PDA

View Full Version : ibanez met edge trem en bending?????!!!!!!



guitarfreakrobert
29 september 2011, 15:33
Hey good people,

Ik had een vraagje ,Ben bezig een ibanez rg550,
en bedacht me ineens hoe zit dat bent benden van een snaar??
Ik bedoel blijft ie wel zuiver(die bend) of gaat ie door de zwevende trem
zweven(de noot bedoel ik)

Ps.
Ik speelde voorheen alleen maar met een strat, dus voor mij is het totaal nieuw.

greetzzz
Robert

Mesjoggah
29 september 2011, 16:56
Eh, volgens mij maakt het geen verschil hoor.

Terminus
29 september 2011, 18:04
Met een ingewikkelde wetenschappelijke test kun je dit vaststellen:

Bend een noot
Controleer of hij zuiver is

RS-Rik
29 september 2011, 18:07
Hey good people,

Ik had een vraagje ,Ben bezig een ibanez rg550,
en bedacht me ineens hoe zit dat bent benden van een snaar??
Ik bedoel blijft ie wel zuiver(die bend) of gaat ie door de zwevende trem
zweven(de noot bedoel ik)

Ps.
Ik speelde voorheen alleen maar met een strat, dus voor mij is het totaal nieuw.

greetzzz
Robert


Neen het kan niet uit maken want de tremolo en de bend bewegen over assen die haaks op elkaar staan.

Anders had de tremolo iets mee kunnen geven omdat de sinus (of cosinus) van een bepaalde hoek in het verlengde staat van de beweging van de Tremolo. Dusssss..

Schrevel
29 september 2011, 18:31
Het is toch een Floyd Rose type?

Als je dan met je vingers een snaar opduwt verhoog je de spanning en trek je het zwevende tremoloblok naar voren waardoor alle andere snaren een lagere spanning krijgen en dus dalen in toon.

De opgeduwde toon zelf is niet vals want die duw je immers net zo lang door tot-ie goed is. Maar als je 'm samenspeelt met andere snaren zoals in rock'n'roll double stops dan heb je een intonatieprobleem.

Plant
29 september 2011, 19:39
Het is toch een Floyd Rose type?

Als je dan met je vingers een snaar opduwt verhoog je de spanning en trek je het zwevende tremoloblok naar voren waardoor alle andere snaren een lagere spanning krijgen en dus dalen in toon.

De opgeduwde toon zelf is niet vals want die duw je immers net zo lang door tot-ie goed is. Maar als je 'm samenspeelt met andere snaren zoals in rock'n'roll double stops dan heb je een intonatieprobleem.

Zo is het.

Je kunt het simpel nagaan. Sla b.v. de lage E-snaar aan en druk de hoge E-snaar of de B-snaar flink op zonder deze aan te slaan. Je hoort de lage E dan echt wel ietsje zakken. Sowieso hoor je dat bij de lage E het sterkst. Als je je trem gebruikt zakken alle tonen immers niet evenredig, maar die op de laagste snaren het meest.
Als je goed kijkt zie je ook je brug wel ietsje kantelen.

Het hangt er ook vanaf hoe 'stug' je systeem is, hoe zwaar je tremolo bedient. Heb je meer veren en de schroeven in de cavety minder ingedraaid of juist minder minder veren en de schroeven er ver in. Ook heb ik weleens een systeem gezien dat de brug blokkeert zodra te hendel niet gebruikt word en naar beneden hangt.

Schrevel
29 september 2011, 19:48
Als je je trem gebruikt zakken alle tonen immers niet evenredig, maar die op de laagste snaren het meest.

Zijn er eigenlijk tremolosystemen die de snaren wél 'evenredig' laten zakken zodat je een slide-effect krijgt?

interessander
29 september 2011, 20:35
Zijn er eigenlijk tremolosystemen die de snaren wél 'evenredig' laten zakken zodat je een slide-effect krijgt?

Volgens mij kan de steinberger trans-trem dit, daar kun je in een keer je gitaar in zijn geheel een halve toon lager stemmen bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of dat alleen eenmalig werkt zoals een d-tuna of dat het ook zo werkt zoals jij het beschrijft.

Terminus
29 september 2011, 22:25
Volgens mij kan de steinberger trans-trem dit, daar kun je in een keer je gitaar in zijn geheel een halve toon lager stemmen bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of dat alleen eenmalig werkt zoals een d-tuna of dat het ook zo werkt zoals jij het beschrijft.

Transtrem blijft altijd evenredig, vandaar dat je hem ook als capo of downtuner kan gebruiken. Het leek me een geweldig ding tot ik las wat je moet doen als je hem wilt afstellen.

guitarfreakrobert
30 september 2011, 11:17
Hey good people

Mijn dank is groot................

geen double stops of unisent bends

nog meer waar ik rekening mee moet gaan houden?

de steinberg trem is geen optie

thanks again
greetzzzzz
Robert

harrie-beton
30 september 2011, 11:33
Een gitaar met zwevende trem is erg mooi en je kunt er leuke dingen mee doen.
(Wicked Games / Shadows)

Wel paar nadelen: Groot nadeel vind ik dat je veel moet bijstemmen (bijna tussen ieder nummer) en als er een snaar knapt gelijk de hele gitaar out of tune is.
Nieuwe snaren en dan stemmen duurt ook lang. Er staat een paar kilo trekkracht op 1 snaar. Als je een slappe E bijstemt zijn de rest van de snaren ook licht out of tune.

KingPin8
30 september 2011, 11:38
opzet van een zwevende trem is dat je juist niet (vaak) hoeft te stemmen? Door de toplocks is dat voor 99% geëlimineerd. Tenzij je heel slechte snaren hebt of de toplocks niet goed vastzitten.

Dat een zwevende brug uit balans raakt wanneer een snaar breekt klopt inderdaad, maar dan nog, wanneer een snaar knapt stopt het wel voor meer gitaristen :) (ik pak hoe dan ook een andere gitaar dan, op het podium)

jze
30 september 2011, 11:39
Een gitaar met zwevende trem is erg mooi en je kunt er leuke dingen mee doen.
(Wicked Games / Shadows)

Wel paar nadelen: Groot nadeel vind ik dat je veel moet bijstemmen (bijna tussen ieder nummer) en als er een snaar knapt gelijk de hele gitaar out of tune is.
Nieuwe snaren en dan stemmen duurt ook lang. Er staat een paar kilo trekkracht op 1 snaar. Als je een slappe E bijstemt zijn de rest van de snaren ook licht out of tune.

Het bijstemmen valt toch wel mee bij een goede floyd of met goede locking tuners? Ik heb een Music Man Petrucci die echt maar heel weinig bijgestemd hoeft te worden. Ben het wel met je eens dat snaren verwisselen e.d. meer tijd kost.

jerome
30 september 2011, 18:47
Het is toch een Floyd Rose type?

Als je dan met je vingers een snaar opduwt verhoog je de spanning en trek je het zwevende tremoloblok naar voren waardoor alle andere snaren een lagere spanning krijgen en dus dalen in toon.

De opgeduwde toon zelf is niet vals want die duw je immers net zo lang door tot-ie goed is. Maar als je 'm samenspeelt met andere snaren zoals in rock'n'roll double stops dan heb je een intonatieprobleem.

Dit klopt als een bus!
Ik heb daarom bij mijn gitaren met Floyd Rose deze trems allemaal niet zwevend gemaakt (dus only dive).
Dan kan je de veren wat strakker zetten en dan kantelt de trem niet meer naar voren als je stevig bend.
Bijkomende voordelen zijn meer sustain en geen onstemde gitaar meer als er een snaar breekt onder een nummer... :)


opzet van een zwevende trem is dat je juist niet (vaak) hoeft te stemmen? Door de toplocks is dat voor 99% geëlimineerd. Tenzij je heel slechte snaren hebt of de toplocks niet goed vastzitten.

Dat een zwevende brug uit balans raakt wanneer een snaar breekt klopt inderdaad, maar dan nog, wanneer een snaar knapt stopt het wel voor meer gitaristen :) (ik pak hoe dan ook een andere gitaar dan, op het podium)

Met een toplock hoef je niet speciaal een zwevende trem te hebben, het kan ook een dive only trem zijn. En je kan met veel gitaren zonder toplock ook de trem zwevend afstellen... ;)

Terminus
30 september 2011, 23:26
Hey good people

Mijn dank is groot................

geen double stops of unisent bends

nog meer waar ik rekening mee moet gaan houden?

de steinberg trem is geen optie

thanks again
greetzzzzz
Robert

Je kan wel double stops benden (en dus ook unison bends), je moet alleen de noot die je normaal met rust laat ook een stukje meebenden. Veel mensen doen de moeite niet dat te leren maar het is zeker mogelijk.