PDA

View Full Version : Bas binnen bandverband: hoe zit het?



allochthomas
30 september 2011, 10:55
En (idd net als bij ACDC, of SRV) de ritmesectie is alles. Zonder dat is de meest creatieve gitarist nergens. En je gaat in alle drie gevallen veel makkelijker een gitarist vinden die het goed kan spelen, dan een ritmesectie die het precies zo kan neerzetten.
Viel me op toen ik begon met gitaar spelen: iedereen wil de ster uit hangen en die rete snelle solo's leren spelen maar er zijn er maar weinig die gewoon lekker op de achtergrond een rete strakke basis willen neer zetten.

Zelf kan ik me prima vermaken met een paar akkoorden en vind ik het gewoon leuker om lekker op de achtergrond te blijven. Al moet ik zeggen dat sinds ik enige gitarist ben in mijn bandje ik steeds meer naar de voorgrond moest komen waar ik soms wel wat moeite mee had.

rijsberman
30 september 2011, 15:44
Zelf kan ik me prima vermaken met een paar akkoorden en vind ik het gewoon leuker om lekker op de achtergrond te blijven. Al moet ik zeggen dat sinds ik enige gitarist ben in mijn bandje ik steeds meer naar de voorgrond moest komen waar ik soms wel wat moeite mee had.

Opeens weet je het, je wordt bassist! :rockon:

geert1976
30 september 2011, 15:49
Opeens weet je het, je wordt bassist! :rockon:

Bassisten zijn toch ook gewoon gefrustreerde gitaristen:seriousf::D:hide:

Han S
30 september 2011, 15:58
Daggut niet, er zijn maar weinig gitaristen die bas kunnen spelen. Okee, ze weten de juiste noten te vinden, maar dat is nog geen bas spelen. :cooler:

lindstrom
30 september 2011, 16:02
Daggut niet, er zijn maar weinig gitaristen die bas kunnen spelen. Okee, ze weten de juiste noten te vinden, maar dat is nog geen bas spelen. :cooler:


+1 ..........

allochthomas
30 september 2011, 16:29
Bassisten zijn toch ook gewoon gefrustreerde gitaristen:seriousf::D:hide:
Of gitaristen die niet verder dan 4 kunnen tellen(uitzonderingen daargelaten):seriousf:

Wou zelf altijd al bas spelen maar op een of andere manier ben ik toch voor gitaar gegaan. De bassist loopt wel steeds te klagen dat al zijn werk over neem tijdens het repeteren:seriousf:

wireman
30 september 2011, 17:59
Zo weer ff de fik in de BBQ... Ik zit me nou al op te vreten over het schoonmaken van dat kreng....

Mr.Fingers
30 september 2011, 18:13
Bassisten zijn toch ook gewoon gefrustreerde gitaristen:seriousf::D:hide:

of gitaristen zijn mislukte bassisten. Ik ken veel bassisten die redelijk weg kunnen op gitaar, omgekeerd is dat, zoals Han al zei, veel minder waar


;)

Jasper.
30 september 2011, 18:18
of gitaristen zijn mislukte bassisten. Ik ken veel bassisten die redelijk weg kunnen op gitaar, omgekeerd is dat, zoals Han al zei, veel minder waar


;)

Ja, probeer het voor jezelf maar goed te praten :seriousf:

The Bertman
30 september 2011, 18:31
Hihi, ouwe srijd. :D Ik speel behoorlijk gitaar, en behoorlijk bas, maar het zijn echt twee verschillende instrumenten. Bovendien is je functie in de band totaal anders, daar moetje wel tegen kunnen.
Maar bassen is wel erg leuk! Vorige week CD-presentatie gehad met de band waar ik in bas. Tof.

Akira
30 september 2011, 19:21
Ik heb al heel vaak gehoord dat het twee totaal verschillende instrumenten zijn, maar nog nooit gehoord waarom het twee totaal verschillende instrumenten zijn. In een metalband is het vaak zo dat een bas gewoon met de gitaar meespeeld maar dan zonder akkoorden. Wat Les Claypool doet is wel anders dan gitaar, maar ik vraag me af of zijn technieken niet op een gitaar zouden kunnen. Als je een gitaar en bas naast elkaar zet is het letterlijk alleen andere dimensies, langer en dikkere snaren, voor de rest zijn ze identiek. Dus, ik geloof het wel hoor, maar WAT is er dan zo anders...

LesPaul1612
30 september 2011, 19:27
T blijft een beetje abstract om precies het verschil tussen een bas en een gitaar aan te geven.

Wat wel zeker is, is dat goed basgitaar spelen andere capaciteiten vereist dan goed gitaar kunnen spelen. Ik denk zelf eigenlijk dat bas spelen lastiger is en dat het behoorlijk onderschat wordt. Zelf kan ik helaas niet bassen, dus oordelen is voor mij wel lastig...

Han S
30 september 2011, 19:32
Een bassist is een ander soort drummer.

Akira
30 september 2011, 19:45
Een bassist is een ander soort drummer.

Een slag/ritme gitarist dan toch ook? Niet bepaald een duidelijk antwoord ;)

Han S
30 september 2011, 19:53
Hoe leg je dat nou uit? Een bassist denkt samen met de drummer en als een soort symbiose creëren ze een gevoel als ze beiden goed zijn en op elkaar zijn ingespeeld.

De gitarist bevindt zich in een geheel andere wereld en er zijn gitaristen die de knop kunnen omzetten en echt bas kunnen spelen. Er zijn zelfs gitaristen die een betere drummer zijn als de drummer van de band en andersom.

Maar waar het om gaat is een situatie waarin ieder bandlid het radertje is dat precies tussen de andere radertjes past en zo met elkaar een perfect draaiend geheel maken.

En om dat voor elkaar te krijgen valt nog helemaal niet mee, getuige de vele bands die exploderen of geen reet voorstellen en dat zelf niet doorhebben.

Akira
30 september 2011, 20:13
Maar dan is het dus meer een verschil in het kennen van je plek binnen een band en die goed invullen dan een echt verschil van instrument en fysieke speelwijze?

Han S
30 september 2011, 20:33
Ik denk dat er nog altijd een idee is van dat de slechtste gitarist maar bas moet spelen en mogelijk is dat bij bepaalde muziek in een ver verleden zo geweest. Maar een bassist kan buitengewoon boeiend zijn en een geweldige groove neerzetten en als je het op die manier bekijkt is bas spelen een totaal andere discipline dan gitaar spelen.

De enige overeenkomst tussen de gitaar en basgitaar is de uiterlijke vorm.

tommus42
30 september 2011, 20:35
Maar dan is het dus meer een verschil in het kennen van je plek binnen een band en die goed invullen dan een echt verschil van instrument en fysieke speelwijze?

Nee, maar waarom weet ik niet:D.

Akira
30 september 2011, 20:43
Ik denk dat er nog altijd een idee is van dat de slechtste gitarist maar bas moet spelen en mogelijk is dat bij bepaalde muziek in een ver verleden zo geweest. Maar een bassist kan buitengewoon boeiend zijn en een geweldige groove neerzetten en als je het op die manier bekijkt is bas spelen een totaal andere discipline dan gitaar spelen.

De enige overeenkomst tussen de gitaar en basgitaar is de uiterlijke vorm.

Een gitarist kan ook boeiend zijn en ook een groove neerzetten.
Sorry hoor, hier schiet ik dus niets mee op :)
En de uiterlijke vorm alleen? Wat dacht je van hoe het werkt en hoe je er geluid uit haalt? Snaar aanslaan, zowel met plectrum als vingers. Er is geen bastechniek die ik niet bij gitaar terug heb gezien en vice versa.

Misschien dat een echte bassist duidelijkheid kan scheppen? Menno?

Han S
30 september 2011, 21:12
Oh, je denkt dat ik na 25 jaar en ruim duizend bands nog niet het verschil heb kunnen ontdekken tussen een bassist en een gitarist?

Het is een kwestie van gevoel.

The Bertman
30 september 2011, 21:15
De verschillen, voorzover ik ze kan vinden: Een gitaar is een melodie en/of een accoorden instrument, een bas is vooral een melodie instrument. (Disclaimer: pak me niet op de uitzonderingen, want die zijn er altijd. Popmuzikanten zijn eigenwijs.)
Het grote verschil is natuurlijk de toonhoogte, en daarmee de functie in een band. De bas (niet het instument, maar de basmelodie) is een begeleiding, die samen met de drums voor de groove zorgt. Het is volkomen normaal voor een bassist om matenlang hetzelfde riffje te spelen, terwijl zang en gitaar helemaal loos gaan. Omgekeerd hoor je veel minder.
Als de basis van bas en drums eenmaal ligt, kan de rest van de band er een nummer op bouwen.
Het grote probleem waar we het hier over hebben is, dat gitaristen makkelijk op een bas kunnen spelen, maar niet gewend zijn om zich op de achtergrond te houden. Al gauw wordt het riffje opgeleukt met een variatie, er komen nootjes bij, kortom, de gitarist komt ruimte tekort, die hij op een gewone gitaar wel heeft. Dan valt hij als bassist door de mand.
Het is dus vooral een kwestie van muzikaal inzicht in de muziek die je maakt. Als je eenmaal door hebt wat je taak is, kan je als gitarist best omschakelen naar bas, ik doe het zelf al jaren inmiddels,, en zonder klachten van de andere bandleden.

The Bertman
30 september 2011, 21:18
Over een groovende gitarist: als (bijvoorbeeld) een gitarist meegrooved met de bas, zou je dat moeten zien als een uitbreiding van de baspartij. Hij speelt dezelfde noten als de bas, maar een oktaaf hoger, met een kwint erbij.

aaronstonebeat
30 september 2011, 21:31
John Entwistle, een orkest in zijn eentje; Pete Townshend hoefde er maar hier en daar wat riedeltjes en akkoordjes bij te spelen als hij eventueel zin had. John was, samen met Keith Moon, de muzikale motor van The Who:


http://www.youtube.com/watch?v=eLYY9VyjBkU

Ik kan het wel nauwelijks een ergernis noemen, zelfs geen kleine ;)

AntY
30 september 2011, 21:31
Misschien dat een echte bassist duidelijkheid kan scheppen? Menno?

Ik las al even mee maar kom ook niet zo gek veel verder dan Han :) Uiteraard speel ik geen gitaar. Misschien maakt mij dat een echte bassist, maar het maakt ook dat ik 'de andere kant' niet heb gezien net zo min als jij ;)

De eisen zijn inderdaad anders. Probeer maar eens een simpel loopje als de baslijn van Billie Jean 3 minuten strak te houden. Valt niet mee. Sure, het klinkt heus wel leuk. Maar de band als geheel valt door de mand. Bij gitaar is dat iets minder obvious. Je kan met een gitaar wat meer spelen. Bij een bas doe je dat weer anders: je accentueert bepaalde noten wat meer door de lengte van de noten te veranderen, meer dempen etc.

Je gaat ook in andere ruimtes zitten. Als bassist (en bij pianisten zie je dat ook meer dan bij gitaristen) ga je veel meer klooien in 'de ruimte': de plekken waar andere instrumenten (en met name ook zang) even niks doen. Bijvoorbeeld tussen twee zinnen van de zang in.

Bij metal zijn de verschillen in partijen tussen gitaar en bas vaak inderdaad kleiner dan in andere genres. Maar juist in metal is strakheid weer heel belangrijk. Ik heb onderhand wel het nodige aan bands voorbij zien komen (maar veel minder dan zat anderen hier), en wat een band als geheel strak maakt is veel meer dan de som der delen. Je moet echt dingen op elkaar afstemmen. Dat zit hem in het geluid dat je kiest, hoe je samen speelt, en daarna pas individuele speltechniek. En op al die 3 dingen is bas spelen heel anders dan gitaar.

En helaas zijn metalgitaristen vaak bij hun bands de grootste spelbrekers op dat gebied. Hoe vaak ik wel niet iemand heb horen soundchecken met zn dikke buizenamp vol in de distortion in de wetenschap dat die band straks weer poep ging klinken... ga terug naar je slaapkamer ofzo!

Jasper.
30 september 2011, 21:32
Volgens mij zijn de bas en de drums de fundering van de band. En als bassist moet je erg strak spelen en je niet laten meevoeren door andere muzikanten behalve de drummer. En volgens mij is dat moeilijk. En op die fundering bouwen de andere muzikanten weer verder.

AntY
30 september 2011, 21:37
Nee, je moet op iedereen letten. Ik verander vaak genoeg een accent in mijn baspartij omdat de zang daar net een andere kant op gaat, of om die toetsen te ondersteunen. We hebben ook een nummer waar de begeleiding onder een solo hetzelfde is onder een refrein maar ik juist daar voor onder de solo een veel meer walkingbass-achtig stukje dr in heb gedaan, half-om-half mee met de solo en met de rest van de begeleiding, en af en toe nog een drumaccent mee pakken.

Han S
30 september 2011, 21:37
Goede verhalen Bert en Menno, kudos! Ik zeg: Chris Squire. :sssh:

Mr.Fingers
30 september 2011, 21:58
Aangezien ik behoor tot beide groepen (bassige gitaristen of gitaristige bassisten), even een voorbeeldje

Ik zeg James Jamerson

Bas: http://www.youtube.com/watch?v=KqtELR5GyfI
Band: http://www.youtube.com/watch?v=NgA81jq_4cQ

De bas is de lijm tussen de zuivere ritmesectie (drums, percussie, tamboerijn,...) en de melodie (gitaren, toetsen, stem,...). Het verschil met wat een zuivere ritmegitaar doet (die speelt meestal gewoon op de maat mee) is dat de bas vaak daartussen ook nog noten speelt, die niet tot het akkoord behoren, maar wel tot de toonladder, met nadruk op de tellen (en dus samenhangend met de zuivere ritmesectie), ter ondersteuning van de melodie. Een gitarist kan dat niet doen, omdat die door de hogere frequentie veel meer gaat "storen", een bassist schuift overal netjes onderdoor, en kan daar dus mee wegkomen. Een bassist bepaald door de grondnoot die hij speelt ook het akkoord dat gespeeld wordt. Kortom, de bassist stuurt de band een beetje.

Als je naar bovenstaande "what's going on" luistert, hoor je eigenlijk pas goed hoe gans het nummer opgebouwd is rond de baslijn, die als een soort ritmische en melodische "kapstok" fungeert voor alle andere instrumenten.

AntY
30 september 2011, 21:59
vorig jaar kwam er een plaat uit waar een liedje opstond waar een echte bassist-bassist zich van zijn beste kant liet zien. luister in de eerste anderhalve minuut naar de baspartij. je hoort hem steeds andere accenten plaatsen door een nootje net wat korter of langer te doen, door bruggetjes-slides (o ja die heb je niet op gitaar) langer of korter te maken, door omhoog of omlaag te gaan...


http://www.youtube.com/watch?v=z30rEdUA0-4

als je op gitaar van de ene naar de andere noot gaat verspring je. op bas doe je dat regelmatig anders: je slide van de ene naar de andere noot, veel vaker dan op gitaar. gitaarpartijen zijn veel hoekiger, baspartijen ronder. zelfs als je de zelfde partij speelt :D

AntY
30 september 2011, 22:07
Als je naar bovenstaande "what's going on" luistert, hoor je eigenlijk pas goed hoe gans het nummer opgebouwd is rond de baslijn, die als een soort ritmische en melodische "kapstok" fungeert voor alle andere instrumenten.

en het verhaal gaat dat ze in die sessie 's nachts vastzaten en er niet uitkwamen, en toen maar jamerson hebben opgebeld die die avond een optreden had gedaan en dat ze m stomdronken (de beste man had een flink alcoholprobleem) uit de kroeg hadden getrokken. normaal zat ie op een hoge kruk, maar hij kon niet meer recht zitten dus ging ie op de grond liggen met zn bas, hielden ze de bladmuziek voor zn kop en improviseerde hij de baspartij van dat nummer dr even uit :)

en hoe geweldig dat die dingen los te luisteren zijn nu. ik dank de dude die die dingen uit de motownarchieven heeft gejat op mn blote knietjes :) dr zijn nog vettere, waarbij een nummer wordt afgebroken in losse deeltjes zodat je echt hoort hoe het samenhangt. motown was briljant! even zoeken...


http://www.youtube.com/watch?v=UaORx3ikmHQ

Mr.Fingers
30 september 2011, 22:14
Ik heb ook de mastertapes van wat marvin gaye songs op m'n pc staan, altijd leuk om daar wat mee te knutselen... de bas staat altijd luid :seriousf:.

Oh, en Jamerson gebruikte geen bladmuziek, die gebruikte gewoon de akkoorden boven de tekst, en "hij deed maar wat" (ja, hetgene je hoort is pure improvisatie)

AntY
30 september 2011, 22:16
Ik heb ook de mastertapes van wat marvin gaye songs op m'n pc staan, altijd leuk om daar wat mee te knutselen... de bas staat altijd luid :seriousf:.

Oh, en Jamerson gebruikte geen bladmuziek, die gebruikte gewoon de akkoorden boven de tekst, en "hij deed maar wat" (ja, hetgene je hoort is pure improvisatie)

er waren ook partijen voor andere instrumenten / zanglijnen uitgeschreven voor zover ik weet. je schrijft hierboven dat de bas mooi tussen de zang en andere instrumenten zit, maar de instrumenten en zang werden altijd los opgenomen, instrumenten voor de zang en dan kan je als bassist moeilijk ertussen als er geen zanglijn voor je neus staat ;) what's going on is dan natuurlijk weer een uitzondering, dat was sowieso een aparte sessie... een ook de eerste waar de instrumentalisten ook credits kregen!

Mitch
30 september 2011, 22:17
Ik vind mezelf al geen groot gitarist, maar ik besef me terdege dat ik totaal niet kan bassen. Motorisch gezien alleen al. Ik kan geen eens root-diggen als het zou moeten. Een goede bassist is zowel kunstenaar als ambachtsman. :ok:

Mr.Fingers
30 september 2011, 22:18
Ja, voor de andere instrumenten wel, maar Dozier/Holland/Dozier hadden al door dat ze die moeite konden besparen voor Jamerson, hij las dat toch nooit (juist voor de grondnoten te weten), en Marvin Gaye wist dat ook. En de zang werd soms ook gewoon tezamen met de instrumenten opgenomen hoor, en anders werd er wel eens meegezongen met een dichtgedraaide microfoon.

G.G.
30 september 2011, 22:29
Een basist is een afgekeurde gitarist die 6 snaren te veel vond.





















:hide:

Akira
30 september 2011, 22:30
Oh, je denkt dat ik na 25 jaar en ruim duizend bands nog niet het verschil heb kunnen ontdekken tussen een bassist en een gitarist?

Het is een kwestie van gevoel.

Ik twijfel niet aan je kennis, ik betreur dat je na 25 jaar ervaring nog niet fatsoenlijk het verschil duidelijk kan maken en blijkbaar niey verder komt dan "het is een gevoel".

Akira
30 september 2011, 22:37
Bedankt menno voor het heldere verhaal. Zoals ik, wat minder duidelijk, al eerder zei, een bas en gitaar is dus niet iets totaal anders, een gitaar is een bas met dunne snaren en een bas een gitaar met dikke snaren, je kan ze bespelen als bas op de gitaar en als een gitaar op de bas, maar een "echte" basist of "echte" gitarist hangt dus veel meer van je rol/positie in de band af en van hetgeen van je verwacht/verlangt wordt en wat je doet voor het totaalgeluid van een band, in dat opzicht totaal verschillende rollen dus. Klopt dat ongeveer?

geert1976
30 september 2011, 22:49
Bedankt menno voor het heldere verhaal. Zoals ik, wat minder duidelijk, al eerder zei, een bas en gitaar is dus niet iets totaal anders, een gitaar is een bas met dunne snaren en een bas een gitaar met dikke snaren, je kan ze bespelen als bas op de gitaar en als een gitaar op de bas, maar een "echte" basist of "echte" gitarist hangt dus veel meer van je rol/positie in de band af en van hetgeen van je verwacht/verlangt wordt en wat je doet voor het totaalgeluid van een band, in dat opzicht totaal verschillende rollen dus. Klopt dat ongeveer?

Denk dat je het zo wel goed samenvat.

aaronstonebeat
30 september 2011, 22:51
Laatst postte iemand een oud punkliedje waarin bas, gitaar en zang voortdurend unisono bewegen. Ik kan daar eigenlijk nog geen minuut naar luisteren, vind het zo ontiegelijk saai; tenzij er toch de één of andere geniale vondst in zit, maar dat is zeldzaam.

Ik vind juist muziek als 'weefsel' leuk, al die draadjes door elkaar die samen een geheel vormen; of als tandwielen die in elkaar grijpen, elk met zijn eigen functie.

Neem een simpel nummer als 'Highway to Hell' van AC/DC. Ik heb nog niet één bandje dat goed horen coveren. Op de eerste plaats valt de bas pas in bij het allereerste E-akkoord. Vervolgens, in het refrein, gaan de gitaren van A naar D maar de bas blijft op de A hangen, doet alleen de tussenbeweging G-D/Fis mee; tot de allerlaatste keer naar D, dan gaat de bas wel mee. Dat vind ik één van de geweldige dingen aan dat nummer en de hele kracht ervan gaat verloren als een bassist zich alleen maar gedraagt als een voortdurende 'verdikking' van de grondtonen die door de gitaren worden gespeeld.


http://www.youtube.com/watch?v=N_5kv8QeBBc

Han S
30 september 2011, 22:53
Bedankt menno voor het heldere verhaal. Zoals ik, wat minder duidelijk, al eerder zei, een bas en gitaar is dus niet iets totaal anders, een gitaar is een bas met dunne snaren en een bas een gitaar met dikke snaren, je kan ze bespelen als bas op de gitaar en als een gitaar op de bas, maar een "echte" basist of "echte" gitarist hangt dus veel meer van je rol/positie in de band af en van hetgeen van je verwacht/verlangt wordt en wat je doet voor het totaalgeluid van een band, in dat opzicht totaal verschillende rollen dus. Klopt dat ongeveer?


Helaas vrees ik dat je er weinig van hebt begrepen en ik zeg altijd: als je het begrijpt hoeft het ook niet te worden uitgelegd en als je het niet begrijpt kan het ook niet worden uitgelegd. Zet muzikanten met het juiste gevoel bij elkaar en het gebeurt vanzelf.

Zo kun je de piano gaan zien als een gitaar met toetsen en 240 snaren. :D

Luister eens naar de baspartij van Chris Squire in 'Heart of the Sunrise'. Die man heeft de bas ongeveer opnieuw uitgevonden en samen met Bill Brufort vormde hij een super tandem binnen dat concept dat YES werd genoemd.

Of luister wat er gebeurt bij Rush als er een gitaarsolo wordt gespeeld en let op hoe de bas de gaten opvult. Dat zijn voor mij de superbassisten, puur functioneel en toch een geheel eigen unieke stijl en geluid.

geert1976
30 september 2011, 22:57
Laatst postte iemand een oud punkliedje waarin bas, gitaar en zang voortdurend unisono bewegen. Ik kan daar eigenlijk nog geen minuut naar luisteren, vind het zo ontiegelijk saai; tenzij er toch de één of andere geniale vondst in zit, maar dat is zeldzaam.

Ik vind juist muziek als 'weefsel' leuk, al die draadjes door elkaar die samen een geheel vormen; of als tandwielen die in elkaar grijpen, elk met zijn eigen functie.

Neem een simpel nummer als 'Highway to Hell' van AC/DC. Ik heb nog niet één bandje dat goed horen coveren. Op de eerste plaats valt de bas pas in bij het allereerste E-akkoord. Vervolgens, in het refrein, gaan de gitaren van A naar D maar de bas blijft op de A hangen, doet alleen de tussenbeweging G-D/Fis mee; tot de allerlaatste keer naar D, dan gaat de bas wel mee. Dat vind ik één van de geweldige dingen aan dat nummer en de hele kracht ervan gaat verloren als een bassist zich alleen maar gedraagt als een voortdurende 'verdikking' van de grondtonen die door de gitaren worden gespeeld.

Hou op, ik heb met een eerdere band mij ook eens vergallopeerd aan dat nummer:(

Zoals Akira het samenvat, denk ik dat je dit kunt zien.

Neem level 42, een band, waarin de bassist de basis is voor de sound:

http://www.youtube.com/watch?v=gt7mtdLha-c

Iemand die meester is, om soms leidend te zijn in een nummer, maar ook tegelijk dienend is Rinus Gerritsen, check maar eens wat Earring nummers.

The Bertman
30 september 2011, 22:59
Ja, leuk voorbeeld van hoe een bas een nummer neer kan zetten.
Hier nog een, zelfde trucje. Blauw van the Scene. Mijn eerste basbandje was WildWaterWeg, de onvolprezen Gitaarnet coverband, en in dit nummer staat de bas anderhalve minuut G te spelen. Geen variatie, niks, alleen maar achtsen G'tjes. Iedere noot strak, iedere noot exact even hard. En ik stond uit mijn dak te gaan van die baspartij!


http://www.youtube.com/watch?v=ehGfqH8UxV8

Jasper.
30 september 2011, 23:38
Ik vind Frank Bello van Anthrax altijd een erg toffe bassist. Ook lekkere sound op de vroegere platen. Persoonlijk vind ik dat hij de hele Anthrax sound maakt.

Ik ben benieuwd wat jullie van lemmy vinden. Soms vind ik dat wel eens een halve gitarist op zijn bas.

aaronstonebeat
30 september 2011, 23:40
Ik vind Frank Bello van Anthrax altijd een erg toffe bassist. Ook lekkere sound op de vroegere platen. Persoonlijk vind ik dat hij de hele Anthrax sound maakt.

Ik ben benieuwd wat jullie van lemmy vinden. Soms vind ik dat wel eens een halve gitarist op zijn bas.

Ik vind Lemmy geweldig :blast:

En hij speelt, naar eigen zeggen, inderdaad slaggitaar op zijn bas.

Mitch
30 september 2011, 23:48
Helaas vrees ik dat je er weinig van hebt begrepen en ik zeg altijd: als je het begrijpt hoeft het ook niet te worden uitgelegd en als je het niet begrijpt kan het ook niet worden uitgelegd. Zet muzikanten met het juiste gevoel bij elkaar en het gebeurt vanzelf.
Hm, zo slecht vindf ik die stelling van Akira niet hoor. Niet alomvattend en definitief, maar het is een valide omschrijving. Om dat nou af te doen met een "als je het niet begrijpt kan het niet worden uitgelegd".... :makeup:



Ja, leuk voorbeeld van hoe een bas een nummer neer kan zetten.
Hier nog een, zelfde trucje. Blauw van the Scene. Mijn eerste basbandje was WildWaterWeg, de onvolprezen Gitaarnet coverband, en in dit nummer staat de bas anderhalve minuut G te spelen. Geen variatie, niks, alleen maar achtsen G'tjes. Iedere noot strak, iedere noot exact even hard. En ik stond uit mijn dak te gaan van die baspartij!

Ja, da's dus wat ik bedoel met 'ambachtsman'. Je moet, als het even niet kunstzinnig hoeft te zijn als de eerder aangehaalde progrock-pielemuizen, wel gewoon verdomd goed je vak beheersen om ogenschijnlijk simpele dingen strak en to the point te houden.
Mooie gelijke ervaring was dat toch. Voor jou de eerste keer dat je als bassist aan de slag kon, voor mij de eerste keer dat ik met leadzang kon freewheelen. Geen kunst hier, het uitbreiden van de melodielijn van de zang kón ook alleen maar spannender worden :D

Akira
30 september 2011, 23:51
@ menno

Wat ik altijd heel leuke basdeuntjes vind, zijn die op de lp "guilty" van Barbra Streisand. Schaamteloos, ik weet het, maar is dat "echt" basspel?

AntY
30 september 2011, 23:56
geen idee, post es een liedje

Akira
1 oktober 2011, 00:05
Niet het leukste van de lp, maar de bas is er meteen, daarom maar ff deze
http://www.youtube.com/watch?v=9zoKKAhg5wk&feature=youtube_gdata_player

aaronstonebeat
1 oktober 2011, 00:08
Stel je voor dat in dit liedje de bas de chops van de gitaar zou kopiëren; dan blijft er toch helemaal niets van over:


http://www.youtube.com/watch?v=n6U-TGahwvs

Of hier, Jerry Scheff on the Fender Bass:


http://www.youtube.com/watch?v=-5CU6_FFWK8

The Bertman
1 oktober 2011, 00:16
Kijk, dat is gedegen baswerk. Hoor je dat hij niet meer doet dan steeds het patroontje herhalen? Dat funkgitaartje is er een soort uitbreiding van, met een variatie. Maar de bassist moet er lol in hebben om ieder rondje exact eender te spelen.
In de studio gebruiken ze nogal eens een compressor om het baslevel mooi gelijk te krijgen. Het was mijn sport om dat zo overbodig mogelijk te maken.
Dit is een stukje baswerk (http://www.sleepwalkers.nl/mp3kort/life-on-tapekort.mp3)waar ik erg tevreden over ben. Geen compressie, gespeeld met plectrum.

Overigens, dat Streisand-liedje is niet echt mijn smaak muziek, maar wat een waanzinnige zangeres is het toch.

Baker
1 oktober 2011, 00:51
Hihi, ouwe srijd. :D Ik speel behoorlijk gitaar, en behoorlijk bas, maar het zijn echt twee verschillende instrumenten. Bovendien is je functie in de band totaal anders, daar moetje wel tegen kunnen..

Dit had ik kunnen schrijven. Ik zit in twee bands, 1 als gitarist, en 1 als bassist. Er zijn veel overeenkomsten: Plank, snaren heen en weer bewegen...

Maar ook heel veel verschillen. Zo speel je op een bas (uitzonderingen daargelaten) geen akkoorden in de zin van meerdere snaren tegelijk
Ook het fenomeen "basnoot" is iets wat veel gitaristen vreemd is, of in ieder geval ondergeschikt achten. De F# bij een D akkoord in sommige gevallen, dat werk.

Verder werk je als bassist veel meer samen met de drummer, zoals al eerder gezegd is.

(te) Kort door de bocht:
Als bassist hoor je in principe bij de de Rythm section.
Als gitarist niet.

Akira
1 oktober 2011, 02:40
Overigens, dat Streisand-liedje is niet echt mijn smaak muziek, maar wat een waanzinnige zangeres is het toch.

Deze lp van Streisand heeft mijn ma helemaal stuk gedraaid toen ik een klein smurfke van 7 was, dus ik ken hem van voor tot achter. Daarnaast ben ik redelijk gecharmeert van het stemgeluid van barry gibb, en vind ik streisand inderdaad een waanzinnig goede zangeres. Guilty is wel de enige cd van haar die ik goed vind, waarschijnlijk voornamelijk vanwege de jeugdherinnering ;). Als ik de Amon Amarth, Carach Angren, Arch Enemy en Sonata Arctica ff zat ben, gaat meestal deze de cd spelert in. Grappig hoeveel effect jeugdsentiment kan hebben op wat je goed vind... :)

Brewskie
1 oktober 2011, 08:08
Ik vind mezelf al geen groot gitarist, maar ik besef me terdege dat ik totaal niet kan bassen. Motorisch gezien alleen al. Ik kan geen eens root-diggen als het zou moeten. Een goede bassist is zowel kunstenaar als ambachtsman. :ok:

Mitch, wat is root-diggen ? Ik speel bas, maar ken die term niet. En...ik heb het 'gegoogled', in combi met 'bass', maar ik kon niets vinden. Resultaten in google gingen over plantextracten uit de wortel.:???:

En het verschil tussen bas en gitaar zie ik altijd zo: met basgitaar zit je in een onderlaag van het nummer, net als achtergrondkoortjes, of tweede stem. Je zit inderdaad met de drums in de laag van de ritme-sectie. De slaggitaar ligt daar overheen en de solo partijen van gitaar en zang liggen daar overheen.

Han S
1 oktober 2011, 10:11
Kijk, dat is gedegen baswerk. Hoor je dat hij niet meer doet dan steeds het patroontje herhalen? Dat funkgitaartje is er een soort uitbreiding van, met een variatie. Maar de bassist moet er lol in hebben om ieder rondje exact eender te spelen.
In de studio gebruiken ze nogal eens een compressor om het baslevel mooi gelijk te krijgen. Het was mijn sport om dat zo overbodig mogelijk te maken.
Dit is een stukje baswerk (http://www.sleepwalkers.nl/mp3kort/life-on-tapekort.mp3)waar ik erg tevreden over ben. Geen compressie, gespeeld met plectrum.

Overigens, dat Streisand-liedje is niet echt mijn smaak muziek, maar wat een waanzinnige zangeres is het toch.

+1, buitengewoon geweldige zangeres, kom je bij 'The Voice' niet tegen.:D


http://www.youtube.com/watch?v=U_kMGVzx_K4&feature=related

tidalwave_sideburns
1 oktober 2011, 11:09
Markant dat het fenomeen "'walking bass" nog niet is voorbij gekomen. Dat is denk ik echt iets wat gitaristen niet kunnen en je echt een bassist voor moet zijn. Ik kan er zelf ontzettend van genieten, neem dit nummer bijvoorbeeld:

Hillbilly Hellcats - Cats like us.


http://www.youtube.com/watch?v=bEX79ZTt9z8

Die noten die de bassist kiest, onnavolgbaar en zet zo'n prachtige groove neer.

Mitch
1 oktober 2011, 11:09
Met root-diggen bedoel ik: alleen maar de grondtoon meeharken. Dat kan iedere boerenpummel. Slim blijven hangen in A terwijl het akkoord van A naar F# of D gaat, dat alleen is al effectief, zoals Baker al zei.

Schrevel
1 oktober 2011, 11:22
Een bassist moet duidelijker spelen dan een gitarist. Het menselijk gehoor kan toonhoogteverschillen in het lage register moeilijker waarnemen dan in het midden en hoge register. Dus als een bassist zijn noten gaat omspelen of vervangen door naastgelegen noten dan zullen veel luisteraars dat niet eens horen. Net zoals mensen het minder goed horen als een lage noot vals is dan als een hoge noot dat is.

The Bertman
1 oktober 2011, 12:02
Nou, daar ben ik het geloof ik helemaal niet mee eens. Vooral dat spelen van 'naastgelegen noten' kom je echt niet mee weg, iedereen hoort dat gewoon, hoor.

Han S
1 oktober 2011, 12:09
+1 Met Bert eens, mensen horen tot zo'n 20 a 25 hz en de lage E van de bas is 42hz. Mensen hebben wel moeite om de richting te bepalen van waar een sublage toon vandaan komt. Bovendien bevat het geluid van de bas niet alleen de grondtonen.

Kakihara
1 oktober 2011, 12:16
Een nummer staat of valt vaker bij de kwaliteit van de ritmesectie, gitaristenego's ten spijt. Een nummer groovet pas als de ritmesectie (en dan vooral de bas) wil dat het groovet, ook al speelt de gitarist zich in het zweet. Ik zie het als volgt : als een gitarist groovet, wil ik met mijn hoofd bewegen, als de bassist begint te grooven, voel ik dat ook in de rest van mijn lichaam (te beginnen met de (onder)buik).
Eén van mijn favoriete ritmesecties is die van Free - Simon Kirke en Andy Fraser. Free was vooral bekend vanwege Paul Rodgers en Paul Kossoff en die ene hit All Right Now, waarin de bas pas invalt bij het begin van de gitaarsolo. Kirke is geen Keith Moon, John Bonham, Ginger Baker of zelfs een Bill Ward. Hij legt zijn drums graag sober neer. Andy Fraser is geen Jack Bruce of een Stu Hamm, maar heeft wel zijn eigen manier om te bassen.
Free was verre van een funkband, maar toch heeft het iets waardoor het net genoeg 'groovet' en heeft dat vooral aan de bassist te danken:

http://www.youtube.com/watch?v=ssZtFzrWSVE


http://www.youtube.com/watch?v=sRUK59NOjRM

Mr.Fingers
1 oktober 2011, 12:28
http://www.youtube.com/watch?v=aL1TpVYDuS4&feature=player_embedded

Hier hoor je goed waar een bas verantwoordelijk voor is.

Han S
1 oktober 2011, 12:57
http://www.youtube.com/watch?v=BsRdT9hwqGs

Dit is mijn muziek, beetje moeilijk wel, maar als je er een paar keer naar luistert ga je veel dingen ontdekken. Blijft smaak natuurlijk en als iemand er geen reet aanvindt vind ik het ook prima. De bas: Chris deed dit begin jaren 70 en zette het bas spelen op een hoger plan. Het geluid was nieuw en het spelen was nieuw.

Luister hoe hij de gitaar aanvult door dezelfde loopjes te spelen in het begin en welke groove hij samen met drummer Bill Bruford neerlegt vanaf ongeveer 0:30.

En als dat intro van ruim vier minuten dan is afgelopen luister dan eens naar welke loopjes hij verzint vanaf 4:10 en welke groove er weer komt bij 4:45.

Begin jaren 70 mannen, ik vond het geweldig en ik heb het ze allemaal zien en horen spelen, in het Concertgebouw, in Ahoy en nog een paar van die schuren.

Voor mij is Chris een van de beste en meest inventieve bassisten ooit.

Op de Drama LP speelt de toetsenvogelaar een heel snel loopje en Chris speelt dat net zo snel op de bas, super.

Edit: gevonden, kijk wat er gebeurt vanaf 3:45, hij gaat zoals Mitch dat noemt 'root diggen' en bij 4.02 speelt hij gewoon dat keyboard loopje op de bas, wat een kerel.


http://www.youtube.com/watch?v=kHFbzaf8FX8&feature=related

En dan moet je weten dat deze door Trevor Horn geproduceerde en ingezongen plaat volledig werd afgeplast in de pers, maar voor mij een van de beste is.

showband
1 oktober 2011, 12:57
Maar dan is het dus meer een verschil in het kennen van je plek binnen een band en die goed invullen dan een echt verschil van instrument en fysieke speelwijze?

Je plek in een band moet je vinden. Niet laten voorschrijven door vakjesdenkers!

met een bas speel je op een plaats in de mix waar het gehoor moeilijk noten uit elkaar kan houden. Maar waar verder weinig in de weg hoort te zitten.

Je speelt als goede bassist dus duidelijk, niet al te onregelmatig (dus slordig mag als de cadans maar goed loopt)
en elke noot moet daarom goed zijn.

elke noot telt. Over het algemeen kom je als gitarist weg als er in een akkoord een vinger in een vakje scheef staat. Als je om de beat heen pielt. Als je haar goed zit. als de bassist dat doet kan het publiek niet dansen. Dan pik je een band moeilijk op. Je houvast is weg.

Een bewust goed geplaatste andere noot. Maakt alle akkoorden van alle andere muzikanten een ANDER akkoord.
dus ook...
als de bassist naast het vakje zit maakt dat instant alle akkoorden van alle andere muzikanten een fout akkoord ZIJN.

De power van een zingende bassist in een band is daarom absoluut.
Hij dicteert het accord.
hij dicteert de groove
hij dicteert de melodie / looks / sctructuur van de song.

Les 1 . Ga alleen in een band met een zingende bassist als ie goed is. ;)

Pepe
1 oktober 2011, 13:05
Het is wel een beetje een rare discussie hoor, DE bassist. Die speelt toch gewoon, net zoals de gitarist en de drummer in het idioom van het liedje? Op roots dingen is dat meestal grooven en op Europese muziek is het contrapunt en als je dat mengt krijg je Jaco Pastorius. :)

Oei, die Elvis... Johny Bravo is er niks bij.:supercool:

Schrevel
1 oktober 2011, 13:10
+1 Met Bert eens, mensen horen tot zo'n 20 a 25 hz en de lage E van de bas is 42hz. Mensen hebben wel moeite om de richting te bepalen van waar een sublage toon vandaan komt. Bovendien bevat het geluid van de bas niet alleen de grondtonen.

Ik doel op de verschildrempel (just noticeable difference) voor frequenties. Die is voor lage tonen veel hoger dan voor midden en hoge tonen, maar die is ook bij ongetrainde oren hoger dan bij getraind gehoor.

Muzikanten gaan er ten onrechte van uit dat alles wat ze spelen ook gehoord wordt door een luisteraar.

AntY
1 oktober 2011, 13:19
Nou, daar ben ik het geloof ik helemaal niet mee eens. Vooral dat spelen van 'naastgelegen noten' kom je echt niet mee weg, iedereen hoort dat gewoon, hoor.

volgens mij hoort 90% van het publiek een foutje niet, of dat nou op gitaar of bas is :P ze krijgen hoogstens een gevoel dat 'iets nie helemaal klopt' maar zullen het veel minder snel daadwerkelijk opmerken.

The Bertman
1 oktober 2011, 13:33
Een foutje in de accoorden is veel onopvallender dan een fout in de baslijn. Sowieso hoort het publiek niet precies wat er mis is, hooguit dat het effe niet lekker klinkt.
Een fout in de melodie valt natuurlijk op omdat de melodie helemaal vooraan staat. (De zang, of de solo.)
Maar de baslijn heeft een belangrijke functie. Hij speelt de laagste toon uit het accoord, en hij bepaalt daarmee ten eerste de toonsoort, en ten tweede waar de toonsoort naartoe wil. Probeer maar, een C accoord met een C in de bas klinkt gewoon als een C accoord. Maar speel je een E in de bas, dan is het een aankondiging van iets anders, meestal een F accoord. (Dat hoeft natuurlijk niet, je kan net zo goed iets anders spelen, maar dan klinkt het niet logisch, maar verrassend. Dat is het spel wat je speelt) Als je zomaar wat extra noten gaat toevoegen, wat een gitarist of een zanger tamelijk straffeloos kunnen doen, dan ga je het karakter van het nummer omgooien, en dat valt erg op.
Naast het ritme (de groove) is dat de belangrijkste functie van de bas. (Voor de theoretici onder ons, dit heet harmonieleer.)

Orpheo
1 oktober 2011, 15:00
leuke discussie! veel supermuziek zie ik hier.

Over dat laatste van Bert: ik denk dat je wel mag zeggen dat het publiek de band te gek en/of super vindt als de ritmesectie staat als een huis. want dan is de hele show super. Een fout nootje is zo vergeven en vergeten. Maar al zijn de noten van de solo/melodie perfect, is de ritmesectie matig of gewoon saai, is de band niet tof en is het publiek niet 'vermaakt'. denk dat je 't zo wel kan zien.

Baker
1 oktober 2011, 15:04
Maar de baslijn heeft een belangrijke functie. Hij speelt de laagste toon uit het accoord, en hij bepaalt daarmee ten eerste de toonsoort, en ten tweede waar de toonsoort naartoe wil. Probeer maar, een C accoord met een C in de bas klinkt gewoon als een C accoord. Maar speel je een E in de bas, dan is het een aankondiging van iets anders, meestal een F accoord. (Dat hoeft natuurlijk niet, je kan net zo goed iets anders spelen, maar dan klinkt het niet logisch, maar verrassend. Dat is het spel wat je speelt) Als je zomaar wat extra noten gaat toevoegen, wat een gitarist of een zanger tamelijk straffeloos kunnen doen, dan ga je het karakter van het nummer omgooien, en dat valt erg op.
Naast het ritme (de groove) is dat de belangrijkste functie van de bas. (Voor de theoretici onder ons, dit heet harmonieleer.)

Helemaal mee eens Bert, dit is precies wat ik probeerde te zeggen met:

Ook het fenomeen "basnoot" is iets wat veel gitaristen vreemd is, of in ieder geval ondergeschikt achten. De F# bij een D akkoord in sommige gevallen, dat werk

Orpheo
1 oktober 2011, 15:05
http://www.youtube.com/watch?v=BsRdT9hwqGs

Dit is mijn muziek, beetje moeilijk wel, maar als je er een paar keer naar luistert ga je veel dingen ontdekken. Blijft smaak natuurlijk en als iemand er geen reet aanvindt vind ik het ook prima. De bas: Chris deed dit begin jaren 70 en zette het bas spelen op een hoger plan. Het geluid was nieuw en het spelen was nieuw.

Luister hoe hij de gitaar aanvult door dezelfde loopjes te spelen in het begin en welke groove hij samen met drummer Bill Bruford neerlegt vanaf ongeveer 0:30.

En als dat intro van ruim vier minuten dan is afgelopen luister dan eens naar welke loopjes hij verzint vanaf 4:10 en welke groove er weer komt bij 4:45.

Begin jaren 70 mannen, ik vond het geweldig en ik heb het ze allemaal zien en horen spelen, in het Concertgebouw, in Ahoy en nog een paar van die schuren.

Voor mij is Chris een van de beste en meest inventieve bassisten ooit.

Op de Drama LP speelt de toetsenvogelaar een heel snel loopje en Chris speelt dat net zo snel op de bas, super.

Edit: gevonden, kijk wat er gebeurt vanaf 3:45, hij gaat zoals Mitch dat noemt 'root diggen' en bij 4.02 speelt hij gewoon dat keyboard loopje op de bas, wat een kerel.


http://www.youtube.com/watch?v=kHFbzaf8FX8&feature=related

En dan moet je weten dat deze door Trevor Horn geproduceerde en ingezongen plaat volledig werd afgeplast in de pers, maar voor mij een van de beste is.

TE GEK MAN!! dit is echt gaaf spul! kende t niet. Dat laatste wat je aantipte heeft bijna iets fugaals in zich...

barno
1 oktober 2011, 15:32
Voor mij doet de bassist in de eerste plaats dat wat het moeilijkst te vangen is in theorie: groovvven.
ik ken er die technisch zogezegd waardeloos zijn maar elk slapfunkwonder naar huis spelen.

En de hele goeien kunnen grooven en tegelijk all over the place spelen zoals deze


http://www.youtube.com/watch?v=spA7jUoFO94

Han S
1 oktober 2011, 18:00
@Orpheo:

YES is er al sinds 1968 en ze spelen nog steeds. Verdiep je daar maar eens in want die gasten hebben een enorme hoeveelheid supermuziek gemaakt en op plaat gezet. Een van de hoogtepunten vind ik het bijna 22 minuten durende 'Gates of Delirium' van de LP/CD 'Relayer'.

Ik heb alle platen van ze behalve een stuk of wat verzamelaars.

Chris Squire zit er vanaf het begin bij en heeft het bas spelen een nieuwe dimensie gegeven. Er is een DVD welke in HMH is opgenomen met een echt orkest, van de Symphonic tour.

En zo is er nog veel muziek die je waarschijnlijk niet kent en het leven is veel te kort om alles te ontdekken.

Pepe
1 oktober 2011, 19:04
En de hele goeien kunnen grooven en tegelijk all over the place spelen zoals deze

http://www.youtube.com/watch?v=spA7jUoFO94

Bij groove denk ik gelijk aan Sly's family stone maar dit is bijna hetzelfde, zo lijkt het.
Ik roep nog even Busta Jones wegens fan zijn van.

FNaRK
1 oktober 2011, 19:53
normaal zou ik dit posten voor de geweldige solo, maar de baslijn is toch ook wel erg fijn aanwezig ;)


http://www.youtube.com/watch?v=mLTlAnVUx3A&feature=related

FNaRK
1 oktober 2011, 20:01
om toch maar weer de discussie te starten :seriousf:
ik zou bijna denken dat Geddy Lee liever gitarist was geweest


http://www.youtube.com/watch?v=Fi3muTZEFJQ

Plant
1 oktober 2011, 21:49
Een basist is een afgekeurde gitarist die 6 snaren te veel vond.


Er zijn ook bassisten die op meer dan 6 snaren spelen.

http://i46.photobucket.com/albums/f103/Bassbooty/Web11.jpg

Als dit een gitarist was, hoeveel snaren zou hij dan daarop hebben?

Ik speel zelf ook bas naast gitaar, maar het is wel zo dat ik dan altijd de bas als gitaar benader. Op een bas denk ik als gitarist. Een echte bassist doet dat niet.
Als ik b.v. met een gitarist(e) meespeel, kijk ik welke akkoorden er gespeeld worden en welke noten daarin zitten en verzin een partijtje met die noten. Ik ga niet hele maten strak 1 noot zitten 'hompen', hoe goed het ook zou zijn als ik dat wel kon en deed.

tidalwave_sideburns
2 oktober 2011, 07:58
met een gitarist(e) meespeel, kijk ik welke akkoorden er gespeeld worden en welke noten daarin zitten en verzin een partijtje met die noten. Ik ga niet hele maten strak 1 noot zitten 'hompen', hoe goed het ook zou zijn als ik dat wel kon en deed.

Vind ik ook een verkeerde instelling. Als het nummer daarom vraagt moet je dat ook doen, en niet per se iets ingewikkelders willen spelen.Veel drummers vinden ACDC dan ook saai, terwijl je er niet aan moet denken dat die kerel allerlei ghost fills en shuffles erin mikt. Niks anders past dan boem pats boem pats, heerlijk.

Han S
2 oktober 2011, 12:04
Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om boem pats boem strak te spelen. Luister maar eens naar Billy Jean, lijkt simpel.

tidalwave_sideburns
2 oktober 2011, 12:09
Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om boem pats boem strak te spelen. Luister maar eens naar Billy Jean, lijkt simpel.

Precies, dat valt altijd smerig tegen.

The Bertman
2 oktober 2011, 12:58
Ik speel zelf ook bas naast gitaar, maar het is wel zo dat ik dan altijd de bas als gitaar benader. Op een bas denk ik als gitarist. Een echte bassist doet dat niet.
Als ik b.v. met een gitarist(e) meespeel, kijk ik welke akkoorden er gespeeld worden en welke noten daarin zitten en verzin een partijtje met die noten. Ik ga niet hele maten strak 1 noot zitten 'hompen', hoe goed het ook zou zijn als ik dat wel kon en deed.

Dat is nou precies het verschil tussen een gitarist en een bassist. Voor een echte baspartij maak je net zo goed gebruik van alle noten die beschikbaar zijn in het accoord (en soms meer), maar het gaat om d functie die die noten hebben in het nummer. Gewoon een lekker melodietje verzinnen werkt niet voor een bas, en meestal wel voor een gitaar.

ShredTallicA
2 oktober 2011, 18:07
Om ook even iemand in het zonnetje te plaatsen die ik geweldig vind bassen.. Troy Sanders van Mastodon. Vaak hoor je hem niet goed door de gitaren heen maar als je dat wel doet :lovelove::lovelove:


http://www.youtube.com/watch?v=71oKBuMI44k

beruk
2 oktober 2011, 21:27
Ik vind de opmerking van Bertman een eyeopener (ben dan ook matig theoretisch onderlegd) bassist als oplosser/aangever binnen het wisselen van accoorden.
Als jazz liefhebber luister ik vaak ademloos naar wat bassisten daar doen....

http://www.youtube.com/watch?v=wjfN5NKnJ90
(Warm aanbevolen deze cd, voor als je perfect samenspel wil horen (matige registratie, helaas)
@Han: Chris Squire is een baas! Heart of the sunrise, ik wordt er altijd blij van.

http://www.youtube.com/watch?v=0oR1sYT5TX8
De meester in een interview, enjoy