PDA

View Full Version : elementen: hot en aarde per ongeluk omgedraaid.. Gevolgen?



o0rollo0o
2 oktober 2011, 17:04
Vandaag dacht ik eens aph-1 in mijn gibson te solderen. Niet goed opgelet en aangenomen dat zwart(hot van duncan) en groen(aarde van duncan) overeenkwam met de originele gibson elementen.. niet dus, precies andersom. Daar is groen hot en zwart aarde.:mad:

Nu werkt de gitaar(gibson les paul) wel gewoon normaal. Vandaar de vraag: maakt het verschil in geluid? Moet ik de gitaar weer uit elkaar halen en hersolderen of lekker zo laten zitten?

bass blom
2 oktober 2011, 17:23
alleen in combi met een ander element ga je verschil horen, uit fase.
gewoon enkel dat element zal weinig uitmaken.
hooguit een brom maar dat heb je kennelijk niet.

o0rollo0o
2 oktober 2011, 18:36
Ik heb zowel het neck als brug ellement verkeerde om aangesloten, dus dan staan ze alsnog in fase? Nee ik heb geen brom of wat dan ook.

bass blom
2 oktober 2011, 18:37
dan staan ze in fase ja

o0rollo0o
3 oktober 2011, 10:50
he shit, blijkt toch wel een probleempje te zijn, kennelijk werkt de shielding niet omdat ik de hot en aarde heb omgedraaid. Kan nu duitse radio luisteren door mijn versterker tijdens het gitaar spelen:makeup:

bass blom
3 oktober 2011, 12:09
ja je shield is nu hot :D

Ike57
3 oktober 2011, 12:20
Kan nu duitse radio luisteren door mijn versterker tijdens het gitaar spelen:makeup:

Is er een beetje goeie muziek voor? :D

o0rollo0o
3 oktober 2011, 12:53
tis meer een soort talkshow die er zich continue op afspeelt. geen eens muziek:mad:

bass blom
3 oktober 2011, 13:01
is wel punk, fuzz en een phaser erover en klaar :D

o0rollo0o
3 oktober 2011, 13:10
ooit wel eens een duitse nieuwslezer gehoord met delay effect.

Orpheo
3 oktober 2011, 13:14
als de draad uit het element een 4 aderige draad is, met een aparte kale draad die natuurlijk op aarde ligt, maar het niet uit voor de shielding van het element of je 'hot' en 'earth' gewisseld hebt. als je het element open haalt, zul je dat zien. earth zit namelijk gewoon aan de spoel vast en verder nergens aan.

als je een pickup hebt met een braided wire, dan maakt het heel veel uit, en is het een huzarenstuk hoe je het omgedraaid hebt, aangezien de braided wire zich makkelijker laat solderen op de 'juiste' manier ;)

o0rollo0o
3 oktober 2011, 16:12
Er komen 5 draadjes uit: rood-wit(aan elkaar vast gemaakt), zwart(hot), groen(ground) en naked(voor de shielding, zit soort aluminiumfolie in de draad).

Ik heb de groen samen met de naked aan elkaar gedraaid. Normaal soldeer je deze aan de pots, maar omdat dit een gibson met pcb is heb ik het aan het stekkertje gesoldeert, en de zwarte ook aan het andere pinnetje van het stekkertje, zoals de gibson ook zaten. Helaas blijkt bij gibson groen hot te zijn en zwart ground... Dus zo zit de vork in de steel.