PDA

View Full Version : VHT special 6 buizenwissel



rasselbock
5 oktober 2011, 11:48
Net een VHT special 6 (6 watt) gekocht en gisteren uitgeprobeerd in de oefenruimte. Hij kwam zowaar door de mix heen!
Overdrive pedalen verwerkt ie erg lekker, Ik vind alleen dat hij wat te hard overstuurt van zichzelf.

Nu wil ik graag andere buizen proberen, want de standaardbuizen klinken niet héél slecht, maar dat kan stukken beter volgens mij.
Wat raden jullie mij aan, qua combinatie? Ik wil niet dat het ten koste gaat van het volume, maar gewoon wat minder oversturing.

De standaard buizen zijn een 12AX7 en een 6V6


groet,
Tim

stikel
5 oktober 2011, 16:21
Waarom geen Ultra versie en welke cab gebruik je ? Met je buizenvraag kan ik je helaas niet helpen.

peter_heijnen
5 oktober 2011, 16:56
Voor minder oversturing zou je denken aan een 12at7, echter de oversturing die jou stoort zit waarschijnlijk vooral in de eindbuis....

rasselbock
5 oktober 2011, 22:19
@Peter: dus zou je dan een 6L6 eindbuis aanraden? en dat samen met een 12AT7, lever ik dan volume in of alleen oversturing?

Gearjunkie
5 oktober 2011, 22:22
Oversturen is toch inherent aan een kleine buizenversterker die vol open moet om door de mix te komen?
Ik denk dat een buizenwissel positief kan zijn, maar ook maar marginaal. De speaker die je gebruikt maakt veeeel meer verschil.

stikel
6 oktober 2011, 02:07
Oversturen is toch inherent aan een kleine buizenversterker die vol open moet om door de mix te komen?
Ik denk dat een buizenwissel positief kan zijn, maar ook maar marginaal. De speaker die je gebruikt maakt veeeel meer verschil.

Tja en ik zou graag weten welke. O ja en waarom geen Ultra. M.i. meer mogelijkheden voor een paar tientjes meer.

Midwolda
6 oktober 2011, 06:23
Ik weet niet wat er nu in die amp zit, maar een speaker van 99+ dB/m noem ik hoog-rendement.
Een Eminence Ragin Cajun komt op 100, meen ik, en dat verschil merk je echt.

peter_heijnen
6 oktober 2011, 10:08
@Peter: dus zou je dan een 6L6 eindbuis aanraden? en dat samen met een 12AT7, lever ik dan volume in of alleen oversturing?
Als er zomaar een 6l6 in kan zou ik daar zeker mee beginnen, dat levert iig meer volume op of anders minder vervorming bij gelijkblijvend volume (volumeknop niet op 10 ;)...).

Daarna zou je dan nog die 12at7 kunnen proberen.

En btw, sowieso is de stelregel: nooit meer dan een ding tegelijk veranderen!

rasselbock
9 oktober 2011, 14:38
Tja en ik zou graag weten welke. O ja en waarom geen Ultra. M.i. meer mogelijkheden voor een paar tientjes meer.

Ik kreeg het idee dat daar vooral meer mogelijkheid tot oversturing in zit. Ik vind hem met een overdrive pedaal lekker klinken, maar vol open geeft ie wat teveel scheur naar mijn mening. Clean kom ik dan net niet door de mix in de oefenruimte. Dus ik wil graag iets meer cleane power, die vol open een mooi clean met een randje geeft, waardoor ik een lekkere overdrive kan krijgen met een pedaal.

rasselbock
9 oktober 2011, 14:41
Als er zomaar een 6l6 in kan zou ik daar zeker mee beginnen, dat levert iig meer volume op of anders minder vervorming bij gelijkblijvend volume (volumeknop niet op 10 ;)...).

Daarna zou je dan nog die 12at7 kunnen proberen.

En btw, sowieso is de stelregel: nooit meer dan een ding tegelijk veranderen!

Dinsdag bij de repetitie ga ik effe kijken hoe hij met een 6L6 uit mijn Fender Pro Reverb klinkt. Ik kan hem ook proberen met een 12AT7 uit die versterker. Dank voor de tips, ik ga ermee experimenteren!

rasselbock
13 oktober 2011, 14:41
Dinsdag bij de repetitie ga ik effe kijken hoe hij met een 6L6 uit mijn Fender Pro Reverb klinkt. Ik kan hem ook proberen met een 12AT7 uit die versterker. Dank voor de tips, ik ga ermee experimenteren!

Van de 6l6 wordt ie weer iets te bright vind ik. De mooiste combinatie vind ik de 12at7 met een 6v6, beetje cleaner, maar wel warmer/dikker.

dank voor de reacties!

peter_heijnen
14 oktober 2011, 10:17
Ja smaak he. Mijn combo heeft het afgeloppen jaar voornamelijk op een 6v6 gedraaid, maar nu heb ik er weer een 6l6 in.

Maar los van de sound, gaf de 6l6 nog een verbetering mbt de vervorming?