PDA

View Full Version : Eric Johnson effect gebruik: Delay voor versterker i.p.v. erna?



flo123
5 oktober 2011, 00:44
Vanaf 2:34 in:
Rig Rundown - Eric Johnson
http://www.premierguitar.com/Video/20110906/1629/Rig_Rundown_Eric_Johnson.aspx
zie ik het nou goed: Staan de delays nu voor de versterkers?
Dus ook voor de Marshalls die voor scheur gebruikt wordt (lead en dirty rhythm)?
Ik dacht dat hij galm en delay na de versterker+speaker gebruikte door het mic signaal via mengtafel door delay te gooien zoals hier:
http://guitargeek.com/rigview/588/
Da's nogal een ander geluid, delay voor een oversturende versterker of erna.

Ik vraag het omdat ik een beetje met delay worstel bij mijn (oversturende) versterkers die geen FX loop hebben.

DemolitionColorScheme
5 oktober 2011, 09:07
De DMM, EP-3 en DD staan voor z'n cleane amps en de Marshalls worden gemic'd en dat signaal gaat dan naar de digital rac delay, althans, dat dacht ik. Wellicht is dat voor recordings. Zoals hij het daar zegt gaat dat recht de Marshall in. Kan toch? Volgens mij gebruikt hij op z'n rhythm niet zo héél veel delay.

peter_heijnen
5 oktober 2011, 13:41
Gokje 1: de echoplex komt voor de dirty marshall, wellicht dat ie van de echoplex alleen het preampje gebruikt?

Gokje 2: de digitale delay komt na de fuzzface, wellicht staat die marshall nagenoeg clean afgesteld?

en wat een relaxte gast is het toch!

Duane
5 oktober 2011, 20:13
Die guitargeek is wat gedateerd. De EP-3 staat voor de Tube Driver en Marshall op 10.
Voor zn clean gebruikt hij geen EP-3 meer. Alleen een DMM en DD2

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 10:02
Voor zn clean gebruikt hij geen EP-3 meer. Alleen een DMM en DD2
Weet je dat zeker? Kan ik me niet voorstellen, eigenlijk. De EP-3 is eigenlijk zijn main delay klank, vooral voor clean. De DMM wordt er soms bijgegooid om het wat aan te dikken.

Tankman
6 oktober 2011, 10:36
Dat linkje van premierguitar is het meest recent. Ik zou daar op af gaan:


http://www.youtube.com/watch?v=P4uYxO4rcd8

Nou weet ik wel dat er delays zijn die voor je pre-amp het ook wel goed doen. Dat zou voor mijn setup ook wel fijn zijn. Iemand tips over welke delays het niet verkeerd doen op deze manier?

Lomeos
6 oktober 2011, 11:43
De Deep Blue Delay van Mad Professor doet het (bij mij) echt heerlijk voor de pre-amp.

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 12:03
Nou weet ik wel dat er delays zijn die voor je pre-amp het ook wel goed doen. Dat zou voor mijn setup ook wel fijn zijn. Iemand tips over welke delays het niet verkeerd doen op deze manier?
Ligt puur aan hoeveel gain je gebruikt, hoeveel repeats en hoe de feedback slope van de delay is.

Tankman
6 oktober 2011, 12:55
Ligt puur aan hoeveel gain je gebruikt, hoeveel repeats en hoe de feedback slope van de delay is.

Veel gain, niet al te gek veel repeats.

flo123
6 oktober 2011, 13:36
Bij een cleane versterker merk ik dat het niet echt uitmaakt of de delay voor of na de (pre-amp van de) versterker staat.

Maar bij een oversturende (pre-amp) versterker is het veel lastiger. Als een delay pedaaltje voor de oversturende versterker staat, wordt eerst het clean geluid van delay voorzien en dan dat geheel overstuurt in de versterker. Dat maakt de boel veel "rommeliger" en "dichtgesmeerd" qua geluid. Ook is het effect van "Repeat/Feedback" veel heftiger en moeten zowel "Repeat/Feedback" als "Delay-Volume" veel lager gezet worden. Dat komt voornamelijk door de compressie die de oversturing geeft, naar mijn idee.

Eerst oversturen en dan pas delay toevoegen houd de klank en de aanslagen wat meer "gedefinieerd" vind ik. Maar dit is lastig bij versterkers zonder FX loop of een oversturende eindtrap want dan moet je een microfoon voor het speaker cabinet gebruiken en dit signaal bewerken met delay.

Het viel mij op dat Eric Johnson blijkbaar vroeger dit "post mic" delay gebeuren toepaste, maar nu blijkbaar niet meer, en nu delay voor de (oversturende) versterker plaatst. En dat geeft een heel ander geluidsbeeld vind ik.

peter_heijnen
6 oktober 2011, 13:44
Delay voor de oversturing hoeft tot een bepaalde mate van die oversturing natuurlijk geen probleem te zijn en kan al gelang naar smaak ook juist gewenst zijn, idd door oa kleuring, maar delay voor een marshall vol op 10 kan ik me alleen voorstellen als je niet anders hebt/kan zoals bijv 'vroeger'.

Zou het EJ wel willen horen demonstreren als ie het wel zo zou doen. :)

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 14:49
Bij een cleane versterker merk ik dat het niet echt uitmaakt of de delay voor of na de (pre-amp van de) versterker staat.
Klopt, maakt ook niet per sé uit bij clean, maar sommigen units klinken anders als je ze voor de pre-amp zet omdat sommigen ook hun eigen pre-amp hebben, zoals de EPs, Binsons, DMMs. Je krijgt dan een andere kleuring.

Duane
6 oktober 2011, 15:40
Weet je dat zeker? Kan ik me niet voorstellen, eigenlijk. De EP-3 is eigenlijk zijn main delay klank, vooral voor clean. De DMM wordt er soms bijgegooid om het wat aan te dikken.

Geen EP-3 voor clean.
http://www.youtube.com/watch?v=HwDexrX04fA

Vroeger gebruikte hij wel twee EP-3's (clean en lead)

DemolitionColorScheme
6 oktober 2011, 16:25
Geen EP-3 voor clean.
http://www.youtube.com/watch?v=HwDexrX04fA

Vroeger gebruikte hij wel twee EP-3's (clean en lead)
Ah, okay! Ik dacht dat hij die DD-2 alleen voor die hold gebruikte. Prima sound zo. Zo zie je maar ... :)
Z'n gain sounds zijn er echt op achteruit gegaan (of ja, was er voorheen ook al niet dol op), naar mijn mening - maar z'n cleans zijn nogsteeds prachtig.

Duane
6 oktober 2011, 16:46
Ah, okay! Ik dacht dat hij die DD-2 alleen voor die hold gebruikte. Prima sound zo. Zo zie je maar ... :)
Z'n gain sounds zijn er echt op achteruit gegaan (of ja, was er voorheen ook al niet dol op), naar mijn mening - maar z'n cleans zijn nogsteeds prachtig.

Ik vind ook zn cleans erg vet. En dan vooral inclusief de Deluxe Memory Man.
Zn oude 90's lead sound vind ik nog wel vet, maar zoals het nu is......inderdaad minder.

Henri H
9 oktober 2011, 02:07
.... Iemand tips over welke delays het niet verkeerd doen op deze manier?Die vraag heb ik ook al 's gesteld hier, en kreeg toen o.a. als advies (van Mitch) om de Ibanez DL10 's te proberen. Ik vind het nog steeds een leuke simpele delay, die het erg goed doet voor een overstuurde amp, maar een BOSS DD-3 doet het ook prima, misschien iets minder. De DL10 is/was voordelig te vinden via eBay Duitsland, en soms staan ze ook wel 's op MP. Voor €50 à €60,- moet te doen zijn, misschien wel goedkoper in deze crisistijden.

Ik gebruik echter niet veel gain, AC/DC crunch zeg maar, en gebruik 2 verschillende tubescreamers (met verschillende settings) om dat te boosten. Deze staan voor de delays, waardoor eigenlijk elke delay wel bruikbaar blijft.