PDA

View Full Version : Hoge E loopt aan bij benden, 14de fret



KoenGuitar
1 oktober 2011, 23:20
Volgens mij ben ik hierboven vrij duidelijk, m'n strat loopt aan bij de hoge E als ik de hoge E bij het 14de fret buig. De noot slaat direct dood als ik 'm pakweg een hele noot omhoog duw. Heb het ook licht bij het 13de fret.

Ben zeker geen kenner op dit gebied, weet dus ook niet of dit iets is wat ik makkelijk op kan lossen. Heb het brugzadel al verhoogt, maar dit had geen effect. (Overigens staan al m'n brugzadels op dezelfde hoogte, op de hoge E na, die kan niet hoger omdat de 'schroefjes' korter zijn??).

Gaat overigens om een Fender Strat (Fotoflame), oorspronkelijk een 62' Reissue maar nu met een full maple Allparts hals. Hij is bijna 2 jaar terug voor het laatst afgesteld.

Iemand die misschien weet of dit iets simpels is wat een leek op kan lossen of dat ik gewoon naar de afsteller moet?

Groet en alvast bedankt,
Koen

Dribbel_
1 oktober 2011, 23:25
Dat is een bekender kwaaltje bij strats helaas. Omdat de hals als het ware een bolling heeft druk je de snaar daarmee dood. Geen idee of het op te lossen is zonder de actie heel hoog te hoeven zetten.

barno
1 oktober 2011, 23:29
Dit kan bij alle gitaren.
wel grotere kans bij een gitaar die kleinere toetsradius heeft.

- is het een fretje dat wat gelevelled moet worden
- staat de hals te hol (bijstellen trussrod)

in principe dingen die je zelf kan checken en verhelpen, als je wat handig bent, wat info opzoekt over afstellen en vooral bedachtzaam te werk gaat

pasqual
1 oktober 2011, 23:31
Heb je onlangs snaren verwisseld die dunner zijn? Zo ja, dan heb je nu iets minder spanning op de hals waardoor de hals als het ware rechter komt te staan. Je kan de halspen iets losser draaien waardoor de hals weer iets meer kromming krijgt. Begin maar eens met een kwartslag en wacht even met verder stellen totdat je een halve dag verder bent omdat de hals even tijd nodig heeft om zich te zetten. Probeer dit maar eerst eens even.