PDA

View Full Version : SG zelf bouwen...ervaringen??



rockgod69
5 oktober 2011, 21:37
Ik ben een trouw lezer van het zelfbouwforum, en ik lees graag wat iedereen hier gebouwd heeft, wat een beauties komen er hier voorbij....
Ik heb al een poosje enorm GAS voor een SG, en dan wel zo een als Gary Louris (Jayhawks) bepotelt. weet niet precies wat voor één het is, maar hij lijkt veel op de Robby Krieger sinature (volgens mij)
Nou heb ik ook al een hele tijd enorm veel zin om een gitaar te gaan bouwen, vandaar ook de interesse in dit forum.
Laat ik nou vandaag op het lumineuze idee komen om mijn GAS aanval en mijn GBS aanval te combineren.
Ik wil dus nu zelf zo'n apparaat gaan maken. Sinds kort wat ruimte, en binnenkort veel tijd.

Ik heb al gezocht naar een zelfbouwverslag van een dergelijke SG, maar niet gevonden ( Ben een man, kanniezoeken...)

wie helpt me op weg? Bouwtekeningen, boodschappenlijstjes etc, etc. alles is welkom! alvast bedankt....


als ik ben begonnen komt er een uitgebreid bouwverslag, beloofd!

rockgod69
5 oktober 2011, 21:44
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/The_Jayhawks_2009.05.30_003.jpg/220px-The_Jayhawks_2009.05.30_003.jpg

deze dus...

aaronstonebeat
7 oktober 2011, 20:06
Hier (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) zit een bouwplan voor een SG bij.

Er is er ook wel eens een bij 'volg het bouwproces' voorbij gekomen; maar niet bijster vaak. Ik zal 'ns zoeken.

EDIT:
Bekijk dit onderwerp eens; SG door KoenB (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?110164-project-2-SG&daysprune=-1)

KoenB
7 oktober 2011, 21:03
Kijk dat vind ik nou leuk om te zien Aaron;)

Ik kan je op dit moment meteen alvast twee tips geven. Vast nog wel meer, die schieten me ongetwijfeld te binnen als je verder bent in je bouwproces.

- Maak je neck zo stijf mogelijk. SG's hebben over t algemeen een hele dunne neck, en de neck verdwijnt pas heel laat in de body en is daardoor relatief lang. Een mooi recept voor een boog, maar niet voor een gitaarhals. Misschien moet je daarom overwegen om carbon rods in de hals te werken, dit zijn een koolstofvezel staven die je hals meer stijfheid geven.

- Daarnaast zit de neck pickup ook direct tegen het fretboard aan, dus de hiel (tennon) van je neck wordt al heel snel 'verzwakt' door de holte voor de neckpickup. Probeer de holte voor de neckpickup zo ondiep mogelijk te houden. Een SG is een erg dunne gitaar, en je wil de verbinding van de neck/body zo stijf mogelijk hebben. Je neckpickup te diep infrezen betekent een aanzienlijk zwakkere verbinding, dus let daar extra goed op.

De sustain van de gitaar is ook te herleiden naar hoe stijf je algehele gitaar is van tuners tot brug. Dit is absoluut niet te enige factor die hierin meespeelt, maar wel een belangrijke.


Dit heb ik zegmaar een beetje the hard way geleerd. Mijn SG speelt lekker maar hij heeft echt een ontzettende rubberneck. Ik kan benden door een akkoord stevig te pakken en de hals te buigen. Het geeft best grappige mogelijkheden, maar ik had toch liever een stijvere constructie gehad. De sustain is opzich niet slecht, maar ik weet vrij zeker dat deze stukken beter zou zijn met een stijvere neck en neckjoint.

rockgod69
9 oktober 2011, 11:50
dat van dat zwabberen had ik dus al eerder gelezen, misschien dat daarom zo weinig mensen zelf een SG bouwen? Ik (guitar build virgin) vraag me af, wat is er op tegen om een iets dikkere SG met een iets dikkere hals te bouwen?
Mooie SG trouwens Koen!!