PDA

View Full Version : Koch KC-50 gekocht.



Hendriks
4 oktober 2011, 09:45
Zoals altijd bij mij , heb ik deze in een opwelling gekocht , een Koch KC-50 in echt (bijna) perfecte staat , alleen de potmeters kraken iets , maar de versterker heeft lang ongebruikt in het stof gestaan. Als soort van bonus zat er een 1x12 cab bij , zelfbouw met een Eminence speaker.
Hij heeft 2 kanalen , een reverb en er zit een "speaker damping" potmeter op.
Ik heb hem even op laag volume geprobeerd en beide kanalen lijken mij zeer bruikbaar , vrijdag zal ik hem eens op hoog volume proberen.
Hij is in iedergeval lekker compact en voor een buizenversterker ook niet zwaar.
Ik weet verder helemaal niets van deze bak , zijn hier nog meer bezitters en/of ervaring deskundigen.
http://img689.imageshack.us/img689/605/img0809ow.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/6350/img0811ou.jpg
http://img705.imageshack.us/img705/7418/img0812u.jpg

Wie weet welke Eminence speaker dit is?
http://img528.imageshack.us/img528/185/img0814vi.jpg

piezo
4 oktober 2011, 10:04
Die Eminence is de luidspreker die oorspronkelijk in de combo zat, hoewel de eerste uitvoering voorzien was van een Electrovoice. Volgens mijn oude KC-50 documentatie is het een Eminence ME 12-150 'rock'.

Ik heb zelf een KC50 DLX. De KC-50 serie was inderdaad lekker compact en veelzijdig, maar niet de meest degelijke/betrouwbare versterkers. De oudere typen waren voorzien van de ringkern trafo's die ik ook op jouw plaatje zie.

Als je mij per PB even je e-mail doorgeeft, wil ik de documentatie en handleiding wel voor je scannen en verzenden.

jutter
4 oktober 2011, 10:15
Gefeliciteerd kerel! Ik kan je weinig info over deze versterker geven maar ik heb er ooit eens over één gespeeld en die vond ik retegoed! Koch staat er om bekend dat ze versterkers maken die gebouwd zijn als een tank. Met de mijne, een Twintone, speel ik inmiddels al jaren op en heeft me nog nooit in de steek gelaten. En daar sleep ik heel wat mee af! Succes!

piezo
4 oktober 2011, 10:21
Koch staat er om bekend dat ze versterkers maken die gebouwd zijn als een tank.Maar de KC50 serie dus helaas niet. Zoek maar eens op het www.

Hendriks
4 oktober 2011, 10:23
Gefeliciteerd kerel! Ik kan je weinig info over deze versterker geven maar ik heb er ooit eens over één gespeeld en die vond ik retegoed! Koch staat er om bekend dat ze versterkers maken die gebouwd zijn als een tank. Met de mijne, een Twintone, speel ik inmiddels al jaren op en heeft me nog nooit in de steek gelaten. En daar sleep ik heel wat mee af! Succes!


Het voelt allemaal wel degelijk aan , dat wil dan natuurlijk niets zeggen over de betrouwbaarheid. Er zit ook een ventilator ingebouwd , was dit standaard?

Hendriks
4 oktober 2011, 10:24
Als je mij per PB even je e-mail doorgeeft, wil ik de documentatie en handleiding wel voor je scannen en verzenden.

Je hebt PM en alvast bedankt.

jutter
4 oktober 2011, 10:28
Maar de KC50 serie dus helaas niet. Zoek maar eens op het www.

Misschien dat deze serie niet betrouwbaar zijn, dat zou kunnen. Of misschien exemplarisch? Ik weet wel dat waar ik jaren geleden over speelde, nog steeds elke week gebruikt wordt. Dus er zijn echt wel goede.

jutter
4 oktober 2011, 10:29
Het voelt allemaal wel degelijk aan , dat wil dan natuurlijk niets zeggen over de betrouwbaarheid. Er zit ook een ventilator ingebouwd , was dit standaard?

Ik heb geen idee.

tommus42
4 oktober 2011, 10:41
Bij deze combo had Koch toch een losse poweramp om stereo te spelen?

piezo
4 oktober 2011, 10:48
Alleen op de KC50 DLX zat een stereo FX return en een stereo pre-amp out voor de losse poweramp (KC50 satellite in head- of combovorm).
De ventilator was standaard.

Hendriks
4 oktober 2011, 11:18
En hij heeft autobias , ook niet verkeerd .

erwin_ve
4 oktober 2011, 11:34
Ik heb de versterker gehad, ook met die extension cab. Die Eminence speaker moet je asap ditchen. De grootste misser van Koch was om die speaker te gebruiken bij dit model. Ongeveer alles klinkt beter, mijn favo speaker met deze amp is een Vintage30.
Op het crunch kanaal is het smullen, dat is ook het sterkste punt van deze versterker.

Hendriks
4 oktober 2011, 11:38
Ik heb de versterker gehad, ook met die extension cab. Die Eminence speaker moet je asap ditchen. De grootste misser van Koch was om die speaker te gebruiken bij dit model. Ongeveer alles klinkt beter, mijn favo speaker met deze amp is een Vintage30.
Op het crunch kanaal is het smullen, dat is ook het sterkste punt van deze versterker.

De versterker heeft de Celestion V30 , de cab ga ik ook niet gebruiken.
De crunch is inderdaad erg lekker , maar ook clean is het prima .
Ik denk dat ik deze maar een tijdje hou , alleen het feit dat hij compact en licht is , is voor mij een sterke pré.

macwilliams
4 oktober 2011, 12:48
Het is nu niet direkt de mooiste amp die ik gezien heb maar als hij goed klinkt dan maakt dat al veel goed.
Wat is er mis met die emi of is het de combi met deze amp dat hij niet lekker klinkt?

Gratuliere

JeroenSchaaf
4 oktober 2011, 12:55
Gefeliciteerd!

Ben niet zo'n Koch fan, maar heb deze nog nooit gehoord.

Hendriks
4 oktober 2011, 13:01
Het is nu niet direkt de mooiste amp die ik gezien heb maar als hij goed klinkt dan maakt dat al veel goed.
Wat is er mis met die emi of is het de combi met deze amp dat hij niet lekker klinkt?

Gratuliere

Ik heb meer dan voldoende aan de speaker in de combo , dus de Eminence ga ik niet gebruiken .

Ach de looks maakt mij eigenlijk niet uit.

@Jeroen . Dan kom je hem maar eens proberen als je in de buurt bent.

erwin_ve
4 oktober 2011, 13:40
Het is nu niet direkt de mooiste amp die ik gezien heb maar als hij goed klinkt dan maakt dat al veel goed.
Wat is er mis met die emi of is het de combi met deze amp dat hij niet lekker klinkt?

Gratuliere
De Emi; heb je ooit een overstuurde versterker op een hifi speaker gehoord? Zo klinkt het:hide:

piezo
4 oktober 2011, 14:26
Ik heb ooit gelezen/gehoord dat die Eminence eigenlijk een PA speaker was, dus dat verklaart een boel: de extra aanduiding 'rock' die is toegevoegd aan het typenummer en de 150 in het typenummer die volgens mij slaat op de belastbaarheid.
Dolf Koch maakt mooie en slimme versterkers, maar heeft vaak niet zo'n gelukkige hand gehad in de keuze van zijn luidsprekers. De combinatie Multitone Combo + Vintage30 vond ik persoonlijk ook niet geslaagd.

EDIT: Ik zie dat het Eminence kastje al op marktplaats staat. :-)

Hendriks
4 oktober 2011, 14:37
EDIT: Ik zie dat het Eminence kastje al op marktplaats staat. :-)

Wat ik niet gebruik gaat weg ;)

Ik heb overigens geen idee hoe oud en wat voor de conditie de buizen hebben , hij klinkt opzich goed ,alleen heb ik geen referentie .
Het kan best zijn dat ik ze allemaal ga vervangen voor een frisse set ,Just in case.

JeroenSchaaf
4 oktober 2011, 16:25
Kom zeker even langs als ik in de buurt ben!

jaap van Duin
5 oktober 2011, 17:20
Ik heb zelf de Koch KC 50 deluxe. 3 kanaals (dus extra lead kanaal). Clean, crunch en scheur erg goed. Zit ook een bruikbare reverb op. Speaker is een Celestion G12-85. Gebruik 'm eigenlijk alleen nog maar thuis en als wij opnamens doen in de oefenruimte. Schijnt overigens ooit van een gitarist van de Dijk te zijn geweest (en dat is ook te zien). Ik heb de Koch zelf nu al weer een jaar of 13 staan en nooit problemen gehad.
Voor live optredens gebruik ik nu een Koch Powertone + 4x12 cab (V30).

Hendriks
5 oktober 2011, 21:00
Kijk dat zijn goede geluiden , ik was al bang dat ik iets onbetrouwbaars had gekocht :).
Binnenkort ga ik er een setje nieuwe buizen inzetten ,ik ben er toch wel blij mee.

erwin_ve
6 oktober 2011, 10:31
Ik had hem ooit nieuw gekocht, de eerste maand heb ik 4 zekeringen moeten vervangen. Met dat probleem ben ik naar Koch gegaan en die heeft er toen een ander type zekering in gezet.
Vervolgens heb ik er 13 jaar probleemloos mee gespeelt.(1995-2008 ) Af en toe mis ik het crunch kanaal van de KC50, echt onvervangbaar!

tommus42
6 oktober 2011, 11:42
Ik heb zelf de Koch KC 50 deluxe. 3 kanaals (dus extra lead kanaal)......

Koch had ook een drie-kanaals voorversterker (19 inch), daar was ook kanaal 2 erg goed dacht ik. Vox georienteerd met gelijk welke eindtrap:D.

dml
6 oktober 2011, 11:54
Hier ook jarenlang op twee KC50 DLX (mark 1B en 1C) gespeeld, nooit problemen mee gehad. De 1A en de twee-kanaals versie hadden inderdaad een ringkerntrafo die ik op deze amps minder vond klinken dan de latere versies met blikken trafo. Ook de V30 was een vooruitgang t.o.v. de Eminence speaker.
Dit was ook jarenlang de standaard amp bij Golden Earring, die hadden er nogal wat van op het podium staan.
De eerste Tone-serie, dus het huidige uiterlijk maar met het oude Koch-logo, hadden wel last van kinderziektes maar die zijn allang verleden tijd.

Als ik jou was, zou ik 'm gewoon even naar Koch brengen voor een goede onderhoudsbeurt en buizenvernieuwing.

Hendriks
6 oktober 2011, 12:04
Als ik even wat tijd heb , ga ik de buizen vervangen en gelijk even de potmeters met wat contactspray behandelen.
Zijn er nog tips voor de buizen? Er zitten nu Groove Tube voorbuizen en sovtek eindbuizen in.

tommus42
6 oktober 2011, 12:16
Als ik even wat tijd heb , ga ik de buizen vervangen en gelijk even de potmeters met wat contactspray behandelen.
Zijn er nog tips voor de buizen? Er zitten nu Groove Tube voorbuizen en sovtek eindbuizen in.

GT's zijn wel goed, maar zijn volgens mij gewoon geselecteerde chineze buizen ofzo. Iig, aan JJ's kun je je geen buil vallen, komen ook nogeens uit Europa:D. Sovtek EL84M heb ik in mijn Vox, prima, wat donker van klank heb ik eens begrepen, maar heb ik nooit AB getest.

Hendriks
6 oktober 2011, 12:18
Ik dacht zelf ook aan JJ's , goede ervaringen mee.

Rinze
6 oktober 2011, 12:20
Ik vind JJ's wel erg mid-gevoiced, in combi met andere voorbuisjes wordt dat al beter. Tung Sol is mooi maar erg kritisch qua voltage. Het is ook maar net wat je zoekt natuurlijk.

Hendriks
6 oktober 2011, 12:35
Ik ga eerst de eindbuizen vervangen en wat experimenteren met de voorbuizen , ik heb ook nog wat NOS spul liggen.

Hendriks
7 oktober 2011, 11:18
Vandaag eens even flink aan de potmeters zitten draaien en het kraken is helemaal weg , kwam gewoon van het niet gebruiken dus. Volgende week zal ik een setje buizen aanschaffen, ik ben er nog niet helemaal uit welke.

Een tijdje met de settings zitten spelen en wat heeft deze versterker een heerlijke crunch , geen overdrivepedaal meer nodig , ik denk dat ik mij alleen nog een cleanboost ga aanschaffen.
Zou ik nou eindelijk de goede amp hebben gevonden?

tommus42
7 oktober 2011, 12:12
Hee, hij is kathode biased, interessant die variabele tegenkoppeling:strat:

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5960.msg42108.html#msg42108

Hendriks
7 oktober 2011, 12:17
Hee, hij is kathode biased, interessant die variabele tegenkoppeling:strat:

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5960.msg42108.html#msg42108

Is een KV dan hetzelfde als de KC?

tommus42
7 oktober 2011, 12:34
Oeps, weet ik niet:hide:.