PDA

View Full Version : Van drie single coils een 'tribucker' maken?



Bartcore
29 september 2011, 16:57
Beste mensen,

ik ben voor het eerst bezig een gitaar om te bouwen. Het gaat om een Sunn Mustang :hide: waar drie single coils in zitten. Nou wil ik er een gewone humbucker in, maar daarnaast lijkt het me ook wel leuk om iets met die drie single coils te doen. Nou ben ik, mede op dit forum, wel eens een 'tribucker' (noemen we dat zo?) tegen gekomen, maar wat is het 'idee' er eigenlijk van?

Met andere woorden: wat maakt die extra spoel voor verschil t.o.v. een humbucker?

Alvast bedankt!

lollol
29 september 2011, 17:18
Waarschijnlijk geeft het meer power.
Maar ik denk dat hij je "Hum" dan niet meer "Buckt":soinnocent:

grayfink
29 september 2011, 17:22
Dat heet een een motherbucker en is wat anders dan drie single coils aan elkaar.

Geloof ik.

Anders zoek eens een plaatje van de gitaar van Nigel Tufnel. :D

Edit: Deze dus...
http://www.offsetguitars.com/personal/sookwinder/various/Tufnel_Guitar.jpg

Terminus
29 september 2011, 22:21
Je kunt volgens mij drie Stratelementen achter elkaar zetten en er dan twee of drie in serie bedraden om een humbuckerachtig geluid te krijgen. Één van de actieve (als in gebruikt, niet als in batterij) elementen moet dan wel RW/RP zijn.

Bartcore
10 oktober 2011, 11:04
Bedankt, maar dan doe ik het toch maar wat minder experimenteel. Het plan is nu om een high output humbucker bij de brug, een simpele single coil in het midden en een P90 bij de hals te zetten. Alleen over de positie van die laatste twee ben ik nog niet uit.

Wat zouden jullie doen: de P90 bij de hals en de single coil in het midden, of andersom? Ik ben vooral ook benieuwd waaróm jullie dat zouden doen.

Alvast weer bedankt!

ps. de reden voor deze drie PU's is dat mijn kennis van PU's nihil is en het me goed lijkt om zelf, op deze manier te ervaren wat de verschillen in het geluid zijn.

lollol
10 oktober 2011, 15:15
Op het een of andere manier heeft een hals single coil voor mij "de" sound, daarom zou ik de singlecoil bij de hals, en de p90 in het midden doen;)

lindstrom
10 oktober 2011, 15:23
doe anders de 3 single coils bij de hals, P90 midden en humbucker bij de brug.

Bartcore
10 oktober 2011, 16:04
Het probleem is dat ik tot nu toe eigenlijk alleen met humbuckers heb gewerkt, hoewel ik die ook wel eens split.
Naar wat ik van het principe van de P90 heb gelezen lijkt die me wel een stuk interessanter voor de stijl die ik er mee wil spelen: een beetje een 'vuig', stonerachtig geluid.
De humbucker zou ik dan voor de ritmestukken gebruiken en de P90 voor de single note stukjes. En de single coil dan voor de solo's hoger op de hals...

Misschien moet ik jullie ook gewoon niet lastig vallen met deze subjectieve vragen maar gewoon de PU's er op de plekken in zetten waar me gevoel me op wijst. Bam. Als het dan kut klinkt pas ik het wel weer aan. (Ik heb een slagplaat voor 6 euro (inclusief verzendkosten) gekocht dus dat moet nog wel weer een keer kunnen, om de gaten voor de PU's aan te passen.)

Ik zal nog wel laten weten hoe ik het uiteindelijk heb gedaan en hoe het bevalt, als het eindelijk zo ver is ;). (Ik denk dat ik inderdaad toch maar H-P90-S ga doen...)

Desalniettemin: bedankt!