PDA

View Full Version : Vox AC30 probleempje



Lomeos
5 oktober 2011, 00:53
Hoi allemaal,

Sinds vandaag doet mijn Vox AC30 raar. Als de versterker net aan staat zijn er geen problemen, maar zodra de boel flink is opgewarmd begint hij rare bijgeluiden te vertonen, tot het punt waarop er helemaal geen geluid meer uitkomt. Als ik de boel even laat afkoelen door de versterker een tijdje uit te zetten, dan werkt het weer voor even. Wisselen van ingang helpt niet.

Iemand een idee?

Jamman
5 oktober 2011, 23:24
Loszittende buis? Misschien zijn je buizen aan vervanging toe..

cluseau
5 oktober 2011, 23:51
Iemand een idee?

Heel veel ideeen zelfs maar voor een beetje diagnose is toch wel meer informatie nodig. Is het een '65 type of een CC2 etc. Meest voor de hand liggend zijn de eindbuisjes of de gelijkrichtbuis. Kun je een soundsample maken?

Buisjes mag je vervangen zonder bias instelling al is het wel verstandig deze te checken. Voor een buizenwissel moet hij wel helemaal uit de kast. Bij een CC2 is dat een aardige klus want alles moet los.

Lomeos
15 oktober 2011, 22:24
Heb hem maar even naar de dokter gebracht. 11 nieuwe buizen erin (slik!), maar hij klinkt weer als een klok! het vibrato kanaal doet het ook weer. Te gek!

pasqual
15 oktober 2011, 23:01
11? Ik moet toegeven dat ik niet bekend ben met de specificaties van de ac30 maar 8 vind ik al veel en dan tel ik de gelijkrichter even mee! Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk....

Lomeos
15 oktober 2011, 23:29
11? Ik moet toegeven dat ik niet bekend ben met de specificaties van de ac30 maar 8 vind ik al veel en dan tel ik de gelijkrichter even mee! Maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk....

Het is een AC30/6 TB: 6x voorversterker, 4x eindversterker en de gelijkrichter.

Mitch
16 oktober 2011, 10:39
Ik wou net zeggen, dat moet wel een TB6 of ouder zijn. Wel fijn dat het probleem is verholpen, maar het is een oplossing van niks natuurlijk. Het probleem zal echt niet in alle buizen hebben gezeten. Ik zou volgende keer naar een andere 'dokter' gaan.

Pepe
16 oktober 2011, 10:50
sja, alle buizen gelijk vernieuwen is een paardenmiddel maar er valt iets voor te zeggen. In dat geval heb je de oude buizen wel meegekregen he...

Lomeos
16 oktober 2011, 11:19
Grappig hoe zo'n forum eigenlijk werkt: ik geef redelijk weinig informatie (mijn fout) en gelijk gaat iedereen er maar vanuit dat
a) het onmogelijk alleen de buizen zouden kunnen zijn, want dat is op een of andere mannier kennelijk nooit zo
b) dat mijn versterkerdokter een dokter van niks is, want hij constateerde dat het een buizenprobleem was en heeft de boel netjes vervangen, ingeregeld, etc, en me niet met onnodige kosten opgezadeld, wat hij makkelijk had kunnen doen - wat weet ik er verder nou van?

Apart toch?

Anyway: de verster is er een uit 93 en in uitstekende staat. De dokter in kwestie, Willem Nederlof, heeft in de omgeving van Haarlem een uitstekende reputatie en al vele voxen en andere versterkers gerepareerd. Binnenkort neemt hij mijn JTM 45 onder handen, die nooit meer de oude is geworden sinds de laatste reparatie (door ieman anders).

En uiteraard heb ik de buizen meegekregen

Pepe
16 oktober 2011, 14:09
Nee, als je goed leest wordt er gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat ALLE buizen kaduuk zouden zijn.

Het is ongeveer hetzelfde als met een lekke band bij de Quickfit komen en dan met vier nieuwe banden wegrijden.

Lomeos
16 oktober 2011, 14:17
Nee, als je goed leest wordt er gezegd dat het onwaarschijnlijk is dat ALLE buizen kaduuk zouden zijn.

Het is ongeveer hetzelfde als met een lekke band bij de Quickfit komen en dan met vier nieuwe banden wegrijden.

Precies wat ik bedoel dus. Tussen de regels doorlezen. Niet alle buizen waren stuk. Wel oud. En ze zijn allemaal vervangen.

Maar laten we er maar over ophouden. Hij doet het weer en beter dan ooit. :-)

Mitch
16 oktober 2011, 18:56
Ik zal er nooit meer wat van zeggen. Al moet ik dan wel ontzettend hard op mijn lip bijten om niet te vragen wat er is ingeregeld aan een amp die niet gebiast hoeft te worden :D

tommus42
16 oktober 2011, 19:30
Sluit ik me bij aan, overigens kan het geen kwaad, buizen vervangen.

pasqual
16 oktober 2011, 21:50
Het is een AC30/6 TB: 6x voorversterker, 4x eindversterker en de gelijkrichter.

Ah, okee, weer wat geleerd! Maar ik zei al: het kan best zijn dat ik er naast zit....