PDA

View Full Version : Sultans of swing mogelijk voor mij?



blackie91
5 oktober 2011, 16:04
Ik speel nu 1 jaar gitaar. En begin nu een beetje te rotzooien met barre akkoorden. Maar is de sultans of swing een heel moeilijk nummer? Ik bedoel moet je daar 3 jaar gitaar ervaring voor hebben of valt dit mee?

Ik speel nu een beetje nummers zoals: under the bridge van red hot chillipeppers, John Mayer - Heart of life (in barre).

Sultans of swing van de dire straits vind ik zo'n geweldig nummer. En wil dat gewoon kunnen. Maar is deze erg moeilijk of is hij te doen?

barno
5 oktober 2011, 16:06
de akkoordjes stellen niks voor, de licks tussenin en de solo zijn meer stuff voor gevorderden, te meer daar je het pas echt goed speelt the fingerpicking way zoals MK zelf

Martijn-w
5 oktober 2011, 16:14
Je komt er maar op 1 manier achter, proberen!

Harald
5 oktober 2011, 16:56
Och, als Mark Knopfler het ka.. hang on, die is stiekem best goed :sssh:

Zolang je de basis barree grepen kent, majeur en mineur vanaf de E en A snaar kun je heel wat van het oude repertoire qua slaggitaar spelen. Listige nummers als Southbound Again uitgezonderd uiteraard. Daar is Marks liefde voor Chet Atkins overduidelijk te horen. Maar aangezien het gitaarwerk in dat nummer veel te leuk is is dat nooit een hit geweest. Sultans of Swing, Tunnel of Love en nog een stel van die eerste drie platen, lukt prima met die 4 grepen, en een paar open akkoorden erbij.

De solo's... als je Mark's stijl overtuigend wil neerzetten zit er wel een kleine studie fingerpicking bij. (ringvinger niet gebruiken) De typische rakes die hij speelt kunnen wel met plectrum, maar het geluid krijg je zo niet voor elkaar. En het snelle repeterende riedeltje in de tweede solo van SoS is fingerstyle zelfs makkelijker, dan met plectrum.

De hele solo, na één jaar... als je 8 uur per dag speelt, who knows, maar voor de meeste mensen zal dat tegenvallen. Pak er evt. stukjes uit. De akkoorden fills die zo mooi zijn bij de zanggedeeltes, mits fingerstyle gespeeld, is dat wel goed te doen.

Qua solo's. waarom niet beginnen met de elektrische gitaarsolo (met die mooie delay in tempo met de muziek) van Romeo and Juliet. Die is een stuk simpeler, en je kan het aanslag techniekje al wat oefenen, net als de andere basistechnieken.

-fingerstyle duim, en twee vingers
-akkoorden kennen, veel van die solos gebruiken arpeggios op akkoorden die in eens worden neergezet, net als de rakes die hij speelt
-mooie bends
-basis scales, majeur mineur penta
-enige vingervlugheid, in beide handen. Maar geen Vai toestanden.

en vooral heel veel soul in je spel

Dan zou je een eind moeten komen. Maar de meeste mensen hebben dat niet allemaal paraat op het nivo waar je het nodig hebt, na een jaar spelen.

humbucker
5 oktober 2011, 17:40
Under the bridge en Sultans of swing zijn, hoewel compleet verschillend, qua moeilijkheidsgraad wel vergelijkbaar imo!

Harald
5 oktober 2011, 18:33
hangt er van af wat je ervan speelt, en hoe. De solos in SoS vereisen toch wel wat vingervlugheid. De partijen bij de RCHP hier vallen toch wel mee. De SoS solo moet ook note for note. Het is maar de vraag of de RCHP partijen ook note for note gespeeld worden door TS. Qua slag is SoS makkelijker dan die arpeggio partijen in RCHP.