PDA

View Full Version : Zelf tappen of iets nieuws kopen



grizzly
1 oktober 2011, 23:47
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-kjVhFWt/0/M/Jig2-M.jpg

Op de foto is te zien:
1. links een Edge Guide Jig
in het midden een Precision Router Base
2. rechts een Soundhole/Rosette Routing Jig

Zowel 1 als 2 kunnen geschroefd worden aan de Precision Routerbase.

Het probleem.
De Edge Guide kwam met 2 boutjes die passen op de Routerbase
De Soundhole/Rosette Routing Jig kwam. . . zonder deze schroefjes.

Het is uiteraard dat stomme inch draad dat alleen nog in de US en GB gebruikt wordt. De rest van de wereld telt al normaal met 1, 2, 3, 4 etc terwijl zij nog in het tijdperk van 3/16de en 5/62ste zitten

Het draad in de Routerbase is iets minder dan 4mm en past op de boutjes (met rechte kop) die bij de Edge Guide geleverd werden.
De Soundhole jig heeft een schuine kop bout nodig en ik heb dus niets aan die 2 andere boutjes.
Ik kan 2 dingen gaan doen.
1. Zoeken naar de schroefjes met engelsdraad met schuine kop
2. De gaatjes in de Routerbase uitboren en tappen naar normaal draad dat de rest van de wereld gebruikt.
(ik heb zelf elk denkbaar soort boutje recht en met schuine kop in rvs in mm maten op voorraad + de bijbehorende tappen)
Wat is wijsheid?

-Martijn-
2 oktober 2011, 01:09
Dat is vreemd, want ik kreeg zowel bij de Routerbase als bij de Soundhole/rosette routing jig twee schroeven erbij. Wat dacht je van Stewmac mailen met de vraag of ze een paar schroefjes willen toesturen?

no 1 hops
2 oktober 2011, 10:37
als je een metaalman bent en nieuwe draad tappen geen probleem voor je is zou ik daarvoor gaan.

wat betreft vreemde 'draad' dat kwam ik ook op mijn motorfiets tegen en je zoekt je te pleuris om de goede moertjes.
kwam bij het bedrijf fabory uit.
http://www.fabory.nl/pages/home.html

maar misschien kende je het al

spirit
2 oktober 2011, 11:11
Ik zou er ook gewoon M5 in tappen, mocht je ooit een boutje kwijtraken, is het een stuk makkelijker om een nieuw te verkrijgen.

Evt. zou je de draad er helemaal uit kunnen boren en met een boutje-moertje werken.

BLUEWEY
2 oktober 2011, 11:47
Als je zin en de kennis hebt om het zelf te doen, zou ik er verder niet op wachten.
Zelf dingen aanpassen hoort erbij in de gitaarbouw grizz.
Maar als je niet zeker bent van je zaak.. zou ik ze alsnog laten opsturen, indien je er geen haast mee hebt. Kunnen binnen 1 week hier zijn. Stew levert behoorlijke goede service...

grizzly
2 oktober 2011, 18:41
Jullie hebben gelijk, M5 tappen en klaar is Grizz.
In principe een appeltje eitje, maar ik wilde eerst niet in de mooie Routerbase gaan boren.
Gaat ik nu toch doen.
Thanks voor de reacties broeders.
Soms moet ik even een zetje hebben.:sssh:

INOXROX
3 oktober 2011, 09:26
Jullie hebben gelijk, M5 tappen en klaar is Grizz.
In principe een appeltje eitje, maar ik wilde eerst niet in de mooie Routerbase gaan boren.
Gaat ik nu toch doen.
Thanks voor de reacties broeders.
Soms moet ik even een zetje hebben.:sssh:

Ik zou het ook zelf tappen , Grizz . Om de redenen die Spirit al noemde . Lage toeren op je boor bij RVS he ? Of doe je het handmatig , dat tappen ?

grizzly
3 oktober 2011, 12:48
Handmatig met een ratel tappertje,
Heeel langzaam en met snijvloeistof. Gelukkig heb ik een setje professionele tappen die perfect werken.
Ik heb daarnaast in de loop der jaren bij elk klusje een doosje met 200 boutjes/moertjes RVS ingeslagen en hield steeds over.
Daardoor heb ik nu op voorraad alles vanaf M3 t/m M10 in boutjes inbus met rechte en schuine kop. Wat dat betreft ben ik een gelukkig mens :)

grizzly
4 oktober 2011, 00:05
As Martijn said, I just had to mail them. . . .
Talking about service. . . . .

Dear Koen,

Thank you for contacting us. We are very sorry for this oversight with your order. We will send you a replacement today by DHL Express. We will indicate that the package is Duty Free/Replacement Parts. If DHL requires that you pay additional duties or taxes on this item, please pay them, and inform us of that amount. We will reimburse you for those charges.

You will receive an email confirmation with the shipping details of the replacement part. If you have any other questions or comments, please contact us.

Best regards,

Karen Richards
Stewart-MacDonald
International Customer Service

Daar kunnen veel Europese bedrijven een voorbeeld aan nemen.
Amen.

RS-Rik
4 oktober 2011, 00:44
neem contact op met Jeveka een groot bedrijf in amsterdam dat schroeven en toebehorende meuk levert. Misschien hebben zij wat voor je aangezien ze ook imperial bemate schroeven doen

grizzly
5 oktober 2011, 19:20
Martijn, Dat was een prima tip (mailen met STEWMAC) waar ik niet eens aan dacht.
Normaal gesproken ga ik niet liggen mekkeren bij ontbreken van 2 schroefjes en een stalen asje.
What do You think, was on the doorstep this morning (2 days after my email to Stewmac)...

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-DNsCRBD/0/M/2011-10-05-103519-M.jpg

Priceless service

-Martijn-
5 oktober 2011, 21:29
Ze hebben mij nog nooit iets na hoeven te sturen, maar gezien de behulpzaamheid waarmee je altijd te woord wordt gestaan door StewMac had ik wel zo'n idee dat het geen probleem zou zijn. En het is nog erg snel geregeld ook!
Succes in ieder geval met je Dremel. ;)