PDA

View Full Version : Twijfel: Seymour Duncan APH-1 Alnico II Pro op Epiphone Fly-V Korina?



keesss
1 oktober 2011, 22:59
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen of ik Seymour Duncan APH-1 alnico II pro pick-ups zal laten plaatsen in mijn Epiphone Fly-V Korina..

Zou dat een beetje klinken (beetje Slash-achtig), denken jullie?

Ik heb niet zoveel verstand van de onderdelen van elek. gitaren: moet ik er dan twee bestellen, namelijk voor de bovenste en onderste pickup?

En hoeveel kost normalijkerwijs het plaatsen van die dingen?

http://www.groove-factory.nl/catalog/seymour-duncan-aph1-alnico-p-6129.html

Ik ben zelf iemand die van producten houdt in standaarduitvoering, maar hiervoor wil ik wel een uitzondering maken.. Sooo, doen of niet doen?

Orpheo
2 oktober 2011, 03:43
in de korina V kan je alles prakken en alles klinkt tof; het zijn super-gitaren.

verder; de slash-tone? haal dat maar uit je hoofd. die krijg je niet met een setje pickups. dat is de combinatie van zijn vingers, zijn gitaren, zijn amps, zijn pickups... alles bij elkaar.

het zal je een warm geluid geven met veel definitie. het is een redelijk pittig element, beetje agressief maar niet heel erg.

het 'laten doen'. waarom?!?! ik snap 't niet, het zijn in totaal 4 draadjes solderen. 4x lost 4x vast. een soldeerbout is 10 euro, soldeer is 1 euro, en draadjes krijg je er vast bij als je zegt dat je wilt leren solderen en wat oefenmateriaal moet hebben. het LATEN doen is bijna even duur als de pickups zelf, als je pech hebt. en dan zeggen ze vaak 'we doen er een afstelbeurt bij'. laat-me-niet-lachen! dat is de toets schoonmaken en een nieuw pakje snaren erop leggen. dat kan iedereen! de halspen afstellen; ze zeggen dat ze dat doen, maar in 90% van de tijd gebeurt dat ook niet hoor. De actie afstellen; meah, dat is 'ikea bouwpakkettenwerk'. schroefje hier, schroefje daar... en als het 'mis' gaat, wat kan er mis gaan?! dat het te hoog is, of dat er iets ratelt. en bij beide gevallen kan je hier om raad vragen. zolang je niet met vijlen in de weer gaat, is er mbt afstellen niks aan de hand.

o0rollo0o
2 oktober 2011, 13:34
pak er een dikke marshall BUIZEN versterker bij en je kan er met wat knopjes gedraai best bij in de buurt komen ja.

Bijl
2 oktober 2011, 13:45
Ja, lekker die Seymour Duncan erin stoppen, het verschil zie je niet maar je hoort het wel! En solderen is niet moeilijk, scheelt weer een paar tientjes inbouwkosten. Je hoeft niet noodzakelijk twee pickups aan te schaffen, als je altijd over dezelfde pickup speelt boeit het niet.

Het geluid van Slash zal wel iets dichterbij komen, maar heeeeeeeeeel veel oefenen helpt het meest, en een Marshall ook. Zelfs een Marshall valvestate kan redelijke Slash klanken voortbrengen.

Wat betreft prijs, kijk op Thomann.de en gebruik dat als richtprijs, dan zit je redelijk goed.

keesss
2 oktober 2011, 15:10
Wow zeg, op Thomann zijn ze bijna €200,-!!!
http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_saph2s_slash_alnicoiiprozbset.htm?s id=ebfa815685de531dc78fb06d936b178d

Ik zit liever niet aan die elektronica omdat ik er niets van snap en ik wil er geen problemen mee, dus ik moet het wel laten doen. Verder kan hij nog wel een afstelbeurt gebruiken.

Samen zal dat rond de €300,- uitkomen.. :stop:

Ik kijk nog wel even.. Misschien is het dan beter om te wachten tot ik de de Gibson LP P90 krijg en dan is het wel waard in het te investeren in een goede gitaar. Dan zou ik ook de P90's kunnen plaatsen in mijn Fly-V.. :)

Orpheo
2 oktober 2011, 15:22
Wow zeg, op Thomann zijn ze bijna €200,-!!!
http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_saph2s_slash_alnicoiiprozbset.htm?s id=ebfa815685de531dc78fb06d936b178d

Ik zit liever niet aan die elektronica omdat ik er niets van snap en ik wil er geen problemen mee, dus ik moet het wel laten doen. Verder kan hij nog wel een afstelbeurt gebruiken.

Samen zal dat rond de €300,- uitkomen.. :stop:

Ik kijk nog wel even.. Misschien is het dan beter om te wachten tot ik de de Gibson LP P90 krijg en dan is het wel waard in het te investeren in een goede gitaar. Dan zou ik ook de P90's kunnen plaatsen in mijn Fly-V.. :)

pickup heeft 4 draadjes. per spoel 2. eentje hot, eentje aarde. knoop hot en aarde aan elkaar van de 2 spoelen, en ze staan in serie. bij een duncan is dat rood en wit.

de hot van de ene spoel gaat naar de switch of de potmeter. de aarde gaat, duh, op aarde. aarde is bij duncan groen, hot is bij duncan zwart.

bij je V gaat het eerst naar de pots (waarschijnlijk).

dus wat je doet, je soldeert de aarde van de pickups los (zitten op de achterkant van de pots) en je soldeert de signaaldraad los van de pots. dat is de buitenste poot van de pot die NIET vastzit op de achterkant van de pot zelf. dat pootje zit namelijk dus vast op AARDE.

Kom op man. het is zo fuckin eenvoudig, tis niet alsof je een nieuwe amp in elkaar draait, of uit moet rekenen wat de ontsnappingsnelheid is van een vibrerend electron? ' it aint rocketscience'.

dus, probeer 't zelf. en als 't niet lukt, dan kan je 't altijd nog wegbrengen.

keesss
2 oktober 2011, 15:30
Ik vind dat je zou moeten begrijpen dat ik nog een groentje ben in dit vak en dat ik jouw uitleg niet helemaal begrijp. Hot, aarde?

De rest begrijp ik.

TimS
2 oktober 2011, 15:43
Heel simpel: er zitten een paar draadjes aan je pickups vast. Je moet de goede kleur aan het goede onderdeel solderen. Je hebt op de site van Seymour Duncan hier allemaal tekeningen voor staan. Als je het fout doet werkt het gewoon niet goed, er gaat niets kapot.

Dennis_Ajax
2 oktober 2011, 15:43
Al die topics van jou... Steeds wil je weer wat anders :???: Nu zeg je weer dat je dan maar wacht op je Gibson LP. En die P90's kan je btw niet plaatsen in je Fly-V want daar zitten humbuckers in? Dacht dat humbuckers kleiner waren dus zou je een stuk eruit moeten frezen.

Maar ok. Je kan het idd zelf solderen als je toch besluit het te halen. Ff oefenen met een paar draadjes en dan proberen. Niets kan kapot en is zo gebeurd. Klaar is Kees.

Orpheo
2 oktober 2011, 15:55
Ik vind dat je zou moeten begrijpen dat ik nog een groentje ben in dit vak en dat ik jouw uitleg niet helemaal begrijp. Hot, aarde?

De rest begrijp ik.

ok, basis electronica.

stel je voor, een batterij. dat is een spanningsbron. die heeft 2 contactpunten. hot en aarde. een plus en een min dus. stel, je wilt een lampje laten branden. een LED bijvoorbeeld. een LED heeft een duidelijke plus en een duidelijke MIN kant. de plus gaat op de plus, de min op de min.

zie het element ook als zodanig, als een spanningsbron. hij maakt immers ook een stroompje. maar omdat je geen lampje wilt laten branden (zou niet eens kunnen, de stroom en spanning is veel te laag) maar je een signaal via een amp wilt versterken, noemen ze de draad waar het signaal echt overheen gaat, de PLUS dus, de signaaldraad. afgekort: signaal.

maar ze noemen het ook weleens de 'hot' draad, omdat het niet de aarde draad is. zo simpel eigenlijk.

dit is echt basiswerk hoor.dit kreeg ik in de eerste week van de tweede klas middelbaar. eerste les geloof ik zelfs. U=I x R... kwestie van basiskennis. nogmaals, je hoeft niet te snappen hoe een potmeter werkelijk werkt of waarom een condensator doet wat ie doet, en waarom een condensator een weerstand noemen een kardinale zonde is. maar het verschil tussen hot en aarde zou je eigenlijk wel moeten weten.

Orpheo
2 oktober 2011, 15:56
Al die topics van jou... Steeds wil je weer wat anders, maar kan je al wel spelen? :???: Nu zeg je weer dat je dan maar wacht op je Gibson LP. En die P90's kan je btw niet plaatsen in je Fly-V want daar zitten humbuckers in? Dacht dat humbuckers kleiner waren dus zou je een stuk eruit moeten frezen.

Maar ok. Je kan het idd zelf solderen als je toch besluit het te halen. Ff oefenen met een paar draadjes en dan proberen. Niets kan kapot en is zo gebeurd. Klaar is KeesSS.

effe je post aangepast ;)



ben 't verder met je eens :soinnocent:

Mitch
2 oktober 2011, 15:59
Heb ook hier en daar wat teksten aangepast. Als iemand een n00bie helpt is dat hartstikke mooi, maar doe het dan meteen zonder waardeoordeel of gemekker :grouphug:

keesss
2 oktober 2011, 16:13
Oke, nu snap ik het helemaal. Ik heb het ook gecheck op de site van Duncan. Bedankt voor de hulp en ik ga ervanuit dat het mij nu zelf lukt en veel geld bespaart! :)

Mitch
2 oktober 2011, 18:34
Wel opletten hè? :D
Zoals ik al zei heb ik en paar teksten aangepast. Als je daar dan niet op reageert is er niets aan de hand. Sowieso: gen persoonlijke aanvallen, dan voelt niemand zich geroepen om zich te verdedigen. :harmony:

o0rollo0o
3 oktober 2011, 11:52
Oke, nu snap ik het helemaal. Ik heb het ook gecheck op de site van Duncan. Bedankt voor de hulp en ik ga ervanuit dat het mij nu zelf lukt en veel geld bespaart! :)

Goed de kleurcodes bekijken, ik heb het dus verkeerde om gedaan en nu kan ik duitse radio ontvangen via mijn gitaar door mijn versterker. Geen grap.

Orpheo
3 oktober 2011, 12:36
Goed de kleurcodes bekijken, ik heb het dus verkeerde om gedaan en nu kan ik duitse radio ontvangen via mijn gitaar door mijn versterker. Geen grap.

dat heeft niks met je pickup te maken perse, maar met je amp die van alles op vangt. ik heb het soms ook, dan hoor ik 538 over m'n marshall. remedie? harder spelen!

muziekschuur
3 oktober 2011, 13:00
De Epiphone korina V is een ontzettend mooie V. Ik vermoed dat het aanpassen van de pickups je vast een gitaar oplevert die je blijvend zult willen bespelen. Je kan met 1 element beginnen. Ik vermoed dat het bridge element een mooi begin is.

Maar een goed afgestelde gitaar is het begin van alles. Speelt de gitaar compleet naar wens? Je kunt natuurlijk beginnen met de elementen twee slagjes omhoog te draaien en dan es te kijken of het meer naar wens klinkt. De polepieces van de elementen kunnen ook naar boven en naar beneden. Misschien klinkt dat ook anders...

Als deze resultaten je aanspreken en je vind dat hij toch nog "moeilijk" speelt, ga dan es naar de bieb en haal een boek over het afstellen van een gitaar. Dingen als intoneren, afstellen van de nek. Het instellen van de hoogte van de snaren enzo. Als je dan es je gitaar nameet en misschien opnieuw afstelt, kan het zijn dat je al wat dichterbij komt.

Nu heb je dus zo twee weken werk. In die tussentijd gewoon Marktplaats in de gaten houden voor een eventueel ander (beter betaalbaar) setje elementen... Kan zomaar zijn dat je wat kan verdienen...

Veel plezier....
Ben jaloers op je Korina...

o0rollo0o
3 oktober 2011, 13:17
dat heeft niks met je pickup te maken perse, maar met je amp die van alles op vangt. ik heb het soms ook, dan hoor ik 538 over m'n marshall. remedie? harder spelen!

nja 538 is altijd beter dan 1 of andere russische oorlogszender of het berlijnse 4 uur nieuws. Nee maar serieus met mijn oude pickups ontving ik deze zenders niet, en de gitaar waar de ellementen voorheen (wel juist aangesloten) inzaten ook niet.

Orpheo
3 oktober 2011, 13:38
het heeft echt niks met je pickups te maken

http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=2847976&postcount=6

het kan wel te maken met slecht soldeerwerk, slechte kabels, verkeerd gebouwde amp, etc etc. of gewoon een heel sterke radiozender. Ik heb het bij al m'n gitaren, op een amp, als ik 'm op een plek neerzet. als ik 'm 20cm verschuif (en een betere kabel pak) is het weg. het heeft echt niks met pickups te maken.

Gearjunkie
4 oktober 2011, 21:21
Wellicht is de mantel van zijn afgeschermde draad 'hot' geworden.

Bijl
4 oktober 2011, 22:58
Wow zeg, op Thomann zijn ze bijna €200,-!!!
http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_saph2s_slash_alnicoiiprozbset.htm?s id=ebfa815685de531dc78fb06d936b178d

Ik zit liever niet aan die elektronica omdat ik er niets van snap en ik wil er geen problemen mee, dus ik moet het wel laten doen. Verder kan hij nog wel een afstelbeurt gebruiken.

Samen zal dat rond de €300,- uitkomen.. :stop:

Ik kijk nog wel even.. Misschien is het dan beter om te wachten tot ik de de Gibson LP P90 krijg en dan is het wel waard in het te investeren in een goede gitaar. Dan zou ik ook de P90's kunnen plaatsen in mijn Fly-V.. :)

Ach ja, je kan ook beginnen met alleen de brugpickup, die zal je het meest gebruiken voor rock en solo's. Dat scheelt weer 100 Euro. Voor de naam Slash betaal je ook een beetje extra, een JB of '59 klinkt ook prima.

Mocht je P90's willen, er bestaan ook P90's met de afmetingen van een humbucker zodat het past zonder verdere verandering aan je Korina V.

Orpheo
4 oktober 2011, 23:04
Wellicht is de mantel van zijn afgeschermde draad 'hot' geworden.

dat kan alleen als je de groene draad en de mantel aan elkaar hebt geknoopt. en als je dat integraal op 'hot' plaatst, ben je echt duidelijk niet bekend met waar je nu mee bezig bent.

o0rollo0o
5 oktober 2011, 14:01
dat kan alleen als je de groene draad en de mantel aan elkaar hebt geknoopt. en als je dat integraal op 'hot' plaatst, ben je echt duidelijk niet bekend met waar je nu mee bezig bent.

Om me nu meteen als dom te bestempelen vind ik ook wat ver gaan. Als je de vorige pagina leest(of http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149610-elementen-hot-en-aarde-per-ongeluk-omgedraaid..-Gevolgen) zie je dat ik zelf zeg dat ik die dingen verkeerd om heb geplaatst, en ook wel snap dat dat niet goed is.

G.G.
5 oktober 2011, 14:07
Om me nu meteen als dom te bestempelen vind ik ook wat ver gaan. Als je de vorige pagina leest(of http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149610-elementen-hot-en-aarde-per-ongeluk-omgedraaid..-Gevolgen) zie je dat ik zelf zeg dat ik die dingen verkeerd om heb geplaatst, en ook wel snap dat dat niet goed is.

Dat is je eigen invulling bij de uitspraak. Ik lees nergens "dom" of iets in die strekking. Ik lees wel dat je de materie niet beheerst en daar is niets mis mee.

Daar is een forum voor, om kennis te delen.

Wat je gedaan hebt is eigenlijk: een antenne geknoopt aan het signaal. Die mantel moet als afscherming aan de massakant van het element komen.

heel simpel gezegd: Die mantel is een afscherming waar alle troep uit de lucht in hangt, en die troep moet naar de massa toe gaan, in plaats van, naar de versterker als signaal.

Orpheo
5 oktober 2011, 14:21
Om me nu meteen als dom te bestempelen vind ik ook wat ver gaan. Als je de vorige pagina leest(of http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149610-elementen-hot-en-aarde-per-ongeluk-omgedraaid..-Gevolgen) zie je dat ik zelf zeg dat ik die dingen verkeerd om heb geplaatst, en ook wel snap dat dat niet goed is.

Nee, dat klopt ook niet, jou conclusie. Ik zeg niet dat je dom bent, hooguit onwetend. Dom is niet erg, onwetend is wel 'erg'. Dom kan je namelijk niet verhelpen, en onwetend wel.

De gevolgen zijn minimaal. als je groen op je pot of switch zet, en zwart op aarde, gebeurd er niks bijzonders, als het element alleen aan staat. immers, en dat zei ik ook al, groen zit ALLEEN VAST op de SPOEL. de 'bare'-draad zit vast op de baseplate om de baseplate en de eventuele kap die erop gaat te aarden. het is dus de afscherming van signalen buitenaf (wat de humbucker per definitie ook al onderdrukt!) EN het is de aarde. als je kap niet geaard is, of de baseplate, is je pickup zelf niet goed geaard, en gaat ie dus brommen als de ziekte als je per ongeluk de kap aanraakt, of de polepieces. En omdat de plaat niet geaard is, zijn de schroeven waarmee het element in de ringen hangt niet geaard, en als je speelt zoals ik (of Dave Mustaine, haha, dus met je pink op de pickupring) zit je constant met een irritante brom.

Nogmaals: de gekleurde draad die uit het element komt zit NOOIT, echt NOOIT vast op iets dat direct op aarde MOET. en de reden is eenvoudig.

als ik een dimarzio, kent armstrong, gibson of wat dan ook wil hebben in de brug ofzo, en ik wil m'n favo hals element van duncan hebben, en de fase van dat andere element is bij toeval net andersom dan die van de duncan (beste voorbeeld: halspickups van de PRS pickups die vast zitten op de 5 weg rotary-switches), dan MOET ik wel de groene als hot gebruiken, en zwart op aarde (als ik niet de 5 weg rotary wil gebruiken om een of andere reden; als ik dat wel zou willen, moet ik de magneet andersom doen, om de boel in fase te houden, maar dat is wat lastiger uit te leggen; neem het maar van me aan).

De afscherming op de pot of switch, in combinatie met de 'groene' draad bij een duncan, kan dus alleen als je bare+groen samengeknoopt hebt, en als je dat dus gedaan hebt, dus die 2 draden tegelijk op 'hot' zetten, weet je overduidelijk niet waar je precies mee bezig bent. Sterker nog, je kan dan niet eens een schema volgen.

en als je me niet gelooft, haal dan eens een element uit elkaar. Ik heb denk ik nu al 50 elementen uit elkaar gehaald, en geen enkele uitzondering gevonden op 'mijn' regel/stelling. Op EEN na, en die ga ik ook uitleggen, voor het geval een bijdehandje met dit voorbeeld aan komt zetten.

De braided single conductor wire.

Dit type draad vind je op ouwe PAF's en alle (accurate) klonen ervan (of bouwers die een vintage vibe willen overbrengen). de braided wire doet NIKS voor je geluid perse, het is alleen vintage correct. Wat gebeurd er nu. Intern, in het element, zijn de juiste connecties al gemaakt voor de standaard-schakeling in het element; serie dus. Het einde van spoel 1 zit vast een begin spoel 2. einde spoel 2 wordt naar de mantel van die singleconductor braided wire gesoldeerd, begin spoel 1 gaat naar de kern (die omwonden is met een katoenen mantel; die smelt niet, en gaat niet branden of krimpen ofzo als je 't soldeert).

Als je dan 'hot' en aarde wisselt, wissel je wel werkelijk de signaaldraad en de mantel/bescherming/aarde om, en dan krijg je wel onherroepelijk een brom. Maar om dat te doen moet je echt wel wat werk doen; de binnenkern is vaak een millimeter of wat langer dan de mantel, de mantel is vaak op te stropen, en je hebt dus flink wat kunst en vliegwerk nodig om die 2 draden om te wisselen.

dat is de enige keer dat het einde van een spoel vast zit op de baseplate, direct op de baseplate dus. de enige keer!

o0rollo0o
6 oktober 2011, 12:07
Op EEN na, en die ga ik ook uitleggen, voor het geval een bijdehandje met dit voorbeeld aan komt zetten.

De braided single conductor wire.

Dit type draad vind je op ouwe PAF's en alle (accurate) klonen ervan (of bouwers die een vintage vibe willen overbrengen). de braided wire doet NIKS voor je geluid perse, het is alleen vintage correct. Wat gebeurd er nu. Intern, in het element, zijn de juiste connecties al gemaakt voor de standaard-schakeling in het element; serie dus. Het einde van spoel 1 zit vast een begin spoel 2. einde spoel 2 wordt naar de mantel van die singleconductor braided wire gesoldeerd, begin spoel 1 gaat naar de kern (die omwonden is met een katoenen mantel; die smelt niet, en gaat niet branden of krimpen ofzo als je 't soldeert).

Als je dan 'hot' en aarde wisselt, wissel je wel werkelijk de signaaldraad en de mantel/bescherming/aarde om, en dan krijg je wel onherroepelijk een brom. Maar om dat te doen moet je echt wel wat werk doen; de binnenkern is vaak een millimeter of wat langer dan de mantel, de mantel is vaak op te stropen, en je hebt dus flink wat kunst en vliegwerk nodig om die 2 draden om te wisselen.

dat is de enige keer dat het einde van een spoel vast zit op de baseplate, direct op de baseplate dus. de enige keer!

Die dingen die er eerst in zaten waren de braided wire dus vandaar. Maargoed boeien 2 draadjes omgedraaid en geen duitse radio meer te ontvangen via mijn versterker.