PDA

View Full Version : Snaren rond de tailpiece ipv erdoor?



Cinaed666
1 oktober 2011, 22:37
Hey,

heb net mijn El Maya LP Custom een setje snaren cadeau gedaan (D'addario 10-52), en besliste om ze eens rond de tailpiece te draaien ipv de normale manier erdoor. Of het toonverschil aan de dikkere snaren of aan dit ligt ben ik niet zeker van, maar ik ben in elk geval positief verrast. Heb wel een enorm verschil aan sustain gemerkt, op de positieve manier dan. De brug en intonatie moesten wat aangepast worden, maar niets te moeilijk. De actie ligt nét iets hoger dan vroeger, maar ik denk dat ik ze wel nog iets lager kan krijgen zonder buzz te hebben.

Nog iemand die dit doet?

Oh, en op de onderkant op de brug van mijn El Maya LP stond "tune o matic tokowai (of tokawai?)" iemand hier al van gehoord? Zou het op hebben moeten geschreven hebben, ben niet meer zo zeker over de spelling, maar ik ga de snaren er niet meer afhalen :D

Pic:

http://img190.imageshack.us/img190/4199/foto0082ms.jpg

Wauw, mijn gouden hardware gaat stilaan naar brass/nikkel kleur... Maar dat ziet er veel beter uit!

Agent_Smith
1 oktober 2011, 23:18
Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd op enkele Gibsons maar op een LP vind ik het niks. Te weinig snaarspanning vind ik.
Alleen op mijn 2 Melody Makers heb ik het wel, maar daar zijn weinig andere opties ;-)

DemolitionColorScheme
1 oktober 2011, 23:21
Wrap-around-bridge, toch? Wilde ik toen ook doen op m'n LP Custom, maar toch maar niet gedaan, was blijkbaar niet echt nodig. Zou het best eens willen uitproberen, though.

barno
1 oktober 2011, 23:22
hangt wat af van de halshoek of je dit kan doen. bij de meeste zal je te weinig spanning na de brug hebben door een te kleine hoek.

Dribbel_
1 oktober 2011, 23:23
Waarom je de brug en intonatie aan moet passen is me een raadsel (of je meot een andere dikte snaren hebben gebruikt. Maar heb je nu niet het probleem dat de snaren een te ruime hoek maken op de brug zodat je ze er met een hardere slag snel af slaat ?

Cinaed666
1 oktober 2011, 23:49
Waarom je de brug en intonatie aan moet passen is me een raadsel (of je meot een andere dikte snaren hebben gebruikt. Maar heb je nu niet het probleem dat de snaren een te ruime hoek maken op de brug zodat je ze er met een hardere slag snel af slaat ?

Zoals in de originele post; inderdaad dikkere snaren. ik heb de brug enzo er ook even afgehaald om te kuisen, dus moest alles even opnieuw afstellen.

De hoek van de snaren is stomper dan vroeger, maar na even wat te raggen bleven de snaren netjes zitten.

Eygen
2 oktober 2011, 00:00
Kan je ze er niet onderdoor doen ipv van overheen? Zou in principe hetzelfde effect bereiken, behalve dat de hoek waarmee hij op je zadels staat groter wordt in plaats van kleiner.

bass blom
2 oktober 2011, 00:03
als je die twee ingrepen tegelijk doet is het altijd moeilijk te bepalen welke nou het meeste doet :D

ik doe het ook en zag een tijd geleden, of meer merkte, dat ik de lage E wel eens uit zijn zadel mepte.
de hoek tailpiece / brug was te laag.
tailpiece flink omlaag gezet, beter, mijn halshoek is groter dan gemiddeld.

verder kan ik niet onder woorden brengen waarom ik het lekkerder vind, ik doe het al jaren.

:lp:

Cinaed666
2 oktober 2011, 00:16
als je die twee ingrepen tegelijk doet is het altijd moeilijk te bepalen welke nou het meeste doet :D

ik doe het ook en zag een tijd geleden, of meer merkte, dat ik de lage E wel eens uit zijn zadel mepte.
de hoek tailpiece / brug was te laag.
tailpiece flink omlaag gezet, beter, mijn halshoek is groter dan gemiddeld.

verder kan ik niet onder woorden brengen waarom ik het lekkerder vind, ik doe het al jaren.

:lp:

Merk jij geen verschil in sustain? Om een of andere reden is de mijne nu veel beter... Of is dat door de lagere snarenspanning?

De tailpiece op mijn LP gaat trouwens niet lager, en de hoek is nog altijd niet zo groot... Maar heb de lage E der nog niet afgemept, dus ik laat het nu maar zo :) Kan hem er wel met mijn vingers uithalen nu, wat vroeger niet echt ging.

Gearjunkie
2 oktober 2011, 10:32
Ik doe het ook op mijn SG. Heeft te maken met zoals Barno aangeeft de halshoek die je hebt. Bij mijn SG vrij groot, en daarom kan het. Als mijn halshoek kleiner was zou ik het denk ik niet doen. Ik doe het vooral omdat ik het een rotgezicht vind als de tailpiece drie centimeter boven de body zweeft, terwijl die nu op de body ligt. Meer sustain? Ik weet het niet, wishfull thinking wellicht?

bass blom
2 oktober 2011, 10:38
ik kan er ook weinig meer van zeggen, kan net zo goed tussen je oren zitten.

Orpheo
2 oktober 2011, 14:20
op m'n gibsons en m'n crimsons doe ik 't ook zo. op m';n warmoths is het niet nodig. daar is de afstand tussen brug en tailstop groter, dus dan heb ik 'best of both worlds'. de souplesse van wraparound en de neerwaartse druk van normaal.

Cinaed666
2 oktober 2011, 15:01
Bass blom, geweldige sig :D

De V
2 oktober 2011, 15:19
Ik heb het laatst ook gedaan, gewoon om te proberen.
Nergens problemen mee tot nu toe.
Ik denk wel dat ik meer sustain heb dan daarvoor, maar dat kan net zo goed liggen aan dat verse setje snaren.
De oude waren snaren waren nogal, tja, oud. :D

bass blom
2 oktober 2011, 15:30
Bass blom, geweldige sig :D

ja dat is bijna vertaalmachinepoëzie :D

Orpheo
2 oktober 2011, 15:57
ja dat is bijna vertaalmachinepoëzie :D

ik snap geen hol van je onderschrift :P of is dat juist de clou?

PS: dank voor die link! vond 'm echt briljant :D

bass blom
2 oktober 2011, 16:49
ik snap geen hol van je onderschrift :P of is dat juist de clou?

PS: dank voor die link! vond 'm echt briljant :D

ehm, ja ik geloof wel dat dat de clou is :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146311-Nieuwe-gitaar-custom-build-quot-van-der-Gaag-quot&p=2713948&viewfull=1#post2713948

De V
2 oktober 2011, 18:32
ehm, ja ik geloof wel dat dat de clou is :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146311-Nieuwe-gitaar-custom-build-quot-van-der-Gaag-quot&p=2713948&viewfull=1#post2713948

Ha, CID-Gibson is weer terug!
Gezellig! :cheerup: