PDA

View Full Version : Slagplaat: humbucker gat net te klein...



ErikM
4 oktober 2011, 21:20
Hoi allemaal,

Voor mijn HH strat twee paf achtige elementen gekocht om de epiphones die er nu in zitten te vervangen. Da's dus niet zo gemakkelijk als ik dacht: de pafs zijn rechthoekig en de epipones hebben ronde hoeken, omdat ze geen kapje hebben.

Hoe kan ik dat netjes aanpassen in de slagplaat zonder dat ik ingewikkeld gereedschap moet kopen. Vijlen, rechte en ronde? Of heeft iemand een ander handig goed idee?

bass blom
4 oktober 2011, 21:23
een ronde vijl ja, dat is niet echt duur en helemaal niet ingewikkeld.
makkelijker en punker is een soldeerbout pakken :D

G.G.
4 oktober 2011, 21:23
Gewoon met kleine vijltjes of een latje met schuurpapier eromheen gevouwen. Als je rustig en voorzichtig werkt gaat dat prima.

Jeroen_K
4 oktober 2011, 21:44
een ronde vijl ja, dat is niet echt duur en helemaal niet ingewikkeld.
makkelijker en punker is een soldeerbout pakken :D

Juist geen ronde als hij de hoekjes nodig heeft, of begrijp ik het plan verkeerd?

De soldeerbout is altijd goed en zorgt voor die lekkere aroma's =D

o0rollo0o
4 oktober 2011, 21:45
chromen kapjes kan je er ook af halen als je dat wil.

ErikM
4 oktober 2011, 22:51
Ik heb juist deze gekocht, omdat ik de kapjes wel indie vind op een zwarte slagplaat. Ik denk dat ik de punk look nog even uitstel :-), dus vijlen en schuren...
Ik hoef geen scherpe hoekjes, de straal van de hoek moet in ieder geval kleiner, hij moet dus langer rechtdoor gaan.
Ik zat zelf te denken een frame op maat te maken van hout en daar langs te vijlen, maar da's ook geen abc tje voor me. Dus misschien toch maar langs een lat vijlen?

ghost-rider2006
4 oktober 2011, 23:03
met de dremel

Jeroen_K
4 oktober 2011, 23:56
Ik zat zelf te denken een frame op maat te maken van hout en daar langs te vijlen, maar da's ook geen abc tje voor me. Dus misschien toch maar langs een lat vijlen?

Gewoon goed kijken, een mal maken is alleen maar extra tijd en moeite.

ErikM
8 oktober 2011, 16:29
Vijlen is redelijk goed gelukt, verdient geen schoonheidsprijs, maarja..

De volgende uitdaging: nu blijken de elementen iets meer naar de hals te zitten dan de freesgaten ervoor :-(
Hals element 1 mm en brugelement 4 mm. Hoe kan ik dat het beste oplossen? Met een boormachine gaten boren op een rijtje en restanten wegbijtelen? Een bovenfrees heb ik helaas niet....

Gearjunkie
8 oktober 2011, 17:37
Voor een tientje of wat huur je een bovenfrees bij de bouwmarkt.

ErikM
9 oktober 2011, 11:51
Voor een tientje of wat huur je een bovenfrees bij de bouwmarkt.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand in de buurt (van Groningen) me kon helpen. Na alle horrorverhalen die ik heb gelezen over rondvliegende beitels, durf ik er niet zomaar zelfstandig zonder goede begeleiding aan te beginnen.:sssh:

Jeroen_K
9 oktober 2011, 16:10
Lijkt het je niet slimmer om gewoon een andere slagplaat te kopen die wel past? Of zelf 1 maken.

Niet dat ik iemand ben die de gitaar graag origineel wil houden (totaal niet), maar het lijkt me een beetje omslachtig om je pickup cavities opnieuw te frezen omdat je nieuwe slagplaat niet past.

Aan de andere kant is het een goed moment om over je angst voor gereedschap heen te komen en gewoon de frees in je gitaar te zetten. Gewoon voorzichtig doen, dan krijg je m echt niet voor je hoofd.

Als je dat doet kan je gewoon de slagplaat als mal gebruiken om met een volgfrees met bovenlager langs te gaan.

Succes!

pueblo
9 oktober 2011, 17:19
Als je dat doet kan je gewoon de slagplaat als mal gebruiken om met een volgfrees met bovenlager langs te gaan.
Succes!
lijkt me tricky maar ik kan het mis hebben

Jeroen_K
9 oktober 2011, 17:34
Het is een beetje dunner dan wenselijk, maar als je voorzichtig doet kan het wel. Het ligt ook aan hoe dik je slagplaat is natuurlijk.

ErikM
10 oktober 2011, 09:32
Lijkt het je niet slimmer om gewoon een andere slagplaat te kopen die wel past? Of zelf 1 maken.

Niet dat ik iemand ben die de gitaar graag origineel wil houden (totaal niet), maar het lijkt me een beetje omslachtig om je pickup cavities opnieuw te frezen omdat je nieuwe slagplaat niet past.

Aan de andere kant is het een goed moment om over je angst voor gereedschap heen te komen en gewoon de frees in je gitaar te zetten. Gewoon voorzichtig doen, dan krijg je m echt niet voor je hoofd.

Als je dat doet kan je gewoon de slagplaat als mal gebruiken om met een volgfrees met bovenlager langs te gaan.

Succes!

De vraag of het origineel moet blijven is niet zo'n probleem, 't was toch al een partcaster. Punt was dat met de vorige elementen het allemaal net paste, maar nu net niet meer...

Of ik moet inderdaad de slagplaat verschuiven (en dus aan de brugkant de slagplaat aanpassen, en in de body meer ruimte maken voor de toonpot) of twee cavities ruimer maken. En dan lijkt me voor een eerste keer zelf frezen het laatste een grotere kans op succes hebben...

Deze slagplaat was al nieuw, maarja, een goedkope squier body is altijd een probleem....

Als ik voor de diy route ga, dan ga ik het gewoon uitmeten en dan voorzichtig meer ruimte maken... er is toch niet mis met een zwembadrouting met verschillende baden?

Ik moet inderdaad een beetje over mijn gereedschap angst heen... Heb nog kraakhelder voor ogen hoe ik een metalen voorwerp langs mijn hoofd kreeg van een stagiair metaalbewerking... sindsdien zou ik het liefst de muur in een werkbank klemmen, als ik een schilderij moet ophangen ;)

lindstrom
10 oktober 2011, 09:55
Ik heb juist deze gekocht, omdat ik de kapjes wel indie vind op een zwarte slagplaat.

Ik wordt zo moe van die term indie,....

Wat is "indie" eigenlijk als we het hebben over looks van een gitaar?
Wetend dat de term "indie" afkomstig is van muzikanten die "independent" zijn, en dus zonder label of maatschappij.

Dus verklaar,.. wat maakt een gitaar nou "indie"?

EDV
10 oktober 2011, 10:13
Gewoon met kleine vijltjes of een latje met schuurpapier eromheen gevouwen. Als je rustig en voorzichtig werkt gaat dat prima.

dat lijkt mij ook de beste manier.

van de andere kant: als je nog geen Dremel hebt, is dit natuurlijk wel een uitgelezen excuus om er een te kopen ;)

maar een bovenfrees kan dus ook? Goeie tip, voor als de missus gaat sputteren :D

ErikM
10 oktober 2011, 10:33
Ik wordt zo moe van die term indie,....

Wat is "indie" eigenlijk als we het hebben over looks van een gitaar?
Wetend dat de term "indie" afkomstig is van muzikanten die "independent" zijn, en dus zonder label of maatschappij.

Dus verklaar,.. wat maakt een gitaar nou "indie"?

Ik ben een indie muzikant (zie beschrijving) en de gitaar moet een beetje bij me passen (en er niet direct allerstandaardst uitzien);)

lindstrom
10 oktober 2011, 10:44
Ik ben een indie muzikant (zie beschrijving) en de gitaar moet een beetje bij me passen (en er niet direct allerstandaardst uitzien);)

ja ok,... maar,... WAT is nu Indie als muziekstroming? is het dat geplengel wat zovaak bij dwdd voorbij komt? scheve kapsels? magere kereltjes met iel gitaargeluid?

ErikM
10 oktober 2011, 11:32
ja ok,... maar,... WAT is nu Indie als muziekstroming? is het dat geplengel wat zovaak bij dwdd voorbij komt? scheve kapsels? magere kereltjes met iel gitaargeluid?

Ik denk dat Indie als stroming inderdaad alles is wat niet onder contract staat bij een platenlabel. Dus ook bovengenoemde zaken... en alle mainstream die niet onder contract staat. Dus het is meer een contractstroming dan een muziekstroming. Wat ik er persoonlijk onder versta, is interessante muziek, die niet mainstream is, die enige experimenten niet schuwen en niet vaak op de landelijke zenders te horen is. Dus Moke valt af ;)

Enne: dat iele wou ik juist voorkomen, door humbuckers te installeren :)

getzapped
20 oktober 2011, 03:36
nooit geweten dat zappa in de categorie indie valt