PDA

View Full Version : Pfff.. Weer een probleem: rare geluiden/ruis bij aansluiting adapter..



keesss
3 oktober 2011, 19:30
Zoals jullie al misschien weten heb ik de Hardwire Sc-2 gekocht. Superlekker klinkend via de VOX DA-5 en mijn gitaar.

Tot nu toe werkte hij steeds op batterijen, maar nu zijn ze leeg. Bij Rockpalace kon ik een adapter erbij kopen, maar die was €25,- (!!!). Ik kreeg de tip dat ik ook een universele 9V adapter van bijvoorbeeld de Blokker kan gebruiken.

Nou vandaag een universele adapter gekocht, die 3 t/m 12 Volt aankan. Vervolgens de juiste plug uitgekozem, de adapter op 9V geplaatst en aangezet.

-> Opeens zijn er allemaal rare geluiden zonder dat ik de snaar van mijn gitaar aanraak.. Als ik het effectpedaal aansluit op de batterij doet 'ie gewoon weer normaal en zijn die geluiden er niet.. :???:

Wat doe ik fout? :???::???:

peter_heijnen
3 oktober 2011, 19:32
Is het een ongestabiliseerde voeding?

Mitch
3 oktober 2011, 19:34
Lees de voedings FAQ even door. Of zoek even op "ongestabiliseerd" of "Gestabiliseerd" binnen dit subforum. Volgens mij vorige week nog exact zo'n topic als dit, waarna de FAQ weer iets is uitgebreid/aangepast.
Je hebt een gestabiliseerde adapter nodig. Of een geschakelde. Lees gewoon de FAQ effe, doe je jezelf een plezier mee, staat heel veel nuttige info in.

keesss
3 oktober 2011, 20:03
Bedoel je deze? http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149255-Probleem&highlight=gestabiliseerd

Ik ga even fitnessen en dan lees ik het door, ik houd jullie op de hoogte. Tnx,

Fireburst
3 oktober 2011, 21:46
Nou vandaag een universele adapter gekocht, die 3 t/m 12 Volt aankan. Vervolgens de juiste plug uitgekozem, de adapter op 9V geplaatst en aangezet.

Polariteit (+ en -) ook nagekeken ?

Dirk_Hendrik
3 oktober 2011, 21:59
Polariteit (+ en -) ook nagekeken ?
Blijkbaar. Met verkeerde polariteit doet het gebeuren niets (meer).

Plant
3 oktober 2011, 23:43
Je hebt een gestabiliseerde adapter nodig. Of een geschakelde.

Juist géén geschakelde. Die zetten nou net allerlei storing op de voedingslijn.

Helaas zie je ze steeds vaker, omdat ze vanwege allerlei nieuwe wettelijke regelgevingen verplicht worden. Een adapter mag onbelast (dus zonder apparaat eraan) al niet meer dan 0.3 Watt uit het lichtnet verbruiken. Daarnaast moet er bij verschillende belastingen gemiddeld een bepaalde 'efficiency' gehaald worden. Omdat dit met de vertrouwde 'storingsvrije' trafo-adaptertjes doorgaans niet gehaald word en met 'switched power supplies' wel, word zo langzamerhand alles hier door vervangen. Lekker energiezuinig, dat wel, maar de afgegeven spanning is niet bepaald schoon. In audio apparaten leveren deze adaptertjes steevast hoorbare storing op.

Buzzel
4 oktober 2011, 09:36
Goedkoop is duurkoop. Waarschijnlijk is die adapter niet erg betrouwbaar.

M.H.Huiting
4 oktober 2011, 10:48
€25,- voor een adapter is toch een redelijk standaard prijs?

Buzzel
4 oktober 2011, 11:08
Lijkt mij wel, maar als je goed leest dan heeft meneer niet voor de adapter van 25 euro gekozen, maar voor een blokker ding.

M.H.Huiting
4 oktober 2011, 12:00
Dat had ik begrepen. En als ik het forum zo eens bekijk is hij niet de eerste met het zelfde probleem. Ik zeg koop een andere adapter....

keesss
4 oktober 2011, 12:35
Hij kostte €15,- en aangezien ik vertrouwde op het advies van een werknemer van RP, had ik hem gekocht. Maargoed, ik breng hem zo dadelijk wel terug (mag nog vast wel) en dan koop ik ditmaal een goede. :)

Mitch
4 oktober 2011, 12:37
Juist géén geschakelde. Die zetten nou net allerlei storing op de voedingslijn.

Ik hoor en lees er vaak genoeg problemen van, maar heb zelf nog geen enkele keer problemen gehad. Ik heb nu twee geschakelde voedingen gebruikt, waaronder het goedkoopste ding van Thomann (300mA) en die werkt tot nu toe overal storingsvrij op. Het enige punt is dat je digitale delays niet altijd op dezelfde voeding kan hangen als drives en boosts. De meeste problemen zie je bij relatief lange ketens waar alles op één OneSpot of PowerAll staat.

tomdiedom
4 oktober 2011, 12:40
Ben zelf overgestapt van geisoleerde uitgangen naar een geschakelde voeding (one-spot). Het beetje ruis wat er bij komt is te verwaarlozen en valt compleet weg in een live situatie. Er zijn 5 pedalen op aangesloten, tuner, twee drives, een tremolo en een delay .

keesss
4 oktober 2011, 14:12
Ik hoor en lees er vaak genoeg problemen van, maar heb zelf nog geen enkele keer problemen gehad. Ik heb nu twee geschakelde voedingen gebruikt, waaronder het goedkoopste ding van Thomann (300mA) en die werkt tot nu toe overal storingsvrij op. Het enige punt is dat je digitale delays niet altijd op dezelfde voeding kan hangen als drives en boosts. De meeste problemen zie je bij relatief lange ketens waar alles op één OneSpot of PowerAll staat.

Maar dat gare ding van de Blokker is 1500mA, dus het zal wel ook daaraan liggen. :)

Dirk_Hendrik
4 oktober 2011, 14:21
Maar dat gare ding van de Blokker is 1500mA, dus het zal wel ook daaraan liggen. :)

Waarom zou dat zo zijn?

keesss
4 oktober 2011, 17:41
Geen idee, dat dacht ik.

Enfin, ik heb een andere adapter gekocht: een 9V Visual Sound 1 Spot adapter. En dan heb ik weer hetzelfde probleem. :)

Zo klinkt het: http://dl.dropbox.com/u/32000061/Geluidsclip%2014.mp3

In het boekje van Hardwire SC-2 staat "Use Harman Model PS200R power supply", betekent dat ik ALLEEN die kan gebruiken?

Dat is deze: http://www.thomann.de/nl/digitech_ps200r_netzteil.htm

........

tomdiedom
4 oktober 2011, 17:45
Heb je misschien een lamp of een ander elektrisch apparaat in de buurt van de adapter/pedaalunit staan? Dat wil soms ook extra gaan storen.

Dirk_Hendrik
4 oktober 2011, 18:03
[QUOTE=keesss;2714993]Geen idee, dat dacht ik.

Enfin, ik heb een andere adapter gekocht: een 9V Visual Sound 1 Spot adapter. En dan heb ik weer hetzelfde probleem. :)

Zo klinkt het: http://dl.dropbox.com/u/32000061/Geluidsclip%2014.mp3

QUOTE]

Link doet het niet.:(

Einzeln
4 oktober 2011, 18:12
Heb je misschien een lamp of een ander elektrisch apparaat in de buurt van de adapter/pedaalunit staan? Dat wil soms ook extra gaan storen.

OOk met een geschakelde voeding?

Buzzel
4 oktober 2011, 18:14
De 1 spot adapter die ik gekocht heb is direct weer terug gegaan, dat ding stoorde als een gek, terwijl die van mijn broer niet. De productie van die dingen is geloof ik niet erg constant...Ik tuf nog vrolijk verder met mijn thomann ding, totdat ik heb ontdekt hoe ik eigenlijk me voeding naar USA moet sturen voor reperatie...

keesss
4 oktober 2011, 18:16
[QUOTE=keesss;2714993]Geen idee, dat dacht ik.

Enfin, ik heb een andere adapter gekocht: een 9V Visual Sound 1 Spot adapter. En dan heb ik weer hetzelfde probleem. :)

Zo klinkt het: http://dl.dropbox.com/u/32000061/Geluidsclip%2014.mp3

QUOTE]

Link doet het niet.:(

Gefixt! check de youtube link hieronder :)


Heb je misschien een lamp of een ander elektrisch apparaat in de buurt van de adapter/pedaalunit staan? Dat wil soms ook extra gaan storen.

Tja, ik heb een zon hoge lamp 40cm naast de Vox da5 staan en de hardwire pedaal staat zon 1,8 meter verder. zo'n 60 cm van de vox af staat zon kast waarin 6 stroomcontacen zitten, het effectpedaal staat daar 2 meter van af..

Geschakelde voeding? De lamp gaat met een 'slide knop' aan en uit. die kast met die stroomcontacten kan aan en uit, maar staat altijd aan.

Hier is het probleem, kan je het horen: http://www.youtube.com/watch?v=bk7Vbxx2-L4

!!

tomdiedom
4 oktober 2011, 18:25
OOk met een geschakelde voeding?

Weet ik niet, ik ga het nu toch in twijfel trekken. Maar volgens mij heb ik dat wel eens gehad met mn one-spot. Is wel een aantal jaar geleden, gebruik hem sinds kort weer opnieuw en heb geen last van de ruis....

Buzzel
4 oktober 2011, 18:39
zo erg bromt mijn strat gewoon op het drive kanaal :seriousf:

Anyway: als je het zo hoort lijkt me dat de adapter toch echt de boosdoener is. Zo klonk het ook toen ik mijn 'gare' 1spot had gekocht en me OCD aan deed.

keesss
4 oktober 2011, 18:55
Meen je dat? Hij hoort toch niet zo sterk te brommen, het geluid van de gitaar wordt best een stuk dedempt daardoor.

Mwah, blijkbaar kan je alleen die Harman PS200R adapter gebruiken welke in het boekje wordt aangegeven. Maar ik blijf het toch wel vreemd vinden dat je maar één bepaalde adapter kunt gebruiken, terwijl hij gewoon 9V is en een universele aansluiting heeft..

Hier nog waar alles is geplaatst, lijkt mij sterk dat de lamp de boosdoender is: http://www.youtube.com/watch?v=aSpjwISqmRg

En hier nogmaals het probleem via audio (voor de mensen die net inschakelen): http://www.youtube.com/watch?v=bk7Vbxx2-L4

Dirk_Hendrik
4 oktober 2011, 18:55
[QUOTE=Dirk_Hendrik;2715006]

Gefixt! check de youtube link hieronder :)



Tja, ik heb een zon hoge lamp 40cm naast de Vox da5 staan en de hardwire pedaal staat zon 1,8 meter verder. zo'n 60 cm van de vox af staat zon kast waarin 6 stroomcontacen zitten, het effectpedaal staat daar 2 meter van af..

Geschakelde voeding? De lamp gaat met een 'slide knop' aan en uit. die kast met die stroomcontacten kan aan en uit, maar staat altijd aan.

Hier is het probleem, kan je het horen: http://www.youtube.com/watch?v=bk7Vbxx2-L4

!!

Probleem idd helder. Klinkt alleen niet als een geschakelde voeding probleem maar als een dimmer. Nico maakte daar een goed punt.
Zet die dimmer waar die lampen opzitten eens uit.

keesss
4 oktober 2011, 19:07
De dimmer/lamp stond al uit. Ik heb dus maar de stekker uit getrokken en hij bromt nog steeds erg veel.

Vervolgens de VOX aangesloten op batterijen en verplaatst naar de andere kant van de kamer -> nog steeds gebrom.

Ik wil nog even opmaken dat wanneer ik hem aansluit op batterij er ook een beetje brom is. Maar dat is normaal neem ik aan toch? Op de adapter, jah.. Veeeeeel meer brrrrrrrooommmmmmm.

M.H.Huiting
4 oktober 2011, 19:43
Wel nice dat je alles youtube zet... Dat maakt dat iedereen het probleem eens met een helder beeld/uitleg kan bekijken.

Als ik je goed begrijp heeft alles het een jaar prima gedaan? Is er iets wat (naast de brom en ruis) veranderd is?

keesss
4 oktober 2011, 19:53
Ach, hoe sneller het wordt opgelost, des te blijer ik ben. :)

Ik heb gitaar met alle toebehorenen sinds ergens in juni. Alles doet het gewoon goed hoor, alleen heb ik vorige week mijn effectpedaal gekocht: Digitech Hardwire SC-2 Valve Distortion. Een week op batterij gespeeld, nu wilde ik over gaan tot adapter. Boekje zegt de Harman PS200R adapter, maar verkoper zei dat gewoon elke adapter van 9V kon. Blokker-adapter blijkt poep te zijn, -> Visual SOund 1 Spot adapter gekocht, -> nog steeds het bromgeluid. :)

Niets is veranderd. Het probleem is dus alleen de adapter. Ik ben alleen bang dat, stel dat ik de Harman PS200R koop het bromgeluid niet weggaat. Dan moet ik die adapter terug sturen naar Nürnburg, :???: en daar heb ik echt geen zin in.

Buzzel
4 oktober 2011, 20:04
Ik bedacht me ook net dat het misschien de dimmer kan zijn. Haal de lamp uit het stopcontact en proberen die hap!

keesss
4 oktober 2011, 20:16
Lezen jullie mij reacites wel? :p Die dimmer stond steeds al al uit, dus toen heb ik hem uit het stopcontact gehaald, de amp naar de andere kant van de kamer geplaatst en alles weer aangesloten, toen bromde hij nog steeds erg veel, haha. :)

Mitch
4 oktober 2011, 20:47
Nee, er wordt de laatste tijd héél slecht posts gelezen, het viel mij ook al op. :( Maar al met al is het een vaag probleem zo. Belangrijkste om te proberen is de hele hap op een ander stroompunt in je huis te proberen of evt. zelfs in een ander huis.

keesss
4 oktober 2011, 21:04
Heey, goed idee. Dat is mij nog niet opgekomen. Morgen probeerik het beneden in de woonkamer, want nu moet ik weg. Ik laat jullie het morgen weten. Bedankt voor de hulp vandaag. :)

Buzzel
4 oktober 2011, 21:19
http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/SC-2011-10-04-201705.jpg

ik maakte hier uit op dat de lamp wel in het stopcontact zat. Kan versterker wel aan de andere kant in de muur zitten, maar is wel zelfde groep.

keesss
4 oktober 2011, 21:30
Dat is de stekker va nde accu van mijn laptop. :p

tomdiedom
4 oktober 2011, 21:38
Doe die dan ook eens weghalen.

keesss
4 oktober 2011, 22:43
Ik heb net alle stekkers eruit gehaald en geprobeerd. Nee. Daarna aangesloten op het stopcontact dat uit de muur komt. Ook weer hetzeflde. Daarna heb ik alles meegenomen naar beneden en daar aangesloten. Nog steeds is diezelfde brom er.

Ik ga er gewoon vanuit dat je alléén de Harman PS200R kunt gebruiken voor de Digitech Hardwire SC-2, anders zou het probleem nu wel verholpen zijn..

Mitch
4 oktober 2011, 22:51
Hmmm....nu ik erover nadenk: het zal toch niet zo zijn dat Hardwire dezelfde slechte filtering heeft over zijn voeding als de ToneCore pedalen van Line6? Die moeten ook per se apart gevoed worden. Maar goed, dat probleem zat 'm bijna altijd in een keten, waar meerdere pedalen gevoed werden van dezelfde voeding. Het zal echt niet zo zijn dat het pedaal maar werkt op één type voeding, maar misschien is --ie inderdaad meer gebaat bij een ouderwetse trafo in plaats van een geschakelde voeding.

Einzeln
5 oktober 2011, 09:44
Ik herken feedback in het geluid. Teveel spanning misschien?

peter_heijnen
5 oktober 2011, 10:32
Ik heb de hardwire chorus, delay en reverb gehad en ook tegelijk op mijn plank. Ik heb er zowel een onespot als een powerall -niet teglijk btw- op uitgeprobeerd en steeds werkte het vlekkeloos.

heinz3110
5 oktober 2011, 12:37
Klinkt mij meer als "Strooiveldbrom" dan "Slechte voedingsbrom"

Keesss, als je nu je volume van je gitaar dichtdraaid terwijl je de adapter gebruikt en het pedaal ingeschakeld hebt, gaat de brom dan voor ,ehm, 90 procent of meer weg? Zo ja, dan ligt het niet aan de adapter, ga naar Stap 2. Zo nee, koop een betere,

Stap 2.Loop vervolgens eens met je gitaar open en pedaal aan door de kaner en kijk(hoor) of tie minder word. Zo ja, dan zit je misschien te dicht op een "brom-bron": een adapter, of een versterker, dimmer, klokradio, etc..

keesss
5 oktober 2011, 14:17
Klinkt mij meer als "Strooiveldbrom" dan "Slechte voedingsbrom"

Keesss, als je nu je volume van je gitaar dichtdraaid terwijl je de adapter gebruikt en het pedaal ingeschakeld hebt, gaat de brom dan voor ,ehm, 90 procent of meer weg? Zo ja, dan ligt het niet aan de adapter, ga naar Stap 2. Zo nee, koop een betere,

Stap 2.Loop vervolgens eens met je gitaar open en pedaal aan door de kaner en kijk(hoor) of tie minder word. Zo ja, dan zit je misschien te dicht op een "brom-bron": een adapter, of een versterker, dimmer, klokradio, etc..

Ik heb alles verplaatst naar beneden in de woonkamer. Alles aangesloten. Door de kamer gelopen, de brom is er nog steeds. Dus stap 2 is niet van toepassing.

Ik gebruik normaal alleen de Bridge pick up en als ik Slash speel dan de neck pick up. Bij beiden het volume helemaal uit gedaan, dan is de brom ook weg en je hoort geen geluid meer van de gitaar. Zodra je het volume van de pick ups een beetje opendraait, is die brom weer helder te horen.

Blijkbaar ligt het alleen aan de adapter?

heinz3110
5 oktober 2011, 15:01
Ik heb alles verplaatst naar beneden in de woonkamer. Alles aangesloten. Door de kamer gelopen, de brom is er nog steeds. Dus stap 2 is niet van toepassing.


Varieert de mate van brom naarmate je op verschillende plekken staat?
En:

Het is dus niet je adapter, want zoals jij al zegt:



Ik gebruik normaal alleen de Bridge pick up en als ik Slash speel dan de neck pick up. Bij beiden het volume helemaal uit gedaan, dan is de brom ook weg en je hoort geen geluid meer van de gitaar. Zodra je het volume van de pick ups een beetje opendraait, is die brom weer helder te horen.


Het geluid in je clipje onderschrijft dat ook: de brom in jouw clipje klinkt niet als een (voor gitaareffectbegrippen) waardeloos adaptertje maar echt als omgevingsbrom.

Als je volume op gitaar dicht staat, pikt ie geen brom meer op van de omgeving, en zou je een duidelijke brom moeten horen als je adapter niet zo goed is. Maar je zegt het al zelf: Volume dicht=geen brom. Dus ligt het niet aan de adapter.

Een duidelijk aanwezige voedingsbrom klinkt dan ook anders dan wat ik in je clipje hoor. Ik vermoed dat de oorzaak van je brom wellicht ergens anders vandaan komt(zoals ook al eerder aangegeven):

Buzzel
5 oktober 2011, 17:30
Ik gebruik normaal alleen de Bridge pick up en als ik Slash speel dan de neck pick up. Bij beiden het volume helemaal uit gedaan, dan is de brom ook weg en je hoort geen geluid meer van de gitaar. Zodra je het volume van de pick ups een beetje opendraait, is die brom weer helder te horen.



Aarde draad op de brug los? Het heeft iedergeval dan te maken met je gitaar en niet met je pedaal of adapter. Lijkt mij.

keesss
5 oktober 2011, 20:12
Het lijkt mij sterk dat er iets is met mijn gitaar, anders zou je de brom ook wel via mijn amp horen.

Maar je hoort het alleen als je het aansluit op de adapter. Als ik het effectpedaal aansluit op batterij dan hoor je het niet.

... Als er een voeding zou storen, zou je dat toch ook via de batterij horen?

Trouwens: als mijn effect is aangesloten op de amp staat de gain op de amp op half en de tone staat op vol.

bass blom
5 oktober 2011, 20:14
stekker omdraaien van adapter, heb je dat al eens geprobeerd?

Buzzel
5 oktober 2011, 20:38
Het lijkt mij sterk dat er iets is met mijn gitaar, anders zou je de brom ook wel via mijn amp horen.

Maar je hoort het alleen als je het aansluit op de adapter. Als ik het effectpedaal aansluit op batterij dan hoor je het niet.

... Als er een voeding zou storen, zou je dat toch ook via de batterij horen?

Trouwens: als mijn effect is aangesloten op de amp staat de gain op de amp op half en de tone staat op vol.

Oja dat is ook waar :soinnocent:

Mitch
5 oktober 2011, 21:08
Maar je hoort het alleen als je het aansluit op de adapter. Als ik het effectpedaal aansluit op batterij dan hoor je het niet.

... Als er een voeding zou storen, zou je dat toch ook via de batterij horen?


Dus ligt het aan de adapter.

keesss
5 oktober 2011, 21:23
Je hoort het via de batterij inderdaad niet, tenzij je gain op vol volume zet, maar dat is begrijpelijk. Bij mij staat gain van de amp altijd op de helft. Dan hoor je het gebrom via de batterij niet en via de adapter wel.

Nou ik heb weer een paar filmpjes gemaakt en samengesteld in één filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=EyLEtBQQG90

Let niet op de bullshit die ik praat, zoals "nu kan je ook zien hoe ik eruit ziet"... Lol?

Met dit filmpje wordt alles duidelijk voor eens en altijd denk ik. :)

keesss
6 oktober 2011, 14:02
Hallo, hier ben ik weer.

Ik ben terug geweest naar de winkel waar ik de 1 Spot adapter heb gekocht. Ik heb mijn effectpedaal meegenomen. Hij sloot mijn effectpedaal Hardwire aan op een 1 Spot en ook aan een lekker klinkende gitaar, en toen......

.... helemaal stil. Geen gebrom, alleen een beetje geruis.

De beste man heeft mij verteld dat hij misschien weet wat het probleem is:
Blijkbaar heb je dit soort stopcontacen nodig zodat dat 'metalen dingentje dat je kunt zien in het stopcontact' het bromgeluid op de een of andere manier wegneemt.

->> http://www.elektrocomfort.nl/WebRoot/StoreNL2/Shops/61736767/4994/7A31/2F22/4975/DAAB/C0A8/28BB/2FFE/Peha,_0020_480121_002E__0020_enkel_0020_wcd,_0020_ opbouw,_0020_creme.png

Ik ben nu niet thuis, maar als ik het mij goed herinner heb ik zulke stopcontacten thuis:
http://www.electroshop.nl/product_images/p/062/2426625__51920_zoom.gif

Zodra ik thuis ben sluit ik het aan op een goede stopcontact. Ik heb er een goed gevoel over. :)

Buzzel
6 oktober 2011, 14:43
die bovenste is geaard. Die onderste niet. Dat maakt niks uit voor de adapter, want die dingen hebben geen aarde. Een niet geaard stopcontact bromt sowieso. Heb ik thuis ook, maar als je je snaren aanraakt is de brom weg omdat jij dan de aarde bent.

bass blom
6 oktober 2011, 14:57
ik zou dan denken, je versterker moet in een geaard stopcontact.
die 1 stop heeft niet eens aarde aansluiting zo ff snel in google te zien :D

keesss
6 oktober 2011, 15:05
Tering zeg, gelijk snap ik er weer helemaal niks van.

Die op het eerste plaatje is geaard omdat hij die twee metalen uitsteeksels heeft, toch? En de onderste is niet geaard omdat 'ie dat niet heeft.

Of begrijp ik het weer verkeerd, van iedereen hoor ik iets anders, haha.

Buzzel
6 oktober 2011, 15:11
Tering zeg, gelijk snap ik er weer helemaal niks van.

Die op het eerste plaatje is geaard omdat hij die twee metalen uitsteeksels heeft, toch? En de onderste is niet geaard omdat 'ie dat niet heeft.

Of begrijp ik het weer verkeerd, van iedereen hoor ik iets anders, haha.

In theorie is een stopcontact met die lipjes geaard, maar het kan best zijn dat je wel zo'n stopcontact hebt, maar er geen aarde is aangesloten in de meter kast.

bass blom
6 oktober 2011, 15:14
als je een apparaat hebt wat een platte stekker heeft met twee contacten, dan maakt het niet uit of je dat apparaat in een wel of niet geaard stopcontact steekt, dat apparaat maakt geen contact met die aarde..

als je versterker wel een geaarde stekker heeft, met 3 contacten, dan kan dat wel eens je probleem zijn als die in een niet geaard stopcontact zit.

capice?

keesss
6 oktober 2011, 18:42
Hmmm, ja.. En hoe kan je het geaard maken dan? :p

Ik heb het overigens in zo''n stopcontact thuis geprobeerd en die brom is er nog steeds.

De adapter en het effectpedaal werken gewoon. Er is dus een andere oorzaak, heh, ik word er een beetje moe van. Betaal je honderd euro en dan moet je nog veel meer doen om het juist te laten werken.

bass blom
6 oktober 2011, 18:53
heb je het geprobeerd met je versterker in een geaard stopcontact?

Buzzel
6 oktober 2011, 20:13
Hmmm, ja.. En hoe kan je het geaard maken dan? :p

Ik heb het overigens in zo''n stopcontact thuis geprobeerd en die brom is er nog steeds.

De adapter en het effectpedaal werken gewoon. Er is dus een andere oorzaak, heh, ik word er een beetje moe van. Betaal je honderd euro en dan moet je nog veel meer doen om het juist te laten werken.

Gitaarspelen is een dure hobby, dat heb ik wel ontdekt naar 4 jaar ;)

keesss
6 oktober 2011, 20:29
heb je het geprobeerd met je versterker in een geaard stopcontact?

Ja in de keuken waren er twee geaarde stopcontacten, waarbij bij de een de adapter van het effectpedaal aansloot en bij die andere geaarde stopcontact deed ik de adapter van de versterker in. Nog steeds brom.

bass blom
6 oktober 2011, 20:34
de adapter van de versterker..
dat doet vermoeden dat die ook niet geaard is.

keesss
6 oktober 2011, 21:43
Okeeee, hoe kan ik dan de adapter van de versterker veraard maken?

bass blom
6 oktober 2011, 22:04
ehm.. niet.
die adapter geeft de versterker 12 volt? gelijk of wisselspanning?
en dat zijn twee draadjes, geen aarde.
het zal wellicht ook niet echt een wereldversterker zijn als hij geen interne voeding heeft :chicken:
dus ik vrees dat je weer naar de dealer mag.
welkom in de wereld die gitaarjunkie heet :D
en dus als je wel een 'echte' versterker koopt, moet je dus ook een verlengsnoer, geaard hebben, om die geaard van spanning te voorzien.

bass blom
6 oktober 2011, 22:08
of leven met dat pedaaltje met batterijvoeding..

keesss
6 oktober 2011, 22:34
:dontgeti: kutzooi:p dan wordt het nog ff op batterij... pas als ik meer en foutloos kan spelen ben ik van plan om een andere versterker te kpoen :p

dus: probleem niet opgelostttt hehe..

Buzzel
6 oktober 2011, 23:32
. pas als ik meer en foutloos kan spelen ben ik van plan om een andere versterker te kopen :p


Dan ga je nog lang spelen op dat kleine ding ben ik bang...IK zou wat nieuws kopen als je zeker weet dat je voor deze hobby wil gaan. Perfect spelen doet (bijna) niemand.

keesss
7 oktober 2011, 16:23
Ik struikel nu nog wel eens over andere snaren, dat bedoelde ik met foutloos.

Je hebt gelijk, over een maandje koop ik dan de Marshall MG30DFX of de Marshall MG30FX. Schijnen best goede dingen te zijn. Ik moet hem nog uitproberen, maar dat zal wel goed zitten.

Die Marshalls hebben overdrive en distorion, etc. Dan heb ik die Hardwire SC-2 Valve Distortion toch niet meer nodig? Want het zijn beide distortion, toch?

bass blom
7 oktober 2011, 16:31
spaar iets door en koop een fender mustang IV
veel meer fun voor je geld

keesss
7 oktober 2011, 16:49
nee, sorry, maar ik wil maximaal 200 uitgeven aan zoiets.

bass blom
7 oktober 2011, 16:51
hoef je geen sorry voor te zeggen :D

keesss
7 oktober 2011, 17:59
Nouja, ook goed dan heh..

Maar wordt dat het effectpedaal dat ik nu heb overbodig, omdat zowel de amp als mijn effectpedaal uitgebreide instellingen heeft voor distortion?


@baas blom: leuke band, klinkt goed vind ik.

bass blom
7 oktober 2011, 18:04
Nouja, ook goed dan heh..

Maar wordt dat het effectpedaal dat ik nu heb overbodig, omdat zowel de amp als mijn effectpedaal uitgebreide instellingen heeft voor distortion?


@baas blom: leuke band, klinkt goed vind ik.

dank :D
ik zou er nog eens goed over nadenken voor je een MG koopt, die dingen worden hier vaak uitgekotst.
en in een mustang zitten effectpedaaltjes ingebouwd.

keesss
7 oktober 2011, 18:24
Ik ga volgende week naar Feedback in Apeldoorn.

Welke zou jij mij nog verder aanbevelen met een maximumprijs van €200,-?

De volgende staan al op lijst om te testen:
Fender mustang 2
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/fender-mustang-ii/100005511/105770

marshall mg30fx
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/marshall-mg-30-fx/100005511/105806

line 6 spider 4 30
http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/line-6-spider-iv-30/100005511/105782

Buzzel
7 oktober 2011, 18:29
Ik zou voor de fender gaan, niet omdat ik hem ken, maar van die marshall mg's hoor ik niks dan slechts en ik heb slechte ervaringingen met line 6.

De roland cube is trouwens ook een goeie thuis oefen amp!

bass blom
7 oktober 2011, 18:37
ah ik was abuis, ik heb niet de mustang IV maar de III
is echt een heel leuk ding
de II heeft wel minder presets geloof ik.
check ze op youtube, erg leuke dingen.
ik heb van de mijne ook een soort verslag met soundsamples bij moderne versterkers, paar weken geleden.

line6 zou ik ook niet nemen.

keesss
7 oktober 2011, 18:45
Oke bedankt, mijn voorkeur gaat dan uit naar de Fender, maar uiteraard zal ik ze testen. :)

Mitch
7 oktober 2011, 19:40
Wacht effe hoor.... het is een beetje lastig lezen tussen alle half dubbele vragen en de wirwar van antwoorden door, maar op basis waarvan wordt nu ineens de conclusie dat het aan de voeding van de versterker ligt?
Zowel de voeding van het pedaal als de voeding van de versterker zijn adapters zonder randaarde. Is er ook getest met alléén de versterker en de gitaar? Is er ook getest met versterker en gitaar op een andere lokatie?
Met wat ik tot nu toe heb gezien aan voorbeelden lijkt het nog steeds alsof de voeding van het pedaal het probleem geeft.

keesss
8 oktober 2011, 01:19
het pedaal is getest met de 1 spot adapter in een gitaarwinkel. toen was het pedaal met die adapter volkomen stil. thuis heb ik zowel de versterker als het pedaal aangesloten op een geaard stopcontact en de brom was er telkens weer.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het aan mijn versterker of aan mijn gitaar ligt, want anders zou je het ook via de batterij horen? met de batterij is er een hele kleine brom. maar zodra je het aansluit in een stopcontact wordt de brom 80% luiderr.

bass blom
8 oktober 2011, 01:27
en heb je geprobeerd als je met beiden in het stopcontact zit, dan een van de beide adapters om te draaien in het stopcontact?

Roel64
8 oktober 2011, 01:43
Je zegt dat in de winkel alles normaal werkt. Thuis heb zowel bij batterij gebruik en met adapter last van brom. Mischien moet je het probleem in je gitaarkabels zoeken.

keesss
8 oktober 2011, 02:04
en heb je geprobeerd als je met beiden in het stopcontact zit, dan een van de beide adapters om te draaien in het stopcontact?

Ik snap niet wat je daarmee bedoelt..


Je zegt dat in de winkel alles normaal werkt. Thuis heb zowel bij batterij gebruik en met adapter last van brom. Mischien moet je het probleem in je gitaarkabels zoeken.

Dat zou opzich kunnen. Ik heb het daar nog niet achter gezocht.
De handleiding van mijn effectpedaal zegt dit:
http://i55.tinypic.com/2dl4zr8.jpg

Ik heb de volgende twee gitaarkabels.

Een Bespeco van €8,-, informatie hoef je vast niet te checken want de prijs spreekt voor zich:
http://www.rockpalace.com/product/Bespeco-SLJJ450-450cm-Instrument-Cable

En een Neutrik van €32,-, check de link, daar staat info over de kabel:
http://www.ebay.co.uk/itm/Guitar-Cable-Van-Damme-Gold-Neutrik-Jacks-1-R-A-10M-/120721009181?_trksid=p4340.m263&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUC I%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3 D8%26pmod%3D380211334793%252B380211334793%26po%3D% 26ps%3D63%26clkid%3D3317463163254687789

bass blom
8 oktober 2011, 09:47
sssjeess keeeeeeeessssss je snapt het niet. :???:

ok, nog een keer..
je speelt met beide dingen via een adapter.
je hebt brom.

keer 1 van de twee adapters om in zijn/haar stopcontact.
dat doe je zo:

haal een adapter uit het stopcontact.
die adapter 180 graden draaien.
doe die adapter weer in het stopcontact.

Buzzel
8 oktober 2011, 09:53
:seriousf:

ey Bass de eerste keer dat ik ergens las dat het een oplossing kon zijn om de stekker om te draaien viel mijn mond ook open van verbazing hoor ;)

bass blom
8 oktober 2011, 09:59
ik heb het vier weken geleden nog meegemaakt.
oefenen, nieuwe zanger, nam zijn eigen setje mee die we gingen inzetten als monitor.
mijn mengpaneeltje zit in een geaard stopcontact.
zijn oude versterker moet dat dan dus niet.
maar toch was er ruis en brom.
stekker van die oude versterker van hem omgedraaid, brom en ruis weg :sssh:

Midwolda
8 oktober 2011, 10:55
Logisch. Sommige fabrikanten polariseren hun adapter linksom voor groene stroom.
Het blijft toch ook een heel magisch iets hoor, die prik uit de muur. :chicken:

bass blom
8 oktober 2011, 11:51
ja, want het wisselt 50 keer per seconde van polariteit, dus waarom zou het iets uitmaken? :D

Lomeos
8 oktober 2011, 12:27
ja, want het wisselt 50 keer per seconde van polariteit, dus waarom zou het iets uitmaken? :D
Omdat dat wisselen van polariteit gebeurt op één van de twee polen van een stopcontact. De ander is altijd de nul. Wisselstroom betekent dus niet dat de stroom de ene keer aan de ene en de andere keer aan de andere kant zit.

Plant
8 oktober 2011, 14:22
Er bestaan zelfs versterkers, zoals de Polytone Minibrute III die ik ooit had, waarbij je dat ompolen zelfs met de lichtnetschakelaar kunt doen.

Die hebben een 3 standen lichtnetschakelaar. In de middelste stand is de versterker uit en in de 2 buitenste standen aan, maar omdat daar de fase en nul gekruist worden kun je door naar de ene of de andere kant in te schakelen horen in welke stand er de minste storing is.

Ik heb er nooit iets aan gehoord, maar het zal niet voor niks zijn gedaan. Mogelijk maakt het idd iets uit met aangesloten randapparatuur.

keesss
9 oktober 2011, 00:27
Nee, er verandert niets..


Ik snap niet wat je daarmee bedoelt..



Dat zou opzich kunnen. Ik heb het daar nog niet achter gezocht.
De handleiding van mijn effectpedaal zegt dit:
http://i55.tinypic.com/2dl4zr8.jpg

Ik heb de volgende twee gitaarkabels.

Een Bespeco van €8,-, informatie hoef je vast niet te checken want de prijs spreekt voor zich:
http://www.rockpalace.com/product/Bespeco-SLJJ450-450cm-Instrument-Cable

En een Neutrik van €32,-, check de link, daar staat info over de kabel:
http://www.ebay.co.uk/itm/Guitar-Cable-Van-Damme-Gold-Neutrik-Jacks-1-R-A-10M-/120721009181?_trksid=p4340.m263&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUC I%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3 D8%26pmod%3D380211334793%252B380211334793%26po%3D% 26ps%3D63%26clkid%3D3317463163254687789

Zou het niet aan mijn kabels liggen?

Midwolda
9 oktober 2011, 01:15
Die kabels lijken me wel okee.
Je zou ze even kunnen ruilen met een gitaarmaatje van je.

Mitch
9 oktober 2011, 12:18
Het kan zijn dat je in je hele huis 'herrie' op de netstroom hebt zitten, ik heb dat ook wel eens in een ouder huis gehad. Zelfs de geaarde stopcontacten waren niet volledig stil. Met slechte kabels versterk je het oppikken van omgevingsruis, maar gast... in plaats van nu elke keer bijna dezelfde vraag te stellen: probeer nou eerst een paar dingen zelf uit.
Andere omgeving heeft al geholpen (in de winkel). Probeer ook nog eens een ander huis, voor de volledigheid.
Probeer een andere voeding voor het pedaal (een vriend die gitaar speelt heeft vast ook wel een trafootje)
Probeer eens een andere versterker in je eigen huis. Je hebt de pech dat zowel je pedaal als je versterker worden gevoed door een adapter zonder randaarde. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel. Probeer dus eens een versterker indien mogelijk met een stekker met randaarde (de meeste iets grotere versterkers hebben dit).
Probeer andere kabels.

Het wordt nu echt een potje pingpong, dit topic. Hup, eerst zelf aan de slag ;)

tommus42
9 oktober 2011, 13:17
Heb in een huis gewoond met helemaal geen aarde, ernstig verouderde elektrische installatie met van die bakelieten draaischakelaars:D.

keesss
9 oktober 2011, 14:58
Ja, ik kijk nog wel even. Ik ga volgende week gewoon mijn gear meenemen naar die winkel en dan kijken wat het probleem is. Ik hoop dat daar blijkt dat mijn kabels niet goed zijn, die zijn nog goedkoop te vervangen. Echter, als blijkt dat het mijn gitaar is...

@Tommus: En daar werkte alles gewoon normaal? :p

Einzeln
9 oktober 2011, 15:43
Wat gebeurt er als je de spanning verlaagt op de adapter?

keesss
9 oktober 2011, 15:51
Je kan volgens mij de spanning niet verlagen. Het is alleen de adapter, zonder van die extra instellingenknoppen.

tommus42
14 oktober 2011, 10:33
......@Tommus: En daar werkte alles gewoon normaal? :p

Ja, ik wist dat aanvankelijk niet. Ik merkte het pas toen ik probeerde de elco's van m'n eerste baksel te ontladen. Ik wist volgens mij niet eens wat het was, een aardlekschakelaar. Maar geen problemen mee gehad.

Outline
15 oktober 2011, 04:22
In audio apparaten leveren deze adaptertjes steevast hoorbare storing op.

Ligt aan de kwaliteit van je audio apparaat. In de PA-wereld zijn geschakelde voedingen voor versterkers tegenwoordig de norm.

Bij de goede/dure merken (bv. D&B, Crown, QSC, Powersoft, enz) merk je niks van de geschakelde voeding, bij de goedkope (oa Synq Digit, vooral de 1e serie) is de herrie die er vanaf komt een stuk beter te horen.

Dat probleem los je met goede filtering en dat kost gewoon geld. Geld, wat goedkope merken er niet in willen steken omdat het zo ook wel werkt. Daardoor hebben geschakelde voedingen een slechte naam gekregen.

Wie in 2009 bij Coldplay in de Goffert is geweest: alle versterkers (D&B D12) daar waren voorzien van een geschakelde voeding. Iets van gemerkt?


[QUOTE=Dirk_Hendrik;2715006]
Tja, ik heb een zon hoge lamp 40cm naast de Vox da5 staan en de hardwire pedaal staat zon 1,8 meter verder. zo'n 60 cm van de vox af staat zon kast waarin 6 stroomcontacen zitten, het effectpedaal staat daar 2 meter van af..

Geschakelde voeding? De lamp gaat met een 'slide knop' aan en uit. die kast met die stroomcontacten kan aan en uit, maar staat altijd aan.


Eerste wat ik hierbij dacht: goedkope lamp met goedkope dimmer = gegarandeerd storing! Zo klinkt het iig ook!


Het kan zijn dat je in je hele huis 'herrie' op de netstroom hebt zitten.

Welkom in mijn wereld! Sinds hier een aantal jaar geleden een paar deuren verderop een energie-terug-leverende ketel is geplaatst, is het drama. Woningbouw doet er niks aan en heeft mazzel dat ik niet zo actief met spelen ben. Maar dat gaat nog wel gebeuren! Ga binnenkort met netwerkbeheerder in overleg en dan gaan we 'ns fijn meten wat er hier allemaal voor rommel op het net wordt gedumpt!

Uiteindelijk komt het er straks op neer dat ik m'n hele huis mag gaan aarden wil ik een beetje bromvrij kunnen spelen. Het is niet anders! En sowieso heb ik liever de zekerheid van een goede aarde (waarvan de weerstand ook gemeten gaat worden) dan de schijnveiligheid van een aardlek. We weten toch allemaal wel dat een aardlek een secundaire veiligheid is die een (goede) aarde aanvult?

MIJN PROBEERVOORSTEL:
Pak 'ns een stukje blanke koperdraad die je verbind met of je snaren/brug/stemknop of de metalen buitenkant van een van je pluggen plug en sluit dat eens aan op een blank stukje van je verwarming, bv. koppeling of kraan. Is je probleem dan weg, dan heb je echt een aardeprobleem wat je op moet lossen!

Dat probleem kun je, totdat je randaarde op je kamer hebt en een versterker met randaarde, laten zitten. Ik weet het: niet ideaal, maar als het werkt...

keesss
30 oktober 2011, 00:55
Ach, ik heb nu genoeg geld biuj elkaar voor een leuke Marshall, maar ik wil het nog wel nog één x proberen:

Als ik het effectpedaal aansluit op versterker, op de adapter en het dan aanzet hoor je niet één negatief geluid. Pas als ik de plug van de kabel die vanuit mijn gitaar komt in het effectpedaal steek komt het geluid terug.

Outline
30 oktober 2011, 01:54
MIJN PROBEERVOORSTEL:
Pak 'ns een stukje blanke koperdraad die je verbind met of je snaren/brug/stemknop of de metalen buitenkant van een van je pluggen plug en sluit dat eens aan op een blank stukje van je verwarming, bv. koppeling of kraan. Is je probleem dan weg, dan heb je echt een aardeprobleem wat je op moet lossen!

Dat probleem kun je, totdat je randaarde op je kamer hebt en een versterker met randaarde, laten zitten. Ik weet het: niet ideaal, maar als het werkt...

Lezen en doen wat iemand voorstelt is erg moeilijk....

keesss
30 oktober 2011, 13:18
Oh sorry, ik had alleen dat stukje tot en met Coldplay gelezen. Ik zal het proberen, maar ik zal toch geen schok krijgen? Ik vraag het ff want ik ben als de dood voor stroom en mede omdat ik er erg weinig vanaf weet.

Outline
31 oktober 2011, 03:55
Zo zie je maar weer dat je altijd alles moet lezen...

Nee, je krijgt geen schok. De verbinding die je maakt is er voor om alle rommel die je oppikt op je elementen en/of andere plek in je signaalweg af te voeren naar aarde.

Zoals je in dat stukje hebt kunnen lezen, heb ik hier ook van dat soort problemen. Door het zelfde te doen als ik jou nu adviseer, los ik mijn problemen op.

Voor mij is de enigste langdurige oplossing zonder hulpmiddelen het hebben en gebruiken van een versterker met een randaarde aansluiting (dus GEEN Cube OID!!!) en (het belangrijkste) het aarden van alle stopcontacten in huis. Daar komt wel wat meer bij kijken (zoals het opnieuw bedraden van mijn huis) maar daar staat wel tegenover dat de algemene (elektrische) veiligheid in huis ook omhoog gaat. Immers: randaarde heeft ten allen tijde de voorkeur boven alle andere veiligheden (aardlekschakelaar, dubbel geïsoleerd)!

keesss
12 februari 2012, 17:19
Ik heb inmiddels een nieuwe gitaar en net heb ik alles aangesloten: geen gebrom/80% minder gebrom dan eerder. Het lag dus waarschijnlijk aan de gitaar.

matto
18 februari 2012, 22:47
Jammer, we zullen dus nooit zeker weten wat de oplossing had kunnen zijn.

Einzeln
19 februari 2012, 12:22
Nieuwe gitaar is toch de oplossing?