PDA

View Full Version : Gitaren die het koppie laten hangen: anti-depressiva of wat?



Mitch
1 oktober 2011, 20:57
Voor de één een klein probleem, voor mij behoorlijk lastig: een gitaar die neckheavy is en de kop wil laten hangen. Het is voor mij om twee redenen onhandig. In de eerste plaats moet ik regelmatig tussendoor toetsen spelen en dan is een gitaar die in balans is een must, anders duwt de kop steeds tegen mijn linkerhand aan. Daarnaast heb ik zelf een vrij gammele constructie van mijn schouder; een gitaar die naar beneden hangt en heel de tijd trekt aan mijn schouder/sleutelbeen wordt héél snel oncomfortabel. Een bredere of stuggere strap is voor mij geen oplossing, de trekkracht blijft aanwezig.
Nou zag ik laatst een mooie stukje tegengewicht op www.neckheavy.com, maar goed... $52 inclusief verzenden voor een stukje metaal waar een gat voor een schroef in zit: dat moet makkelijker 'DIY' kunnen denk ik zo.
Iemand dit al eens eerder aangepakt? Ideeën?

Mr.Fingers
1 oktober 2011, 20:59
gsmzakje voor aan de broeksriem, gevuld met vislood

Mitch
1 oktober 2011, 21:13
Da's een goeie, die zijn meestal ook zwart leer(achtig). Valt niet zo op met mijn zwart leren strap. Zo dicht mogelijk bij de strap pin komt het sowieso voor de beste hevelwerking.

barno
1 oktober 2011, 21:18
ik vind balans ook erg belangrijk bij een gitaar. dat van extra gewicht in body of aan riem; nooit geprobeerd omdat ik op een of andere manier denk dat het niet veel zal uithalen.
Wie heeft het wel geprobeerd?

Met monteren van andere tuners heb ik wel al resultaat gehad. zaten van die locking dingen op die ik toch niet moet hebben.

Brede riem met ruwe strip aan de binnenkant, maar dat zal je vast al weten

guitarkid
1 oktober 2011, 21:46
Op zich wel erg interessant: ik merk dat ik mijn Firebird minder snel gebruik omdat die echt een balans-probleem heeft. En dat terwijl het een erg veelzijdige en goed klinkende gitaar is....
Wel erg prijzig inderdaad! :(

Mitch
1 oktober 2011, 21:48
Bedankt barno. Lichtere stemmechanieken is in mijn geval geen optie; er zit al licht spul op en sowieso laat ik die ouwe Gretsch zo origineel als het maar enigszins kan.
Brede, ruwe strap heeft voor mij echt geen zin. Het trekt mijn shirt omhoog én het trekt nog steeds aan mijn sleutelbeen. Mijn hele schouder is gewoon vrij gammel, zo'n trekkracht is genoeg om ontzettend irritant te worden, jammer genoeg.

Fendergast
1 oktober 2011, 21:59
http://www.neckheavy.com/index.html <-- zou optie kunnen zijn.
maar vislood is goedkooper.

Mitch
1 oktober 2011, 22:00
Leuk dat je de openingspost hebt gelezen :seriousf:

macwilliams
1 oktober 2011, 22:11
Sneu geld voor een metalen plaatje.
Hoeveel gram is een ounce? 100?

The Running Man
1 oktober 2011, 22:17
Sneu geld voor een metalen plaatje.
Hoeveel gram is een ounce? 100?

28,34 gram.....
leuk dat ze wolfraam gebruiken maar wat een bedrag zeg....
tasje vislood aan strap lijkt me het handigst/goedkoopst

barno
1 oktober 2011, 22:17
ik heb net es geprobeerd met mijn V waarmee ik vorige week eerste keer show gespeeld heb en die het ook te veel heeft.

heb een adaptor als gewicht aan de riem vastgestrapt boven de achterste strap, en hopla probleem opgelost. dus: op een minuutje weet je of het helpt. V zit wel anders in mekaar qua gewichtsverdeling met die vleugels maar het proberen waard dus.

vislood zal niet voldoende zijn maar lijkt me makkelijk een objectje te vinden dat je met zwarte tape vastmaakt. ik zeg maar wat, een tang (die ook nog handig is bij troubles)

macwilliams
1 oktober 2011, 22:26
28,34 gram.....
leuk dat ze wolfraam gebruiken maar wat een bedrag zeg....
tasje vislood aan strap lijkt me het handigst/goedkoopst

Dat is nog geen twee ons.....

Nog een post en ik zit op 10k...

Mitch
1 oktober 2011, 22:27
Ja, zoiets. Mobielzakje vind ik echt een goeie. Zal eens kijken op de markt.
7oz = net geen 200g. Kan me niet voorstellen dat zo weinig al goed balanceert, maar goed: zal het eens testen volgende keer in de oefenruimte.

The Running Man
1 oktober 2011, 22:40
Nog een post en ik zit op 10k...

echt waar...:seriousf:

Mitch
2 oktober 2011, 15:33
Zwart zakje voor een mobiel is gekocht, vislood komt eraan. Daarna dichtnaaien en vastzetten aan de strap. Zodra het klaar is zal ik foto's plaatsen.

bass blom
2 oktober 2011, 15:37
het is DE reden waarom ik nooit doorgezet heb een SG supreme te kopen die ik wel onwijs vet gaaf mooi vind.

Mitch
2 oktober 2011, 15:44
Pas maar op; als het werkt gaat dat je geld kosten :D

Ike57
2 oktober 2011, 15:46
vislood zal niet voldoende zijn maar lijkt me makkelijk een objectje te vinden dat je met zwarte tape vastmaakt. ik zeg maar wat, een tang (die ook nog handig is bij troubles)

Blokje wiellood misschien (waar ze autowielen mee uitbalanceren)? Is er in verschillende groottes en gewicht te krijgen.

humbucker
2 oktober 2011, 15:47
Blokje wiellood misschien (waar ze autowielen mee uitbalanceren)? Is er in verschillende groottes en gewicht te krijgen.

Vislood is er ook tot blokken van 500g ofzo (denk maar aan de zeevisserij) dus dat moet wel voldoende zijn.

Mitch
2 oktober 2011, 17:36
Maat van me werkt bij een viswinkel, komt helemaal goed!

The Bertman
2 oktober 2011, 17:50
Stukje uranium, is veel zwaarder. (Nadelen: lastig verkrijgbaar, en je gaat licht geven na een tijdje.)

ghost-rider2006
2 oktober 2011, 19:14
smelt zelf een stuk lood in de vorm van op de site staand blokje

en gaatje boren klaarrrrrrrrrr

macwilliams
2 oktober 2011, 19:26
Of een plasticflesje gevuld met kwik? Daar ga je geen licht van geven en is zwaar genoeg.

BobvanKempen
2 oktober 2011, 20:02
ik had een touwtje van mijn trapbutton naar mijn riem (aan de riem vast me een paperclip) en dat (hoewel het er misschien niet erg charmant uitzag) werkte wel.

wietse
2 oktober 2011, 20:14
Stukje uranium, is veel zwaarder. (Nadelen: lastig verkrijgbaar, en je gaat licht geven na een tijdje.)

is dat voor of na dat je haar en tanden uit zijn gevallen?

JohnLord
2 oktober 2011, 20:39
ik had een touwtje van mijn trapbutton naar mijn riem (aan de riem vast me een paperclip) en dat (hoewel het er misschien niet erg charmant uitzag) werkte wel.

En het houdt ook nog eens je broek omhoog...

muziekschuur
2 oktober 2011, 21:35
Je kan, aan de achterkant van de gitaar, de strapbutton verwijderen. Daar een langere schroef voor zoeken en dan tussen de strap en de body gewichtjes plaatsen. Mooi is anders. Maar het kan.

Als je een stuk roestvast staal aan de achterkant van de gitaar als ornament maakt kun je het zelfs vastschroeven als decoratie.

Nu ik eraan zit te denken. Zo'n bigsby, die kan toch via de strapbutton schroef geplaatst worden? Zo'n ding lijkt me aardig wat wegen. Zou dat leuk zijn en en passant werken om te balancen?

Mitch
2 oktober 2011, 23:10
Ghehe... een veel gegeven antwoord op een nader forum was inderdaad: je moet er gewoon een bigsby opzetten :D Maar zoals al eerder gezegd: deze gitaar gaat geen modificaties ondergaan.
Touwtje tussen riem en strap vind ik een hel grappig idee, maar lijkt me wat lastig bij een gitaarwissel. Als je niet uitkijkt sta je in je onderbroek op het podium, hihi.
Maar goed, voor degenen die het gemist hebben: ik heb al een zakje gekocht voor een mobiele telefoon en ga daar lood in gooien, zakje dichtnaaien en die bevestigen aan de strap.

Pepe
3 oktober 2011, 03:48
Ik had even een outside the box momentje

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/8/1/9/370819.jpg

LemmyNL
3 oktober 2011, 08:34
Ik heb dus een SG kloon met een onwijs dikke hals, dus nog even extra kopzwaar. Constant zakken en niet zo'n beetje ook.... totdat ik een twede SG kocht en een strap nodig had. Ik had nog een leren liggen en die er op gezet, en toen kwam ik tot een ontdekking dat deze veel meer grip had. Dus straps gewisseld en instant succes. De lichtere nieuwe SG hangt goed aan de nylon strap, de ouwe met de leren. Gewoon omdat het leer maar aan een kant mooi is, heb je aan de "binnen'kant gewoon het ruwe leer en dat heeft dus meer dan genoeg grip. Werkt zelfs beter dan verwacht!

bass blom
3 oktober 2011, 08:37
kijk, zo heerlijk simpel kan het zijn :D

Mitch
3 oktober 2011, 09:51
Voor mij niet helaas, die leren strap met stugge binnenkant is er al. Maar in het algemeen trekt het aan je shirt en in mijn geval is de trekkracht voldoende om er alsnog een zere schouder van te krijgen.

Die strap voor aan de kop is wel een grappig idee, weer eens wat anders. Vraag me af of het niet in de weg zit bij je arm en hand, bij de eerste frets? Nou ja, komende week sowieso aan de knutsel.

Rutger
3 oktober 2011, 10:08
Legioenen gitaristen spe(e)l(d)en met de strap aan de kop vast, zie je nog steeds af en toe. Dus het werk wel. k Vind het niet heel charmant maar staat wel erg jaren 50!

guitarkid
3 oktober 2011, 10:23
Legioenen gitaristen spe(e)l(d)en met de strap aan de kop vast, zie je nog steeds af en toe. Dus het werk wel. k Vind het niet heel charmant maar staat wel erg jaren 50!

Ik vind zo'n strap aan de headstock niet echt..., dat je zegt...., euhhh...., rock and roll..... ;)
Maar als het werkt!

Rutger
3 oktober 2011, 10:37
Niet rock n roll zeg je??

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/elvis-j200-film1.jpg

guitarkid
3 oktober 2011, 10:52
Niet rock n roll zeg je??

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/elvis-j200-film1.jpg

Dat zeg ik, ja.....! :hide: Nou ja, anno nu dan... En aan een electrische gitaar!!! ;)
En dan natuurlijk wel van die "cowboys" in de band, da's ook echt R&R!!

deejee
3 oktober 2011, 17:40
Leuk gitaartje heb die gozer op de foto.
Maar terug naar je vraag "anti-depressiva of wat?"
Anti-depressiva kan geweldig werken in combinatie met Jack Daniels en daarna gelijk wat uppers, waarschijnlijk sta je dan zelf zo krom dat de gitaar weer recht hangt.
Geloof niet dat dit de oplossing is en ook geen zinnige bijdrage maar het moest er even uit.:crazyhappy:

O'melly
3 oktober 2011, 18:26
Leuk gitaartje heb die gozer op de foto.
Maar terug naar je vraag "anti-depressiva of wat?"
Anti-depressiva kan geweldig werken in combinatie met Jack Daniels en daarna gelijk wat uppers, waarschijnlijk sta je dan zelf zo krom dat de gitaar weer recht hangt.
Geloof niet dat dit de oplossing is en ook geen zinnige bijdrage maar het moest er even uit.:crazyhappy:

Haha, "die gozer"

Tunes
3 oktober 2011, 19:45
Is lood geen prima manier om je elektronika storings vrij te maken ?

Dan is mogelijk wat om de wand van je elektronika hiermee te bekleden.
Meestal (altijd volgens mij) zit dat ongeveer achteraan de gitaar en bovendien zie je het niet.
Lood kan je mooi dun krijgen, ze gebruiken het b.v. ook om verbinding dak muur waterdicht te maken met een loodrand.

Mitch
3 oktober 2011, 21:36
Hollow body, beetje lastig ;) Lood gaat er komen, maar dan aan de buitenkant.

showband
3 oktober 2011, 22:40
beetje ajax nummers spelen in rotterdam en je gitaar zit gratis vol lood. ;)

Basvarken
3 oktober 2011, 23:32
Heb je al geprobeerd om de voorste strapbutton te verplaatsen?

Bij mijn Thunderbirds scheelde dat al een slok op een borrel toen ik een strapbutton op de hiel plaatste ipv op de bovenste hoorn.

Dat in combinatie met een metalen afdekplaat voor de control cavity werkt prima. Dat scheelt een paar gram ten opzichte van de plastic afdekplaat.

Alle beetjes helpen.

espike
4 oktober 2011, 22:26
MIschien makkelijker om wat lood aan de te lichte kant van de strap aan de strap zelf vast te maken?

Mitch
4 oktober 2011, 22:39
Heb je al geprobeerd om de voorste strapbutton te verplaatsen?

Bij mijn Thunderbirds scheelde dat al een slok op een borrel toen ik een strapbutton op de hiel plaatste ipv op de bovenste hoorn. Dat in combinatie met een metalen afdekplaat voor de control cavity werkt prima. Dat scheelt een paar gram ten opzichte van de plastic afdekplaat.


MIschien makkelijker om wat lood aan de te lichte kant van de strap aan de strap zelf vast te maken?

Ik waardeer alle input, maar...



Bedankt barno. Lichtere stemmechanieken is in mijn geval geen optie; er zit al licht spul op en sowieso laat ik die ouwe Gretsch zo origineel als het maar enigszins kan.



Zwart zakje voor een mobiel is gekocht, vislood komt eraan. Daarna dichtnaaien en vastzetten aan de strap. Zodra het klaar is zal ik foto's plaatsen.


Maar zoals al eerder gezegd: deze gitaar gaat geen modificaties ondergaan.
...
Maar goed, voor degenen die het gemist hebben: ik heb al een zakje gekocht voor een mobiele telefoon en ga daar lood in gooien, zakje dichtnaaien en die bevestigen aan de strap.


Hollow body, beetje lastig ;) Lood gaat er komen, maar dan aan de buitenkant.

Dus :D

telecastermaster
4 oktober 2011, 23:40
Gewoon: kop d'r af.

http://www.steinbergerworld.com/posters/86why.jpg

Duhsjaak
5 oktober 2011, 06:01
Ik waardeer alle input, maar...










Dus :D

Hi
Effe een papa opmerking:
Wil je s.v.p. zo goed zijn je handen goed te wassen met al dat lood. Dat spul is zo giftig als de tering. Kom uit een familie waar drukkers daar volop mee te maken hebben gehad.

Tanden verliezen en botafbraak gaat sneller dan met heroine. Anders dan strap aan de headstock weer WEL errug R&R. Geintje, smiley etc.

Benieuwd hoe dit avontuur afloopt.

Vriendelijke groet, Gus
Je weet wel, van de fanclub


Heb je te vroeg gejuicht
Heb je in ieder geval plezier gehad

Orpheo
5 oktober 2011, 13:31
Hi
Effe een papa opmerking:
Wil je s.v.p. zo goed zijn je handen goed te wassen met al dat lood. Dat spul is zo giftig als de tering. Kom uit een familie waar drukkers daar volop mee te maken hebben gehad.

Tanden verliezen en botafbraak gaat sneller dan met heroine. Anders dan strap aan de headstock weer WEL errug R&R. Geintje, smiley etc.

Benieuwd hoe dit avontuur afloopt.

Vriendelijke groet, Gus
Je weet wel, van de fanclub


Heb je te vroeg gejuicht
Heb je in ieder geval plezier gehad

beetje overdreven reactie denk ik. lood is, net als bijna alle metalen, giftig als je het inslikt oid. sommige metalen verdampen heel snel, zoals kwik en francium, en die zijn daarom dus giftig. lood opgelost is ook giftig (zoals in bepaalde witte verf van 'yesteryear'). maar in de handen houden is niet heel kwalijk. In het ziekenhuis gebruiken radiologen ook nog steeds loden schorten he...

dat de drukkers er problemen mee hadden is logisch, omdat de lood ook in de inkt zat, en inkt is vloeibaar, zit op je handen, etc etc...

neemt niet weg dat je waarschuwing als vanzelf goed bedoeld is, en door mij zeer gewaardeerd word. maar ik vind 't een beetje te angstig en krampachtig, als je snapt wat ik bedoel.






(edit: en je kan 't aanvullen met eigen keus en keur aan smiley's :P )

Harry
5 oktober 2011, 13:42
wij hadden in de drukkerij waar ik begonnen ben een eigen loodsmelter voor de staven in de regelzetmachine. Er werd alleen in het weekend lood gesmolten zodat er zo weinig mogelijk mensen aan blootgesteld werden.
Voor het geval er toch looddampen hingen hadden we een kanariepietje, dat als eerste het loodje zou leggen.

Disclaimer: zeer off-topic, ik weet het, maar vond het leuk om te melden.
Disclaimer 2: nee, zo oud ben ik nu ook weer niet, maar de betreffende drukkerij liep zwaar achter.

Mitch
8 oktober 2011, 18:04
Niet helemaal geworden zoals gepland, maar voorlopig functioneert het. Ik wilde het zakje met contragewicht bevestigen met klitteband, maar kon mijn eigen voorraad niet meer vinden. Bij de Hema kon ik niks geschikts vinden (bijna sluitingstijd, hele winkel is net opnieuw ingericht....:roll:) dus dan maar podiumwaardig zwart tape :D Je ziet er sowieso geen bal van, het gewicht valt achter de gitaar als ik 'm om heb hangen.

Zakje met vislood:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/contra%20gewicht/SAM_0878.jpg

De strap waar -ie op moet komen:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/contra%20gewicht/SAM_0879.jpg

Dichtgenaaid:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/contra%20gewicht/SAM_0880.jpg

En erop geplakt:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/contra%20gewicht/SAM_0881.jpg

En ja, zo gaat -ie de koffer in. Zó zwaar is het niet en de koffer is niet origineel, tikkie te groot. Er ligt ook al extra schuimrubber om de gitaar echt 'klem' te hebben, dus dit kan makkelijk.

Pepe
8 oktober 2011, 19:06
Laat ze maar lachen, net zoals brillen, rollators en kunstgebitten.. als het maar werkt.









http://www.emoticonsite.net/images/animated/emoticons_animated_2.gif

but seriously, het is best wel slim opgelost maar het overal gewicht neemt toe he

Fuhgawz
8 oktober 2011, 19:09
Leuk opgelost! Hoeveel gewicht heb je er nou aangehangen?

Mitch
8 oktober 2011, 19:49
Laat ze maar lachen, net zoals brillen, rollators en kunstgebitten.. als het maar werkt.

but seriously, het is best wel slim opgelost maar het overal gewicht neemt toe he
Ik heb jarenlang met mijn De Gier om mijn nek gehangen (zware mahonie nek, grote solidbody, Bigsby...) dus die Gretsch is voor mij een absoluut lichtgewicht. Ook met extra gewicht. Het gaat mij erom dat de 'draaikracht' er vanaf is en dat is nu 90% verdwenen.


Leuk opgelost! Hoeveel gewicht heb je er nou aangehangen?
Ik heb geen weegschaaltje helaas. Er zitten drie van die 'steentjes' in en dat langere gewichtje. Ik denk wel dat het zwaarder is dan de 200g die dat kant-en-klaar contragewichtje is. Anyhow, de gitaar kan nu (met een gladdere strap, nota bene) gewoon waterpas hangen en ook met de hals lichtjes omhoog. Doel bereikt: ik heb gewoon mijn handen vrij om tussendoor toetsen te spelen.
Als ik de hals ver omhoog duw (nodig als ik bij de hogere frets wil komen bij solo's) dan zakt -ie wel weer terug naar een lager punt, maar dat is prima.

macwilliams
8 oktober 2011, 20:55
Dus je zit aan je ideale gewicht :D

Mooi opgelost zo:ok: