PDA

View Full Version : Session sessionette 75: speakerwissel?



Bladerunner
30 september 2011, 14:58
Hallo allen,

Ik heb hier thuis nog een Sessionette 75 staan die ik voornamelijk thuis gebruik als oefenversterker.
Ik wil het misschien ook voor meerdere dingen inzetten maar vind het geluid een beetje 'boxy'. Nu is de kast natuurlijk behoorlijk klein (435 x 375 x 250 mm) maar ik ben benieuwd of het geluid door een speakerwissel misschien beter wordt. Het geluid is nu een beetje, tsja, hoe moet je het omschrijven, een beetje muf, niet helder en ook redelijk weinig bas. De basregelaar heb ik altijd helemaal opgengedraaid staan, de trebleregelaar staat op 3. Als ik deze hoger zet wordt het al snel te schel.
Nu zit er een Celestion G12K-85 in (Typeno.: T3585 Fox Hall road Ipswich Suffolk England).
Is hier een alternatief voor dat het geluid beter maakt?

Op zich wil ik er niet al te veel aan uitgeven, anders zou investeren in een andere versterker een betere optie zijn. Maar de Sessionette is een leuke versterker die ik toch graag een 2e kans wil geven...

Ik ben benieuwd naar jullie voorstellen.

Groeten,
BladeR.

Bladerunner
30 september 2011, 15:34
Opes, weet niet of dit onderwerp hier goed staat, zou namelijk ook in Vintage versterkers kunnen passen (begin productie 1980)...


Hallo allen,

Ik heb hier thuis nog een Sessionette 75 staan die ik voornamelijk thuis gebruik als oefenversterker.
Ik wil het misschien ook voor meerdere dingen inzetten maar vind het geluid een beetje 'boxy'. Nu is de kast natuurlijk behoorlijk klein (435 x 375 x 250 mm) maar ik ben benieuwd of het geluid door een speakerwissel misschien beter wordt. Het geluid is nu een beetje, tsja, hoe moet je het omschrijven, een beetje muf, niet helder en ook redelijk weinig bas. De basregelaar heb ik altijd helemaal opgengedraaid staan, de trebleregelaar staat op 3. Als ik deze hoger zet wordt het al snel te schel.
Nu zit er een Celestion G12K-85 in (Typeno.: T3585 Fox Hall road Ipswich Suffolk England).
Is hier een alternatief voor dat het geluid beter maakt?

Op zich wil ik er niet al te veel aan uitgeven, anders zou investeren in een andere versterker een betere optie zijn. Maar de Sessionette is een leuke versterker die ik toch graag een 2e kans wil geven...

Ik ben benieuwd naar jullie voorstellen.

Groeten,
BladeR.

Bladerunner
30 september 2011, 16:12
Nu zat ik even te denken (wat moeilijk is met het mooie, warme weer) maar nu zit er ook een extension speaker-uitgang op. Hier kan een 8 ohm-cabinet op aangesloten worden. Wat ik uit de handleiding begrijp is dat de ingebouwde speaker niet gemute wordt.
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een cabinet? Wordt het geluid overall beter zonder dat de ingebouwde speaker gemute wordt of zou het beter zijn als het die wel gemute wordt?
Want misschien is het beter als de Sessionette in originele staat blijft (wat speaker betreft) en ik er een extension cab op aansluit.

Moeilijk, moeilijk al die overwegingen...

bass blom
30 september 2011, 16:15
een extra cab erbij zal wellicht veel vetter klinken ja

guitarnijboer
30 september 2011, 16:38
Die G12K-85 speaker is op zich niet eens slecht volgens mij. Ik heb zelf een paar Sessions gehad ooit om te repareren en te verkopen. De Rockette, de Duette en de Sessionette. Ik was allerminst onder de indruk van deze versterkers. Thuis prima te doen maar in een bandje voor repetities vond ik het al te weinig ballen hebben en qua volume komen ze ook alle drie niet mee met een stevige rockband.

De kans bestaat dat je toch wat meer treble in het geluid moet draaien en het daarom zo doozig klinkt. Soms moet je even wennen aan wat meer hoog. Het lijkt dan erg scherp, maar in het grote geheel prikt het lekker door en ligt het dan lekker in de mix. Na een tijdje klinkt het juist goed en wil je niet terug naar standje 3 omdat dit dan dof zal klinken. Je gehoor is erg subjectief.

Ik heb die fout ooit gemaakt tijdens opnames. Ook een mooie 'smooth' sound afgesteld de terug luisterend op de cd klonk als een doek over de AC30 van Brian May.

Bladerunner
30 september 2011, 17:28
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Op zich vind ik het best een redelijke combo en met meer gebruiken bedoel ik dat ik het vooral in de oefenruimte wil gaan gebruiken, voor live-gebruik zal 'ie inderdaad tekort gaan komen, ben ik bang...
Maar zal een extension-cab echt veel gaan toevoegen? Ja, zal idd van de cab afhangen maar ik wil natuurlijk 'voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten'. Dus wie heeft er suggesties voor een niet al te dure, 8 ohms cab om op de combo aan te sluiten?
Tenzij iemand ervaring heeft met een speakerwissel en daar erg tevreden over is... Want dan gaat daar mijn voorkeur ook naar uit (goedkoper?, minder sjouwwerk...)

bat
30 september 2011, 22:20
Ik was allerminst onder de indruk van deze versterkers. Thuis prima te doen maar in een bandje voor repetities vond ik het al te weinig ballen hebben en qua volume komen ze ook alle drie niet mee met een stevige rockband.
Tsja, ik heb toch drie jaar met een Sessionette in een vrij stevige band gespeeld en in kleine tot middelgrote gelegenheden kon ie het prima af. Als ie niet meer voldoende was, was het toch tijd om een PA te gebruiken. Mijn ervaring is dus juist dat ze voor hun formaat (en het feit dat het een transistorbak is) nog best hard kan. Moet daarbij wel zeggen dat ik van de vervorming geen gebruik maakte, die kwam uit pedaaltjes.

Tijdens opnamen heb ik er destijds een 4x12 (geen idee meer wat, was een Marshall, zal wel een 1960 zijn geweest oid) en die gaf er inderdaad wel wat meer ballen aan.

geert1976
30 september 2011, 22:32
Tsja, ik heb toch drie jaar met een Sessionette in een vrij stevige band gespeeld en in kleine tot middelgrote gelegenheden kon ie het prima af. Als ie niet meer voldoende was, was het toch tijd om een PA te gebruiken. Mijn ervaring is dus juist dat ze voor hun formaat (en het feit dat het een transistorbak is) nog best hard kan. Moet daarbij wel zeggen dat ik van de vervorming geen gebruik maakte, die kwam uit pedaaltjes.

Tijdens opnamen heb ik er destijds een 4x12 (geen idee meer wat, was een Marshall, zal wel een 1960 zijn geweest oid) en die gaf er inderdaad wel wat meer ballen aan.


Mee-eens, ze kunnen erg hard en als je van clean uit gaat en de vervorming uit de uit een pedaaltje haalt, zijn ze naar mijn mening goed bruikbaar.

Vond het eigenlijk prima versterkers, zo heb ik een half jaartje geleden nog even op een Tele gespeeld die in een Sessionette 75 ingeplugd was en dat klonk clean eigenlijk best lekker.

Ik denk dat indien je geen metal speelt, icm een los cabinetje er in een cafe/klein podium wel mee uit de voeten kunt.

Little Jay
1 oktober 2011, 09:42
Damn..... als een Sessionette niet meekomt qua volume dan was 'ie of niet 100% of jullie speelden echt teringhard..... :D In mijn eravring gaan ze kneiterhard, zelfs mijn Rockette met z'n 30 watjes trekt de meeste speelsituaties waarin ik tegenwoordig verkeer (meestal café-optredens met drums en hammondorgel, jazzgroove-spul, gaat nooit echt hard).

Ik vind mijn Rockette totaal niet 'dozig', wel heel erg directioneel (is dat een woord? Richtinggevoelig is misschien beter): recht voor de conus klinkt 'ie anders als twee stappen opzij, laat staan als je er naast of erachter staat.

Ik zou inderdaad doen wat gitaarnijboer suggereert: iets meer treble erbij en eventueel op je gitaar het hoog wat minderen.

Oh en heeft de Sessionette ook twee kanalen zoals de Rockette? Het OD-kanaal is inderdaad heel neuzig, wat wel lekker klinkt met wat overdrive, maar voor clean moet je echt het clean kanaal gebruiken. En je kunt ze ook allebei tegelijk gebruiken hè? Heb je soms je OD-kanaal permanent aanstaan samen met je cleane kanaal? (Doe ik vaak wel om iets meer mid en dikte toe te voegen, prikt lekker door de mix).

EDIT:
http://www.guitarmart.co.uk/advert/G06948/image-9378-L.jpg

Ja, ik zie het al, zelfde kanaal-knop als op de Rockette: zet 'm eens op ch1 (in het midden is beide kanalen tegelijk).

Rinze
1 oktober 2011, 09:52
Heb vroeger ook eentje gehad (wie niet). Wat ik me herinner is een enorme snijdend hoog, wat bij de eerste versie (met het zilverkleurige speakerdoek, dus niet de MKII) trouwens minder erg was door een andere speaker. Met een extra cab eronder heb ik bij de mijne een keer de zekering eruit geblazen, was iets raars mee maar kan me niet meer herinneren wat. Een paar jaar terug nog bijna een Rockette gekocht maar bij uitproberen vond ik hem vreselijk, veel te schel.

guitarnijboer
1 oktober 2011, 09:59
Damn..... als een Sessionette niet meekomt qua volume dan was 'ie of niet 100% of jullie speelden echt teringhard..... :D

Ik kan niet ontkennen dat het 'ik kan verder plassen dan jij' gehalte in deze band goed in verhouding stond tot het volume waarmee gespeeld werd...

Bladerunner
1 oktober 2011, 10:31
Bedankt voor jullie reacties/suggesties.
En dat ie richtinggevoelig is: dat klopt idd. Op elke positie kan ie weer anders klinken.
Zou een Beamblocker misschien iets kunnen verbeteren of zou je dan op elke positie een vervelend schel geluid ervaren omdat de speaker misschien wel iets te veel hoog van zichzelf heeft? En dan praat ik over de G12K-85.
Ik heb trouwens de MKII (Mos-fet powered).

peter_heijnen
1 oktober 2011, 10:51
Haha een sessionette die niet meekomt in een band, die was idd kapot. ;)

Wat betreft beamblocker, probeer het principe anders eerst even uit met een bierviltje op je speakerdoek geplakt.

Dirk_Hendrik
1 oktober 2011, 20:19
Zou een Beamblocker misschien iets kunnen verbeteren .

Ja. Een hoop. Dat was de reden dat ik beamblockers in m'n 2 sessionettes heb zitten.

Niet hard genoeg, het is al gezegd maar toch nogmaals. Of jullie spelen tyfushard of het ding doet het niet goed. Ik vind een Sessionette ook geen lekkere keuze voor rock overigens. Mijn keuze voor een Sessionette was juist om als gitarist in een relatief klein frequentiegebied door de mix te prikken in een band met toetsen en een blazerssectie.

En tenslotte,
Ja, ik gebruik 2 Sessionettes maar ik heb ze, toen ik ze toch een uitgebreide revisie gaf, meteen gemodificeerd voor een aanzienlijke stap minder schel. Sessionette75's hebben stock echt teveel mid-hoog.

bat
1 oktober 2011, 21:40
Mijn Sessionette was niet om aan te zien, maar ik heb er nog steeds hele fijne herinneringen aan. Ik speelde ermee in een stevige rock/grunge band en vond het toen precies bij mijn geluid passen. Kortom: ik denk dat ie inderdaad me nu erg tegen zou vallen, net als het Yamaha pedaaltje dat ik eerder dit jaar uit nostalgische overwegingen kocht en na 2 keer proberen inmiddels stof ligt te vangen... :seriousf:

Bladerunner
2 oktober 2011, 00:20
Dank voor de tips/ervaringen.

Over volume gesproken: had hem hier thuis bijna op 2 staan toen mijn vrouw vroeg: JEMIG! Hoe hard heb je hem nu staan, zeg?!

terrasbeest
2 oktober 2011, 06:35
Van masturbatie word je doof.

Bladerunner
2 oktober 2011, 11:18
Wattt zeggg jeeeee?????!!!!