PDA

View Full Version : de evolutie van een gitaarmens..



wireman
4 oktober 2011, 21:05
Zo... Vandaag een conclusie getrokken waar ik niet omheen kan..
Mijn pedalboard is voorzien van allerlei speeltjes, voortgevloeid uit heftige GAS, verzamelwoede en drangneurose.. En ALS je dan zo'n pedaaltje heb... tja.. dan moet ie natuurlijk wel op je board!.. (of bij nader inzien toch niet?).
Momenteel heb ik een tuner, wah, flanger, phaser, overdrive, overdrive, equalizer, booster, chorus, delay en reverb... tja.. best druk in een Showmaster 48, hiertussen allemaal Lava patches en spectrafles snoeren, dus.. druk.. maar wel gezellig. Nou heb ik ZOVEEL speeltjes.. het lukte me maar niet om die sound ECHT lekker te krijgen.. dus.. Board uit elkaar.. kloten met volgorde.. pedalen een voor een aangesloten en individueel uitgeregeld.. sommige tones zijn ECHT sweeet!.. domme!! het kan dus wel... waarom nou niet als alles aan elkaar zit?..

Vandaag het besluit genomen om mn board in elkaar te draaien met de speeltjes die ik puur voor het komende optreden gebruik.. minder pedalen dus.. Uiteindelijk hou ik alleen nog maar een tuner, wah, phaser, drive, chorus en delay over.. vier pedalen dus ertussenuit.. kijken wat dat doet...
Damn.. Eindelijk een lekkere sound... Ik heb gewoon teveel zooi, teveel tonesuck en teveel principes.. Dus... Ik ga downsizen mensen...

stom.. de evolutie van een gitarist.. Eerst heb je niks en dan wil je alles.. dan heb je alles en wil je minder.. eerst doen.. dan denken.. Waarschijnlijk volgende week weer snuffelen voor het volgende speeltje.. (want het is zo kaal voor je... het klinkt nu wel goed... maar dat ziet er zo toch niet uit?!!!) en zo sukkelen we maar door..

Liquid_Metal
4 oktober 2011, 21:33
Mijn vraag is: vind je het erg?
Ik pik de laatste jaren steeds een onderwerp uit waar ik het beste van wil hebben (laatst heel veel chorussen getest) en natuurlijk komt er steeds meer gear bij. Maar ik vind het gepriegel en getweak erg leuk, en ook het kopen en verkopen doet me meestal wel plezier.

TimS
4 oktober 2011, 21:35
Ik heb een Pedaltrain 1 waar alles wat ik nodig heb en één extra pedaaltje op past. Grootste deel verandert niet meer, maar ik kan dan wel af en toe wat nieuws proberen :)

wireman
4 oktober 2011, 21:36
Nee, absoluut niet.. Ik zie het als een onderdeel van mn hobby.. Het uitzoeken wat het beste bij je past is een erg leuke ontdekkingsreis. Ik ben me pas de laatste twee jaar gaan verdiepen in effecten en heb nu eerst alles bij elkaar gesprokkeld waarvan ik denk dat het goed is OF op basis van anderen..
Nu pas ga ik ECHT ontdekken wat ik tof vindt.. Ik merk nu ook zeker dat de ene chorus de andere niet is.. om van drives maar te zwijgen..
Dit is ook weer een ontdekking.. tonesuck en dat soort zaken.. stacken.. Ik ben gewoon lekker aan het rommelen ermee..

Mitch
4 oktober 2011, 21:47
De juiste verhouding tussen pedalen met buffers en true bypass pedalen etc wil nogal eens schelen of soms domweg de volgorde. Ik kan me de tijd nog wel heugen dat ik een keer een setup had waar ik de tuner halverwege had staan omdat dat beter klonk. Was in de tijd dat ik zelfs nog een effects loop gebruikte van een versterker. Het moet niet gekker worden!
Maar goed, zo is 't leven van een gitarist. Maar hoe ga je je leads doen zonder boost? Ik wil niet stoken in een goede sound, maar toch :D

the sure thing
4 oktober 2011, 23:31
(...). Was in de tijd dat ik zelfs nog een effects loop gebruikte van een versterker. Het moet niet gekker worden! (...)

IEW! Dat heb ik gelukkig nog nooit gedaan :)

Voor de rest heel herkenbaar verhaal. Ik van de showmaster case 24 naar een 48 gegaan, toen naar de PT2 gegaan, toen naar een PT pro en nu? Ik twijfel soms of ik niet kleiner wil. Maar ja! Die lampjes he....

jim__
5 oktober 2011, 08:33
Klinkt erg herkenbaar. Blijf ook kijken naar nieuwe dingetjes en nieuwe pedaaltjes overwegen, en alles is even mooi.

Maar iedere keer als ik weer met m'n vrij minimale pedalboard live sta te spelen met de band kom ik er weer achter dat ik niets tekort kom qua pedalen (tuner, envelope filter, compressor/booster, dubbele drive, chorus en delay). En inderdaad zonder effectsloop, gewoon zo die amp in.

Goed dat we nog wat optredens hebben, dat houdt m'n koopdrift ook wat in toom.

DemolitionColorScheme
5 oktober 2011, 08:58
Tja, opzich is dit logisch. Je kunt altijd nog kiezen voor een true bypass strip, dan kun je de pedalen in de chain brengen die je op dat moment ook gebruikt.

... maar ja, downsizen kan ook, inderdaad.

mrweird
5 oktober 2011, 09:08
En dan jaren later kom je uit bij een één kanaals versterker zonder pedaaltjes en alles doen met de volumeknop? :)

LemmyNL
5 oktober 2011, 10:11
Zo ongeveer. Ik heb een booster (niet echt een pedaal te noemen... zit niet eens een switch op) en een wah, verder niks.
Ik héb wel meer, waaronder een fancy multi fx board, maar dat ligt ergens achter een kastdeur.

onrust nv
5 oktober 2011, 10:13
Ik snap zowiezo niet dat er mensen zijn die een tuner vast op hun plank hebben. A. je kan het prima op gehoor doen(vroeger deden ze niet anders).
En B het neemt ruimte in die anders door nog een effect ingenomen zou kunnen. En C het is ook gewoon mogelijk om de tuner buiten je plank te gebruiken. Doodzonde van de ruimte dus.

tomdiedom
5 oktober 2011, 10:18
goh, ga hem nu meteen van mn plank halen.

onrust nv
5 oktober 2011, 10:27
De reden dat ik dit zeg is omdat ik vaak in mijn omgeving gitaristen zie die klagen over ruimtegebrek en dan zo'n duffe tuner er tussen hebbenstaan. Lijkt mij vrij makkelijk wanneer je 'n effect op je plank wil en er is geen ruimte gewoon de tuner weg en effect er tussen(logica van een effect freak).

Nils47
5 oktober 2011, 11:17
Inderdaad erg relaxt als er tussen een nummer door (terwijl de zanger het publiek toespreekt), 2 gitaristen kogelshard hun gitaar staan te tunen op gehoor. Het liefste met distortion aan. :soinnocent::crazyhappy:

zoon van Piet
5 oktober 2011, 11:27
Hoho, Onrust- stoker! ;)
Tuners zijn een zegening voor de mensheid in het algemeen en de gitarist in het bijzonder! Ik kom nog uit het pre-tuner tijdperk en heb de vroege ontwikkeling meegemaakt ( geen pedalen, maar één los apparaat ( vrijwel altijd de Korg GT-6)voor de hele band. De resultaten waren tenenkrommend.
En de komst van stempedalen zijn de grootste vooruitgang die de afgelopen dertig jaar geboekt is. Mijn schoenmaat nam behoorlijk toe.
Het stemapparaat is het belangrijkste pedaal op de de plank van de gitarist. En juist dat wil je weg hebben? dat kun je je publiek niet aandoen! :)

verder mijn twee centen: minder is meer! Alles wat je niet nodig hebt, verziekt je signaal, ongeacht of het buffert of truebypast, het suckt. Van mn 120 pedalen, gebruik ik er vier. En ik weet dat pedal board real estate de kostbaarste vierkante cm's ter wereld zijn, maar niks is zo cool als een open stukje niks in je pedalenbak..

Fragedallic
5 oktober 2011, 12:11
Hoho, Onrust- stoker! ;)
Tuners zijn een zegening voor de mensheid in het algemeen en de gitarist in het bijzonder! Ik kom nog uit het pre-tuner tijdperk en heb de vroege ontwikkeling meegemaakt ( geen pedalen, maar één los apparaat ( vrijwel altijd de Korg GT-6)voor de hele band. De resultaten waren tenenkrommend.
En de komst van stempedalen zijn de grootste vooruitgang die de afgelopen dertig jaar geboekt is. Mijn schoenmaat nam behoorlijk toe.
Het stemapparaat is het belangrijkste pedaal op de de plank van de gitarist. En juist dat wil je weg hebben? dat kun je je publiek niet aandoen! :)

verder mijn twee centen: minder is meer! Alles wat je niet nodig hebt, verziekt je signaal, ongeacht of het buffert of truebypast, het suckt. Van mn 120 pedalen, gebruik ik er vier. En ik weet dat pedal board real estate de kostbaarste vierkante cm's ter wereld zijn, maar niks is zo cool als een open stukje niks in je pedalenbak..

:airguitar:...heerlijk!

Lomeos
5 oktober 2011, 12:25
Met een loop-switcher kun je het probleem van tonesuck goed tegengaan en toch veel spulletjes hebben. Zo'n ding neemt natuurlijk wel weer ruimte in beslag.

Maar ik heb altijd een plekkie vrij voor een tuner.

peter_heijnen
5 oktober 2011, 12:28
verder mijn twee centen: minder is meer! Alles wat je niet nodig hebt, verziekt je signaal, ongeacht of het buffert of truebypast, het suckt.
Dat is de enige echte conclusie!

In mijn streven naar minder is dit de laatste update:
http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/bordje.jpg

Wah>tuner>[rat/cho/del]

Echter, ik wil mijn hyperpak erbij hebben en overweeg daarvoor de delay te offeren. Daarbij: de wah is als enige gebufferd en die zou ik dus graag in een tb loopje willen zetten. Mijn nieuwe diy multi box zou dan alsvolgt moeten worden: [tb loop/hyperpak/rat/cho] met de wah en tuner in de tb-loop.

Ik heb evidence audio monorail plus goede pluggen gebruikt voor de patchkabels, maar ik ben er achter dat ik die toch echt liever kwijt dan rijk ben.

M.H.Huiting
5 oktober 2011, 12:32
Twee pedalen die bij mij nooooooitde deur uit gaan: tuner en delay!

peter_heijnen
5 oktober 2011, 12:49
Ja, zo dacht ik ook altijd over mijn delay... ;)

M.H.Huiting
5 oktober 2011, 12:52
Tot dat....:( ?

peter_heijnen
5 oktober 2011, 12:53
.... je ruim 30 jaar verder bent. :)

M.H.Huiting
5 oktober 2011, 13:29
Delay kapot :seriousf:

peter_heijnen
5 oktober 2011, 13:45
Als dat het zou zijn -en ik dus nog steeds met mijn eerste delay zou spelen- zat ik nu met een kapotte wem copycat .

the sure thing
5 oktober 2011, 18:08
goh... delay is het enige pedaal warvan ik telkens twijfel of die van mijn board gaat...

M.H.Huiting
5 oktober 2011, 18:28
Haha ik zit steeds te twijfelen om er 1 bij te nemen :)

Mitch
5 oktober 2011, 19:06
Je hoort er pas bij als je twee delays in je setup hebt, dat weet iedereen. O wacht, verkeerde forum :D

onrust nv
5 oktober 2011, 19:12
Hoho, Onrust- stoker! ;)
Tuners zijn een zegening voor de mensheid in het algemeen en de gitarist in het bijzonder! Ik kom nog uit het pre-tuner tijdperk en heb de vroege ontwikkeling meegemaakt ( geen pedalen, maar één los apparaat ( vrijwel altijd de Korg GT-6)voor de hele band. De resultaten waren tenenkrommend.
En de komst van stempedalen zijn de grootste vooruitgang die de afgelopen dertig jaar geboekt is. Mijn schoenmaat nam behoorlijk toe.
Het stemapparaat is het belangrijkste pedaal op de de plank van de gitarist. En juist dat wil je weg hebben? dat kun je je publiek niet aandoen! :)

verder mijn twee centen: minder is meer! Alles wat je niet nodig hebt, verziekt je signaal, ongeacht of het buffert of truebypast, het suckt. Van mn 120 pedalen, gebruik ik er vier. En ik weet dat pedal board real estate de kostbaarste vierkante cm's ter wereld zijn, maar niks is zo cool als een open stukje niks in je pedalenbak..

Tja ik zou'm niet op de plank willen maar ernaast. Enneh als punkert vind ik de tuner maar helemaal nix. Gewoon pluggen&spelen. Rauw,hard&snel. De gitarist van mijn eerste punkband had zijn fuzz(fuzzface) in zijn gitaar gebouwd in een nieuw gefreesd gat onder de slag plaat.

onrust nv
5 oktober 2011, 19:19
goh... delay is het enige pedaal warvan ik telkens twijfel of die van mijn board gaat...

AAAAARGH een leven zonder delays?...:dontgeti:...Dat nooit. Delays zijn erg tof. Ik heb er nu 15 en ze worden allen met opnames gebruikt. Binnenkort wil ik ze allemaal achterelkaar eens proberen, om een gigantiese delay chaos te maken.

bass blom
5 oktober 2011, 19:26
hier zijn de laatste jaren ook ingrijpende dingen gebeurd.
van een gitaar / snoertje / buizenamp purist via transistor combo's naar een bescheiden pedalenbakje. dan wel weer met een, ook (r)evoltutie, zelfgebouwde JTM45.
en dat alles ging ook nog vooraf met een overstap van humbuckers naar P90's.
:crazyhappy:

Dirk_Hendrik
5 oktober 2011, 21:49
Van mn 120 pedalen, gebruik ik er vier.
Great minds think alike :supercool:

wireman
6 oktober 2011, 10:55
De booster moet er inderdaad wel weer tussen.. Juist omdat ik nagenoeg alle leads doe in de band.. Ik kan het eens gaan proberen door met de volumeknop de accenten neer te leggen, zoals vele grote voorbeelden, maar dat bewaar ik dan liever voor in het oefenhok. Vergt toch weer wat techniek die je jezelf aan moet gaan leren en dat doe je niet ff..

dusseh.. Goed gespot Mitch! Zie je.. het tweaken en switchen begint nou alweer... fijn....... ;)


De juiste verhouding tussen pedalen met buffers en true bypass pedalen etc wil nogal eens schelen of soms domweg de volgorde. Ik kan me de tijd nog wel heugen dat ik een keer een setup had waar ik de tuner halverwege had staan omdat dat beter klonk. Was in de tijd dat ik zelfs nog een effects loop gebruikte van een versterker. Het moet niet gekker worden!
Maar goed, zo is 't leven van een gitarist. Maar hoe ga je je leads doen zonder boost? Ik wil niet stoken in een goede sound, maar toch :D

zoon van Piet
6 oktober 2011, 11:39
( over mn teveel aan pedalen..)

Great minds think alike :supercool:

:) het is alleen niet te hopen dat deze beschaving ooit opgegraven wordt en dat ze dan op jouw of mijn pedalenverzameling stuiten.. leg dat maar eens uit! ;)



Tja ik zou'm niet op de plank willen maar ernaast. Enneh als punkert vind ik de tuner maar helemaal nix. Gewoon pluggen&spelen. Rauw,hard&snel. De gitarist van mijn eerste punkband had zijn fuzz(fuzzface) in zijn gitaar gebouwd in een nieuw gefreesd gat onder de slag plaat.

Ik heb alle respect voor punk, maar weinig voor meningen over wat dan moet of juist niet moet - wat helaas bij punk schijnt te horen. Ik ken een gast die weigert zijn pedalen in een bak te doen, want dat vindt ie niet punk, of niet rock 'n roll, of niet cool of whatver. Dus ligt er een hoop losse zooi aan zijn voeten en ging een optreden de mist in door een krakend kabeltje. En krakende kabeltjes zijn een gevolg van losse pedalen, buiten de bak. Het heeft geen enkel nut en brengt je vroeger of later in de problemen...

wireman
6 oktober 2011, 14:25
hehe... punkers zijn gek op problemen toch?!

ANARCHIE!!! CHAOS!!! Maakt niet uit of je optreden kut klinkt... als het maar wild is!!! Al schiet je je pedalen zo 11 meter het publiek in als koeman die een penalty neemt... hoe harder hoe mooier toch?! :dontgeti:

onrust nv
6 oktober 2011, 14:55
Volgens de mythes heeft de band Lärm hun hele bestaan nooit een gitaar gestemt. Ik heb toen wel een keer bij verschillende optredens een snaar zien breken, de ene keer werd er gewoon een snaar opgezet en gelijk weer verder gespeeld, en een andere keer hem het optreden met 5 snaren zien doen.

peter_heijnen
6 oktober 2011, 15:06
de ene keer werd er gewoon een snaar opgezet en gelijk weer verder gespeeld, en een andere keer hem het optreden met 5 snaren zien doen.
Echt waar, en dan met 5 snaren net zo goed klinken? Hoe doet ie het? :)

http://www.youtube.com/watch?v=fvoUz4TIOuQ

M.H.Huiting
6 oktober 2011, 15:51
Echt waar, en dan met 5 snaren net zo goed klinken? Hoe doet ie het? :)

http://www.youtube.com/watch?v=fvoUz4TIOuQ

Valt daar een beetje geld mee te verdienen want dan verkoop ik meteen mijn tune en die 6e snaar! :seriousf:

Makaai
6 oktober 2011, 16:16
Ik had eigenlijk iets anders in gedachten bij het lezen van de titel.

Volgens mij wordt het een jazz gitaar rechtstreeks aangesloten op een transistor versterker....:soinnocent:

jim__
6 oktober 2011, 16:46
Uitgaande van de titel zou je ook hieraan kunnen denken (letterlijk de evolutie van een gitaarmens):
http://www.thisfabtrek.com/journey/africa/morocco/20060624-essaouira/metheny-xguit3-4.jpg
Pat Metheny op een tig-halzengitaar. Maar het ging over trapkastjes cq stompboxen toch?