PDA

View Full Version : Buizenversterker, wel line out geluid dus wel voorversterker ?



Tunes
2 oktober 2011, 18:54
Bij mijn versterker lijkt mij iets met de eindtrap niet in orde, als ik de studio line out aansluit op een andere versterker heb ik daar wel geluid.
Is mijn conclusie juist dat dan de voor-versterker het wel doet.

Voor de goede orde over de speaker krijg ik dus geen geluid, nul niks nada.

Nosbig43
2 oktober 2011, 20:45
De voorversterker is mogelijk nog goed, maar om welke buizenversterker
gaat het? Dan kan er misschien een duidelijker antwoord volgen.

Tunes
3 oktober 2011, 19:54
mesa mark III

cluseau
3 oktober 2011, 22:26
Let wel ff op wat je doet, je kan zomaar je uitgangstrafo opblazen!

Een Mesa heeft na de preamp out alleen nog een fasedraaier buisje en de eindbuizen. De kans van een voedingsprobleem is zo goed als uitgesloten omdat de preampvoeding betrokken wordt uit de eindtrapvoeding. Het is niet uitgesloten dat de eindtrap WEL werkt. Mogelijk heb je een onderbroken speaker of een manko in het traject naar de speaker. In dat geval sta je dus volluit te blazen zonder load en dat is levensgevaarlijk voor de trafo. Leg je oor eens te luisteren tegen de speaker en kijk of je een lichte brom hoort. Hoor je echt helemaal niets lijkt het idd op een onderbroken speakertraject of de OT is al aan gort.

Frans.

Tunes
4 oktober 2011, 15:09
heb al een andere speaker aangesloten, geen resultaat, het dus iig niet speaker zelf.
Dan zou het dus mogelijk in verbinding spekaer aansluitingen <> eindtrap moeten zitten of de OT kapot.

Kan ik aan de buitenkant zien of een trafo kapot is en had ik dat kunnen mekren tijdens het spelen (valt het opeens weg of gaat het met bijgeluiden en rare luchtjes?).

cluseau
4 oktober 2011, 15:14
Kan ik aan de buitenkant zien of een trafo kapot is en had ik dat kunnen mekren tijdens het spelen (valt het opeens weg of gaat het met bijgeluiden en rare luchtjes?).

Niet waarschijnlijk. Als de trafo onderbreekt kan dat zonder luchtjes of uiterlijke kenmerken. Als hij er geroosterd uitziet zou het de trafo kunnen zijn maar de kans is niet echt groot hoor. (zeker bij zo'n klein ampje) oops, dat is een ander topic sorry.

Ben je in staat spanningen te meten of durf je dat niet aan? Ik zou je er zo doorheen kunnen loodsen.

guitarnijboer
4 oktober 2011, 17:40
Er zijn nog wel wat meer zaken die kapot kunnen en het zelfde effect geven als jij beschrijft...

1. trafo stuk (meten)
2. speaker / kabel stuk (al gecheckt begrijp ik)
3. send / return hapert (even doorverbinden met patch kabeltje)
4. V5 is uit de socket gevallen of zit los of is defect (check of deze nog op de plek zit en beide buishelften gloeien)
5. schermroosterspanning is weggevallen door defecte weerstanden of kabel breuk (meten)
6. vanaf hier wordt het meten van spanningen en verbindingen rond de fasedraaier en eindtrap. Op zich redelijk gemakkelijk want het is vrij straight forward mits je niet bang bent om in een werkende versterker te meten.

Punt 2 3 4 zou ik zeker even zelf checken