PDA

View Full Version : Perfectie gitaar.



fender60
5 oktober 2011, 10:50
Elke keer hetzelfde met mij. Ik koop een gitaar en dan begint de ellende.
Ik kocht nu een resonator van hofner. (RG-SPIDER RESONATOR HCT-RG-VN) Thuisgekomen vd winkel begon ik de zaak op te meten. De hals had 1mm meer naar rechts moeten staan op de body. De afdekking vd conus moest iets meer gedraaid zijn. De metalen brug zit één mm iets te veel naar links verankerd enz enz. Ik weet dat zo'n dingen gemaakt worden met de nodige 'tollerantie' bij montage. En toch kan ik er niet mee overweg. Mijn zoon helpt mijn gedachten dan; "paps, je houd van vintage gitaren, dit hoort erbij."
En dan dat contrast: die klank is de mooiste resonator-klank ooit gehoord.
Een warme 'bruine' klank . Ik hoor échte deltablues...
Nog iemand met dat probleem? Of een visie hierover?:(

bass blom
5 oktober 2011, 10:57
als dat elke keer weer gebeurt neem dan voortaan duimstokken en schuifmaten en micrometers mee naar de winkel voor je iets koopt :D

fender60
5 oktober 2011, 11:16
beste bass blom, dank voor je snelle reply.
Ik veronderstel dat je daarme bedoeld dat een gitaar altijd wel ergens mankeert. Ik weet wel, het is allemaal handwerk of machinaal. Bij dat laatste zou je toch veronderstellen dat alles heel goed kan? :dontgeti:

bass blom
5 oktober 2011, 11:26
beste bass blom, dank voor je snelle reply.
Ik veronderstel dat je daarme bedoeld dat een gitaar altijd wel ergens mankeert. Ik weet wel, het is allemaal handwerk of machinaal. Bij dat laatste zou je toch veronderstellen dat alles heel goed kan? :dontgeti:

alles binnen bepaalde toleranties, of het nou met de hand of een machine gedaan is.
maar als dat scheef staan van de hals te erg is, terugbrengen.
of van te voren beter checken, dat bedoel ik.
nu miepen is mosterd na de maaltijd.
maar dan weer wel, als hij zo goed klinkt.. tja, dan heb je een dilemma :D

zoon van Piet
5 oktober 2011, 11:36
I snap het dilemma niet. Als ie goed klinkt en speelt, dan boeit het niet of ie aan de perfecte maten voldoet. Dat doen die van mijn vriendin ook niet, maar ze zijn heerlijk! ;)

Bovendien heeft dit allemaal niks met vintage te maken, het is chinese massaproductie in gunstige prijs/kwaliteit, of anders gezegd: de lage prijsklasse - met alle bijkomende toleranties of tekortkomingen. Ik vind het dan een heel positieve zaak als je onder de indruk bent van het geluid.
Op zn brabants gezegd: nie zeure, maar speule! ;)

fender60
5 oktober 2011, 11:37
Pas bij het opmeten zie ik dat eigenlijk.
Inderdaad 'tolerantie'. En hoe meer onderdelen hoe moeilijker het wordt wellicht. thanks. :)

zoon van Piet
5 oktober 2011, 11:52
Niet opmeten scheelt dan een hoop frustratie, he? ;)

CID-Gibson
5 oktober 2011, 12:12
:soinnocent::crazyhappy:
als dat elke keer weer gebeurt neem dan voortaan duimstokken en schuifmaten en micrometers mee naar de winkel voor je iets koopt :D

Beste vriend

In de gitaarbouw kijken ze soms niet op een millimeter, je kan nu eenmaal niet terugplakken wat al door de schaaf of frees eraf is gegaan lol. Ook de instellingen en trilling van zaagblad kan er ook voor zorgen dat er hier en daar een zaagsnede verschil is. Maar wat heeft dat met je spelgedrag te maken?. En hout zet ook uit omdat het leeft een plotse tempratuur schommeling is niet goed voor je akoestisch gitaar, maar als je ze van buiten naar binnen haalt, laat ze dan een paar uur in je gitaarkoffer of tas. Een soms gat je deur in je huis in de winter ook aan de onderkant schuren over de vloer en in de zomer niet vocht enz… LOL

Of gewoon Bass kan hij een rasp op zak houden voor de volgende keer :crazyhappy:

Ik kocht in Hasselt (België) bij J & R eens een Keyboard van Roland en ik kreeg er ook nog een karton bij met een nest muizen en een handje muizenkeutels in de doos. Zat ik hier nu in een muziek of dierenhandel lol.

Nu weet ik vanwaar die klank komt als ik niet op dat ding speel lol.

En de vraag is hier, is het glas water nu half leeg of is het half vol ?. :crazyhappy:

Harald
5 oktober 2011, 12:25
Misschien klinkt hij juist door de afwijkingen wel zo 'authentiek delta blues' Die mannen speelden natuurlijk ook niet op peperdure instrumenten.

Als het geluid te gek is, en de bespeelbaarheid goed, en dan ook nog goedkoop, yippie, zou ik denken.

Doet me ook een beetje aan de discussie over Ovation denken laatst. Ken verschillende mensen die ze juist TE perfect vinden klinken. 'Ze missen karakter...'

CID-Gibson
5 oktober 2011, 12:33
Misschien klinkt hij juist door de afwijkingen wel zo 'authentiek delta blues' Die mannen speelden natuurlijk ook niet op peperdure instrumenten.

Als het geluid te gek is, en de bespeelbaarheid goed, en dan ook nog goedkoop, yippie, zou ik denken.

Doet me ook een beetje aan de discussie over Ovation denken laatst. Ken verschillende mensen die ze juist TE perfect vinden klinken. 'Ze missen karakter...'

Beste Vriend

Er is op de wereld geen enkele gitaar die hetzelfde klinkt en dezelfde maat heeft, uniek is elke gitaar, een gitaar is als een ijskristal er zijn er geen twee dezelfde op de wereld. :harmony:

Leer dat ding nu eens graag zien zoals ze is, en ga niet keuren maar bespeel HAAR gewoon. lol :cooler:

Groetjes

CID-Gibson
5 oktober 2011, 12:43
Misschien klinkt hij juist door de afwijkingen wel zo 'authentiek delta blues' Die mannen speelden natuurlijk ook niet op peperdure instrumenten.

Als het geluid te gek is, en de bespeelbaarheid goed, en dan ook nog goedkoop, yippie, zou ik denken.

Doet me ook een beetje aan de discussie over Ovation denken laatst. Ken verschillende mensen die ze juist TE perfect vinden klinken. 'Ze missen karakter...'

Ik denk dat ik hier nu waanzinnig aan het worden ben als ik naar Riff Raff luister van AC/DC, draai dotaal door, huppel gewoon door de woonkamer. :cooler:

fender60
5 oktober 2011, 13:09
Dank u allemaal. Heel wat boeiende dingen gelezen hier.
Ik kamp altijd met dat 'meten-gevecht'. Sterker dan mezelf. En lastig.

Inzicht hoe netjes die dingen geassembleerd worden, en hoever men gaat in die precisie ontbrak me tot nu toe. Verhelderende inzichten gelezen hier.

Ik ben nogal een precies iemand en... modelbouwer... vandaar wellicht.
Ik wilde dit toch wel eens op jullie forum gooien. Dank voor jullie posts totnutoe.

CID-Gibson
5 oktober 2011, 13:17
Dank u allemaal. Heel wat boeiende dingen gelezen hier.
Ik kamp altijd met dat 'meten-gevecht'. Sterker dan mezelf. En lastig.

Inzicht hoe netjes die dingen geassembleerd worden, en hoever men gaat in die precisie ontbrak me tot nu toe. Verhelderende inzichten gelezen hier.

Ik ben nogal een precies iemand en... modelbouwer... vandaar wellicht.
Ik wilde dit toch wel eens op jullie forum gooien. Dank voor jullie posts totnutoe.

Beste als je een vraagje hebt "No Problem" Daar zijn we er voor anders zijn we voor de rest van de dag aan het muggeziften lol Grapje.;)

Groetjes

BobvanKempen
5 oktober 2011, 13:23
Beste Vriend

Er is op de wereld geen enkele gitaar die hetzelfde klinkt en dezelfde maat heeft, uniek is elke gitaar, een gitaar is als een ijskristal er zijn er geen twee dezelfde op de wereld. :harmony:

Leer dat ding nu eens graag zien zoals ze is, en ga niet keuren maar bespeel HAAR gewoon. lol :cooler:

Groetjes

Ja wat CID-Gibson is een ervaringsdeskundige als het op gitaarspelen aankomt. :dontgeti:

barno
5 oktober 2011, 13:26
Dank u allemaal. Heel wat boeiende dingen gelezen hier.
Ik kamp altijd met dat 'meten-gevecht'. Sterker dan mezelf. En lastig.

Inzicht hoe netjes die dingen geassembleerd worden, en hoever men gaat in die precisie ontbrak me tot nu toe. Verhelderende inzichten gelezen hier.

Ik ben nogal een precies iemand en... modelbouwer... vandaar wellicht.
Ik wilde dit toch wel eens op jullie forum gooien. Dank voor jullie posts totnutoe.

Al goed dat je geen meetobsessie hebt voor toonvastheid van een gitaar, want dan zou je al vlug constateren dat een gitaar (hoe perfect gebouwd ook) onmogelijk perfect te stemmen is bv.

CID-Gibson
5 oktober 2011, 13:31
Ja wat CID-Gibson is een ervaringsdeskundige als het op gitaarspelen aankomt. :dontgeti:

Beste Bob

Het gaat niet over het spel, maar over de maat en perfectie van zijn gitaar.:crazyhappy: Voor de rest mot die natuurlijk bij iemand anders zijn.

Groetjes :dontgeti:

bass blom
5 oktober 2011, 13:32
Ja wat CID-Gibson is een ervaringsdeskundige als het op gitaarspelen aankomt. :dontgeti:

en nu ook huppelen, ik raak dat beeld niet snel kwijt :seriousf:

CID-Gibson
5 oktober 2011, 13:34
en nu ook huppelen, ik raak dat beeld niet snel kwijt :seriousf:

Beste

Dan komt Bass op zijn punt lol :crazyhappy: als ik die gitaar zie doet ze me denken aan een ijsje van Ola Magnum.

Groetjes

LaurentB
5 oktober 2011, 16:37
Er zijn twee belangrijke criteria voor een gitaar (althans die je bij aankoop goed kunt testen): Klinkt-ie goed en speelt-ie goed? (alhoewel dat laatste ook met afstelling te maken heeft, maar die kun je wèl nameten) En is-ie niet zo afstoteijk lelijk dat je er alleen daarom al niet op wilt spelen?

Het enige wat moeilijker te beoordelen is, vooral bij akoestische gitaren van belang, hoe het zich door de jaren heen zal houden. Een te licht geconstrueerde gitaar zal fantastisch klinken en heerlijk gevoelig reageren op elke nuance in je aanslag, maar te snel zul je met een getordeerd bovenblad zitten.

Maar in dit geval sluit ik me helemaal aan bij Zoon van Piet: niet zeuren maar speulen!

CID-Gibson
5 oktober 2011, 18:42
Er zijn twee belangrijke criteria voor een gitaar (althans die je bij aankoop goed kunt testen): Klinkt-ie goed en speelt-ie goed? (alhoewel dat laatste ook met afstelling te maken heeft, maar die kun je wèl nameten) En is-ie niet zo afstoteijk lelijk dat je er alleen daarom al niet op wilt spelen?

Het enige wat moeilijker te beoordelen is, vooral bij akoestische gitaren van belang, hoe het zich door de jaren heen zal houden. Een te licht geconstrueerde gitaar zal fantastisch klinken en heerlijk gevoelig reageren op elke nuance in je aanslag, maar te snel zul je met een getordeerd bovenblad zitten.

Maar in dit geval sluit ik me helemaal aan bij Zoon van Piet: niet zeuren maar speulen!

Hoi Beste

Juist veul speulen, dan kum alles wel goed lol. :crazyhappy:

Groetjes

fender60
5 oktober 2011, 22:13
CID-Gibson. Ik zal je aan je laatste tip moeten houden om die millimeter te vergeten... Thanks to all. Ik kom niet veel op dit forum, maar ik had het nu wel nodig. :)

Orpheo
6 oktober 2011, 10:36
een millimeter. daar val je over? EEN millimeter?! man, ik intoneer m'n gitaren niet eens. Ik speel er dwars doorheen, en wanneer een gitaar eenmaal 'vals' wordt, 'intoneer' ik het dmv spelen. Ik kan me dus ook rustig vinden in de telebrug met 3 zadels of de niet-gecompenseerde wraparound van een LP junior.

als je een gitaar wilt die 'perfect' is, zou ik eens kijken naar steinberger of parker. maar ja, die dingen zijn ook nauwelijks meer 'houten gitaar' te noemen...

BobvanKempen
6 oktober 2011, 14:45
een millimeter. daar val je over? EEN millimeter?! man, ik intoneer m'n gitaren niet eens. Ik speel er dwars doorheen, en wanneer een gitaar eenmaal 'vals' wordt, 'intoneer' ik het dmv spelen. Ik kan me dus ook rustig vinden in de telebrug met 3 zadels of de niet-gecompenseerde wraparound van een LP junior.

als je een gitaar wilt die 'perfect' is, zou ik eens kijken naar steinberger of parker. maar ja, die dingen zijn ook nauwelijks meer 'houten gitaar' te noemen...

Of koop een perfect gegoten triangel :)

CID-Gibson
8 oktober 2011, 13:08
I snap het dilemma niet. Als ie goed klinkt en speelt, dan boeit het niet of ie aan de perfecte maten voldoet. Dat doen die van mijn vriendin ook niet, maar ze zijn heerlijk! ;)

Bovendien heeft dit allemaal niks met vintage te maken, het is chinese massaproductie in gunstige prijs/kwaliteit, of anders gezegd: de lage prijsklasse - met alle bijkomende toleranties of tekortkomingen. Ik vind het dan een heel positieve zaak als je onder de indruk bent van het geluid.
Op zn brabants gezegd: nie zeure, maar speule! ;)

Wat sinterklaas verteld is juist snap dit niet goed, gaat die niet in je gitaar koffer lol?. :crazyhappy:

juist veul speulen motje vuel veul ju me paardke veul spuelen he

CID-Gibson
8 oktober 2011, 13:21
Of koop een perfect gegoten triangel :)

Of een perfecte schoon wievve op oer kot is ook eens lekker. :cooler:

Wabbie
8 oktober 2011, 14:14
Naja, het merendeel van je posts gaan natuurlijk niet heel erg over het onderwerp wat op dat moment besproken wordt natuurlijk....

LaurentB
8 oktober 2011, 14:45
On-topic blijven aub, en persoonlijke opmerkingen accepteer ik niet
LaurentB

fender60
8 oktober 2011, 22:09
Hoe ver gaan ze eigenlijk in de precicie om een gitaar in mekaar te steken. In hoeverre benaderd men bv het 'midden' vd gitaarbody bij montage van bv de nek op de body...:???:

LaurentB
8 oktober 2011, 22:17
Hoe ver gaan ze eigenlijk in de precicie om een gitaar in mekaar te steken. In hoeverre benaderd men bv het 'midden' vd gitaarbody bij montage van bv de nek op de body...:???:
Nou, ik weet dat ík dat wel nauwkeurig heb gedaan bij mijn zelfbouw gitaarkit...

jazzie1
8 oktober 2011, 22:36
Fender60 heb je al de topic van renemeester bekeken? Deze heeft een beauty van een gitaar laten bouwen in Nieuw Zeeland door vd Gaag. Misschien kan hij je hierop antwoord geven en misschien als je deze topic hebt doorgelezen zijn dan enkele van je vragen beantwoord.
Succes met je zoektocht naar perfectie...
(in positieve zin des woords LaurentB...)

fender60
9 oktober 2011, 16:12
@jazzie1. Inderdaad interessant item van renemeester.

barno
9 oktober 2011, 16:30
Hoe ver gaan ze eigenlijk in de precicie om een gitaar in mekaar te steken. In hoeverre benaderd men bv het 'midden' vd gitaarbody bij montage van bv de nek op de body...:???:

perfectie bestaan niet in gitaarbouw, streven naar is er uiteraard wel bij, maar dan eerder i.f.v. bespeelbaarheid en klank, al zijn dat ook relatieve begrippen. Als je met hout werkt, werk je met een niet perfect voorspelbaar materiaal dat in de tijd blijft werken onder omgevingsomstandigheden zoals en vocht en temperatuur.
Het is dus zinloos een perfect instrument te bouwen enkel mbt maatvoering en geen rekening te houden met mogelijke variabelen die later in het spel komen (en da's vaak een reeks van truukjes opgedaan door ervaring die eerder pragmatisch zijn dan gebaseerd op vaste maten).

De instrumenten die op termijn goede bespeelbaarheid behouden ondanks alle externe parameters, dat zijn de winners.

Bv: Zo kan een hals bij een bepaald ontwerp beter iets off center worden gemonteerd i.f.v. perfecte gewichtsbalans aan de strap.