PDA

View Full Version : Intonatie Les Paul (G-snaar); brugzadel



joey-t
3 oktober 2011, 10:13
Hallo allemaal,

Mijn Les Paul (tuning: Eb, 010-snaren d'Addario) wil overal perfect intoneren, behalve op de G-snaar. Daar kan het brugzadeltje simpelweg niet meer verder naar achteren, waardoor de noot op de 12e fret nog een fractie te hoog is ten opzichte van de open positie (echt maar een klein beetje hoor, maar toch).

Simpel probleem, maar is er ook een simpele oplossing? Hoor het graag!

Mr.Fingers
3 oktober 2011, 10:20
Brugzadeltje omdraaien ;) zodat het met het rechte kantje naar achter wijst ipv naar voor, geeft je een extra mm winst.

ErikM
3 oktober 2011, 10:20
Heb je al geprobeerd om het zadeltje om te draaien, zodat de schuine kant naar de elementen wijst? En je zou ook het veertje eruit kunnen halen, en eventueel vervangen door een vlak ringetje of een korter veertje.

Edit: great minds think alike!

joey-t
3 oktober 2011, 10:43
Briljant! Ik wist niet eens dat dat mogelijk was, beetje dom natuurlijk, bij nader inzien. Ik ga het meteen proberen vanavond.



EDIT: gerelateerde (algemene) vraag: waarom zijn de 6 snaren eigenlijk allemaal op een andere lengte goed geintoneerd (gelet op de posities van de brugzadels)? De positie van de 12e en '0e' fret is toch bij allemaal gelijk?

Hotpepper01
3 oktober 2011, 11:58
EDIT: gerelateerde (algemene) vraag: waarom zijn de 6 snaren eigenlijk allemaal op een andere lengte goed geintoneerd (gelet op de posities van de brugzadels)? De positie van de 12e en '0e' fret is toch bij allemaal gelijk?

Dat heeft te maken met de dikte van de snaar en het materiaal van de snaar, denk ik zo.

ErikM
3 oktober 2011, 13:27
Dat heeft te maken met de dikte van de snaar en het materiaal van de snaar, denk ik zo.

Klopt. In een ideale wereld zou de invloed van snaardikte te verwaarlozen zijn, de snaar zou trillen van topkam tot brug. Echter, omdat de snaren niet ideaal zijn, zijn ze op de ophangpunten niet beweeglijk omdat ze stug zijn, en ligt de trillende snaarlengte iets naar binnen (de knopen). En daarom moet de snaarlengte iets langer zijn voor dikke snaren. En er is verschil tussen omwonden snaren en onomwonden (die zijn weer een iets soepeler) en materiaal is ook van invloed. En zelfs: de stemming, strakker is idealer, lees dan gaan de knopen naar buiten... maar die bereiken nooit de echte ophangpunten.

zeiler
3 oktober 2011, 13:30
mag ik hem een beetje kapen? Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fender strat maar dan met de lage E (6e snaar) maar die kan niet verder naar voren omdat dan 1/. 't schroefdraad op is en hij 2/. tegen de schroeven aanzit waarmee de trem op de body zit :)! Any ideas on that one? Gek want de eerste twee jaar nooit echt last mee gehad maar de laatste tijd was 't gewoon wat weinig mee gespeeld en nu ik 'm weer pakte was 't ruk!

espike
4 oktober 2011, 22:22
mag ik hem een beetje kapen? Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fender strat maar dan met de lage E (6e snaar) maar die kan niet verder naar voren omdat dan 1/. 't schroefdraad op is en hij 2/. tegen de schroeven aanzit waarmee de trem op de body zit :)! Any ideas on that one? Gek want de eerste twee jaar nooit echt last mee gehad maar de laatste tijd was 't gewoon wat weinig mee gespeeld en nu ik 'm weer pakte was 't ruk!

Dikkere E snaar: Dikkere snaar, betekent intonatie verder naar achter, in dit geval wel handig. Check ook even of je topkam de snaar wel 'knijpt' op de juiste plaats, zeg maar waar fret 0 hoort te zitten, oftewel de fretboard kant.
Nieuwe topkam kost nog geen euro denk ik, scheelt een boel problemen