PDA

View Full Version : Mijn 1ste Classical Concert Guitar a la Bogdanovich



Pagina's : [1] 2

grizzly
1 oktober 2011, 20:02
Ik ga eindelijk beginnen met het bouwen van mijn eerste klassieke gitaar.
De gitaar bouw ik in grote lijnen aan de hand van het gitaarbouwers handboek van John S. Bogdanovich.

materialen:
Top: Allpine Spruce. (zelf gehaald uit Zwitserland bij Tonewood Florinett AG)
Achter- en zijkanten: Plataan, Platanus acerifolia. (gehaald bij Erwin Romonesco)
Hals: Wenge (gehaald bij Erwin Romonesco)
Toets: Snakewood (eigen verzameling)
Brug: Snakewood (eigen verzameling)
Bindingen: Snakewood + iets nader te definieren. (LMI)
Soundhole inlay: Special.
Tuners: Schertler

Tot de houtkeuze van de achterkant en zijkanten ben ik gekomen nadat ik op een Amalio Burguet, Model Arce, speelde.
Deze heeft Esdoorn achterkant en zijkanten en een Spruce top.
Wat een fantastisch geluid kwam daaruit.
Ik speelde ongezien het merk, prijs of model een 15-tal absolute top gitaren.
Deze Burguet kwam er voor mijn oren zonder concurentie als beste uit.
Ik besloot toen in deze stijl een gitaar te bouwen.
Natuurlijk weer net niet exact het zelfde, maar in de lijn van. . .
http://www.burguet.com/modelos.php?familia=1&titulo=Classical&seccion=modelos&Idioma=en&modelo=26

Daarbij komt dat ik erg benieuwd ben naar het contrast van een totaal blanke gitaar met de Snakewood toets en de Snakewood accenten.
Het Wenge ben ik nog steeds niet 100% zeker van.

Ik zal alles zoveel mogelijk filmen en fotograferen.

grizzly
2 oktober 2011, 19:03
Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-FxCSXr8/0/M/bear-inlay-M.jpg

Ike57
2 oktober 2011, 19:31
Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.


Jouw gitaar. Lekker je eigen ding doen. Op zich is het wel geinig :ok:

barno
2 oktober 2011, 19:57
zelf zou ik voor een klassieke iets minder flashy gaan qua inlay maar zoals ike zegt: it's your ballgame!

Woml
2 oktober 2011, 20:01
Zo flashy is hij toch niet? Volgens mij wordt dat best leuk. Van een afstandje is het een nette rozet, en van dichtbij is het een leuk geintje. Hou ik wel van :ok:

stijnkenens
2 oktober 2011, 22:47
Super, nog klassieke gitaren !

Ik zou dat wenge voor de hals vervangen door loofhout ceder of een licht gewicht mahonie, wengé is veel te zwaar voor een klassieke gitaar, dat hout weegt bijna dubbel zoveel als de andere 2, en uit ondervinding weet ik dat een (hand gebouwde) nylon snaar gitaar altijd naar het topzware neigt !

Mij is ook altijd gezegd dat voor een brug je beter een heel licht gewicht stuk palissander kan gebruiken. Omdat het klankblad en bebalking zeer licht van opbouw zijn, Een te zware brug zou al de trillingsoverdracht kunnen opheffen.

Ik zou voor de flashy beren gaan, het heeft wel betekenis. Een klassieke gitaar rozette is bijna altijd uitbundiger dan die van een steelstring gitaar. Dat is gewoon historisch gegroeid: nylon/darm snaar gitaren hebben hun oorsprong in Italie en Spanje, terwijl de steelstring zowat uitgevonden is door Martin toen hij in Amerika gitaren bouwde, en toen bleek dat het publiek de simpele ontwerpen meer smaakte dan de fancy instrumenten gebaseerd op de klassieke broers.



Soit, dat van de wengé is mijn ervaring, dat van de brug komt van een goede klassieke gitaarbouwer. En de soundhole story heb ik zelf bijeengeraapt door te lezen...


s.

Zjef
2 oktober 2011, 23:17
...veel goeie tips...

Amen. en nog wat tekens

grizzly
3 oktober 2011, 00:10
Hi Stijnkenens,

Zou het mogelijk zijn om gewoon veel slanker te bouwen met Wenge.
Het is veel sterker dan loofhout ceder en mahonie en ik zou dus minder materiaal nodig hebben waardoor ik weer gewicht kan besparen. . . . of stuit ik dan weer op andere problemen?

Ik wil eigenlijk niet terug vallen tot de de houtsoorten die iedereen altijd al eeuwen gebruikt voor klassieke gitaren.
Ik kan bijvoorbeeld ipv Wenge (8.7 density) kiezen voor Padouk (7.2 density) , heeft nog steeds uitstekende trek en werk eigenschappen, en qua klank projectie zwaar onderschat. (in mijn opinie zelfs beter dan Wenge, en ik heb het liggen :+)
Dat is makkelijker te verwerken en qua soortelijk gewicht wat lichter.
Mahogany is trouwens ergens tussen 6.0 en 8.0 density afhankelijk van soort en herkomst.

stijnkenens
3 oktober 2011, 01:18
Hey Grizzly, er is een reden waarom men al honderden jaren spar gebruikt als klankblad, en palissander als zijkanten, het is gewoon een win win combi voor klankprojectie.
Bij het gebruik van esdoorn voor zij en achterkanten wordt er vaak een balk extra gebruikt op de rug en extra versteviging op de zijkanten, om het geheel toch stijver te maken.

Torres heeft ooit enkele gitaren gebouwd met een papier maché achterblad en zijkanten. Om een punt te maken dat spar of naaldhout ceder echt wel nodig is voor de klank.

Loofhout ceder wordt gebruikt omwille van compensatie bij een extreem lichte klankkast (Een klassieke gitaar weegt normaal gezien minder dan 1.5 kg) loofhout ceder heeft een gewicht tussen de 400 / 600 kg per m².
Wengé tussen de 700 / 1000 kg en padouk zit er ergens tussen.

Het is geen elektrische gitaar waar je eigenlijk eender welk hout voor kan gebruiken, omdat de body toch zwaar genoeg is.

De meeste klassieke gitaristen houden van een hals met platte achterkant (alsof het lijkt dat enkel de hoekjes afgerond zijn, als je het extreem stelt) De ebben toets geeft de stijfheid aan de hals. Maar je moet zien dat je volume aan de hals geeft, omdat hij breed is (+/- 5,4 aan kam naar 6,4 aan de 12e fret)
Anders gaat dat zeer raar aanvoelen, denk ik ...


s.

grizzly
3 oktober 2011, 13:20
Dank je voor de info Stijnkenens,

Dat van de extra versteviging van back en sides met Esdoorn is nieuw voor me. Dat zal ik dan zeker moeten doen. Ik overweeg om de zijkanten te lamineren. Dat doet Bogdanovich in zijn boek ook, en met heel goed onderbouwde redenen.
2 x een laagje Esdoorn/Plataan van 1 mm maakt een 2 mm veel stevigere zijkant. Als ik dan de achterijde wat verstevig (dikker maken of extra balkje, komt het wel goed.
De top wordt inderdaad Spruce, daar wijk ik niet af van de standaard.
Ik vond het Esdoorn zo waanzinnig mooi klinken in de Burguet. Maar dat zegt misschien niets, want er zijn nog zoveel andere factoren.

oigun
3 oktober 2011, 14:00
Mij is ook altijd gezegd dat voor een brug je beter een heel licht gewicht stuk palissander kan gebruiken. Omdat het klankblad en bebalking zeer licht van opbouw zijn, Een te zware brug zou al de trillingsoverdracht kunnen opheffen.



s.

Grappig dat je dat zegt! Ik heb hier een steelstring (harmony koreaan) waar in de brug (onder het brugbeentje) een staaf aluminium gelijmd zit kompleet met US patentnummer etc.(barcus berry) Ik betwijfelde al of dit een nuttige toevoeging zou zijn en had de neiging er een andere brug op te zetten...

grizzly
3 oktober 2011, 14:56
De Palisander soorten zijn eigenlijk best wel zwaar en te vergelijken met Snakewood. Ik heb een kompleet brugje liggen en zal het eens wegen. Nadat ik de Snakewood brug klaar heb zal ik ze vergelijken. Ik ben benieuwd hoeveel verschil in grammen dat in werkelijkheid oplevert.

Hieronder een lijstje.

Dalbergia Frutescens: Density 1100 (Bahia Rosewood)
Dalbergia Nigra: Density 1200 (True Rio Palisander
Dalbergia Retusa: Density 1100 (Cocobolo )
Dalbergia Melanoxylon: Density 1400 (Grenadill, African Blackwood)
Dalbergia Stevensonii: Density 1200 (Honduras)
Machaerium Sclieroxylon: Density 1000 (Santos Palisander) (Geen echt Palisander)

Brosimum guianense: Density 1100-1400 (Snakewood)

BLUEWEY
4 oktober 2011, 03:09
Ik vond deze soundhole inlay ooit ergens op Ebay. Hij ligt al een paar jaar te wachten.
Leek me wel grappig die Grizzlyberen, maar eeh is het niet een beetje overdone op een klassieke gitaar?
Wat denken jullie, klassiek motief houden, of iets gewaagder.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-FxCSXr8/0/M/bear-inlay-M.jpg

Goeie rozet grizz.., mijns inziens niks mis mee !

Tof dat je aan de gang bent.

Suc6 bro ;)

Koot
4 oktober 2011, 07:40
Grizzly. Leuk hoor, weer eens een klassiek project. Die zien we toch te weinig hier naar mijn mening.

Wat al je overpeinzingen betreft over de vermeende klankeigenschappen van de meer of minder exotische houtsoorten en combinaties zou ik je willen zeggen, pak gewoon een standaard combinatie van houtsoorten en probeer er eerst maar eens uberhaupt een behoorlijke gitaar uit te fabriceren. Heb niet de illusie dat je bij de eerste klassieke gitaar al die factoren al onder controle hebt. Ik kan daarin wel met Stijn meegaan. Een redelijk bespeelbare gitaar maken is al lastig genoeg, laat staan al die andere factoren.



..... Maar je moet zien dat je volume aan de hals geeft, omdat hij breed is (+/- 5,4 aan kam naar 6,4 aan de 12e fret)
Anders gaat dat zeer raar aanvoelen, denk ik ...


Zo'n halsbreedte is ook maar betrekkelijk en uiterst persoonlijk. Ik speel zelf op klassieke gitaren met een breedte van 50 mm bij de topkam en 59 mm bij de 12e. En dat voelt voor mij niet raar. Kwestie van smaak.

Heel veel succes, ik ga deze zeker volgen.

grizzly
4 oktober 2011, 20:31
Gister en vandaag ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest met de voorbereiding en het maken van mallen.
De side mal had ik een mal voor liggen die aardig in de richting kwam van de template die bij de bouw van de Bogdanovich gitaar hoort.
Deze heb ik aangepast met behulp van mijn stationaire schuurtafel.
Ik ben er achteraf heel blij mee dat ik deze heb aangeschaft en niet de geen vandikte schuurtafel. Ik maak er echt alles mee, rond schuren, dunner maken, haaksen echt een veelzijdige machine.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/312654_2041158514218_1401976860_31696827_661335425 _n.jpg
Hij past zowaar op de template.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304280_2041157474192_1401976860_31696826_800810391 _n.jpg

Het MDF van de 15ft radiusdish was een tikkie te dun en beide dishes (15ft en 28ft) waren hol getrokken (of bol als je het vanaf de andere kant bekijkt)

Omdat ik zowel de een als de ander vaak nodig ga hebben, en ik ze niet heel erg zwaar wilde maken, heb ik een oplossing bedacht die goed schijnt te werken.
Gaatjes geboord, T-moeren verzonken in de werkbank geslagen en ik kan nu beide radiusdishes vast bouten aan de werkbank, zonder dat dit problemen oplevert voor de werkbank..
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-ZMtq7Dt/3/M/2011-10-04-181756-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Qz76MN5/0/M/2011-10-04-181643-M.jpg

schuurpapier erin met dubbelzijdig tape.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-k9cqxRj/0/M/2011-10-04-184458-M.jpg

Een radius schuurpad (staat in de lijmtangen maar moet nog geschuurd worden in de dish tot de juiste radius.
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/315711_2041162874327_1401976860_31696831_122477603 6_n.jpg

Tevens een Bench hook gemaakt voor het schaven van kortere voorwerpen.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-QZgm2kS/0/M/2011-10-04-192858-M.jpg

Er gaat nog er veel werk zitten in het maken van de mallen. Bogdanovich is er kennelijk dol op.
Zo komt er nog een 15ft en 28ft Radiusstick, Shootingboard (makkie), en een doomed en tilted Solera (erg ingewikkeld ding)
En uiteraard de mallen voor de headstok, hals en brug etc.

Het Bending Iron heb ik alle spullen voor liggen maar moet nog wel even in elkaar geflanst worden.
Kortom, ik ben nog lekker bezig;)

stijnkenens
5 oktober 2011, 10:51
Jep, jep, mallen zijn de schatkist van de gitaarbouwer.
Ik heb het boek van Bogdanovich ook. Hij is natuurlijk een prof bouwer dus is elke mal mooi meegenomen om wat 'meters te maken'.


Soit, een homemade bender, daar ben ik benieuwd naar (een gewone hete ijzeren staaf, of een fox-bender?)


s.

grizzly
5 oktober 2011, 19:26
Hi Stijnkenens,

Een foxbender wacht ik even mee tot ik mijn eerste gitaar heb afgebouwd.
Eerst maar eens voelen hoe het handwerk me lukt.
Ik heb inderdaad een "eigen" oplossing voor de "hete pook".
Als hij klaar is volgen foto's.

grizzly
5 oktober 2011, 19:50
Vandaag de 4cm dikke plaat kwartiers gezaagd Plataan in 3 stukken gezaagd.
2 plakken die breed genoeg zijn om diverse achterkanten uit te halen en 1 plak lang genoeg voor 2 sets zijkanten.
Zoeken naar een zagerij die een grote lintzaag had en het wilde doen in de buurt van Purmerend was nog niet zo makkelijk.
Eindelijk geslaagd bij PUMA, waar ik ze morgen kan ophalen, gezaagd en gevlakt naar 4mm.
Wel wat werk natuurlijk, maar whow, wat een prijs :( .
Als dat vaker gaat gebeuren kan ik beter mijn prachtige lintzaag aan de wilgen hangen en een model kopen dat 20cm aan kan.

En dan moet ik nog maar hopen dat er geen verborgen gebreken binnen in de plank zitten en er genoeg goede delen uit te halen zijn, anders is dit duur lesgeld ;) . Morgen foto's

Koot
5 oktober 2011, 21:30
Mooie mallen en dishes heb je daar. Prima!




Gaatjes geboord, T-moeren verzonken in de werkbank geslagen en ik kan nu beide radiusdishes vast bouten aan de werkbank, zonder dat dit problemen oplevert voor de werkbank..


Ik hoop dat je die inslagmoeren niet uit de werkbank trekt want normaal gesproken worden die aan de andere kant van de plaat gemonteerd zodat ze zichzelf vasttrekken. Je kan altijd nog inschroefbussen gebruiken.

Succes

grizzly
5 oktober 2011, 21:35
Ik was te lui om al het hout onder de tafel vandaan te halen en op mijn rug ondersteboven te gaan liggen klooien.
Ik heb er een bak lijn prut in gedaan en hoop er het beste van.
Anders doe ik het nog eens en dan goed.
(Oh ja, en dan waren mijn mooie rvs schuine kop 8mm boutjes te kort ;) )

grizzly
6 oktober 2011, 19:16
Omdat het mijn eerste klassieke gitaar is, had ik het plan opgevat om uit een goed, doch in verhouding goedkoop stuk hout, genoeg setjes te halen om een aantal oefen gitaren te halen (die toch nog goed genoeg zijn als werkstuk)

Uit een hele dikke plank kwamen teleurstellend weinig bruikbare back en sides.
Ik heb uiteindelijk slechts 3 back's en 1 side eruit kunnen (laten) halen. Hierdoor werd het in verhouding toch nog te duur. Afijn, wegschrijven onder leergeld.

De setjes.
Back 1
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-CFmbgkR/0/XL/back1-XL.jpg

Back 2
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-DcgDHrb/0/XL/Back2a-XL.jpg

Back 3
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-rS63dPt/0/XL/Back3-XL.jpg

Sides
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-w4Kwr4D/0/XL/Sides1-XL.jpg

Zoals gezegd, het is geen Brazilian Rosewood, maar toch nog aardig mooi getekende exemplaren uit een stuk Hollands Plataan.;)

grizzly
7 oktober 2011, 22:37
Ik had niet zo'n zin in mallen maken en ben begonnen aan de achterkant.
Een setje uitgekozen dat zo breed mogelijk is.
Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.
Doordat ik zo vaak de naad moest controleren bedacht ik een snellere setup dan gebruikelijk.
Vaak zie je dat beide delen tussen lijmtangen wordt geklemd.
Dit werkt een stuk makkelijker.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-NZxgfGB/0/M/CIMG2578-M.jpg

Achter de shootingboard een balkje geschroefd dat 1 cm boven de set uitsteekt, daar overheen schuin een plankje geschroefd waar ik een 2 cm dik blokje hout onder schoof, zodat de boel muurvast klemde.
Zo hoefde ik alleen het houtje eronder uit te schuiven als ik wilde meten.Daarna neerleggen en er weer onder vast klemmen.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-PZC85gZ/0/M/CIMG2581-M.jpg

Ik begon met aan beide zijden ruim 2.5cm extra. Toen ik eindelijk na talloze keren schaven de zaak lichtdicht had, had ik nog krap 0.5 aan beide zijden :hide: en ik kneep hem als een ouwe dief.

Maar hij was eindelijk naadloos en in de lijm geklemd.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-F89wNxF/0/M/CIMG2582-M.jpg

Die donkere vlek op het rechter deel komt doordat hij onder de vandikte schuurband is blijven hangen. De set is echter 4mm dik en dat schuur ik er nog wel uit.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-JwTNh2z/0/M/CIMG2584-M.jpg

Rizz
8 oktober 2011, 10:05
Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.

Daar was ik ook al achter! Heb er zelf hulp voor moeten vragen, al heb ik het niet 2cm laten duren... :soinnocent: Gelukkig is het gelukt binnen je marge :)

Die zijkanten zijn overigens verassend mooi, Grizz! Kan nog wat bijzonders worden.. Iig uniek.

Ike57
8 oktober 2011, 11:46
Een setje uitgekozen dat zo breed mogelijk is.
Was ook hard nodig, want het echt naadloos vlakken is nog niet zo makkelijk.
Doordat ik zo vaak de naad moest controleren bedacht ik een snellere setup dan gebruikelijk.

Ik gebruik een andere methode daarvoor. Ik leg een kaarsrechte plank (zo'n witte kastplank van de Gamma - die zijn écht goed recht) over een deel van de top (of back) en haal dan de kopieerfrees erlangs. De kanten zijn dan goed recht en haaks.
Werkt perfect.

grizzly
8 oktober 2011, 12:09
Hi Rizz,

En heb je het toen gedaan (laten doen) op de standaard manier met de schaaf, of op een andere wijze.
Ik zag ergens een manier om het toch met schuurpapier te doen.
Een haakse opstelling met een hoog verticaal vlak waarlangs je de setjes haalt.
Het moet kunnen met bijvoorbeeld 1000 grit schuurpapier vlak op een heel glad oppervlak te plakken. Ik ben het filmpje even kwijt, maar al zoekende kwam ik deze ook weer tegen. Kijk even op 3 minuten wat hij doet.


http://www.youtube.com/watch?v=2xOJAjdGZUY&feature=relmfu

Hij doet aan het eind een stukje schuurpapier om de schaaf.
Als zij het op deze manier doen met schuurpapier, werkt het kennelijk.

Volgende keer ook maar op die manier als het niet helemaal wil lukken.

Hi Ike57,
Je was me net voor met de reactie.
Dat lijkt me ook een goede manier. Ik moet nodig een setje kopieer bitjes kopen.
Die dingen zijn prijzig :)

loose-fur
8 oktober 2011, 12:12
Of..:

Je legt de twee te voegen stukken naast elkaar met een tussenruimte die een tweetal millimeter kleiner is dan de rechte frees die op je bovenfrees zit (bijvoorbeeld: wanneer de frees een diameter van 15 millimeter meet, dan leg je de stukken naast elkaar op zo’n 13 millimeter afstand).
Zet de stukken vast en span op het ene stuk een stevige, rechte lat (hoeft zelfs niet eens perfect kaarsrecht te zijn). Afstand rechte lat naar midden voeg = afstand zijkant freeszool tot midden frees.
Rij nu ÉÉN MAAL met de bovenfrees langs de lat, langs de beide kanten van de voeg wordt er ongeveer één millimeter afgenomen en je houdt een perfect gekopieerde en dichte voeg over..

Begrijp je?

Deze techniek honderden keren toegepast om Corian (merknaam voor een soort kunststof) werkbladen naadloos te verlijmen.


Tee.

Rizz
8 oktober 2011, 12:52
Hi Rizz,

En heb je het toen gedaan (laten doen) op de standaard manier met de schaaf, of op een andere wijze.

Nee, gewoon met de schaaf, maar de truc is om met zekerheid te schaven en voordat je dat doorhebt, ben je wel even verder... Gewoon veel oefenen. :)

Ben ook helemaal voor het machinewerk, zie hierboven goede manieren beschreven, maar vind ook dat je het met de hand moet kunnen..

Dus..... Nog heel veel oefenen, voor mij iig!

Ike57
8 oktober 2011, 12:57
..... maar vind ook dat je het met de hand moet kunnen..


Waarom? Als de stroom wegvalt dan wacht ik wel even :D

Rizz
8 oktober 2011, 12:57
Waarom? Als de stroom wegvalt dan wacht ik wel even :D

:seriousf::seriousf:

grizzly
8 oktober 2011, 20:07
HAha, Power out Hmm,
moest maar eens aan een aggregaat gaan denken.:seriousf:, Ik zou me geen raad weten zonder al mijn machienekes.
Gisteravond ben ik stom geweest. Gelukkig niet onherstelbaar, maar de schrik zat er goed in.

De back is waanzinnig druk en "Curley" met duizenden kleine spiegeltjes.
Ik had kunnen weten dat dit met een normale schaaf een probleem gaat geven, maar toch even proberen om de lijmnaad wat te effenen.
Een heeeeel flinterdun schaafje. . . . . en ja hoor, knalt er gelijk een hele diepe chip uit midden in het blad, een centimeter of 2 naast de naad. Dus niet weg te moffelen.
Gelijk gestopt en vandaag mijn dikte Caliper gemaakt. Pffff gelukkig in het diepste gedeelte van het gat nog steeds 3.2mm dikte over.

Ik heb direct het hele blad naar 3.2mm geschuurd en ga vandaar uit heeel rustig verder.

Wel een heel mooi blad geworden.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Mgp2QhN/0/L/2011-10-08-193147-L.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-65fkDb7/0/M/2011-10-08-193112-M.jpg
Er komt nog een backstrip in van contrasterend Letterhout.

Ike57
8 oktober 2011, 20:12
't Is wél een mooi plankje :lovelove:

Rizz
8 oktober 2011, 20:14
[QUOTE=grizzly;2717529]HAha, Power out Hmm,
moest maar eens aan een aggregaat gaan denken.:seriousf:, Ik zou me geen raad weten zonder al mijn machienekes.
Gisteravond ben ik stom geweest. Gelukkig niet onherstelbaar, maar de schrik zat er goed in.

De back is waanzinnig druk en "Curley" met duizenden kleine spiegeltjes.
Ik had kunnen weten dat dit met een normale schaaf een probleem gaat geven, maar toch even proberen om de lijmnaad wat te effenen.
Een heeeeel flinterdun schaafje. . . . . en ja hoor, knalt er gelijk een hele diepe chip uit midden in het blad, een centimeter of 2 naast de naad. Dus niet weg te moffelen.
Gelijk gestopt en vandaag mijn dikte Caliper gemaakt. Pffff gelukkig in het diepste gedeelte van het gat nog steeds 3.2mm dikte over.

Ik heb direct het hele blad naar 3.2mm geschuurd en ga vandaar uit heeel rustig verder.[QUOTE]


Dikke pech man!, gelukkig niet onherstelbaar.. Blad ziet er erg mooi uit!
Ben je niet bang dat het te druk wordt met dat letterhout?

EDV
8 oktober 2011, 21:08
HAha, Power out Hmm,
moest maar eens aan een aggregaat gaan denken.

ah, dáárom heb je nog ruimte in je schuur

grizzly
8 oktober 2011, 21:41
ah, dáárom heb je nog ruimte in je schuur

Als ik er nog 1 extra knijper in probeer te persen moet ik hem eerst onderkelderen of een verdieping erop zetten.

Hi Rizz,

Ik had nooit verwacht dat het Plataan ZO druk was.
Maar ik denk niet dat het een probleem wordt. Het kan elkaar zelfs ondersteunen. Wanneer de tekening in het Letterhout en de drukte in het Plataan een beetje in elkaars verlengde liggen, zal het elkaar alleen maar complementeren.
Het grote contrast waar het oog op valt, is de kleur.
Dat zal de boventoon voeren. . . . .denk ik :soinnocent:
Maar ja, het zou ook gruwelijk mis kunnen lopen. Dat is wel lekker spannend.

stijnkenens
8 oktober 2011, 23:42
Hey grizzly,
Denk bij het schaven ook aan de richting van het hout, want ik heb niet de indruk dat plataan niet geschaafd kan worden.

Het kan goed zijn dat de draad van het hout niet in de lente richting van de plank loopt, maar een beetje schuin. Zo krijg je 1 kant waar je tegenaan de vezels/houtvaten kijkt, terwijl je bij de andere kant in de vaten ziet.

Dus je moet zorgen dat je met het hout mee schaaft, en niet tegendraads, anders haal je inderdaad happen uit je hout.

En zorg dat je schaaf vlijmscherp is, je moet jezelf kunnen scheren met het mes. Op de rug van mijn linker hand is het haar korter, omdat het geen tijd heeft om te groeien, dat heb je nu eenmaal als je vaak aan de wet steen staat !


s.

grizzly
9 oktober 2011, 00:24
Ik zal op de andere setjes eens kijken hoe de nerf loopt en het schaven gaat.

De schaaf is wel extreem scherp. Daar kan het niet aan liggen
Mijn linker onderarm is chronisch kaal :seriousf:

Misschien dat het meer een schraapschaaf moet zijn (kleinere hoek 15% ) dan een schaaf schaaf ;)

stijnkenens
9 oktober 2011, 00:37
Tja, misschien liever kaal op je armen dan op je kop ...:hide:

Ik denk dat je dan een grote hoek nodig hebt, voor te schrapen, eerder iets van een 75°.

15° wordt eerder aangeduid als kopshout schaaf.

Natuurlijk is het maar van waar je begint te tellen, maar zo is het algemeen aangenomen.

Trouwens zo'n schraapschaaf is niet echt nodig, dat kan ook uit de hand. Maa dat is eigenlijk niet de bedoeling dat je daarmee milimeters gaat afnemen.

Ik heb speciaal voor mijn stanley nr 5 een tandschaaf gemaakt. Met de dremel om de mm een sleuf in het vlakke stuk van het mes geslepen. Perfect voor warrige en rare houtsoorten, daarna perfect vlak te schrapen.


s.

grizzly
9 oktober 2011, 22:28
Dat lijkt me een werkende oplossing.
Thanks Stijnkenens,
Ik ben nog geen ervaren schaaf gebruiker. Ik ben opgegroeid met elektrisch gereedschap en veel schuurwerk. Veilig en doeltreffend.

Wat niet zo veilig is, is die giga schuurmachine :seriousf:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-LSnkdhX/0/M/CIMG2586-M.jpg

Ik heb de neiging om ook hele kleine dingetjes snel even te schuren op de band, dat gaat dan fout en knokkels en nagels verdwijnen als sneeuw voor de zon (ook weer wegschrijven onder leergeld)

Toch is dat ding super veelzijdig, (als je het zelf ook bent)
Doordat ik voor deze heb gekozen en niet de vandikte schuurmachine
Moet ik het anders oplossen.
Op deze manier kreeg ik de back in 15 minuten van 4.7 mm naar een mooie egale 3.0mm. Een dikke vlakke balk van 5 cm dik met een handvat helpt prima bij het egaal vlakken.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-2rngQ6p/0/M/CIMG2588-M.jpg
Een vandikte bank is veeeeel makkelijker, maar zo werkt het (langzamer) ook.

El Cheepo Caliper gemaakt a la Bogdanovich;
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-64RKSkP/0/M/CIMG2589-M.jpg

Backstrip gemaakt van Letterhout
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-LNHWsnP/0/M/CIMG2602-M.jpg

En ik kon het niet laten om toch even een stukje met blanke lak te testen.
:mmmm: Wow :crazyhappy:

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-THHc9Jw/0/M/CIMG2610-M.jpg

De backstrip inlay zit in de lijmtangen. Dremeltje werkt echt razend snel en nauwkeurig.

grizzly
9 oktober 2011, 23:13
En uit de lijmtangen, :seriousf:

Een schaaf :stop: is schier onmogelijk met Snakewood. Schuren is een eindeloos karwij, maar een schraafstaal :rockon:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Wdd6vLj/0/M/CIMG2613-M.jpg

OK, en zeg eens dat moeder natuur geen kunstzinnig schepper is.
Broeders, dit is gewoon HOUT, zo uit de natuur en allemachtig wat kan dat toch mooi zijn.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-hsGbRsV/0/M/CIMG2615-M.jpg

grizzly
9 oktober 2011, 23:26
Of..:

Je legt de twee te voegen stukken naast elkaar met een tussenruimte die een tweetal millimeter kleiner is dan de rechte frees die op je bovenfrees zit (bijvoorbeeld: wanneer de frees een diameter van 15 millimeter meet, dan leg je de stukken naast elkaar op zo’n 13 millimeter afstand).
Zet de stukken vast en span op het ene stuk een stevige, rechte lat (hoeft zelfs niet eens perfect kaarsrecht te zijn). Afstand rechte lat naar midden voeg = afstand zijkant freeszool tot midden frees.
Rij nu ÉÉN MAAL met de bovenfrees langs de lat, langs de beide kanten van de voeg wordt er ongeveer één millimeter afgenomen en je houdt een perfect gekopieerde en dichte voeg over..

Begrijp je?

Deze techniek honderden keren toegepast om Corian (merknaam voor een soort kunststof) werkbladen naadloos te verlijmen.

Tee.

Ik moest even mijn hersens breken, maar nadat ik het goed heb gelezen denk ik dat ik hem snap.
Ik neem aan dat je de beide te voegen delen ergens boven op legt, zodat de freeskop niet tegen de tafel komt.
Je freest dus eigenlijk midden door tussen de 2 delen in.
Gaaf.

Koot
9 oktober 2011, 23:36
Je bent goed bezig Grizzly! Jammer van die geschuurde knokkels.
Die Plataan van jou lijkt erg veel op Esdoorn. Zijn dat aanverwante houtsoorten ofzo?

grizzly
10 oktober 2011, 02:41
Om het ingewikkelder te maken dan het al is, doe ik even de Latijnse namen erbij.
Esdoorn = Acer Pseudoplatanus (Acer familie)
Plataan = Platanus Acerifolia (Platanaceae)

Ze behoren dus niet tot de zelfde bomen familie al lijkt het hout wel op elkaar.
In de USA staan verwanten van de Plataan bekend onder de naam Sycamore
en de Esdoorn vind daar zijn familie leden onder de naam Maple.
Esdoorn en Maple zijn de grote bekenden in de muziekinstrumenten bouw.
Ik hoop met deze gitaar eens te laten zien dat Plataan hier totaal onder gewaardeerd is.
Ziezo, dat is ook weer duidelijk :seriousf:

BLUEWEY
10 oktober 2011, 03:14
Het ziet er al vet uit Grizz ! Tof hout.

En die geschuurde knokkeltjes en nagels herken ik wel van mijn slijp/schuurmachiene capriolen :soinnocent:. Probeer tijdens dit soort werkzaamheden echt aan te leren om met (dunne) katoen/leren tuinhandschoenen te werken, zodat iig je vingertoppen en knokkels beschermd zijn. Die dingen kosten maar een paar euro maar voorkomen een hoop shit...

En overigens ook een toffe El Cheepo Caliper.., kan ik ook wel 1 gebruiken...

Rizz
10 oktober 2011, 06:50
I stand corrected, Grizz, het is een prachtige combi! Het contrast is heel mooi.

Ik vind het nog steeds van lef getuigen dat je dit bouwsel helemaal zelf doet, ik had er de ballen niet voor.. Keep up the good work!

grizzly
10 oktober 2011, 20:34
Bluewey,
Ik heb inmiddels dunnen handschoentjes aan bij het schuren :)

Vandaag provisorisch een buig-"ijzer" gemaakt van Aluminium buis en een 100Watt soldeerbout.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-gJ2ZSrG/0/M/CIMG2618-M.jpg

En de ruwe vormen voor de mallen uitgezaagd voor de zijkanten.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-WScrJcJ/0/M/CIMG2622-M.jpg

Ik weet nog steeds niet zeker of ik wel de Bogdanovich methode helemaal volg.
Deze stack van 5 vormen worden tot 1 hoge zijkant mal verlijmd.
Daartegen lamineert Bogdanovich 2 dunnen zijkanten van verschillende houtsoorten en nerf richtingen.
Daardoor ontstaat inderdaad een stijvere en lichtere zijkant dan je normaal kunt krijgen met 1 houtsoort.
Ik ben alleen geen voorstander van lamineren. . . . waarom weet ik niet precies, ik heb daar geen echte verklaring voor.
(behalve misschien dat het bij mij associaties oproept met triplex :stop:)

Hedge
12 oktober 2011, 21:09
Dat lamineren is idd een lastige keuze. Ik zou zelf lekker voor massief gaan en buigen.
Mooi project, het hout heeft echt een super gave tekening

grizzly
12 oktober 2011, 21:56
Mijn eigen Spaanse gitaar (eenvoudige Admira Monica) heeft een zijkant van aan de achterzijde +/- 105 mm recht vlak aflopend naar de hals tot 95mm.

Ik zit de bouw tekeningen van Bogdanovich nog eens goed na te kijken en zag dat hij uitgaat van een zijkant van 86,5mm met een 15" radius naar +/- 93mm in het midden en weer terug naar 86,5 bij de nek.
Dat is dus in het totaal een minder volume dan mijn eigen gitaar.

Ik vraag me af of dit verschil in klankkastruimte qua klank/projectie/volume hoorbaar zal zijn? (uiteraard theoretisch bij 2 gelijke gebouwde gitaren met verschillende klankkast inhoud)

grizzly
13 oktober 2011, 18:56
Wat een bagger, dat MDF stof. Gelukkig kon ik buiten werken en had een masker op.
Vandaag een 15ft radius stick en de mal voor de backside gemaakt.
Gewoon eerst met de haakse slijper de ergste rommel in 2 minuten weggeschuurd met super grof 40.
Daarna met een normaal schuurmachientje de boel keurig in 15 minuten op diepte gebracht. Al met al viel het reuze mee.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-BhnKPdK/0/M/2011-10-13-141313-M.jpg

Het MDF is na het schuren natuurlijk helemaal open en neemt snel vocht aan. Sealen is noodzaak.
Ik heb daarvoor altijd eindeloos veel blanke lak gebruikt en dat wordt een dure hobby.
Ik las ergens een tip om houtlijm te gebruiken.
Met een klein beetje water een papje gemaakt en met de kwast opgesmeerd.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-LQMbvGP/0/M/2011-10-13-141852-M.jpg

Het werkt echt uitstekend. el Cheapo houtlijm is een stuk goedkoper dan lak en het werkt direct de eerste keer.

Na een uurtje licht opschuren en het is mooi glad.
Ik zal er nog wel voor de afwerking een laagje lak op sprayen, maar dat is echt minimaal want opzuigen doet het MDF niet meer.
Je ziet zelfs niet eens meer dat ik de boel in de lijm heb gezet. De plank was eerst helemaal spierwit van de houtlijm, en nu. . . . . .niets te zien

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-CwPKhgr/0/M/2011-10-13-163359-M.jpg

Rizz
13 oktober 2011, 19:45
Dat gaat lekker grizz, istie nog op tijd af voor de meeting?:seriousf:

Ik neem aan dat de radius rondom hetzelfde moet zijn? Hoe los je dat op aan de randen, extreme voorzichtigheid of zit er method to the madness?

grizzly
13 oktober 2011, 20:14
Het valt eigenlijk wel mee met de voorzichtigheid.
Juist in het midden moet je voorzichtig zijn, want daar ga je snel te diep.
Verhoudings gewijs moet er vanaf de zijkant eigenlijk best wel veel weg.
Ik ben in het midden begonnen met ongeveer 5 mm diep weg te slijpen.
Dat gaat erg rap. Maar dan moet je langzaam uitwaaieren naar de zijkanten.
Gewoon eerst op gevoel en daarna telkens met de radius stick.
Wat mij hielp, was om steeds het zaagsel over de plaat te verspreiden en dan met de radiusstick eroverheen te gaan.
Dan kan je precies zien waar het zaagsel blijft liggen en de hoge vlakken blijf je weg schuren. Totdat al het zaagsel netjes met de radiusstick weggeveegd wordt. (ongeveer)

Wat lastig bleef, is dat de vorm bij de taille het moeilijkst te radiussen is.
Hij heeft namelijk niet alleen in de breedte een radius, maar om het moeilijk te maken ook in de lengte.
Nu verloopt hij op het breedste gedeelte netjes naar 15ft in de breedte, in het midden een tikje minder en naar de hals nog iets minder.
In de lengte richting is dat ook zo.
Bogdanovich is daar niet helemaal duidelijk in.

Rizz
13 oktober 2011, 20:39
ja, duidelijk, het enige wat ik zo kon bedenken was drie cirkels maken en dan uitwerken rondom.. Voorzie dan ook nog wel wat problemen.. Lastig goed uit te werken dit. Blij dat het toch gelukt is!

grizzly
14 oktober 2011, 18:53
Vandaag weer wat verder met de zijkant mallen.
Gestapeld, gevlakt . . .
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-4vTSDMJ/0/M/CIMG2633-M.jpg

de truc met de lijmpap
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-J7VMZvw/0/M/CIMG2634-M.jpg

uurtje laten drogen en het ziet er uit als nieuw.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-s7x8Rxp/0/M/CIMG2636-M.jpg

Ik had toch nog een stukje geschuurd na de lijmpap, allemachtig wat gaat er veel lak in dat plekje MDF. dat spul is gewoon onverzadigbaar. Die lijm truc werkt super.
De boel staat nu lekker in de lak en te drogen. Morgen maar weer verder met de achterkant.

Ik ga trouwens de hals van padouk maken.
Ik vond nog een aardig dikke plank van 92cm x 21cm die voldoende kwartiers gezaagd is om 2 goede halzen uit te halen.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-rWRpVnj/0/M/2011-10-14-211556-M.jpg

grizzly
16 oktober 2011, 20:49
Update:
Ik zit telkens te worstelen met die antieke maten waar de Yanks en Britten nog mee werken. (Inches/voeten, duimen, breuken en meer van die ongein)
Gelukkig heb ik een schuifmaatje waarmee ik de boel redelijk snel kan omzetten inch/breuk/mm (zolang het maar kleine maten zijn.)

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-FNcJRRc/0/Ti/CIMG2643-Ti.jpg http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-DZdMCX8/0/Ti/CIMG2644-Ti.jpg http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-tcvZqGL/0/Ti/CIMG2645-Ti.jpg

Backstrip gemaakt met de nerf uiteraard dwars op die van het blad.
Ik heb er gelijk een schuurmalletje voor gefabriceerd.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-dXM9G5V/0/M/CIMG2646-M.jpg

Tevens provisorisch een Go-bar in elkaar gezet en de boel in de lijm.
(Nijhof in Baarn had ronde latjes van een meter voor 045 cent ps.)

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-jSkghg6/0/M/CIMG2647-M.jpg

grizzly
16 oktober 2011, 21:09
Vraagje voor de braces.

Je kan de nerf van het hout voor de braces 3 kanten uit laten lopen.
Met de nerf richting van het blad (van tail naar neck), haaks erop van zijkant naar zijkant, OF loodrecht omhoog vanaf de achterzijde omhoog naar de top.
Bogdanovich doet het op de laatste manier, verticaal de lucht in.
Waarom kan ik niet de nerf van zijkant naar zijkant laten lopen? dat is toch ook haaks op de nerf richting van het blad?
(mijn houtjes zijn helaas geen 14mm hoog in die nerf richting.)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-g2p38Lk/0/M/CIMG2653-M.jpg

stijnkenens
17 oktober 2011, 01:20
Dat is een vraag die al meer gesteld wordt ...

Bij stelstring en klassieke instrumenten worden inderdaad de jaarringen loodrecht op het klankblad/rug gezet, terwijl het bij luit constructie net andersom is.

Mijn mening: loodrecht op het vlakke blad, zorgt ervoor dat je minder grote balken nodig hebt, omwille van meer stijfheid.

Ik check af en toe de naaldhouten balkjes en profielen in een doe-het-zelf-zaak, soms zit daar iets tussen: heel rechte draad, en zeer dicht bij elkaar, perfect voor balkjes !


s.

grizzly
17 oktober 2011, 14:43
Gracias Stijn, voor de waardevolle info,
daar maak ik graag gebruik van.

en tevens is dit mijn 1000ste mail,
Hoor ik nu bij de bouw verslaafden? :seriousf:

Rizz
17 oktober 2011, 14:46
en tevens is dit mijn 1000ste mail,
Hoor ik nu bij de bouw verslaafden? :seriousf:

Ik hoorde laatst toch de club van mensen zonder een echt leven?? :seriousf: Har har har

grizzly
17 oktober 2011, 22:07
Pfff, alsof het niet moeilijk genoeg is zonder fouten in het boek. . . . of denk ik verkeerd.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-C6ZQqVs/1/L/2011-10-17-212014groot-L.jpg

Op bovenstaande foto staan in het boek de maten voor het maken van de hals.
Vertaald staat er een lijn te trekken op 7 5/8 inch (=193,75 mm) en een 2de lijn op 2 1/2 inch (=63,5mm) vanaf het eind van de plank.
Op de tekening staat echter dat je dan tussen de lijnen 5 1/2 (=139,7mm) inch tussen de lijnen hebt.
(dat is volgens mijn dan altijd nog 7 5/8 - 2 1/2 = 5 1/8")
Omgerekend in normale wereldmaten 193,75mm - 63,5mm = 130,25mm ?

waar gaat het fout, want een hele centimeter verschil zal een heel beroerde hals opleveren.

stijnkenens
17 oktober 2011, 22:23
Ach, het belangrijkste is dat je genoeg lengte overhoudt voor de kop. Ik zou me niet blindstaren op die getalletjes. Het gaat om, van de eerste keer, de hoek van de kop juist te zagen, ik dacht bij klassieke instrumenten +/- 13 a 15°. Dat is eigenlijk belangrijker dan waar die lijn moet beginnen of stoppen.

Als je niet zeker bent, reken dan even uit hoe lang het nek stuk moet zijn (ook aan de binnenkant van de body !)
Tel er dan nog 2 a 3 cm bij, voor de zekerheid, en begin van daar te tekenen en te meten.



s.

barno
17 oktober 2011, 22:27
Pfff, alsof het niet moeilijk genoeg is zonder fouten in het boek. . . . of denk ik verkeerd.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-C6ZQqVs/1/L/2011-10-17-212014groot-L.jpg

Op bovenstaande foto staan in het boek de maten voor het maken van de hals.
Vertaald staat er een lijn te trekken op 7 5/8 inch (=193,75 mm) en een 2de lijn op 2 1/2 inch (=63,5mm) vanaf het eind van de plank.
Op de tekening staat echter dat je dan tussen de lijnen 5 1/2 (=139,7mm) inch tussen de lijnen hebt.
(dat is volgens mijn dan altijd nog 7 5/8 - 2 1/2 = 5 1/8")
Omgerekend in normale wereldmaten 193,75mm - 63,5mm = 130,25mm ?

waar gaat het fout, want een hele centimeter verschil zal een heel beroerde hals opleveren.

is je blank even dik als op het plan?

grizzly
17 oktober 2011, 22:36
Hij is nog niet op dikte, daar heb je gelijk in. Hij is op dit moment nog 25mm en moet naar 22mm.
Maar, hoewel idd erg belangrijk, ging het er om dat de maten bij hem in het boek al niet kloppen.
Het verschil in lijnen op de foto en text is een centimeter, en dan zou de hoek zoiezo fout zijn.
Ik denk dat ik maar met Stijn zijn berekening mee ga, en op graden werk.
Zojuist wel een mailtje eruit naar Bogdanovich over de mogelijke fout in het boek, en een verzoek tot opheldering. Ben benieuwd naar zijn reactie.

Koot
18 oktober 2011, 08:58
Pfff, alsof het niet moeilijk genoeg is zonder fouten in het boek. . . . of denk ik verkeerd.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-C6ZQqVs/1/L/2011-10-17-212014groot-L.jpg

Op bovenstaande foto staan in het boek de maten voor het maken van de hals.
Vertaald staat er een lijn te trekken op 7 5/8 inch (=193,75 mm) en een 2de lijn op 2 1/2 inch (=63,5mm) vanaf het eind van de plank.
Op de tekening staat echter dat je dan tussen de lijnen 5 1/2 (=139,7mm) inch tussen de lijnen hebt.
(dat is volgens mijn dan altijd nog 7 5/8 - 2 1/2 = 5 1/8")
Omgerekend in normale wereldmaten 193,75mm - 63,5mm = 130,25mm ?

waar gaat het fout, want een hele centimeter verschil zal een heel beroerde hals opleveren.

Grizzly,

In het ene geval (5 1/2") levert het een hoek van 9 graden op. In het andere geval (5 1/8") levert het een hoek van 9,7 graden op. Dus zo groot is het verschil niet.
In vergelijking met andere bouwers is dit zowiezo een erg flauwe headstock hoek. Cumpiano gaat uit van 15 graden. Sloane komt uit op een hoek van 20 graden. Dus maak maar een keuze zou ik zo zeggen. Het advies van Stijn is zo gek nog niet.

grizzly
19 oktober 2011, 23:31
Hi Koot,
Dat zijn inderdaad heeeeele dure.
Ik ben eens wezen zoeken en heb een bod uitgebracht op een setje gebruikte. Maar eens duimen of het lukt.

Weer wat verder gekomen vandaag,
De braces gemaakt en gelijmd voor de achterzijde, staat in de Go-bar
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-KTKvMRw/0/M/2011-10-19-140542-M.jpg

En het halshout op dikte geschaafd, de headstock gezaagd en gevlakt (wat een $#@#$$%%$ werk, hij bleef scheef tot ik bijna opnieuw kon beginnen.
Waarschijnlijk toch nog genoeg over.
Staat in de lijmtangen constructie.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Xn43WGJ/0/M/2011-10-19-204822-M.jpg

Koot
20 oktober 2011, 16:57
Je bent toch voor de 9º headstock angle gegaan lijkt me zo

grizzly
20 oktober 2011, 19:49
Hi Koot,
Ik kom uit op 11º, beetje de gulden middenweg. (daarbij heb ik wel een negatieve halshoek, dus dat zal ook iets uitmaken?)
Maar dat maken van de halshoek gaat dus niet zonder slag of stoot.
Doordat ik mijn lintzaag niet lekker kaarsrecht krijg (hij loopt naar buiten weg), moet ik steeds met de hand bijsturen.
Daardoor was de schuine zaagsnede erg oneffen en moest ik te veel wegschuren om het te vlakken.

Nu verspringt de naad boven en onder de halshoek een beetje te veel naar mijn zin.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-t9C8spx/0/M/2011-10-20-164442-M.jpg
Het stukje dat je mist onder de halshoek is een rand splinter die wegsprong tijdens het weg beitelen. (de hals is toch veel te breed dus dat verdwijnt met het smaller maken weer.

Ik los het verspringen van de halshoek wel weer op door de dikte van het boven- en onder fineer te wijzigen. Dat hoort aan de onderzijde erin gefreesd te worden, maar nu lijm ik het er op. Aan de bovenzijde zakt het nu iets i.p.v. erop.

Kopfineer gemaakt van het plankje Letterhout dat ik ook gebruikte voor de backstrip.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-D5KskHr/0/M/2011-10-20-164428-M.jpg

Ook daar weer veel verlies door de rommelige zaagsnede.
Al is het zagen in Letterhout ongeveer het zelfde als het zagen in een dikke plak uitgehard lood. (en net zo zwaar)

stijnkenens
20 oktober 2011, 19:58
Een wegdraaiende lintzaag heeft volgens mij te maken met een bot lint, of slecht gezette tanden. Ben er zelf nog niet uit, maar dat is wat ik gemerkt heb.

Voor zo'n kop-nek verbinding gebruik ik toch liever dit:

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/st/stanley-bailey-bench-plane-no-5.jpg

Gaat super gemakkelijk, handig bij te sturen, en te controleren. Zeker voor zo'n lijmverbinding vind ik een geschaafd/geschraapt oppervlak toch beter dan geschuurd.


s.

grizzly
20 oktober 2011, 21:40
Hi Stijn,

Ik ben het met je eens dat schaven beter zou moeten zijn,
Helaas ben ik geen held met schaven.
Op een of andere manier krijg ik steeds ernstige schade tijdens het schaven. Hele diepe haken en happen die niet te repareren zijn.
Daardoor ben ik bang geworden om naar mijn schaaf te kijken laat staan gebruiken. Hij is echt loei scherp, daar ligt het niet aan. Slijpen kan ik als de beste, maar schaven :(
Misschien komt het door de houtsoorten waar ik mee werk. Dat is zo ie zo niet ideaal voor de beginner.
Daarom schuur ik maar wat meer en gebruik daarna veel mijn schraapstaal.
Daar kan ik prachtige krullen mee draaien.

Ik zal waarschijnlijk eens een cursus schaven moeten volgen, ik word een beetje moedeloos van mijn eigen onkunde op dat gebied.

barno
20 oktober 2011, 22:10
ha, hier nog zo'n schaaf noob. Al gaat het ondertussen stuk beter. bij mij was het echt een kwestie van de schaaf goed af te stellen: eerst de schaafvoet gelijk schuren, was ouwe schaaf. en dan de afstelling van het mes: dat komt echt op 100 ste van een mm heb ik de indruk. Eens ik dat door had, ging het stuk-ken beter.

stijnkenens
20 oktober 2011, 22:47
Jep, en ook de plaatsing van de kikker (het gedeelte war het mes op rust) is belangrijk, keerbeitel, de juiste vouw enz.

@ Grizzly, heb je al eens andere houtsoorten geschaafd, om te zien of er niet gewoon iets mis is met de schaaf?


s.

Cocobolo
20 oktober 2011, 23:06
....Maar dat maken van de halshoek gaat dus niet zonder slag of stoot. Doordat ik mijn lintzaag niet lekker kaarsrecht krijg (hij loopt naar buiten weg), moet ik steeds met de hand bijsturen.
....

Een zaaglint loopt eigenlijk nooit recht. Je moet NIET je geleiding gewoon recht zetten, dat werkt absoluut niet : iedere keer dat je een zaaglint wisselt moet je de zij-geleider namelijk opnieuw instellen. Aan die geleider zit daarom ook een verstel mogelijkheid zodat je de afwijking van je zaagblad kunt compenseren. Eenmaal ingesteld loopt de zaag niet of nauwelijks weg en kun je je plank gewoon langs je aanslag houden.

Ik weet niet of dat helemaal helder is...ik heb even gegoogeld en kwam o.a. op dit filmpje uit. Ik heb wel eens betere uitleg gevonden maar het maakt het wel duidelijk. Kijk maar vanaf 11:58 minuten, daar gaat hij in op het drift-probleem van het zaagblad en hoe je de benodigde correctie meet met een zweihaak (ook wel zwaaihaak, ben benieuwd hoe dat in het Belgisch heet trouwens :)). FILMPJE (http://thewoodwhisperer.com/bandsaw-setup-tuneup/)

grizzly
20 oktober 2011, 23:09
Nog niet Stijn, Ik ga dat morgenavond eerst eens proberen op een stuk vuren of zo.

Hi Barno,
Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Dat van die 100ste mm zal er misschien ook mee te maken hebben.
Ik vermoed dat ik te veel mes uit heb staan en dat daardoor de boel zo agressief gaat.
Dat is het juiste woord. De schaaf is me veel te agressief. Schuren is langzaam maar vriendelijker.

barno
20 oktober 2011, 23:49
Jep, en ook de plaatsing van de kikker (het gedeelte war het mes op rust) is belangrijk, keerbeitel, de juiste vouw enz.

s.

idd, die kikker. daar heb ik ook mee zitten spelen en ik was verbaasd hoeveel invloed dat dat heeft.

grizzly
21 oktober 2011, 00:32
Ok, dus ook spelen met de kikker, nog tips daarin?

En ik kon het niet laten,24.00 uur, top fineer uit de klemmen en even voelen.
Oh, dat is niet normaal.
Heb je ooit je wang wel eens tegen een muizenlullenvoorhuidje gelegd?
Nee?, nou volgens mij voelt dit net zo zacht als dat.
Niet normaal wat dit hout allemaal met zich mee brengt. Ik ga al 40 jaar mee in de hout branche, maar zoiets als dit heb ik nog niet gevoeld en gezien.
Spek glad en glashard, en toch op een of andere manier fluweel zacht. Ik kan het niet uitleggen en op de foto kun je het helaas niet zien of voelen.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-5XM6dN2/0/M/topfineer-M.jpg

stijnkenens
21 oktober 2011, 01:32
Inderdaad super mooi dat slangenhout, en ik dacht inderdaad niet te schaven.
Kom je naar de meeting? Breng dan je schaaf eens mee, dan wil ik er wel eens naar zien...


s.

Rizz
21 oktober 2011, 05:41
He grizz,

Heel mooi dat slangehout!

Welcome to the schaafnoobclub! :) hier (http://www.cursusmeubelmaken.nl/pdf/schaaf.pdf) een kleine inleiding tot de schaaf inclusief wat tips hoe 'm in te stellen.. Geen ei van columbus, maar er staan wat bruikbare tips in en hoe groen ik ook ben, het heeft mij al wat geholpen!

grizzly
21 oktober 2011, 19:30
Hi Stijn,
Ik kom idd naar de meeting (grote die me daar weg houdt :seriousf: )
Ik zal eens kijken welke schaaf ik mee neem. Ik heb er 2, maar was onder de indruk van de schaaf van Koot en heb die besteld (is onderweg uit GB)

Hier de foto van mijn schaven. De kleine is een Stanley 5 en de grote is een Stanley 9.
Het kleintje was geen grote prijs, dus de kwaliteit zal meevallen.
De grote voelt veel degelijker aan en is kwalitatief beter.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-HHzRchF/0/M/2011-10-21-183529-M.jpg

Rizz, ik ga me erin verdiepen, want ik vind het eigenlijk schandalig dat ik hier (als aankomend gitaarbouwer) niet goed in ben.

Oh ja, ik had maar 1 oude stenen slijpsteen, vrij ruw. Ik was vandaag bij Knives and Tools in Apeldoorn en heb daar 3 stenen gescoord. een #1000, een #3000 en een #6000 diamant slijpsteen.
Je ziet, ik neem dit echt serieus en ga mijn best doen (met een beetje hulp en advies van de mannen hier)

Rizz
21 oktober 2011, 19:42
Oh ja.. 1 opmerking die ik niet snel meer vergeet kreeg ik van een belg van mijn cursus die zowat een bitchslap van zijn leraar op Puurs kreeg: Een houtkrul moet naar de grond dwarrelen als een blaadje in de herfst, niet vallen als een gevelde boom!

Ik geloof niet dat het tweede deel van de metafoor helemaal juist is, maar de strekking is duidelijk, nô? :D

grizzly
21 oktober 2011, 19:49
Ik geloof niet dat het tweede deel van de metafoor helemaal juist is, maar de strekking is duidelijk, nô? :D
Yes :seriousf: (daar begint me al iets te dagen, ik ben meer van de "van dik hout zaagt men planken" generatie.)

En net kwam de postbode iets brengen :mmmm:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-35pLRHR/0/M/CIMG2662-M.jpg

barno
21 oktober 2011, 19:53
en noteer al even: leg een schaaf altijd op zijn kant ... ;)

Rizz
21 oktober 2011, 19:54
Ah kijk! Mooi hoor, die staat ook nog op mijn verlanglijstje! Gefeliciteerd!

grizzly
21 oktober 2011, 20:42
en noteer al even: leg een schaaf altijd op zijn kant ... ;)

Die wist ik :soinnocent:, hij komt nu uit de doos en is ingetrokken. Het zal mij niet overkomen dat ik mijn mooie schaaf verpruts.

Wie heeft ervaring met slijphulpstukken (veritas MK2 enzo) of gewoon met de hand? :(

Orpheo
22 oktober 2011, 13:07
Hi Koot,
Ik kom uit op 11º, beetje de gulden middenweg. (daarbij heb ik wel een negatieve halshoek, dus dat zal ook iets uitmaken?)
Maar dat maken van de halshoek gaat dus niet zonder slag of stoot.
Doordat ik mijn lintzaag niet lekker kaarsrecht krijg (hij loopt naar buiten weg), moet ik steeds met de hand bijsturen.
Daardoor was de schuine zaagsnede erg oneffen en moest ik te veel wegschuren om het te vlakken.

Nu verspringt de naad boven en onder de halshoek een beetje te veel naar mijn zin.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-t9C8spx/0/M/2011-10-20-164442-M.jpg
Het stukje dat je mist onder de halshoek is een rand splinter die wegsprong tijdens het weg beitelen. (de hals is toch veel te breed dus dat verdwijnt met het smaller maken weer.

Ik los het verspringen van de halshoek wel weer op door de dikte van het boven- en onder fineer te wijzigen. Dat hoort aan de onderzijde erin gefreesd te worden, maar nu lijm ik het er op. Aan de bovenzijde zakt het nu iets i.p.v. erop.

Kopfineer gemaakt van het plankje Letterhout dat ik ook gebruikte voor de backstrip.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-D5KskHr/0/M/2011-10-20-164428-M.jpg

Ook daar weer veel verlies door de rommelige zaagsnede.
Al is het zagen in Letterhout ongeveer het zelfde als het zagen in een dikke plak uitgehard lood. (en net zo zwaar)

oh wat is dat snakewood toch prachtig. heb 3 toetsen ervan, 2x een trussrodcover (allemaal uit dezelfde plank; uniek!) maar het BLIJFT prachtig!

grizzly
22 oktober 2011, 22:04
Dat is gaaf, J.S. Bogdanovich mailde met alle info die ik nodig had.
De tekening was correct de tekst onjuist. Heel aardige mail met alle hulp.:cooler:

De moderne gitaar bouwer :seriousf:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-mT43Pfk/0/M/2011-10-22-152129-M.jpg

Vandaag de Tuner jig gemaakt, dus metaalbewerken zit er ook al bij.
Mijn oude lintzaagje was echt bagger, maar nadat ik hem heb omgebouwd als metaalzaag werkt het toch best goed. Zo slordig in het hout, hij is super nauwkeurig in metaal.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-7Ks25Fh/0/M/2011-10-22-163345-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-84PhB85/0/M/2011-10-22-163542-M.jpg

Ik overweeg zelfs om mijn Letterhout er mee te zagen, dat is ook net Aluminium.

Het eindproduct.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-3rd69mV/0/M/2011-10-22-211645-M.jpg

Mallen, mallen en nog eens mallen, ik wordt er . . . van

Tot slot heb ik de headstock met het letterhout fineer verlijmd (er tussenin een dun laagje Abachi fineer)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-8KB2HQM/0/M/2011-10-22-213103-M.jpg

grizzly
23 oktober 2011, 21:00
Ramp dag. (en rampfoto's (kleine kinderen wegsturen en alleen voor kijkers met een sterke maag.)

Nadat ik het topfineer erop had gelijmd bleek dat er na een paar uut de lijmtangen een klein kiertje was ontstaan tussen het fineer en de headstock.
Gewoon een beetje superglue ertussen en klaar ben ik. . . .dacht ik.
Na een uurtje leek alles ok maar ik merkte dat het Letterhout fineer in het midden een beetje omhoog kwam staan bij de naad. (4.5mm is niet echt fineer maar eigenlijk meer een plankje).

Ik dacht dat het kwam omdat het gewoon veel te dik was en schuurde het terug naar 2mm. Daardoor werd het plankje flink heet.

Bij controle begon het nog steeds in het midden te bollen en ik heb de boel vlak geschaafd met de schraper.
Hier zie je het probleem.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-FRwLCv9/0/M/CIMG2669-M.jpg

Nu dacht ik eigenlijk het probleem van het trekken getackeld te hebben omdat het Letterhout nu veel dunner is.
Helaas. Kijk maar eens aan de zijkant. het laat gewoon los. Zowel aan de Abachi kant van het fineer als aan de Letterhout kant.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-NBTNcrB/0/L/CIMG2671-L.jpg

Afijn ik heb de boel nog wel met superglue in de lijmtangen staan, maar ik heb er weinig hoop meer in dat deze kop te redden is.
Jammer van dat prachtige letterhout, dat was een kostbaar setje.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-q82cJss/0/M/CIMG2674-M.jpg

Nog wel begonnen aan de Solera mal,
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-MNM7HB4/0/M/CIMG2673-M.jpg
maar de pret was er even vanaf. :(

Rizz
23 oktober 2011, 21:06
Dang, dus dat bedoelde je! Dus we konden elkaar zowat horen vloeken...

Pech man.. dat is wel heel erg.. Ik leef met je mee!!:grouphug:

Maarre, zennnn :harmony: What's done, is done, gewoon weer met frisse moed verder.. morgen.. Anders verknal je je solera ook nog!

grizzly
23 oktober 2011, 21:08
Hmm, gedeelde smart is halve smart, ik voel me zowaar al wat beter ;)

Koot
23 oktober 2011, 21:10
Knap vervelend Grizzly!
Die kop is nog wel te redden maar het kopfineer waarschijnlijk niet.
Ik zou het kopfineer er af schaven en schrapen. De kop weer mooi vlak maken en een ander stuk fineer er op doen.
Waarom maak je zulk dit kopfineer? 2 mm dikte is goed genoeg.

Javaca
23 oktober 2011, 21:51
Al eens geprobeerd het geheel aan te drukken met een warme strijkbout?

grizzly
23 oktober 2011, 22:30
Hi Koot,
Het was ook niet de bedoeling om het zo dik te laten. Ik had 10mm doormidden gezaagd en hield gewoon 2 dikke plakken over. Die wilde ik later terug brengen naar 2mm.
Ik zal in het vervolg proberen er meer uit te halen, en het Letterhout langer laten rusten, zodat eventueel spanning in het hout er al uitkomt terwijl het nog gewoon een plankje is.

Hi Javaca,

Het hout was door het schuren op de schuurband minimaal net zo heet geworden als met een strijkbout.
Ik vermoed zelfs dat daardoor de lijm losliet.

grizzly
24 oktober 2011, 14:53
Wederom schokkende beelden, ge zijt gewaarschuwd.

Vanmorgen de boel uit de lijmtangen, en zoals ik al vreesde was het nutteloos geweest.
Kloppend in het hout hoorde ik dat in het midden het geluid anders was als op andere plaatsen. Ook aan de randen zag ik al weer dat de boel los ging laten.
Ik begrijp er niets van, Verouderde lijm (Titebond van 2 jaar), temperatuur, of misschien toch nog ergens een laagje was op het Letterhout aanwezig geweest? Ik kan het me niet voorstellen, het is perfect geschuurd en zelfs met thinner afgenomen.


Alas, zie hier:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-79Bszp5/0/M/2011-10-24-105128-M.jpg
Het liet zonder al te veel moeite direct los.
En inderdaad in het midden was er totaal geen hechting geweest.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-3mzxhPx/0/M/2011-10-24-105253-M.jpg

Dat is wel vreemd, want toen ik 2-zijdig tape gebruikte om het fineer dunner te schuren kreeg ik die rommel er bijna niet meer af?
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-4Q3G3rp/0/M/2011-10-24-130752-M.jpg

Inmiddels heb ik nog een 2de plank Letterhout vernield.
Het in de lengte doorzagen ging weer beroerd, Lintzaag loopt steeds weg.
Toch redelijk gelukt, maar beide helften zijn te dik.
Dus 1 helft geprobeerd met het schuren, bij een dikte van minder dan 3 mm trekt het echter spontaan in de lengterichting weer krom, net als het eerste plankje.

Ik denk, misschien door de warmte die vrijkomt bij het schuren.
Dus de 2de helft dan maar op de vlakbank proberen dunner te maken. Spat het plankje spontaan in de lengte richting in tweeën.
Dat was toets nr. 2. Gelukkig heb ik de slechtste plankjes gebruikt voor het maken van fineer en heb ik de betere nog over.
Misschien KAN je helemaal geen fineer maken van Letterhout, het lijkt ook net glas.

Ach, als het makkelijk was, deed iedereen het . . . .zij mijn vrouw troostend.

Rizz
24 oktober 2011, 15:12
En zo gooi je toch weer een paar euri weg!

Misschien domme vraag, maar waarom geen heel stuk dan ipv 2 helften? Snap wel dat je een match wil hebben, maar zit er dan helemaal niets bij wat door de beugel kan? En een beetje assymetrie is nooit iemand dood gegaan.. Of is dat vloeken in de kerk?


Edit: Bewaar je alles ook in je garage/ werkplaats? Temperatuur kan daar nu wel flink naar beneden donderen...

grizzly
24 oktober 2011, 17:11
De plankjes zijn ruw de maat van een toets. Maar dan van 1 cm dik.
Helaas iets smaller dan de Headstock, dus er moeten altijd 2 naast elkaar.
Het probleem is eigenlijk om de dikte van het Letterhout terug te krijgen naar 2 of 3 mm.
Daarvoor is het natuurlijk het meest voor de hand liggend om het plankje in de dikte doormidden te zagen naar 2 helften van 4mm.
Op een of andere manier wil het niet lukken om dat heel te houden.
Bij schuren trekt de boel krom en bij schaven spat het uit elkaar.
Om 2 mm weg te schrapen is echt te veel, dat gaat niet lukken. Het is alsof je dat staal staat te schrapen,
Er komen prachtige flinterdunne krulletjes vanaf en na een uurtje schrapen ben je zeker 1 mm opgeschoten.

Ik weet niet eens zeker of dit Letterhout wel als fineer te maken is, het is soms net glas.

Acht, ik denk dat ik het plan laat varen om dit met Letterhout te doen, dat is nu al een erg dure geschiedenis geworden en het is nog niet gelukt.
Ik denk dat ik het van Plataan maak.

grizzly
24 oktober 2011, 20:52
Met goede moed weer verder en geprobeerd twee stukjes plataan als fineer te gebruiken voor de headstock.
Perfect, geen enkel probleem met zagen, schuren en verlijmen. Wel even het Padouk met thinner afgenomen om er zeker van te zijn dat dit geen item kan zijn.
De voorzijde staat in de lijmtangen te drogen. (binnenshuis op de plek waar ook de lijm altijd staat)
Kennelijk had het toch te maken met het letterhout. Ik had al vaker verhalen gehoord dat het een ramp is om te bewerken. Een toets gaat prima, een stukje inleg ook, maar fineer. . . . dat is een gelopen race.
Ga ik, (voorlopig), niet meer aan beginnen :stop:

EDV
24 oktober 2011, 21:15
Ga ik, (voorlopig), niet meer aan beginnen :stop:

zo ken ik je weer :D

mooi om je zo te zien knutselen, om 't maar even oneerbiedig te zeggen ;)

Thiez
24 oktober 2011, 21:20
Zonde van die mooie stukjes letterhout. Echt prachtig hout.
Altijd frustrerend als dingen niet willen lukken. Dan is het (soms een moeilijke) zaak de rust te bewaren haha, dat heb ik tijdens mijn eerste bouwproces waar ik aan bezig ben nu wel gemerkt.

grizzly
24 oktober 2011, 23:24
Albert, Thiez,
Thanks broeders, effen op de tanden en doorgoan.
En Thiez, succes met je Lindenhoutenpowerstrat,(3xwoordwaarde)
Ben altijd dol op LINDENhout,
Whats in a name :soinnocent:

Rizz
25 oktober 2011, 09:49
Ben altijd dol op LINDENhout,
Whats in a name :soinnocent:

Jij bent ook niet vies van een beetje zelfbevlekking, wel? :D Waarom maak je je gitaar daar niet van dan?? ;)

Ff zonder dollen, ben blij dat het toch nog gelukt is.. Al is het wel mogelijk, zag gister nog een gitaar langskomen met letterhoutfineer, dus 2 uur schrapen moet je er dan maar voor over hebben!

Orpheo
25 oktober 2011, 13:28
Mail Ben Crowe, en vraag hoe hij het gedaan heeft. hij heeft veel ervaring met snakewood. zeg dat je via mij komt. Of zoek jaquesledick op. hij heeft snakewood als BINDING gebruikt! het kan dus wel. maar hoe?! geen idee.

Ik mail Ben ook alvast wel even. kijken wat hij te zeggen heeft.

G.G.
25 oktober 2011, 13:37
Zou je het niet grofweg in tweeën kunnen zagen en dan met een freesvlakbakje terug kunnen brengen naar de juiste diepte? (constructie waarbij de bovenfrees zweeft over het hout). Ik zoek nog ff een plaatje.

Edit: zoiets:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?94435-diy-Frees-vlakbak&highlight=vlakbak

Orpheo
25 oktober 2011, 14:11
Volgens Ben is snakewood en padouk heel 'waxy'. en is titebond niet echt lekker daarvoor. Polyurethaanlijm werkt beter volgens hem. welke dat is, weet ik niet. Hope it helps.

grizzly
25 oktober 2011, 17:47
Tja, met wat speurwerk vind ik ze nu ook.
Het kan dus wel, maar hoe?

Misschien toch een combinatie van fouten.
Warmte/lijm verouderd, temperatuur, andere methoden, betere machines, de combinatie van Letterhout EN Padouk (allebei wax achtigen)? ik weet het niet.
Dat met de bovenfrees methode lijkt me misschien het best te werken.
Mogelijk een Safe T Planer ?

G.G. dat is misschien een mogelijkheid.
Ik heb een soort kopieer freesconstructie die ik zou kunnen vastzetten in de hoogte verstelling.
Mogelijk dat ik daarme iets kan fabriceren.
Maar dat is nu even voor een volgend fineer project.
Inmiddels staat de achterkant van de Headstock in de lijmtangen (met plataan)

Orpheo
25 oktober 2011, 18:54
ik heb ook een hals van padouk met een snakewood toets, en die zit netjes vast. het zou geen probleem moeten zijn. probeer eens op een reststuk van de snakewood een fineertje van esdoorn te lijmen. en op een stuk rest-padouk idem dito. en dan kijken of dat blijft zitten. zo ja, dan weet je dat 't esdoorn als 'emulgator' kan fungeren. esdoorn is niet echt waxy. probeer dat eens.

grizzly
25 oktober 2011, 19:51
Hi Orpheo,

Goed om te horen dat jij dat hebt.
De problemen begonnen eigenlijk al, op het moment dat ik van het plankje van 1cm letterhout 2 plakjes fineer wilde zagen.
Toen ik die 2 plakken van 4 mm dik aan elkaar lijmde als kopfineer trokken ze zich al een beetje krom.
Toen ik dat vervolgens op het Padouk lijmde (in de veronderstelling dat de lijmtangen krachtig genoeg waren om de boel plat te houden), ging het allemaal mis.

Ik zal je tip in ieder geval uitproberen om te kijken of het daar ook misgaat.
Naar mijn idee zal een dikker stuk hout, zoals een toets, best wel goed blijven (vooropgesteld dat het goed vetvrij is)

Ik heb een dun strookje van 1mm dik en 10mm breed Letterhout als backstrip inleg gebruikt voor de achterkant in het Plataan.
Daar is niks mis mee.

Diep in mijn hart denk ik dat het iets te maken heeft met een teveel aan warmte die vrij kwam bij het dunner schuren op de schuurband.:???:
Dat wordt echt heet daar op.

grizzly
25 oktober 2011, 22:37
Ik heb vanavond wat geleerd en moet mezelf corrigeren.
Terwijl de kop in de lijmtangen stond vond ik het tijd om eens iets aan mijn schaaf onkunde te gaan doen.

Met het nagelnieuwe 9 1/2 Stanley schaafje (een aanrader van Koot :)) geprobeerd wat te schaven. Bagger.
Uit elkaar gehaald en de beitel bekeken.
Nieuw en ongebruikt en toch een erg ruw/bot snijvlak. Ik dacht natuurlijk dat ze scheermes scherp werden geleverd, maar dat is dus niet zo.
Met mijn nieuwe slijpstenen aan de gang.
Bleek dat dat grofste slijpsteen nr. 1000 zelfs nog te fijn was om de ergste botheid weg te halen.

Dan maar eerst naar het grove werk, mijn oude honig olie slijpsteen nr 300.
Daarna de 1000 en de snede begon al redelijk te glanzen. Vervolgens de nr. 3000 grit en, natuurlijk volledig overbodig, als laatst de nr. 6000 grit steen.
Alsof het een spiegeltje was zo glom de snede.
Terug in de Stanley, eerst kops op de zijkant van een plaat multiplex.
Krullen :crazyhappy:, Dan maar gelijk op dat afval letterhout. . . .beetje gevaarlijk blijft het, maar toch KRULLEN :mmmm:.

Dus ik dacht dat mijn beitels goed scherp waren, maar als je dit soort spul wil schaven moet het dus veeel scherper. Met de gewone blokschaaf lukt het nog steeds niet echt om Letterhout te schaven, maar met de kleine 9 1/2 prima.
(al blijft 2.5mm Letterhout schaven een echt monniken werk)

I stand corrected.

Bedankt voor de Stanley tip Koot,
en Stijn, je had gelijk v.w.b. de beitel van de schaaf.

BLUEWEY
26 oktober 2011, 02:59
Ik begrijp er niets van, het is perfect geschuurd en zelfs met thinner afgenomen.



Grizz,

Miss is dit een tip;

persoonlijk durf ik het niet aan om hout wat nog verlijmd moet worden, met thinner af te nemen cq te ontvetten. Thinner is 'n oplosser en zal voor een deel ook in het hout trekken, en je "weet nooit" wat dit eventueel voor een uitwerking kan hebben op de lijm. Volgens mij kun je hout gewoon beter schoon schuren alvorens te verlijmen.

je hebt de smaak goed te pakken.. ;)

Ike57
26 oktober 2011, 07:49
In plaats van thinner gebruik ik wasbenzine om te ontvetten. Ik doe dit vooral als ik teak wil verlijmen omdat dat een vettige houtsoort is.

Tot nu toe (afkloppen) heb ik hier geen problemen mee gehad.

grizzly
26 oktober 2011, 10:51
Mogelijk is mijn kennis over deze materie verouderd.
Ik moest vroeger altijd juist ontvetten met Thinner.
Er is mij ooit verteld (in de auto spuiterij branche)dat het mega goed ontvet en het verdampt veel sneller dan terpetine en wasbenzine.

Misschien gaat dat met hout inderdaad anders.
Mogelijk trekt het juist de natuurlijke vetten in hout naar boven? Ik weet het niet.
Ik had het bij het letterhout niet ontvet met thinner.
Nu met het verlijmen van het Plataan tegen Padouk wel.
Vandaag haal ik de boel uit de lijmtangen en ga kijken hoe het erbij staat.

Orpheo
26 oktober 2011, 12:07
nog een idee. verlijm de snakewood kopplaat in volle dikte, en pas als het muur en muurvast zit, verdunnen.

grizzly
6 november 2011, 21:41
Eindelijk weer even tijd om verder te knutselen.
De mallen zijn nog steeds niet allemaal klaar, dus maar weer verder met de Solera.

Bogdanovich heeft een redelijk ingewikkelde Solera voor de top.
De Lower bout heeft een verhoging van 4 mm die in een 28 ft radius verloopt tot het begin van de Upper bout.
De Solera heeft naar de hals een verloop vanaf de 12de fret naar de nut van 2,5 mm.
Tevens heeft de Solera zijkant mallen die erop geschroefd kunnen worden.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-SgZK9KG/0/M/2011-11-06-182548-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-MZw9sWh/0/M/2011-11-06-164142-M.jpg

Gelukkig is dat MDF super makkelijk te schaven.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-23r97ZS/0/M/2011-11-06-194317-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-T9tBCmm/0/M/2011-11-06-194632-M.jpg

Inmiddels heb ik de boel in mijn vermaarde lijmpap gezet (Ik heb daarvoor de overjarige Titebond goed kunnen gebruiken)
En morgen lak ik de boel af, nadat ik bij Fijnhout ben geweest voor wat extra fineer en hout .:seriousf:

grizzly
10 november 2011, 22:50
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken.
Middels de "Drill Press Router" methode van een Braziliaanse gitaar bouwer de headstock "geshaped".

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-xNk8Zs7/0/M/CIMG2686-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-XSfNR6j/0/M/CIMG2689-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-kBpgVkr/0/M/CIMG2691-M.jpg

Daarna de gaten geboord met mijn eigen Aluminium Jig.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-zdsSk7F/0/M/CIMG2692-M.jpg

Ik heb gelijk kunnen genieten van die gitaarbouwers bankschroef. Dat is inderdaad een stuk gereedschap dat ik vaak ga gebruiken.

Even proberen of de tuners passen. . . .(en even checken of de kleur en stijl combinatie die ik in mijn hoofd had kloppen).

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-XbxbmkG/0/M/CIMG2695-M.jpg

Het ziet er in real live precies zo uit als in mijn hoofd. Ik is happy:seriousf:

Ray_W
11 november 2011, 00:45
Hoi Grizzly

het gaat nu weer eens voorspoedig na de nodige rampspoed.

Het zelfde "Drill press router" trucje is ook bij / voor de tuner slots toe te passen ;)

Ray

BLUEWEY
11 november 2011, 01:46
't ziet er goed uit Grizz.., vette tuners jongen !! Keep on going like this. :)

grizzly
11 november 2011, 20:14
Verder met hij uitfrezen van de sleuven in de Headstock.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-g3MmwXt/0/M/2011-11-11-182641-M.jpg

Tja, en dan komt er gelijk iets aan het licht.
Tijdens het boren van de 2de set gaten voelde ik al dat ik ineens doorschoot in het andere gat. Net even te veel kracht gezet, waardoor ik vrij diep in het andere gat schoot.

Onder de eerste tuner is in het middenblok te zien dat er een half ronde opening zit van een verkeerd boorgat. Kennelijk toch iets opzij geschoten toen ik in die lege ruimte schoot.
Gelukkig zit het aan de onderkant en is daardoor minder zichtbaar. De tuner zit wel keurig klem in het bovenste gat. Mooi is het echter niet.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-JFqMjTs/0/M/2011-11-11-192200-M.jpg

Het is niet onoverkomelijk, want ik kan het gat opvullen en opnieuw boren.
Eenvoudig is dat niet omdat het niet een exact rond gat is. Echt onzichtbaar wegwerken zal moeilijk worden.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-HL9NwRc/0/M/2011-11-11-192709-M.jpg

Inmiddels is de eerste helft van het gat gevuld met een staafje Padoek en staat weer in de lijmtangen.

BLUEWEY
12 november 2011, 02:51
Ach.., de eerste keer.., kan gebeuren.
Eventueel opvullen met vloeibaar hout en miss zie je er na het lakken z.g.a. niets meer van.
Volgende keer met diepte boren, tape'je om boortje gebruiken. Want diepte boren op de gok werkt k*t...

Met gitaarbouw kun je eigenlijk niets op de gok doen. Alles wat je kunt berekenen moet je berekenen, als 't ff kan. (= mijn ervaring)

pueblo
12 november 2011, 10:29
Eventueel opvullen met vloeibaar hout

dit zou ik toch niet doen..

grizzly
12 november 2011, 12:40
Ik had ook de diepte met tape op de boor aangegeven. Helaas was mijn boor kennelijk al wat botter en moest ik iets te hard drukken. Daardoor schoot ik ineens aan de andere kant scheef in het boorgat dat ik daar al op diepte had gemaakt. Inmiddels met Padoek al pluggen gemaakt en de gaten gedicht.
Ik hoop dat het werkt en dat ik daarin vandaag nieuwe gaten kan boren.

stijnkenens
12 november 2011, 19:09
Ik doe zoiets altijd onder de kolomboor, dan heb je een diepte stop. En met het juiste hulpstukje ervoor zit je altijd perfect loodrecht !

s.

grizzly
12 november 2011, 20:05
Ik wilde inderdaad de Kolomboor gebruiken. Alleen staat de Headstock onder een lichte hoek als je hem op de zijkant legt.
Om alles onder de juiste hoek te zetten moest ik de headstock op een vreemde manier kantelen en in die stand op de boortafel fixeren.
Dat leek me een ingewikkelde (wankele) constructie en dus probeerde ik het met behulp van die Aluminium Tuner Jig. Foutje :(
Volgende gitaar gaat alleen nog maar onder de kolomboor. Dan vind ik wel een manier om de boel goed vast te zetten.

Gelukkig is alles weer in orde gekomen met het vullen en opnieuw uitboren.
Er is bijna niets meer van te zien. En als de tuners er in zitten valt het geheel weg.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-V7PS9NV/0/M/CIMG2706-M.jpg

Wat is eigenlijk de dikte van de Nut bij een Klassieke gitaar.
De nut blank die ik heb is 6.35mm dik

BLUEWEY
13 november 2011, 02:30
Wat is eigenlijk de dikte van de Nut bij een Klassieke gitaar.
De nut blank die ik heb is 6.35mm dik

Ligt bij 3 klassieke gitaren van mij tussen 5,5 en 6mm.

grizzly
14 november 2011, 19:15
Vandaag de blokken voor de heelstack gevlakt, gelijmd en tegen de hals aan gelijmd.

Het vlakken doe ik maar niet met de schaaf. Daar ben ik nog steeds niet handig genoeg mee om het te riskeren.
Ik had een proefstukje Padoek over en heb daar mijn kunsten op gebotvierd.
Het ging na een poosje wel redelijk. Ik had de juiste richting en diepte te pakken, maar nog steeds had ik rampzalige happen uit mijn werk.

Dus met het echte hout terug gevallen op een vlakke plaat met schuurpapier en elleboog werk.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-sR4HC4P/0/M/CIMG2712-M.jpg

Rizz
14 november 2011, 19:56
Ik had een proefstukje Padoek over en heb daar mijn kunsten op gebotvierd.
Het ging na een poosje wel redelijk. Ik had de juiste richting en diepte te pakken, maar nog steeds had ik rampzalige happen uit mijn werk.

Schiet lekker op grizz! Blijft een mooie kleur.. Laat je het donker verkleuren, of ga je de kleur beschermen?

Over het schaven.. Nou ben ik verre van een expert, maar schaaf je niet de verkeerde kant op? Tegen de nerf in is idd rampzalig, moest ook bijna overnieuw beginnen met mijn hals omdat ik de verkeerde kant op schoef (?? :D)..

Voor de rest: Helemaal top en je fineer is, ondanks dat het eigenlijk niet is wat je wilde, erg mooi!

grizzly
14 november 2011, 20:45
Ach, ik weet het niet precies.
Ik zal wel een cursus schaven nodig hebben.
Alle kanten heb ik op geschoefd :+) echt 360graden rond.
Op een gegeven moment ging het redelijk als ik een bepaalde kant op ging, en dan ook nog niet recht naar voren schaven, maar meer snijden onder een hoek van 45 graden.

Afijn, met schuren op een platte plaat gaat het ook goed hoor, langzaam maar nauwkeurig.

Woml
14 november 2011, 20:48
niet recht naar voren schaven, maar meer snijden onder een hoek van 45 graden.

Precies, het guillotine-effect! :ok:

grizzly
14 november 2011, 22:37
ehhh, ben ik nu zelf achter de schaaf methode gekomen?

aaaaargghhh waarom kon niemand mij dat eerder vertellen :seriousf:
Ik had meer zoiets van; als ik het een beetje schuin doe, als een mes, dan snijdt ik het als het ware een beetje weg.

ehhh Waarom maken ze dan een schaaf niet gewoon schuin :???:

Rizz,

Ik weet het nog niet.
Op mijn Snake gitaar is het Padoek behandeld met Danish Oil, en dat blijft prachtig donker rood.
Ik weet niet of dat verstandig is bij een klassieke. waarschijnlijk gaat de boel in de politoer

grizzly
15 november 2011, 23:43
Inmiddels is de 20mm brede lintzaag binnen. De problemen met recht zagen zijn opgelost. Perfect afgesteld en mooie nieuwe tandjes. Dit zaagt ineens als een droom.

Verder met de hals. De heelstack zit er kaarsrecht op.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-SRrqTNK/0/M/2011-11-15-163242-M.jpg

De side slots erin gezaagd.
32 mm aan de bovenzijde overgelaten en 10mm aan de onderzijde.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-twmsGzP/0/M/2011-11-15-182349-M.jpg

Zoals gezegd, de lintzaag is nu heerlijk om mee te werken.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-BvTZ797/0/M/2011-11-15-193156-M.jpg

Ik vind de side slots een beetje te recht. Eens kijken hoe dat later uitkomt.
Volgens mij moet dat iets schuiner lopen om geen "Flat Spot" te krijgen. (vanaf het midden schuin naar de kast naar buiten)
De zaagsnede is nu haaks op de hals, maar het beeld vertekent een beetje.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-5knPNms/0/M/2011-11-15-194403-M.jpg

Dootch
16 november 2011, 00:52
Keep up the good work Griz.

Ik vind het fijn je te zien vorderen.

Ik heb de ganse draad doorgelezen, ik heb al wat ervaring met letterhout.
Je kan het zeer dun schuren. en ik heb het al op drie gitaren als binding gebruikt. Als ik alles op een rijtje zet heb je denk ik gewoon het te heet laten worden bij het schuren. titebond komt dan los, heb ik ook al ervaren. Ik los het op door te voelen. Lekker warm kan nog net maar heet is verboden/ Gewoon met tussenpozen schuren.

Doe je zelf een plezier en keil die bus van twee jaar oude titebond uit het raam of geef ze aan iemand met een andere houthobby. Een gitaar is een sigarenkistje waar ongeloofelijke krachten opkomen. Op dat busje lijm moet je niet gaan besparen.

Ik heb bij het verlijmen van mijn snakewood als headstock fineer een interface van esdoorn fineer gebruikt tussen het slang en de mahonie. Weet niet of dat hielp voor het lijmen, heb het uit esthetisch oogpunt gebruikt.

Zo dat was het voor mijn achterstallige commentaren, zal proberen nu wat beter te volgen :soinnocent:

grizzly
16 november 2011, 10:43
Dank je Dootch,

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met dat warmte verhaal.
Na heel veel speurwerk kwam ik een site tegen waar iemand uitlegde dat er in Snakewood heeeel weinig vocht zit.
Het is al vrij bros hout en als je bij het bewerken de temperatuur te hoog laat oplopen de boel spontaan krom trekt en uit elkaar valt.
Bij mij werd het echt zo heet dat ik mijn vingers er niet tegen kon houden, dus dat was waarschijnlijk wat er gebeurd is.

De verouderde Titebond heb ik verdunt met een beetje water en opgebruikt als vulmiddel voor de MDF mallen :soinnocent: Zo kwam het toch van pas.
Ik heb op de DGBM een nieuwe fles gehaald, dus dat moet goed komen.

Mijn lintzaag werkt nu weer naar behoren, dus ik ga proberen toch weer wat Snakewood te verzagen voor bindingen. (het blijft voor mij de mooiste houtsoort ter wereld (helaas ook de duurste)

grizzly
16 november 2011, 22:40
Ik heb het eerste filmmateriaal aan elkaar geplakt en versneld.
Staat hier:

http://www.youtube.com/watch?v=h8PJFf_tZmw

Cocobolo
16 november 2011, 22:50
geweldig filmpje! :ok:

Ike57
16 november 2011, 23:38
Mooi filmpje. Mooie werkplaats. Mooi gereedschap :ok:

stijnkenens
17 november 2011, 00:12
Het heeft iets knulligs, maar dat komt enkel omdat het versneld wordt afgespeeld.

super !!!


s.

BLUEWEY
17 november 2011, 02:22
Goed filmpje grizzly ! Leuk om jou zo bezig te zien.

Wegens die snelheid krijg ik wel 'n beetje het idee van...; Charlie Chaplin bouwt 'n gitaar... :soinnocent::D

grizzly
17 november 2011, 15:07
Haha, Het was of Chaplin, of iedereen 16 minuten aan de buis gekluisterd.
Hij staat namelijk op 5 x normale snelheid en duurt dan 3,17 nog steeds minuten.
Ik koos voor Chaplin, anders valt iedereen in slaap :seriousf:

grizzly
17 november 2011, 18:17
De rest van de beelden tot nu toe.


http://www.youtube.com/watch?v=hu8SsC4S9U4

oigun
17 november 2011, 20:37
Erg leuk Grizz! Volgende keer Scott Joplin eronder? :D

barno
17 november 2011, 20:41
super, die clips, en nog leerzaam ook.
keep 'm coming
af en toe andere trui aan, anders denken we dat je 'm op een dag hebt gemaakt :)

grizzly
17 november 2011, 21:03
Mijn ega bromt als ik mijn mooie spul de vernieling in help. Dat rode padoek krijg je er echt niet meer uit.
Dus mag ik 2 truien afdragen die zij elke dag wast :sssh:

Ik ben nu redelijk up to date.
De filmpjes komen pas weer als ik een stukie verder ben :+)

TijmenSarneel
18 november 2011, 00:26
leuk die filmpjes!
Hmm dan heb ik vast een geweldige wasmachine, maar mijn trui die laatst rood was, had ik laatst weer aan :D
Maar tis wel troep ;)

aaronstonebeat
18 november 2011, 00:42
Ik volg deze voortgang al een tijdje, met steeds meer interesse.
Nu zie ik die filmpjes en denk 'klik erop, ga naar youtube en abonneer je; maar dan is 'this channel not available' :???:

grizzly
18 november 2011, 14:12
Hi Aaron,

Het zou nu moeten kunnen. Ik heb zat anderen die zich erop hebben geabonneerd en heb dat probleem nog niet eerder gehoord.
Ik heb net nog wat dingetjes gewijzigd, dus het zou moeten kunnen.
Anders heb ik advies nodig hoe ik het kan veranderen.

grizzly
11 december 2011, 17:11
Ik ben nog niet veel opgeschoten omdat ik er een paar dagen tussenuit was. We hadden een ritje gemaakt door Duitsland en daar een tussenstop gemaakt bij WOODLAND. Een bedrijf met alleen maar toonhout voor gitaren en violen. Ik had nog wat bracings en linings nodig.

Wat een geweldig paradijs is dat. Vele verschillende droog- en opslag ruimtes die meestal voorzien zijn van klimaat beheersing.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-FtF3kD9/0/M/2011-12-08-132608-M.jpg

Ikzelf heb er een bescheiden stapeltje back/sides, halzen en tops vandaan gehaald om 8 gitaren te kunnen maken. :seriousf:

Quilted Bubinga, Zebrano, Rio Palissander, Khaya en Sapele Mahonie, Flamed Maple, Padoek, Noten en Ovenkol.
Halzen van Mahonie, Maple en Hard Maple en Bubinga.
Helaas had hij geen Cedrela.
Tevens nog een paar topjes van AAA Sitka Spruce.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-bChKZ8Q/0/M/CIMG2733-M.jpg

Als je ziet hoe klein dat stapeltje uiteindelijk is, wat het me kostte en hoe enorm veel daar ligt, schat ik dat daar voor minstens 5 miljoen aan toonhout ligt.
:crazyhappy:

Rizz
11 december 2011, 18:48
Zou je niet eerst ff die eerste afmaken? Met je hout voor ACHT gitaren??:seriousf:

Mooie verzameling wel!

Moest er vmi nog aan denken, hoe zou het ermee staan? Uberhaupt nog wat gedaan?

Ike57
11 december 2011, 19:54
We hadden een ritje gemaakt door Duitsland en daar een tussenstop gemaakt bij WOODLAND.

That's the way it's done! Je moet je ritjes altijd zo plannen dat je "toevallig" bij zo'n bedrijf langs komt :seriousf:



http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-bChKZ8Q/0/M/CIMG2733-M.jpg


Bescheiden stapeltje?? OMG wat een mooie verzameling hout. Om jaloers van te worden :ok:

grizzly
11 december 2011, 22:27
Zou je niet eerst ff die eerste afmaken? Met je hout voor ACHT gitaren??:seriousf:

Mooie verzameling wel!

Moest er vmi nog aan denken, hoe zou het ermee staan? Uberhaupt nog wat gedaan?
Alleen de mallen met kurk gemaakt voor de linings.
Ze moeten nog perfect pas gemaakt worden voordat ik ermee kan werken.

grizzly
21 december 2011, 19:06
Door drukte op het werk heb ik even een poosje rust ingelast tijdens het bouwen.
Daardoor hebben de achterkant en braces de tijd gehad om te "wennen" aan de nieuwe vorm. . . . .dacht ik.
Ik had de braces perfect geschuurd in een 15" radius en verlijmd tegen de achterkant in de 15" radius mal.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-KTKvMRw/0/XL/2011-10-19-140542-XL.jpg

De achterkant had ik uit de werkplaats gehaald en binnen neergelegd. (hygrometer 50)

Gister checkte ik even de achterkant en kwam tot de ontdekking dat deze in de breedte richting volledig vlak staat en in de lengte richting zo bol als een hoepel.

Ik heb alles nu nat gemaakt en weer onder gewichten in de mal gelegd.
Hij heeft nu weer de juiste vorm, maar ik vertrouw het niet meer.

Iemand een idee wat er gebeurd is?

loose-fur
21 december 2011, 19:27
Hout wordt hier altijd afgerekend op de droogtijd, Grizzly, alsof het na tien of twintig jaar 'uitgedroogd' is en dan pas geschikt kan bevonden worden om een gitaar mee te bouwen. Ik blijf het hier maar tot vervelends toe herhalen, zelfs na duizend jaar blijft hout 'werken'. Ook een plank uit 342 vóór Christus gaat krimpen bij een drogere omgeving (of uitzetten bij bevochtiging).

Dat is wat er gebeurd is met de rug van jouw gitaar: gekrompen in de breedte en daarbij is de bebalking vlak getrokken. In de lengte is het gebleven zoals het is omdat er in die richting amper (geen) 'werking' gebeurt.

Bevochtiging zal helpen, tot de rug weer droger wordt.. Ik had de balkjes eraf gehaald en opnieuw op de droge(re) rug verlijmd, lijkt me de enige oplossing.

Succes!


Tee.

grizzly
21 december 2011, 19:37
Thanks Tee,

Ik speelde ook al met het idee van de balkjes eraf en opnieuw verlijmen.
Waarschijnlijk de meest veilige oplossing. Dat ga ik doen.
Eigenlijk een mooi leerproces voor de toekomst. Wel wat extra werk, maar ik heb het er ruim voor over.

stijnkenens
21 december 2011, 23:22
Met dwarse verlijmingen moet je inderdaad zeer goed opletten, zelf bij de Loo gemerkt.
Zorg ervoor dat de balkjes en rug/klankblad een tijdje in een gecontroleerde ruimte liggen, of het atelier altijd klimatologisch stabiel houden, voordat je gaat lijmen. Tussen de 45 en 50% RV en ongeveer 18°C is het beste voor dit klimaat.

Loose fur heeft het bijna goed:
Wat er is gebeurd: je rug was, voordat je begon te lijmen, te 'nat' en dus te breed. Je lijmt er bolle balkjes op. En als de rug terug droogt, en daardoor ook krimpt trekt die de balkjes gewoon recht.

Ik heb dit ook door ondervinding moeten meemaken, en dus heel de bebalking van een top moeten verwijderen, die stond gewoon krom in de andere richting ...


s.

grizzly
22 december 2011, 16:27
Bedankt Stijn, dan weet ik waar het door komt.
Ik ga de balkjes eraf halen alles goed laten terug drogen naar +/- 45 RV en dan weer opnieuw bebalken.

Leuk leerproces als het in deze fase fout gaat. Dan is er nog geen man overboord :+)

grizzly
28 december 2011, 20:47
Vandaag in Wolvega nog een stukje gereedschap opgehaald voor het buigen van de zijkanten. Mijn eigen constructie kon mij helaas toch niet bekoren.

De eigenaresse vertelde mij een verdrietig verhaal.
Haar man was kennelijk een vaardig Luit bouwer geweest maar door een zeer ernstige ziekte moest hij stoppen.
Zij moest nu zijn spulletjes met pijn in het hart van de hand doen. Zij had nog heel erg veel kwartiers gezaagd hout staan alsmede prachtige stukken Ebben en Coromandel (dat laatste in de maten voor toetsen).

Een bezoekje waard voor diegene die perfect oud gitaarhout nodig heeft.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Ccr9fVM/0/M/2011-12-28-181702-M.jpg

De verkoopster vertelde me trouwens, dat een ander probeerde de koop ongedaan te krijgen door te vertellen dat hij de prijs zou willen opvoeren.

Dat zij hem vertelde dat de koop al gesloten was voor dit buigijzer, was voor hem geen enkel bezwaar, geld was voor hem belangrijker dan gemaakte afspraken.

Gelukkig was de verkoopster een zeer oprecht persoon en ging haar woord boven het geldelijk gewin. Ik kwam daardoor niet voor niets naar Friesland :seriousf:.

Hulde aan deze verkoopster in Wolvega.

Ike57
28 december 2011, 21:39
Mooie koop Grizzly. Ik had de advertenties op MP zien staan, ook die van het hout (ben trouwens niet die "andere koper" :D).

grizzly
28 december 2011, 21:49
:) Ik had echt mega mazzel, Ik kijk zelden op MP en was nu een beeetje aan het googlen naar pallisander en kwam bij Ebben terecht.
Puur voor de nieuwsgierigheid gluurde ik even bij wat de verkoper nog meer aanbood. . . . . dat was oa dit buigijzer :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:.

Het verhaal erachter greep mij echter wel flink aan. Dan besef je eens te meer hoe waardevol het leven is als je niets mankeert.

Marshall0611
31 december 2011, 22:39
Heel gaaf verslag Grizzly, ik heb ook het boek besteld van Bogdanovich en mijn handen beginnen wel erg te jeuken als ik jou verslag lees, dus ik blijf je verslag volgen.!!

Succes nog met de verdere bouw, ziet er al goed uit man...

Groeten Marshallzelf

BLUEWEY
6 februari 2012, 01:22
Volgens mij wordt het weer es tijd voor 'n update'tje... come state facendo ?? ;)

grizzly
6 februari 2012, 17:00
Ik zit nog even in de achterover leun fase. Pas op de plaats en herbezinnen.

Accu is aan het opladen voor ik weer begin met houtjes te bouwen (vernielen).
Inmiddels krijg ik al links en rechts morele steun en tips van mede forumleden :seriousf:, waarvoor mijn dank.

Ik wacht even op beter weer en zo, maar ik kom spoedig weer in beeld.

grizzly
21 juli 2013, 19:35
Ziezo, en dat heet spoedig.
Er waren/zijn wat tegenslagen, waardoor het bouwen op een laag pitje kwam te staan. Om dan weer de draad op te pakken wordt steeds moeilijker.
Dus, niet langer uitstellen en aan de slag.
Beetje begonnen met het maken van Kerfings a la Bogdanovich.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-WWw9hZx/0/M/20130601_171559-M.jpg

Strips van ruim 2mm Essen en 2mm Mahonie gebogen en in vorm tegen elkaar gelijmd.

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-fHd2jwk/0/M/20130602_104910-M.jpg

Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien.


http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-mwgzdGr/0/M/20130602_153605-M.jpg

barno
28 juli 2013, 13:02
hi grizzly, net nog es dit topic doorgenomen. Tof dat je weer verder gaat!!

grizzly
28 juli 2013, 14:48
Thanks Barno,
Soms moet je privé een paar stapjes terug doen, maar uitstel is bij mij nooit afstel.
Ik ben nu met de hals bezig, ook dat loopt uiteraard lekker tegen, maar alles is wel oplosbaar, dus ik krabbel voorwaarts:)

http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-6npT2tW/0/M/1374397128481-M.jpg

Ike57
28 juli 2013, 20:12
Soms moet je privé een paar stapjes terug doen, maar uitstel is bij mij nooit afstel.

Soms is het goed om dan ook maar een paar stapjes terug te doen. Been there, done that, etc.

Goed dat je weer bent begonnen. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Good luck mate! :ok:

grizzly
28 juli 2013, 22:47
Hi Ike,

Dankje voor de Heads-up.
Dat sterkt me :)

Rizz
29 juli 2013, 15:48
Goed bezig, Grizz! Ziet er weer netjes uit en fijn dat je weer begonnen bent.. Ik moet het zometeen ook weer op gaan pakken en aangezien ik niet meer op de cursus zit, moet ik 'm zelf af gaan bouwen.. Wordt spannend, maar ook dat gaat goed komen!..

Ben benieuwd naar de rest! :ok:

grizzly
29 juli 2013, 17:53
Hi Rizz,
Haha, net alsof ik weer thuis kom na een lange vakantie, tof stelletje die gitaarbouwers :rockon:

Ik doe het stapje voor stapje. Momenteel staat de halshiel weer in de lijmtangen. Het erop gelijmde blok was door een misverstandje iets te lang geworden. Daardoor kwam ik verkeerd uit aan de bodem/binnenzijde van de kast.
(In het boek stond dat het hielblok erop gelijmd moest worden en vervolgens ingekort tot 94mm. Ik dacht dat hij daarmee het blok bedoelde, maar het bleek dat hij rekende inclusief de dikte van de hals zelf.
Afijn, ik kon er een stuk afzagen en een groter stuk weer op lijmen.

De komende tijd werk ik aan de hals en zorg dat deze perfect is voor ik doorga met het maken van de zijkanten.
Daar heb ik zin in. Buigen met een buigijzer heeft iets in zich dat mij rustig maakt en tevreden :???: gek he.

grizzly
1 augustus 2013, 20:04
Bezig met de hiel, binnen en buiten zijde

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-CCsGwsh/0/XL/20130801_133404-XL.jpg

Dat luistert erg nauwkeurig, aan de onderzijde werd het wat smaller dan ik wilde, doordat er wat splinters uitscheurden.
Ik kan er nog weer een stukje Padoek tegenaan lijmen, maar het is erg weinig.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-nHvbxv9/0/XL/20130801_151541-XL.jpg

Cocobolo
1 augustus 2013, 20:52
te weinig voor...? Ben je bang dat de zijkanten er uit gaan schieten? Ik vind het er erg goed uit zien :)

grizzly
1 augustus 2013, 22:30
Het is het gedeelte waar ik met de bijtel bezig ben op de bovenste foto.
Dat driehoekje hoort volgens de tekening eigenlijk ietsje breder te zijn. Meer cosmetisch dan structureel.
De breedte van de hals is nog in orde, daar heb ik aan beide zijde 1mm speling als de toets erop komt.
Dan pas maak ik de breedte verder op maat en wordt de ronding erop gemaakt.

Waar ik echter minder te spreken over ben, is dat het net is alsof de hals iets te hoog is.
Er moet nog een toets op van 7mm dik, waardoor het voor mijn gevoel erg hoog wordt.
Ik zal eens wat foto's proberen te maken om te laten zien wat ik bedoel.

grizzly
3 augustus 2013, 20:21
Ik had een setje (back en sides) Plataan kwartiers laten zagen, de achterzijde was ik al mee bezig, maar dat was ruim een jaar geleden nog veel te vroeg want het trok krom als een hoepel.

Inmiddels is het hout een stuk droger en ik heb het vandaag wat meer op maat gemaakt en met de drumsander naar 2.4mm gebracht.
Voor het eerst de drumsander uitgeprobeerd.
Dat is best nog wel een beetje gedoe om hem goed evenwijdig te krijgen, want ik kan nergens stelbouten vinden.
Bij de basis is de ruimte wat groter als aan het eind van de drum, daar hangt hij kennelijk wat naar beneden.
Handleiding heb ik er niet van.
Op de gok wat zitten knutselen en uiteindelijk lukte het redelijk zolang ik in het midden blijf en het hout er van beide zijden een keer door laat lopen.


http://www.youtube.com/watch?v=EzB2sC4gs4g&feature=youtu.be

Wel een mooie tekening in dat Plataan.
Ik denk dat deze tekening erg mooi past bij de vorm van zijkanten.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-fF5QDQS/0/X3/20130803_143658-X3.jpg

Ike57
3 augustus 2013, 20:41
Is dat die drumsander die je laatst van marktplaats hebt gekocht?

Volgens mij is zo'n ding toch goed af te stellen? Kijk hier eens in de handleiding bij "Drum Alignment".: http://www.ou.edu/aoi/images/JET%2016-32%20Drum%20Sander%20Manual.pdf. Met een beetje geluk werkt die van jou op dezelfde manier.

Echt wel mooi hout dat plataan :ok:

grizzly
3 augustus 2013, 22:13
Hi Ike,

Inderdaad die drumsander die op marktplaats stond. De eigenaar bleek zwaar allergisch voor houtstof en kon er niet mee werken.
Eigenlijk nog geheel nieuw dus.
Mega bedankt voor het idee en het zoeken naar die manual.

Helaas komen de modellen nou net op dat punt niet overeen.
Mijn HBM
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Shop-Tools/i-MmVvJpd/0/L/CIMG3481-L.jpg
De Jetbeam
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Shop-Tools/i-jcvhnwD/0/L/CIMG3486-L.jpg

Het ziet er naar uit dat die HBM een stuk zwaarder in elkaar zit.
Het hele huis van de drum zelf is van gietstaal en niet te verstellen. Alleen uiteraard kaarsrecht verticaal omhoog en omlaag. Speling vrij is hij daardoor wel.

Het bracht me echter wel op een idee, komt Mozes niet naar de berg, dan maar de berg naar Mozes :)
De Drum is niet te verstellen in het horizontale kantel vlak.
Maar ik kan waarschijnlijk wel de hele tafel kantelen/verstellen naar de drum toe. Op die onderste U-balken rust de hele tafel, en die sleuven zullen ze toch niet voor niets gemaakt hebben? :)

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Shop-Tools/i-zKqWMw2/0/L/CIMG3477-L.jpg

grizzly
4 augustus 2013, 20:48
Na wat ervaring met de kurfings, ga ik nu aan het buigen de Plataan sides beginnen.
Ik zie dat sommigen de sides eerst helemaal onder dompelen in een bad met water.
Anderen doen het met een natte lap en stomen de boel min of meer.
Welke wijze heeft de voorkeur?
Oh ja, en welke dikte gebruiken jullie voor de sides?

grizzly
7 augustus 2013, 21:25
Is dat die drumsander die je laatst van marktplaats hebt gekocht?

Volgens mij is zo'n ding toch goed af te stellen? Kijk hier eens in de handleiding bij "Drum Alignment".: http://www.ou.edu/aoi/images/JET%2016-32%20Drum%20Sander%20Manual.pdf. Met een beetje geluk werkt die van jou op dezelfde manier.

Echt wel mooi hout dat plataan :ok:

Voor een ieder die ook een MS3140 HBM sander heeft, ik heb hier de manual gevonden.
http://www.kraftools.us/assets/manual/WW70016.pdf
En het blijkt inderdaad dat bij deze machine de tafel versteld kan worden en niet de drum.

Waar ik nu nog gestoord van wordt, is dat ik geen 80mm breed schuurlinnen kan vinden. Zelfs HBM heeft het zelf niet.

Ike57
7 augustus 2013, 21:42
Waar ik nu nog gestoord van wordt, is dat ik geen 80mm breed schuurlinnen kan vinden. Zelfs HBM heeft het zelf niet.

Is dit iets? : http://www.bm-techniek.nl/catalogus/schuurrollen/schuurlinnen-kl-361-jf

stijnkenens
7 augustus 2013, 21:52
Ha goed, ik was net op zoek naar mijn handleiding, ik heb dezelfde, alleen een ander kleurtje en van tendotools, maar structuur is dezelfde. En ook wat liggen klooien met de afstelling, de vorige eigenaar had het nooit gedaan, waardoor er een verschil van +/- 1,5 mm zat tussen begin en einde !!!

80 mm schuurlinnen vind je normaal bij een goede gereedschapswinkel, en niet bij de doe het zelf, alhoewel ...


Zijkanten: 1,8 mm. Beetje water is voldoende, waarom hout eerst zorg dragen voor een goede droging om het daarna terug in kokend water te gooien. (Ok het is niet hetzelfde, maar toch ...)




s.

grizzly
7 augustus 2013, 22:28
Ike 57. . . . heb ik zo lang zitten zoeken en 1 vraag op ons forum en voila. je bent top :seriousf: Ik ga bestellen.

Dank je Stijn,
Ik ga het nog 0.6mm terug brengen naar 1.8mm en ga een ochtendje ZEN buigen.
De gitaar zal ws niet klaar zijn voor de 26 oktober, maar ik zal foto's en video maken van mijn geknutsel.
Ik begin weer in mijn flow te komen en geniet met volle teugen (van het bouwen, maar zeker ook van jullie antwoorden :grouphug: ).

stijnkenens
7 augustus 2013, 22:39
Ook een halve gitaar is welkom ;)

Soms is het leuker te discuteren bij iets dat nog niet af is, en ik ben altijd benieuwd hoe anderen het doen !


s.


p.s. Ik zie net Ike z'n post: ga maar voor die korrel 80. Maar het liefst zou ik nog groffer gaan !

grizzly
8 augustus 2013, 16:10
Ziezo, de sides terug gebracht naar 1.8mm en daarna relaxed een uurtje zitten buigen. (met aardbeitjes en slagroom ;) )


http://www.youtube.com/watch?v=GOYP7VkV-zg

Die rollen schuurlinnen zijn met Euro 116 per rol wel even schrikken.

Toch maar eens kijken of ik ook kan werken met 50mm breedte,?????
dan zijn ze ook te koop in 25meter en kosten ze de helft.

Ike57
9 augustus 2013, 19:22
Da's inderdaad wel even een behoorlijke prijs voor een rol schuurlinnen. Ik zie ook niet in waarom 50 mm breedte niet zou kunnen werken. Je hebt alleen wat meer windingen nodig. Dus, die rollen zijn wel goedkoper maar je gebruikt ook meer meters (!)

Leuk filmpje trouwens :ok:

stijnkenens
9 augustus 2013, 22:54
Ik heb het net geprobeerd met een stuk linnen van 11,5 cm breed: je komt niet uit, ik dacht een paar windingen minder, maar dan zit je voorbij de klemmen in de rol ...
Ik heb hem dan gescheurd op 8 cm, maar hij was net te kort (stond in de winkel voor mijn bestelling zaaglinten, en dacht ineens aan schuurlinnen voor de van dikte schuurder, heb 225 cm nodig ipv 200 ..., lap, morgen terug ...)

Kwam trouwens maar op 2,5 euro voor meter of zo .
En ik doe wel wat gitaren met 1 stuk linnen !


s.

grizzly
9 augustus 2013, 23:28
Dank je Stijn,

Tot een euro of 50 kan ik nog wel eens ophoesten, maar 116 ex gaat me wat te ver.
Dan kan ik tot mijn 100ste verjaardag schuren en houd dan nog over voor mijn kleinkinderen.:)
Ik zal eens in de betere gereedschap zaak proberen.
Misschien dat iemand het op de beurs aanbied op 26 Oktober?
ik teken in op 25meter :seriousf:

grizzly
10 augustus 2013, 19:22
Vandaag een "Bracing" Jig gemaakt voor de 15ft bracings van de achterzijde van de gitaar.
Om te zorgen dat alleen de bracings buigen en niet de Jig, heb ik Wenge gebruikt. Vieze zwarte zooi als je gaat schuren, dus de afzuiger stond op max.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-qs8pp7Q/0/X2/CIMG3488-X2.jpg

De 2 buitenste bouten werken alleen als geleiders. Zo kan ik de Jig omhoog en omlaag schuiven voor verschillende hoogtes. (waarschijnlijk niet nodig, maar ik was toch bezig dus dan maar een verstelbare Jig)
Ik kan er nu ook een andere radius voor zetten.


Stukje schuurpapier erop gelijmd zodat de bracing beter wordt vastgehouden.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-XXMt2LV/0/X2/20130810_172751-X2.jpg

Even een probeerseltje:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-5q36nTh/0/X2/CIMG3492-X2.jpg


Aangespannen:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-FNWN88q/0/X2/CIMG3493-X2.jpg


Even langs de schuurband gehaald:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-vbWjStM/0/X2/CIMG3494-X2.jpg


Terug laten veren:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-3fVZLrq/0/X2/CIMG3495-X2.jpg


En Voila, het werkt. Loepzuiver langs de 15ft radius.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-4rHCWhg/0/X2/CIMG3496-X2.jpg

:seriousf::seriousf::seriousf:

Ike57
10 augustus 2013, 19:50
Simpel en doeltreffend :ok:

grizzly
15 augustus 2013, 20:32
Vandaag de gemaakte bracings erin gelijmd.
Past naadloos, dus de jig werkt :seriousf:

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-Hn7T6KM/0/L/20130815_165019-L.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-gNMmnz7/0/L/20130815_164545-L.jpg

Ike57
15 augustus 2013, 20:52
Stug doorgaan Grizz, dan kom je er wel :ok:

http://wordofgreen.com/wp-content/uploads/2011/10/I-love-when-a-plan-comes-together.gif

grizzly
15 augustus 2013, 21:14
Thanks Ike,
Met vallen en opstaan.
Toen ik er aan begon riep mijn vrouw al: "als het makkelijk was deed iedereen het " ze heeft natuurlijk gelijk :)

grizzly
18 augustus 2013, 20:23
Vandaag met de tekeningen van de zijkanten zitten knutselen.
Eerst gekopieerd met mijn scanner. . . .fout werkt niet 1 op 1. Eigenlijk vreemd, je zou toch zeggen dat een 100% scan het zelfde zou moeten zijn als het origineel. Ik merkte dat de scan in de hoogte van de zijkant ruim 2mm afweek (91mm) van het origineel (89mm).

Dan maar 1 op 1 overnemen met de hand.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-nxVRzkd/0/L/20130818_134105-L.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-b9ww4Vn/0/L/20130818_140404-L.jpg

Overzetten op het hout.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-RzGwF8D/0/L/20130818_144154-L.jpg

Kerfings afwerken en pas maken.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-Ks7jPCp/0/L/20130818_152033-L.jpg

en de eerste zit in de lijmklemmetjes.:)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-B37QRNP/0/L/20130818_155914-L.jpg

grizzly
19 augustus 2013, 17:55
Afgelopen week ook met de Alpine Spruce top begonnen.
En uiteraard met een sfeer plaatje met de schaaf langs het shootingboard.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-59F2Txt/0/L/CIMG3512-L.jpg

Ike57
21 augustus 2013, 10:50
Zo'n schaaf op het hout met wat krullen levert altijd een mooi plaatje op. Ik vlak de lijmnaden tegenwoordig op de freestafel. Werkt net zo goed maar geeft lang niet zo'n mooi plaatje :D

grizzly
21 augustus 2013, 18:59
Hi Ike,

Het kostte me aardig wat zweet en tranen (en meer mm dan me lief was) voor ik een voldoende resultaat had hoor.
Heb je een foto van hoe jij het oplost op de freestafel?
Zo'n freestafel is 1 van die dingen die ik nog eens wil maken.

Ike57
21 augustus 2013, 19:19
Joh, ik heb er zelfs een video van! :D


http://www.youtube.com/watch?v=nJMYGqxtfew

Cocobolo
21 augustus 2013, 21:12
Joh, ik heb er zelfs een video van! :D


...dit weekend ga ik weer verder met de "fence" voor mijn freestafel, ik ga ook die ene plaat verstelbaar maken zodat het als shooting board gebruikt kan worden. Mooi filmpje Ike! :ok:

grizzly
22 augustus 2013, 16:02
Ik heb het filmpje op de harde schijf gezet.
Wordt een projectje voor als mijn gitaar klaar is.
Te groot verlanglijstje en te weinig tijd :)

grizzly
25 augustus 2013, 11:13
Dit weekend weer wat opgeschoten.
Best wel een klusje om de body strak te laten aansluiten op de hals.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-r6fNKzT/0/X2/20130824_213147-X2.jpg

Volgende keer gaat het beter, dan weet ik waar ik op moet letten.
Ik had te vlak ingezaagd. Dan sluit de zijkant niet goed aan bij de hals. Het was nog te herstellen door iets schuiner te zagen, meer in lijn met de bolling van de zijkanten.

Het begint vorm aan te nemen.
Hij zit nog niet in de lijm, maar alles past en sluit goed aan.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-PbmK5fL/0/X2/20130824_213119-X2.jpg

Eind van de daag gaat het in de lijmtangen en zal ik de binnenzijde van de zijkanten in de schellak zetten.
Dat niemand de binnenkant ziet betekent niet dat het niet mooi mag zijn :)

Cocobolo
25 augustus 2013, 13:45
ziet er prachtig uit!

grizzly
25 augustus 2013, 22:34
Dank je Cocobolo,
Na een wat moeilijke start heb ik er weer volop plezier van.

Inmiddels ook mijn eerste soundhole inlay gefreesd.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-WRrHV9q/0/X2/IMG_0916-X2.jpg

In detail, natuurlijk beregoed :)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-X7G5wvP/0/X2/IMG_0913-X2.jpg

Geen klassiek motief, maar een beetje vrije expressie voor mijn eerste zelfbouw.
Puristen zullen me verdoemen, maar swa, ik ben ook meer innovatief dan purist.

grizzly
26 augustus 2013, 21:52
En bij zoveel voorspoed hoort ook de nodige tegenslag, anders wordt het saai :)
Ik had al wat problemen met de hiel gehad, maar dat blijft dus een debacle.
Op de foto zag ik een verschil tussen mijn zijkant en de zijkant op de foto, waar de zijkanten de hiel raken.
Daar steken de zijkanten boven de hiel uit. . . . .bij mij niet :seriousf:

Even kijken waar de fout zit.
In het boek staat (in het Engels) dat de hiel stack goed "perpendicular moet zijn, gemeten vanaf de bovenzijde van de hals. (Logisch)
Direct daarop moet men de hiel inkorten naar 94mm. Dus ik dacht dat het uiteraard gemeten moest worden vanaf de top van de hals tot onderzijde hiel.

Blijkt dat hij bedoelde vanaf de start van de hiel (dus onderzijde hals) tot bodem.

Even op het balkje boven de foto klikken dan is het beter te zien.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-KjLwRvP/0/X2/20130826_204316-X2.jpg


EDIT:
pffff, ik wordt nog dement :)
Inderdaad steekt de HIEL boven de zijkanten uit en de mijne andersom.

Cocobolo
26 augustus 2013, 21:59
...Op de foto zag ik een verschil tussen mijn zijkant en de zijkant op de foto, waar de zijkanten de hiel raken.
Daar steken de zijkanten boven de hiel uit. . . . .bij mij niet :seriousf:


Maar bij jou steken toch juist de zijkanten uit boven de hiel en in het boek niet??
Begrijp ik dat je de hiel te kort hebt? Als dat zo is, dan lijkt me dat nog wel prima op te vullen. Kan zelfs mooi staan.

barno
26 augustus 2013, 22:15
idd gewoon stuk op lijmen. ik had ook zo'n probleempje bij mijn L00, heb er stuk opgelijmd, stukje plastic fineer ertussen, er verder over gezwegen en daarna complimenten gekregen voor mijn leuke details... oa dat stukje binding ... :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/L00 2/IMG_1600_zps1030b295.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/L00 2/IMG_1600_zps1030b295.jpg.html)

grizzly
26 augustus 2013, 22:40
Jullie hebben gelijk mannen,
Andersom, de hiel steekt boven de zijkanten uit en moet aan het eind van het bouwproces geshaped worden zodat deze goed past tegen de back.

Ik heb gelukkig nog een stukje 2 cm dik Padoek over en zal het er op lijmen.
De zaag snedes moeten wel weer een beetje een andere hoek krijgen, maar dat is het mooie met hout.
Alles kan veranderd worden. . . .beetje erbij, beetje eraf :)

stijnkenens
27 augustus 2013, 11:59
Jij hebt 94mm incl toets gemeten?

Ik zou op de voet, in de klankkast, een mooi passend stukje lijmen (of eerst te groot en daarna bijsnijden), en nadien (na het sluiten van de kast met de rug) aan de buitenkant een stuk ebben op de hiel lijmen, al dan niet met fineertjes tussen. Je zou de randinleg kunnen imiteren op de hiel.

Op blz 234 doet hij dat ook, maar het kan ook dikker dan wat hij laat zien.

zoiets:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC07786.jpg (http://s475.photobucket.com/user/stijnkenens/media/fleta/DSC07786.jpg.html)



s.

grizzly
27 augustus 2013, 21:51
Hi Stijn,

Ik had 94mm gemeten vanaf de bovenkant hals zonder toets.
In het boek stond het wat verwarrend.

Toen ik niet goed uitkwam en na herhaald over lezen begreep ik dat hij waarschijnlijk bedoelde 94mm vanaf de onderkant hals. Dat staat er niet zo, maar hij beschrijft 94mm te meten vanaf de start van de hiel.
Omdat ik nu ongeveer de dikte van een hals tekort kom begrijp ik dat hij de onderkant bedoelde.

Ik had gelukkig nog een stukje Padoek van het hals hout over en dat heb ik er nu net onder gelijmd.

Tussendoor nog wat beelden gemaakt van het bouwen tot nu toe.


http://www.youtube.com/watch?v=MPdJ_6aRV5Q&feature=youtu.be

grizzly
3 september 2013, 19:25
En gestaag. . . .

Stukje bij beetje begint het een beetje te lijken op een gitaar?
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-JRwsd8m/0/X2/20130829_175700-X2.jpg

Tipje dat ik in een gitaarbouw boek tegen kwam.
De 4 blokjes zijn net zo dik als het verstevigings stuk onder de brug.
Het gedeelte van de bracings die erover heen lopen wordt zo exact op dikte uitgebeiteld.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-bfqFRr8/0/X2/20130901_195750-X2.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-dtxbZDx/0/X2/20130901_195910-X2.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-w22gXp6/0/X2/20130901_200017-X2.jpg

Met goed gereedschap is het een stuk makkelijker :)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-MXCkjv8/0/X2/20130829_122945-X2.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-RJcbntL/0/X2/20130902_212737-X2.jpg

Ike57
4 september 2013, 21:01
Mooi setje beitels Grizz.

Die setting met die blokjes is een handige methode. Die ga ik onthouden :ok:

grizzly
4 september 2013, 23:42
Ik zag het ook in een boek en vond het slim. Je gebruikt een paar stukjes van het zelfde stukje hout van de versteviging onder de brug.
Dat plak je op een bankschroefje. Dan klem je de bracing tegen een recht plankje met 2 klemmetjes aan het uiteinde en laat het geheel zakken op de 4 blokjes. Zo heeft de opening die je uit beitelt altijd de zelfde diepte als van die versteviging.

Volgend filmpje van de vorderingen.


http://www.youtube.com/watch?v=RmwxrW3Mt9E

grizzly
5 september 2013, 20:00
Vraagje,

In het boek wat ik heb staat een tekening van de donut voor onder de soundhole en de patches voor onder het fingerboard.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-H3wKV2s/0/X2/20130905_194806-X2.jpg

Het is op de foto slecht te zien, maar de nerf van deze patches loopt gelijk met de nerf van de top zelf.
Gevoelsmatig zou ik voor meer sterkte de nerf van deze patches juist haaks op de nerf van de top verlijmen?

Bogdanovich zal het zeker beter weten dan ik, maar hij praat er niet over, het staat alleen zo te zien op de foto.
Is het voor deze patches erg belangrijk hoe ze verlijmd worden?

Het stukje dat ik heb liggen is namelijk net te smal als ik het in de lengte richting moet gebruiken.
Dwars is het groot genoeg.

Hedge
5 september 2013, 23:19
Ik heb me daar ook over zitten verbazen. De redenering waar ik op ben gekomen is als volgt: Omdat de zangbalken vrij dicht bij het rozet zitten, is de kans op barsten daar erg klein. Door ook deze ring dwars op de nerf te zetten wordt de ruimte voor trillingen verder beperkt. Door het te maken zoals in het boek staat, zorg je wel voor een dikkere ruimte laag rond het rozet zodat deze wel stevig is, maar zo min mogelijk het trillen beperkt.

stijnkenens
6 september 2013, 00:48
Zo'n patch onder de toets heb ik nog nooit gedaan.
Mijn idee: dwars op de draad van het klankblad: spar en ebben hebben een andere krimp coëfficiënt, waardoor er altijd barsten ontstaan in het klankblad, naast de toets. Door eronder dwars een versteviging te lijmen (dat klein balkje is al een goede start) verstevig je heel die zone.

Trouwens het enige deel van het klankblad, dat echt van belang is om trillingen voort te brengen bij een klassieke gitaar, is na de balk onder de rozette, waar de waaier bebalking zit.

2 stukken hout in de zelfde richting op elkaar lijmen zorgt altijd voor een kromming: ik heb al veel holle toetsen gezien, blijkbaar komt dat omdat ebben meer krimpt dan mahonie / loofhout ceder.




s.

grizzly
6 september 2013, 19:03
Bedankt voor de snelle reactie mannen.

Stijn, ik kan me helemaal vinden in je uitleg.
Je spreekt uit ervaring en ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met dat krimpen en het lijmen van 2 stuken hout in de zelfde richting.

Ik wijzig koers en doe het haaks :ok:.

Hopsa, ik kan vanavond weer verder.

Woml
8 september 2013, 10:50
Ik heb bij mijn nylon experiment ook dit boek er bij gehouden, al heb ik het lang niet overal alles letterlijk opgevolgd. Het rondje om het klankgat heb ik er volgens mij ook dwars op gezet. (Op mijn foto's is het niet meer goed te zien, maar even vlug vingerend voelt het wel zo...)

Ike57
8 september 2013, 11:04
even vlug vingerend voelt het wel zo...)

Toucheren noemen ze dat, volgens mij ..... :seriousf:

grizzly
9 september 2013, 19:18
Het doosje is aan 1 kant dicht.
Wat een mega goed gevoel geeft dat.

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-xdmpdRn/0/XL/20130909_160821-XL.jpg

Natuurlijk moet er nog een hoop gebeuren, achterkant erop, Bindings, (Purfling? weet ik nog niet), toets erop, hals afwerken etc.
Maar het begint op een gitaar te lijken;)

stijnkenens
10 september 2013, 08:49
whooo, nice !


s.

grizzly
11 september 2013, 19:02
Altijd leuk, zo'n najaar zonnetje :)

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-N4z3jSM/0/XL/20130911_095102-XL.jpg

Ike57
11 september 2013, 19:17
Multi inzetbaar: Je kunt hem ook nog als schemerlamp gebruiken! :D

grizzly
11 september 2013, 19:22
Multi inzetbaar: Je kunt hem ook nog als schemerlamp gebruiken! :D

Hmm, dat zou zo maar kunnen.
Het lijkt wel alsof het allemaal goed gaat, maar er gaat eigenlijk ook een heleboel niet goed.
Echt een leerproces. (dat kan eindigen als iets moois om naar te kijken)

Vraagje:
sealen jullie de gehele binnenkant?
In het boek van Bogdanovich zie ik dat hij wel de binnenzijde van de top geheel sealt met shellac, maar vreemd genoeg doet hij dat met de bodem niet.
Daar gooit hij alleen een laagje over de bracings om het mooi te laten lijken??

Hedge
11 september 2013, 22:30
Het sealen van de gitaar ben ik alleen nog maar bij Bodganovish tegen gekomen. Ik ben zelf nog geen gitaren tegen gekomen die gesealed zijn aan de binnenkant. Nut en noodzaak weet ik niet. Het plaatje van de gitaar in de zon is erg mooi.

Ike57
11 september 2013, 22:56
Het lijkt wel alsof het allemaal goed gaat, maar er gaat eigenlijk ook een heleboel niet goed.
Echt een leerproces. (dat kan eindigen als iets moois om naar te kijken)


Niets menselijks is ons vreemd. Ik denk dat we allemaal fouten maken.
Het mooie van het leerproces is dat we die fouten de volgende keer (hopelijk) niet weer maken.

Ik weet dat de gitaren die ik bouw niet perfect zijn. Ik hoop wel dat iedere volgende weer iets beter wordt. Gelukkig is het alleen maar een schitterende hobby en geen wedstrijd ;)

grizzly
11 september 2013, 23:34
Het sealen van de gitaar ben ik alleen nog maar bij Bodganovish tegen gekomen. Ik ben zelf nog geen gitaren tegen gekomen die gesealed zijn aan de binnenkant. Nut en noodzaak weet ik niet. Het plaatje van de gitaar in de zon is erg mooi.

Ik heb eens een tijdje op forums over de hele wereld zitten lezen.
Bogdanovich is bij lange na niet de enige.
Een aanzienlijk aantal oude gerenommeerde Spaanse gitaarbouwers deed het ook (een dun laag schellak aan de binnenzijde)
En tevens een groeiend aantal moderne bouwers. Waarom? ik weet er niet genoeg van om die vraag te beantwoorden.
Wat ik er van begrijp, zijn voornamelijk restaurateurs tegen het coaten van de binnenzijde.
Voornaamste reden is dat de restauratie van scheuren wordt bemoeilijkt, omdat de lijm niet houdt op de lak.
Tevens is een veel gehoord argument dat men het vroeger niet deed, dus kan men nu ook zonder.

Ook veel viool bouwers deden het al eeuwen geleden en kennelijk deed zelfs Stradivarius het ook, zij het met vernis (dat las ik op een Engelstalig forum)

loose-fur
12 september 2013, 09:17
Ik weet er ook allemaal niks van af, Grizzly (heb zelfs nog nooit een gitaarbouwboek in handen gehad), maar ik kan twee redenen bedenken waarom het afschermen van de binnenkant misschien nuttig kan zijn:

* Klankreflectie. Een glad(der) en hard(er) oppervlak weerkaatst de geluidsgolven beter en langer. Nadeel is dan misschien dat je ook de 'natuurlijke' (warme?) klank voor een deel wegneemt?
* Stabiliteit van het instrument. Een 'afgesloten' houten oppervlak is minder gevoelig voor het aanwezige vochtgehalte in de lucht, het neemt dus niet zo snel vocht op en droogt ook minder snel uit. Minder kans op barsten. Door een houten paneel langs beide kanten af te werken verklein je ook aanzienlijk het risico op kromtrekken (als test moet je eens een binnendeur slechts aan één kant schilderen..).

Zachtere houtsoorten reageren sneller op een schommelende luchtvochtigheid dan de hardere varianten die verwerkt zitten in een gitaarbody, vandaar misschien dat Bogdanovich enkel de binnenkant van het bovenblad afschermt?

Ik gok maar,



Tee.

grizzly
12 september 2013, 10:33
Zachtere houtsoorten reageren sneller op een schommelende luchtvochtigheid dan de hardere varianten die verwerkt zitten in een gitaarbody, vandaar misschien dat Bogdanovich enkel de binnenkant van het bovenblad afschermt?
Ik gok maar,
Tee.

Had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat je daar een goed onderbouwd argument hebt.
Ik heb de binnenzijde geheel in een dun laagje schellak gezet (wordt in de "shellac" wereld een washcoat genoemd) en daarna opgeschuurd met 1200grit.

Doosje zit dicht :mmmm:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-cgCLp4B/0/XL/20130912_080334-XL.jpg

Rizz
12 september 2013, 10:35
Doosje zit dicht :mmmm:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-cgCLp4B/0/XL/20130912_080334-XL.jpg

Very nice! Blijft erg mooi die zij- en achterkanten. Erg mooi contrast met de hals ook! :ok:

Kim Wilson
12 september 2013, 11:14
Wat een mooi hout! Prachtig!

grizzly
12 september 2013, 11:30
En met dank aan Barno is het logo ook best wel een topper geworden :)

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-4CDxGpC/0/X2/IMG_0923-X2.jpg

En hier is aan de binnenzijde nog net het resultaat te zien van een heel lichte schellak coating.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-mjGQ5rc/0/X2/IMG_0924-X2.jpg

De vlekjes moeten nog weg geschuurd worden, maar het eindproduct begint vorm aan te nemen.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-cQbgLfW/0/X2/IMG_0927-X2.jpg

Rickenbender
12 september 2013, 11:58
Hmm, dat zou zo maar kunnen.
Het lijkt wel alsof het allemaal goed gaat, maar er gaat eigenlijk ook een heleboel niet goed.
Echt een leerproces. (dat kan eindigen als iets moois om naar te kijken)


Mooi logo en schitterende gitaar geworden, zou zonde zijn als dat zou eindigen als iets moois om naar te kijken.:(

grizzly
15 september 2013, 13:10
Wat is wijsheid?
Ik heb een paar van die "el cheapo" kant en klare brugjes liggen, die ik zo op de top kan lijmen.
(kwaliteit van 1000 in een dozijn met de gaatjes schots en scheef geboord)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-NBPbKkq/0/XL/CIMG3552-XL.jpg

Eigenlijk weet ik niet of ik dit wel op mijn gitaar kan/wil lijmen.

Ik heb ook de keus om zelf een brugje te maken, van Snakewood.
Daar heb ik een aantal voorbeelden van gezien op internet, dus het kan.
Het is qua gewicht vergelijkbaar met Ebben, dus vanuit dat opzicht moet het ook goed kunnen.

In mijn voorraadje Snakewood toetsen zitten een paar minder mooie exemplaren. Kwalitatief maakt het geen verschil, maar de tekening is slechts voor de helft mooi.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-rF3Kz82/0/XL/CIMG3550-XL.jpg

Voor mijn eerste klassieke (proef) gitaar sta ik nu voor de keus!

Gooi ik er een nette (kostbare) toets op en gebruik ik dit mindere toetsje om op te zagen in hout voor 4 brugjes.
Of gooi ik deze minder mooie toets erop en gebruik de kant en klare brugjes?

Graag wat meningen van jullie.

Rizz
15 september 2013, 13:15
Ga je tevreden zijn met een minder mooie toets en een brugje wat eigenlijk niet helemaal naar je zin is? Uit je tekst te lezen denk ik niet..

Edit: Zit nog ff naar die brugjes te kijken en het doet zeer aan m'n ogen, zo scheef zijn die gaten geboord...

grizzly
15 september 2013, 17:48
Ga je tevreden zijn met een minder mooie toets en een brugje wat eigenlijk niet helemaal naar je zin is? Uit je tekst te lezen denk ik niet..

Edit: Zit nog ff naar die brugjes te kijken en het doet zeer aan m'n ogen, zo scheef zijn die gaten geboord...

Haha, als je nog niets in die richting doet, zou ik je aanraden om iets te doen in psychologie ;)
Mijn eigen tekst overlezend denk ik dat je gelijk hebt.

Ik had het, toen ik het schreef, nog niet in de gaten, maar in deze gitaar is zoveel van mijn energie (centjes en tijd) gaan zitten, dat ik het maar beter af kan bouwen met top materiaal.

Of het gaat klinken weet ik niet, maar dan heb ik er in ieder geval een goed gevoel bij als ik er naar kijk.

En die brugjes,
Als iemand ze voor nop wil hebben, ik neem er 4 mee naar de Beurs voor de weggeef.
Mogelijk zijn ze goed genoeg als voorbeeld of template.

Rizz
15 september 2013, 18:27
Haha, als je nog niets in die richting doet, zou ik je aanraden om iets te doen in psychologie ;)
Mijn eigen tekst overlezend denk ik dat je gelijk hebt.
;) Was niet zo heel moeilijk, maar ik ga het overwegen..


Ik had het, toen ik het schreef, nog niet in de gaten, maar in deze gitaar is zoveel van mijn energie (centjes en tijd) gaan zitten, dat ik het maar beter af kan bouwen met top materiaal.

Heel herkenbaar, Ik heb in mijn gitaar al zoveel geld gestoken dat ik geen compromissen meer doe, dan liever nog wat extra geld. Ook al wordt het een duur stuk muurversiering...

Cocobolo
15 september 2013, 18:54
Ik heb nog het nodige rosewood liggen, ik doneer gratis een mooi stukje rosewood zodat je er zelf een brug van kunt maken (als dat tenminste is wat je wilt want misschien wil je gewoon liever het prachtige snakewood. Wel oppassen met het lastige lijmen van snakewood (als ik het goed onthouden heb).

grizzly
15 september 2013, 20:42
Mega bedankt voor het aanbod Cocobolo,
Maar ik zal dat half gekleurde stuk Snakewood verzagen, het zal nooit mooi staan als toets.
En dan heb ik genoeg voor 4 bruggen.
De achterzijde heeft ook al een Snakewood backstrip en ik denk dat ik de bindings er ook van maak (maar daar twijfel ik nog over).

Ike57
15 september 2013, 22:21
Ik had het, toen ik het schreef, nog niet in de gaten, maar in deze gitaar is zoveel van mijn energie (centjes en tijd) gaan zitten, dat ik het maar beter af kan bouwen met top materiaal.


http://www.websophist.com/Churchill_BloodToilTearsSweatO.jpg

Gelijk heb je! Als je wél top materiaal hebt en je gebruikt het nu niet zul je daar zeker spijt van krijgen. Iemand anders zal het waarschijnlijk niet zien maar zelf wordt je er ieder keer aan herinnerd.

Wil dat snakewood een beetje buigen voor de binding? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het nogal vettig is. Speciale lijm?

grizzly
20 september 2013, 19:22
Hi Ike,

Dat vettige zal wel meevallen, het voelt eigenlijk kurkdroog aan. Ik vergelijk het een beetje met het gevoel van glas.
Met je ogen dicht lijkt het qua hardheid/gladheid en gewicht erg op elkaar.
Daar ligt ook een beetje mijn bedenkingen omtrent het buigen (en lijmen)
Maar het is gedaan, dus moet kunnen.
Ik vermoed dat het met CU lijmen is gedaan, maar van het werken daarmee heb ik totaal geen verstand van.

Trouwens,
ik weet niet of het ivm forum regels mag, maar het zou zonde zijn als een forum broeder er naar op zoek is hij hoort later dat ik hem al verkocht heb. Hoe/waar mag/kan? ik vertellen dat mijn bijna nieuwe lintzaag weer in de verkoop gaat?
Voor een collega gitaarbouwer trek ik er nog eens 10% vanaf.

Ike57
20 september 2013, 19:29
Trouwens,
ik weet niet of het ivm forum regels mag, maar het zou zonde zijn als een forum broeder er naar op zoek is hij hoort later dat ik hem al verkocht heb. Hoe/waar mag/kan? ik vertellen dat mijn bijna nieuwe lintzaag weer in de verkoop gaat?
Voor een collega gitaarbouwer trek ik er nog eens 10% vanaf.

Waarom zou je dat niet mogen vertellen. Je mag ook vertellen als je een lintzaag gaat kopen, waarom dan niet als je hem gaat verkopen. :crazyhappy:

Waarom gaat ie weg? Bevalt het niet?

grizzly
20 september 2013, 20:31
Hij loopt fluisterstil en stabiel, en bevalt eigenlijk helemaal top, maar ik ga op zoek naar een grotere.

Regelmatig heb ik prachtige stukken hout die ik wil verzagen als top of achterzijde.
Ik heb me dan steeds rot zitten ergeren aan het feit dat ik niemand in de buurt heb die ze voor me kan zagen.
Daar heb ik een doorvoer hoogte vanaf de 220mm voor nodig.
En die ene keer dat ik een voorraad prachtig kwartiers plataan had, genoeg voor zeker 6 achterkanten en 6 zijkant setjes, verknalde die knurft het zo erg dat ik er krap 2 achterzijdes en 2 zijkanten terug kreeg. (na betaling van 75 Euro :( )

Ben ik helemaal klaar mee, dus er komt een grotere Lintzaag.
Om de kosten een beetje te dekken is mijn metaaldraaibank eruit, en mijn huidige lintzaag volgt.
Staat voor 300 op MP, maar gitaarbouwers hebben een streepje voor dus 270.
Hetgeen ruim 100 onder aanschafprijs is, met extra een nieuw zaagblad erbij.

Deze heb ik op het oog met 280mm doorvoerhoogte (ik heb slechts 220 volt, dus is 3pk het uiterst haalbare.)

http://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/lintzaagmachines/hbm-500-profi-houtlintzaagmachine

Rizz
20 september 2013, 21:11
Hak da geweten, Ik heb net een "nieuwe" gekocht, wat overigens een leuk ding is, maar dit had ook leuk geweest. Voordeel van de mijne is dan weer dat het een combimasjien is.. Succes met de zoektocht naar een nieuwe!

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Emcostar/CIMG2897_zps72b85298.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Emcostar/CIMG2897_zps72b85298.jpg.html)

grizzly
20 september 2013, 21:18
Blits ding Rizz, neemt lekker weinig ruimte in en is multifunctioneel

Ike57
20 september 2013, 21:24
Da's een mooi ding, die je wilt aanschaffen. Ik kan me dat wel voorstellen. Heb ook niemand in de buurt om topjes te zagen.

Succes met de verkoop (ik heb er al één, ook een kleine) :D

grizzly
20 september 2013, 21:48
Het rare is, dat ik erg weinig Lintzagen kan vinden die een hogere doorlaat hebben dan 220mm en nog steeds op 220volt gaan.
Rond de 600Euro is een hoop te vinden, maar allemaal te laag. Deze is perfect, maar gelijk weer 2 x de prijs :(
Ik heb zitten zoeken, maar rond de 800 is niets zinnigs te vinden met een doorvoer van 220mm of liever wat hoger.

Rizz
20 september 2013, 22:11
Moet het persé nieuw zijn dan?

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m710963506-scheppach-lintzaagmachine-basato-4.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Zaaghoogte 250mmm (http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=521)

grizzly
20 september 2013, 23:44
Geen verkeerd idee,
Ik geloof dat de Scheppach goede machines levert. Bij mij kwam de Basato 5 al even in beeld, maar was te duur.

Over de prijs jokt die meneer een beetje met zijn 1930 incl.btw. nieuwprijs.
De Schappach Basato 4 is nieuw al te koop vanaf 1100 of zelfs 849 incl (wel even naar Dtsl)
Niet erg, maar ik houd niet zo van jokken. Als ze daar over jokken, waar dan nog meer over . . . . ?

Cocobolo
21 september 2013, 08:55
die Scheppach vergeleken met die HBM, dan heeft die HBM wel het dubbele vermogen. Zou, juist bij bookmatchen, wel prettig zijn. Hoewel het ongetwijfeld ook met de Scheppach lukt. Ik had ooit een Elektra Beckum en die viel bijna stil als ik ging bookmatchen. Dus die kwam echt kracht tekort.

Rizz
21 september 2013, 09:12
Ik wil je echt niet verbeteren, marco, maar ik kom maar op 1,5x. (2250w - 1500w).. :hide: (3pk-1,5Kw)

stijnkenens
21 september 2013, 09:23
Nog even terug komen op de snakewood brug:
Ik denk dat het te zwaar gaat zijn, voor een steelstring geen probleem, omdat die snaren veel meer output hebben (strakker, meer tension, waardoor je gemakkelijker zwaardere delen in beweging kan zetten (brug en dikker, zwaarder bebalkte top))
Maar met nylon snaren zou ik het lichtste stukje palissander zoeken dat je kan vinden.

Nylon snaren hebben meer moeite om iets in beweging te krijgen, en ik denk dat een zware snakewood brug niet echt het geschikte materiaal is.

Over die after market brugjes: gebruik ze niet als voorbeeld, die zijn ook veel te zwaar gebouwd. Ik weet niet juist wat Bogdanovich zegt over afmetingen, maar ik wil wel eens opzoeken wat ik gebruik !

Over die lintzaag: ik snap je nood, maar op deze manier is elke machine te klein :D

Het kan gewoon niet dat er bij jou in de buurt geen schrijnwerker woont, al eens in het plaatselijk café gaan horen? :p



s.

Cocobolo
21 september 2013, 10:00
Ik wil je echt niet verbeteren, marco, maar ik kom maar op 1,5x. (2250w - 1500w).. :hide: (3pk-1,5Kw)

He Richie, je hebt juist helemaal gelijk dat je me verbetert ! Ik zag die 1,5 van de Scheppach aan als PK maar zie nu dat het Kw is, een groot verschil :-)
Met de Scheppach hou je nog een leuk bedrag over voor weer een andere machine (ik denk niet meer in Euro's :D )

grizzly
21 september 2013, 11:31
Hi Stijn,

Ik ben ook bang dat het gewicht een probleem gaat worden.
Al die voorbeelden van snakewood brugjes waren eigenlijk ook op steelstrings.
Je advies overdenkend, stap ik van mijn wilde plan af en ga voor verstandig. (soms moet ik tegen mezelf beschermd worden:seriousf: )

Ik had begin dit jaar een stukje Snakewood opgeofferd om te laten lasersnijden op maat van een brugje.
Is niet echt goed gelukt, dus gebruik ik het als oefen voorbeeldje met mijn kopieerfrees. Gewoon als leerstukje, het is nu toch al verprutst.

Bogdanovicz maakt in het boek zelf een brugje, met goede uitleg. Ik denk dat ik de mouwen opstroop en die weg volg.

Geloof me, ik heb heel goed gezocht naar die schrijnwerker. Dat bracht me bij die ene die ik grof betaalde voor beroerd werk.
Zelfs de grote hout leveranciers hier in de buurt, Vlug en Oud, Prins Houthandel, Van Den Broek etc. konden/wilden het allemaal niet.
Er zal wel ergens in de regio een verdwaalde Lintzaag in een schuur staan, maar die is via google niet te vinden.
En ik ben geen echte kroeg tijger :soinnocent:

grizzly
1 oktober 2013, 20:25
Damn,
Ben ik van het Snakewood brug idee afgestapt en kom ik dit tegen :soinnocent:

http://www.dreamguitars.com/detail/1166-buscarino_grand_cabaret_km0792405/

http://www.dreamguitars.com/new/buscarino/buscarino_starlight_nylon_dg09100308/images/bridge.jpg

Ike57
1 oktober 2013, 21:38
Damn,
Ben ik van het Snakewood brug idee afgestapt en kom ik dit tegen :soinnocent:


Jij zit ook veel te veel te zoeken op internet. Da's geen snakewood, da's quilted palissander :seriousf: (maar wél mooi)

grizzly
1 oktober 2013, 22:04
Dat is dan errrrruug bijzonder, want de beschrijving van de gitaar zegt er dit over.

But John Buscarino didn't stop there, he crafted the entire fingerboard, bridge and headstock with rare and striking Snakewood which dresses this guitar in style and natural beauty.

2005 Buscarino Grand Cabaret - Classical/Jazz Crossover Classical Guitar

Ik heb vrij veel Snakewood, en die brug is toch echt Snakewood, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
Lees die link maar en bekijk waar de gitaar van is gebouwd.

Hedge
1 oktober 2013, 22:39
Nooit goed om je hand in te zetten om te laten verbranden mocht je ongelijk hebben als je gitarist bent. Maar dat terzijde. Het is wel een erg mooie brug.
Het verbaast me dat het gewicht van een relatief klein onderdeel er zoveel toe lijkt te doen.

Ike57
1 oktober 2013, 23:08
Ik heb vrij veel Snakewood, en die brug is toch echt Snakewood, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
Lees die link maar en bekijk waar de gitaar van is gebouwd.

Hé Grizz, ik had er ook niet voor niets een smiley achter gezet ...... :hide:

grizzly
2 oktober 2013, 00:00
hahaha,
ik was op het verkeerde been gezet door dat: (maar wél mooi) , aan het eind.

grizzly
15 januari 2014, 15:32
De postbode bracht vandaag mijn lang verwachte Rubner tuners.
Dat was een goede tip.
Even kort getest op het oog en op het gevoel van draaien van de tuners.

Alle 3 de setjes zijn brons. Uitstekende kwaliteit, allemaal geheel gelagerd en perfect afgewerkt, ratio 16:1.
Geen enkele speling merkbaar, maar dat was ook niet te verwachten.

2 setjes classic 150-100s serie met ivory imitate rollers en zwarte knoppen.
1 setje classic 150-100a-SH, ofwel Schlangenholz knoppen. :soinnocent:

ongepolijst met Snakewood knoppen:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-QDRPCxT/0/X2/CIMG3713-X2.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-5QZvg3P/0/X2/CIMG3715-X2.jpg

en de gepolijste met zwarte PVC knoppen:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-s73zF3q/0/X2/CIMG3721-X2.jpg

http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-3g3G6jc/0/X2/CIMG3723-X2.jpg

Het verschil:
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-dprT9tS/0/X2/CIMG3722-X2.jpg

Ik moet zeggen dat ik normaal gesproken niet zo weg ben van blingbling, maar die koper gepolijste tuners met zwarte knoppen vind ik erg mooi geworden.

De basis prijs is laag. Je kunt kiezen tussen gelagerd of niet en er is een hele reeks aan vormen en modellen. Natuurlijk wordt de prijs hoger als je kiest voor massief houten knoppen. Snakewood maakt het uiteraard nog weer wat extra duur.
Al met al heb je voor rond de Euro 150,00 3 mooie setjes tuners.