View Full Version : Mijn 1ste Classical Concert Guitar a la Bogdanovich
-Martijn-
15 januari 2014, 17:30
Mooi! Ik heb ook wel eens wat bij hen willen bestellen, maar dat is er nog niet van gekomen. Ben benieuwd naar je ervaringen zodra ze op je gitaar zitten.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat het voordeel van die lagers is; bij het horen van 'geheel gelagerd' denk ik namelijk meer aan zoiets: http://www.stewmac.com/product_images/2lg/6708/Sloane_Classical_Guitar_Machines_with_Stippled_Bro nze_Baseplates_sm.jpg
grizzly
15 januari 2014, 18:03
Deze nieuwe lagers zijn niet standaard, maar een extra optie.
Het zijn zo geheten "Moldflon Anti-Frictie" lagers en nieuw ontwikkeld door Elringklinger.
Zelf beschrijven ze het alsvolgt:
Designed by Mr. Rubner in concert with Spanish Guitar Makers, the Elringklinger Moldflon Anti-Friction Feature was developed to further enhance Rubner quality.
The new Moldflon Bearing Feature creates an exceptionally smooth tuning experience.
Die Sloans bij Stewmac zijn natuurlijk ook van goede kwaliteit, maar voor die prijs heb ik minimaal 6 tuner sets met Snakewood knoppen, incl Anti-Friction lagers en bezorg kosten. Gezien wat ik in de reviews lees over Rubner, vermoed ik dat ze in de praktijk qua werking niet zullen onderdoen voor Sloans.
stijnkenens
15 januari 2014, 18:39
Ik heb dat adresje opgeslagen,
ze verkopen ook tuners met zwarte rollers, wat ik persoonlijk echt wel het mooiste vind !
En inderdaad niet duur (alhoewel ze tot boven de 160 euro kunnen gaan, als je niet uitkijkt met je opties !)
s.
grizzly
30 maart 2014, 18:08
Vandaag waren alle machines in orde, dus geen reden tot uitstel :)
Ik ben maar eens begonnen met het op maat maken van de Snakewood bindings.
https://www.youtube.com/watch?v=Sv6qmf9dEBE
Hedge
30 maart 2014, 19:26
Dat ziet er echt te gek uit.
grizzly
10 april 2014, 16:13
vandaag eens uitgeprobeerd hoe Snakewood het best te buigen is.
Het zijn natuurlijk maar smalle strips van minder dan 2mm dik en ongeveer 6mm breed.
Maar toch was het niet gewoon in vorm te buigen.
Ik heb het een kwartiertje in kokend water gezet om het gewilliger te maken, maar zelfs dan was het met gewoon klemmen niet te buigen.
Kon wel, maar het splijt aan alle kanten kapot. Het lijkt wel een beetje op een soort glas, zo bros is het.
Dan maar stoom. . . . en dat ging, moeilijk en langzaam, maar het is goed te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=13b4Tw6L5XY&feature=youtu.be
Informatief.. Leuk! Maar de moeite waard, zulk pachtig hout..
grizzly
20 april 2014, 16:13
Ok, stoute schoenen aan getrokken en frezen maar.
Eerst een test stukje
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-sHMRWgp/0/X3/20140420_130908-X3.jpg
Dan het echte werk, achteraf een makkie.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-7Br75G6/0/X2/20140420_135542-X2.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=fQPpBteJjFQ&feature=youtu.be
Hedge
20 april 2014, 22:11
Fantastisch die filmpjes. Maakt het lekker duidelijk. Ziet er erg mooi uit allemaal.
grizzly
26 april 2014, 14:39
Na een beetje stoeien met Snakewood en lijm, ben ik vandaag begonnen aan het maken van een eind strip.
Eerst geprobeerd met Snakewood alleen. Dat ging goed, tot ik het stripje eruit wrikte om te gaan lijmen. . . .
Natuurlijk knalde gelijk de rand van het Plataan stuk. Over de hele rand allemaal splintertjes eraf.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-4NCsGm3/0/X3/20140426_120959-X3.jpg
Dus, aan beide zijden een sier stripje Grenadille (Dalbergia melanoxylon aka African Blackwood)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-2Z6NX6B/0/X3/20140426_122550-X3.jpg
Beetje frezen met de Dremel en CA lijm erin en klaar is Grizz.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-nH6T8T4/0/X3/20140426_132507-X3.jpg
grizzly
26 april 2014, 19:05
Gelijk maar doorgegaan met een binding.
Het resultaat was erg matig (eigenlijk rampzalig) maar van een afstandje lijkt het een beetje.
Gewoon een kwestie van ongeduldig worden.
Toch maar begonnen met die trage CA lijm. Ik dacht dat het wel zou loslopen met de snelheid van uitharden . . . niet dus.
Ik was aan de voorkant bezig om de binding bij de hals goed te krijgen en vast te tapen.
Ongeveer 15cm van de uitgefreesde rand had ik in de lijm staan.
Omdat het Snakewood niet wil buigen, is het met een buigijzer en stoom eerst al geheel in de juiste vorm gemaakt.
Halverwege kwam ik gewoon tijd te kort omdat de boel veel te snel vast zat. Daarom snel de binding zelf maar van een laagje CA voorzien.
Helaas niet gezien dat de achterkant van de binding heen en weer bewoog en vastlijmde tegen de achterzijde bij de dwars strip.
Ook gelijk muurvast en ik moest snel zijn omdat anders de hele boel fout ging.
Bij het met geweld lostrekken brak natuurlijk een splinter hout mee, een gat in het Plataan achterlatend van 4mm groot en ruim 1 mm diep.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-xPWV443/0/O/2014-04-26%2018.09.28.jpg
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-nSBwRWw/0/X2/20140426_180554-X2.jpg
Over de gehele lengte lijkt het wel redelijk, maar elk oneffenheidje in de rand van het bovenblad wordt door het keiharde Snakewood genadeloos afgestraft.
Dit is niet de juiste lijm om dit klusje te doen. Een stripje gaat prima, maar een hele binding van dit materiaal is een ramp.
grizzly
3 mei 2014, 19:28
De volgende binding met Z-poxy.
Voorlopig resultaat is prima, makkelijk te verwerken en genoeg lijmtijd.
https://www.youtube.com/watch?v=bHvEqThRfHo&feature=youtu.be
grizzly
5 mei 2014, 18:12
Voor het vast tapen van de bindings gebruikte ik blauw papier tape dat niet al te sterk zou plakken.
Ondanks het voorbehandelen van de top met schellak, kwamen er toch vrij veel houtvezels mee.
De top is daardoor meer beschadigd dan me lief is, maar ik heb het redelijk kunnen wegwerken.
Een extra nadeel van breed tape vond ik vandaag.
Doordat het tape erg breed is, kun je (er onder) ook niet zie of de binding goed aansluit in de daarvoor uitgefreesde ruimte.
Dat kan specifiek een probleem opleveren als de binding keihard is en niet kan buigen.
Bij het loshalen van het tape zag ik dat de binding niet perfect in het gleufje bij de hiel was geschoven en dus onder spanning stond. Daardoor sloot de binding niet aan tegen de kast en was er een opening van zeker 2mm ontstaan over een lengte van 10 cm.
Gelukkig was daardoor ook de binding maar op een heel klein stukje vast komen zitten met de Zpoxy, en sprong de binding op die plaats weer redelijk schadevrij los.
Schoongemaakt en opnieuw in de lijm, maar nu met lijmtangen vast gezet zodat er genoeg zicht op die plek bleef.
Alle bindingen zitten nu rondom erop.
Ik heb het mezelf met dat Snakewood wel veel moeilijker gemaakt dan normaal gesproken nodig is.
Ofwel, eerst leren kruipen en dan pas lopen. Ik doe het kennelijk andersom :seriousf:
Volgende stadium zal de toets worden.
Nu eerst op vakantie.
Rikkert
5 mei 2014, 21:39
Je schiet in ieder geval aardig op zo! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!
Geniet van je vakantie!
Rik
grizzly
7 mei 2014, 22:03
Anderhalve liter zweet en kramp in mijn handen, maar het is redelijk gelukt om de bindingen glad af te werken.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-hrwJXQz/0/XL/snakewood%20bindings-XL.jpg
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-XCMKRBq/0/XL/20140507_214608-XL.jpg
grizzly
14 juni 2014, 17:19
Het is ook echt letterlijk Snakewood.
Telkens als je denkt dat iets perfect is gelukt, draait het om en bijt het je in je donder.
De toets was eindelijk bijna af en hoefde alleen nog ruw in de vorm gezaagd te worden.
Springt er op het laatst nog net even een dubbele splinter in de ronding af die niet netjes weg te werken valt. (het 1 na laatste toetsje boven op links en rechts van de ronding.)
Wat nu? weet iemand oplossingen?
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-TTW5MQt/0/X2/CIMG3823-X2.jpg
Valt je fret daar niet overheen? Anders opvullen als je fret erin zit.. Moet best kunnen. En als dat niet lukt, kan je altijd daar nog iets bredere frets in plaatsen. Ze zijn verder vrij nutteloos, dus voor het speelgemak hoef je het niet te doen..
grizzly
14 juni 2014, 19:53
Helaas valt de fret er niet overheen.
Ik kan mogelijk die ronding wat breder maken zodat het kleine linker stukje weg valt en het rechter stuk wat korter wordt.
Maar ik weet niet of dat vanuit esthetisch oogpunt wel goed te doen is. Misschien staat het ineens vreemd? on af ? of zal dat mee vallen.
Er zijn ten slotte meer soorten en vormen toetsen?
Je zou dat hele kleine stukje weg kunnen laten vallen.
Maar even terug naar fret eroverheen en de rest opvullen met een schuursel/secondenlijm mengsel. Ik heb dit laatst ook gedaan met een herfret van een rosewood toets en je moet echt goed kijken om het te zien. Het is je eerste gitaar en permitteer je een foutje. Ws. is het nauwelijks zichtbaar voor iemand die het niet weet. Het een fantastische toets verder om te zien.
Mijn toets heb ik te diep ingezaagd bij alle frets. Hoe vreselijk ik dat ook vind, het is niet anders. Het was een les en ik heb er van geleerd.
Die andere foto is een stuk duidelijker.. ;) Nu zie ik het pas goed..Misschien die even plaatsen hier?
grizzly
14 juni 2014, 22:24
Inderdaad Rizz,
Met mijn GSM een foto schieten en FB uploaden is snel. Voor het forum moet ik altijd even terug naar de computer, uploaden naar mijn fotosite en dan doorlinken.
Hierbij 2 foto's ter verduidelijking.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-rgQgQfQ/0/X2/20140614_195941-X2.jpg
Voor jouw idee is er voldoende ruimte voorbij het rozet.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-TrwWRKr/0/X2/20140614_220311-X2.jpg
Spiegeltje. . . spiegeltje aan de wand, wat spiegelt het mooist in het land :)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-mQH3ftX/0/X2/20140614_195843b-X2.jpg
grizzly
22 juni 2014, 20:14
Na wat perikelen met het Snakewood fingerboard en het fretten heb ik het even laten rusten.
Ik had ooit een kopieerfrees op de kop getikt, die ik vandaag heb omgebouwd zodat ook mijn dremel erop past.
In een stomme bui had ik vorig jaar een paar brugjes besteld via alibaba. . .was weinig, dus ook de bekende bagger.
Wel prima als test model.
Resultaat: oorspronkelijke bagger brug.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-WM4DtKD/0/XL/20140622_190621-XL.jpg
en de snakewood kopie (ongeveer in de buurt, zolang het maar grofweg overeen komt. Ik heb hem zelfs iets korter en dunner gemaakt om gewicht te besparen. . . .dat gaat hem dus niet worden.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-7vTFk2S/0/XL/20140622_190629-XL.jpg
Precies zoals Stein al aankondigde, is dit veel en veel te zwaar.
Ik zou er nog wel iets af kunnen halen omdat het Snakewood ongelooflijk sterk is, maar het lijm oppervlak kan niet kleiner want dat is wel de achilleshiel van Snakewood.
Ik ga woensdag naar Zwolle om bij Rick eens een flinke partij houtjes in te slaan.
Wat is in jullie ervaring het aller aller beste hout voor een brug?.
stijnkenens
22 juni 2014, 23:35
Voor een klassieke gitaar: de allerlichtste (in gewicht) palissander die je kan vinden.
s.
RS-Rik
24 juni 2014, 02:10
Erg mooi.
10 tekens
grizzly
24 juni 2014, 20:57
Ik ga morgen op jacht naar een paar stukjes Palissander.
Wanneer ik hardheid/sterkte en gewicht tegenover elkaar afweeg (en even niet kijk naar uiterlijk) zijn er best wel een aantal interessante houtsoorten naast Palissander. Misschien voor de toekomst eens mee expirimenteren.
Fijn hoor, komt er net een interessante ontwikkeling... mogen wij het weer niet zien :sneaky:
Fijn hoor, komt er net een interessante ontwikkeling... mogen wij het weer niet zien :sneaky:
:D Haha, ik heb hier alleen maar een paar stukjes/stukken liggen die interessant kunnen zijn voor 'm
grizzly
26 juni 2014, 19:21
Ik ben weer geheel terug op het forum.
FB is om het zacht te zeggen, "not my cup of tea" :cooler:
grizzly
3 juli 2014, 20:23
Het Snakewood was dus niet alleen beroerd om te lijmen, maar wijkt ook niet met het inzetten van de fretten.
Daar waar de vezels van standaard houtsoorten een beetje kunnen meegeven met de tang van de fretten, reageert Snakewood vergelijkbaar als glas. De tangs zijn een fractie wijder dan de zaagsnede, maar gaan er bijna niet in.
Op sommige plaatsen splinterde het Snakewood gewoon net als glas waar je iets in probeert te persen dat 0.000001 mm te breed is.
Bij 1 fret was het echt hopeloos beschadigd. Gelukkig een paar tips gekregen. Sleuf iets ruimer gezaagd, opgevuld met wederom een stripje Snakewood en lijm.
Daarna weer opnieuw gezaagd, de tangs van de fretten verwijderd en opnieuw erin geperst. . .met een beetje zeer speciale 10sec. constructielijm.
Het zit eindelijk goed. Nu nog de beschadigingen netjes weg schuren (t/m p1200)
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-JdCHWnQ/0/X2/20140703_191343-X2.jpg
Ik word in ieder geval een specialist in gebruik Snakewood. . . . :) ik weet nu wat ik niet moet doen.
ps.
Zo zag het er eerst uit.
http://grizz.smugmug.com/Guitars-en-wood/Building-my-Classical-Guitar/i-hbjSs2V/0/X2/20140622_110224-X2.jpg
Het is wel een bloed, zweet en tranen project hè met dat snakewood. Denk je dat je het ene probleem hebt opgelost dan schuilt er ergens anders weer een adder onder het gras.
Sterkte ermee!
grizzly
8 juli 2014, 20:15
:) helemaal gelijk Ike, maar ik kan de info die ik ermee opdoe wel goed doorgeven aan de andere bouwers.
Zou hebben we er allemaal voordeel aan.
Het is met vallen en opstaan, maar ik leer.
grizzly
10 juli 2014, 22:23
De laatste dagen besteed aan het afbouwen van mijn freestafel en een paar zaag jigs voor op de lintzaag.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-JSW6DtX/0/XL/20140706_115638-XL.jpg
Daarmee weer een 10-tal brugjes gemaakt van Padoek.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-VJztsf4/0/XL/20140710_150038-XL.jpg
Het telkens weer nauwkeurig instellen en proefstukjes maken is eigenlijk het meeste werk.
Als het geheel eenmaal goed staat kun je net zo goed een hele reeks er door jagen.
Overal netjes gaatjes in geboord voor de snaren.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-zfST5QF/0/XL/20140710_202103-XL.jpg
Nog een paar stappen en ik heb een redelijk brugje waar ik mee verder kan werken.
Ik denk dat ik op de brug in plaats van stripjes been een paar stripjes Snakewood gebruik.
Past goed in het geheel en ik denk dat het zeker zo bruikbaar is als bot. ?
grizzly
12 juli 2014, 21:13
Brugjes beginnen vorm aan te nemen:
1
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-7qbXfFG/0/M/20140712_162849-M.jpg
2
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-XjT25Jf/0/M/20140712_162843-M.jpg
3
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-Rx6xSvj/0/X2/20140712_164744-X2.jpg
koffieeeee :)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-pmmXLfr/0/M/20140708_175104-M.jpg
De volgende foto is er een van het voltooide product. . . .wordt vervolgd.
stijnkenens
13 juli 2014, 11:23
Goed bezig !
Ik boor mijn snaar gaten pas als ik perfect weet hoe de hals eruit ziet, want je kan dat niet zomaar terug veranderen.
Niet elke gitaar heeft dezelfde afmetingen !
s.
grizzly
13 juli 2014, 18:30
Hi Stijn,
Eerst afbouwen en dan pas de brug afmaken lijkt me eigenlijk ook de logische volgorde.
Op dit moment houd ik echter zoveel mogelijk de volgorde en de exacte maten van Bogdanovich aan.
Daarom zal het waarschijnlijk wel goed uitkomen.
Omdat dit mijn eerste klassieke gitaar is accepteer ik ook nog wat foutjes links en rechts.
Ik zal voorlopig deze bouwwijze bij een paar gitaren aanhouden in de verwachting dat ik steeds wat beter word.
De helft van de bruggen is kant en klaar tot en met de gaatjes, de rest heb ik ook niet voorgeboord.
Die komen later aan bod, als ik beter wordt in bouwen. :)
grizzly
15 juli 2014, 23:10
Bezig met een heeeeel fijn en vlijmscherp 2mm beiteltje de sleuf in het brugje te vervolmaken. . . . .
in dat sleufje onder de snaargaten is het natuurlijk erg dun. . . . niet uitschieten is het motto.
Helaas, een 2mm beiteltje is net als een vlijmscherpe priem.
Even uitschieten en er dwars doorheen en aan de onderkant van de brug er weer uit.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-dCp5hM9/0/M/20140715_225312-M.jpg
Een week werk naar de k@#$%ten.
Grinniken om het ridicule van de zaak, gewoon een redelijk groot recht gat er van maken, stukje Padoek erin frotten met 2comp Zpoxy en weer opnieuw beginnen :)
grizzly
26 juli 2014, 15:29
Ik heb een vraagje over de halsdikte.
De vorm van de hals is een afgeplatte elips.
Momenteel heb ik de hals op het vlakke gedeelte in het midden terug geschuurd naar 23mm t.h.v. de 1ste fret en 25mm ter hoogte van de 9de fret.
Hij is spekglad en voelt goed. het ziet er ook wel "in evenwicht" uit.
In het boek van Bogdanivich staat echter 22mm en 24 mm.
Dus over de hele lengte zit ik nu op 1 mm dikker.
Voor de kracht maakt het niet uit, want de toets is ruim 7,5mm Snakewood en de hals is van Padoek. Stabieler komen ze niet:)
Wat is jullie ervaring met halsdikte bij klassieke gitaren?
Die ene mm kan een hoop uitmaken. Het verschil tussen het gevoel hebben dat je een knuppel vasthoudt of lekker spelen. Mijn Yamaha is bijv. te dik, ik zou zelf een dunner halsje maken. Bijv.
Je hebt zelf toch nog een klassieke gitaar? Als je die hals fijn vindt, hou die dikte dan aan.
grizzly
26 juli 2014, 17:26
Kennelijk heb ik last van de laatste loodjes.
Die hals is nu zo mooi afgewerkt tot 1200 korrel, dat ik er tegenop zie om weer opnieuw te beginnen.
Hij kan dunner, maar ik weet niet of dat niet raar dun voelt.
Ik weet ook niet of er een standaard gemiddelde halsdikte is voor klassieke gitaren.
Mijn eigen Spaanse is van 23mm naar 25mm. Die voelt voor mij lekker dun en slank, maar ik ben geen maatstaf met mijn lompe klompen.:???:
Orpheo
26 juli 2014, 23:38
stelregel mbt halsdikte: er is geen stelregel. kies wat jij lekker vindt. Mijn halsjes zijn allemaal 28.5mm dik, all over. Ik vind dat lekker. whoops...
grizzly
27 juli 2014, 18:30
Thanks voor de reactie Orpheo,
Ik heb, behalve mijn eigen Spaanse gitaar, verder geen vergelijk materiaal.
Het boek van Bogdanovich volg ik wel grotendeels, maar het leek me goed voelen en witst niet of ik op andere problemen zou stuiten als ik een mm dikker bleef.
Nu weet ik dat het OK is :)
Vandaag maar eens aan de gang gegaan met schildluis en Ethanol, ofwel Schellak.
Eerst opgeschuurd tot en met 1200 korrel, daarna de poriën gevuld, en een eerste laag er op gezet.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-xkCTkdJ/0/X2/20140727_142755-X2.jpg
-Martijn-
27 juli 2014, 18:59
Mooi hout! Ik ben wel benieuwd waarmee je de poriën hebt gevuld, daar heb ik bij mijn zelfbouw wat mee zitten prutsen namelijk. Eerst opschuren naar tot korrel 1200 doet mij vermoeden dat je het in ieder geval heel anders aan hebt gepakt dan ik.
grizzly
27 juli 2014, 20:45
Hi Martijn,
Ik ben begonnen met politoeren. Plataan heeft weinig poriën dus er is niet veel vullen nodig.
Beginnen met een mengsel van schellak en puimsteen poeder op een dotje. Er zijn vrij veel video's die uitleggen hoe.
Daarmee is de kunst van politoeren echter nog niet geleerd.
Ik ben slechts een beginneling dus staat mij nog een flink aantal stappen te wachten.:)
grizzly
27 juli 2014, 23:50
Filmpje van wat vorderingen.
https://www.youtube.com/watch?v=SfsULk3-vg8&feature=youtu.be
-Martijn-
29 juli 2014, 17:35
Ik ben begonnen met politoeren. Plataan heeft weinig poriën dus er is niet veel vullen nodig.
Beginnen met een mengsel van schellak en puimsteen poeder op een dotje. Er zijn vrij veel video's die uitleggen hoe.
Aha zo heb ik het ook gedaan, maar dat was de eerste en laatste keer op die manier, wat een takkewerk. :p
Verschil is dat ik voorafgaand aan het poriën vullen en politoeren maar tot korrel 400 ben gegaan in plaats van 1200.
grizzly
29 juli 2014, 18:21
Hahaha, het BLIJFT een takken werk.
Ik heb zowat RSI klachten van het pols draaien :dontgeti:
Het is en blijft een mooi leerproces.
grizzly
29 juli 2014, 20:12
De 2de politoer beurt is gedaan.
Heeft iemand trouwens een politoer tip?
Ik blijf in de Schellak nog steeds vaag sporen zien van de draai bewegingen. Gebruik ik dan te veel/te weinig ?
De mengverhouding is 4 ethanol op 1 Schellak. is dat misschien verkeerd?
Uiteraard is de zaak nog zeer ver verwijderd van het eind resultaat, maar de plaatjes zijn te mooi om weg te laten.
Op de foto's zijn de sporen niet te zien, maar in werkelijkheid ziet een kritisch oog het wel.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-cJs2dxx/0/X3/CIMG3848-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-XPm9QZ4/0/X3/CIMG3847-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-tDwjjfv/0/X3/CIMG3843-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-BB9TkvL/0/X3/CIMG3834-X3.jpg
Geen tip, maar wauw! Wat een waanzinnige tekening in dat Plataan! Schitterend! :ok:
Schitterend hout!!
Ben je al klaar met het politoeren dan? Heb je het al gecleared met pure alcohol?
Misschien breng je teveel lagen aan in te korte tijd zodat de alcohol geen tijd heeft om uit te dampen?
(ik roep maar wat :D )
grizzly
31 juli 2014, 22:39
Hi Ike,
Nog lang niet klaar. Ik was pas bij laag 60. :seriousf:
Ik denk dat het een kwestie was van het "dikke lagen snel klaar" syndroom.
Dan krijg je inderdaad een te dikke opbouw.
Bijna alles er weer af geschuurd met water en waterproof 1200.
Op sommige gedeelten weer bijna terug op het hout, maar de sporen zijn weg.
De eerste 3 laagjes zitten er weer op en het resultaat is veel beter.
Mooi gelijkmatig en geen sporen.
Nog 147 lagen te gaan . . . .
Orpheo
1 augustus 2014, 11:33
Ik deed zelf eerst een pound cut (1:2 verhouding) maar dat beviel me totaal niet. Toen 1 op 3 en nu 1 op 4 en dat vind ik prettiger werken. Ik politoer een laag of 60 (doe dat binnen 3 dagen) en dan laat ik 't 3 dagen harden, schuren, polijsten. Ik schuur niet meer tussen lagen in want ik krijg te snel krassen. Ik durf het MISSCHIEN aan met micromesh. Maar dat moet ik even uitproberen. De swirl-tekeningetjes smelten wel weg in de hogere lagen en ik trek de boel strak op het eind. Dat werkt voor mij maar ik denk dat er 1001 wegen zijn die naar Rome leiden?
motorhan
1 augustus 2014, 12:38
Wat een vakman en wat een mooi resultaat. Ik heb toch een vraagje. Bij de meeste Spaanse of Western gitaren zie je dat het stukje kunststof of been waar de snaren over lopen in de brug enigszins schuin is in gefreesd vanwege de intonatie (denk ik) Bij deze brug lijkt het evenwijdig te lopen. Of zie ik dat verkeerd.
Met vr gr
Han
Rizz
1 augustus 2014, 12:45
Klassieke zadels staan bijna haaks ops de snaren, net niet. Bij steelstrings staan ze idd schuin. De mensuur is een compromis en geldt dan alleen voor het midden van het zadel, de rest moet dan gecompenseerd worden voor idd de juiste intonatie. Daarom zie je ook dat vaak de b-snaar extra gecompenseerd is, soms ook door twee zadels te gebruiken..
grizzly
1 augustus 2014, 17:16
Wat Rizz zegt +1. :)
Ik zit nog na te denken over het maken van een compensatie.
Als ik er aan toe ben neem ik die horde.
stijnkenens
1 augustus 2014, 17:51
Ik zet m'n zadels voor klassieke gitaren toch ook altijd schuin, een goede anderhalve cm tussen E en e snaar.
De verhouding schellak-alcohol is eigenlijk van ondergeschikt belang, omdat je die toch nog steeds verdunt in de dot. Wel van belang is dat je altijd dezelfde verhouding neemt, dat scheelt in het telkens opnieuw testen hoe het allemaal weer moet.
Ik maak altijd de verhouding van 250gr schellak op 1 liter. Maar meestal maak ik slechts een kwart liter aan. Ik heb er zelf nog geen last mee gehad, maar blijkbaar heeft opgeloste schellak een beperkte houdbaarheid ...
French polishing leer je niet met 1 gitaar, daar gaan jaren over om het echt goed te krijgen. En iedereen waaraan je vraagt hoe het moet, zal iets anders zeggen, idd zoiets als die 101 wegen naar Rome ...
s.
grizzly
1 augustus 2014, 18:10
Thanks voor de info Stijn.
Ik kan het allemaal wel op Youtube zien, maar dat zegt er niets over wat je moet voelen, hoeveel druk je kunt uitoefenen, en tal van die dingen die je eigenlijk het best kunt doen als er iemand naast je staat en je er gaandeweg mee helpt.
Dan blijft idd over dat ik het moet DOEN met vallen en opstaan. (en wat tips hier :) )
Wat ik nu een beetje merk is, dat hoe dunner hoe beter, en niet te snel te veel willen opbrengen.
Als mengverhouding heb ik ook 1 op 4 aangehouden.
En ik heb nu van die Whiskey druppel pipetjes binnen gekregen die goed werken met het juist doseren.
http://www.liberty-flights.com/upload/productvariation/large/1/1008.jpg
Ik ben vast besloten om dit politoeren te blijven doen, net zolang tot ik het goed onder de knie heb.
grizzly
6 augustus 2014, 16:26
Geen foto's.
Het politoeren wil niet echt lukken. Telkens komt er wel iets dat de glanslaag verstoord. Strepen, rare putjes en ander ongein.
Het is dus afwisselend meer en minder succesvol en ik schuur de boel telkens weer met waterproof 1200 glad.
Tot vandaag.
Uren lang bezig met politoeren, telkens voor achterzijde, zijkanten en hals. . . . schiet de gitaar ineens los uit de bankklem en valt met een klap op het beton.
Stuk van de snakewood binding eruit gebroken en een aantal diepe deuken in de achterkant en zijkant.
maboc
6 augustus 2014, 17:07
Ow....da's wel heel erg K
grizzly
6 augustus 2014, 19:23
Thanks mate,
ben best wel even sip geweest, maar zet de schouders er onder en ga redden wat er te redden valt.
Ike57
7 augustus 2014, 00:43
Shit. Het zit jou ook niet mee.
Geen overhaaste dingen doen. Even laten liggen. Over een paar dagen heb je wel helder hoe je het het beste kunt aanpakken.
Sterkte!
grizzly
7 augustus 2014, 20:01
Ik denk dat ik de gitaarbouwersbeurs op deze manier niet ga halen.
De schade kan ik nog een beetje oplappen, al blijft het wel wat zichtbaar omdat de rand te ver stuk is.
Het politoeren blijft echter tegen een ramp project.
Inmiddels heb ik de voor en achterkant al voor de 5de x met waterproof weer bijna kaal geschuurd.
Of ik zie lange strepen in de politoerlaag, dan zijn het weer honderden kleine krasjes alsof het krakele is.
Nu ziet het er weer naar uit alsof er op een deel allemaal kleine stofjes of zo inzitten en ik heb het werk van dagen weer weg geschuurd (tot korrel 2000 waterproof)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-pszqwW9/0/X2/20140807_180534-X2.jpg
Ik weet niet hoe het komt, maar we zijn weer terug bij af.
Zou het kunnen komen omdat ik in de werkplaats bezig ben waar toch wel wat stof aanwezig is?
Moet ik misschien politoeren in een stofvrije ruimte?
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-XqLg9z5/0/X2/20140807_181636-X2.jpg
Misschien ga ik de boel wel proberen te spuiten met Nitro.
Rizz
7 augustus 2014, 20:34
Verdorie maatje, zit je ook nie mee hè? Afwerken sws in een stofvrije ruimte...
En er zijn meerdere wegen naar Rome.. Ken iemand die politoert met een kwast! Ik hoor de puristen nu al zuchten, steunen en luid protesteren, maar hij produceert prachtige finishes. Tis een echte Spanjaard, hij heeft het afgekeken in Spanje in dat gitaarbouwersdorpje vlakbij Madrid. Hoe precies weet ik niet...
grizzly
7 augustus 2014, 20:55
Ik denk dat ik nog een fout tegenkom. Ik las steeds overal dat ik ongeveer 1 op 4 schellak en ethanol moest mengen.
Nu lees ik op de site van politoeren.nl dat het 1 op 10 zou moeten zijn?????
http://www.politoeren.com/contents/nl/d56_politoer.html
grizzly
7 augustus 2014, 22:30
Ik kreeg net een zeer uitgebreide reactie van de mannen van politoeren.nl
http://www.rons.biz/contents/nl/d3_cursus_politoeren.html
(en van Stephan, een radioverzamelaar die gespecialiseerd is in politoeren)
De vraag wat ik fout deed had ik ook voorgelegd bij Ron, die ook cursussen politoeren geeft.
Ik kreeg direct antwoord met een boel tips en trucs waar het aan zou kunnen liggen en hoe het op te lossen is.
Nu ik weet wat er mogelijk verkeerd gaat, ga ik met vernieuwde moed weer aan de slag.
Misschien in het vervolg toch maar beter eerst een cursus te nemen en pas dan te gaan spelen met politoer:soinnocent:
Rizz
8 augustus 2014, 06:07
Ach ja, WRTFM... Why Read The Fucking Manual..... :D
Rikkert
8 augustus 2014, 07:35
Bekijk het van de goede kant, je hebt in ieder geval weer geleerd wat je een volgende keer niet moet doen. Die ervaring heb je alvast weer in je zak!
Vervelend is het natuurlijk wel als het allemaal niet meezit!!!
De gitaar ziet er in ieder geval prachtig uit al!
Orpheo
8 augustus 2014, 13:56
Ik kreeg net een zeer uitgebreide reactie van de mannen van politoeren.nl
http://www.rons.biz/contents/nl/d3_cursus_politoeren.html
De vraag wat ik fout deed had ik ook voorgelegd bij Ron, die ook cursussen politoeren geeft.
Ik kreeg direct antwoord met een boel tips en trucs waar het aan zou kunnen liggen en hoe het op te lossen is.
Nu ik weet wat er mogelijk verkeerd gaat, ga ik met vernieuwde moed weer aan de slag.
Misschien in het vervolg toch maar beter eerst een cursus te nemen en pas dan te gaan spelen met politoer:soinnocent:
Dit is wel een heel erg onaardige tease! Nu ben ik benieuwd naar het antwoord!
grizzly
8 augustus 2014, 20:01
Dit is wel een heel erg onaardige tease! Nu ben ik benieuwd naar het antwoord!
:seriousf: niet bij nagedacht hoor, geen opzet.
Tip:
De eerste lagen opzetten met 1 op 10 zonder politoerolie.
Daarna 1 op 4 tot 1 op 3 om meer body op te brengen, maar werken met politoerolie.
Strepen zijn een redelijk normaal verschijnsel, dat weer verdwijnt met de afpolitoer fase van 1 op 20!
Tevens kun je dan nog werken met een uitklaar politoer waarmee de olie wordt verwijderd.
Je hoeft niet in een stofvrije ruimte te werken. De schellak droogt eigenlijk te snel om daar veel last van te hebben.
Het was dus voornamelijk de veel te dikke verhouding waar ik mee werkte en te weinig of geen olie in die 1 op 4 verhouding.
in het weekend maar weer eens proberen de boel op te zetten.
Thanks Rizz en Rikkert,
Het is pas frustrerend als ik tijdens het leerproces niet te weten kom waarom iets fout gaat. Ik kan dan eindeloos zitten proberen maar kom er met gokken alleen niet uit.
Daarom was de hulp van die politoer mannen zo goed op zijn plek.
Omdat het daardoor weer een leerproces wordt, blijf ik er ondanks wat zijlijn gevechten toch veel lol in houden.
Orpheo
8 augustus 2014, 21:39
:seriousf: niet bij nagedacht hoor, geen opzet.
Tip:
De eerste lagen opzetten met 1 op 10 zonder politoerolie.
Daarna 1 op 4 tot 1 op 3 om meer body op te brengen, maar werken met politoerolie.
Strepen zijn een redelijk normaal verschijnsel, dat weer verdwijnt met de afpolitoer fase van 1 op 20!
Tevens kun je dan nog werken met een uitklaar politoer waarmee de olie wordt verwijderd.
Je hoeft niet in een stofvrije ruimte te werken. De schellak droogt eigenlijk te snel om daar veel last van te hebben.
Het was dus voornamelijk de veel te dikke verhouding waar ik mee werkte en te weinig of geen olie in die 1 op 4 verhouding.
in het weekend maar weer eens proberen de boel op te zetten.
Thanks Rizz en Rikkert,
Het is pas frustrerend als ik tijdens het leerproces niet te weten kom waarom iets fout gaat. Ik kan dan eindeloos zitten proberen maar kom er met gokken alleen niet uit.
Daarom was de hulp van die politoer mannen zo goed op zijn plek.
Omdat het daardoor weer een leerproces wordt, blijf ik er ondanks wat zijlijn gevechten toch veel lol in houden.
AH! Dank, dat vind ik fijn te horen. Ik vind het heel klote voor je dat het mis gaat bij jou, maar ik doe het al op die methode, dus dat scheelt hier aanzienlijk. Maar 'trek' het je niet aan. Mijn eerste politoer zag er echt uit om te janken. Heel, heel lelijk. Ik moet leren bursten en dan politoeren. Is lastig, omdat mijn kleurstof graag oplost in alcohol/politoer. Moet dus even testen. Misschien een laag airbrushen en dan verder politoeren. ik houd je/jullie op de hoogte.
p.s.: was is uitklaar politoer?!
stijnkenens
8 augustus 2014, 22:00
Uitklaar politoer is eigenlijk gewoon pure alcohol, maar dan super weinig in de dot, om gewoon de olie te verwijderen.
Als ik Grizzly's foto zoe met al die puntjes (stofjes) dan is mijn eerste reactie: te nat ! Veel te veel alcohol, en ook veel te veel olie.
Ik gebruik al olie nadat ik alles gepuimd heb, het vloeit beter op die manier, en ik ben niet bezig met verschillende verhoudingen, ik meng het op het gevoel in de dot (standaard 1 op 4 en alcohol bijvoegen naargelang het resultaat !)
Soit, wie begon er weer over die 1001 wegen naar Rome? :D
s.
grizzly
8 augustus 2014, 22:32
Haha, je hebt gelijk, 1001 wegen.
Ik gebruikte tot nu toe vrij veel schellak op de dot, even wachten tot het ingetrokken was, dan 6 tot 8 druppels ethanol en 1 druppeltje olie op mijn vinger die ik op de dot wreef.
Het liep echter vrij snel vast, traag en stroef, waardoor ik erge strepen kreeg. daarom weer wat meer ethanol en 2 druppels olie.
Nu zal ik morgen beginnen op de manier zoals op die cursus politoeren gebruikelijk is.
En dan nog uitvinden of ik heel licht het hout moet beroeren, ietsje steviger of flink vegen.
Rizz
8 augustus 2014, 22:35
Soit, wie begon er weer over die 1001 wegen naar Rome? :D
s.
Het waren er eigenlijk meerdere, maar 1001 is ook goed... :D
stijnkenens
9 augustus 2014, 13:05
Ik gebruikte tot nu toe vrij veel schellak op de dot, even wachten tot het ingetrokken was, dan 6 tot 8 druppels ethanol en 1 druppeltje olie op mijn vinger die ik op de dot wreef.
Het liep echter vrij snel vast, traag en stroef, waardoor ik erge strepen kreeg. daarom weer wat meer ethanol en 2 druppels olie.
Nu zeg je het zelf: teveel schellak.
Het stroef gaan komt omdat heel de laag nog zacht is.
Een truukje: als je helemaal rond bent geweest, op bvb klankblad of rug, dan zou je niet al te hard je duim in de lak moeten kunnen duwen, zonder dat er een vinger afdruk achter blijft.
Is dat wel het geval, dan is de laag nog te zacht = te nat gepolitoerd !
Hm, ik ben hier wel al mijn know how aan het etaleren ...
s.
grizzly
9 augustus 2014, 14:38
Ik de hele ochtend met goede moed opnieuw politoeren.
Achterkant ging redelijk. Tot ik aan de weer maagdelijk opgeschuurde voorkant begon.
Gelijk weer allemaal kleine haartjes, stofjes en rare krasjes in de lak. Wat een bagger gezicht.
Ik gebruik nu een scraper en ram de boel schoon. Ik heb er voorlopig even mijn buik van vol.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-CSQjCbw/0/XL/20140809_142001-XL.jpg
Misschien dat die haartjes van de doeken afkomen omdat het op sommige plaatsen toch weer te stroef ging, als het wat te droog werd. (verhouding 1 op 10)
De doeken heb ik echter van die politoer mannen op de beurs. Staat ook op het zakje dat het voor de buitenlaag van de dot is.
Misschien ga ik te vaak over de zelfde plek. Ik weet het niet.
Maar in ieder geval met ik tot de conclusie komen dat dit iets is wat me niet lukt zonder begeleiding.
Ik stop ermee.
4 weken politoeren en schuren en weer helemaal terug bij af is me wat te veel.
Ike57
9 augustus 2014, 19:43
Dat is ook mijn idee, dat de stofjes etc. van de doeken komen. Ik weet ook niet wat dat voor doeken zijn - katoen waarschijnlijk? Zijn ze voorgewassen? Splinternieuwe doeken laten nogal wat spul los. Zelf gebruik ik oude katoenen luiers die al tig keer zijn gewassen. Daar komt niets meer vanaf.
grizzly
9 augustus 2014, 21:20
Inderdaad nagelnieuwe doeken. Ik denk dat dit de meest voor de hand liggende mogelijkheid is.
Doordat de doeken nieuw zijn hebben ze heel kleine haartjes, die achterblijven als de schellak wat te dik/traag wordt, of als ik er toch nog een keertje overheen ga als het bijna begint te drogen.
Dan trekken die haartjes eruit of breken af door de kleverigheid van de lak en blijven er vervolgens in zitten.
Ik zie ze op die filmpjes vrij lang op het zelfde plekje ronddraaien, ik Kopieer dat natuurlijk. Mogelijk is dat ook niet juist.
Misschien overal net 1 x overheen en dan niet nog eens die plek een paar keer passeren.
Orpheo
10 augustus 2014, 14:29
ik hang niet lang op dezelfde plek. ik draai redelijk grote cirkels en geen kleintjes. M'n dot is redelijk droog maar wel een weinig verdunde 'cut'. de eerste tien lagen zonder olie tot het gaat plakken. Bij mij is het instantaan droog. Letterlijk. vind het klote voor je dat het zoveel moeite kost: ik vind het zelf heel ontspannend om te doen namelijk. Even een kwartiertje politoeren voor ik naar werk ga in de ochtend, kwartiertje als ik thuis kom.
grizzly
10 augustus 2014, 14:58
Mezelf kennende zou dit politoeren ook ideaal voor me zijn.
Heerlijk om een paar keer per dag in alle rust lekker laagjes opbouwen.
N.a.v. tips van Stijn ben ik nu ook heel droog aan het opbouwen. Nu een stuk meer verdund.
Voorlopig laat ik het cirkels draaien even met rust en maak ik lange banen in de lengte richting.
Ik maakte eerst steeds kleine snelle cirkeltjes van 5 cm en schoof dan steeds een beetje op. Net zoals je doet als je aan het nat schuren bent met een schuurblokje.
Kennelijk is de kunst van het politoeren niet alleen in de mengverhouding/snelheid/beweging/kracht etc gelegen :)
Er komt echt een vaardigheid bij kijken die een flinke ervaring eist. Momenteel ben ik jaloers op het gezelschap dat deze kunst al in de vingers heeft.
Nu eerst even een dun laagje opbouwen zodat ik de boel weer egaal glad kan schuren.
Daarna een stuk langzamer dunne laagjes opbouwen en met rustigere bewegingen.
grizzly
16 augustus 2014, 19:44
Vandaag een stukje huisvlijt.
Malletje gemaakt voor het verlijmen van de brug.
1 aan de binnenkant onder de brug van hout en kurk, rekening gehouden met de vorm van de bracings.
En 1 voor bovenop de brug van ALU met wat malletjes van hout/kurk eronder om de boel overal gelijkmatig aan te drukken.
In het midden duwen de 2 U-klemmen en aan de buitenzijde kan ik de druk verdelen door 4 boutjes.
Schorefdraad tappen in ALU is lekker eens iets anders dan politoeren. Ik had er lol in om er iets leuks van te maken dat ik altijd voor die klus kan gebruiken..
Tevens 2 U-klemmen gefabriekt van een stuk ALU. :seriousf:
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-7KwbrK9/0/X2/20140816_191542-X2.jpg
motorhan
17 augustus 2014, 12:31
Is het gebruikelijk dat je de gitaar (klankkast) eerst lakt en politoert en dan de brug er op lijmt. geeft een verlijming direct hout op hout niet een betere verbinding. Of wordt dat altijd achteraf gedaan.
Ik denk dat ik eerst de brug zou bevestigen en dan pas lakken, maar dat is zomaar een idee en ik ben geen gitaarbouwer. al snap ik wel dat zo'n vlak lakken en politoeren handiger is zonder obstakels.
Met vr gr
Han
Orpheo
17 augustus 2014, 14:38
wat ik heb zien doen is lakken zonder brug en de plek van de brug afgetaped. tape weghalen, brug erop, klaar.
grizzly
17 augustus 2014, 18:45
Hi Motorhan,
het is zoals Orpheo zegt.
Ik politoer eerst, dan positie bepalen waar de brug exact komt, dan rondom tapen waar de brug komt, de plaats helemaal tot het hout schoon maken en de brug verlijmen.
Dus idd zoals je zelf ook al aangaf, hout op hout is het best.;)
motorhan
17 augustus 2014, 20:09
Oké weer helemaal duidelijk. bedankt voor jullie reacties.
Met vr gr
Han
grizzly
21 augustus 2014, 23:20
Inmiddels de schellak weg geschraapt en de brug erop gelijmd.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-S42WdBQ/0/XL/20140820_153752-XL.jpg
Tevens de passing van de tuners getest
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-xxCdFpS/0/XL/20140821_225904-XL.jpg
Het begint op een gitaar te lijken :)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-VSwdmCm/0/XL/20140821_230038-XL.jpg
Ike57
22 augustus 2014, 11:03
Het wordt verdorie net een echte gitaar man! :D
Klasse dat je doorzet ondanks alle tegenslagen. Gaan we hem tóch nog zien op de meeting? :ok:
grizzly
22 augustus 2014, 11:19
Thanks Ike,
De nut blank die ik had heb ik gister verk@#$t, (1mm te laag geworden nadat ik de onderzijde had geschuurd) dus moet ik wachten tot nieuwe binnen zijn.
Dan de boel goed afstellen en hij kan mee naar de meeting.
Ik zal de afwerking daarna wel weer eens opnieuw onder handen nemen.
De hele gitaar ga ik als test gitaar gebruiken om te spuiten met nitro. De top ga ik wel weer opnieuw proberen met politoer, als ik dat beter onder de knie heb.
Een totale politoer afwerking is me eigenlijk ook een beetje te kwetsbaar. De achterkant, zijkanten en hals mogen ook in de lak.
grizzly
1 september 2014, 21:11
Tja, wat zal ik zeggen. . . . .
De snaren zitter er op :rockon:
Wat een heftig moment zeg, dat snaren aanspannen en kijken wat de brug doet . . .
Alles in orde, en het klinkt mooi, zoals het allemaal hoort. Wat wel direct opvalt, is de waanzinnige sustain. Voor mij is dit ongekend. Wel wat minder volume als ik dacht, maar dat kan aan mij liggen.
Korte foto impressie.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-G5S3DWs/0/M/CIMG3879-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-jStTgxS/0/M/CIMG3866-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-rprqwn6/0/M/CIMG3864-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-KkWh48K/0/M/CIMG3860-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-q4n7sWs/0/M/CIMG3856-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-RTPxXtf/0/M/CIMG3877-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-kjGLkTg/0/M/CIMG3881-M.jpg
Allemaal mega bedankt voor alle tips en hulp.
Cocobolo
1 september 2014, 21:31
Super !! Echt zeer mooi, petje af! :ok:
Barnut
1 september 2014, 22:28
prachtig! mag zeker gezien worden.
loose-fur
2 september 2014, 08:37
Erg fraaie zelfbouw, Grizz!
Ik herken de vaststelling dat je ergens wat meer volume verwacht had, heb ik ook vaak bij mijn zelfbouw spullen. Het vreemde is dat na verloop van tijd het instrument uiteindelijk toch de verhoopte kracht lijkt te krijgen. Zo klonk in mijn geval de Geigenborn (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?162283-H-Geigenborn) eerder teleurstellend stil, echter, wanneer ik nu de kist aansla verbaas ik me over het toegenomen volume. Precies of dat het instrument eerst een beetje aan de inwendige spanningen moet wennen, en pas na enige tijd zijn volwaardige longinhoud los laat. Of ik laat me beetnemen, kan ook. Misschien stellen we naderhand gewoon ons verwachtingspatroon een beetje bij, uit blinde liefde voor iets dat we zelf gemaakt hebben? In jouw geval zou dat laatste alvast begrijpelijk en terecht wezen..
(het verslag over je politoerperikelen was me ook al zo herkenbaar, heb precies hetzelfde parcours afgelegd, uiteindelijk ben ik nog steeds niet echt tevreden over de afwerking van de Parlor (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?138147-Postcard-Parlor))
Tee.
Ike57
2 september 2014, 14:38
Dit mag even meegenomen worden naar de volgende pagina:
Schitterend werk Grizz! Ondanks alle tegenslag is het toch maar mooi voor elkaar gekomen. Die gaan we vast zien op de meeting! (toch?).
Jouw inzending is in ieder geval klaar!
Tja, wat zal ik zeggen. . . . .
De snaren zitter er op :rockon:
Wat een heftig moment zeg, dat snaren aanspannen en kijken wat de brug doet . . .
Alles in orde, en het klinkt mooi, zoals het allemaal hoort. Wat wel direct opvalt, is de waanzinnige sustain. Voor mij is dit ongekend. Wel wat minder volume als ik dacht, maar dat kan aan mij liggen.
Korte foto impressie.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-G5S3DWs/0/M/CIMG3879-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-jStTgxS/0/M/CIMG3866-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-rprqwn6/0/M/CIMG3864-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-KkWh48K/0/M/CIMG3860-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-q4n7sWs/0/M/CIMG3856-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-RTPxXtf/0/M/CIMG3877-M.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-kjGLkTg/0/M/CIMG3881-M.jpg
Allemaal mega bedankt voor alle tips en hulp.
grizzly
2 september 2014, 15:08
Thanks Tee,
Ik heb ook het gevoel dat de gitaar nog aan het "openen" is. Ik heb het vaker gehoord, dat met name het hardere Alpine Spruce wat tijd nodig heeft om tot volle ontwikkeling te komen. Het lijkt zelfs alsof het nu, na een dag, wat minder ingetogen klinkt :).
En als ik er aan toe ben, zal ik nog een zaak delen waardoor de gitaar erg ingetogen klonk :soinnocent:
Ike,
Hij komt zeker naar Barneveld.
Die kans laat ik me niet ontnemen. Er is nogal wat water naar de zee gegaan om deze op tijd klaar te hebben.
ps. de afwerking/lak laat te wensen over. Er zitten een aantal kleine krasjes en schadetjes in.
Maar dat mag de pret niet drukken, het gaat om het totaal concept en het is mijn eerste (lees leerproject).
Rizz
8 september 2014, 08:32
En dat zie ik nu pas! Gefeliciteerd kerel, een prachtig resultaat na idd alle tegenslag. Zou 'm graag eens bepotelen.. :ok: :ok:
grizzly
9 september 2014, 21:48
En uiteindelijk is dit de laatste foto ter afsluiting van dit project. Gepast in een bijbehorende koffer.
Zo gaat hij ook naar de Meeting in Barneveld. Daar kan men hem bepotelen :)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Building-my-Classical-Guitar/i-ZLTSjHS/0/XL/20140908_154123-XL.jpg
barno
9 september 2014, 21:59
heel knap project grizz. en ja. is ook mijn ervaring dat acoustische zelfbouw moet rijpen. break in zeggen ze int engels geloof ik. er zijn luthiers die hun gitaren enkele weken dag en nacht laten strummen door soort mechanische arm.
Woml
9 september 2014, 23:24
O ja, die truuk van Eltjo Haselhoff zal misschien in Barneveld ook wel weer langskomen, als hij daar wat gaat vertellen. Ik heb hem al een paar keer horen vertellen dat hij een nieuwe gitaar voor een luidspreker zet met de muziek lekker hard aan, en er dan zelf tussenuit knijpt. Dan trilt het bovenblad lekker los... :crazyhappy:
grizzly
10 september 2014, 18:03
O ja, die truuk van Eltjo Haselhoff zal misschien in Barneveld ook wel weer langskomen, als hij daar wat gaat vertellen. Ik heb hem al een paar keer horen vertellen dat hij een nieuwe gitaar voor een luidspreker zet met de muziek lekker hard aan, en er dan zelf tussenuit knijpt. Dan trilt het bovenblad lekker los... :crazyhappy:
Hahahaha, Das een goeie voor mijn buren. :seriousf:
Toch eens serieus over denken om dat uit te proberen.
Rizz
10 september 2014, 18:08
Al dat moeilijk gedoe... :D
http://www.tonerite.com/
grizzly
10 september 2014, 18:10
:dontgeti: whoooowwwww $149, dan is een avondje voor de boxen cheaper.
Rizz
10 september 2014, 18:11
Totdat je een rode kaart van de pliesie krijgt en je soudsystem wordt ingenomen... Dan wordt het ineens een stuk aantrekkelijker.. :D
Oh wacht, jij bent de pliesie.. Lama.. :seriousf:
grizzly
10 september 2014, 18:46
TOT 1 januari 2015 inderdaad. Dan ga ik na meer dan 43 jaar met zuur verdiende rust.
Gitaarbouwers . . . . .! Hear I come :rockon:
Kim Wilson
11 september 2014, 08:55
$150 voor een hoop marketing-bullshit. Het lijkt wel iets voor audiofielen...
grizzly
11 september 2014, 13:26
$150 voor een hoop marketing-bullshit. Het lijkt wel iets voor audiofielen...
Helemaal mee eens.
stijnkenens
12 september 2014, 11:54
Je kan natuurlijk ook gewoon spelen, of laten spelen, ik denk dat het leuker is dan een gitaar voor boxen zetten, of de tonerite erop ...
Dat is voor luie muzikanten , of geslepen verkopers !
s.
grizzly
19 september 2014, 19:51
Eind filmpje van mijn gitaarbouw staat online.
https://www.youtube.com/watch?v=q_vqmualFcI&feature=youtu.be
jantjec
9 augustus 2015, 16:12
Ik ben nieuw hier en heb met stijgende verbazing hier even mee gelezen en wat een pracht van een gitaar is dit geworden. Wat het nog mooier kan maken is even een youtube filmpje om de gitaar ook te horen.
Ik ben erg benieuwd naar het geluid. Wat ik ook zo prachtig aan de gitaar vind is de band rond de klankkast en ook aan de top die verschillenden houtsoorten, echt prachtig gedaan!
Jullie schrijven ook over het tot leven komen van een gitaar door voor de boxen te zetten. Hierover heb ik ook gelezen via Eltjo Haselhoff. En ben ik ook aan het uittesten op een te weinig gebruikte akoestische gitaar.
Een 2dehandsje die denken we, in jaren niet uit de koffer kwam. Net gekocht en gitaar is 7 jaar oud.
Vind die tip toch het proberen waard ik kan niet zoveel spelen, als 24 uur per dag voor een box te zetten.
En tussendoor toch zelf ook spelen. Mogelijk komt dat tot een snellere verbetering.
grizzly
9 augustus 2015, 16:27
Hi Jantjec,
Welkom op het forum.
Er staan een aantal filmpjes van de bouw op youtube. Hier is een soundrecording.
https://youtu.be/W7thJ2dWK-w
grizzly
23 december 2019, 15:31
En nu deze gitaar een paar jaar heeft mogen rijpen, een wat betere video over het geluid van mijn eerste zelfgebouwde akoestische gitaar :)
Enkele verschillende muziekstukjes brengen het hoog helder goed naar voren, terwijl de diepte en warmte van de klassieke Spaanse gitaar mooi aanwezig blijft.
Mijn voorop gestelde doel, om een blank houten gitaar te bouwen met meer helder hoog dan gemiddeld, is goed gelukt. De sustain is trouwens prachtig. (e.e.a. in de oren van de beschouwer natuurlijk )
De concertgitarist die er op speelt is Thomas Peperkamp. Waarvoor mijn dank.
https://www.youtube.com/watch?v=5XLgYDpDbf8
Erik de Perik
23 december 2019, 15:45
Klinkt mooi hoor en leuk om Thomas weer eens te zien spelen!
grizzly
23 december 2019, 16:41
Super vent.
Samen trouwens met John van de muziekwinkel MusicEdam, ze hebben samen op deze gitaar gespeeld en kregen er beiden geen genoeg van.
Heerlijk om er iemand op te horen spelen die ook werkelijk KAN spelen. :)
Erik de Perik
23 december 2019, 16:48
Prima kerel ja, ging vroeger vaak met hem om, toen hij hier nog in de buurt woonde. Zag 'm deze zomer nog op m'n broers verjaardag.
grizzly
23 december 2019, 16:50
Ik nam een poosje les van hem, maar ik ben echt te slecht ;)
Hij komt hier af en toe bij ons thuis om op deze gitaar te spelen, en misschien bouw ik voor de lol wel een mooie voor hem.
Erik de Perik
23 december 2019, 17:05
Dat zal hij zeker waarderen!
Powered by vBulletin® Version 4.1.10 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.