PDA

View Full Version : Gitaar beplakken met canvas o.i.d.



even
1 oktober 2011, 16:38
Misschien zijn er mensen die ff met me mee willen denken.
Ik heb een oude (beschadigde) gitaar die ik wil voorzien van een afbeelding op de voorkant. Zelf dacht ik om de afbeelding te laten afdrukken op canvas via een fotocentrale en deze te lijmen/plakken op de gitaar. Nou zou dit op zich wel gaan lukken met transparante lijm, maar dan... aflakken met blanke lak? Wie heeft hier ervaring mee?

Ijselrobo 07
1 oktober 2011, 16:44
je kunt ook gewoon een sticker kopen en die er op plakken.. heb ik ook op mijn strat gedaan (het was een rood-wit-blauw sticker, maar die heb ik er later af gehaald omdat mensen opeens in het frans tegen me gingen praten :seriousf:. er is nu niks meer zichtbaar van die sticker. dus zou je de sticker ooit er van af willen halen is dat geen probleem, als je de sticker/afbeelding onder de lak doet, kan het nog wel eens afdrukken geven)

sideburns
1 oktober 2011, 17:33
Op een strat niet, zie je niks meer van. Op een gitaar met nitrofinisch is het natuurlijk wel een ander verhaal.

bat
1 oktober 2011, 18:12
Hoeft op zich ook niet, hangt af van de lijm. Maar ik zou het ook niet doen op een nitro-finish.

Omdat ik echter vermoed dat het bij "even" niet gaat om een nitr-finish gitaar, onderschrijf ik de tip van Ijselrobo van harte: gewoon een foliesticker laten drukken bij een lokaal reclamebedrijfje. Vraag of ze 'm lamineren, dan kan er weinig meer mee mis gaan. Folie laat zich goed met lichte welvingen meevormen, zeker als je de boel even naverwarmt met een verfafbrander op de laagste stand. Misschien vinden ze het zelfs een leuke klus om het helemaal voor je te regelen, als je vertelt waarom het gaat.

even
2 oktober 2011, 15:07
Ik bedoel dus geen sticker maar canvas o.i.d. om de hele voorkant mee te beplakken. Iemand roept iets over een sticker en vervolgens begint er een nieuwe discussie over stickers........:(............. (met alle respect)

bass blom
2 oktober 2011, 15:25
ik heb in ieder geval een keer een canvas print laten komen en daarop vond ik het zwart te grijs en toen heb ik er transparante lak overheen gespoten en dat ging prima.
hoe lijm aan de onderkant gaat werken is wellicht een ander verhaal.

bat
3 oktober 2011, 09:26
Ik bedoel dus geen sticker maar canvas o.i.d. om de hele voorkant mee te beplakken. Iemand roept iets over een sticker en vervolgens begint er een nieuwe discussie over stickers........:(............. (met alle respect)
't Was bedoeld als hulp hoor... ;) Als het je gaat om een afbeelding die over de hele gitaar moet komen is bedrukte folie echt een goede optie, die hoef je niet af te lakken en kun je eventueel later nog weer eens verwijderen. Je kunt elke afbeelding die je wilt erop laten drukken.

Maar als het je specifiek om canvas gaat, hou ik me verder helemaal stil! :sssh:

deejee
3 oktober 2011, 16:46
Houd er wel rekening mee dat canvas als schuurpapier werkt voor je handen. en dat is niet prettig. Vraag me ook af of canvas wel strak te plakken is, is toch een geweven stof die werkt. Print zelf regelmatig op canvas en dat wordt altijd ingeraamd zodat het ruimte heeft i.v.m krimp of rek.

Een andere optie is misschien je afbeelding te bewerken (of te laten bewerken, doe ik gratis) in photoshop, daar heb je een filter die een canvas-structuur in een afbeelding suggereert. Kun je het als stickermateriaal laten printen en je hele gitaar ermee "inpakken".

Harry
3 oktober 2011, 16:52
bovendien is het te stug om lekker om de body te spannen. Daarom begon men over autostickers....

Succes ermee

even
5 oktober 2011, 08:59
Inderdaad, canvas zou wel eens heel lastig kunnen worden, dat had ik me eigenlijk nog niet gerealiseerd. Die folie zou wel eens wat kunnen zijn, ik geloof dat ze dat tegenwoordig ook veel op auto's gebruiken. Ik heb wel eens gehoord dat voor reclame doeleinden auto's echt helemaal beplakt worden. Dus buiten de letters en logo's bijvoorbeeld een hele andere basiskleur. :)

schizo910
5 oktober 2011, 10:53
Inderdaad, canvas zou wel eens heel lastig kunnen worden, dat had ik me eigenlijk nog niet gerealiseerd. Die folie zou wel eens wat kunnen zijn, ik geloof dat ze dat tegenwoordig ook veel op auto's gebruiken. Ik heb wel eens gehoord dat voor reclame doeleinden auto's echt helemaal beplakt worden. Dus buiten de letters en logo's bijvoorbeeld een hele andere basiskleur. :)


Klopt, een hele auto 'inpakken' met vinylsticker noemen ze 'wrappen'. Zoek maar eens op met google.

Harry
5 oktober 2011, 11:37
wij hebben voor een klant een paar complete wanden laten 'wrappen', zag er best netjes uit....

Lightning.D.
5 oktober 2011, 11:43
Het zou me niet verbazen als de vaak prachtige book matched maple tops op die echt goedkope gitaren op de zelfde wijze tot stand komen

bass blom
5 oktober 2011, 11:48
Het zou me niet verbazen als de vaak prachtige book matched maple tops op die echt goedkope gitaren op de zelfde wijze tot stand komen

ja, zoiets moet gebeurd zijn bij mijn tijgerstratje :D

http://www.maxless.nl/IMG_1111.jpg

bat
5 oktober 2011, 16:43
Klopt, een hele auto 'inpakken' met vinylsticker noemen ze 'wrappen'. Zoek maar eens op met google.
De jeeps van de Provincie Noord Holland zijn ook allemaal gewrapt. Die dingen zijn zwart of zilverkleurig, maar helemaal ingepakt in gele folie. Ik heb een jaartje of vijf als projectmanager/adviseur in dat wereldje rondgehuppeld, je kunt de mooiste dingen met folie doen tegenwoordig.


Het zou me niet verbazen als de vaak prachtige book matched maple tops op die echt goedkope gitaren op de zelfde wijze tot stand komen
Fender heeft destijds zogenaamde photoflame-modellen gehad, in het verre oosten gemaakte gitaren met de meest mooi uitziende tops... die gewoon een fotoprintje waren die onder de blanke lak zat.

even
5 oktober 2011, 17:10
Mijn interesse is echt gewekt! De bedoeling was om alleen de voorkant van de gitaar te voorzien van een afbeelding. Is het met folie ook mogelijk om de hele gitaar te beplakken? Doen ze met auto's dus ook? En is het spul een beetje slijtvast? Mijn gitaar die er voor in aanmerking komt is een USA telecaster bj, 1998. De laklaag was gewoon erg slecht en na een paar flinke beschadigingen heb ik een paar jaar geleden het ding afgeschuurd en ziet er uit als een gitaar van 40 jaar oud. Inmiddels heb ik deze plannen en die lijken me erg leuk om te doen.

bat
5 oktober 2011, 17:27
er kan veel, maar ik denk dat je bij een complexe vorm als een gitaar (in folietermen dan, hè) er wel rekening mee moet houden dat er naadjes zichtbaar zullen zijn. Afhankelijk van het design wat je in gedachten hebt, kun je die wel zo "onzichtbaar" mogelijk maken.

Slijtvast: aangezien er veel wrijwingscontact is op sommige plekken, is het niet onverstandig om de folie te laten lamineren. Dat maakt het wel wat minder flexibel, maar nog steeds prima te vervormen, maar zorgt er wel voor dat de print minder snel afslijt.

Bel gewoon eens een lokaal reclamebedrijfje op (zoek er eentje die ook aan autoreclame doet) en stel je vraag.

Het is geen wondermiddel, maar ik denk dat je best wel eens een end zou kunnen komen in wat je zoekt.

Voorbeeldje van hoe ze dat met auto's doen:

http://www.squeezy.nl/images/temp_home.jpg

(met dit bedrijf heb ik een project van tegen de 1000 voertuigen gedaan, niet deze trouwens)

oigun
5 oktober 2011, 19:50
http://www.squeezy.nl/images/temp_home.jpg
Een gele VW die geel moest worden:???:

De fotoflames werden gewoon op papier geprint met epoxy geplakt en daarover dichtgelakt een burst werkte de randjes onzichtbaar af...
(De OLP van luke-wannabe was er zo eentje en die heb ik kaalgeschuurd dus toen kon ik goed zien hoe het gedaan was) Ditzelfde trukje kan ook met stof (paisly bv) of behang oid. Kijk eens op TDPRI in de DIY sectie staan er een paar voorbeelden van.

bat
5 oktober 2011, 20:59
De caddy was niet geel, da's de truc. ;)
Hij was zilvergrijs, kijk maar naar het scharnier van de rechter achterdeur...