PDA

View Full Version : Gekregen Egmond



JoeV
5 oktober 2011, 22:23
Helleuw,

Net mn eerste opknap projectje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147670-BBQ-finish-went-wrong)afgerond.

Staat een collega vandaag plots met een cadeautje voor men neus met de vermelding: "Die ligt toch maar op m'n zolder, doe er iets leuk mee"

https://blufiles.storage.live.com/y1pAZY9fBOGeGETU_cv_Vx00MlNXaSKjzAeQdbqbxtOyWKsVKt Cn0EG5Iaga1vL2AOFRkwO1efZVoLPUJ5mpt5qqw/P051011_21.38.jpg?psid=1

https://blu2.storage.live.com/items/EF941F493A8EB9C5!215:Scaled1024/P051011_21.38_%5B01%5D.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Voor zover ik afbeeldingen heb vergeleken is dit volgens mij een Egmond Princess. Ik heb nog niet zo'n hele goede dingen gehoord over Egmond maar ik wil ze graag min of meer bespeelbaar maken.

De nek is een beetje getordeerd en sommige positiemarkeringen zijn een paar mm in het fretboard gezakt! :dontgeti:

De hals staat ook een beetje gekanteld tov het bovenblad

https://blu2.storage.live.com/items/EF941F493A8EB9C5!217:Scaled1024/P051011_21.43.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Blijkbaar kan de hals er af door de schroef onder het afdekplaatje aan de hiel los te draaien alsook een 2de schroefje onder de laatste positiestip. Iemand tips om die stip uit het fretbouard te krijgen? (is ook ingezakt).

Verder is de lak er ook niet zo goed aan toe (veel scheurtjes + op sommige plaatsen ingevreten/aangetast).

Suggesties/Tips zijn zéér welkom.

Grtz

kapepper
5 oktober 2011, 22:40
mooi cadeautje
de lak ziet er nog wl best ok uit
wel een hele mooie uitdaging

bass blom
5 oktober 2011, 22:43
leuk om mee te oefenen, je verprutst geen kapitaal :D

JoeV
5 oktober 2011, 22:43
mooi cadeautje
de lak ziet er nog wl best ok uit
wel een hele mooie uitdaging

De lak is moeilijk te fotograferen maar geloof me: die ziet er niet zo fris meer uit ;)

Verder ben ik zéér blij dat hij aan mij dacht toen hij nog eens op zijn zolder kwam

JoeV
5 oktober 2011, 22:46
leuk om mee te oefenen, je verprutst geen kapitaal :D

Idd maar het zou toch leuk zijn moest ik ze terug iet of wat deftig krijgen.

Iemand een idee trouwens wanneer deze dingen gemaakt zijn?

geert1976
5 oktober 2011, 22:57
Idd maar het zou toch leuk zijn moest ik ze terug iet of wat deftig krijgen.

Iemand een idee trouwens wanneer deze dingen gemaakt zijn?

Jaren 60 in het Nederlandse plaatsje Best, als ik het goed heb.

Egmond gitaren zijn berucht als het om torderen van halzen gaat:ok:

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 22:59
20/30jr terug. mocht je hem niet kunnen fixzen , dan kan hij aan de muur, of gewoon bashen (niet kwalijk bedoeld natuurlijk):blast:

sjoerd5
5 oktober 2011, 23:01
Deze komt aan kop te zien uit de jaren 60.

DEA100MKIV
5 oktober 2011, 23:09
40/50 jr oud dus

wietse
6 oktober 2011, 07:41
De hals staat ook een beetje gekanteld tov het bovenblad


Grtz

dat is normaal, dat noemt men de halshoek, en egmond heeft een vrij uniek systeem om die aan te passen, onder dat afdekplaatje op de hiel zit een dikke schroef waar weer een veer achter zit, door aan die schroef te draaien kan je de halshoek aanpassen.
vaak kan je de bruggen bij goedkope egmonds niet in hoogte afstellen en dan stel je de aktie af door de halshoek aan te passen.
de lak zal wel de typische lakscheuren hebben net zoals bij deze egmond.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/egmondhollowmercy.jpg mooi zo laten geeft hem mojo hoort er gewoon bij.
de halzen is bij egmond echt een probleem.
voornaamste oorzaak is het niet juist frezen van het trussrod kanaal http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/egmondneck.jpg
jawel dat is een egmond hals zonder fretboard.(een getordeerde)
ik heb namelijk ook wel egmonds met een kaarsrechte hals.
dat weg zakken van de markers is ook veel voorkomend, je kan er beter een andere marker overheen plakken want er uit krijgen dat lukt alleen maar met een kleine scherpe schroevendraaier en dan beschadig je de boel.
wat ook wel wil is een klein gaatje in de marker boren en dan een schroefje er in te draaien dan druk je de marker er hiermee uit, nadeel die marker kan je dan niet weer gebruiken.

als de hals niet te erg getordeeerd is dan kan je door creatief de actie af te stellen hem nog wel redelijk bespeelbaar krijgen, en anders gebruik je hem voor slide.
slopen voor onderdelen kan ook nog altijd, alleen deze originele tuners doen op ebay al rond de 30 euro, de elementen, slagplaat en de tremelo zijn ook gezocht.
maar ik blijf dat zonde vinden, hang hem dan als een mooi conversation piece aan de muur want mooi is hij wel.

JoeV
6 oktober 2011, 08:37
De hals is niet overdreven getordeerd, de brug is bij deze in de hoogte verstelbaar dus door een beetje te spelen met die hoogte kan ik de kromming van die hals mss een beetje volgen.

Dat van die aanpasbare halshoek is dan eigenlijk wel goed gezien van de heren uit Best als het werkt :ok:

De kleine scheurtjes in de lak storen me niet, geeft idd wel mojo, enkel zijn er hier en daar echt wel wat gore plekken in de lak :dontgeti:

De verleiding is ook groot om ze met wat matzwarte lak en een rood accent hier en daar te lijf te gaan :blast:

bass blom
6 oktober 2011, 09:09
ik zou er gerust mee gaan klooien als ik jou was.
van enige vintage waarde is nauwelijks sprake.
nu niet en ik vermoed in de toekomst ook niet.

Harry
6 oktober 2011, 10:10
in geld misschien niet, maar ik zou zo'n gitaat origineel laten, al is het maar om een echte Nederlandsche Egmond te hebben! Leuk kadootje trouwens....

wietse
6 oktober 2011, 13:20
ik zou er gerust mee gaan klooien als ik jou was.
van enige vintage waarde is nauwelijks sprake.
nu niet en ik vermoed in de toekomst ook niet.

u zegt?

http://www.ebay.com/itm/Egmond-Rosetti-Solid-7-Beatles-Paul-McCartney-/270825181684?pt=UK_Musical_Instruments_Guitars_CV&hash=item3f0e7051f4

dit is natuurlijk te gek voor woorden want het is een bas van hetzelfde model als paul mccartney ooit een gitaar van heeft gehad, maar sommige egmonds zijn wel degelijk geld waard, hier in nederland niet zo zeer maar over de grote plas zeker wel.
daar is een 400/500 euro heel gewoon voor een electrische egmond.
ik schat dat de princess van de ts hier in nederland een 200/250 euro waard is.

bass blom
6 oktober 2011, 13:24
een ebay buy it now prijs en de echte marktwaarde zijn twee nogal eens flink verschillende dingen wietse en dat weet jij best :D

muziekschuur
6 oktober 2011, 13:43
Op de een of andere manier heb ik het idee dat deze gitaren WEL een waarde hebben en zullen krijgen...
Het klinkt me niet in de oren alsof de aangegeven issues niet te fixen zouden zijn.

Hoe is de klank?

Ik vind hem er ontzettend mooi uitzien trouwens. Zit de originele koffer erbij? Als de gitaar voorzichtig geschuurd wordt en opnieuw in de blanke lak, dan ziet de gitaar er weer als nieuw uit. Niet dat dat de beste manier is. Maar om aan te geven dat deze gitaar optisch in een goede staat is.

Als een luthier hier de hals heeft nagekeken, opnieuw gefret, misschien nieuwe betere trussrod, dan heb je hier wel een kikku gitaar.

JoeV
6 oktober 2011, 15:11
Ik denk dat ik er (latr) wel spijt van ga krijgen als ze ik ze zou overspuiten.

Het is volgens mij allemaal wel redelijk makkelijk herstelbaar. Ze heeft meer op zolder gelegen dan dat ze ooit is bespeeld (zouden zo maar eens de originele snaren kunnen zijn).
Ze zit niet in een koffer maar in een 'vintage' nepleren zak ;).

Ik ben niet van plan om ze te verkopen (zou ook niet eerlijk zijn tegenover die collega) dus de actuele marktwaarde interesseert me niet.

Buiten de gebroken topkam en de lak is er blijkbaar ook een stemsleuteltje krom (zitten per 3 aan elkaar). Maar dat moet voor mij niet per sé volledig origineel blijven.

De hals is echt wel een boomstam (veel dikker dan bij m'n les paul traditional).

Grtz

bass blom
6 oktober 2011, 15:17
egmonds staan al heel lang bekend als uber low budget dingen.
en als pijl en bogen, vanwege de kromme halzen.

JoeV
6 oktober 2011, 15:28
Dat heb ik ondertussen al begrepen maar er blijken hier en daar wel redelijke exemplaren tussen te zitten. Hopelijk heb ik een beetje geluk maar ik moet eerst de topkam herstellen en er nieuwe snaren op zetten om te zien wat de hals dan doet.

Antoon
6 oktober 2011, 15:32
Ga deze gitaar alsjeblieft niet "opknappen" in de zin van opnieuw proberen te verven of zo. Dan is er niets meer aan. Bij ons in de familie heeft ook iemand zo'n Egmond die van mijn overleden schoonvader is geweest. Of dat ding nou wel of niet bespeelbaar is doet er geen bal toe, iedereen moet er gewoon van af blijven en ik geniet iedere keer weer als ik het ding zie. Dat ding heeft nostalgische waarde en Egmond heeft betekenis gehad in de POP scene vroeger, ook al zijn het prullen. Lijm alleen die topkam weer vast en laat hem verder zo, dat ding heeft de tand des tijds doorstaan. Als je een goedkope bespeelbare gitaar wilt hebben kun je toch iets chinees dat pas gemaakt is kopen?

JoeV
6 oktober 2011, 15:51
Het gaat mij er helemaal niet om dat ik iets goedkoop wil hebben of zo, heb ondertussen wel wat duurdere en héél goed bespeelbare dingen. Ik zou ze graag terug bespeelbaar proberen te maken zonder ze drastish aan te passen (gewoon omdat ik het leuk vind om te doen). Ok hiervoor moet ik oa de tuners vervangen maar dat is voor mij niet echt een ramp. De lak zou ik ook graag terug mooi herstellen. Hoeft er niet nieuw uit te zien maar de lelijke plekken mogen er wel af.

Harry
6 oktober 2011, 15:58
die lelijke plekken zitten zeker op de achterzijde?

JoeV
6 oktober 2011, 16:12
die lelijke plekken zitten zeker op de achterzijde?

Ze zitten zowel op de achterkant als op de zijkant. De strap hing er nog aan en je kan duidelijk zien waar die strap jaren op de body heeft gelegen (op de strap zijn ook nog sporen te zien). Ze volledig opnieuw lakken zie ik niet metteen zitten . Mss lichtjes nat schuren of met staalwol-000 en daarna in de wax?

wietse
6 oktober 2011, 18:49
probeer het lichtjes met commandant, maar als het in de lak is getrokken dan kan je er weinig aan doen, een pinup sticker er overheen zou ik zeggen als het je echt stoort.
gooi de tuners trouwens niet weg, egmond verzamelaars betalen hier goed voor.

KingPin8
7 oktober 2011, 12:40
haha, supervet, heb hier ook een gekregen Egmond, een super oud lelijk akoestische poging tot gitaar. Heb me indertijd laten vertellen dat Eindhoven Musical Instruments de huisleverancier was.

Maar dat spul is dus allemaal oud omdat ze in 1983 ermee gestopt zijn?
Da's wel leuk om te weten :)

zoon van Piet
7 oktober 2011, 17:46
Heb me indertijd laten vertellen dat Eindhoven Musical Instruments de huisleverancier was.


Eh... Nee.
Egmond had niks te maken met EMI, maar met Musica, gevestigd in de Hooghuisstraat.

Little Jay
7 oktober 2011, 19:58
http://www.egmondguitars.nl/

http://www.gitaarnet.nl/content.php?104-egmondgitaren