PDA

View Full Version : Emppu Vuorinen (Nightwish)... ESP met relatief "brave" elementen... topicje waard?



Gerth
5 oktober 2011, 15:51
Bovengenoemde speelt live dus meestal op zijn ESP, uitgerust aan de brug een SD TB-5 (en verder nog een SHR-1n in het midden en een SH-2n "Jazz" aan de hals), wat nu toch niet direkt een "klassiek" metal-element is (voor de rest zou zijn sound vooral bepaald worden door een Dual Rectifier over een Marshall-cab en een gemodde Boss MT-2)

Voor ik dit wist vond ik al dat onze Emppu een zeer "evenwichtige" en warme metal-sound had, ondanks de toch wel duidelijk aanwezige hoge mids/treble, en dat ie indien nodig ook een strak palm-mute-soundje tevoorschijn kan tonen...

Een TB-5 wordt bij SD beschreven als een "hete PAF" (passief), wat misschien juist zorgt voor een "niet steriele sound" die dikwijls verweten wordt aan typische metal-elementen? Wat mij betreft zou dit als brugelement misschien wel eens de ideale tussenweg tussen warm en hard kunnen zijn...

Ik overwoog de "Jazz"-HB al een tijdje aan de hals van mijn Schecter, in combinatie met een JB ofzo, maar vind de TB-5 nu toch ook wel een sterke kandidaat.

Iemand hierover een mening? Alvast bedankt!

Orpheo
5 oktober 2011, 16:12
de duncan custom (sh5 dus) en de jazz worden juist heel veel gebruikt in de metal-kant. de jazz omdat ie zo transparant en heel duidelijk ieder nootje weergeeft, en de custom omdat ie zoveel mids heeft en lekker agressief is.

ik vind de jazz-n wat soft, de jazz-b heb ik veel liever in de brug. die paar extra winds op de bobbins geven 'm iets meer power. niet eens meer mids, maar iets meer ballen.

de custom vind ik zelf redelijk. tis mijn ding niet. k vind 'm met een alnico5 of alnico8 tig keer beter. ben niet de enige, op het duncan-forum is er zelfs een 'custom 8 appreciation topic'. haha.

maar goed. wat 'is' een metal element? de pickups van john petrucci zijn niet bijzonder hot, de dave mustaine-set is de jb en jazz, maar dan actief (niet eens meer output,alleen wat stiller, sterieler, killer).

Ted Nugent speelt zijn hakketak metal op een hollowbody met PAFS.

George Lynch gebruikt een superlowoutput element, de screamin demon en de superV.

dus, wat is 'het' element voor metal? geen idee. om woody allen te citeren: meah, whatever works... man!

Terminus
5 oktober 2011, 17:48
De Custom wordt erg vaak gebruikt voor metal, ze worden onder andere door Textures, Annihilator en Lamb of God gebruikt.
Met de metalversterkers van tegenwoordig kan je met vrijwel elk element genoeg gain krijgen. De Custom is trouwens vrij hot dus echt een vintage element is het niet.

Dat hij een vrij tam neckelement gebruikt is ook niet zo gek, dat doet een groot deel van de metalgitaristen. Met distortion krijg je uit een vintage humbucker een prima geluid terwijl je cleans er veel beter op worden dan als je een high output element zou gebruiken.

E-J
5 oktober 2011, 21:58
Die gasten van Metallica spelen live ook steeds vaker op 1959-1960 Les Pauls met PAFjes... :sssh:

Kan me voorstellen dat sommige de versterker het werk laten doen en dan low output pickupjes gebruiken...

Bijl
5 oktober 2011, 22:14
Aan het eind van de jaren tachtig had je niet veel andere keus dan een JCM 800 kopen en die flink op z'n donder geven met een dikke pickup en een overdrive ervoor. Dat is nu anders, zoals Terminus ook aangeeft. Het valt me wel op dat het besef en daarmee de behoefte aan andere pickups bij de grote massa zo vreselijk traag gaat. Maar ja, massa is traag, zei m'n natuurkundeleraar altijd. Ik vind de keuze aan goede metalgitaren met goede passieve pickups (Seymour, DiMarzio) ook belabberd.

Ik prik tegenwoordig mijn gitaar met JB of Invader in de brug zo in de versterker, niets ertussen. De Invader heb ik wat lager afgesteld zodat de output een beetje overeenkomt met de JB.