PDA

View Full Version : Jose Master volume



Thiez
5 oktober 2011, 19:29
Ik wil in mijn versterker project misschien een Jose Mastervolume gaan gebruiken. Nu is er op internet maar heel weinig informatie te vinden over de jose mastervolume.
Ik vind verschillende manieren van aansluiten. Uiteraard kun je ontelbaar veel mogelijkheden verzinnen wat betreft clipping maar ik vroeg me af of er verschil zit in de volgende schema's. De schema's heb ik zelf even snel in multisim getekend en heb niet gelet op weerstandswaarden. De weerstanden vormen samen een potmeter maar ik heb hem even zo neergezet om duidelijker te zien wat het schema doet.
Bij het linker schema staat het ingangsignaal rechtstreeks gekoppeld aan de diodes en wordt dan pas verminderd door de potmeter. Bij het rechter schema wordt het ingangsignaal eerst gedeeld door de volume pot en komt het lagere voltage op de diodes.
De diodes gaan pas clippen zodra een bepaald voltage bereikt wordt, de sinus wordt dus afgevlakt. Bij laag volume zal het rechter schema dan dus toch niet meer clippen?
Je zou juist verwachten dat je bij lager volume diode clipping wilt en bij hogere volumes is het minder nodig bij een buizenversterker toch?

Edit: ik zie net dat ik in en uitgang signaal het omgewisseld. Bovenaan is het inkomende signaal.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ISGMJIHN.jpg

cluseau
5 oktober 2011, 23:41
.....ik vroeg me af of er verschil zit in de volgende schema's.....

Thijs, de door jouw voorgestelde zeners zijn 7.5V=. Eerst maar even in het algemeen, De zener zal gaan geleiden boven de 7.5V in de ene richting en bij 0.6V in de normale doorlaatrichting. Omdat ze antiserieel zijn geschakeld zal een sinus signaal van 7.5 + 0.6 worden afgekapt Dit geldt dan voor de enkele topwaarde.

In het linker schema zal je dus clipping gaan horen zodra je signaal boven 16.2Vtt komt. Het clippen is niet afhankelijk van de potmeterstand maar van de gain in de voorgaande trappen. Hij clipped dus eigenlijk afhankelijk van de ingestelde gain. Dit signaal voer je dan aan een potmeter waarmee je het uiteindelijk geclipte signaal in volume kan regelen.

In het rechter schema gebeurt hetzelfde vwb de werking van de diode's maar hier kun je het moment van clippen instellen maar niet het uitgangssignaal zonder het clippen daarmee op te heffen. Niet de bedoeling denk ik.

Thiez
6 oktober 2011, 10:20
Frans, bedankt voor de uitleg. Mijn vermoeden was dus wel goed alleen de goede technische onderbouwing miste nog wat haha. In principe hebben de clipping en de volume pot bij het linker schema niks met elkaar te maken. Je kunt net zo goed heel het clipping gebeuren los van de pot zetten tussen signaal en aarde toch? (zoals bij bijvoorbeeld de silver jub)

cluseau
6 oktober 2011, 10:33
Je kunt net zo goed heel het clipping gebeuren los van de pot zetten tussen signaal en aarde toch? (zoals bij bijvoorbeeld de silver jub)

Yep, clipping is daar (links) afhankelijk van het aangeboden signaal niveau. De pot regeld alleen het niveau van het afgenomen signaal maar beinvloed niet de mate van clipping.

Thiez
14 november 2011, 11:08
Ik zat hier nog eens even over te denken en nog even terugkomende op de jose master.
Deze moet je dus eigenlijk wel ten allertijde schakelbaar maken anders ga je nooit meer een fatsoenlijke clean uit je versterker halen? Ik bedoel, aan het eind van je keten zit het signaal al redelijk snel boven de 16Vtt toch?
Dus je krijgt al heel snel clipping op je kanaal als je de jose master niet uit kan schakelen.

HaroldA
2 november 2012, 15:58
He Thiez, heb je hier nog ooit iets mee gedaan?

Ik heb ook al wat info gevonden over de Jose Master, maar die spreken elkaar ook weer tegen. O.a. dat de Zener 20V is en dat de 2e diode een gewone 1N4001 is ...

Thiez
2 november 2012, 18:42
Ik heb er nog niks mee gedaan maar dat ga ik wel doen. Ik heb een keer op youtube een filmpje gevonden waar iemand echt ultieme 80's marshall sound had. Die heb ik benaderd wat hij had gebruikt en hij had een 20v en een 18v zener diode. Dus dit zijn de waardes waar ik mee ga starten. De dioden staan trouwens gewoon in serie (tegenover gestelde richting) over de 1e en de 3e poot van de pot. Dus in principe gewoon voor je mastervolume een diode clipping.

Chris Winsemius
7 november 2012, 20:05
die MV is puur de mv van de boost-sectie in de JA-mods die op internet te vinden zijn
gehele werking sound is afhankelijk v/h platform en de rest v/d mod

bij de meeste JA-mods (ik gebruik er zelf eentje v/e reverse-engineerd pre metalface exemplaar, niet die van het internet) is het ook en vooral van belang dat de voedingsspanning naar de preamp lager is dan bij stock Marshalls.

clean bij een JA-mod: beide gainregelaars lager instellen of (indien echt alles ok is en je ook nog een goeie OT hebt): mbv. gitaarvolumeregelaar en/of hoe hard je de snaren aanslaat

Thiez
7 november 2012, 20:18
die MV is puur de mv van de boost-sectie in de JA-mods die op internet te vinden zijn
gehele werking sound is afhankelijk v/h platform en de rest v/d mod

bij de meeste JA-mods (ik gebruik er zelf eentje v/e reverse-engineerd pre metalface exemplaar, niet die van het internet) is het ook en vooral van belang dat de voedingsspanning naar de preamp lager is dan bij stock Marshalls.

clean bij een JA-mod: beide gainregelaars lager instellen of (indien echt alles ok is en je ook nog een goeie OT hebt): mbv. gitaarvolumeregelaar en/of hoe hard je de snaren aanslaat

Bedankt voor de info Chris. Als mijn zelfbouw project af is ga ik eens een beetje experimenteren met mods.