

zelf repareren: kan zeker. maar neem het niet te licht op, het is meer dan gewoon wat lijm ertussen proppen en in de klemmen zetten.

oigun
5 oktober 2011, 23:32
Zorg er wel voor dat de lijm op zeker door de hele barst zit. Ook moet de barst geheel dichtgeklemd worden. Een slecht gerepareerde breuk is een crime om later te herstellen. Oefen eerst droog en zorg ervoor dat je alles binnen handbereik hebt om de breuk goed dicht te klemmen.

jerome
6 oktober 2011, 00:07
Ik geloof dat je m beter naar een gitaarreperateur/bouwer kan brengen...
Zo te lezen wordt dit je eerste lijm-/reperatieklus en omdat nu gelijk bij een relatief kostbare Gibson te gaan uitproberen... ;)
Als het nou een goedkope Gibsonkopie was ok...
En ik denk dat het niet echt meer gaat kosten dan €60 á €80...

barno
6 oktober 2011, 00:27
over het algemeen zal je van mensen die het nog niet hebben gedaan de tip krijgen van het niet zelf te doen en van mensen die het wel hebben gedaan omgekeerd :)

dus count in zelfkennis: ben jij iemand die een secure klus bedachtzaam aanpakt of ben je eerder een ik-doe-maar-vlug-wat-type. in het tweede geval: wend u tot een pro :)

jerome
6 oktober 2011, 00:45
over het algemeen zal je van mensen die het nog niet hebben gedaan de tip krijgen van het niet zelf te doen en van mensen die het wel hebben gedaan omgekeerd :)

dus count in zelfkennis: ben jij iemand die een secure klus bedachtzaam aanpakt of ben je eerder een ik-doe-maar-vlug-wat-type. in het tweede geval: wend u tot een pro :)

Hé Barno, jij hebt post #11 zeker niet goed gelezen... ;)

Harry
6 oktober 2011, 10:13
ok tanx,

ik ga het zelf wel proberen, zal wel een paar honderd euro's kosten terwijl het in 1 minuut gefixed is !

bedenk wel dat, als je het niet goed doet, je gitaar meerdere honderden euro's minder waard wordt.

Orpheo
6 oktober 2011, 10:31
door de breuk is de gitaar per definitie in waarde gedaald. een reparatie kan de waardevermindering nog iets tegengaan, maar de vermindering is al ingezet.

zie 't zo. als ie eerst 1000 waard is, is ie nu ongeveer 750 waard met een goeie reparatie, en 500 tot 650 met een minder nette reparatie. In hoeverre wil je naar die waarde je 'oren' laten hangen? als je denk het zelf te kunnen fixen, en je wilt de gitaar niet kwijt, dan zou ik 't voor lief nemen.

@T.S. je zegt dat 't de HIEL is. dus de connectie op de body, niet bij de kop? hoe krijg je dat voor elkaar? als de gitaar valt, breekt ie meestal bij de kop, niet bij de heel. daarnaast, bij de heel kan je 't echt lastig fixen (vind ik).

FruscianteFan
6 oktober 2011, 11:11
door de breuk is de gitaar per definitie in waarde gedaald. een reparatie kan de waardevermindering nog iets tegengaan, maar de vermindering is al ingezet.

zie 't zo. als ie eerst 1000 waard is, is ie nu ongeveer 750 waard met een goeie reparatie, en 500 tot 650 met een minder nette reparatie. In hoeverre wil je naar die waarde je 'oren' laten hangen? als je denk het zelf te kunnen fixen, en je wilt de gitaar niet kwijt, dan zou ik 't voor lief nemen.

@T.S. je zegt dat 't de HIEL is. dus de connectie op de body, niet bij de kop? hoe krijg je dat voor elkaar? als de gitaar valt, breekt ie meestal bij de kop, niet bij de heel. daarnaast, bij de heel kan je 't echt lastig fixen (vind ik).
Oh ik hoor wel vaker dat gitaren juist daar breken. Niet zo vaak als bij de kop, maar toch.

zoon van Piet
6 oktober 2011, 11:23
In 9 vd 10 gevallen breekt inderdaad de kop. Hielschade krijg je als de gibson ergens tegenaan valt. tenminste, dat was mijn ervaring. Verder wil ik alleen kwijt dat Gibbo's brekebeentjes zijn en dat je gitaren en kinderen inderdaad gerust bij mekaar moet kunnen zetten. het kostte me ooit een halsbreuk in een gibbo, na een ( zeer geslaagde) Power Rangers demonstratie van mn zoontje.. maar dat bracht me niet tot een andere conclusie, want intussen is hij een prima gitarist :)

Orpheo
6 oktober 2011, 11:28
Oh ik hoor wel vaker dat gitaren juist daar breken. Niet zo vaak als bij de kop, maar toch.

akoestische gitaren breken daar vaak geloof ik. bij les pauls zie ik 't alleen als de hele hals verder zelf ook aan gruzelementen ligt.

Agent_Smith
6 oktober 2011, 12:17
Als je het zelf doet: doe het wel goed en bedachtzaam. Dus niet met een instelling van 'dat doe ik wel even tussendoor want het is in een minuutje klaar'. Ik heb er al redelijk veel gedaan; allen met succes; maar ik neem er wel de tijd voor.
De waardedaling bij een neckbreuk van de gibson is doorgaans gewoon de helft. Ook als hij nagenoeg 'onzichtbaar' hersteld is.

Oranjeaap
6 oktober 2011, 12:38
Normaal breken alleen stratocasters en SG's bij de hiel. Een hielbreuk bij een Les Paul zie je echt zelden. Anyway, als de hals nog goed vast zit is het een simpele reparatie dacht ik.