PDA

View Full Version : goede mic om voor een gitaarcabinetje te plaatsen



scabiosa
29 september 2011, 12:54
vrienden, ik weet dat het iets is waar al veel is over gepalaverd, maar toch vind ik niet echt de juiste info, dus drop ik het hier nog es.

Ik wil mij een mic aanschaffen om gitaar op te nemen, klassiek twijfel ik tussen de sennheiser e906 en de shure sm57. Ik heb wat clipjes beluisterd en naar wat ik hoorde vond ik de 57 een beetje industrieel klinken, niet echt natuurlijk. De e906 vond ik "eerlijker" van klank, dus gaat mijn voorkeur uit naar de 906.
Maar als je dan wat rondleest op de forums lees ik toch veel dat voor fuzz en meer heavy gain de 57 beter zou zijn omdat die in het laag zeer punchy zou zijn. Terwijl ik aan de hand van enkele soundclips de 906 net veel natuurlijker vond in het laag en vooral de laag-mids.

Dus ben ik wat verward, zelf de micro's testen gaat niet, dus zal ik toch moeten afgaan op wat het internet mij vertelt...
Zijn er hier mensen die beide micro's hebben of hebben geprobeerd?
En hebben die daar een mening over?
Daar zou ik dan waarlijk in geïnteresseerd zijn!!

Veel dank, groeten, e

bass blom
29 september 2011, 13:03
plaatsing van een mic is bijna belangrijker dan welke je gebruikt.
de sweet spot opzoeken.

Mr.Bluesbreaker
2 oktober 2011, 21:15
Ik heb beide microfoons in bezit gehad of live/studio situaties getest. Stand alone vind ik de 57 soms te dun, ligt er aan welke combinatie van speaker/amp/pickup/smaak je hebt natuurlijk. 906 vind ik wat lastiger om te plaatsen en boemt soms wat in het laag, wel iets opener qua sound vind ik.

Beste tip: huur op een dag eens 3 microfoons (bv. 906/ 57 en een 421 van Sennheiser) en doe eens een shootout. Neem ze op, versterk ze uit, en vooral: combineer ze. Laat dat eens 15 a 20 euro kosten maar je hebt het beste vergelijkingsmateriaal op je eigen setup. Ik gebruik sinds jaar en dag mijn 70's 421 en de 57, die vullen elkaar precies aan op de vlakken waar het nodig is. Als het even kan in de studio een ribbon (Royer) en de 421 maar dat durf ik live niet aan vanwege kwetsbaarheid.

el loco
3 oktober 2011, 20:04
Overweeg ook even aan de SM57 beta, die klinkt anders (mijns inziens beter en minder`industrieel`) dan de normale 57.

Wabbie
3 oktober 2011, 20:30
Ik zweer bij een beta57 voor gitaar, al dan niet gecombineerd met een e906 of een 421.

muziekschuur
3 oktober 2011, 20:30
De gewone sm57 klinkt zoals je hem beschrijft. Maar veel bronnen in Rock worden met een Royers en een 57 opgenomen. Dan heb je een figure of eight microfoon en een cardioid. En die combi is weer geweldig. De Sennheiser 906 wordt ook gecombineerd met de SM57. Enzovoort enzo voort. Metallica kiest weer voor een dual pickup Audiotechnica de AE2500 dacht ik. Die microfoon heeft twee membranen.

Wil je 1 microfoon en dan cardioid opnemen. Begin dan met de SM57. Dan leer je die kennen. De 906 is toch alweer bijna 2x zo duur. Ook weer een goeie microfoon.

Een nog iets goedkopere, onbekende, maar als ik em noem kom je hem toch ook vaak tegen, is de Beyer dynamic TGX-58.

ACDC werkte vaak met het scheermes van Sennheiser en een SM57. Beiden 45 graden of minder gepand.

Dit zijn een beetje de recepten voor gitaar.

Nog even over de SM57. Dat papier achtige, is vaak een teken dat je microfoonplaatsing net verkeerd is...

Arvoitus
3 oktober 2011, 20:31
Ligt er natuurlijk ook aan waarvoor je hem wil gebruiken? 57's klinken misschien dunner/ieler vergeleken met een e606 maar zodra je een 57 in de mix plaats springt hij er live veel beter uit naar mijn mening.

rawdata
3 oktober 2011, 23:30
DPA, zeker en vast

guitarkid
4 oktober 2011, 08:50
Een nog iets goedkopere, onbekende, maar als ik em noem kom je hem toch ook vaak tegen, is de Beyer dynamic TGX-58.



Absoluut een "best kept secret"...!!! Ook voor zang, btw!!! Hij heet niet voor niets "58".... ;)

peter_heijnen
4 oktober 2011, 09:29
vond ik de 57 een beetje industrieel klinken, niet echt natuurlijk.
De 57 is een industriestandaard, dat is iets anders dan dat ie industrieel zou klinken. Of heb ik wellicht de algemene consensus mbt 'industriele klank' ergens gemist? ;)

Ijselrobo 07
4 oktober 2011, 14:11
Zelf gebruik ik een rode NT-1 (klik (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Rode-NT1-A-Vocal-Recording-Set/art-REC0007202-000) of een Shure SM58 (klik (http://www.shure.com/europe/products/microphones/sm/sm58-vocal-microphone), alleen dan met een blauwe rand, maar of de mijne een BETA SM58 is betwijfel ik (want dat staat er niet op)).
De rode NT-1 vindt ik het beste van de 2. zeker een aanrader ;)

scabiosa
5 oktober 2011, 17:11
aha, deze discussie is ondertussen wat tot leven gekomen! cool.

ik heb reeds de bestelling geplaatst, het wordt toch de e906, heb het web afgezocht naar soundclips en vergelijkingen en vond de e906 op z'n eentje voller klinken dan de 57. Wel heb ik door dat het hem zeer hard in de plaatsing zit, dus daar zal mee geëxperimenteerd worden!
En als het dan écht es goed moet klinken kan ik ook altijd wel gemakkelijk een 57 lenen om erbij te plaatsen.

Ik weet dat het niet echt katholiek is, maar heb hier ook een sm58 liggen, is daar in combinatie met de e906 iets leuks mee te doen voor gitaar? (ik veronderstel dat ik er het beste wat mee pruts en probeer, maar als er iemand reeds wat ervaring mee heeft...)

vielen dank!