PDA

View Full Version : Opknappen of een andere gitaar ????



bakje
3 oktober 2011, 13:36
Hallo gitaarnetters,

Ik zal even het een en ander duidelijk maken.
Heb een jaartje of 3 terug van iemand een E-gitaar gekregen.
Een mooie zwarteen is een stratocaster model met 3 single coils.

Deze gitaar is van het merk Career, waar ook de Amp van is.
Intussen mist hij 1 snaar (de dunste, en dus de hoogst klinkende)
Maar goed, snaren kan men vervangen en zijn niet al te duur.
Ook zit er een brom (met geknetter) in de gitaar, kabel of amp.
maar dat lijkt me een aarde probleem, simpel op te lossen lijkt me.

Ik heb eigenlijk nooit gespeeld, maar zou toch graag wat willen doen.

Nu komt de vraag:

Is het verstandig deze gitaar op te knappen ??
met opknappen bedoel ik:

* Nieuwe snaren erop zetten.
* Zowiezo nieuwe gitaar kabel
* Amp + Gitaar even na laten kijken (vanwege de brom en knetter, zelf weinig verstand van)

Uiteraard zijn tips welkom !!!

Ik woon zelf in Venlo, en 1 van de winkels waar ik eventueel terecht kan is
Stick's 'N Strings (eventuele ervaringen onder de gitaarnetters ??)

mijn stijl wat ik zou willen gaan leren spelen:

The Shadows
Ricky king
Indo rock (zoals Andy Tielman, Blue diamonds)

En hier is een picasa album, waar wat foto's staan van deze gitaar en amp (13 stuks)
En uiteraard niet letten op de de poetsbeurt, die heeft hij nog niet gehad !!! hahaha

klik hier voor de foto album (https://picasaweb.google.com/112144746435459327705/CareerGitaarAmp)

mijn dank is dan ook groot. :B

lindstrom
3 oktober 2011, 13:52
Ik zou inderdaad de gitaar spelend (laten)maken en het hierop leren. je kunt altijd nog een "betere" gitaar erbij kopen.

Wees vooral niet bang om zelf eraan te knutselen, deze gitaar is uitstekend geschikt om de techniek te leren kennen.
Aan een nieuwe "duurdere" gitaar zul je ook onderhoud moeten plegen, dan heb je het iig al geleerd op deze gitaar en kun je nog eens een foutje maken.

Een goede kabel aanschaffen is sowieso een goede investering die je meeneemt met je volgende gitaar..

succes! :ok:

bakje
3 oktober 2011, 13:57
Ik zou inderdaad de gitaar spelend (laten)maken en het hierop leren. je kunt altijd nog een "betere" gitaar erbij kopen.

Wees vooral niet bang om zelf eraan te knutselen, deze gitaar is uitstekend geschikt om de techniek te leren kennen.
Aan een nieuwe "duurdere" gitaar zul je ook onderhoud moeten plegen, dan heb je het iig al geleerd op deze gitaar en kun je nog eens een foutje maken.

Een goede kabel aanschaffen is sowieso een goede investering die je meeneemt met je volgende gitaar..

succes! :ok:

Hiermee ben ik het eigenlijk ook wel volkomen eens, deze gitaar is nog niet een grote ramp als ik hem verpruts tot een 3 delig nooit-meer-in-elkaar-passende strat haha.

Maar even serieus...

De "Techniek leren" kan naar mijn inziens goed op deze gitaar.
Ik weet verder niet hoe ze kwalitatief zijn.

Men zegt "Google, you're best friend"
Maar niet in dit geval, over deze gitaar is niks te vinden.
Wel de nieuwe modellen maar die worden dan weer bij conrad verkocht.

Ik heb hem zelf inmiddels al bijna 3 jaar nu.. kan niet achterhalen wat de werkelijke leeftijd zou kunnen zijn van dit instrument.

Ook DAT is een reden waarom ik een foto album heb geplaatst met wat foto's.
En krijgt men meer inzicht in de gitaar zelf. (denk ik)

bakje
3 oktober 2011, 14:03
EN zojuist een aantal snaartjes gepingeld op deze gitaar.

en ik merk op dat de tremolo brug ook niet zo fantastisch werkt.

voorlopig heb ik geen tremolo nodig, maar hij maakt volgens mij wel de tonen vals.

Lijkt me naar mijn inziens verstandig de tremolo "vast" te zetten. zodat de gitaar makkelijker in toon blijft bij het volgen van les of tijdens het oefenen thuis.

Meningen verdeeld uiteraard. (tips ook altijd weer welkom)

lindstrom
3 oktober 2011, 14:16
Het principe is bij elke strat wel een beetje gelijk. je zult bij een duurder model wat betere materialen treffen maar de basis is vrijwel hetzelfde.

de brug kun je met de veren wat strakker te draaien stabiel genoeg vastgezet krijgen..
Bij deze veren vind je ook een "aarde"draad. deze moet goed vastzitten aan de metalen delen van de tremolo. als deze los is kun je een brom hebben.
haal alle snaren er eens af, schroef de slagplaat los en bekijk daar onder eens of dat kabeltje wat van de brug afkomt ook daar goed aangesloten zit.

loop ook de andere draden eens langs..

als het allemaal keurig vastzit kun je de slagplaat weer monteren en de snaren erop gaan zetten.

schroef ook even de jack output los om te kijken of de draden daar nog goed vastzitten. (jack output = waar je de gitaarkabel insteekt)

Monteer de snaren conform een uitleg die vast en zeker op youtube of google te vinden is.
Intoneer de gitaar, wederom met behulp van youtube.

je moet een heel eind kunnen komen..

succes!

bakje
3 oktober 2011, 14:28
thnx voor je 2de reactie alweer haha,

De achterplaat heb ik er af gehaald inderdad, kwam 3 veren tegen met een gebogen ijzerplaatje gewoon haaks. 2 schroeven, helaas geen beweging in te krijgen. zometeen met een klein beetje grover geweld eraan gaan.

Met een hand schroevendraaier (kruiskop) lukte dat dus niet.

We gaan het zometeen ff proberen met een accu schroefmachine op 14,4 volt. hopelijk krijg ik de veren dan wat meer aangedraaid.

Snaren gaan deze week of volgende week eraf.
eerst even naar de snarenboer een setje halen.

de keuze snaren heb ik ook al gemaakt, althans in zoverre.

Keuze: 10 - 46 set, Da'ddario EXL110

De keuze is gebaseerd op reviews op internet, en prijs kwaliteit verhouding.
Ze schijnen een hele goede sound te geven, en tevens ZEER geschikt voor de stijlen die ik graag zou willen leren.

Moet alleen uitzoeken of ze gaan passen op de career.
(weet nog niet of alle snaren standaard zijn qua pasvorm of methode waarop ze op de gitaar gezet worden.

Doordat ik de plaat aan de achterkant eraf heb, heb ik wel gezien dat ze door de tremolo brug moeten, naar de voorkant van de gitaar waar ze bij een soort hamertjes eruit komen, en dan vervolgens over de hals naar de kop weer gespannen kunnen worden.

de electronica onder de slagplaat wordt gecontroleerd inderdaad, als ik de snaren eraf heb gehaald om de nieuwe te monteren.

ben namelijk beetje huiverig als ik de gitaar te lang zonder snaren laat staan er van de hals en de intonatie ook niks meer klopt.

ben wel in het bezit van een soldeerbout, met hele fijne punt, dus mocht het nodig zijn KAN ik eventueel wat herstel werkzaamheden doen..

lindstrom
3 oktober 2011, 14:39
als je de snaren losdraait haal je de spanning deels van de veren af, dan draaien de schroeven wat makkelijker ;)

Het kan ook zo zijn dat dat gebogen plaatje al tegen het hout opzit. als dit het geval is kun je bij de gitarenboer een 4e veer halen en deze monteren..
Mocht je dit willen doen, wederom de snaren los en die schroeven een stuk losdraaien, anders krijg je die veer nooit fatsoenlijk gemonteerd.

snaren is een kwestie van smaak en gewoon het eea uitproberen maar waar je nu voor kiest is een zeer goed uitgangspunt!

die "hamertjes" zijn je zadels die 2 inbusjes bevatten waarmee je de snaarhoogte kunt afstellen, het schroefje en veertje waarmee deze zadels vastzitten aan je brug zijn tevens de afstelpunten voor het intoneren van de gitaar. (zie youtube of google, maar er is vast ook een sticky over te vinden hier op het forum)

bakje
3 oktober 2011, 14:47
ah kiek, zo leer ik weer wat bij, de "zogenaamde ZADELS" waar je het over hebt, kun je dus mee zorgen dat de snaren wat dichter of juist verder van je fretboard komt ? heb ergens gelezen inderdaad dat dat wel mogelijk zou moeten zijn, vanwege het confortabel spelen / kletterden snaren tegen de frets ??

snap dus nu ook waarom ze in verschillende standen staan.

Ondertussen zijn de veren aangedraaid.
De tremolo brug zit nu volledig op de body .. kan dus alleen nog naar beneden gaan qua toon.

wat dus niet gaat gebeuren, want heb de arm eraf geschroeft.
(bewaren doe ik hem zeker wel)

maar ik begrijp ook dus nu,

ALs er dus nieuwe snaren op komen dat de gitaar zowiezo geintoneerd moet worden ?? wat dan inhoudt dat ik me bang maak om niks, haha :crazyhappy:

lindstrom
3 oktober 2011, 15:01
precies, je begrijpt het helemaal! Je leert snel ! :ok:

Intoneren is altijd even verstanding met nieuwe snaren.
Is een klein klusje wat zo gedaan is.

het enige waar je jezelf nu nog op moet inlezen is de holte (kromming) van de neck. (thrusrod afstelling)
Is voldoende over te vinden op internet en zo ook hier op dit forum. maar dit is iets voor na het monteren van de nieuwe snaren vanwege de snaardikte.

overigens om er even op terug te komen, een dag of 2 a 3 zonder snaren is echt geen enkel probleem.. heb gitaren meegemaakt die 5 jaar zonder snaren in een hoek hadden staan stof verzamelen.
Dus je kunt rustig de tijd nemen om het elektrische gedeelte na te lopen.

bakje
3 oktober 2011, 15:08
ahaa oke, thnxxx wederom.

Dus dat betekend dat we gaan strippen, de komende dag of 2 dagen.

(haha ben en blijf beetje voorzichtig)
wil hem niet meteen als stuk schroot bestempelen.

en ach, nu hij dan toch helemaal los gaat heb ik weer meteen een maf idee :P .. als het massief hout is, is dekans ook aanwezig dat we weleens het sullige zwart er even af schuren, en een ander leuk kleurtje aan te brengen. of misschien wel gewoon blank lakken
(krijg je mooie nerfjes in beeld, bij aantal gitaren gezien)

lindstrom
3 oktober 2011, 15:11
en ach, nu hij dan toch helemaal los gaat heb ik weer meteen een maf idee :P .. als het massief hout is, is dekans ook aanwezig dat we weleens het sullige zwart er even af schuren, en een ander leuk kleurtje aan te brengen. of misschien wel gewoon blank lakken
(krijg je mooie nerfjes in beeld, bij aantal gitaren gezien)


kan,... even goed in de binnenkant (onder slagplaat) kijken of hij massief is inderdaad..

desnoods onder de slagplaat een stukje kaalschuren om te kijken wat het is.. maar ik ben bang dat het multiplex is en dat wil je echt niet kaal maken.

beruk
3 oktober 2011, 15:13
wil hem niet meteen als stuk schroot bestempelen.


Career gitaren bij de Conrad (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTEyMzMxNTQzNTE=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Career_Guitars&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1gclid%3dCI-z3Z3LzKsCFUKHDgodxEeT3A&adcampaign=google&gclid=&scrwidth=1024)
€75,- nieuw. Lijkt me dan ook een gitaar om eens lekker aan te knoeien.

bakje
3 oktober 2011, 15:18
Career gitaren bij de Conrad (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTEyMzMxNTQzNTE=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Career_Guitars&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1gclid%3dCI-z3Z3LzKsCFUKHDgodxEeT3A&adcampaign=google&gclid=&scrwidth=1024)
€75,- nieuw. Lijkt me dan ook een gitaar om eens lekker aan te knoeien.

klopt, bij een google zoek actie kwam ik daar ook terecht.

heb in ieder geval gezien dat de amp uit 2003 is.

omdat ik deze set bijna 3 jaar terug gekregen heb, zullen ze denk ik gelijktijdig zijn aangeschaft.

weet ook niet of er veel verschil is tussen oude en nieuwe(re) modellen.
dit geeft ook mogelijkheden om een gitaar ook eens van binnen te zien, gaat deze ten ziele, heb ik misschien een goed excuus om een squier aan te schaffen om op te gaan lessen (uiteraard niet de bullet strat's)

dus tja we hebben wat te knutselen.

lindstrom
3 oktober 2011, 15:22
Je moet een hoop doen om de gitaar onherstelbaar te verprutsen.. wees niet bang. Ik merk aan je posts dat je geen domme jongen bent..

Gewoon logisch blijven nadenken en bij twijfel even googlen of hier de vraag stellen..

kan niet misgaan eigenlijk.

bakje
3 oktober 2011, 15:34
Thnxxx voor je hart onder de riem (die ik niet heb) hahaha

alle snaren zijn inmiddels verwijderd.. met 2 heb ik beetje lopen prutsen, had ze los gedraaid.

2 snaren braken bij het stem mechaniek af, maar gelukkig wel verwijderbaar door een heel klein kniptangetje.

Meteen maar kijken zometeen waar de body van is gemaakt, maar ben bang dat je gelijk gaat krijgen, wat betreft houtsoort.

Wat betreft bang zijn.

Tja, voorzichtigheid zit er wel beetje in bij mij ja. al vaker wel eens dingetjes vernaggeld :P

en het is de eerste gitaar die ik ga opereren.. hij heeft altijd gestaan als sier op mijn pc kamer.

lindstrom
3 oktober 2011, 15:40
Thnxxx voor je hart onder de riem (die ik niet heb) hahaha

alle snaren zijn inmiddels verwijderd.. met 2 heb ik beetje lopen prutsen, had ze los gedraaid.

2 snaren braken bij het stem mechaniek af, maar gelukkig wel verwijderbaar door een heel klein kniptangetje.

Meteen maar kijken zometeen waar de body van is gemaakt, maar ben bang dat je gelijk gaat krijgen, wat betreft houtsoort.

Wat betreft bang zijn.

Tja, voorzichtigheid zit er wel beetje in bij mij ja. al vaker wel eens dingetjes vernaggeld :P

en het is de eerste gitaar die ik ga opereren.. hij heeft altijd gestaan als sier op mijn pc kamer.

tip: mocht je draden los willen maken voor het gemak (slagplaat eraf voor schuren van body etc) maak foto's van waar je de draden vanaf haalde... dan weet je straks ook weer waar deze weer terug moeten.

sowieso ben ik benieuwd naar foto's van je inmiddels gestartte project.

bakje
3 oktober 2011, 15:45
ow...

dat is nou eens een tip daar kunnen we zeker iets mee,

dit gaan we zeker doen..

Voortgang tot nu toe: achterkant is er nog af, snaren zijn verwijderd, en de hals is er af.

en zo te zien is het toch echt een massieve body (dus geen multiplex, maar ik kan maar een klein stukje zien, hopelijk zie ik meer na het verwijderen van de slagplaat.

lindstrom
3 oktober 2011, 15:55
en zo te zien is het toch echt een massieve body (dus geen multiplex, maar ik kan maar een klein stukje zien, hopelijk zie ik meer na het verwijderen van de slagplaat.

dat betekend,... naar de bouwmarkt voor schuurpapier!!! :ok:


bekijk even het zelfbouw subforum voor welk schuurpapier het beste is. ik denk dat je moet starten met 220 en als hij kaal is even met 500 en dan na het lakken met 1000 of 1200 nat schuren en erna polijsten. met turtle wax ofzo.

bakje
3 oktober 2011, 16:08
dat betekend,... naar de bouwmarkt voor schuurpapier!!! :ok:


bekijk even het zelfbouw subforum voor welk schuurpapier het beste is. ik denk dat je moet starten met 220 en als hij kaal is even met 500 en dan na het lakken met 1000 of 1200 nat schuren en erna polijsten. met turtle wax ofzo.


Klein stukje geschuurd... en.....
Zo ziet het hout eruit. (https://picasaweb.google.com/112144746435459327705/HoutCareerGitaar)


Lijkt mij geen multiplex in mijn ogen.

lindstrom
3 oktober 2011, 16:12
link werkt hier niet :(

bakje
3 oktober 2011, 16:13
https://lh6.googleusercontent.com/-ZeQdahq0wvo/TonBMpwiIQI/AAAAAAAAAEc/_jffcWRhFdI/s912/IMG_0980.JPG

Deze link wel ??

lindstrom
3 oktober 2011, 16:15
ja! ziet er goed uit!

dat gedeelte straks ook niet meer lakken, kale body/neck verbinding is goed voor de klank.

lindstrom
3 oktober 2011, 16:16
http://img213.imageshack.us/img213/7311/img0980so.jpg

Deze link wel ??

even proberen of ik het hier zichtbaar kan maken.

bakje
3 oktober 2011, 16:19
ja! ziet er goed uit!

dat gedeelte straks ook niet meer lakken, kale body/neck verbinding is goed voor de klank.

Oke, helder en duidelijk..

dat was net wel gelakt, alleen dat zijwandje was blank, het gedeelte waar de schroeven in zitten was in de zelfde kleur gelakt als de rest, ofwel zwart.
en dat geplakt stukje hout zal ik maar laten zitten.
Mocht het tijdens afstelen nadelig uitpakken kan ik het alsnog weghalen.

Ook heb ik gelezen over verschillende type body's .. er zijn zogenaamde bathtub body's...

en JAWEL.. dit is er dus zo een.. weet niet of dat voordelig of nadelig is. maar voordeel heb ik gelezen dat je er alles mee kunt doen, wil je humbuckers, dan kan dat, wil je weer single coils, kan dat ook gewoon (zoals nu ook het geval is)

lindstrom
3 oktober 2011, 16:22
Ja, daar kun je in de toekomst alles mee uitproberen als je dat zou willen.
Dit is dus echt een leuk gitaartje om te ontdekken en uitproberen.

ben benieuwd naar het resultaat :)

bakje
3 oktober 2011, 16:30
hmm ja, ik eigenlijk ook wel...


Voor vandaag laat ik de gitaar voor wat het is.
Morgen weer een dag, moet zometeen nog ff een netwerk klusje opknappen bij een zeer goede vriendin van me.

Denk ook dat ik elke stap maar eens ga fotograferen. en bijhouden.

Leuk om te zien wat het WAS.. en hoe het gaat worden.

Methoxy7
3 oktober 2011, 16:56
thnx voor je 2de reactie alweer haha,

De achterplaat heb ik er af gehaald inderdad, kwam 3 veren tegen met een gebogen ijzerplaatje gewoon haaks. 2 schroeven, helaas geen beweging in te krijgen. zometeen met een klein beetje grover geweld eraan gaan.

Met een hand schroevendraaier (kruiskop) lukte dat dus niet.

We gaan het zometeen ff proberen met een accu schroefmachine op 14,4 volt. hopelijk krijg ik de veren dan wat meer aangedraaid.

Snaren gaan deze week of volgende week eraf.
eerst even naar de snarenboer een setje halen.

de keuze snaren heb ik ook al gemaakt, althans in zoverre.

Keuze: 10 - 46 set, Da'ddario EXL110

De keuze is gebaseerd op reviews op internet, en prijs kwaliteit verhouding.
Ze schijnen een hele goede sound te geven, en tevens ZEER geschikt voor de stijlen die ik graag zou willen leren.

Moet alleen uitzoeken of ze gaan passen op de career.
(weet nog niet of alle snaren standaard zijn qua pasvorm of methode waarop ze op de gitaar gezet worden.

Doordat ik de plaat aan de achterkant eraf heb, heb ik wel gezien dat ze door de tremolo brug moeten, naar de voorkant van de gitaar waar ze bij een soort hamertjes eruit komen, en dan vervolgens over de hals naar de kop weer gespannen kunnen worden.

de electronica onder de slagplaat wordt gecontroleerd inderdaad, als ik de snaren eraf heb gehaald om de nieuwe te monteren.

ben namelijk beetje huiverig als ik de gitaar te lang zonder snaren laat staan er van de hals en de intonatie ook niks meer klopt.

ben wel in het bezit van een soldeerbout, met hele fijne punt, dus mocht het nodig zijn KAN ik eventueel wat herstel werkzaamheden doen..

Ik gebruik op mijn strat snaren van D'addario maar dan de 09-42.
Speelt iets soepeler naar mijn mening.

bakje
3 oktober 2011, 17:39
Ik gebruik op mijn strat snaren van D'addario maar dan de 09-42.
Speelt iets soepeler naar mijn mening.

oke, dat is misschien het overwegen waard.. klein verschil in dikten.

weet niet of dat ook een klein verschilletje in klank is.. heb gekozen voor de 10-46 set vanwege de stijl die ik wil gaan beoefenen (wordt benoemd in de eerste start post)

maar is niet onmogelijk deze in de winkel te kunnen testen op een strat waar ze op zitten...

Mesjoggah
3 oktober 2011, 20:21
maar is niet onmogelijk deze in de winkel te kunnen testen op een strat waar ze op zitten...

Ik zou me daar niet druk over maken. eerst maar wat gaan spelen.

bakje
4 oktober 2011, 00:21
Ik zou me daar niet druk over maken. eerst maar wat gaan spelen.

euhh eerst maar is zien de probleempjes die hij heeft te fixen, en te assembleren tot het weer 1 gitaar is...


Overigens besloten, kaal schuren en blank aflakken..

zoals de fender usa naturel strat..
vernieuwd worden, de slagplaat, met de hardware.. op de pups na

lindstrom
4 oktober 2011, 08:27
Ik zou lekker voor je .10 snaren gaan hoor! veel meer tone en minder het gevoel dat je elastiekjes staat te duwen met je plectrum.

ik ben benieuwd naar hoe de gitaar gaat worden!

Jan H
4 oktober 2011, 16:58
Ik kan je foto's niet laden dus ik kan geen oordeel over je gitaar geven, misschien dat je ze even op een andere manier kan plaatsen want volgens mij ben ik de enige niet?

Je wil dus Shadows gaan spelen.

Een belangrijk aspect voor deze stijl van muziek is het gebruik van de tremelo, de brug moet ongeveer 3mm zweven waardoor je de tonen kunt verhogen en verlagen.
Ik weet niet of je een 6 punts brug of een 2 punts (stud) brug hebt?
Laten we er vanuit gaan dat het een 6 punts brug is.

Zorg er voor dat die 6 schroeven nooit helemaal strak zijn aangedraaid, draai ze net aan en dan driekwart slag los, doe je dat niet zal je tremelo niet werken.

Over het algemeen heb je aan 3 veren voldoende, zet de middelste gewoon recht in het midden en de 2 buitenste een beetje diagonaal.

Shadows gitaristen spelen het meest met een setje 0.10 en gebruiken over het algemeen Elixers, ze zijn wat duurder maar gaan ook erg lang mee, en roesten niet.
Ik zou je ook een andere topkam willen adviseren, als je grafiet neemt zal je vaak minder stem problemen hebben, en als je redelijke tuners hebt zorgt die kam er mede voor dat hij (langer) op stemming blijft.

Je elementen zijn nog niet echt van belang (afhankelijk van je spelvaardigheid) voor het aanleren van de nummer's.

Later moet je voor deze stijl gaan denken aan Fender 57/62 elementen of aan Kinmans, hoewel de setje's die in een London City zitten ook prima zijn.

Dan heb je nog een juiste echo nodig met daarin de echo's from the past en een leuk versterkertje (of monitors) en je kan aan de slag om iets op te nemen.

Succes.

Groetjes Jan.

bakje
5 oktober 2011, 15:15
Beste gitaarnetters,

Ik heb besloten deze gitaar NIET te lakken,
Daardoor heb ik hem netjes weer in elkaar gezet.

Ook ben ik naar de gitaarboer geweest, en een 3-pack Da'ddario's gehaald.

Ofwel: Da'ddario EXL110-3D (10 - 46)

En uiteraard ook tevens een stem apparaat.

NA het in elkaar zetten geprobeert de snaren erop te zetten.
En met succes, ze zitten er alle 6 op (en nee geen enkele geknapt :P)
Het stem appraatje erbij gepakt. 1 x alle 6 gestemd.. wat noten gejengeld.
2de x opnieuw stemmen.. nog wat noten gejengeld,
En daarna de 3de en laatste keer gestemd.

Uiteraard het ezelsbruggetje gebruikt,
Een Aap Die Geen Bananen Eet

ofwel: E-A-D-G-B-E

nu wordt het eelt kweken, merkte gisteren tijdens het stemmen, een pijn in mijn vingertoppen. (schijnt normaal te zijn bij beginners, ergens gelezen)

Dus met andere woorden het blijft een zwarte body met witte slagplaat.

de keuze is gemaakt op een zoekactie bij google, en deze gitaren dus idd voor 75 euro bij de conrad gevonden te hebben.

De keuze is alsmede ook gemaakt. op de volgende gedachten.

"ontdekken of dit echt iets voor mij is, het gitaar spelen"

mocht dat wel zo zijn, ben ik bereid een beter instrument aan te schaffen..

en dan zat ik te denken een Squier (uit de wat duurdere serie, dus niet een bullet strat) of 1 van de goedkopere fenders.

Ook heb ik gezien in mijn woonplaats een muziekschool die vaak 1 op 1 les geeft. (het is niet DE officiele muziekschool uit venlo)

maar deze: Muziekschool Odeus (http://www.muziekschoolodeon.nl/)

kans is aanwezig dat ik me daar aanmeld.

bakje
5 oktober 2011, 15:22
@ Jan H.

Klopt allemaal wat je zegt, deze strat heeft inderdaad een 6-punts tremolo
lijkt mij een standaard tremolo op allemaal de goedkopere gitaren.

Het echo verhaal klopt ook, maar daar waag ik me nog niet aan, ik wil eerst kijken of het een en ander mij wel ligt. voor ik zulk speelgoed ga aanschaffen . (bedoel dus niet met speelgoed, goedkope shit, maar LEUK speelgoed, iets wat deftig is)

Elixir snaren werd me afgeraden, in de winkel. met de volgende reden, ze schijnen wat stugger te zijn volgens de verkoper, en voor een beginner iets moeilijker te bespelen. maar persoonlijk vind ik de da'daario's ook redelijk lastig te bespelen. (maar ja, beginner he)

Wat betreft de foto's. ik ga eens kijken of ik een ander album kan maken.. want picasa werkt niet echt fijn idd.


Groetjesss

bakje
5 oktober 2011, 15:30
Ik kan je foto's niet laden dus ik kan geen oordeel over je gitaar geven, misschien dat je ze even op een andere manier kan plaatsen want volgens mij ben ik de enige niet?

Zoals beloofd een nieuw album gemaakt op mijnalbum.nl

Klik Hier (http://www.mijnalbum.nl/Album=OT7U4LKB)

Hopelijk kunnen jullie de foto's nu wel zien.

bakje
5 oktober 2011, 15:52
Beste Gitaarnetters,

Net even weer gecontroleerd of de stemming nog goed zit..
En dat zit ie..

dus even geprobeerd wat nootjes te jengelen.
en er viel mij meteen iets op !!!!!

Het geknetter is zo goed als WEG !!
Het gebrom is ook een flink stuk minder, wel nog hoorbaar, maar tijdens spelen wordt ie weg gevaagd.

zou dit kunnen komen door de nieuwe snaren die er sinds gisteren op zitten ???

bakje
14 maart 2012, 11:44
heb besloten de career aan de wilgen te hangen... bij deze wilde ik dan ook melden dat een aanschaf al gedaan is voor een nieuwe.

heb in huis gehaald:
Merk: Fender Stratocaster
model: Classic 50's
Kleur: Fiesta Red
Strings: .10 - .46
heeft gekost: 569,- Euro

Gekocht bij Stick's 'N String's Venlo.
Verkoper: Jasper Verbruggen.

macwilliams
14 maart 2012, 12:10
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar.

bass blom
14 maart 2012, 12:17
en Jasper Verbruggen gefeliciteerd :seriousf:

bakje
14 maart 2012, 13:07
Gefeliciteerd met je nieuwe gitaar.

Dank je wel MacWilliams, ben er heel blij mee, in combinatie met mijn apple mac mini en garageband inclusief vox amp simulatie en 2 x blue echo klinkt hij net als the shadows ;-)

bakje
14 maart 2012, 13:07
en Jasper Verbruggen gefeliciteerd :seriousf:

Dank u wel BassBlom..

bakje
14 maart 2012, 13:22
http://www.youtube.com/watch?v=IOu_Nw_b0lk

Voor The shadows / Cliff richard liefhebbers ;-) 1 bas, 2 strats.. en VOX !!!! met een echte tape echo in actie

bijna 3 kwartier muziek van The Red Strats ;-)

dit is helemaal mijn ding... vandaar de keuze voor de Classic 50's van fender

Venlonaer
14 maart 2012, 13:28
Hey een statdsgenoot! Gefeliciteerd ermee! Maar waar blijven de foto's???

bakje
14 maart 2012, 13:37
Hey andere standsgenoot ;-)

de foto's komen nog, wil ff wachten op iets beter weer dan ga ik mooie foto's maken van de strat bij fatsoenlijk dachtlicht met mijn canon spiegelreflex.

off topic:
Waar uit venlo kom je ? ik zelf uit blerick

Venlonaer
14 maart 2012, 13:42
Dan zien we ze vanzelf wel verschijen. Jammer dat het vandaag bewolkt is.

off topic:
Ik kom uit venlo zelf (in de buurt van het ziekenhuis).

bakje
14 maart 2012, 13:43
ahaa oke, zit je idd niet ver weg.
ikzelf zit meer richting autobaan vlak bij de Shell en de BP

ja de bewolking vind ik jammer, anders was het misschien wel de kans om het te doen...

guitarkid
14 maart 2012, 14:11
Leuke ontwikkeling in dit topic! Gefeliciteerd, 't zijn prima gitaren!

bakje
14 maart 2012, 14:15
Leuke ontwikkeling in dit topic! Gefeliciteerd, 't zijn prima gitaren!

Dank je wel @guitarkid

Ja het is inderdaad een tijdje stil geweest in dit topic, druk aan het oefenen geweest met de Career Gitaar.
hoe meer ik er op speelde hoe meer ik besefte dat de Career niet de juiste gitaar voor mij was,
het heeft het model van een strat zoals op foto's te zien was.

toch kon je er niet echt leuk op spelen, en hij belemmerde me in het spelen op snelheid.


Vandaar dat de aanschaf van een fender is gedaan. in de hoop er beter mee te kunnen spelen.
en dan praat ik niet over het feit dat de fender mooier klinkt en beter in tune blijft dan de career.

vooralsnog geen spijt van de aankoop.

Martijn-w
14 maart 2012, 16:08
Ah, sticks 'n strings, daar koop ik nog wel eens snaren.

Zal wel een flinke vooruitgang zijn nu met deze Fender ;-)

bakje
24 maart 2012, 12:19
Ah, sticks 'n strings, daar koop ik nog wel eens snaren.

Zal wel een flinke vooruitgang zijn nu met deze Fender ;-)


In die zin is het een vooruitgang, dat de fender wat zwaarder in gewicht is, dus met spelen zwaait de gitaar minder alle kanten op hahaha.

Klinkt uiteraard beter dan een career.
De hals laat zich beter bespelen dan de career..

Heb ook inmiddels een andere gitaar strap eraan zitten, een dunnere (van fender)
Had voorheen aan de career een stugge hele brede warwick strap. (rommel 1ste klas)
Hij word nu aangesloten op mijn mac middels een M-Audio Fasttrack PRO usb audio interface.

Software die ik gebruik zijn Garageband, met de ingebouwde VOX Amp simulation en 2 x blue echo pedaaltjes (ook software)
Beide pedaaltjes ingesteld: feedback 0, level 38 % pedaal 1 timing 180 ms, pedaal 2 timing 300ms.

En een hele lichte spoor echo.

Zeer goed om apache te doen van The Shadows (welke ik nu aan het leren ben)

Ja, in die zin is de fender beter, je kan er makkelijker mee leren, spelen gaat iets soepelder, hoewel ik van mezelf meer snelheid nodig heb, maar dat komt vanzelf.

En ik speel nu met meer plezier.
Ook omdat ik weet dat ik nu een kwaliteits instrument in handen heb en geen kinder speelgoed zoals de career die ik heb
(nog wel.. maar speel er niet meer op)

Al met al, nog steeds geen enkele spijt van deze mooie aankoop.

Men zegt fender koop je voor je leven.
Ik hoop dat deze gitaar een lange tijd bij mij blijft ;-)

Squier4ever
24 maart 2012, 13:17
Gefeliciteerd! Ik woon ook aan die kant van de maas, als je het blerickse bedoelt tenminste... Sticks is ook een prima winkel waar ze ook les geven, Michel en Jeroen kunnen dat beide meer dan prima! Als je hulp nodig hebt met iets moet je maar ff roepen, Venlo is niet zo groot!

bakje
24 maart 2012, 13:34
@Squier4ever

Uiteraard bedoel ik het blerickse ;-)

Sticks 'n strings is inderdaad een prima winkel, zelfs zonder reden kun je er binnen wandelen, voelt altijd meer dan welkom daar.

Gezellige store, veel gear, en ook veel mooie gear in dit geval.
ben ook erg blij dat zij dit type gitaar hadden hangen aan de wand.

tja misschien is dat wat overkill een fender voor een beginner, maar ik was de career meer dan zat omdat ik niet het gevoel had dat ik met de career vooruitgang zou boeken.

bij de fender heb ik dat wel. maar dat kan ook tussen mijn oren zitten hahaha.
Toch ben ik blij met deze strat van fender, en dat Jasper verbruggen mij er zeer goed mee heeft geholpen.

heb zelfs iemand op facebook die (ze zegt: voor de flauwekul) wel eens samen met mij wil gaan jammen...
ze heeft zelf ook een gitaar, maar dan acoustisch.
best grappig, misschien leren we van elkaar.

;-)

Squier4ever
25 maart 2012, 19:29
@Squier4ever

Uiteraard bedoel ik het blerickse ;-)

Sticks 'n strings is inderdaad een prima winkel, zelfs zonder reden kun je er binnen wandelen, voelt altijd meer dan welkom daar.

Gezellige store, veel gear, en ook veel mooie gear in dit geval.
ben ook erg blij dat zij dit type gitaar hadden hangen aan de wand.

tja misschien is dat wat overkill een fender voor een beginner, maar ik was de career meer dan zat omdat ik niet het gevoel had dat ik met de career vooruitgang zou boeken.

bij de fender heb ik dat wel. maar dat kan ook tussen mijn oren zitten hahaha.
Toch ben ik blij met deze strat van fender, en dat Jasper verbruggen mij er zeer goed mee heeft geholpen.

heb zelfs iemand op facebook die (ze zegt: voor de flauwekul) wel eens samen met mij wil gaan jammen...
ze heeft zelf ook een gitaar, maar dan acoustisch.
best grappig, misschien leren we van elkaar.

;-)

Sterker nog, daar leer je heel veel van! Veel plezier ermee!

Napoje
28 maart 2012, 11:21
Ik heb toen ik eigenlijk nog nauwelijks kon spelen ooit een Blade R4 gekocht. Veel teveel van het goede natuurlijk want destijds (1990) waren die 3000 gulden. Maar ik kreeg wel veel meer lol in het oefenen en spelen dan met mijn oude vester gitaar uit bamiland. Dus zo stom is die zet dus helemaal niet.

bakje
31 maart 2012, 15:19
nee dat klopt, maar squier maakt ook kwalitatief goede oefen gitaren, en zijn toch stukje goedkoper... maar goed niks boven een ECHTE Fender, ik merk gewoon dat ik op dit instrument veel vaker een oefening doe. of een nummer van the shadows die ik ken.

wat dat betreft helpt de fender me wel in de goede richting uiteraard. bovendien zit ik ook niet op les, ik leer het mezelf aan.
Toch zijn er al wat nootjes op de juiste plek beland bij mij. maar heb nog een zeer lange weg te gaan.

maar........ dat komt wel goed. ben pas paar (5) maandjes bezig.

bakje
31 maart 2012, 15:23
Sterker nog, daar leer je heel veel van! Veel plezier ermee!

Haha, ik heb ook een M-audio Fasttrack Pro aangeschaft, kunnen 2 gitaren op, dus zou wel grappig zijn er mee te jammen met 2.
als het goed is zou dat moeten kunnen.

We gaan het eens uit proberen ;-)

Napoje
2 april 2012, 10:55
Kijk zo komt de economie er wel bovenop! ;)

bakje
2 april 2012, 14:49
Kijk zo komt de economie er wel bovenop! ;)

als jullie nu ook even naar de gitaarboer gaan om er een te halen (naar eigen keuze) dan gaat dat nog beter om de nederlandse crisis te das om te doen hahahah (grapje uiteraard)