PDA

View Full Version : ontwerp-vraagje



Orpheo
5 oktober 2011, 13:45
heren (en dames),

ik heb bijna een half jaar geleden 2 les pauls besteld bij warmoth. ik heb ze gelakt, en over een week of wat ga ik ze polijsten. de kleur is supermooi gelukt, en ik weet ook al welke tuners (planet waves locking of gotoh locking) en pickups (customwound zhangbuckers) ik erin ga doen. natuurlijk ga ik weer kiezen voor goud, omdat ik chroom en nickel niet mooi vind.

Edoch, de brug. dat is een probleem. Ik merk dat ik een trem heel graag heb, dus deze 2 krijgen ook een trem. maar welke? ze kunnen een gotoh floyd krijgen, maar ik vind floyds niet echt mooi. niet omdat het een floyd-op-lp is, maar ik vind ze te agressief qua uiterlijk. Ik weet dat Schaller 2 trem's heeft die op de floyd-studs passen, maar ik vind die ook niet mooi, en ik wil een locking brug, omdat locking altijd finetuners heeft. een non-locking brug met finetuners is dan eigenlijk zinloos, en dat is dan weer een variatie op de floyd (maar zonder locking schroef) en ik vind floyds niet mooi, zoals ik al zei.

dus... deze trem is best of both worlds:

http://www.guitarworld.com/files/imagecache/featured-node/www.super-vee.jpg

hij heeft een redelijk retro-look, is sipel te retrofitten zonder teveel issues, ik kan m'n eigen dive-only mechanisme erop monteren, ik kan er een eigen full-lock-mechanisme bij gebruiken, en hij klinkt ontiegelijk goed. Als Eric Johnson en Carl Verheyen dit product endorsen, en het een van de beste trems aller tijden noemen, denk ik dat je dit wel een topper mag noemen.

Het probleem is: hij is niet in het goud te verkrijgen.

Zouden jullie 'm dan maar in het chroom nemen, en de kleur voor lief nemen, en de rest wel gewoon goud doen (als je speelt zie je de brug toch niet is mijn idee), of toch kiezen voor de gotoh floyd, die welliswaar er lelijker uitziet en minder klinkt, maar wel in het goud te koop is?

nog een voordeel is dat de supervee geen studs en messen heeft die kunnen slijten, of iets dergelijks. de stalen veer tussen de body en de trem is bijzonder slijtvast; hij wordt niet bot, en zal niet breken, omdat het getemperd staal is. Er is hier op dit forum nog ergens een oud draadje, waarin ik dit bespreek met een forummer die heel veel verstand heeft van metaalbewerken (metalurgie had ie gedaan, geloof ik), en volgens de bouwers (en de bronnen die ik erop nageslagen heb) kan je inderdaad een stuk staal zo bewerken dat het als veer kan fungeren zonder dat metaalmoeheid op zal treden.

Ik ga 'm niet gebruiken met een locking nut, maar met locking tuners (de brug sowieso! ongeacht of het een floyd of superVee is) en graphtech nut. Ik gebruik dat nu op m'n strat, flattop LP en m'n andere 2 trem-les pauls, en dat werkt voor mij ideaal. zeker icm locking brug en finetuners (dat hebben m'n andere 2 LP's dan niet, die hebben hipshot bruggen).

omdat ik op die 2 andere les pauls de finetuners mis, en ik merk dat bij dives de snaren toch heen en weer bewegen in de tremolo zelf, denk ik dat een systeem waarbij de snaar bij de brug zelf al gelockt word, met finetuners, voor mij het beste werkt (wat ik dus bevestigd zie met m'n strat en flattop LP, die precies die setup hebben).

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde even alles uitgelegd hebben, om zoveel mogelijk vragen voor te zijn :)

Orpheo
5 oktober 2011, 13:46
edit: en je kan veel makkelijker intoneren met de superVee en per zadel de actie afstellen.

try that with a floyd! ;)

TimS
5 oktober 2011, 13:50
Laagje goud op de brug laten maken? Ik zag een keer in een MP advertentie dat iemand dat met een LP brug had gedaan.

Orpheo
5 oktober 2011, 14:03
Laagje goud op de brug laten maken? Ik zag een keer in een MP advertentie dat iemand dat met een LP brug had gedaan.

heb ik naar zitten kijken, maar het moet dan vergulden zijn, en hoe zoiets moet, weet ik (nog) niet. iets met bladgoud denk ik. anodiseren kan als het aluminium is, maar dan moet de chroomlaag er af. en dat moet dan dus voor de zadels (kloteklus om te schuren, weet ik uit ervaring!) en de brug etc etc...

Fiendish
5 oktober 2011, 14:26
Ik zou dan toch voor chroom gaan en kijken of je hem ergens kunt laten vergulden door een professional, en met een beetje geluk vind je een bedrijf waar je de onderdelen niet opgeschuurd hoeft af te leveren.
Let wel, die veren zou ik niet laten vergulden, dat bladgoud is daar met een keer aanspannen weer af, liever ergens wat gelijksoortige veertjes in goud vandaan halen.

Nagramoth
5 oktober 2011, 14:37
Ik heb eens een offerte opgevraagd voor het ontchromen en vernikkelen van gitaaronderdelen. Zie www.chroomwinkel.nl. Ook voor ontchromen

Als ze kunnen vernikkelen, dan kunnen ze waarschijnlijk ook vergulden. Maar professineel laten ontchromen is wel een eerste vereiste denk ik...

Thiez
5 oktober 2011, 14:38
Kun je niet de fabrikant van supervee mailen en vragen of het mogelijk is hem in het goud te krijgen en zo niet of je een blanko exemplaar kan krijgen (zonder chroom) om hem zelf te laten nabewerken voor een gouden afwerking?

Orpheo
5 oktober 2011, 14:46
Kun je niet de fabrikant van supervee mailen en vragen of het mogelijk is hem in het goud te krijgen en zo niet of je een blanko exemplaar kan krijgen (zonder chroom) om hem zelf te laten nabewerken voor een gouden afwerking?

dat heb ik natuurlijk gedaan... ;)

de veer zou ik inderdaad ook niet vergulden, niet echt zinvol.

Het schijnt wel heel, heel, heel duur te zijn. en dan bedoel ik: DUUR. ook SuperVee zelf wil 't niet doen.

Orpheo
22 oktober 2011, 16:33
bump. ik heb een nog mooier ontwerp gevonden.

http://guitarworks.thestrandbergs.com/wp-content/IMG_3579.jpg

http://guitarworks.thestrandbergs.com/2010/12/04/tremble-my-heart/

het kost echt een lieve duit. maar... je hebt dan wel een trem die of licht af te stellen is (jazzmaster) of zwaar (floyd) met gelijke veerspanning, moeiteloos te wisselen is van lefty naar righty, superlicht is (1/3 tot 1/4 van het gewicht van een floyd!), intoneerbaar is zonder gekloot. en: er veel beter uitziet op een LP. ik neem 2x een gouden versie.

hij draait overigens niet over messen maar needlebearings.

frekie
22 oktober 2011, 21:17
Sonduh, moet je een heel stuk wegfrezen uit je mooie LP. Ik zou zeggen Washburn Wonderbar, Matsumoku Japan early 80s vintage. Kan je zo op een platte body schroeven zonder frezing. OK een LP heeft een gewelfde top, moet je toch wat hout weghalen. Probleem is wel, hoe kom je er nog aan anno 2011. Schijnt erg goed te zijn.

Orpheo
22 oktober 2011, 21:24
Sonduh, moet je een heel stuk wegfrezen uit je mooie LP. Ik zou zeggen Washburn Wonderbar, Matsumoku Japan early 80s vintage. Kan je zo op een platte body schroeven zonder frezing. OK een LP heeft een gewelfde top, moet je toch wat hout weghalen. Probleem is wel, hoe kom je er nog aan anno 2011. Schijnt erg goed te zijn.

De lp's waar t bij mij om gaat hebben n carved top. Verder, ze zijn al gefreesd voor n trem. Mooi, ik zal dus nooit weten en missen wat de tone was met vaste brug.

En ik vind de wonderbar n ramp. En lelijk.