PDA

View Full Version : resonantie elementen



teun de weirdo
4 oktober 2011, 14:58
hallo allemaal,

ik speelde net op mijn epiphone les paul standaard 2010 en ik merkte dat mijn nek element resoneert in de pickup ring.
het is een trilling die niet word versterkt maar ik vind het zelf wel iritant, heeft een van jullie mischien een tip hoe ik dit kan fixen?
http://i1181.photobucket.com/albums/x430/Teun_de_Weerd/2011-10-04144642.jpg
http://i1181.photobucket.com/albums/x430/Teun_de_Weerd/2011-10-04144652.jpg
http://i1181.photobucket.com/albums/x430/Teun_de_Weerd/2011-10-04144117.jpg
http://i1181.photobucket.com/albums/x430/Teun_de_Weerd/2011-10-04144106.jpg

alvast bedankt,
Teun

Gearjunkie
4 oktober 2011, 16:28
Mij is niet helemaal duidelijk waarom het je irriteert. Tijdens het spelen zal de gehele gitaar resoneren neem ik aan, dus ook de elementen.

teun de weirdo
4 oktober 2011, 16:42
ik bedoel dat de elementen tegen de p.u. ring rammelen tenminste zo klinkt het. want als ik op het element zelf druk is hoor ik het niet

Gearjunkie
4 oktober 2011, 16:47
Element ietsje hoger schroeven, of indien dat geen optie is, strakkere veertjes tussen de ring en het element stoppen.

Methoxy7
4 oktober 2011, 16:48
ik bedoel dat de elementen tegen de p.u. ring rammelen tenminste zo klinkt het. want als ik op het element zelf druk is hoor ik het niet

Zou zelf niet weten waar het aan ligt,
maar hebt ge al eens geprobeerd om ze wat hoger te draaien?
Da's toch het eerste wat ik zou doen ... :zz:

teun de weirdo
4 oktober 2011, 17:24
Dank voor de tips over de hoogte,
ik het neck element aan de bas kan zelf juist vrij laag gezet omdat die epiphone elementen er bassig en modderig zijn maarja als het dan gaat rammelen moet ik ook niet hebben.
het werkt nu weer goed.
groeten, Teun

FruscianteFan
4 oktober 2011, 17:29
Wat dat betreft: als je pickup-ringen hebt, dan staan de elementen hoger naar mate de schroeven er dieper in zitten. Kan dus best zijn dat als je het element helemaal omlaag schroeft, je de schroef in feite uit het element hebt geschroefd.

Als dat niet het probleem is, helpt het misschien om de ruimte tussen de ring en het element op te vullen met papier/karton/plectrum?

teun de weirdo
4 oktober 2011, 17:31
Wat dat betreft: als je pickup-ringen hebt, dan staan de elementen hoger naar mate de schroeven er dieper in zitten. Kan dus best zijn dat als je het element helemaal omlaag schroeft, je de schroef in feite uit het element hebt geschroefd.

Als dat niet het probleem is, helpt het misschien om de ruimte tussen de ring en het element op te vullen met papier/karton/plectrum?

bedankt nog voor de tip maar het was al gewoon op te lossen met omhoog schroeven
groeten,
Teun

Orpheo
4 oktober 2011, 17:36
als het element 'bassig' is helpt de lage kant omlaag schroeven natuurlijk niet he... wat je moet doen is het element naar beneden jassen en de polepieces omhoog gooien.

verder: een stuk flexibel schuim(rubber), van dat verpakkingsmateriaal onder het element proppen, dat helpt vaak.

teun de weirdo
4 oktober 2011, 17:43
ok
ik had altijd begrepen dat als je een element aan de kant van de bassnaren omlaag schroefde dat dat dan een de bas verminderde.
maar hoe bedoel jij dat van omlaag en polepieces omhoog dan? alleen de polepieces van de hoge snaren of allemaal?

Orpheo
4 oktober 2011, 18:38
ok
ik had altijd begrepen dat als je een element aan de kant van de bassnaren omlaag schroefde dat dat dan een de bas verminderde.
maar hoe bedoel jij dat van omlaag en polepieces omhoog dan? alleen de polepieces van de hoge snaren of allemaal?

allemaal. ik weet niet waar mensen dat idee vandaan halen, hoewel het ergens wel natuurlijk is. je wilt de 'mushyness' weg hebben, bass. dus draai je 'm bij de lage snaren lager, omdat dat laag is. dat is de enige link die klopt.

want je hoge(re) snaren klinken bij een mushy element ook wollig en bassig, dus het element naar beneden heeft feitelijk geen nut, omdat het hele karakter, de hele voicing te warm is.

Brum
4 oktober 2011, 19:42
Het klopt deels wel. Het is niet echt bas wat je weghaalt, maar je G, B en vooral E snaar zullen meer de boventoon voeren. Ergo, de lage E, A en D zullen minder de boventoon voeren en dat zijn toch echt warmer, meer bassig klinkende snaren.

teun de weirdo
4 oktober 2011, 21:31
@Brum en Orpheo
dat was ook mijn eigen idee inderdaad. Ik begrijp wel dat je niet het complete karakter van het element zal veranderen met de afstand van de snaren, maar de tonen van je hogere snaren zullen meer aanwezig zijn in je geluid. uiteindelijk wil ik ook andere elementen in het beesie hebben.
groeten,
Teun

Orpheo
4 oktober 2011, 22:09
Het klopt deels wel. Het is niet echt bas wat je weghaalt, maar je G, B en vooral E snaar zullen meer de boventoon voeren. Ergo, de lage E, A en D zullen minder de boventoon voeren en dat zijn toch echt warmer, meer bassig klinkende snaren.

als je een lead speelt op de g b of e snaar, en alleen op die 3, dan trillen die lagere snaren niet bijzonder significant mee. het is dus kolder om te denken dat de pickup scheef zetten helpt om het bassige te verminderen. wat het doet is een breder spectrum oppikken waardoor er relatief meer hoog bij komt.

als je me niet gelooft, hang je gitaar dan maar eens aan een scope.

Brum
5 oktober 2011, 17:15
Dat is ook niet wat ik zei, naast dat je alleen maar van leadgitaar uitgaat. Dan lijkt het me nogal wiedes dat andere snaren niet, of nauwelijks, mee resoneren.

Maar elementen op een bepaalde wijze afstellen is dus in jouw ogen niet noodzakelijk? Want dat maak ik er uit op, verbeter me als ik er naast zit.