PDA

View Full Version : Pijnlijke vingertoppen



Ditzyken
29 september 2011, 23:00
Ik hoop dat het hier wat op de juiste plaats staat, wist niet goed waar het anders te zetten.

Ik ben nu al een kleine 2 weken aan het oefenen op de gitaar en in het begin viel het nog redelijk mee, maar de laatste dagen doen mijn vingertoppen echt wel pijn als ik mijn vingers plaats op de frets.

Iemand die hier tips voor heeft ofzo?

Bedankt

BobvanKempen
29 september 2011, 23:02
Ik hoop dat het hier wat op de juiste plaats staat, wist niet goed waar het anders te zetten.

Ik ben nu al een kleine 2 weken aan het oefenen op de gitaar en in het begin viel het nog redelijk mee, maar de laatste dagen doen mijn vingertoppen echt wel pijn als ik mijn vingers plaats op de frets.

Iemand die hier tips voor heeft ofzo?

Bedankt

Jup, doorspelen en eelt krijgen ... dan is dat weg. Heeft iedereen last van in het begin maar dat gaat wel. Sorry, heb geen andere tips voor je om die pijn niet te voelen. Het is een beetje je ontgroening op een gitaar.

Ditzyken
29 september 2011, 23:41
oke, doorspelen dus :p
ik begin nu wel kleine problemen te krijgen wat betreft het plaatsen van de vingers op de frets bij het spelen van de paar akkoorden die ik al ken, voor A major bijvoorbeeld houd ik (door de pijnlijke vingertoppen) mijn wijsvinger niet hard genoeg ingeduwd waardoor het akkoord fout klinkt.
Ik hoop dat die eelt zich snel gaat vormen dan hoor, zodat die akkoorden weer klinken zoals ze moeten klinken :p

grtz

Fingerpick
30 september 2011, 01:27
oke, doorspelen dus :p
ik begin nu wel kleine problemen te krijgen wat betreft het plaatsen van de vingers op de frets bij het spelen
grtz

"op de frets"?? ik hoop dat je bedoelt : TUSSEN de frets, anders zal er niet veel geluid uit je instrument komen ;-)
En inderdaad : even doorbijten, tenzij de aktie (afstand snaren tot toets) te hoog is en dan moet je gitaar even bijgesteld worden.
Goede moed!

--=HANS=--
30 september 2011, 08:46
Zoals mijn voorgangers al meldden: geef het wat tijd. Als je begint met gitaar spelen maak je bewegingen met je vingers en handen waar je niet aan gewend bent. Met name je linkerhand, als je rechts bent, krijgt het in het begin stevig te verduren. Doordat het allemaal nog niet soepel en automatisch gaat krijg je de nijging te gaan knijpen, wat de pijn alleen maar vergroot. Wat nog wel eens wil helpen is je gitaar even een paar dagen laten staan. De boel komt tot rust en je zal zien dat als je hem dan weer oppakt het weer prima gaat.
Sterkte in de strijd! ;)

Downthedeck
30 september 2011, 08:46
In het begin gewoon niet te lang spelen. Af en toe een dagje rust nemen. Je zult merken dat je in no-time eelt op je vingertoppen krijgt.

Pakie
30 september 2011, 09:53
Ditzyken,

Was er niet zo'n liedje waarin ze zingen:
"My old six string, played until my fingers bled" ?
Dus ik denk idd dat iedereen daar in het begin last van heeft.
Wat kan helpen is FastFret, dit smeer je op de snaren waardoor je soepeler over de snaren glijdt (plus je snaren blijven langer goed).
En laat anders even iemand naar je topkam kijken, misschien staan de snaren onnodig hoog.
Succes met je vingertoppen :-)

Schrevel
30 september 2011, 10:14
Niet knijpen. Laat je duim eens los van de hals en probeer met een vinger een snaar in te drukken zoals je de knopjes van je telefoon indrukt. Gebruik dan je duim om de hals tegen te houden maar niet om de snaar op de toets te knijpen. Vanuit die situatie steeds een klein beetje meer kracht gebruiken om de andere vingers er bij te zetten. Ontspannen en opnieuw.

CID-Gibson
30 september 2011, 18:51
Niet knijpen. Laat je duim eens los van de hals en probeer met een vinger een snaar in te drukken zoals je de knopjes van je telefoon indrukt. Gebruik dan je duim om de hals tegen te houden maar niet om de snaar op de toets te knijpen. Vanuit die situatie steeds een klein beetje meer kracht gebruiken om de andere vingers er bij te zetten. Ontspannen en opnieuw.

Druk je de snaar wel kort genoeg achter de fret in ?. indien je dit niet doet heb je A een klank die niet zuiver is, en B moet je harder gaan drukke op die snaar. :crazyhappy:

Dan heb je nog een ding waar je kan naar kijken, je onderste snaar je E A D G B (e) kan je soms ook met je ringvinger indrukken. er zijn boeken daar gebruiken ze de pink, maar het kan soms ook perfect met de ringvinger. (natuurlijk alleen als je 3 snaren open speeld voor een Em is dit geen probleem lol (grapje)


Zo

En voor de rest afzien zoals iedereen onder ons lol.

iesiediesie74
30 september 2011, 21:55
Hebben we het over een nylonsnarige gitaar, dan zou het probleem in principe zo over moeten zijn.
Of is het een staalsnarige, daar had ik in het begin ook erg last van. Oplossing was voor mij nieuwe dunnere snaren erop gezet (gitaar was wel 2e hands dus ik weet niet hoe oud de snaren al waren)

CID-Gibson
1 oktober 2011, 16:00
Hebben we het over een nylonsnarige gitaar, dan zou het probleem in principe zo over moeten zijn.
Of is het een staalsnarige, daar had ik in het begin ook erg last van. Oplossing was voor mij nieuwe dunnere snaren erop gezet (gitaar was wel 2e hands dus ik weet niet hoe oud de snaren al waren)


Had ik ook aan gedacht, eerst gebruikte ik Gibson snaren (en nu nog) lol.
Misschien omdat ik het eerste speelde met deze snaren en mij er goed bij voelde met betrekking tot de klank. Maar toen ik op mijn SG ging tokkelen (lol) heb ik op mijn Les Paul “ELIXIR” snaren geplaatst , (niet zelf gedaan laten doen) daar deze van een anti zweet laag voorzien zijn vind ik dat ze wat minder grof op de vingers aanvoelen. En ze vertellen dat ze langer mee gaan, maar dat de klant goed is “niks van in huis”, ik zit terug bij de Gibson, hoewel ik vind dat de “ERNIE BALL HYBRID SLINKY EB2222” ook heel goed van klank zijn voor een elektrisch gitaar dan wel (en goedkoop).
Probeer anders eens de ELIXIR 11027 NANOWEB CUSTOM LIGHT 80/20 BRONZE (niet goedkoop).Het kan zijn dat ze op de Akoestische Gitaar wel goed klinken.