PDA

View Full Version : Koopadvies gevraagd nieuwe versterker (tot 2000,- euro)



Buttslapper
4 oktober 2011, 14:11
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, aangezien mijn Fender Hot Rod het heeft begeven. Ik neig naar Mesa, maar ben niet goed op de hoogte van andere merken. Hieronder mijn 'eisen':

- budget tot 2000,- euro (mag ook een occasion zijn)
- ik speel op een semi-hollow G&L telecaster (behoorlijke Fender sound dus)
- ik neig naar een combo, omdat ik dit logistiek gezien het handigst vind
- scheurkanaal moet stukken beter klinken dan die van de Hot Rod....
- buizensound heeft mijn voorkeur
- meerdere scheurkanalen (lichte overdrive, crunch en distortion bijv.) is een pre

Ben benieuwd naar jullie favorieten...

groet Ruud

caliban
4 oktober 2011, 14:29
Iets in de aard van een bogner shiva... Of matchless, maar ik ken die prijzen niet.

Fireburst
4 oktober 2011, 20:06
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, aangezien mijn Fender Hot Rod het heeft begeven. Ik neig naar Mesa, maar ben niet goed op de hoogte van andere merken. Hieronder mijn 'eisen':

- budget tot 2000,- euro (mag ook een occasion zijn)
- ik speel op een semi-hollow G&L telecaster (behoorlijke Fender sound dus)
- ik neig naar een combo, omdat ik dit logistiek gezien het handigst vind
- scheurkanaal moet stukken beter klinken dan die van de Hot Rod....
- buizensound heeft mijn voorkeur
- meerdere scheurkanalen (lichte overdrive, crunch en distortion bijv.) is een pre

Ben benieuwd naar jullie favorieten...

groet Ruud

Samengevat : een meerkanaals buizencombo die tot 2000 euro mag kosten... Hier gaat iedereen natuurlijk weer heel typisch zijn favorieten roepen want heel gedetailleerd is het lastenboek niet.:soinnocent:

Welke muziek speel je, dat is ook wel een belangrijke factor !

Los daarvan : Mét Mesa scheur maar toch een erg goed clean en veelzijdiger dan een recto : een F50 ? Hou je nog wel wat knaken over ook.

Gitaar4LifeDude
4 oktober 2011, 21:28
Samengevat : een meerkanaals buizencombo die tot 2000 euro mag kosten... Hier gaat iedereen natuurlijk weer heel typisch zijn favorieten roepen want heel gedetailleerd is het lastenboek niet.:soinnocent:

Welke muziek speel je, dat is ook wel een belangrijke factor !

Los daarvan : Mét Mesa scheur maar toch een erg goed clean en veelzijdiger dan een recto : een F50 ? Hou je nog wel wat knaken over ook.

Een f-50 is nou niet bepaald de beste amp om aan te raden met een budget van 2000 euro. Ik heb dat ding zelf gehad en hij was best prima(clean heel erg goed) maar het scheurkanaal is lang geen recto hoor. Het is of te dof of te schel en de boost is niet in te stellen. Verder is er geen led voor de reverb aanwezig dus je weet nooit of je reverb nou aan of uit staat.
Al met al niet de beste keuze dus.
Ik zou kijken naar een mark 4 als ik de topicstarter was. Geweldige versterker met mooi clean en ook een hele goede scheur.

allochthomas
4 oktober 2011, 21:53
Met zo'n budget zou ik toch eerder naar een mark III, IV of V kijken en geen F50. Waarom geen goeie 1 kanaal amp als basis en dan pedalen gebruiken?

Buttslapper
4 oktober 2011, 22:20
Dank tot zover. Ik speel covers van The Doors tot Kings of Leon en van The Cure tot de Arctic Monkeys. Een allrounder dus, lijkt me.

Chiel
4 oktober 2011, 22:37
Hook R20 en een Suhr Riot pedaal.

Gitaar4LifeDude
4 oktober 2011, 22:44
Hook R20 en een Suhr Riot pedaal.

+1 voor de suhr riot, ik gebruik hem al tijden met groot plezier. Kan echt heel veel verschillende stijlen aan en heeft een heel fijn lead geluid ook.

the sure thing
4 oktober 2011, 23:36
-1 voor de HOOK. Ik zou die amp niet kiezen. Ik vind het een van de meest geweldige amps die er is, maar gezien jouw speelvoorkeur, lijkt mij o.a. MESA wel een betere keuze. Wel apart dat je voor dat soort bands gaat. Past een humbuckergitaar dan niet beter bij je?

Philippe
5 oktober 2011, 09:30
Tweedehands Mark V's gaan voor ongeveer 2000,- weg. Goed clean, meerdere scheurkanalen. Voila.

BasHermus
5 oktober 2011, 09:42
Misschien moet je de Brunetti MC2 dan ook eens proberen.

Erg lekkere versterker, en 3 kanaals...

Kingfisher
5 oktober 2011, 10:08
Mesa Boogie Transatlantic (voor de veelzijdigheid) of een Mini Recto (voor hte betere scheurwerk). Ik heb de fout gemaakt een combo te kopen, je sleurt je een bult. Die mini-heads zijn tenminste practisch: speakerbak in de koffer, head op de achterbank.

GretschGuy
5 oktober 2011, 21:23
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, aangezien mijn Fender Hot Rod het heeft begeven.

Ik heb niet echt tips. Die zijn er ook al in overvloed. Maar wat bedoel je met 'heeft 't begeven'? Reparatie, zelfs 'n ingrijpende, is meestal toch heel wat goedkoper dan 'n nieuwe amp.

Misery Signals
5 oktober 2011, 22:42
Moet het altijd duur zijn?

Ik vind de F-50 veel beter dan zo'n kut Mark IV. Verschrikkelijk ding. Zo'n F krijg je gewoon veel betere doorsnee rocksounds mee.

Voor 2000 Euro raad ik een tweedehandse Soldano Decatone met een goedkoop 2x12 V30 cab aan zoals Fame.

MS

Orpheo
6 oktober 2011, 08:59
ik ben het eens met de kleine head+kleine kast tip. Een combo is echt heel log, ondanks dat het compacter lijkt dan alles gesplitst. een kast, zeker een 212 of 112 is echt behoorlijk licht, en dat til je zo op. de head, een jcm800 bijvoorbeeld, is ook niet bijzonder zwaar. een engl SE of recto heeft dan weer wel nogal last van obesitas, maar een leuke head is niet zo zwaar. een kleine 212 en een jcm800 til ik makkelijk tegelijk op hoor. links de jcm, rechts de cab.

het idee van een amp die in de basis zeer goed is, en uitbouwen met pedalen kan ik (tegenwoordig) alleen maar beamen.God wat zou ik graag terug in de tijd gaan en het op die manier aanpakken. Al m'n multichannel bakken zijn nu de deur uit, of bijna de deur uit. het idee van sprankelend clean, crunchy rhythm en smooth lead uit een bak halen, heb ik allang laten varen. dat is gewoon onhaalbaar, om uit een amp te doen. althans, als je kritisch bent over je tone.

anders zou ik zeggen: engl sovereign. ik kocht mijn sovereign ooit voor 750 euro.

Buttslapper
7 oktober 2011, 15:20
Thanks mensen, ik geloof dat ik wel een beeld heb. Ik ben wel anders aan gaan kijken tegen combo's. Ik ga maar eens een dagje proefspelen bij Feedback.

caliban
7 oktober 2011, 18:18
Dank tot zover. Ik speel covers van The Doors tot Kings of Leon en van The Cure tot de Arctic Monkeys. Een allrounder dus, lijkt me.

Vrij divers, maar niet echt heftig, nergens waar je een highgain sound moet hebben, dus veel van de genoemde tips zijn al 'te' divers. Die F-series vind ik persoonlijk helemaal kak klinken, maar dat is smaakgebonden. In jouw prijsklasse en gewenste sounds, zou ik persoonlijk echt Matchless checken. Al een aantal keer vette dingen uit gehoord.

E-J
8 oktober 2011, 11:38
Dank tot zover. Ik speel covers van The Doors tot Kings of Leon en van The Cure tot de Arctic Monkeys. Een allrounder dus, lijkt me.

Gezien je stijlen zou ik juist niet voor een Mesa of een andere modern klinkende versterker gaan, eerder voor één met een mooie 'vintage' klank en dat combineren met een aantal pedaaltjes. Gezien je budget zou ik een middagje Feedback Rotterdam adviseren. Zet een aantal versterkers naast elkaar, kijk niet naar de naam en prijs en kijk welke je het meest bevalt. Probeer in ieder geval een Vox AC30 Handwired, een Fender Twin Reverb en zet dan een Mesa Mark nogwat ernaast.

Dreverhaven
8 oktober 2011, 13:10
Inderdaad, ik begrijp ook echt niet wat je met zo'n modern hi-gain geval zou moeten als je een sound wilt die bij die bands past.

toneblo
9 oktober 2011, 12:21
Kijk toch voor de middle head/cab combi, heb je altijd schik van en kan echt wel brullen imho.

Lexvandoef
9 oktober 2011, 13:07
ik ben het eens met de kleine head+kleine kast tip. Een combo is echt heel log, ondanks dat het compacter lijkt dan alles gesplitst. een kast, zeker een 212 of 112 is echt behoorlijk licht, en dat til je zo op. de head, een jcm800 bijvoorbeeld, is ook niet bijzonder zwaar. een engl SE of recto heeft dan weer wel nogal last van obesitas, maar een leuke head is niet zo zwaar. een kleine 212 en een jcm800 til ik makkelijk tegelijk op hoor. links de jcm, rechts de cab.

Hangt echt wel van je combo keuze af vind ik! Ik had mijn 20W combo eerst in een head/cab setup, maar dat werd op een gegeven moment toch niet handig mee nemen omdat ik de hele tijd dan 4 dingen mee moest nemen (head/cab/gitaar/pedalboard).
In zijn huidige combovorm issie bijzonder handig mee nemen en weegtie minder dan zo ongeveer alle middelgrote heads.....

Buttslapper
20 oktober 2011, 18:17
Het is een Koch Multitone II head geworden met een 2 x 12 cabinet, eveneens van Koch.
Tja, vooraf had ik mijn geld niet durven zetten op Koch, puur uit onwetendheid. Maar deze kwam voor mij als beste uit de bus.
Ik merkte dat ik het meeste waarde hecht aan:

- zoveel mogelijk IN de versterker (dus clean, crunch, overdrive, reverb)
- clean moet bij mijn G&L tele passen
- 3 standen: clean, crunch en overdrive

Deze versterker voldoet aan al mijn wensen!
Verder heb ik geprobeerd:

- Vox AC 30 handwired: prachtig clean, maar verder weinig opties qua EQ
- Mesa Boogie Transatlas: veel te veel allemaal! En niet te tillen.
- Hook captain head: clean beetje te wollig, boost en overdrive wel erg vet. Iets te prijzig...
- Brunetti Pirata: clean weinig karakter, overdrive ronduit slecht

Heel beknopt allemaal en wellicht niet altijd even genuanceerd.... maar uiteindelijk ben ik voor de amp gegaan die mij veel opties geeft, een lekkere sound (zowel clean als overstuurd) voor mijn tele geeft en die budgetair okay is. Ik ben er erg blij mee!

Dank voor jullie meedenken