PDA

View Full Version : nylon snaren op elektrische gitaar



ninobkickass
4 oktober 2011, 17:32
beste forumleden,

ik heb al een tijdje het idee om nylon snaren op mijn oude elektische gitaar te zetten. (een stagg g-110). maar ik vraag mij af of dat er wel geluid uitkomt dan of moet je dan een piezo brug of alleen je zadeltje vervangen.
of kan ik er ook zo'n element tussenhangen die je normaal in het klankgat hangt van je klassieke gitaar?

alvast bedankt,

Nino

arcane
4 oktober 2011, 17:35
de elementen in een electrische gitaar werken met magneten. Nylon is niet magnetisch dus de elementen pakken er niets van op.

Hotpepper01
4 oktober 2011, 18:46
een akoestisch element kan geluidstrillingen oppikken, lijkt mij. Maar zonder klankkast zal het toch een lastig verhaal worden....ik denk dat je dat idee maar moet laten varen.

Coolcat
4 oktober 2011, 18:53
Er was ergens een filmpje op youtube van iemand die dit gedaan had in combinatie met zo een graphtech ghost system. Dat klonk ongeveer als een klassieke nylon string gitaar.

Hou er wel rekening mee dat dit dus niet werkt met magnetische pickups.

Gearjunkie
4 oktober 2011, 19:02
Een tweede probleem is het op stemming brengen van de gitaar. Overdreven gezegd rekken nylon snaren een halve meter voordat je de juiste stemming bereikt hebt. Met de tuners van een elektrische gitaar gaat je dit niet lukken naar mijn idee.

ninobkickass
8 oktober 2011, 17:46
oke dus zo te horen gaat dat geen succes worden jammer:)

guitarkid
11 oktober 2011, 14:51
Een tweede probleem is het op stemming brengen van de gitaar. Overdreven gezegd rekken nylon snaren een halve meter voordat je de juiste stemming bereikt hebt. Met de tuners van een elektrische gitaar gaat je dit niet lukken naar mijn idee.

:???: ?????????

Verder is het plan van TS volgens mij niet echt een goed plan!

Pirate
11 oktober 2011, 15:02
ik zeg doen! waarom niet? leuk experiment ;-)
alleen er wel rekening mee houden dat je een manier moet vinden om hem uit te versterken. via een piezo, is waarschijnlijk het makkelijkst.
succes!

Jilles
11 oktober 2011, 17:21
Als je er echt benieuwd naar bent zou ik het ook gewoon doen.
Het verhaal van de te veel uitrekkende snaren snap ik niet echt, je krijgt hoogstens een dikke dot windingen om je stemmechaniek heen. Je kunt je snaar altijd nog loshalen, een stuk doortrekken en weer opnieuw spannen als er teveel wikkelingen zijn. Het restant kan dan afgeknipt worden.
Leuk projectje lijkt mij zo. ;)

Eygen
11 oktober 2011, 17:49
Ik voorzie wel een paar problemen: op een string through kan je de snaren niet goed vastmaken, de metalen onderdelen zullen door het nylon heen snijden, de snaren zijn dikker wat problemen geeft met de topkam, daarbij staat er minder spanning op de snaren dus je intonatie moet je opnieuw afstellen, de actie kan nooit zo hoog als bij een klassieke gitaar, en je kan het niet versterken tenzij je een piëzo erin zet. Stemming lijkt mij wel het minste probleem.

Jilles
11 oktober 2011, 18:17
Tsja als je het echt goed wilt doen zou je de zadels van iets van graphtec moeten hebben, en de gitaar afstellen/intoneren aan de hand van die nylon snaren. Dus oa de topkam invijlen. Om de snaarspanning wat hoger te krijgen zou je een high tension setje nylon snaren kunnen kopen ipv de normale.
Moet te doen zijn toch? :ok:

Gearjunkie
11 oktober 2011, 19:51
:???: ?????????

Diameter van het tuner-asje op een nylon string is veel groter dan een 'normale' tuner. Op een normale tuner heb je dan zomaar 10 windingen of meer liggen. Wordt niet wat.


je krijgt hoogstens een dikke dot windingen om je stemmechaniek heen. Je kunt je snaar altijd nog loshalen, een stuk doortrekken en weer opnieuw spannen als er teveel wikkelingen zijn. Het restant kan dan afgeknipt worden.
Dat is wel te proberen natuurlijk...

guitarkid
11 oktober 2011, 21:54
Dat is wel te proberen natuurlijk...

Dat bedoel ik! ;) Ik snap echter op zich wat je bedoelt.
Maar het hele plan heeft m.i. weinig kans van slagen...

ninobkickass
11 oktober 2011, 22:12
nou ik denk dat ik het toch gewoon ga proberen en als het niet lukt dan bel ik mn gitaar leraar op en dan gaan we knutselen:)

weet iemand mischien waar ik een piezo brug voor een srtat type gitaar kan kopen voor een zacht prijsje?

nak
11 oktober 2011, 22:36
nou ik denk dat ik het toch gewoon ga proberen
That's the spirit :rockon:

De ergste spijt is spijt van al die dingen die je had willen doen maar niet gedaan hebt.

Pepe
12 oktober 2011, 00:35
Precies. Tegen al het advies in toch doen.. ik mag je nu al!

:rockon:

guitarkid
12 oktober 2011, 07:31
That's the spirit :rockon:

De ergste spijt is spijt van al die dingen die je had willen doen maar niet gedaan hebt.

Nee hoor. Juist van de dingen die ik heb gedaan, maar die ik achteraf nooit had moeten doen.... :seriousf:
@nonobkickass: ga d'r voor! Succes! :ok:

Jilles
12 oktober 2011, 15:31
Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte ajb!

ninobkickass
16 oktober 2011, 19:32
Precies. Tegen al het advies in toch doen.. ik mag je nu al!

:rockon:

hahahah mooi nou ja zodra ik de snaren heb vervangen dan horen jullie het

owja nog een vraagje: een semi akoestische gitaar heeft dacht ik een soort draadje in de brug lopen als piezo kan je die ook niet op een strat brug zetten

ninobkickass
11 december 2011, 18:43
hallo allemaal,

ik heb mn lage e snaar vervangen door een nylon snaar. maar hier kwam niet het gewenste geluid uit: het was heel dof en moeilijk te horen. ook ontstemde de gitaar heel snel dus dit was geen succes jammer genoeg

srry voor de late reactie maar ik heb het erg druk gehad met school de laatste tijd:(

bedankt voor alle reacties en misch dat ik nog weleens wat ga proberen met deze gitaar dan heb ik jullie hulp mischien nog weleens nodig:)

aaronstonebeat
11 december 2011, 18:55
Het kan wel:


http://www.youtube.com/watch?v=A2Gi4Qr3fPo

ninobkickass
12 december 2011, 14:35
Het kan wel:


http://www.youtube.com/watch?v=A2Gi4Qr3fPo

ja maar hij heeft een piezo erin en dat vind ik toch te duur:)

Eygen
12 december 2011, 14:44
Ja dan is het logisch. Als je geen manier heb om het uit te versterken is het echt niet te horen zonder klankkast.
Daarbij ontstemmen nylon snaren meer dan staalsnaren, zeker als je ze er net op hebt. In principe is zo'n conversie niet heel moeilijk, maar een piezo element is onmisbaar.