PDA

View Full Version : HNGD: Fender JV ST115-63 Olympic White 1983



BobvanKempen
5 oktober 2011, 01:54
Nou daar is tie dan, laten we beginnen bij het begin. 3 Weken terug kocht ik een Marshall JCM900 + 1936cab voor 450 euro omdat ik het voor dat geld niet kon laten staan. Achteraf, ik had er al een en 2 van die krengen is toch wat onzinnig. Een kennis van mij had al sinds jaar en dag een Fender staan. Geen idee wat voor een. Ik vertel dat ik die versterker weer weg doe en hij vraagt of ik niet wil ruilen. Zijn redenatie was dat Japanse Stratocasters ongeveer voor 500 op MP gaan. Omdat ik hem niet tekort wilde doen ben ik toch wat navraag gaan doen. Na een dag internetten en info opvragen kwam het eruit: Het ging hier om een Fender JV uit de eerste serie. Ding open gehaald en vergeleken met exemplaren op www.21frets.com en volledig origineel (op een perfect uitgevoerde herfret na).

Die kennis van me maakte het niet uit, die wilde die JCM dus de deal ging gewoon door. Misschien wel de ruil van het jaar.

Ik ben nu al vanaf 22:00 op dat ding aan het spelen maar om heel eerlijk te zijn, ik vind het nog helemaal niets. Maar ik heb altijd even nodig om er aan te wennen. Mocht ik niet eraan kunnen wennen gaat deze gitaar toch echt weer weg (deze gitaar is toch echt voor een liefhebber en niet voor iemand die hem "wel ok vind"). Hoe dan ook, mooi is tie wel:

http://i53.tinypic.com/33jtlwx.jpg

http://i54.tinypic.com/2yl8glw.jpg

http://i56.tinypic.com/abs2s3.jpg

http://i52.tinypic.com/sysd28.jpg

http://i51.tinypic.com/iel548.jpg

Foto's zijn overigens niet van mijn maar van zijn vorige baasje maar ik vind ze erg mooi gemaakt. Morgen wordt de gitaar eens grondig schoongemaakt en een Tweed Case is onderweg zodat er ook een goede koffer omheen zit en dan hebben we gitaar nummer 3 voor de beginnende collectie electrische gitaren.

macwilliams
5 oktober 2011, 06:05
Maar dan kom je nog altijd een tele tekort :chicken:

Gefeliciteerd met deze mooie strat, daar kan geen kunstmatig aangebrachte gebruikssporen tegenop. Ik zou er niet teveel aan gaan lopen poetsen alleen het fretbordje even kuisen en in de olie zetten.

Hotpepper01
5 oktober 2011, 07:10
Mooie gitaar hoor. Goeie deal....(je zou zo bij KPN kunnen gaan werken)

Hendriks
5 oktober 2011, 08:16
Hij is in ieder geval mooi en met wat afstellen zal hij ook wel beter gaan spelen.
Ik heb zelf ook wat problemen met een vintage radius en dunne frets .

JeroenSchaaf
5 oktober 2011, 08:29
Ja lekker gitaartje! Mooie kleur :cheerup:

Gefeliciteerd

BobvanKempen
5 oktober 2011, 09:00
Hij is in ieder geval mooi en met wat afstellen zal hij ook wel beter gaan spelen.
Ik heb zelf ook wat problemen met een vintage radius en dunne frets .

Klinkt misschien heel raar maar het voelt aan als een shortscale gitaar. Alsof alles net wat kleiner is. Overigens, deze gitaar klinkt wel heel erg geweldig. Ik heb toch een aantal American Standards vast gehad en die vind ik altijd wat schel en dun klinken. Nou is deze kwa geluid niet heel dik maar hij is wel heel warm.

Platyhelminthes
5 oktober 2011, 09:01
Hele mooie gitaar! :ok:

En mocht je m weg willen doen: stuur maar een PM :soinnocent:

Hendriks
5 oktober 2011, 09:06
Klinkt misschien heel raar maar het voelt aan als een shortscale gitaar. Alsof alles net wat kleiner is. Overigens, deze gitaar klinkt wel heel erg geweldig. Ik heb toch een aantal American Standards vast gehad en die vind ik altijd wat schel en dun klinken. Nou is deze kwa geluid niet heel dik maar hij is wel heel warm.

Klopt die oudjes hebben geweldige elementen. Ik heb een jaren 80 57 AVRI gehad en ik ben nog geen beter klinkende weer tegen gekomen.

BobvanKempen
5 oktober 2011, 09:23
Hele mooie gitaar! :ok:

En mocht je m weg willen doen: stuur maar een PM :soinnocent:

Als deze gitaar weggaat zal het eerder een ruil tegen een Telecaster of een Les Paul zijn. Verkopen in deze markt is zowiezo al lastig en met een ruil is de kans groter dat je er iets leukers aan overhoud. Maar voorlopig wordt het het zelfde als met mijn eerste Tele, vloeken en tieren totdat tie toch ineens wel heel lekker speelt.

BobvanKempen
5 oktober 2011, 10:15
Maar dan kom je nog altijd een tele tekort :chicken:

Gefeliciteerd met deze mooie strat, daar kan geen kunstmatig aangebrachte gebruikssporen tegenop. Ik zou er niet teveel aan gaan lopen poetsen alleen het fretbordje even kuisen en in de olie zetten.

Ik heb die zwarte vlekken er toch maar ff afgehaald. Fretbord was net in de olie gezet dus I am good to go.

Orpheo
5 oktober 2011, 13:25
meet voor de gein dan eens de afstand tussen topkam en de 12e fret. dat is namelijk precies de helft van de mensuur. als dat de helft is van 24.75 inch, dan heb je dus een shortscale, wat ik me niet in kan denken hoor. Ik heb ook een paar 25.5'' scale les pauls, en die voelen ook als shortscale aan. waarom? geen idee. gewoon een soepele gitaar.

maar... klinkt ie een beetje? hoe is ie onversterkt?

BobvanKempen
5 oktober 2011, 13:29
meet voor de gein dan eens de afstand tussen topkam en de 12e fret. dat is namelijk precies de helft van de mensuur. als dat de helft is van 24.75 inch, dan heb je dus een shortscale, wat ik me niet in kan denken hoor. Ik heb ook een paar 25.5'' scale les pauls, en die voelen ook als shortscale aan. waarom? geen idee. gewoon een soepele gitaar.

maar... klinkt ie een beetje? hoe is ie onversterkt?

Het is geen shortscale maar het voelt allemaal zo priegelig aan. Oversterkt is het overigens de luidste gitaar die ik hem. Bijna Thinline akoestisch achtig zelfs. Blijft een vaag gitaartje die niet veel van doen heeft met de rest van de strats waar ik ooit op gespeeld heb behalve kwa uiterlijk.

Pepe
5 oktober 2011, 13:33
Ik kom af en toe een shortscale tegen, ze zijn er dus wel maar zeldzaam maar de Jv's zijn geen grove boomstammen.
Ik zoek een rosewood JV dus ook mij kan je Pm'n voor ruil.

Orpheo
5 oktober 2011, 13:33
Het is geen shortscale maar het voelt allemaal zo priegelig aan. Oversterkt is het overigens de luidste gitaar die ik hem. Bijna Thinline akoestisch achtig zelfs. Blijft een vaag gitaartje die niet veel van doen heeft met de rest van de strats waar ik ooit op gespeeld heb behalve kwa uiterlijk.

hoe bedoel je dat laatste? :) is ie warm? helder, transparant en springerig/quacky? zo ja? dan is dat toch top? zo moet 'n strat zijn mijns inziens. wat John Mayer doet, of je hem nu een walgelijk zoet mannetje vindt of niet, is precies wat imho een strat moet doen qua tone. of knopfler. de meeste strats die ik hoor zijn niet warm, maar wollig en dichtgesmeerd, of juist te piekerig, scherp en schel.

Rock Bottom
5 oktober 2011, 13:38
Oei Pepe die een ruil aanbieding doet. Ik was alleen al wezen kijken om nu te zien wat voor een vintage lekkers er nu bij dat superprijzenfestival hoort ;)

BobvanKempen
5 oktober 2011, 13:46
Oei Pepe die een ruil aanbieding doet. Ik was alleen al wezen kijken om nu te zien wat voor een vintage lekkers er nu bij dat superprijzenfestival hoort ;)

Voor een ruil met een mooie (lieft wat oudere) Tele met Rosewood toets of Jaguar ofzo sta ik altijd open :) en ik vraag me nu ook al weken af wat dat superprijzenfestival inhoud.

Hendriks
5 oktober 2011, 13:58
Voor een ruil met een mooie (lieft wat oudere) Tele met Rosewood toets of Jaguar ofzo sta ik altijd open :) en ik vraag me nu ook al weken af wat dat superprijzenfestival inhoud.

Een Jaguar ? Dat is dus een shortscale .

BobvanKempen
5 oktober 2011, 14:00
Een Jaguar ? Dat is dus een shortscale .

Kijk, zon Fender noob ben ik dus ... dat wist ik niet. Maar ik hoor altijd een hoop goede berichten over Jaguars en Mustangs. Het is overigens niet zo dat ik tegen shortscale ben maar het is niet iets waar ik normaal op speel.

BobvanKempen
5 oktober 2011, 20:18
Overigens, als iemand tips heeft over hoe ik zon hals bij moet stellen wordt dat zeer op prijs gesteld want dit soort halzen heb ik nog nooit bijgesteld.

j-op
5 oktober 2011, 20:41
Op zich is de hals op een shortscale niet heel erg anders dan die op een full scale. Ik vind het iets 'makkelijker' aanvoelen en ik heb geen kleine handen of zo. Alleen op hoge fretten kan het priegelig worden, maar voor die enkele keer dat je een akkoord voorbij de 15e fret speelt...

Mooie Strat, trouwens! :)

Midwolda
5 oktober 2011, 21:23
Ik kan me wel iets voorstellen bij je verhaal, Bob.
Doet me een beetje denken aan het gevoel wat ik had bij m'n Contemporary 22.
Prima gebouwd, mooi en goed spul, echt niks mis mee, maar het klonk niet stratty genoeg.
Wel die quack op 2 en 4, maar het was allemaal te lief, te netjes, te clean, te zacht.
Misschien hadden andere pickups wel al het verschil gemaakt maar ja, originaliteit he...
M'n Squier Silver Series doet het al heel wat beter wat dat betreft, maar die heeft een full maple neck.
Wel een erg fijn maatje baseballbat, dikkere frets, gewoon een lekkere plank met goed geluid.
Uiteindelijk heb ik zelf maar een Squier partsocaster in elkaar geschroefd:
basswood body, maple neck met rosewood toets, Kent Armstrong pickups, en Japanse pots etcetera.
Alles zit idioot strak in elkaar, en het ding klinkt zo bluesy als een Stratocaster maar kan klinken.
Dus na een duizend euro aan Stratocasters blijf ik zitten met een eigenfröbel van 250,-...
that's just life, I guess. :chicken:

Moet zeggen dat ik jouw JV wel vreselijk mooi vind, het ding heeft zekerweten mojo aan boord.
Misschien toch eens een andere set pickups proberen? Je weet dat de basis gewoon goed is, dus... gokje.
Maar ja, dat verandert toch niks aan de feel van de neck en frets, dat moet je gewoon liggen natuurlijk.

BobvanKempen
5 oktober 2011, 21:47
Het probleem is dat ik standaard niet tevreden ben als ik een model gitaar krijg wat ik nog niet had. Strats en ik zijn in het verleden al nooit erg grote vrienden geweest maar ik moet het gewoon een paar weken de kans geven en dat ga ik denk ik ook doen. Het is en blijft wel een hele mooie Strat en eerlijk is eerlijk, hij klinkt beter dan de gemiddelde Am Standard die ik vast gehad heb dus het ligt absoluut niet aan de Strat.

Oranjeaap
5 oktober 2011, 21:48
Wat is zo'n ding waard? Ik heb misschien nog wel een leuke les paul voor je liggen ;)

BobvanKempen
5 oktober 2011, 21:52
Wat is zo'n ding waard? Ik heb misschien nog wel een leuke les paul voor je liggen ;)

Het ding is waard wat de gek er voor geeft denk ik.

BobvanKempen
6 oktober 2011, 14:42
Heren Mods, er mag een slotje op want de kans is vrij groot dat de gitaar op MP terecht gaat komen. Anders ben ik weer de spammert ;)