PDA

View Full Version : Tom Petty : learning to fly



Watte?
5 oktober 2011, 19:56
Ik ken de akkoorden, de tokkelende gitaar enz.
Maar ik vind/kan het volgende niet :
vanaf 0:50 (http://www.youtube.com/watch?v=WowZLe95WDY) , de tokkelende gitaar die anders gaat.

Iemand die dat bepaald gedeelte (tab) weet ?

aaronstonebeat
6 oktober 2011, 11:11
Als ik het zo hoor, zou ik eens deze tonen proberen:

Fsus2: x-x-x-10-8-8
C: x-x-x-9-8-8
Am: x-x-x-9-10-8
G: x-x-x-7-8-7

Watte?
6 oktober 2011, 18:17
Wel, het lijkt er op, ik ga het wat instuderen ;)
Bedankt hoor :)

geert1976
9 oktober 2011, 18:55
Als ik het zo hoor, zou ik eens deze tonen proberen:

Fsus2: x-x-x-10-8-8
C: x-x-x-9-8-8
Am: x-x-x-9-10-8
G: x-x-x-7-8-7

Klopt ook.

normale schema voor dit nummer is F-C-Am-G, met dien verstande dat je alle akkoorden aanslaat, met de hoge E gefret op derde positie.

F: x-x-3-2-1-3
C: x-3-2-x-1-3
Am: x-x-2-2-1-3
G: 3-2-x-x-x-3

Watte?
10 oktober 2011, 21:06
Klopt ook.

normale schema voor dit nummer is F-C-Am-G, met dien verstande dat je alle akkoorden aanslaat, met de hoge E gefret op derde positie.

F: x-x-3-2-1-3
C: x-3-2-x-1-3
Am: x-x-2-2-1-3
G: 3-2-x-x-x-3
Je bedoelt toch dat ik dit moet tokkelen hé ?
Het strummen is idd F-C-Am-G

geert1976
10 oktober 2011, 22:48
Je bedoelt toch dat ik dit moet tokkelen hé ?
Het strummen is idd F-C-Am-G

Nee, de akkoorden die ik in mijn vorige post heb geplaatst, zijn de normale slagpartij:ok:

Mooie oefening voor je pink....

aaronstonebeat
10 oktober 2011, 23:32
Taaltijd.

'To strum' betekent volgens mij 'aanslaan'.

Kennelijk ook wel:

"strum Werkwoord
to play especially noisily and unskilfully on a piano or stringed instrument: “to strum a tune.”
pingelen"

Over 'tokkelen':

"tokkelen
1) Dichten 2) Herhaaldelijk aanraken 3) Manier van gitaar spelen 4) Snaren bespelen 5) Wijze van gitaar spelen"

Ik vond ook nog 'gedurig aanraken'.

Zowel het Engels als het Nederlands schieten hier tekort, naar mijn idee. Op een snaarinstrument als een piano ligt dat vrij eenvoudig, op een gitaar ligt het aanmerkelijk ingewikkelder.
Misschien snijden de termen 'aanslaan', 'raggen' ('rammen' :D) en 'tokkelen' meer hout. 'Aanslaan' lijkt me heel algemeen; bij 'tokkelen' heb je het over het precies aanslaan van gekozen snaren, na elkaar of tegelijk, terwijl bij het raggen de snaren eerder groepsgewijs worden benaderd bij het aanslaan.
In het Engels heb je ook nog 'to pick' ('kiezen'); wel duidelijk naar mijn idee tegenover 'to strum' (en ik heb zelf niet zo de connotatie 'especially noisily and unskilfully' bij het woord).

Maar 'strummen' vind ik wel zulk een lelijk Anglicisme :stop:

Naar mijn idee 'ragt' (maar dat vind ik toch niet het juiste woord) Tom de akkoorden in het begin en worden later de hoger tonen op die ander gitaar 'getokkeld', elke snaar apart, heel precies.
Dat zou met de vingers of met een plectrum kunnen, maar dat kan bij raggen ook.

Maar dat 'raggen' dekt de lading ook niet precies. Bestaat hiervoor een beter Nederlands woord?
Het Spaans heeft bijvoorbeeld een hele reeks termen om verschillende technieken op dit gebied aan te duiden.

Watte?
11 oktober 2011, 18:00
Nee, de akkoorden die ik in mijn vorige post heb geplaatst, zijn de normale slagpartij:ok:

Mooie oefening voor je pink....

ziehier wat ik bedoel (http://www.songsterr.com/a/wsa/tom-petty-learning-to-fly-guitar-tab-s15676t1)
gitaar 1 (de bovenste als je in de show mixer zit) dat bedoel ik met tokkelen
en die gaat de hele song maar door en door, maar in het echte lied gaat ie anders (op 0:50 zoals ik eerder aangaf)
gitaar 2 (de 2de bovenste in de show mixer) strumt .
en ja, er is ook een gitaar 3 enz ...

Sorry voor het woord "strummen" , laat ik het zacht "rammen" noemen :sssh:

mijn pink jaja ....

Watte?
20 oktober 2011, 22:36
Is dit niet juister ?

http://www.911tabs.com/link/?3588691
dit :
During the chorus it is much louder and changes to this:
F C Am G
E----------------------------
B---1~~~~~~~~~~~----1-----0~~
G-0-------------------2-0----
D----------------(2)---------
A----------------------------
E----------------------------

the note in () is NOT played in the song, but either way sounds fine
any corrections

Watte?
24 oktober 2011, 15:36
Ik krijg het ritme maar niet onder de knie INDIEN deze tabs juist zijn.
Hierbij zet ik nog eens een muziekstukje , je moet alle instrumenten uitschakelen behalve "Rhythm electric gitaar" en "hoofdstem" 't is van
1'.21" tot 1'.42" ...

http://www.karaoke-versie.nl/custombackingtrack/tom-petty/learning-to-fly.html

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 16:02
Klinkt als heel aardig in de richting; het zou er zomaar voor door kunnen gaan.

Maar wat krijg je niet onder de knie dan? 'Het ritme' is te vaag.
Als ik tel in achtsten hoor ik vooral accenten op:

1-e 2-e 3-e 4-e

Watte?
24 oktober 2011, 16:28
Klinkt als heel aardig in de richting; het zou er zomaar voor door kunnen gaan.

Maar wat krijg je niet onder de knie dan? 'Het ritme' is te vaag.
Als ik tel in achtsten hoor ik vooral accenten op:

1-e 2-e 3-e 4-e
Nu maak je het moeilijk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatsoort) voor mij ... Ben nooit naar de muziekschool geweest:sssh:

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 16:57
Maar dat is helemaal niet moeilijk in de zin van lastig te begrijpen. Vroeg of laat ontkom je er toch niet aan af en toe mee te tellen met de muziek.

Bij veruit de meeste populaire muziek kun tot vier tellen (soms tot drie), van het begin tot het eind; dan heb je een vierdelige maat, meestal aangeduid als 4/4.
Bij het liedje waarover we het hier hebben zit de L van Learning op 1 en T van To op 2 et cetera (Learning - to fly 3 - 4).
Elke tel kun je weer onderverdelen, in het onderhavige geval in ieder geval in tweeën; 1-2-3-4 wordt dan 1-e 2-e 3-e 4-e.
Als je meetikt met je voet op de tellen, komt je voet tussen de tellen steeds omhoog. Dat kan een prima compas zijn om op te varen.

Er is geen muziekschool voor nodig hoor.

geert1976
24 oktober 2011, 19:38
Ik krijg het ritme maar niet onder de knie INDIEN deze tabs juist zijn.
Hierbij zet ik nog eens een muziekstukje , je moet alle instrumenten uitschakelen behalve "Rhythm electric gitaar" en "hoofdstem" 't is van
1'.21" tot 1'.42" ...

http://www.karaoke-versie.nl/custombackingtrack/tom-petty/learning-to-fly.html

http://www.youtube.com/watch?v=s5BJXwNeKsQ&ob=av2e

Check zijn clipje maar eens, hier zie je dat hij de pink gebruikt, op alle akkoorden om de hoge E te fretten op de derde positie.

Watte?
24 oktober 2011, 20:16
Het begint te dagen hoor, idd met de pink , de hoge E te gefret op de derde positie . Wat die maten betreft, ik moet spontaan aan "Gloria" van "Them" denken als ik tot 4 tel, prima song om dat te oefenen :crazyhappy:
Bedankt iedereen ;);)

Verbeter mij dat ik verkeerd ben hé , Gloria is toch tot 4 ? (zijn maar 3 akkoorden, maar dit totaal terzijde, het ging immers om Tom Petty, 't is maar of ik de goeie weg insla).

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 21:55
Verbeter mij dat ik verkeerd ben hé , Gloria is toch tot 4 ? (zijn maar 3 akkoorden, maar dit totaal terzijde, het ging immers om Tom Petty, 't is maar of ik de goeie weg insla).

Klopt helemaal :cheerup:


| Glo-o- ri-a | G-L-O-R-I-A |
| 1 -e 2-e 3-e 4 -e | 1-e 2-e 3-e 4-e |