PDA

View Full Version : welke buisjes?



Wilson
28 mei 2003, 18:56
Ik heb dus aantal maanden geleden 2e hands een fender champ 25 gekocht, is een 25 watt versterker met solid state pre amp maar met buizen power amp. die dingen werden alleen tussen 1992 en 1994 gemaakt, dus hij is al minstens 9 jaar oud, en volgens mij zitten er nog gewoon de originele buizen in. En volgens mij zijn ze een beetje versleten, aangezien aan de amp te zien hij door zijn vorige eigenaar behoorlijk intensief gebruikt is (speaker en knopje vervangen, er mist een plank aan de achterkant, en hij zit onder de vieze vlekken en in de speakerkast zit een laagje zand) neem ik aan dat de buizen dat ook zijn. Maar nu wil ik dus graag wat advies voor nieuwe buisjes, ik heb er namelijk totaal geen verstand van. Er zitten 3 buizen in: 2 grote en 1 kleine. Ik heb begrepen dat verschillende buizen ook een verschillend geluid geven, ik ben dus op zoek naar buizen met mooie clean en een lekker blues overdrive ala SRV. dus: welke zijn dat?? suggesties welkom...

JanPieter
28 mei 2003, 19:11
Als de de buizen eruit haalt, staat daar een typenummer op, voor de kliene bijvoorbeeld ecc83. Als je naar de winkel gaat geef je dit type nummer en eventueel of je NOS ( New old Stock, dit wil zeggen dat het buizen zijn die nog over zijn van de vroegere productielijn, oud maar nooiit gebruikt. ) wil hebben of gewoon nieuwe ( Aanzienlijk goedkoper ) ze zullen ze dan vast wel moeten bestellen. Mocht je niet zeker zijn van het type nummer, neem ze dan gewoon mee naar de winkel, daar weten ze vast wel hoe of wat. Je kunt ze darna gewoon weer meenemen naar huis en ze terug stoppen in je versterker. KUn je nog spelen terwijl je op die nieuwe wacht. Je kunt ook eventueel bij DRTube.nl kijken, zij geven redelijk goed advies over welk type buis je het beste kan gebruiken als vervanger. :lp: