PDA

View Full Version : Metal-sound zonder typische metalpedaaltjes? Wie volgt?



Gerth
5 oktober 2011, 21:03
Na mijn beslissing om de Schecter toch te houden (zit door omstandigheden beetje in een "akoestische" bui maar zou mij zo een verkoop eeuwig beklagen...) leg ik mij terug beetje toe op het ruigere werk.

De Digitech Death Metal was zeker niet slecht en vond ik zelfs relatief veelzijdig door de zeer effectieve 3-band eq; ik miste enkel wat strakheid en definitie, vandaar is die met plezier kado gedaan.

Heb ook al wat gespeeld over mijn dochter haar Line6 Spider, die voor metal nochtans een "bevredigende" rectifier aan boord heeft, maar vreemd genoeg haal ik op dit moment het meeste plezier uit mijn Bad Monkey (over mijn aktieve monitor), zij het met de Low, High en Gain op het maximum; dit dan wat het échte ruige werk betreft; in meer gematigde settings kan deze in andere stijlen zeker voldoen als "crunchvervanging" voor een échte lampenbak.

De elementen in de Schecter hebben (zonder coil-tap) een voor passieve elementen een heel hoge output wat de verklaring moet zijn voor de toch wel metal-achtige distortion die ik uit de (daarvoor niet echt geschikte) Bad Monkey kan puren; dit echter zonder definitie te verliezen en zonder modderig te worden. Dit stuurt mij voor metal in de richting van bv. een Digitech Hot Rod; ook analoog, zelfde "bouw" als de Bad Monkey maar wel nog een stuk steviger - ze zullen elkaar ook wel nog wat kunnen helpen indien nodig ;).

Ik had op dit forum al eens gelezen dat sommigen onder jullie voor een metal-sound ook liever grijpen naar minder typische metal-pedaaltjes (en aanverwanten), onder andere om voormelde redenen, vandaar nu de gerichte vraag aan diegenen onder jullie wat jullie dan juist gebruiken en ook waarom...

Alvast bedankt!

Dirk_Hendrik
5 oktober 2011, 21:44
Definieer metalsound.
"Metal" pedaaltjes is imo meer marketing met de naam dan dat het ding ineens instant metal betekent. Volksstammen trappen er in.

Maar zonder?
Een nette, niet extreme, bak gain, al dan niet gevolgd door een een buizenbak helpt je meteen het metaldomein in. En ook daar geld dat minder gain vaak een betere sound oplevert dan alles willen dichtsmeren. Netjes gearticullerd spelen maakt je metalsound veel overtuigender dan die sound op basis van spullen en gain proberen te maken.

Mitch
5 oktober 2011, 22:05
Nou ben ik geen liefhebber noch een kenner, maar een fikse dosis bijtende treble en een scherpe attack door de gitaar zelf én stevige pickups zijn wat mij betreft de belangrijkste factor om tot een metalsound te komen. Zowel qua amp als pedaal heb je dan inderdaad niet echt een enorme bak gain nodig of een totaal gebrek aan mids om metal te klinken.

Gerth
5 oktober 2011, 22:27
Leuke reacties die mijn ervaringen toch wel bevestigen... Alvast bedankt!

Tankman
6 oktober 2011, 07:42
Ik gebruik meestal de drive uit mijn versterker, maar als ik deze niet mee heb gebruik ik een Blackstar HT-Dist als distortion. De Dist-X zou het meest geschikt voor metal zijn, maar deze klinkt zoals veel metal pedalen niet echt natuurlijk en is echt way over the top.

De HT-Dist vind ik met de juiste instellingen het meest als de distortion uit een goede buizenversterker klinken. Over een cleane buizenversterker klinkt hij helemaal te gek. Helaas moet ik hem meestal over cleane transistor barrels spelen, maar zelfs dan klinkt hij niet verkeerd.

Mijn reden is dus heel simpel. Ik wil natuurlijk klinkende distortion dat lijkt op die uit mijn Peavet 6505 benaderen als ik mijn amp niet mee kan.

tidalwave_sideburns
6 oktober 2011, 08:52
Als je al een actieve speaker hebt: ik heb een hughes and kettner tubeman met een vrij bruut 3e kanaal, kan zo met de redbox op de PA. Ik gebruik er een Boss FDR-1 pedaal voor, werkt prima.

Die Tech21 pedalen moeten ook zeer mooi klinken, hebben ook een mesa model. Misschien ook een google search waard.

onrust nv
6 oktober 2011, 11:07
Ik heb met een Tokai TMD-1 en de moog ringmodulator een van de allergrofste en smerigste deathmetal sounds weten te maken. Het is alleen goedkoper om gewoon een matalzone of deathmetal te gebruiken(en ook minder extreem).

wireman
6 oktober 2011, 11:19
Ook in METAL zijn diverse sounds te benaderen.. Als je goed luister is niet alles dichtgesmeerde gain..
Welke sound wil je benaderen? 70's Sabbath achtige dingen, 80's Maiden sound of de 90's Nu-metal?
Sepultura is net ff wat anders dan Metallica zeg maar...
Je hebt het over een Schecter gitaar.. Veel van de hardcore-brooklyn jongens gaan voor Schecter.. (Type o negative, Biohazard, Life of Agony)

lindstrom
6 oktober 2011, 12:22
Als het echt articuleren moet en retestrak en toch dynamisch moet klinken dan is er voor metal eigenlijk maar 1 pedaal waar ik aan denk. de Brunetti Mercury Box.

Niet goedkoop maar elke cent dubbel en dwars waard!

zoon van Piet
6 oktober 2011, 12:40
Metal zit m niet in de vervorming, maar in de eq..
Dus stapel net zo lang distortions en overdrives tot je niet meer durft en zet daar een eq-tje achter, liefst een met parametrisch middenregelaar. effe zoeken tussen 700 en pakweg 1500 naar het goeie punt en daar dan drastisch alles weghalen. Een akkoord aanslaan en wijsvinger en pink omhoog steken...

wireman
6 oktober 2011, 12:46
:blast: hahaha..... zo is het maar net!!!!

enne... de powerstand natuurlijk!!


Een akkoord aanslaan en wijsvinger en pink omhoog steken...

Gerth
6 oktober 2011, 12:49
Metal zit m niet in de vervorming, maar in de eq..
Dus stapel net zo lang distortions en overdrives tot je niet meer durft en zet daar een eq-tje achter, liefst een met parametrisch middenregelaar. effe zoeken tussen 700 en pakweg 1500 naar het goeie punt en daar dan drastisch alles weghalen. Een akkoord aanslaan en wijsvinger en pink omhoog steken...

Zeer interessant... bij het bekijken van wat pedaaltjes vroeg ik me bij de modellen met "sweepable" mids al af of je nu het best een bepaalde frequentie boost of juist best weghaalt om aan een metal-sound te komen (wat mijn sound betreft kan ik het best verwijzen naar Emppu bij Nightwish; vrij gedefiniëerd en goed ik de mix; zeker geen tonnen gain). Deze "sweep"-kwestie zou nog een apart topic kunnen zijn... :crazyhappy:

Ik kan jouw redenering wel volgen; door op de juiste frequentie alles weg te halen krijg je de fameuze scooped-klank zonder aan de (andere) broodnodige mids te raken om door de mix snijden.

Misschien zou een MXR Fullbore hier van pas kunnen komen... :blast:

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 14:54
Ja, heerlijk, metal-georiënteerde pedaaltjes waarbij je de mids kunt scoopen en je band gelijk de naam "Bee Hive" kunt geven. Leuk.
Naar mijn mening ligt een 'brutal sound' (ja-ja!) netjuist in de mids. Mids weghalen op een gitaar is net zoiets als gewoon maar niet spelen. De gitaar is een mid-instrument, vooral in de reguliere bandformaties.
Een bepaald spectrum compleet wegscoopen is onnodig, qua EQing is het toch zeker; less is more.

Gerth
6 oktober 2011, 15:41
Ja, heerlijk, metal-georiënteerde pedaaltjes waarbij je de mids kunt scoopen en je band gelijk de naam "Bee Hive" kunt geven. Leuk.
Naar mijn mening ligt een 'brutal sound' (ja-ja!) netjuist in de mids. Mids weghalen op een gitaar is net zoiets als gewoon maar niet spelen. De gitaar is een mid-instrument, vooral in de reguliere bandformaties.
Een bepaald spectrum compleet wegscoopen is onnodig, qua EQing is het toch zeker; less is more.

Dan toch beter een krachtig maar niet metal-georiënteerd pedaaltje met het liefst een "buisachtige" overdrive? Ben inderdaad niet op zoek naar een bijenkorf... Het zal dan toch nog een Digitech Hot Head worden, gezien deze een beetje als een "brute" Bad Monkey gezien kan worden en deze laatste mij vreemd genoeg op de extreemste instellingen al een zeer organische vervorming geeft die serieus in de buurt van de "metal-achtigen" gaat, zelf in de richting van wat ik zoek (zoals ik reeds zij, de klank van Emppu van Nightwish).

Lomeos
6 oktober 2011, 15:46
Naar mijn mening ligt een 'brutal sound' (ja-ja!) netjuist in de mids. Mids weghalen op een gitaar is net zoiets als gewoon maar niet spelen. De gitaar is een mid-instrument, vooral in de reguliere bandformaties.
Een bepaald spectrum compleet wegscoopen is onnodig, qua EQing is het toch zeker; less is more.

Een gitaar zonder mid is een sound zonder pit! :-)

Gerth
6 oktober 2011, 16:00
Maar het weghalen van een welbepaalde frequentie is wel totaal niet te vergelijken met het wegdraaien van àlle mids (bij een "klassieke" 3-band eq)...

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 16:21
Een gitaar zonder mid is een sound zonder pit! :-)
Bam! Quote-waardig, al doe ik niet aan quotes in m'n sig zetten.


Maar het weghalen van een welbepaalde frequentie is wel totaal niet te vergelijken met het wegdraaien van àlle mids (bij een "klassieke" 3-band eq)...
Nou ja, ik zie het nut er niet zo van in om een bepaalde band helemaal weg te draaien. Ook daar zit informatie in. Een beetje wegdraaien om de klank te shapen is iets wat handig is, maar zodra je een hele band weghaald krijg je naar mijn mening gewoon een minder complex geluid.

Ik ben zelf totaal geen fan van scoopen en dus eigenlijk ook niet van de muziek waar dat traditioneel bij hoort. Misschien komt het daardoor.

universe777
6 oktober 2011, 16:30
Metal zit m niet in de vervorming, maar in de eq..
Dus stapel net zo lang distortions en overdrives tot je niet meer durft en zet daar een eq-tje achter, liefst een met parametrisch middenregelaar. effe zoeken tussen 700 en pakweg 1500 naar het goeie punt en daar dan drastisch alles weghalen. Een akkoord aanslaan en wijsvinger en pink omhoog steken...
Right......... je bent zelf metal gitarist?

Liquid_Metal
6 oktober 2011, 16:52
Right......... je bent zelf metal gitarist?

Niet echt hè? Maarre, ik kan ook metal spelen op een Marshall van Angus Young, terwijl hij er echt geen metal uithaalt.
Over het algemeen vind ik metalsounds wat smoother dan rocksounds (zou het de naam zijn? :soinnocent:). Meer gain en minder mids als je het mij vraagt, maar wat er precies gebeurt weet ik niet.

Dirk_Hendrik
6 oktober 2011, 18:03
Right......... je bent zelf metal gitarist?

Oh ja. Tuulluk. Alleen Metal Gitaristen weten hoe je een Metal Sound Moet Maken :soinnocent:

Definieer Metal Gitarist? Is dat iemand die in een geheime broederschap is toegelaten en daarmee is ingewijd in de Wetenschap van Het Spelen Van Metal.

:stop:Djeez...


vervan in het bovenstaande metal gerust voor andere muziektijlen.

schwalbe
6 oktober 2011, 18:46
Voor metal pak ik de EHX little big muff erbij. Klein beetje mid eruit op de versterker en voila. Dus: probeer het eens met een fuzz; liefst een beetje een muff-achtige

LesPaul1612
6 oktober 2011, 18:48
Oh ja. Tuulluk. Alleen Metal Gitaristen weten hoe je een Metal Sound Moet Maken :soinnocent:

Definieer Metal Gitarist? Is dat iemand die in een geheime broederschap is toegelaten en daarmee is ingewijd in de Wetenschap van Het Spelen Van Metal.

:stop:Djeez...


vervan in het bovenstaande metal gerust voor andere muziektijlen.

Als je nog niet over je haar struikelt, ben je nog lang geen metalgitarist

onrust nv
7 oktober 2011, 11:32
Als handig kunt solderen is dit ook wel een brute distortion, leds om clipping te veroorzaken
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126776&page=11

Check de foto's maar erstaat er een op die echt helemaal over de top gaat.

interessander
7 oktober 2011, 11:43
Voor gebruik over een actieve monitor zoals met de Bad Monkey zou ik ook eens uitkijken naar de AMT electronics preamp serie. Deze zijn gebaseerd op versterkers zoals de JCM 800, 5150, Recto of een SLO en hebben een emulated out die direct naar de monitor kan.

Hier een vergelijkingsfilmpje, niet de beste sounds maar een overzicht van de verschillen en de mogelijkheden om er nog een booster voor te zetten (zou ook met de Bad Monkey kunnen):


http://www.youtube.com/watch?v=t9zwZefTRIU&feature=related

zoon van Piet
7 oktober 2011, 11:45
Right......... je bent zelf metal gitarist?

Ik kan zeggen dat ik op DOA heb gespeeld! is dat metal genoeg voor je? ;)
Maar D_H zei het al:

Oh ja. Tuulluk. Alleen Metal Gitaristen weten hoe je een Metal Sound Moet Maken

Definieer Metal Gitarist? Is dat iemand die in een geheime broederschap is toegelaten en daarmee is ingewijd in de Wetenschap van Het Spelen Van Metal.

Scooped mids blijven intrinsiek verbonden met metal. Ik heb zo ongeveer alle grootheden gezien ( op DOA, inderdaad) en was iedere keer weer blij verrast als een gitaar lekkere midjes liet horen. Je kunt het mooi vinden of leleijk, maar ik geloof dat 'mooi' sowieso niet echt een issue is in metal.

Jimwoud
7 oktober 2011, 11:45
Ik heb nu een tijd de Byang Metal End, dit is erg veelzijdig en niet zo duur. Beste metal pedaal wat ik gehoord heb. Maar gebruik toch liever de scheur uit m'n amps.

zoon van Piet
7 oktober 2011, 11:50
Misschien moeten we dat 'zonder typische metalpedaaltjes' van de topictitel even verduidelijken? Mij lijkt ieder pedaal waar iets van 'metal' op staat, een typisch metalpedaaltje..
(regelbevestigende uitzondering is de Boss HM-2 Heavy Metal, deze Moeder van alle Metalpedalen is meer strakkebroekenhardrock)

interessander
7 oktober 2011, 12:15
Misschien moeten we dat 'zonder typische metalpedaaltjes' van de topictitel even verduidelijken? Mij lijkt ieder pedaal waar iets van 'metal' op staat, een typisch metalpedaaltje..
(regelbevestigende uitzondering is de Boss HM-2 Heavy Metal, deze Moeder van alle Metalpedalen is meer strakkebroekenhardrock)

En voor de liefhebber zet je alles voluit en krijg je de zweedse death metal sound natuurlijk: http://youtu.be/b-1vcuKcXeI

DemolitionColorScheme
7 oktober 2011, 13:03
En voor de liefhebber zet je alles voluit en krijg je de zweedse death metal sound natuurlijk: http://youtu.be/b-1vcuKcXeI
Of anders voor Black Metal, deze!

http://www.youtube.com/watch?v=1WcsV7hQ1V4

interessander
7 oktober 2011, 13:12
Haha de valnot op de bas is goed! Mooie dingen trouwens die travis bean gitaren.

wireman
7 oktober 2011, 13:40
Hehe.. ZVP... Das best metal ja...

maar.. zoek het ook eens in de BYOC serie.. voor leuke bedragen leuke pedalen waar je ook richting metalsounds kan gaan.. Check de site eens...


Ik kan zeggen dat ik op DOA heb gespeeld! is dat metal genoeg voor je? ;)

Gerth
7 oktober 2011, 23:04
Misschien moeten we dat 'zonder typische metalpedaaltjes' van de topictitel even verduidelijken? Mij lijkt ieder pedaal waar iets van 'metal' op staat, een typisch metalpedaaltje..
(regelbevestigende uitzondering is de Boss HM-2 Heavy Metal, deze Moeder van alle Metalpedalen is meer strakkebroekenhardrock)

Dit was idd de bedoeling... Bedankt om ons allemaal terug eens op de sporen te zetten :seriousf: